Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
Jamo یک برند بلندگو ساز نسبتاً قدیمی دانمارکی است, که چند سالی با کمپانی بزرگ Klipsch ادغام شده است, یامو که در ایران بهش میگن جامو طراح خوبی در زمینه کابینت و کراس اوره و کلیپش درایور ساز بسیار خوبی است, همکاری این دو برند دوست داشتنی در چند سال گذشته نتیجه بسیار موفقیت آمیزی برای هر دو کمپانی داشته است! های کلاسی مثل C 809 از جامو که در این مطلب نگاهی بهش خواهیم داشت, و مدل ارزان اما بسیار خوش صدای S 426 نتیجه همکاری این دو برند است!
C 809 از راه زمینی و کشور ارمنستان وارد ایران شده است! در نگاه اول با یک بلندگوی بسیار خوش قد بالا و با کیفیت روبرو هستید, کیفیت و ظرافت ساخت این بلندگو شمارو به تحسین وادار خواهد کرد, مخصوصاً وقتی از قیمت این بلندگو مطلع میشید بیشتر ساخت و ظرافت به کار رفته در آن شمارو هیجان زده خواهد کرد! این بلندگو در کشور مبدا حدود 1100 دلار خریده شده است! که اگر به دلار روز حساب کنید کمتر از فوکال سری 800 و خیلی از هم رده های آن تمام شده است! اما بریم ببینیم در صدا در رقابت با خوش نام های هم کلاس خود چی برای گفتن دارد!
آمپلی فایر و سورس هر دو رکسان سری Kandy بود
Kandy K2 Amplifier
Kandy K2 CD
کابل ها همگی Cardas و از سری Cross بود
کل سیستم بیشتر از 100 ساعت کار کرده و میشه گفت کاملا Break-in شده بود, این از نواحی میکرو صدا به خوبی میشد فهمید. من از صداهای جیغ خوشم نمیاد! از طرفی هم اصلا با صداهای Emotional نمی تونم ارتباط برقرار کنم, یکی از خوبی های صدای رکسان یکپارچگی در نواحی مختلف صداست, رکسان سعی میکنه آنالوگ باشه تا دیجیتال, آنالوگ بودن مثل لامپ منتقل نمیکنه, بنظرم خیلی بهتر از بیشتر لامپی ها ریتم موزیک حفظ میکنه و صدا در وولوم پایین از ریتم نمیفته و جیغ نمیشه! طراح رکسان ایده های بسیار خوبی در موزیک داره و اگر در الکترونیک بیشتر پیشرفت کنه میتونه دوست داشتنی تر از اینی باشه که الان هست. یکی از ضعف های رکسان در قسمت پاوره, اگر رکسان از برق بکشید و پاور کاملا تخلیه کنید و دوباره سیستم روشن کنید مشکل جریان هجومی که در مدار ایجاد می کند از خطای هارمونیک خازن های خروجی متوجه میشید! این مشکل شاید بخاطر بالا رفتن فرکانس سلفی در ترانس است که در شروع ایجاد راکتانس سلفی می کند! اگر یه رکسان داشتم حتما میزان هانری ترانس اون در شرایط مختلف اندازه گیری می کردم و شاید علت این مشکل بیشتر درک می کردم.
جامو C 809 با رکسان و کارداس بسیار خوب صدا میداد, خیلی بهتر از فوکال سری 700 و مانیتور سری طلایی! اگر بخوام یه تصویر کلی از صدای جامو به شما بدم آرامش, یکپارچگی و بار صدای بود که این بلندگو به گوش ارسال می کرد! در مدت یک ساعتی که صدا شنیدم اصلا حس Fatigue نداشتم, ترکیب رکسان و کارداس صدای با پس زمینه کمی تاریک و ملایم به بلندگوها ارسال می کرد, درایور مید باس جامو این صدای مینی مال بسیار زیبا و دوست داشتنی بازسازی می کرد, صدا چسبیده به دیافراگم و بدون حس کابینتی شدن فرکانس های میانی شنیده میشد, در اکثر بلندگوهای تو این رنج صدای میانه یه جوری انگار کابینت زده اجرا میشه! بعضی از طراحان دوست دارن صدای کابینت شنیده بشه و این برای برخی از ادیو فیل ها تبدیل به یک شاخص مثبت شده! که من اصلا دوسش ندارم. جامو آزاد از تاثیر کابینت سعی می کرد به موزیک نزدیک بشه, صدای میانی جامو C 809 با Texture دوست داشتنی به گوش من راحت شنیده میشد.
