Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

کابل

m Cable HDMI

 

m Cable یکی از اون محصولاتی ست که مدتی وارد مارک صدا و تصویر شده و مورد توجه ویدئوفایل ها و گیمرها قرار گرفته است. کابل m Cable HDMI تنها کابل HDMI حال حاظر مارکت است که امکان بهبود کیفیت تصویر را دارد! m Cable در دو ورژن مخصوص گیم و فیلم عرضه می شود. رنگ نارنجی مخصوص فیلم و رنگ قرمز برای کنسول های بازی طراحی شده است. نسخه ی 2 متری سینمایی این کابل 100 دلار قیمت دارد.

من نسخه سینمایی این کابل تست کردم, از لحاظ بسته بندی قابل قبول بود اما خود کابل کاملا از پلاستیک ساخته شده است و حس یک کابل گران قیمت درست و حسابی را به من منتقل  نکرد. این کابل در یک سر یک اتصال USB دارد که برای برق چیپ ست داخل کانکتور اصلی کابل است و باید به یکی از ورودی های USB نمایشگر متصل شود. و سر دیگر کابل به سورس صدا و تصویر متصل می شود.

این کابل مناسب استریم فیلم یا مثل دوستان که داخل ایران نسخه های Remux نگاه می کنند است! با تست های که من انجام دادم این کابل روی رزولوشن های 720 و 1080 بیشترین توانایی بهبود کیفیت تصویر را دارد, آنچه در اولین تست مشهود بود افزایش 20 درصدی وضوح تصویر و جزئیات سوژه ها ست, رنگ های گرم درخشات تر هستند و کمی هم میشه گفت در افزایش عمق رنگ مشکی و کنتراست تاثیر مثبتی دارد.

بروی تصاویر 4K تفاوتی دیده نمی شود, شاید 5 درصد کنتراست بهتر شود. در تصاویر HDR و دالبی ویژن این کابل هیچ تاثیری ندارد. به نوعی میشه گفت قدرت پردازشی این کابل برای منابع تصویر ضعیف است.

m Cable کابل بسیار خوبی اما نه برای دوستانی که از نسخه های فیزکی بلوری و UHD بلوری استفاده می کنند. این کابل را برای دوستانی که استریم یا نسخه های Remux شده را استفاده می کنند توصیه می کنم. این کابل تا 20 درصد ضعف های میدیا پلیرها تجاری رایج و نسخه های ویدئویی غیر فیزیکی را جبران می کند و تاثیر مثبتی بروی تصویر دارد.

 

شیلد در کابل HDMI ورژن 2.0

با تجربیاتی که من بعد از حدود چهار سال کار با کابل های مختلف ورژن 2.0 و 2.1 با سورس های 4K داشتم, به این نتیجه رسیدم که کابل های ورژن 2.0 به بالا باید شیلد چند لایه و مرغوبی داشته باشند. در تصاویر 4K HDR اگر فرکانس های بالا به خوبی محافظت نشه نویز پشه ای در لبه های سوژه ها اینجاد میشه که هیچ ربطی هم به سورس ندارد.

 به عنوان مثال کابل های HDMI فلت شیلد مناسبی برای ورژن 2.0 ندارند! کنترل سلامت سیگنال در پهنای باند بالای 18 گیگابیت نیاز به لایه های بهم پیچیده و چند لایه دارد که در کابل های فلت امکانش نیست. من تجربه های بسیار درخشانی با کابل های فلت Wireworld داشتم, اما همگی آن ها ورژن 1.4 بودند که من برای سورس بلوری ازشون استفاده می کردم. در تست های که از کابل Wireworld مدل Platinum Starlight 7 که مدت ها کابل رفرنس من بود و من بسیار این کابل را دوست دارم, بروی سورس 4K انجام دادم در منابع 4K STR و صدای 7.1 کانال نویزهای پشه ای به وضوح در لبه های تصویر دیده میشد که دلیلش عدم کنترل سلامت سیگنال کابل در فرکانس های بالاست. جالب بدونید که Wireworld در نسل جدید کابل های ورژن 2.0 و 2.1 از ساختار فلت استفاده نکرده, تا بتونه با شیلد های چند لایه سلامت سیگنال را در پهنای باند های تا 48 گیگابیت و فرکانس های بالا در تصاویر با گستره دینامیک بالا (دالبی ویژن و HDR) را کنترل کند.

من در حال حاظر از کابل wireworld مدل Silver Sphere که تنها کابل ورژن 2.1 با پهنای باند 48 گیگابیت واقعی است استفاده می کنم. این کابل از مس خالص با روکش نقره و سه لایه شیلد ویژه و کانکتور پوشش داده شده با طلایی 24 عیار واقعی ساخته شده است. در حال حاظر خیلی نمیتونم در مورد این کابل صحبت کنم چرا که برندهای دیگه مثل مانستر و AudioQuest یکی دیگه از کابل سازهای مورد علاقم, کابلی در کلاس Silver Sphere تولید نکردند.

