Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

غیره

ساعت باز

سال 1979 جنگل های شرجی و جهنمی فیلیپین سر صحنه فیلبرداری شاهکار بزرگ "اینک آخرزمان" فرانسیس فورد کوپولا کارگردان به مارلون براندو گفت این رولکس رفرنس 1675 که پوشیدی ساعت خوبیه اما انگار برای کاراکتر کلنل کوتز چیزی کم داره!

کلنل کوتز فرمانده نطامی نخبه ای بود, که بخاطر مخالفت با سیاست های ارتش آمریکا در جنگ با ویتنام شورشی شده و سر به یاغی گری گذاشته بود.کورتز آنتاگونیست و ضد قهرمان شروز داستان بود.

فردای اون صحبت براندو از کاروان محل استراحتش بیرون آمد, و چیز عجیب و غریبی رو به فرانسیس فورد کوپولا نشون میده!

کارگردان نگاه میکنه لبخند میزنه و میگه خودشه, این همون ساعتی که کلنل کوتز دیوانه می پوشه

شب قبل مارلون براندو با چاقوی شخصیش بزل قرمز و آبی رولکس جی ام تی مسترو کنده بود

بله اون ساعت شاید چیزی کم داشت, یا به عبارت دیگه انگار چیزی اضافه داشت

مارلون براندو یکی از بهترین شخصی سازی های تاریخ رو انجام داده بود.

احتمالا در یکی از همین سالهاست که دوباره اون ساعت در یکی از حراجی های بزرگ ببینیم

رولکسی که روی قاب پشتیش خود بازبگر افسانه ای با نوک چاقو حک کرده بود M. Brando 


 لوری مک لافلین سراغ یک جعبه قدیمی از یادگارهای جنگ در انبار خونه اش می ره و یک شی خیلی خاص رو می بینه!

چند روز بعد کارل صاحب مرکز آموزش ماهیگیری به بری جونز یکی از مربی های مرکز میگه راستی یکی امروز زنگ زد به نام لوری مک لافلین می شناسی؟

بری جونز متحیر و غرق شده در خاطرات ناگهانی دور می گه آره می شناسم, اون ساعت!

50 سال قبل ذر یک عملیات آفندی علیه نیروهای ویتنام شمالی ستوان یکم بری جونز در حالی که گلوله به سمت چپ شکمش خورده و کلی خون از دست داده بود, به یکی از بهیارهای جوان گردانشون که داشت خونش رو بند می آورد و از اون پرسیده بود این ساعتی رو که داره از دستت می افته چه کار کنم؟ گفته بود نگه اش دار دکتر, اون بهیار لوری مک لافلین به سفارش سرباز زخمی وفادار موند...

لوری و بری دو هم سنگر غریبه 50 سال بعد در کمال حیرت از این قرار ناگهانی با هم دیدار می کنن, و لوری ساعت رو به بری بر می گردونه

می دونید جادوی قصه کجاست؟

اگر بدنه فولادی اون "تودر ساب مارینر" 150 دلاری نبود, گلوله ای کی 47 ویتنامی بخش بزرگی از قدرتش رو از دست نمی داد و بری جونز حتما کشته می شد.

کمپانی تودر با افتخار وظیفه احیا و بازسازی اون ساعت رو پذیرفت و ستوان یکم بری جونز هنوز و هر روز داره ساعتش رو می پوشه...

 منبع: www.hodinkee.com

کدشناسی دیسک های صوتی

از سال 1980 میلادی در انجمن خدمات حرفه ای صدا SPARS تصمیم گرفته شد بروی دیسک, کاور یا دفترچه همراه دیسک های صوتی یکسری کد سه حرفی با حروف بزرگ نوشته شود تا نشان دهنده این باشد که این موسیقی ضبط شده بروی این دیسک به چه  روشهای فنی آماده سازی شده است. من در این مطلب هرکدام از این کدها را برایتان توضیح میدهم که به چه معنی هستند.

AAA یک ضیط کاملا آنالوگ است, ضبط سازها و ووکال, میکس و مسترینگ همگی به صورت آنالوگ انجام می شود.

از این فرمت برای تولید LP و نوارهای ریل جهت استفاده در کار حرفه ای و خانگی استفاده میشد. یک شرکتی با نام RykoDisc چند آلبوم موسیقی را بروی کاست های صوتی استاندارد با کد AAA وارد بازار کرد و تمام.