جامو تویتر بسیار دقیقی هم داشت! میتونم بگم در این کلاس از بهترین های بوده که شنیدم, SoundStage که در اتاق ایجاد میکرد کامل بود, با این که کمی مستقیم بود اما صداش فوروارد نمیشد, صدا عمق داشت و حس سازهارو خوب بازسازی می کرد, مخصوصا در وولوم بالا تونالیتی بسیار خوبی داشت! این نکته ویژه را در زمان تست ازش نوشتم, این خیلی مهم که درایورهای بلندگو در وولوم های مختلف تغییر شخصیت نده و تونالیته صدارو حفظ کند.
جامو در فرکانس های پایین باس کیپی داشت, مخصوصا در وولوم کم صدارو خوب رندر میکرد و صدا از ریتم نمیفتاد, با افزایش وولم شخصیت صدا تغییر نمی کرد انگار فقط نوازندگان ضربات محکم تری به ساز های کوبه ای وارد می کردند! باس عمیق و جلو بود, درایورهای باس تا وولوم متوسط حرکت زیادی نداشتند اما باس کامل عمیق و کیپ بود که نشان از کیفیت طراحی کابینت است.
ترکیب رکسان, کارداس و جامو Ambience و Body بسیار بهتر از هم کلاس های بود که شنیده بودم داشت! جامو C 809 بلندگوی بسیار با ارزش و خوش صدای بود.
اجرا
طراحی و ساخت
هر فروشنده ای که این بلندگو با قیمت منتقی وارد ایران کنه مورد حمایت جدی من قرار خواهد گرفت!
همانطور که میدونید فیلم جاذبه توانست امسال نظر اکثر منتقدین و همینطور داوران آکادمی رو بر آورده کند و در نهایت با 6 جایزه اسکار جزو فیلم های ماندگار باشد.
من نقد فیلم رو در زمان اکران و همینطور در اکران خصوصی از چند منتقد معروف خوانده بودم و بسیار کنجکاو شده بودم که همه منتقدین سخت گیر نیز نظر مثبت به فیلم دارند. به همین خاطر بسیار منتظر فیلم بودم تا بدستم برسه و ببینم. من فیلم رو سه بار که دوبار آن بصورت سه بعدی و یک بار آن غیر سه بعدی بود دیدم.
رتبه IMDB: 8.1
Gravity blu-ray در تصویر
باز با فیلمی رو به رو هستیم که نمی توان نظر قطعی در مورد تصویر فیلم داد. جاهای از فیلم تصویر بسیار مورد پسند من بود و جاهایی دوست داشتم تصویر جور دیگری بود. کلیه رنگ های فیلم بسیار عادی و طبیعی و کمی سرد بودند و هیچ اغراقی در رنگ ها وجود نداشت حتی در رنگ آتش. صحنه های که در آن کره زمین دیده میشد بسیار زیبا و تاثیر گذار بودند و کاملا دارای جزییات کافی بودند بطوری که بیننده مدام در اینکه الان کدام قسمت کره زمین هست کنجکاو میشود و دوست دارد شکل و رنگ ابرها را تعقیب کند. در فیلم با لانگ شات های بسیار زیبایی روبرو خواهید شد که عظمت فضا را به رخ بیننده می کشند و بسیار زیبا کار شده اند. با توجه به نظر کارگردان در اکثر صحنه ها گرین مشاهده می شود که برای من زیاد خوشایند نبود و دوست داشتم کمتر از گرین استفاده می شد. جزییات صورت بازیگر ها قابل قبول می باشد. با توجه به اینکه کل فیلم از صحنه های جلوه های ویژه تشکیل شده است اما به هیچ عنوان نمی توان ایرادی بدان گرفت و اگر شما صحنه های پشت صحنه فیلم رو نبینید خیلی از صحنه ها را واقعی فکر خواهید کرد. واقعا در این زمینه جز تحسین کردن عوامل کاری از دست کسی بر نمی آید. جزییات تخریب ها و سفینه ها بسیار باور پذیر و عالی بوده و همینطور حالت های تعلیق و بی وزنی بازیگران بسیار باور پذیر می باشد. یک صحنه می باشد که دوربین از بیرون کلاه فضایی بازیگر زن فیلم وارد کلاه آن شده و مناظر را بیننده از چشم بازیگر زن فیلم می بیند که این قسمت نیز تجربه بسیار زیبایی بود. رنگ مشکی فضا واقعا زیبا بوده و عمق بسیاری به صحنه های فیلم می دهد.
