Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

نظرات شخصی ما

یکم بنویسم دورهم باشیم...

بهترین اتفاق سال جدید اضافه شدن سرکار خانوم دکتر یوسفی به تیم نویسندگان اصلی سایت بود.

سالها بود که سایت نیاز به یک نویسنده با تجربه و کار بلد داشت. در طول این سالها دوستان زیادی لطف کردن و تجربیاتشان را با مخاطبین بی شمار این سایت به اشتراک گذاشتند...

اما کمبود یک نویسنده که تجربه ی دیداری و شنیداری بالای داشته باشد همیشه در سایت احساس میشد.

خوشبختانه حضور یک نویسنده خانوم آن هم در زمینه ی صدا و تصویر در سایت و نت فارسی با استقبال بی نظیر و پذیرش مخاطب سایت قرار گرفت و اولین پست خانوم یوسفی با بیش از ۳۳۰ کامنت یکی از جنجالی ترین پست های سالهای اخیر سایت شد.

خیلی خوشحالم که خانوم دکتر یوسفی همراه سایت هستند و ما را در تجربیات خود شریک می کنند.


 اتفاق خوشایند بعدی ورود امیر حسین اکبری (پسر های فای ایران) به مارکت نحیف های اند صدا بود.

های اند ایران نیاز به شخصی مثل آقای اکبری داشت که جسارت و تجربه شنیداری را با هم داشته باشد. ورود برندهای مثل Weiss و TAD نشان از همین جسارت و تجربه داشت که بنظر من اتفاق بسیار خوشایندی بود.

امیدورام امیر حسین یه سورس آنالوگ درست و حسابی هم همراه با ست رفرنس تاد بیاره... من صدای تاد رفرنس با گرام شنیدم, واقعاً جذابه و شک ندارم هرکی تو ایران این صدارو بشنوه کلاس شنیداریش تغییر میکنه.

ورود دک Weiss و مجموعه ی رفرنس TAD از بهترین اتفاقات های اند ایران بوده که توسط پسر های فای ایران رقم خورد.

موفق باشی

Amir Audio Ltd


یاماها  بعد از افتضاحی که دو مدل آمپلی فایر سینمایی RX-V6A و  RX-A2A برای این کمپانی داشت! و انتقاد های زیادی هم در سراسر نت جهانی به این دو مدل شد. سه مدل جدید از سری  AVENTAGE با شماره مدل RX-A4A. RX-A6A. RX-A8A را معرفی کرد.

 بنظر میاد یاماها با معرفی این سه پرچم دار جدید و مخصوصاً مدل RX-A8A دوباره به جمع بهترین سازنده های آمپلی فایرهای سینمایی بودن برگردد.

نکته جالبی که در سه مدل پرچم دار جدید یاماها توجه را جلب می کند استفاده از پردازشگر شرکت Qualcomm است. باید منتظر شد و دید این پردازشگر جدید در مقایسه با دیگر رقبا چی برای گفتن دارد.

در تصویر زیر طراحی داخلی مدل RX-A8A را ببینید:


یکی از فیلم های که تست صدا و تصویرش حسابی حالتون خوب میکنه UHD 4K Monster Hunter هست. این فیلم از اون کارهای که اگر بررسی می کردم حتما به صداش تاج طلایی و به تصویر پنج ستاره میدادم. 

جریان سنگین صدا در کانال های ساراند و سقفی دیوانه کننده ست! بی نظیره همین...

حتما این کار بزارید تو لیست خریدتون.


 REAVON برند جدیدی که با معرفی دو مدل UHD بلوری پلیر مدل های UBR-X100, UBR-X200 برای اولین بار در سایت های آلمانی زبان در مورد آن صحبت شد.

هنوز این کمپانی نو ظهور این دستگاه ها را وارد بازار نکرده است, اما از منو و طراحی دستگاه حدس زده میشه از پلتفرم OPPO در آن استفاده شده است.

باید صبر کرد و دید این دو دستگاه جذاب پس از عرضه و در تست های صدا و تصویر چی برای گفتن دارند.


یه توضیحی در مورد XMax بدم XMax میزان مسافتی که انجین (سیم پیچ) ساب ووفر بدون این که از منطقه مغناطیسی خارج بشه حرکت مستقیم دارد.
در ساب ووفرهای که Excursion بالای دارن مثل JL Audio به دلیل ضخیم بودن ساراند و حرکت پیستونی بسیار شدید دیافراگم برای کنترل انجین و خارج نشدن آن از شار میدان مغناطیسی از تکنیک های مختلفی استفاده می کنند.
Qms که کنترل مکانیکی صفحه ساب ووفر هست، یکی از آنهاست.
استفاده از اسپایدرهای که از دایره مرکزی به تدریج ضخیم تر میشن تا در حرکات پیستونی شدید دیافراگم کنترل کنن یکی دیگر از تکنینک های ارزان و کاربردی مکانیکی کنترل دیافراگ ساب ووفرها در حرکت های پیستونی شدید است.
فوم ساراند ESP ترکیبی از پلیمرهای خاص با درجه سفتی متفاوت یکی دیگر از تکنیک های ارزان در کنترل دیافراگم و خارج نشدن آن از میدان مغناطیسی است.

یکی دیگه از تکنیک های مکانیکی برای کنترل و خارج نشدن انجین ساب ووفر از شار مغناطیسی
استفاده از مگنت های هیبریدی است این مگنت ها در پایین از جنس فریت هستن که هم وظیفه ی ایجاد میدان مغناطیسی را دارند و هم به خنک شدن انجین کمک می کنند. و در لایه ی بالای از نئودیمیم استفاده می کنند تا در حرکت انجین به بالاترین حد ممکن شار مغناطیسی ضعیف نشود، و ساب ووفر در فرکانس های پایین دقت پخش خود را از دست ندهد.
استفاده از Ferrofluid مغناطیس مایع هم یکی دیگر از تکنیک های هست که کمک می کنید انجین از شار مغناطیسی خارج نشود.
از مغناطیس مایع در ساخت ووفر بلندگوهای گران قیمت هم استفاده می شود.

خوش بگذره...

یکم بنویسم دورهم باشیم...

به روز رسانی:

پس از انتشار خبر ورشکستگی اونکیو, امروز مدیر بخش فروش این کمپانی در مصاحبه ای با سایت Cinet اعلام کرده است که این کمپانی پس از یک سال توقف خط تولید محصولات اونکیو و پایونیر از اواخر بهار 2021 با محصولات جدید به ویژه آمپلی فایرهای سینمایی با فناوری های روز و شماره مدل های جدید وارد مارکت جهانی خواهد شد.


 این بلندگوهای DALI ZENSOR با این که بسیار بلندگوهای زشتی هستن! نسبت به هم قیمت های بازار برای ستاپ های سینمایی صدای خوبی میده, نسبتاً هم متریال ساخت خوبی دارن.

واقعاً چرا دالی این بلندگو انقدر زشت ساخته؟! روی بفل این بلندگو رنگ سیاه زده و به خودش زحمت نداره سطح بافل پولیش بزنه! حالتون بد میشه از نزدیک و توی نور این بلندگو  ببینید!

من مدل ZENSOR1 با آمپلی فایر اونکیو دارم اینجا  (تو این مطلب هم گفتم چرا انقدر این بلندگو زشته!) از درایورهای خوبی در این کلاس قیمتی درش استفاده شده و صدای خوبی هم میده اما ذره ای سلیقه در ساختش بکار نرفته است...


 در خبرها آمده که کمپانی اونکیو ورشکست شده! و ظاهرا توسط کمپانی Klipsch خریداری شده است. اگر این خبر درست باشه, Klipsch الان صاحب برندهای اونکیو و پایونیر شده. (هنوز اونکیو به صورت رسمی این خبر را تایید نکرده است)

اونکیو برند بسیار خلاقی در زمینه ی صدای سینمایی است, اولین برندی بود که آمپلی فایرهای سینمایی با امکان استریم آنلاین عرضه کرد. اولین برندی بود که از سیستم ARC در آمپلی فایرهای سینمایی استفاده کرد. بیشترین محصول صدا و تصویر با استاندارد های بالای THX تولید کرد. و در چند زمینه ی دیگر از اولین ها ست.

در همین اخبار آمده که کمپانی NAD هم اعلام ورشکستی کرده است!


ال جی قراره در نمایشگاه CES 2021 از نمایشگرهای LCD جدیدی با فناوری Qned رونمایی کند, در این نمایشگرها تا 30 هزار ال ای دی بسیار کوچک برای روشنایی پنل ال سی دی استفاده شده است, که با توان کنترل منطقه ای روشنایی (Local dimming) تا 2500 نقطه به کنتراست تصویر خیره کننده ی 1,000,000:1 خواهند رسید. نمایشگرهای QNED در 10 مدل و تا سایز 86 اینچ عرضه خواهند شد.