بحث در مورد کابل های HDMI ورژن 2.1 هنوز خیلی زوده, چرا که نه سورس 8K داریم و نه فیلم 120 هرتزی...

نکته: در کابل های ورژن 2.0 و 2.1 جهت های اتصال کابل را حتما رعایت کنید.

موارد مرتبط:

چقدر پهنای باند نیاز است؟

چقدر پهنای باند نیاز است؟

یکی از سوالاتی که بسیار از من در ایمیل ها پرسیده می شود, این است که کابل HDMI برای انتقال تصاویر 4K باید چقدر سرعت انتقال داشته باشد؟ در ادامه براتون می نویسم برای انتقال تصاویر 4K همراه با صدای 11.1 کاناله به چه پهنای باندی نیاز دارید.

 روزولوشن 4K فریم ریت 30 هرتز با کرومای رنگ 4:4:4 و گستره رنگ SDR همراه با صدای 5.1 کانال فشرده به 10 گیگابیت پهنای باند نیاز داریم.

روزولوشن 4K فریم ریت 30 هرتز با کرومای رنگ 4:4:4 و گستره رنگ HDR همراه با صدای 5.1 کانال فشرده به 11 گیگابیت پهنای باند نیاز داریم.

روزولوشن 4K فریم ریت 60 هرتز با کرومای رنگ 4:2:2 و گستره رنگ SDR همراه با صدای 5.1 کانال فشرده به 12.8 گیگابیت پهنای باند نیاز داریم.

روزولوشن 4K فریم ریت 60 هرتز با کرومای رنگ 4:2:2 و گستره رنگ HDR همراه با صدای 7.1 کانال غیر فشرده به 15 گیگابیت پهنای باند نیاز داریم.

روزولوشن 4K فریم ریت 60 هرتز با کرومای رنگ 4:4:4 و گستره رنگ SDR همراه با صدای 11.1 کانال غیر فشرده به 18 گیگابیت پهنای باند نیاز داریم. ورژن کابل 2.0

روزولوشن 4K فریم ریت 60 هرتز با کرومای رنگ 4:4:4 و گستره رنگ HDR همراه با صدای 11.1 کانال غیر فشرده به 23 گیگابیت پهنای باند نیاز داریم. ورژن کابل 2.0

روزولوشن 8K فریم ریت 60 هرتز با کرومای رنگ 4:4:4 و گستره رنگ HDR همراه با صدای غیر فشرده 11.1 کانال فشرده به 48 گیگابیت پهنای باند نیاز داریم. ورژن کابل2.1

برای کاربران عادی که فیلم های 4K به صورت استریم و فایل های 4K REMUX تماشا می کنند کابل ورژن 1.4  با 15 گیگابیت پهنای باند کافی است. برای کاربران یکم حرفه ای تر که سیستم های سینمای خانگی با دیکودر صدای غیر فشرده دارند کابل های ورژن 1.4 با 18 گیگابیتپهنای باند کفایت می کند. و برای کاربران ویدئوفایل که سیستم های پیشرفته ی سینمای خانگی مجهز به دالبی ادموس و نمایشگرهای 4K HDR دارند و از سورس صدا و تصویر UHD بلوری استفاده می کنند به کابل ورژن 2.0 با 23 گیگابیت پهنای باند نیاز است.

AudioQuest Pearl

AudioQuest Pearl

 

کابل AudioQuest سری Pearl از بهترین کابل های HDMI ارزان قیمت مورد تایید من است, که خوشبختانه میشه در ایران با قیمت بسیار مناسب خریداری کرد, من یکی از طرفدارهای این برند هستم, مخصوصاً در کابل بلندگو و XLR سری فوق العاده دوست داشتنی Red River که بنظرم حسی که سری "رودخانه سرخ" این برند به کاربر منتقل می کند با هیچ کابل میانه قیمتی قابل مقایسه نیست! مدتی XLR از سری رودخانه سرخ برای پری و پاور یاماها استفاده می کنم. من شروع تجربه ام با AudioQuest با کابل های اند سری Diamond بود, که برای یک کابل HDMI حدوداً 1500 دلار خرج کردم, کابل تمام نقره بسیار درجه یکی که مدتی بعد با گراند رفرنسی مثل Wireworld سری Platinum Starlight 7  جایگزین شد.