تنها ایراد من به تصویر فیلم استفاده کردن از گرین بود که دوست داشتم تصاویر را بدون گرین می دیدم.
امتیاز من به تصویر فیلم
Gravity blu-ray در صدا
در مورد صدا فقط می تونم بگم با اینکه فیلم رو سه بار دیدم هنوز سوپرایز هستم و هر بار که فیلم رو دیدم بیشتر لذت بردم. می توان گفت مهندسی صدا فیلم در حد عالی می باشد و چقدر به جزییات دقت شده هست. هر بار با دقت بیشتر فیلم رو دیده و سعی کردم ایراداتی به صدا بگیرم اما هر بار بیشتر تحسین کردم.
فیلم با سکانس بدون تصویر و با صدا شروع می شود و نوید فیلم پر هیجانی را به بیننده می دهد که واقعا در این کار موفق بوده اند. بیننده تمام مکالمات و صدا ها را از کلاه فضایی می شنود که تجربه بسیار جالبی هست تمامی صدا ها طوری هست که انگاری صدا ها رو از توی آب می شنوید و کاملا خود را در فضا احساس می کنید بطوریکه که شما هم لباس فضایی پوشیده اید. حتما باز کردن پیج ها و بستن آنها با دستگاه مخصوص که صدایی مانند دریل دارد در همچین فضایی شنیدن چقدر متفاوت هست. گاهی صدا ها رو از گوش یک بازیگر دیگر می شنوید که بسیار زیبا می باشد. کانال های ساراند چقدر در این فیلم فعال هستند نه تنها در افکت ها بلکه در کلیه مکالمات، موزیک متن نیز با یک DSP دقیق کانال های ساراند فعال می باشند و بیننده کاملا خود را در فضای فیلم احساس می کند. برخورد بازیگر ها به بدنه سفبنه ها و عدم وجود صدا در خلا از تجربه های بی نظیر این فیلم می باشد.
کانال LFE بسیار زیر پوستی فعال بوده وخیلی آشکارا خود نمایی نمی کند.
صداهای تخریب ایستگاه روس ها و صداهای برخورد اجسام فلزی به همدیگر و همینطور ارتعاش های سفینه بسیار زیبا بوده و کلی هیجان به بیننده وارد می کند. صدا های سقوط و تخریب ایستگاه چینی ها نیز عالی بود.
موزیک متن فیلم در انفجار ها چقدر زیبا کار شده بود. در ابتدا من صدا های بسیار سنگین و پر حرارتی رو انتظار داشتم و فکر می کردم بهتر بود موزیک با تخریب ها سنکرونتر بوده و افکتیو تر اجرا می شد اما بعد از سه بار دیدن فیلم متوجه شدم کارگردان تصمیم درست را گرفته هست. شاید موسیقی احساس هیجان بالایی به شنونده انتقال ندهد اما خیلی خوب می تواند احساس تشویش و اظطراب را به بیننده القا کند.