ADA در این روش ضبط اصلی به صورت آنالوگ انجام می شود, سپس پروژه به دیجیتال تبدیل شده, میکس و ویرایش دیجیتال انجام می شود, و در نهایت دوباره بروی ریل های آنالوگ ذخیره شده و مسترینگ نهایی بر روی کار انجام می شود. خروجی اصلی آنالوگ است.

DAA در این روش ضبط اصلی به صورت دیجیتال انجام می شود, سپس پروژه ضبط شده به آنالوگ تبدیل می شود و میکس, ادیت و مستیرنگ به صورت آنالوگ انجام می شود. فرمت ایده آل برای LP های چاپ تجاری است.

DDA در این سیستم ضبط سازها, ووکال و میکس و ادیت نهایی به صورت دیجیتال انجام می شود, و در مرحله نهایی صدا بروی نوارهای آنالوگ منتقل شده و مسترینگ نهایی انجام می شود. این هم برای تولیدات تجاری و ارزان تر LP بسیار رایج است.

چهار کد اول خروجی نهایی آنالوگ دارند. و چهار کد دوم خروجی نهایی دیجیتال دارند.

 AAD این یکی از مورد علاقه ترین روش های ضبط برای اودئوفیل هاست. ضبط صدای سازها و ووکال به صورت آنالوگ انجام می شود. میکس و ادیت نهایی هم بروی میز میکس آنالوگ انجام می شود. در مرحله آخر فایل به دیجیتال تبدیل شده و بروی میز میکس دیجیتال مسترینگ انجام می شود.

ADD در این روش صدای سازها و ووکال آنالوگ ضبط می شود, سپس دیجیتال شده و میکس, ادیت و مسترینگ دیجیتال انجام می شود.

DAD در این روش سازها و ووکال دیجیتال ضبط میشه و برای بخش میکس و ادیت تبدیل به آنالوگ می شود, و در مرحله آخر برای مسترینگ دوباره به دیجیتال تبدیل می شود.

DDD این کد در اکثر استودیوهای سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. یک فرمت کاملا دیجیتاله که از صفر تا صد کار دیجیتال انجام می شود. صدای سازها و ووکال به صورت دیجیتال ضبط می شود, میکس و ادیت هم دیجیتال هست, و مسترینگ هم دیجیتال انجام می شود.

فرق کد DDD با روش های که در یکی از مراحل ابتدایی, میانی و انتهایی ضبط آنالوگ را به دیجیتال تبدیل می کردند ضبط بروی نوارهای دیجیتال است, اما در کد DDD صدا بروی هارد دیسک سرور استودیو دخیره می شود! و میدونید که نویز تشکیلات کامپیوتری تاثیرات منفی روی خروجی نهایی خواهد داشت. البته هستن استودیوهای که از کد DDD برای ضبط استفاده می کنند, اما تمام ضبط هاشون بروی نوار دیجیتال انجام میدن.

خوش بگذره...

نظر سنجی بی ربط

ما در این سایت رسم داریم گاهی مطالبی کاملا بی ربط به صدا و تصویر بنویسیم!

همراه هان قدیمی سایت میدونن که من اصلا آدم فیلم بازی نیستم, و صرفاً به بخش فنی صدا و تصویر سینما علاقمندم...

مراسم کسالت آور نود و چهارمین دوره جوایز اسکار 2022 برگزار شد که اتفاقاً دومین مراسم اسکار با کمترین بیننده در تاریخ این مراسم نیز بود.

در این پست یک نظر سنجی آزاد در مورد سیلی زدن "ویل اسمت" به مجری مراسم قرار میدم و از شما میخوام نظراتتان را در مورد حرکت ویل اسمیت با دیگر دوستان به اشتراک بزارید.

بنظر شما  سیلی زدن  ویل اسمیت به دلیل صحبت های تحقیرآمیز مجری به همسرش "جیدا پینکت اسمیت" درست بود؟

یا این که بهتر بود سکوت کند؟

و یا به نشانه اعتراض به همراه همسرش مراسم را ترک می کرد؟

این نکته را هم در نظر داشته باشید که ویل اسمیت شخصیت بسیار مودب و جنتلمنی دارد, و جزو معدود رپرهای آمریکایی بوده که در موزیک هاش هیچ وقت از الفاظ رکیک استفاده نمی کرده است, و به همین دلیل والدین آمریکایی به نوجوان هاشون اجازه میدادن موزیک های ویل اسمیت را دنبال کنند.