من خیلی منتظرم ببینم نمایشگرهای QD-OLED سامسونگ که قرار هست در سال 2021 عرضه شود چی برای گفتن دارد, آیا مشکل روشنایی کم نمایشگرهای OLED بروی محتوای HDR توسط فناوری جدید سامسونگ برطرف می شود؟ نظر شما چیه؟


دوستانی که سورس دیجیتال گران قیمت دارن خیلی مراقب باشن به هیچ عنوان  سی دی های تولید داخل و کپی های چینی را در پلیرهاتون پخش نکنید, اکثر این دیسک ها تاب خوردگی دارن و باعث خرابی اسپیندل سوری میشن. در مطلب زیر در مورد نگهداری از سورس های دیجیتال توضیح دادم.

یکی از قطعاتی که بیشترین خرابی دارد اسپیندل است, استفاده از دیسک های رایتی و بی کیفیت به دلیل وزن غیر استاندارد و در اکثر موارد تاب داشتن دیسک باعث خراب شدن زودتر موتور دیسک می شود. در بسیاری از پلیرها خرابی اسپیندل با خرابی و ضعیف شدن اپتیک اشتباه گرفته می شود... سرویس و نگهداری پلیرها...


 بنظرم این مطلب قدیمی برای اودیوفایل ها ارزش مطالعه ی دوباره را دارد:

هر نت دارای "وزن" است, منظور از وزن مدت زمانی که نت از اجرا تا سکوت طی می کند. بعنوان مثال نت گرد واحد موسیقی و نت سیاه  نت پایه است. اگر پیش فرض نت سیاه ۱ ثانیه در نظر بگیریم نت سفید  ۱/۲ واحد نسبت به نت سیاه زمان نیاز دارد... ارزش زمانی نت


در مورد DAC های Weiss از من سوال میکنن که آیا واقعاً انقدر که مهندس اکبری ازش تعریف میکنه تو صدا تاثیر داره؟ من این DAC در شرایط نمایشگاهی شنیدم و قبلاً نظرمو در موردش گفتم, بله وایس یک استثناست. اما باید کامپوننت های همراه وایس در کلاس طراحی خودش باشن تا بشه دقت و شفافیت صداشو شنید.

به گوش و تجربه شنیداری پسر های فای ایران (امیر حسین اکبری) اعتماد کنید. :)

Weiss در ایران


امروز خبر توقف تولید محصولات A/V سونی هم خبر ساز شد! اگر این خبر صحت داشته باشد سونی دیگه آمپلی فایرهای سینمایی, های فای و دیجیتال ویدئو پلیر تولید نخواهد کرد.

اگر توجه کرده باشید از سال 2019 سونی هیچ محصول جدیدی در زمینه ی A/V عرضه نکرده است!


در زمینه صدا و تصویر یک نوع بسیار حاد از "فرار مغزها" وجود دارد, این نوع فرار مغزها در صدا و تصویر و بخصوص صدا به این صورت انجام میشه که "مغز طرف فرار کرده و خودش مونده". در این شرایط فردی که دچار فرار مغزها شده تصمیم میگره کانال تلگرامی یا صفحه ی اینستاگرام درست کنه و تراوشات حفره خالی سرشو که زمانی جای مغزش بوده, در قالب ایده های صدا به مخاطب در معرض فرار مغزها قرار بده!

 بعضی از دوستان ایمیل میزنن و سوال میکنن آیا باید آدم فنی باشیم تا از سیستم های صوتی و تصویری سر در بیاریم! منم همیشه این جواب میدم:
راننده فرمول 1 خودش چرخ ماشينشو عوض نميکنه, اون فنی های هم که چرخ ماشين عوض ميکنن راننده فرمول 1 نيستن.

خوش باشید

یکم بنویسم دورهم باشیم...

مجموعه ی محبوب "رزیدنت اویل" به تازگی بروی UHD بلوری ریلیز شده است که طبیعی منم این کار سفارش دادم, تا بیاد ببینیم سونی در اسکن و عرضه ی نهایی این کار چی برای گفتن دارد.

هر شش قسمت تراک صوتی دالبی ادموس دارند, و HDR10 هستند.

قسمت اول, دوم و سوم از نسخه ی نگاتیو اسکن و 2K DI شده و به 4K آپ اسکال شده اند.

قسمت چهارم Afterlife به صورت دیجیتال سه بعدی تصویر برداری شده است و برای آماده سازی بروی UHD به صورت 2K DI و به 4K آپ اسکال شده است. (فقط به صورت دو بعدی)

مطلب پیشنهادی:

پشت پرده صحنه های Slow Motion چه می گذرد ؟

 قسمت پنجمی Retribution سورس دیجیتال سه بعدی 5K دارد, برای آماده سازی UHD به صورت 2K DI شده و به 4K آپ اسکال شده است.

قسمت ششم The Final Chapter سورس Native 4K دارد و به صورت 4K DI شده و بروی UHD بلوری عرضه شده است.


 در اولین روز عرضه ی Xbox Series X و PlayStation 5  در تست های اولیه هر دو نسل جدید کنسول های سونی و ماکروسافت امکان اجرای دالبی ویژن را بروی نسخه های UHD بلوری را نداشتند! جالب تر اینجاست که هر دوی این کنسول ها از دالبی ویژن بروی استریم VOD های مثل نتفلیکیس و دیزنی پلاس هم پشتیبانی نمی کنند. عجیب اینجاست که چرا کمپانی های بزرگی مخصوصاً مثل سونی که خودش در زمینه ی مدیای خانگی از پیشتاز هست, کنسول های جدیدشون را با این مشکلات عجیب  وارد بازار می کنند!

البته به احتمال بسیار زیاد هر دوی این کنسول ها با آپدیت های اساسی در آینده ی نزدیک این مشکلات را برطرف می کند.


 همراهان سایت عکس ستاپ های سینمایی و های فای خودشون برای من ارسال میکنن و نظر من میخوان, اکثر این ستاپ ها وسط سالن پذیرایی و در آپارتمان های کوچیک انجام شده است! من نمیتونم در مورد ستاپی که بلندگوها کنار مبل استیل و بوفه ی سالن پذیرایی چیده شده است نظری بدم!


 دوستانی که فکر میکنن ساند بارها میتونن براشون جای حتی یک ستاپ 5.1 کانال ساده را بگیرد بسیار در اشتباه هستند. این دستگاه ها طراحی شدن برای بالاتر بردن لذت فیلم دیدن بروی VOD ها به نسبت صدای نمایشگرها و همچنین موزیک گوش کردن از روی گوشی موبایل و دیگر هیچ. احمقانه ترین کار خرید دستگاه های گران و بسیار گرانی هست که ادعای پخش دالبی ادموس و دیگر فرمت های پیچیده ی سینمایی را دارند. این محصولات مناسب افرادی هست که نه کوچکترین اطلاعی از صدا و تصویر دارند و نه میخوان که داشته باشن.

خرید ساند بارهای گران قیمت به همان اندازه احمقانه است که خرید اسپیکرهای زشت و مضحک "بنگ اند آلفسن" احمقانه است.

پولتون جای بهتری خرج کنید...


چندین بار از من در مورد بلندگوهای SVS سوال شده است, صدای این بلندگوها به شدت Aggressive و برایت هست, و صرفاً طراحی شدن برای صدای سینمایی و تحمل بسیار بالا بروی افکت های سنگین و طولانی مدت. به شدت هم بد درایو هستن و حتما نیاز به پاور دارن تا بشه ازشون صدا شنید.


 تفاوت ARC با eARC در این هست که در ARC فقط امکان انتقال صدای فشرده شده ی 5.1 کانال داشتیم. اما در eARC میشه صدای غیر فشرده ی دالبی ادموس و dts-X را هم از نمایشگر به آمپلی فایر انتقال داد. اکثر نمایشگرهای رده بالا از eARC پشتیبانی می کنند.


 خیلی از من سوال کردن بهترین محل قرار دادن ساب ووفر کجاست؟ در Placement بلندگو بهترین محل قرای گیری جای است که شنوده بالاترین شدت فرکانسی را از بلندگو دریافت می کند. در فرکانس پائین هرچقدر در مرکز میدان صوتی قرار بگیرم تاثیر صدا بیشتر خواهد بود. یک مثال ساده میزنم, موج ارسالی از ساب ووفر مثل سنگی عمل می کند که در آب انداخته می شود, بسته به جرم سنگ و شدت پرتاب از نقطه برخورد شعاع حلقه های موج بزرگ تر و بزرگ تر می شود, اما با بزرگ تر شدن حلقه ها میزان مقاومت آب نیز بیشتر شده و از قدرت موج ارسالی کم می شود؟ اگر شما ساب ووفر سنگ و صدای فرکانس پائین را موج در نظر بگیرید, بهترین محل برای بیشترین تاثیر محلی است که موج بیشترین قدرت را دارد.