امتیاز من به صدا فراتر از کامل می باشد.
Gravity blu-ray در تصویر سه بعدی
صد البته که فیلم در تصویر سه بعدی هیجان خود را دارد و احساس تعلیق بیشتری به بیننده می دهد و بیننده بیشتر به عظمت فضا و عمق حادثه اتفاق افتاده پی می برد اما همچین فیلمی را فقط باید در پرده عریض سینما دیده شود تا خواسته کامل کارگردان را درک شود و در تلویزیون خانگی با هر ابعادی نمی شود عظمت سه بعدی کار شده فیلم را درک کرد و حتی لذت کامل برد.
امتیاز من به سه بعدی فیلم
همچنان برای بلندگو تو قیمت فوق ارزون ست دوست داشتنی جامو 426 خیلی جدی پیشنهاد میدم! صدای این مدل جامو بیش از انتظار هر موسیقی دوستی موزیکال است, درایورهای ساخت klipsch و کابینت با طراحی جامو تو این قیمت فوق العاده صدا میده!
از صدای monitor audio خوشم نمیاد! اما تازگی صدای سری Gold مدل GX200 شنیدم! انصافا صدای افکت فوق خوبی داشت! مخصوصا بلندگوی کانال مرکز این سری عالی بود! این سری میتونه یه انتخاب دوست داشتنی باشه.
فوکال که اصلا نمیشه فراموش کرد! خودم سری 800 فوکال دارم, و اگر اهل موزیک و فیلم هستید بهتون سری 800 توصیه می کنم, شاخص های موزیک برجسته ای نسبت به قیمت مناسبش داره, اگر فوکال صرفاً برای صدای سینمایی در نظر دارید به سری 700 هم میشه فکر کرد.
میدونم B&W چند سالی هست در ایران وارد نمیشه! اگر براتون امکان خرید هست سری 600 این کمپانی صدای سنگین و افکتیوی داره.
ساب ووفرهای که توصیه می کنم:
SVS که نمیشه در مورد صدای سنگین و سینمایی این برند صحبیتی جزء تحسین کرد! اگر امکان خرید یکی از مدل های این برند دارید اطمینان داشته باشید آخر ساب ووفری با صدای ویران کننده دارید!
آمپلی فایرهای که توصیه می کنم:
اولین و بهترین همیشه یاماها بوده و هست!
RX-A1020 برای ستاپ های میانه قیمت توصیه می کنم, با جامو 426 و 428 میتونه بهترین انتخاب باشد, همچنین برای جامو 606 و 608 و همچنین فوکال سری 700 انتخاب مورد تاییدی هست.
RX-A2020 برای سری 800 فوکال و monitor audio سری Gold پیشنهاد میدم.
اگر دنبال بهترین هستید! RX-A3030 تست کنید! فقط باید این مدل در ستاپ درست و حسابی بشنوید!
در رتبه دوم دنن توصیه میکنم:
حداقل مدلی که از دنن توصیه می کنم X2000 برای جامو 426 و 428 بسیار مناسب است.
AVR-X3000 دنن برای جامو 606 و 608 و 700 فوکال توصیه می کنم!
AVR-X4000 برای سری 800 فوکال و monitor audio سری Gold مناسب میدونم.
اصلا به دنن ارزون فکر نکنید! حتی مدل 1000 هم برای شروع توصیه نمی کنم!
آنکیو برای جامو 426 و 428 حداقل
monitor audio سری Gold بسیار مناسب است.
TX-NR5010 برای فوکال سری 800 مدل 836 توصیه می کنم, این مدل از آنکیو خیلی دوست دارم, مدار تصویر بسیار وفاداری هم داره.
پایونیر SC-LX57 برای جامو 426 و 428 با EQ Set up استاندارد, و db مثبت 5 برای 606 و 608 پیشنهاد میدم.
SC-LX87 برای فوکال سری 800 با db مثبت 5 و هم کلاس های فوکال پیشنهاد میدم.