این که همسر یک مرد به دلیل بیماری مشکلی در ظاهر داشته باشه, فشارهای عصبی زیادی به مرد وارد می کند, و وقتی شما با افتخار به همراه همسرتون در مراسمی شرکت می کنید در ناخودآگاه شما حساسیت های روی این موضوع ایجاد می شود, و وقتی ظاهر همسر شما به سخره گرفته میشه! امکان این که بدترین واکنش ها را نشان بدید اصلا خارج از تصور نیست (به نظر من)

من اگر جای ویل اسمیت بودم (فرض محال که محال نیست) به احتمال زیاد مراسم به همراه همسرم ترک می کردم... و شایدم بلند می شدم و به جای سیلی با مشت مجری رو میزدم!

نظر سنجی بهترین بلندگو

در این پست یک نظر سنجی درباره بهترین برند بلندگو از نگاه مخاطبین سایت قرار میدم

شما می توانید نظرات خود را در کادر زیر ثبت کنید

نتیجه نظر سنجی جمعه شب در همین پست منتشر خواهد شد  

 

سوال و جواب ها...

به درخواست بسیاری از همراه هان سایت, بر آن شدیم یک پست سوال و جواب با سرکار خانوم "دکتر یوسفی" در سایت داشته باشیم.

شما می توانید سوالات خود را تا آخر وقت جمعه 24 مرداد 1400 در بخش نظرات بنویسید...

  در هفته ی آینده سوالات شما جمع بندی شده; توسط خانوم دکتر پاسخ داده می شود و در همین پست منتشر خواهد شد

در ادامه مطلب پاسخ سوالات خود را مطالعه کنید:

The Perfect Road Trip

دو مجموعه ی The Perfect Road Trip از سری مستندهای Top Gear در سال 2013 و 2014 توسط BBC ساخته شد است, با این تفاوت که این دو مستند "فیلم" صرفاً جهت نمایش خانگی و بروی بلوری و دی وی دی عرضه شده است. در این ویژه برنامه ها جرمی کلارکسون و ریچارد هموند حضور دارند و این بار خبری از "جیمز می" نیست. 

هر دو قسمت بسیار خوش ساخت و سرگرم کننده هستند, هم بخش تست و بررسی اتومبیل ها بسیار تخصصی و هیجان انگیزه و هم بخش سرگرمی و شوخی های مخصوص کلارکسون بی پرده تر و جذاب تر از Top Gear (تخته گاز) هستند, به قول کلارکسون این بار محدودیت های نمایش تلویزیونی را هم ندارن...

 من خیلی وقت پیش این دو قسمت ترجمه و زیرنویس فارسی کردم, سعی کردم هم بخش تخصصی و تست ماشین ها درست ترجمه بشه و هم تا جای ممکن شوخی ها دربیاد...

حجم فایل قسمت اول 600 و دومی 700 مگابایته و کیفیت تصویر برای تماشا روی لب تاپ و تلویزیون مناسب هست.

 دانلود:

The Perfect Road Trip

The Perfect Road Trip 2

The Lord of the Rings in 4K

 

فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» در طول سالیان اخیر چند بار بروی نسخه های مختلف دی وی دی و بلوری ریلیز شده است، قسمت اول فیلم زمانی اکران شد که هنوز نوارهای وی‌اچ‌اس وجود داشتند.جکسون به‌ تازگی تأکید کرده است که جلوه‌های بصری در نسخه‌های 4K به‌ گونه‌ای ریمستر شده که تصویری متحدالشکل به چندگانه می‌دهد تا احساس شود که فیلم‌ها در یک زمان تولید شده‌اند.

جکسون می‌گوید: «بازگشت دوباره به این فیلم‌ها جذاب بود زیرا متوجه شدم که با یکدیگر تناقض داشته‌اند. علتش نحوه‌ی فیلمبرداری سه‌گانه‌ی «ارباب حلقه‌ها» در حدود بیست سال قبل است. «ارباب حلقه‌ها» با دوربین ۳۵ میلی‌متری فیلمبرداری شد و تنظیم رنگ قسمت اول «ارباب حلقه‌ها» به روشی سنتی و مکانیکی انجام شد. سپس برای نگاتیو ۳۵ میلی‌متری دو قسمت بعدی به دیجیتال روی آوردیم.»
جکسون می‌گوید: «نسخه 4K تازه ارائه شده به‌ شکلی به نظر می‌رسد که گویی همین امروز ساخته شده‌اند، نه ۲۰ سال قبل. در این فرآیند از دید من مهم نبود که فیلم متفاوت به نظر برسد, مسئله این بود که یک فیلم ۲۰ سال پیش را برداریم و حسی مدرن به آن بدهیم.