  یکی از روش های که می شود برای پیدا کردن بهترین محل قرار دادن ساب ووفر انجام داد, گذاشتن ساب ووفر در محل نشستن شنونده و حرکت نشسته شنونده در محل اصلی ساب ووفر است, در محدوده قرار گیری ساب ووفر جلو و عقب بروید تا نقطه ای که بیشترین حجم فرکانسی احساس می کنید را پیدا کنید. در سالن های دارای پرده نمایش به دلیل مخفی بودن بلندگوها این روش بیشترن کارایی را دارد.

توصیه: ساب ووفر خیلی به دیوار نزدیک نکنید. خیلی به میز یا بلندگوی کناری نزدیک نکنید. اجازه بدید موج ارسالی در سالن با کمترین مانع حرکت کند. حتما از لرزش گیر استفاده کنید, لرزش گیر باعث می شود ارتعاشاتی که در سطح زمین ایجاد می شود کم شود در نتیجه باس شفاف تر و ضربه های تاثیر گذار تری خواهید داشت.


كمپاني عظيم TEAC مي شناسيد؟

TEAC در پنچ زمينه مختلف فعاليت دارد, و دو برند بسيار مطرح در دنياي های اند و حرفه ای زير مجموعه اين كمپاني هستند.

HIFI با نام تجاري TEAC

Digital Media با نام تجاري TEAC

Disc Publishing با نام تجاري TEAC

High-End Audio با نام تجاري Esoteric

Professional Audio با نام تجاري Tascam

TEAC در تمام زمينه هاي توليدی از بهترين و با دوام ترين قطعات استفاده مي کند, هرچي هم كلاس ساخته هاش بالاتر ميره بلعكس ديگر كمپاني ها كه فقط قيمت بالا مي برند TEAC كيفيت به شكل واقعا عجیبی افزايش ميده!

 معروف ترين ساخته  TEAC مكانيزم  "VRDS-NEO Mechanism" است. كه در تمام مدل هاي Esoteric استفاده ميشه.

یکم بنویسم دورهم باشیم...

آقای گمینی یه ستاپ از برند PS Audio مدل های Stellar GC DAC و دوتا M700 Mono Block با بلندگوهای TANNOY و Sonus Faber دارن, طراح PS Audio آقای Paul McGowan هستن که مدتی هم طراح آکوفیض ژاپنی بودن. برند خوبی و صدای عام پسندی هم داره...شنیدم ایرانم قرار بیاد.


 برند Weiss آقای اکبری وارد میکنن Weiss به آلمانی میشه سفید, محصولات این برندم سفید هست, من صدای این برند فقط در مونیخ شنیدم. برند بسیار حرفه ای و در کلاس استودیوهای ابی رود استودیوز هست.

ظاهرا که ویتوس و اودیو نت هم ایشون وارد میکنن...

موفق باشه

Amir Audio


 یکم در مورد این آپلیکیشن های که به اسم تلگرام طلایی, ویداگرام,منوگرام و... منتشر میشه توضیح بدم. تلگرام یک اپلیکیشن اپن سورس یا منبع باز هست, یعنی هر کسی میتونه سورس تلگرام دانلود کنه و باهاش اپ خودشو درست و منتشر کنه ( تو گوگل سرچ کنید telegram source به سادگی سورس تمام ورژن های تلگرام برای دانلود هست) اگر دقت کرده باشید تمام این اپ ها شبیه تلگرام هستن, فقط ظاهر و رنگ ها شخصی سازی شده. هرکسی که یکم آی تی بلد باشه میتونه یه سرور اجاره کنه و اپ خودشو بروی اون سرور کانفیک کنه و روی اون اپ یه پروگسی یا فیلتر شکن نصب میکنه و شما از طریق اون اپ وصل میشید به تلگرام. در واقع این اپ ها پلی میشن بین شما و تلگرام, شما وصل میشید به این اپ ها و فکر می کنید که این خود تلگرام است! یکسری احمق هم میام تو فضای تلگرام تبلیغ میکنن که شخص "پاول دورف" مدیر تلگرام اعلام کرد این اپلیکیشن برای ایرانی هاست و کسی نمیتونه این اپ فیلتر کنه و از این دسته اراجیف. توجه داشته باشید وقتی به این اپ ها وصل میشید تمام اطلاعات, چت ها, تصاویر و... داره بروی یک سرور غریبه ذخیره میشه. با یک فیلتر شکن خوب از اپ اصلی تلگرام استفاده کنید.

تمام نسخه های 4K بلوری که با استاندارد IMAX Enhanced ریلیز میشن شامل صدای dts-X هستن, فعلا سونی پیکچرز چند عنوان با استاندارد IMAX Enhanced عرضه کرده است.

  Jumanji: The Next Level

  Zombieland: Double Tap

  Charlie's Angels 2019


 جدیدا مد شده همه دنبال خرید Turntable و LP  خواننده های ایرانی هستن! تمام این LP ها ساخت چین هستن و از سورس های دیجیتال بی کیفیت چاپ شدن, فکر کنید سورس صفحه ی داریوش از یه فایل MP3 چاپ شده باشه! پشت کاور اکثرشونم اسم چندتا کمپانی ورشکسته ایرانی مثل کلتکس رکوردز و شرکت ترانه و... نوشته شده است! احتمالا خود مهرداد پاکروان خبر نداره یکسری وینیل به اسم شرکتش تولید میشه. فرایند تولید و مسترینگ LP حتی اگر از منابع قدیمی آنالوگ هم باشد, نیاز به پروسه اکولایز کردن و مسترینگ جدید داره, که نه در مارکت شرکت های ایرانی جای داره و نه استودیوهای مجهزی دارن, این آلبوم جدید معین گوش کردین که تمام کار ضبط و مسترینگش در استودیو شخصی خودش " پریچه آواز " انجام شده؟ فکر کنم اگر این کار میداد به ارزون ترین استودیوهای داخلی, خیلی بهتر و قوی تر براش مسترینگشو انجام میدادن. احتمالا چند وقت دیگه LP آلبوم "ماندگار" معین هم منتشر میشه!  یکم در خرید باهوش باشیم.


اگر براتون امکان تست ساب ووفرهای Monolith هست پیشنهاد میکنم حتما برید و صداشو بشنوید, برند بسیار خوبی و کارش ساخت ساب ووفره. مدل Monolith 12" THX Ultra  هم بسیار خوب Kick میزنه و هم خیلی خوب Low میزنه, در فاصله ی 2 متری بروی 16 هرتز 100 دسی بل توان اجرا داره که برای یک ساب 12 اینچی عدد بسیار خوبی بحساب میاد, برای ستاپ های سینمایی و هم ستاپ های 2.1 موزیکال ساب بسیار خوش صدا و قدرتمندی است و به قیمت ارزش خرید بالایی دارد.


 من علاقه زیادی به خرید و تست دیجیتال ویدئو پلیرها دارم, و تا جای هم که فضا و امکانش باشه سعی می کنم ویدئو پلیرهای درست و حسابی بخرم و تست کنم, سایت eBay یکی از جاهای که میشه پلیرهای قدیمی و کاملا آکبند درش پیدا کرد. این اواخر یک دستگاه OPPO DV-983H آکبند از این سایت خریدم... این اولین دی وی دی پلیر درست و حسابی بود که اوپو تولید کرد و سکوی پرتاب اپو برای شناخته شدن و محبوبیت این برند بین ویدئوفایل ها شد. این دستگاه اولین دی وی دی پلیر ارزان قیمت بود که با کیفیت بسیار خوبی رزولوشن 720x480 دی وی دی به 1920×1080 ارتقاء میداد.

دی وی دی پلیرهای گران قیمتی هم از پایونیر و دنن هم بودن که رزولوشن SD به HD ارتقاء میدادن, با این تفاوت که اون پلیرها اسکن تصاویرشون به صورت Interlaced بود, در صورتی که پلیر ارزان قیمت اوپو اسکن Progressive داشت.

میدونم دوره این پلیرها تمام شده است. اما اگر یک ویدئوفابل واقعی باشید, هیچ وقت از تست و مقایسه ی کامپوننت های مختلف خسته نخواهید شد. هرچقدر بیشتر تست کنید و از گذشته تا امروز برندها و کامپوننت های مختلف بدونید, ذهنتون برای تشخیص و درک تفاوت ها باز تر خواهد شد.

Netflix 4K

 چند وقتی هست که دارم روی استریم 4K فیلم تحقیق و بررسی می کنم... یکی از عام پسند ترین شبکه های استریم فیلم و سریال در جهان "Netflix" است. البته من سرویس ویدئویی آمازون (Amazon Prime Video) و همچنین Apple TV را هم تست کردم. و ادامه بهشون میپردازم.