بلوری پلیر فقط مدل های با دو خروجی HDMI صدا و تصویر جداگانه توصیه میکنم! دیگه دوران تاثیر آمپلی فایرها بروی تصویر تمام شده است.
برای انتخاب بلوری پلیر حتما مطلب بهترین بلوری پلیر را مطالعه کنید.
پایونیر BDP 450 یکی از بهترین پلیرها بحساب میاد, توصیه اول من همین مدل است.
دنن 3313 پلیر جالبی و کنترل خوبی روی صدا و تصویر داره و بهتون توصیه میکنم.
آپو هم اولین انتخاب شما میتونه باشه! اگر امکان خریدشو دارید, بهترین بلوری پلیر از نظر من آپو است.
انتخاب زیادی در بلوری پلیر ندارید! این سه کمپانی مثلث ویدئو پلیرها هستند.
در ایران انتخاب زیادی برای کابل HDMI ندارید! مطلب بهترین کابل HDMI مطالعه کنید.
برای سیستم های متوسط مانستر سری بالا توصیه می کنم.
انتخاب دوم و های اند AudioQuest که بسیار این برند دوست دارم.
و بهترین انتخاب تا به این تاریخ Wireworld, بهترین نتجیه تست های وفاداری به سورس این برند داشته است.
انتخاب های بسیاری در آمپلی فایر و بلندگو هست, که یا من نشنیدم! یا شنیدم در ایران نیست!
و باز مثل همیشه توصیه می کنم اگر فیلم اورجینال ندارید! فکر سیستم سینمایی هم نکنید! و پولتون جای بهتری خرج کنید!
قسمت دوم فیلم Thor همین امشب دیدم! معمولاً با یک بار دیدن یک فیلم ازش نمی نویسم! اما اگر الان این مطلب نمی نوشتم میرفت جزو ده ها مطلب نوشته نشده دیگه!
قسمت دوم "ثور" داستان و ساختار پیچیده تری نسبت به اولی داشت, نبرد خیر و شر و دشمنی برادر بزرگتر ثور سر جاش بود! اما در قسمت دوم خیلی عمیق تر به "Parallel Worlds" پرداخته شده, جهان های موازی یکی از علایق جدی هالیوود بحساب میاد! و یکی از گرایش های من در بحث فلسفه و فیزیک همین جهان های موازی! مواردی مثل "فرار از جهان, فراتر از جهان چندگانه, جهان های کوانتومی موازی, انفجار بزرگ و بسیار دیگر از انگارهای که هالیوود در مواردی مثل فیلم ماتریکس فوق العاده بهشون اشاره کرده و به تصویر کشیده! در دو قسمت ثور و بخصوص دومی هم میشه بسیاری از انگارهای جهان های موازی در لایه های داستان دید! مخصوصا در نبرد آخر فیلم خیلی عمیق به جهان های موازی کوپر اشاره میکنه! از این بهتر فقط در سه گانه ماتریکس دیده بودم! از این بحث ها بگذریم بریم ببینیم در صدا و تصویر روی بلوری چی برای گفتن داره!
تصویر قسمت دوم فوق العاده تمیزه و میتونم با The Avengers مقایسه کنم,بدون نویزهای پشه ای و گرین! در قسمت اول تصویر گرین دونه ریزی داشت, اما در دومی خبری از گرین نیست.
رنگ ها به اندازه کافی درخشنده بودن, در دنیایی واقعی اصلاً اشباء شده نبودن, رنگ پوست بسیار طبیعی بود, بنظرم کارگردان خواسته حس دنیایی حقیقی با دیگر دنیاها با اشباء نکردن رنگ بیشتر انتقال بده که این خیلی عالی بود.
جزئیات تصویر در لانگ شات ها فوق العاده عالی بود! و یکی از نقاط قوت تصویر بحساب میاد, در نماهای بسته نیز بافت پوست و اشیا فوق العادست! در چند سکانس که محشر بود! واقعا لذت بردم.