بریم سراغ کابل Pearl

کابل خوش ساخت و بسیار با کیفیتی که مناسب دوستاران سیستم های درست و حسابی سینمای خانگی است, نوع رفتار این کابل بعد از حدوداً 20 ساعت Break-in شدن کمی تغییر میکنه و به پایداری و آرامش میرسه, شاید در ساعات ابتدایی کارکرد کمی در تصاویر 4K HDR تصویر حالت پف کردگی و تیز بودن بیبینید, که با گذشت زمان و دیمگنیتایز شدن کابل برطرف می شود.

مهم ترین تفاوت مدل Pearl با Diamond در تغییر جنس تصویر بروی فرکانس های مختلف است, به عنوان مثال مدل Pearl رفتار کاملا نرم و بی طرفی بروی تصاویر Full HD دارد, اما وقتی این کابل برای تصاویر 4K به ویژه دالبی ویژن و HDR استفاده می کنید, رفتار کابل عوض میشه و میره به سمت جنس تصویر کابل های رده بالای "مانستر" کمی تیز و Bold که این نوع رفتار کابل به دلیل جنس هدایت گرهای مس هست, البته در مدل Pearl از سیم تک رشته ای استفاده شده است, که همین کمک می کند کابل در فرکانس های کاری مختلف رفتار ثابت تری داشته باشد و کمتر دچار (تقدم و تاخر) شود. اما باز هم تغییر در جنس و بافت تصویر در این کابل میبینیم, اما اصلا مشهود و اذیت کننده نیست, و از نظر من برای یک کابل در این رده قیمتی کاملا پذیرفته و منطقی است.

اما در سری های اند و گران قیمت Diamond به دلیل نقره بودن هدایت گرهای بسیار با کیفیت کابل, شاهد تغییر رفتار کابل در محدوده های مختلف فرکانسی نیستیم.

یکی از مشکلات جدی در کابل های ارزان قیمت HDMI صداست, که با اضافه شدن فرمت های دالبی ادموس و dts-X مشکلات این کابل ها در انتقال درست صدا بیشتر از قبل نیز شده است! کابل Pearl در پیک های سنگین و صداهای شلوغ 7.1.4 مشابه کابل های بسیار گران رفتار می کند و با کنترل کامل بروی صدا به هیچ عنوان اجازه نمیده صدای کانال های سقفی از مدار خارج بشن, من این مشکل بروی چند کابل ارزون و بی کیفیت بازار ایران تست کردم, و به وضوح و در ستاپ های مختلف دیدم با عوض شدن کابل چه تاثیر عجیبی در صدای کانال های سقفی ایجاد شده است. و با گذشت زمان و به آرامش رسیدن کابل جدید بازهم کیفیت و کانالیزه بودن صدا در همان سیستم بیشتر هم شده است. کابل Pearl در بخش صدا کاملا مورد تایید من است.

کلام آخر این که من کابل "AudioQuest Pearl" برای استفاده در سیستم های میانه قیمت مورد تایید و برای 4K بلوری پلیرها به عنوان یک کابل قابل اعتماد, سریع و با پهنای باند بسیار بالا برای انتقال تصاویر 4K HDR و صدای دالبی ادموس و فرمت های مشابه, به شما توصیه می کنم.

مطالب مرتیط:

دوره گذرا در كابل

AudioQuest Rocket Series

سری راکت AudioQuest از میانه قیمت های بسیار پر طرفدار بین علاقه مندان به سیستم های ترکیبی سینمایی و های فای است, که یکیشون خود من هستم. این سری در سه مدل 33,44,88 تولید میشه که تفاوتشون در خلوص مس بکار رفته در هدایت گر اصلی کابل, اتصالات بانانا و کیفیت شیلد کابل هاست, مدل 44 خودم روی سیستم اصلی سینماییم دارم, که گاهی جاشو میده به "Wireworld" سیلور 6 , حتما تحلیل کابل بخونید.

جدیداً مدل 33 برای یک جفت بلندگوی "infinity kappa 70‬‏" سفارش داده بودم که رسیده دستم.

کاپا 70 یکی از اون فوق العاده های که اگر الان تو بازار تهران فروخته میشد کسی دنبال فوکال سری 800 نمیرفت! چون خودم سری 800 دارم میگم. این بلندگو بازمانده ست 5.1 کانال سینمایی من در خارجه بود که فقط همینارو تونستم بیارم ایران! تو مصاحبه با آقای ریاحی هم گفتم بهترین سیستم سینمایی که داشتم شامل بلندگوی اینفینیتی میشد, که این همون بلندگوهاست.

کابل راکت 33 تفاوتش با 44 در خلوص مس بکار رفته و کیفیت سری های بانانا کابل هست.