 برای استریم 4K بروی سرویس نت فلیکس و آمازون پرایم نیاز به اینترنتی با سرعت 25 مگابیت داریم و برای سرویس اپل نیاز به 35 مگابیت سرعت داریم. در سیستم نت فلیکس و آمازون پرایم اگر سرعت نت کمتر از 25 مگابیت باشد امکان بافر کردن دیتا وجود دارد, اما در سیستم اپل تی وی ابتدا سرعت نت چک می شود, و اگر نت پهنای باند مورد نظر را برای رزولوشنی که کاربر درخواست داده است را نداشته باشد, سرویس رزولوشنی که مناسب سرعت نت هست را پیشنهاد میدهد.

کیفیت فیلم های 4K HDR سرویس نت فلیکس در نگاه اول بدجور تو ذوق میخوره! هرچقدر هم که بیشتر فیلم های که برای چشم آشنا هستن انتخاب و اجرا می کنید, از کیفیت پایین و مشکلات صدا و تصویر در این سرویس استریم ویدئویی بیشتر متعجب می شوید!

 اولین نکته بسیار عجیب در سرویس استریم نت فلیکس حجم بیت ریت بسیار پایین صدا و تصویر است.

حجم بیت ریت تصویر بروی بلوری استاندارد تا 40 مگابیت در ثانیه و صدا تا 25 مگابیت در ثانیه در فرمت dts-HD و 18 مگابیت برای فرمت دالبی HD است. که در سیستم VBR بین 27 تا 35 مگابیت در ثانیه برای تصویر و 4 تا 8.5 مگابیت برای صدا متغییر است. مطلب مربوط به حجم بیت ریت را مطالعه کنید.

در نسخه های UHD بلوری بیت ریت تصویر ماکزیمم تا 100 مگابیت هم میرسد. در نسخه های که من تست کردم در حالت VBR تا 70 مگابیت هم رسیده است. صدا تفاوتی با نسخه ی بلوری استاندارد ندارد.

توضیحی در باره روش ذخیره سازی CBR و VBR

( Constant Bit Rate )

 در روش ضبط با متد CBR از بیت ریت ثابت استفاده می شود، تمامی قسمتهای فایل تصویری را با به حجم یکسان تبدیل می کنند و فرقی بین صحنه اي که مثلا يك ديالوگ ساده جريان دارد, با یک صحنه پر زد و خورد و اکشن نمی گذارد.

(Variable Bit Rate)

در روش ضبط با متد VBR یا بیت ریت متغیر، برای صحنه ای که یک صفحه ديالوگ ساده در جريان است, و یا فیلم تحرک زیادی نداره ، از بیت ریت با حجم کمتر استفاده ميشود و برای صحنه های پر زد و خورد برای نگه داشتن تمامی جزییات در هنگام تبدیل حجم بیت ریت را بالا می برند.

نکته عجیب در سرویس نت فلیکس بیت ریت بسیار پایین ماکزیمم 15 مگابیت در ثانیه برای فیلم های 4K HDR و دالبی ویژن است! این حجم پایین برای نسخه های فول اچ دی به زیر 10 مگابیت هم میرسد!

 و باز نکته ی عجیت دیگر حجم بسیار حقیرانه بیت ریت صدا در این سیستم است. رسماً فرمت صدا در سرویس نت فلیکس و آمازون پرایم به صورت فشرده شده است! شاید تعجب کنید ولی واقعیت دارد, حجم بیت ریت صدا در فرمت دالبی اتموس در سرویس نت فلیکس تنها 768 کیلوبایت در ثانیه است! حتی به 1 مگابیت هم نمیرسد! 768 کیلوبایت حجم بیت ریت dts بروی دی وی دی بود.

در صورتی که فرمت دالبی اتموس بروی Dolby TrueHD اجرا می شود, که فرمتی غیر فشرده است و می تواند تا 18 مگابیت در ثانیه داده های صوتی را در خود ذخیره کند.

کیفیت نسخه های 4K در سیستم نت فلیکس بسیار پایین تر از استاندارد رزولوشن UHD است. بسیار پایین تر, تا جای که من به راحتی ادعا می کنم کیفیت فیلم های 4K بروی نت فلیکس و آمازون پرایم از یک دیسک استاندارد بلوری که در یک بلوری پلیر کاملا استاندارد اجرا می شود نیز پایین تر است. (حتی برابر هم نیست بلکه پایین تر است)

یکی از مشکلات جدی تصویر در سرویس نت فلیکس Color Banding است که تقریباً در تمام فیلم های که من تست کردم وجود داشت. مطلب مربوط به "شیب تخریبی رنگ" مطالعه کنید. دلیل Color Banding در سرویس نت فلیکس برمیگردد به حجم پایین بیت ریت تصویر که رابطه مستقیم با این مشکل دارد.

نکته قابل تأمل دیگه در تصاویر HDR جعلی در سرویس نت فلیکس است! اگر یک فیلم HDR بروی دیسک UHD بلوری تست کنید و همان فیلم در سرویس نت فلیکس ببینید متوجه خواهید شد که تصویر HDR حقیقی نیست و فقط کمی کرومای رنگ افزایش پیدا می کند!

 وضوح تصاویر هم اصلا حتی نزدیک به 4K نیست. در بهترین حالت ممکنه شاید به فول اچ دی نزدیک بشه, اما 4K به هیچ عنوان.

در مورد سرویس اپل تی وی کمی وضعیت بهتر است, بیت ریت تصویر تا 25 مگابیت هم میرسد و صدا هم بیت ریتی در حدود 2.5 مگابیت در ثانیه دارد, که باز هم فشرده شده است. مشکل Color Banding در سرویس اپل نداریم, تصاویر HDR و دالبی ویژن حقیقی هستند. و میشه گفت در سرویس اپل تی وی فیلم های 4K نزدیک و شاید مشابه دیسک های استاندارد بلوری میبینیم. اپل از کانتنت با کیفیت تر به نسبت نت فلیکس و آمازون پرایم برای استریم فیلم هاش استفاده می کند.

در کل تجربه ی صدا و تصویر در سرویس های به روز استریم ویدئوی برای من بسیار بد و در حال حاظر غیر قابل قبول بود. ظاهرا همچنان باید از دیسک های بلوری و UHD بلوری لذت ببریم.

خوش باشد

Cambridge Audio AXA25 , AXC25

AXC25

من برند Cambridge Audio بخاطر کیفیت ساخت بسیار خوبی که داره دوست دارم, همیشه یک اصالت بریتانیایی در تولیداتش هست.

اما ظاهرا این برندم داره میره به سمت آشغال سازی! به عنوان نمونه به ساخت و شکل طراحی این ست استریو دقت کنید, چه در بخش آمپلی فایر و چه در ساخت سی دی پلیر از ارزون ترین و بدترین قطعات استفاده شده است! که بنظرم برای این برند خوشنام یک فاجعه بحساب میاد.

از طراحی و ساخت بی کیفیت کابینت ها که بگذریم, میرسیم به سی دی پلیر که از ارزون ترین دیسک درایو درش استفاده شده است! سیم فلت های بسیار بی کیفیت, خازن های چینی بی کیفیت, اتصالات بسیار بی کیفیت و...

بخش آمپلی فایر هم به همین شکل از قطعات بسیار ارزان قیمت در ساختش استفاده شده است, سیم کشی های افتضاح, قطعات الکترونیکی بی کیفیت, ترانس ارزون قیمت و بدون هیچ نویزگیری در بخش پاور و از همه بدتر و بنظرم مضحک تر استفاده از IC TDA ست که در صنعت الکترونیک برای رادیو و ضبط ها از این IC استفاده میکنن!

دوستانی که کیت های الکترونیکی میسازن TDA خوب میشناسن. یک IC تقویت کننده بسیار بی کیفیت و کم توان با با دیستروشن بسیار بالا اصلی ترین شاخص این IC معروف در دنیایی سرگرمی های الکترونیک است. TDA رسماََ از STK معروف هم بسیار تقویت کننده ضعیف تر و بی کیفیت تری بحساب میاد! واقعا نمیدونم چرا برندی با کیفیت Cambridge Audio باید از همچین طراحی و قطعاتی استفاده کنه!