تنها ایرادی که میشه به تصویر گرفت! بور بودن تصویر در دنیاهای دیگر بود! میشد یکم کنتراست بهتری داشت! در دنیایی حقیقی هم کنتراست خیره کننده نیست! و باز میشد قوی تر باشه, اما ضعف هم نبود!
صدا:DTS-HD Master Audio 7.1
صدا در دومی به خوبی قسمت اول نبود! انگار بگیر نگیر داشت!
در سکانس های صدا ضعیف بود! و در همون سکانس در یک لحظه صدا عالی میشد! بعنوان مثال در سکانس ورود سفینه به ساحل شهری و خراب شدن زمین صدا خیلی بده! انگار تیم صدا گذاری فیلم عظمت تخریب این صحنه اصلا درک نکردن!
صدا در لحضاتی که خود ثور در میدان بود عالی میشد! از ویژگی های صدا افکت ها لحظه ای بود که میدونم در سیستم های درست و حسابی پتانسیل کندن بیننده از جا دارن!
DSP صدا در اکثر صحنه ها یکی از نقاط قوت صدای فیلم بود, مخصوصا حرکت چکش ثور فوق العاده زیبا کار شده و اگر سیستم خوبی داشته باشد از صدا لذت میبرید.
کانال LFE بسیار عالی کار شده, افکت های باس سنگین و پویا که حسابی از خجالت ساب سیستم درمیاد! اگر سکانس ورود سفیه به ساحل شهری فراموش کنید! کانال فرکانس پایین در اکثر موارد عالی بود.
در مجموع ثور 2 روی بلوری کار قوی بود, مخصوصا تصویر تمیز و با جزئیاتی که داشت و صدا با DSP عالی و افکتیو. فقط یکم بور بودن تصویر اذیت کرد! و صدای خشک و گرفته در بعضی سکانس ها! در کل حتما بلوری Thor 2 به دوستان توصیه می کنم.
خوش باشید
تصویر
صدا
اگر خواننده این سایت باشید حتما میدونید یکسری اصول در صدا و تصویر هستند که اگر رعایت نشود کل ارزش های سیستم زیر سوال خواهد رفت! و یکی از مهم ترین ها در صدا و تصویر کالیبراسیون است, اهمیت این موضوع با چهار مطلب اختصاصی در باره کالیبراسیون تصویر می توانید درک کنید!
پکیج "Disney WOW: World of Wonder" جدید ترین دیسک کالیبراسیون صدا و تصویر از کمپانی دیزنی است, یک تولید بسیار جذاب که شمارو حسابی درگیر خود می کند و یکی از دوستان شما در کنار سیستم صدا و تصویرتان خواهد شد! در ادامه به چند ویزگی این دیسک اشاره کردم .
این دیسک شامل دو سری پترن است, یک سری پترن های کالیبراسیون ابتدایی, و یک انتخاب پیشرفته برای حرفه ای ها, شاید کار با پترن های پیشرفته برای تازه کارها کمی گیج کننده باشه! با این حال من توصیه می کنم با پترن های پیشرفته شروع کنید!
پترن های این کار کمی فانتزی تر از دیگر تولیدات مشابه هستند, در تولید و تنظیم این دیسک بسیار به سرگرم کننده بودن آن توجه شده است, که برای تازه کارها شرایطی ایجاد میکنه تا بیشتر برای کار با این دیسک وقت بزارند.
هر پترن شامل سه گزینه است, توضیحات, آموزش و اجرای, در قسمت توضیحات به عنوان مثال اگر "Sharpness" انتخاب کنید در مورد این گزینه و تاثیرات آن توضیحاتی به زبان ساده داده می شود. در بخش آموزش روش کالیبره کردن این بخش باز هم به زبان ساده آموزش داده می شود. و در بخش اجرای همه چیز دست کالیبراتور است.
مثل تمام دیسک های کالیبراسیون یک فیلتر رنگ که در این کار رنگ آبی قرار دارد, روش کار با این فیلتر در بخش چهارم توضیح دادم.