این ویدئوی جالب از صحبت های "پیتر جکسون" در مراحل آماده سازی مجدد سه گانه ی ارباب حلقه ها و هابیت را بروی UHD بلوری ببینید.

مسابقه بزرگ...

پاسخ مسابقه خارج از فاز (Out-of-phase) بودن بلندگو بود.

برندگان خوش شانس مسابقه 1399 آقایان:

نادر صبوری

محمد رضوانی

هستند. برای دریافت جوایز با من تماس بگیرید.

تصویر قرعه کشی مسابقه که توسط نرم افزار The Hat انجام شده است را در لینک های زیر ببینید.

برنده اول

برنده دوم


طبق سنت همیشگی سایت براتون یک مسابقه ی هیجان انگیز ترتیب دادم.

امسال به دو نفر برنده ی خوش شانس یک دستگاه آمپلی فایر سینمایی یاماها مدل RX385V تقدیم می شود.

برای شرکت در این مسابقه به ادامه ی مطلب رفته و نکته ی فنی که در عکس میبینید را برای من ایمیل کنید

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نکته:

عنوان ایمیل را مسابقه بنویسید

اسم و فامیل خود را در ایمیل ذکر کنید

برای دریافت جایزه مدرک شناسایی معتبر شخص شرکت کننده در مسابقه لازم است.

تا جمعه 12 اردیبهشت ساعت 12 شب فرصت دارید در مسابقه شرکت کنید.

موفق باشید...

خط تولید بلندگوی B&W 800D3

SONY DVP-S715

6

 

 

مدیا پلیرهای Kaleidescape

مدیا پلیرهای Kaleidescape چند سالی که بین علاقمندان سیستم های سینمای خانگی طرفدار پیدا کرده است.

مدل Strato S تا 12 ترابایت هارد دیسک را پشتیبانی می کند و همچنین امکان استریم ویدئوهای UHD HDR را نیز دارد. من چند نقد درست و حسابی از مدل Strato S مطالعه کردم, که همگی به مشکل Gradient رنگ در تصاویر 4K اشاره کرده بودند. هنوز خیلی زوده بشه روی استریم فیلم ها و این نوع مدیا پلیرها به عنوان سورس اصلی صدا و تصویر برای یک علامند واقعی به سیستم های سینمایی خانگی حساب کرد.

همگی ما خوب میدونیم اگر قرار به استرم ویدئوی باشه, UHD بلوری پلیرهای درست و حسابی مثل اوپو, پاناسونیک و پایونیر این کار بسیار بهتر و دقیق تر از هر مدیا پلیر گران قیمتی دیگری انجام خواهد داد.

برای من مدل های M500 و DV700 جالب بود, چرا که که به کاربر اجازه کپی کردن محتوای دیسک های دی وی دی و بلوری به صورت کامل همراه با منوهای اصلی فیلم و تمام محتویات دیسک بروی هارد و سرور اختصاصی به شما میدهد. البته که امکان کپی مستقیم فیلم را بدون منوها و اخطارهای ابتدایی نسخه های فیزیکی و... برای دسترسی سریع به فیلم را نیز دارید.

همگی ما ویدئوفایل ها فیلم های بروی بلوری داریم که صرفاَ به دلیل علاقه به فیلم, بازیگران یا کارگردان فیلم در آرشیو نگهداری می کنیم, خیلی از این فیلم ها هم کیفیت های آنچنانی و در موارد چندان خوبی برای تست و بخش سرگرمی های صدا و تصویر ما ندارن و صرفاً از روی علاقه آرشیو شدن, این دو مدل از مدیا پلیرهای Kaleidescape به نظر من برای کپی و نگهداری این دسته از فیلم ها بسیار مورد نیاز است. به هرحال بارگذاری و تعویض دیسک ها وقت گیر هستند و از طرفی هم عمر مفید هد اپتیک بلوری پلیرها محدود است, مدیا پلیرهای مثل M500 کار برای در دسترس بودن فیلم های مورد علاقمون بسیار راحت خواهد کرد.

ورود اعضاء