با توجه به کیفیت طراحی و ساخت این ست استریو  از نظر شما میتونه صدای خوبی بده؟

در ادامه مطلب جزییاتی از شاهکار مهندسی Cambridge Audio ببینید:

موارد مرتبط:

آمپلی فایر اونکیو TX-L20D

Sarah Brightman - Hymn

Sarah Brightman - Hymn

آلبوم "Hymn" سارا برایتمن یک بازگشت باشکوه است, یک همکاری بی نظیر از برایتمن و "Frank Peterson" (فرانک پترسن اکثرا با گروه موسیقی انیگما میشناسن) که تا قبل از این آلبوم نیز همیشه باعث خلق شاهکارهای در موسیقی کلاسیک و اجراهای سوپرانو بی نظیر از برایتمن بوده است. مراحل ضبط و پیش تولید آلبوم Hymn از سال 2016 آغاز و در 2018 به پایان رسید, و در 9 نوامبر 2018 پخش جهانی شد.

این آلبوم شامل 13 تراک است, که ضبط موسیقی آن در Abbey Road Studios لندن و ضبط ووکال و مسترینگ نهایی آن در استودیو The Village در لس آنجلس انجام شده است. در مورد کیفیت اجرای برایتمن, موسیقی و شعر, میشه گفت از بهترین آلبوم های برایتمن و هم سطح با آلبوم حرم است. با سرکار خانوم پهلانم که صحبت می کردم با من هم عقیده بودن که آلبوم Hymn از لحاظ اجرا و موسیقی یک شاهکار بحساب میاد. اما آیا آلبوم جدید سارا برایتمن در ضبط و مسترینگ نهایی برای های فای خانگی هم موفق بوده است!

من نسخه ی قانونی FLAC این کار خریدم, دقت کنید که هر نسخه ی FLAC اصل و از استودیو خارج نشده است, بسیاری از نسخه های FLAC از روی سی دی کانورت شده اند, و هیچ شاخصی در صدا ندارند و صرفاً یک فایل صوتی حجیم شده از یک سمپل ریت 44 کیلوهرتزی هستند!

من فکر می کنم بزرگترین خیانت به ضبط این کار شخص فرانک پترسن انجام داده که اجرای نهایی ووکا و مسترینگ این کار برده در استودیوی شخصیش در لس آنجلس که اصلا استودیویی در کلاس این آلبوم نیست! این کار پترسن باعث شده آلبوم Hymn تبدیل به یک اثر بی ارزش برای لذت بردن از قطعات ارکسترال ضبط شده این آلبوم در استودیو ابی رود شود! من این آلبوم با هدفون و بروی DSD TEAC NT-505 هم شنیدم, وضعیت صدا با هدفون حتی بدتر از سیستم استریو بود. ضبط این آلبوم فاقد Timbre صدای که باید از یک اکثر کلاسیک بشنویم است, Soundstage افتضاح بده و فقط یک صدای استریو شنیده میشه, هیچ Coherency بین صدای ووکال و ارکستر وجود نداره و حسی شبیه به اجراها زنده دهه های 1960 به شنونده میده, با این تفاوت که اون کارها آنالوگ ضبط میشد اما این آلبوک یک ضبط دیجیتال بسیار ضعیف و بد است. صدای برایتمن به هیچ عنوان دینامیک و کیفیت آلبوم های مثل حرم نداره, صدا فوق العاده دیجیتال شده و خسته کننده شنیده میشه, به شکل اذیت کننده ای فرکانس های میانی Bloat می کنند که باعث فوروارد شدن صدای سولو طولانی این اثر میشن! همانطور که گفتم در ضبط و مسترینگ این آلبوم هیچ هماهنگی بین سازها و ووکال وجود نداره! صدای سولو ها حتی در بعضی از لحظات بیرون میزنه و صدای خواننده تحت تاثیر قرار میده, انگار که خواننده رفته تو چال ارکستر و ارکستر و سولوها روی استیج هستند!

در کل آلبوم Hymn سارا برایتمن از لحاظ اجرا و موسیقی یکی از بهترین کارهاش بحساب میاد, اگر به صدای برایتمن و موسیقی فرانک پترسن علاقه دارید این آلبوم بشنوید, اما در لذت موسیقی یروی سیستم های فای کاملا شنونده اودیوفایل نا امید می کند.

یکم بنویسم دورهم باشیم

Maria By Callas

خبر خوبی که امروز منتشر شد, ساخت مستندی با عنوان "Maria By Callas" از زندگی "ماریا کالاس" توسط سونی پیکچرز کلاسیکس بود, قراره در این مستند شاهد تصاویر رنگی, مصاحبه ها و اجراهای از این اسطوره تکرار نشدنی آواز کلاسیک باشیم که تا به امروز منتشر نشده است, باید تا 2 نوامبر تاریخ انتشار این مستند جذاب صبر کنیم...


کمپانی KEF سری محبوب R دوباره روی میز طراحی برده, و با یک مهندسی کاملا جدید سری R بازتولید کرده است. سری اول R به نسبت هم قیمت های خودش صدا و طراحی خوبی داشت, اما نکات ضعف های هم داشت, یکی از مهم ترین ضعف های سری اول R کابینت ضعیفش بود, که با چند Knock test متوجه ضعف کابینت سری اول R می شدید. که در سری جدید با استفاده از MDF تقویت شده و ضخیم تر این مشکل ظاهرا حل شده است. تغییراتی در درایورها و استفاده از پورت باس قابل انعطاف از دیگر بهبودهای سری R جدید است. پورت باس قابل انعطاف خیلی سال پیش یاماها در ساب ووفرهاش ازش استفاده کرده بود. به هر حال باید صبر کرد و صدای سری R جدید شنید...


 یکی از تست های فیلم بلوری این چند روز اخیر "Avengers: Infinity War" بود, من این فیلم در IMAX و Dolby Cinema دیدم, در نسخه ی خانگی شاخص های تصویر شباهت های به نسخه ی سینمایی فیلم داره, اما در صدا یکی از بدترین کارهای که در سال اخیر تست کردم! اگر فیلم در دو سالن ها اند سینما ندیده بودم, شک به بد بودن صداگذاری می کردم, قبول دارم فیلم در IMAX هم چندان صدای شوک کننده ای نداشت, اما نمیشد اینقدر هم ازش ایراد گرفت, یه کار کاملا عادی و در لحظاتی لذت بخش بود, که در مقایسه با کارهای خیلی خوبی مثل Rampage و Tomb Raider همانطور که گفتم از 5 ستاره 3.5 میگیره, اما در نسخه ی خانگی صدا هم در نسخه ی بلوری استاندارد که DTS-HD Master Audio 7.1 و هم در نسخه ی UHD که صدا Dolby Atmos است, شاهد صدای به واقع حقیرانه و به شدت بد هستیم! صدا در هیچ شاخصی حتی به متوسط نزدیک هم نمیشه! افکت های کش دار و خفه شده, LFE فوق العاده حقیرانه و ضعیف, صدا به شدت تهی از جزئیاته, هرچی شاخص بد به ذهنتون میرسه در نسخه ی خانگی Avengers: Infinity War کنار هم هست. من خیلی سال پیش به نسخه ی اول Avengers در صدا 2 ستاره دادم, اگر بخوام به این فیلم در صدا ستاره بدم, بی اغراق "نیم ستاره" میدم. حتی لایق یک ستاره هم نیست.


18 سپتامبر نسخه ی بلوری Jurassic World: Fallen Kingdom وارد مارکت آمریکا میشه, چند روزی هم هست یونیورسال پخش نسخه ی دیجیتال فیلم شروع کرده, من این کار در IMAX دیدم و کار جذابی بود, نه به اندازه قسمت اول Jurassic World اما خوب بود. الان چک کردم دیدم یونیورسال نسخه خانگی این فیلم در نسخه ی بلوری استاندارد و هم در UHD با فرمت صوتی DTS:X منتشر کرده, (جالبه یونیورسال تمام نسخه های خانگی ژوراسیک پارک و دنیایی ژوراسیک با فرمت dts عرضه کرده است.) که در این نبود فیلم های خوب با فرمت dts-X خبر خیلی خوبی بود. خدمت دوستانی که احتمالا از فرمت DTS:X اطلاع ندارند, عرض شود که این هم فرمت جدیدی است دقیقاً مثل Dolby Atmos و شامل کانال های سقفی میشه, dts-X هم مثل دالبی آدموس به صورت lossless ضبط می شود, در این روش انتقال داده بروی دیسک بلوری هیچ گونه اتلاف داده ای نداریم و صدا دقیقاً مشابه صدای داخل استودیو بروی بلوری منتقل می شود. با تست های که از dts-X داشتم, گستره ی دینامیکی مشابه ی به دالبی ادموس داره, به همان اندازه لود و افکتیو است. نمیتونم با اطمینان بگم چرا که نسخه های زیادی با فرمت dts-X در دسترس نیست! اما شاید در کانال های سقفی بهتر و افکتیو تر از دالبی ادموس شنیده بشه... شاید

یک سکانس طلایی در قسمت دوم Jurassic World هست که بی اغراق یکی از دراماتیک ترین صحنه های هست که در یک فیلم علمی و تخیلی دیدم, حتی شاید از لحظه خداحافظی E.T هم تاثیرگذار تر باشه! برای این که نقش "اسپویلر" نداشته باشم, توصیه می کنم فیلم حتماً ببینید, شک ندارم تا به حال دلتون برای یه دایناسور تا به این حد نسوخته! و این کار فقط در قدرت صنعت فیلم سازی هالیوود است.