در این دیسک 30 کلیپ کوتاه از تولیدات دیزنی وجود دارد که می توانید به عنوان دموی سیستم و همچنین نتیجه کار از بینشون انتخاب کنید! تمامی کلیپ های این دیسک با بیت ریت تصویر فوق العاده بالای 40Mbps تنظیم شده است!
یکی از انتخاب های این دیسک "pixel flipper" که برای بازسازی پیکسل ها در نمایشگرهای پلاسما ست, حدود سی ثانیه کافی تا اگر "image retention" بروی نمایشگر شما ایجاد شده, و شدت آن زیاد نیست برطرف شود.
چند انتخاب دوست داشتنی هم در دیسک هست, مواردی مثل چگونگی فشرده سازی تصویر و چندین مورد دیگر که همگی همراه با تصاویر بسیار با کیفیت هستند.
یکی از انتخاب های جالب در این دیسک تفاوت بین تصاویر 720P با 1080P واقعی است, که حتما برای دمو و بحث های صدا و تصویر بین دوستان میتونه انتخاب خوبی باشد.
این دیسک شامل گرافیک های متحرک بسیار جذاب برای کالیبره کردن صدا نیز هست, پیکربندی کانال ها, تنظیمات فرکانسی و چندین مورد دیگر که همگی در کالیبره کردن صدا به شما کمک می کنند.
در نهایت این دیسک به دوستان تازه کار و حرفه ای در کالیبراسیون توصیه می کنم!
حالا چرا این اجرای زیبا و فوق العاده قوی براتون قرار دادم! در مطالب آکوستیک مطالعه کردید که صدای که شنیده می شود از انعکاس موج به اجسام و هوای اطراف ما است, حتی میزان رطوبت و دمای هوا در سرعت و شکل سینوسی موج تغییر ایجاد می کند.
در مطالب آکوستیک گفته شد که آکوستیک کردن با ایزوله کردن (کاری که در ایران به اشتباه در اکثر موارد انجام می شود) فرق بزرگی دارد, یک سالن اکوستیک شده می تواند فرکانس های مختلف موج را کنترل کند, کم کند, حذف کند یا افزایش دهد. در سالن های اجرای زنده کلاسیک هیچ بلندگو و تقویت کننده ای وجود ندارد! و فقط آکوستیک سالن هست که صدای خواننده و سازهارو به گوش شنوندگان میرساند.
اگر برای بار اول در یک سالن خوب یک اجرای کلاسیک بشنوید امکان نداره باورتون بشه صدای که شنیده میشه بدون هیچ تقویت کننده ای با این قدرت به گوش میرسه! تاکید میکنم امکان نداره باور کنید! و آن صدا فقط شاهکاری مهندسی آکوستیک است که با تنظیم زاویه های مختلف بسته به رنج صدای خواننده و نوع و تعداد ساز ها توسط "ديفيوزرهای" متحرک سریع ترین نت هارو با چنان قدرتی به گوش میرسد که هیجان زده خواهید شد.
و بعد از اولین اجرا به خود خواهید گفت چقدر صدای ضبط شده احمقانه ست, چقدر صدای بلندگوها و کامپوننت های مثلا های اند احمقانه ست, سرزنشی که سالها پیش در اولین تجربه بزرگ اجرای زنده به خود کردم! احمقانه تر از هر صدای ضبط شده ای شخصیت های خوب یا بدی که به کامپوننت ها در تحلیل هامون میدیم! چاره ای هم نداریم من هم همینطور تحلیل میکنم چرا که بلندگو و هر کامپوننت صدای احمقانه است, پس هر تحلیلی از این محصولات احمقانه از خود این محصولات احمقانه تره.
ولی خوب ما داریم با همین سیستم های احمقانه صدا (نه موزیک) گوش میدیم! پس مجبوریم از کیفیتشون هم بنویسیم! فقط ای کاش صدای خوب شنیده باشم و بعد بنویسیم, تخیل هم نکنیم!
خوش باشید