یکی از دوستان فیلم The Nun در IMAX برلین دیده, با این که مرد بزرگی, ظاهرا چند بار از ترس جیغ کشیده! ظاهرا فیلم فوق العاده در صداگذاری خوب کار شده و لحظات شوک کننده ای داره!


 خبر جالب دیگه ی که خیلی سر و صدا کرد "IMAX Enhanced" بود, همکاری IMAX  با dts برای ایجاد یک گواهی جدید صدا و تصویر برای نسخه های بلوری و تجهیزات پخش صدا و تصویر خانگی چیزی شبیه به گواهی THX اما این بار از طرف دو غول حال حاظر صنعت سینما که بالاترین کیفیت صدا و تصویر را تضمین می کند. اولین برندهای که گواهی IMAX Enhanced دریافت کردند, دنن و مارانتز برای آمپلی فایرهای سینمای خانگی و سونی برای پروژکتورهای نسل جدید سری ES هستند.

بعید نیست در نسل جدید سالن های IMAX از صدای dts-X استفاده بشه. به هر حال قراره IMAX تغییراتی در صدا و تصویر سالن هاش ایجاد کنه تا در رقابت با دالبی سینما همچنان بتونه پیشتاز صنعت سینما باقی بماند.

میدونستید لامپ پروژکتورهای IMAX هر 1200 ساعت تعویض میشه, و برای هر تعویض دو نفر با محافظ صورت در برابر انفجار لامپ اقدام به تعویض لامپ ها می کنند, و می دونستید برای خنک کردن لامپ هر پروژکتور در هر دقیقه بیش از 13 لیتر آب در چرخش است!


من فکر می کنم خیلی از فیلم ها به دلیل این که برای نسخه ی خانگی دوباره اکولایز و مستر نمیشن, و با همون میکس سینمایی وارد نمایش خانگی میشن, اینقدر در صدا ایراد دارن! فیلمی که در استودیوی با ابعاد سالن سینما و برای ابعاد سینما میکس شده, وقتی میاد و در فضای سینمای خانگی اجرا میشه مشکلات جدی براش ایجاد میشه, خیلی از استودیوها و تهیه کننده ها فیلم هارو برای نمایش خانگی دوباره اکولایز و مستر میکنن, ولی در بسیاری از فیلم ها مثل Avengers: Infinity War و Black Panther و بسیاری دیگه از فیلم ها که در سالن های IMAX و دالبی بسیار صدای خوبی داشتن, اما در نسخه ی خانگی داستان عوض میشه و تا این حد بد صدا میدن!


یاماها سری 2018 آمپلی فایرهای سری AVENTAGE با تکنولوژی جدیدی با نام Surround AI عرضه کرده است, که به ادعای یاماها این فناوری یک انقلاب در DSP صداست و تا قبل از این در هیچ کدام از محصولات یاماها قدرت و دقت پردازشی تا این اندازه قدرتمند نداشته اند. Surround AI در سه مدل برتر RX-A1080, RX-A2080, RX-A3080  و همچنین در پروسسور CX-A5200 استفاده شده است.

خوش باشید

IMAX یا Dolby Cinema

Dolby CinemaDolby Cinema 2Dolby Cinema 3

مجموعه AMC بزرگترین و پیشرفته ترین سالن های سینمای را در سراسر جهان در اختیار دارد, یک کمپانی آمریکایی که در سال های اخیر در اروپا و حتی آسیا سالن های بسیار پیشرفته با آخرین فناوری روز صدا و تصویر طراحی و ساخته است. AMC تنها از تکنولوژی کمپانی Dolby در سالن های خود استفاده می کند. آخرین و جدید ترین سالن های مجموعه AMC سالن های Dolby Cinema است, دالبی سینمارو با سینمای دالبی اشتباه نگیرید! سالن های Dolby Cinema به این معنی است که این سالن مجهز به Dolby Atmos و Dolby Vision و همچنین طراحی آکوستیکی با استاندارد کمپانی دالبی است. چیزی شبیه به سالن های IMAX که در طراحی سالن و سیستم صدا و تصویر کاملا اورجینال هستن, سالن های دالبی سینما هم کاملا یکپارچه و توسط دالبی طراحی و کالیبره می شود. سالن های دالبی سینمارو نمیشه از لحاظ کیفیت صدا و تصویر با سالن های MAX مقایسه کرد.

خوشبختانه در چند وقت اخیر موفق شدم چند فیلم رفرنس در صدا و تصویر همزمان در سالن های IMAX و Dolby Cinema تست و با هم مقایسه کنم, و بیشتر با تفاوت های صدا و تصویر در این دو فرمت سینمایی فوق العاده مدرن آشنا بشم, فیلم های مثل Avengers: Infinity War , Rampage و Tomb Raider هر سه فیلم تجربه ی فوق العاده ای در صدا و تصویر برای من داشتند. (خدارو شکر می کنم برای امکاناتی که در اختیار دارم)

به همان اندازه که در لحظه ورود به سالن IMAX از عظمت پرده شگفت زده می شوید, در ورود به سالن Dolby Cinema از زیبای و شکل طراحی این سالن ها شگفت زده خواهید شد! نور پردازی, طراحی سالن, کیفیت صندلی ها و... همگی در اوج زیبای و شکوه ساخته شده اند و به واقع که سالن های دالبی سینما های اند است.

 صندلی های سالن های دالبی سینما چرمی با امکان تنظیم پشتی صندلی, جای پا و ماساژور کمر هستند, سالن کاملا وکیوم شده است, از لحظه ورود به سالن احساس می کنید در اتاق ساکت یک استودیو ضبط قرار گرفتید, که صدای نفس های خودتو هم می شنوید, کوچکترین صدای که تماشاگران ایجاد می کنن به راحتی شنیده می شود, به همین دلیل در سالن های Dolby Cinema amc به هیچ عنوان اجازه بردن هیچ گونه خوراکی حتی "پاپ کورن" هم ندارید, فقط به دلیل آکوستیک و سکوتی که در سالن است.

نسبت تصویر در دالبی سینما مثل پرده های استاندارد 2.40:1 است, در صورتی که در فرمت IMAX نسبت تصویر 1.9:1 است, و این یعنی بروی پرده IMAX تصویر 26 درصد کامل تر از دالبی سینما نمایش داده می شود. اما شاید این تنها برتری فرمت IMAX بر دالبی سینما باشد.

در دالبی سینما هم مثل IMAX with Laser از دو لیزر پروژکتور 4K برای نمایش تصویر استفاده می شود, که در نتیجه بروی پرده تصویری با وضوح 8K نمایش داده می شود. اگر کنتراست تصویر بهترین و گرون قیمت ترین ویدئو پروژکتورهای خانگی را در بالاترین مدل 200,000:1 داشته باشیم (در بهترین مدل) کنتراست تصویر بروی پرده Dolby Cinema عددی برابر با 1,000,000:1 است, که فقط اگر علاقمند به ویدئو پروژکتور باشید, معنی و بزرگی این عدد را برای کنتراست تصویر درک خواهید کرد.

رزولوشن 8K خارق العاده ست, واقعاً تجربه ای که فقط باید تجربش کرد... گستره داینامیکی و عمق رنگ سیاه بروی پرده دالبی سینما به واقع یک گراند رفرنس حقیقی است, سیاه جوهری عمیق تر از نمایشگرهای OLED بروی پرده ای عریض می بینید که خیره کننندست, تجربه ای بی نهایت از کنتراست و عمق رنگ های درخشان که بسیار عمیق تر از آن چیزی است که در این لحظه بهش فکر می کنید.

صدا در سالن های دالبی سینما Dolby Atmos است, اما نه دالبی ادموس 7.1.4 که ما در خانه داریم, به قول مهندس سالن AMC شهر هامبورگ صدای دالبی ادموس 7.1.4 برای ما صدای سنتی بحساب میاد, صدای دالبی ادموس در سالن های دالبی سینما به صورت 32.2 کانال با 128 اسپیکر پخش می شود, سالن های دالبی سینما از سه کانال مرکز استفاده می کنند, درست مثل سیستم صدای SDDS سونی, سه کانال مرکز و دو کانال اصلی چپ و راست و 10 عدد ساب ووفر 18 اینچی کانال های پشت پرده را تشکیل میدن, و دیگر کانال ها شامل ساراندهای کناری, پشت سالن و همچنین کانال های سقفی هستند, هر کدوم از کانال های ساراند در دالبی سینما مجزا است, و هیچ گونه یکپارچگی در ساراندها وجود ندارد, افکت ها می توانند از یک کانال ساراند در یک لاین به کانال کناری منتقل بشن, این یعنی داشتن صدای کانالیزه به معنای واقعی, کانال های سقفی هم مجزا هستن و هر بلندگو می تواند افکت مربوط به خود را اجرا کند, این سیستم صدا گذاری پیچیده تجربه منحصر به فرد و بی نظیری را برای تماشاگران علاقمند به صدا و تصویر ایجاد می کند.

در سالن های دالبی سینما چهار یونیت ساب ووفر که هر کدام شامل دو ووفر 18 اینچی می شود را بروی سقف داریم, و 10 ساب ووفر 18 اینچی پشت پرده و در مرکز پرده نمایش. بی شک و بی شک تجربه صدای کانال LFE در سالن های دالبی سینما یک تجربه ی کاملا متفاوت و جدید حتی برای دوستانی هست که تجربه ی IMAX دارن, فشار صوتی که از ساب ووفرهای روی سقف به تماشاگران وارد می شود, قلب بیننده از سینه بیرون می کشد, دقت و DSP صدای فرکانس پایین به دقت سالن های IMAX است, و به هیچ عنوان نمیشه محل و منطقه ی انتشار صدارو تشخیص داد, همان احساسی که در IMAX دارید با یک فشار صوتی سنگین از سقف ترکیب کنید! (باید تجربه کنید تا متوجه بشید) در سالن های استاندارد فرکانس ناحیه باس نهایت تا 45 هرتز و در سالن های THX تا 40 هرتز پایین میاد, در حالی که در IMAX و دالبی سینما ما فرکانس پاینی تا 23 هرتز داریم, با این تفاوت که در دالبی سینما فشار صوتی بیشتری از IMAX را تجربه می کنیم.

speakers dolby

در سالن های دالبی سینما از نسل جدیدی بلندگوهای سینمای استفاده می شود, بلندگوهای که دیگه از هورن برای پخش فرکانس های بالا استفاده نمی کند, و به جای هورن از تیوتر های "نواری" به تعداد بیشتر استفاده شده است. در تصاویر ابتدای مطلب نوارهای قرمز رنگ بروی دیوار و سقف همگی بلندگوهای ساراند هستن, ملاحظه می کنید شکل و ظاهر این بلندگوها با آنچه در سالن های استاندارد استفاده می شود کاملا متفاوت است. دلیل عدم استفاده از هورن های کلاسیک برمیگرده به تعداد زیاد بلندگوها و زاویه باز انتشار موج توسط هورن ها, از طرف دیگه برای کانال های سقفی سالن نمیشه از هورن استفاده کرد, چرا که باید افکت های سقفی کاملا مستقیم و با زاویه بسته منتشر بشن, و اگر از هورن در ساراندها استفاده بشه, به دلیل تعداد کانال ها ساراند یک لایه ماسکه کننده صدا بین کانال های ساراند دیوار و سقف ایجاد می شود و چند مورد دیگر که الان نمیخوام آلمانی بازی دربیارم و دو ساعت هر چیز کوچیکی توضیح بدم!

برند IMAX برای رقابت با دالبی سینما دست به تغییراتی اساسی زده است, اولین آن استفاده از دوربین های کمپانی ARRI است, دوربین ALEXA 65 اولین دوربین دیجیتال این برند با استاندارد IMAX است, که برای اولین بار در دو قسمت آخر از "Captain America" مورد استفاده قرار گرفت.

IMAX برای سیستم صدا هم تغییرات اساسی را در نظر دارد, به زودی تمام سالن های IMAX به سیستم صدای 11.1 کانال مجهز خواهند شد, و همچنین فیلم های که برای نمایش در سالن IMAX آماده سازی می شوند, با صدای 11.1 کانال صداگذاری خواهند شد, (هنوز کمپانی IMAX مشخص نکرده در فرمت جدید صوتی مثل گذشته از فناوری اختصاصی خود استفاده خواهد کرد, یا از دیگر برندهای شناخته شده مثل دالبی, dts یا Auro کمک خواهد گرفت) به هر حال تغییراتی که برای حفظ جایگاه اول و رفرنس بودن سالن های IMAX بسیار لازم است.

دنیای صدا و تصویر هر سال در حال تغییر است, و ما علاقمندان به صدا و تصویر باید برای تجربیات جدید هزینه و برنامه ریزی کنیم, نمیشه پای کامپیوتر نشست و با خوندن مطالب من و امثال من IMAX یا Dolby Cinema تجربه کرد! میدونم با شرایط اقتصادی حاظر سفر به خارج از کشور  بسیار سخت است, اما باید از بعضی از سرگرمی ها و شاید بسیاری از خواسته هاتون در طول سال بزنید, تا آنچه من در این سایت می نویسم خودتون تجربه کنید, (اگر واقعاً عاشق صدا و تصویر هستید) بیش از ده ساله که یادتون دادم آدم هارو برای خودتون در هیچ زمینه ای رفرنس نکنید, و فقط مسیر و خط از من و امثال من بگیرید, و خودتون برید و صدا و تصویر تجربه کنید.

خوش باشید

موارد مرتبط:

سینماهای MAX یا IMAX

سینماهای 4DX

یکم بنویسم دورهم باشیم

Abbey Road Bowers & Wilkins

The best loudspeaker isn't the one that gives the most, it's the one that loses the least "John Bowers" Founder of Bowers & Wilkins


B&W have long been the preferred speaker at Abbey Road for their precision and exceptional quality, now we're brimming with pride to be entering this official partnership between two of the world's most esteemed audio brands

 بهترین بلندگو لزوما اونی نیست که بیشترین صدا رو ارائه میده, بلکه اون بلندگوی که کم ترین صدا رو از دست میده "جان باورز" موسس شرکت بی اند دبلیو.

بی اند دبلیو سال هاست که بلندگوی مورد علاقه استودیو ابی رود است, اونم به دلیل صدای دقیق و استثنایی محصولاتش, حالا با افتخار اعلام می کنیم که همکاری مشترک بین این دو برند برتر در زمینه صدا آغاز شده است.

استودیو ابی رود برای مسترینگ نهایی در استودیوهای شماره 1 ,2 و 3 خود از بلندگوهای سری 800 بی اند دبلیو استفاده می کند, (حتما در مورد این استودیو در نت جستجو کنید) من فکر می کنم نتیجه ی همکاری کمپانی بی اند دبلیو با استودیو ابی رود یک ادیشن خاص از سری 800 با عنوان ابی رود استودیو باشد!


تفاوت بین 4K Native با 4K Upscaling در این است که در نسخه های 4K آپ اسکال یک نسخه ی دیجیتال که معمولا 2K است از فیلم دوباره به بخش DI ارسال میشه و اصلاح های رنگ, نور HDR , دالبی ویژن دوباره بروی فیلم اعمال می شود, و در خروجی یک نسخه 4K استخراج می شود. اما در نسخه های Native 4K نسخه ی نگاتیو فیلم دوباره با رزولوشن 4K اسکن دیجیتال می شود, و سپس به بخش Restoration  ارسال میشه که در این بخش فریم به فریم فیلم بازسازی می شود, یک پروسه بسیار گران و وقت گیر سپس به بخش Remasterin ارسال میشه که در این بخش اصلا رنگ, ابعاد تصویر, نور و بسیاری دیگر از پارامترهای تصویر توسط Colorist ها انجام می شود, و در نهایت نسخه ی 4K به منتشر کننده های نسخه های خانگی و سینمایی تحویل داده می شود.


کمپانی CalMAN که ما کالیبراتورها از این نرم افزار برای کالیبراسیون حرفه ای استفاده می کنیم, در تابستان امسال کلاس های حرفه ای را برای کالیبراتورها برگزار خواهد کرد, که اگر با کلاس حرفه ای کالیبراسیون HDR که توسط کمپانی THX که در شهر لندن برگزار خواهد شد و من از قبل ثبت نام کردم, همزمان نشه حتماً شرکت می کنم.


 یکی از صداهای خیلی خوبی که از یک بلندگوی نسبتاً ارزان اما بسیار با کیفیت در چند روز گذشته از تعطیلات عید شنیدم, بلندگوی کف سری R بود, نمی خوام ازش نقدی بنویسم, چرا که در شرایط ایده آل نشنیدم اما هر بار که سری R کف در ستاپ های مختلف می شنوم, ارزش های صدای این بلندگو چه در صدای سینمایی و چه موزیک در رنج قیمتی خودش تحسین می کنم, اگر آمپلی فایر سینمایی یاماها دارید, کف سری R یکی از جدی ترین توصیه های من در رنج قیمتی ایده آل به شماست.


living voice

یک ماهی میشه که بلندگوی Living Voice Avatar II توسط دوست خوبم جناب آقای گمینی, که برای دوستان سایت کاملا شناخته شده هستن, از ایتالیا وارد ایران شده و مراحل Break-in میگذرونه, قرار بوده مدل OBX-RW که کراس اور خارجی داره هم به ایران بیاد, که هنوز نیومده! شایدم بیاد. روزی که من صدای این بلندگو شنیدم, چند آمپلی فایر و سورس مختلف برای تست آورده شده بود. که بهترین و مناسب ترین آمپلی فایر برای این بلندگو دو تا Audio Note 22 واتی مونو بود. و یک سوپر آمپلی فایر آکوفیض که فوق العاده ست.

این بلندگو با سورس Densen B-410XS ستاپ شده, این همون سورسی هست که سرکار خانوم پهلان برای اولین بار وارد ایران کردن, صدای آنالوگ تر و دقیق تر از این سورس دیجیتال نشنیدم! ساخت و صداش هر دو بی نظیره.

 کیوان عزیز هم از چند روز پیش سورس YBA PASSION 430 آورده بود و میشد صداشو با این بلندگو شنید, با این که خیلی از این سورس کار کشیده, اما هنوز سرحال بود, کیفیت پیکاب و هد اپتیک ساخت فیلیپس این سورس کاملا خودشو در این چند سال کار سخت نشان داده. انصافاً هم خوب صدا میده.

 صدای Avatar II بیشتر از هر چیز بسیار راحت و آرام بود, این مهم ترین شاخص صدای این بلندگو هست, اصلا نمیشه در مورد صداش خیلی صحبت کرد و بررسی های که روی بی اند دبلیو یا ویلسون میشه نوشت از صدای این بلندگو نوشت, صدای بلندگوهای درایوری Living Voice صدای بلندگوهای قدیمی میده, انگار که چهل سال پیش هست و داری با سوری آنالوگ ریل و بلندگوی JBL L100 صدا می شنوی! ووکال و میدرنج این مدل با این که خیلی هم کار نکرده و به حالت پایدار نرسیده اما درخشان و جذاب هست, یکی از بهترین میدرنج های که میشه با یک بلندگوی دو راهه شنید همین Living Voice هست. با این که درایورهای باس آنچنان با کیفیتی نداره, با کمک کابینت و کراس اور بسیار دقیق و مهندسی شده به Coherency دقیقی در صدا رسیده.

بنظرم نباید بلندگوهای Living Voice مثل Avatar II و هم کلاس هاشو در فضاهای که فاصله شنونده با بلندگو بیشتر از 3.5 متر هست قرار داد, این بلندگو تا 50 وات و کمتر با آمپلی فایرهای لامپی خیلی خوب صدا میده و صداش کنترل شده است, اما اگر فضا بزرگ باشه باید وولوم بالاتری به بلندگو بدید, که این باعث میشه صدای این بلندگو از کنترل خارج بشه و یکدستی صدا بهم بریزه!

Living Voice بلندگوی نیست که من بخرم, اما گر صدای احساسی و آرام با میدرنج و ووکال زیبا دوست دارید حتما صداشو بشنوید.

سینماهای 4DX

 4DX ورژن تکامل یافته و امروزی سالن های 4D یا همان چهار بعدی قدیم است, در واقع با اضافه کردن افکت های محیطی مثل , باد, دود, حباب, آب, بو, فشارهای فیزیکی و... تاثیرات محیطی فیلم را بروی بیننده افزایش دادن, چیزی شبیه به سالن های 4D را ما سالهاست از زمان عرضه ی فیلم های بلوری با عنوان D-BOX در خانه داریم,  برای آشنایی با این سیستم مطلب بسیار خوبی که مهندس تقوی عزیز نوشتن مطالعه کنید, اما واقعاً این نوع فیلم دیدن و سالن های 4DX مناسب علاقمندان صدا و تصویر سینمایی است؟

من 2 باز تجربه ی تست و تماشای فیلم در سالن های 4DX دارم, بار اول در آلمان و به صورت دموی سی دقیقه ای بود, و آخری دیروز در مجوعه ی VOX سینمای شهر دبی, من برای تماشای فیلم های "Star Wars: The Last Jedi" و "Jumanji 2" به دبی آمدم, متاسفانه قسمت دوم جومانجی در IMAX نمایش داده نمیشد! و فقط در سالن های استاندارد, MAX و 4DX نمایش داده میشد! از نجربه ی "جنگ ستارگان" در IMAX که بگذریم (فوق العاده بودن) میرسیم به جومانجی 2 که بی دلیل تصمیم گرفتم فیلم در 4DX ببینم! اولین شوکی که بهم در 4DX داده شد, قیمت بلیت 137 درهمی بود! که از نظر من واقعاً احمقانه گرونه.

سالن های 4DX ابعاد خیلی بزرگی ندارن, و حتی کمی هم از استاندارد سالن های عادی کوچکتر هستن, اما با این که سالن ها خیلی بزرگ نیستن پرده نمایش خمیده و سایز کاملا استانداردی دارد, تقریباً هم سایز سالن های MAX و کمی کوچکتر از سالن های THX است. سالن MAX با IMAX فرق می کند, مطلب مربوط به سالن های MAX مطالعه کنید.

سیستم صدا دالبی 7.1 غیر فشرده ست, و هر سالن مجهز به دو دسنگاه ساب ووفر استاندارد پشت پرده نمایش است, بنظرم باید در این سالن ها مثل سالن های MAX ساب ووفرهای روی سقف و همچنین صدای دالبی ادموس و پیکربندی سقفی را هم داشته باشیم. با این که اصلا در سالن های 4DX ضعف فرکانس های پایین احساس نمیشه, اما به دلیل تکان های شدید صندلی ها کمی از تاثیر افکت های فرکانس پایین کم می شود, که به راحتی میشه با ساب ووفرهای روی سقف فشار صوتی لازم را به بیننده ها وارد کرد. صدای پرده میتونه خیلی بهتر و کانالیزه تر شنیده بشه, که باز شاید به دلیل تکان های صندلی نمیشه روی صدای پرده تمرکز کرد, صدای ساراندها در استاندارد سالن های درست و حسابی است. جالب این که روش چیدمان ساراندها شبیه به استاندارد THX است! اما آن کجا و این کجا. باز هم تاکید می کنم اصلا ضعفی در صدا نبود, شاید مرجع ذهنی من IMAX , MAX  و THX است.

تصویر سیستم DLP 2K است, تصویر شارپ , درخشان و با کنتراست و عمق رنگ ایده آل پرده های استاندارد جهانی است.

اما آیا واقعاً من از دیدن قسمت دوم جومانجی در سالن 4DX لذت بردم! اولین و عذاب آور ترین چیزی که از تجربه ی 4DX دارم, اون Roll های پشت صندلی بود...! که درست مثل صندلی های ماساژور آدم شکنجه میداد, در سکانس های برخورد هم پشتی سر صندلی ضربه میزد به سرم! انگار یکی از پشت میزنه تو سر آدم. نورهای جلوی صندلی واقعاً مزخرف و کور کننده فلاش میزد, یک لحظه همه جارو سفید میدیدم! بخارهای که از جلوی صحنه آزاد میشد برای لحظاتی کاملا بخش های از پرده را ماسکه می کرد و در حساس ترین صحنه ها نمیشد پرده را دید! اسپری آب اونم با اون شدت و حجم واقعاً اذیت می کرد, و مسخره تر این که میشد حدث زد الان آب اسپری میکنن, اینقدر هم فاصله ی بیننده با پنل های که اسپری آب و فلش ها روش کار گذاشته شده بودن زیاد بود که نمیشد دستتو بگیری جلوش, اگر میومدی جلو امکان داشت با یه حرکت صندلی شوت بشی رو صندلی جلویی :)

شاید جذاب ترین تجربه ی دیدن جومانجی در سالن 4DX بوی تازه خزه و جنگل بود که خیلی قوی و مشهود در سالن آزاد میشد و با صداگذاری بسیار خوبی که فیلم داشت واقعاً حس جالب و متفاوتی را به من منتقل می کرد, عالی بود.

کلام آخر این که آیا شکنجه... ببخشید تجربه ی دیدن فیلم در سینمای 4DX دوست داشتم و به شما هم توصیه می کنم, به عنوان یک علاقمند به صدا و تصویر سینمایی که تجربه های از سالن های مختلف دارم...خیر توصیه نمی کنم برای سالن 4DX هزینه کنید. و مثل همیشه شمارو به تجربه ی سالن های IMAX دعوت می کنم. در ادامه مطلب 2 ویدئوی کوتاه به زبان فارسی از تبلیغ سالن های 4DX ببینید

خوش باشید

ورود اعضاء