کابل AudioQuest از هدایت گر تک رشته ای به جای چند رشته ای های رایج استفاده می کنه, تک رشته ای ها در انتقال جریان Coherent بسیار بهتری نسبت به چند رشته ای ها دارند, و در جریان های پایین سیگنال دچار (تقدم و تاخر) نمی کنند, این نکته ای که برای من در بحث کابل بسیار با اهمیت است.  وقتی جریان و شدت موج بالا میره رشته های سیم مقاوت کمتری در برابر جریان از خوشون نشان میدن و کارشون خوب انجام میدن, اما وقتی جریان و شدت صدا پایین هست هر رشته میتونه مقاوت های متفاوتی در برابر جریان از خودش نشان بده که این مشکل در آشکار شدن سینگنال نهایی در انتهایی کابل ایجاد همان مشکل تقدم و تاخر جریان صدا میکنه! این یعنی ایجاد "اینتروال های" نا منظم که در مطلب "Timing" براتون توضیح دادم, (این بحث اینقدر مهم هست که دلم نمیاد از بخش مطالب برتر برش دارم) در تک رشته ای ها این مشکل نیست و جریان صدا Coherent ثابت تری در وولوم های مختلف ازخودش نشان میده! البته مثل همیشه باید بگم این امر نسبی و دلیل قطعی در برتری تک رشته ای ها نسبت به چند رشته ای ها نیست.

تک رشته ای ها خیلی راحت تر نسبت به چند رشته ها Break-in میشن و حساسیت کمتری نسبت به خارج شدن از مدار نشان میدن!

از خصوصیات صدای سری راکت Reaction های بسیار سریع در افکت و ضربه های سازهای کوبه ای, در وولوم های پایین ریتم صدارو حفظ میکنه و حس طنین صدارو به شنونده انتقال میده. در نواحی مختلف فرکانسی باز هم تاکید میکنم در وولوم های پایین Coherency صدارو نگه میداره و صدارو از ریتم نمیدازه.

سری راکت یکی از بهترین ها برای سیستم های درست و حسابی سینمایی و های فای ایده ال بحساب میاد.

حتما این کابل در لیست خریدتان قرار بدید.

Wireworld Cable

چند سالی میشه با کابل های Wireworld آشنا شدم و از چند مدل HDMI و یک مدل کابل بلندگوی این برند استفاده می کنم, در HDMI شده کابل مرجع سیستم و تست های من "بهترین کابل HDMI" کابل بلندگوی سیلور 6 سری قدیم هم تو مدار دارم و گاهی جایگزین کابل Audioquest می کنم.

سری نقره Wireworld قبل از Break-in شدن کامل صدای گرم با پس زمینه تاریک تحویل شنونده میدن, این کابل نیاز به زمان Break-in طولانی و بدون قطع جریان داره, کابل های چند رشته ای مخصوصاً اگر مثل این کابل از پیچیدگی بالای در ساختشون استفاده شده باشه حساسیت زیادی به زمان کارکرد نشان میدن و در مدتی که به حالت پایدار برسند جنس صداشون عوض خواهد شد.

Wireworld نقره بعد از حدوداً 400 ساعت کارکرد میره به سمت Neutral شدن در نواحی بالای فرکانسی, Mechanical بودن صدای خواننده کمتر میشه و صدا میاد جلو و در فضا جریان پیدا میکنه, با کارکرد بیشتر صدا بیشتر و بیشتر smooth میشه و با شنونده ارتباط برقرار میکنه.

Wireworld نقره فرکانس های پایین خیلی سریع رندر میکنه با دینامیک بالا و شفافیت عالی در پس زمینه, سازهای کوبه ای Body دارن و ابعادشون در صداشون حس میشه, صدا لود اضافی به فرکانس های پایین نمیده, فیلتر هم روی صدا نمیزاره, میتونم بگم به خوبی AudioQuest تک رشته ای صدارو Fluor و راحت در تمام نواحی فرکانسی رندر میکنه! با این تفاوت که Wireworld نقره بیشتر دوست داره به سورس Trust باشه تا Rich خودشو نشون بده! این خصوصیت کابل Wireworld که بسمت Troth تمایل داره تا Posing بودن!

یکی از خصوصیات کابل های نقره تغییر نکردن رنگ صدا در وولوم های بالا و لحضاتی که سیستم جریان بالای تحویل بلندگو میده, در کابل های مس نچندان خوب Ambience صدا در وولوم های مختلف تغییر میکنه! در وولوم های پایین صدا آنالوگ و با افزایش وولوم صدا میره به سمت دیجیتال شدن! در واقع صدا از آرامش در وولوم پایین شروع میکنه به فوروارد شدن و پرتاپ کردن جزئیات آزار دهنده به شنونده! البته این کاملا نسبی و در مورد تمام کابل های مس درست نیست.

Wireworld در سری سیلور Eclipse 7 ترکیبی از مس و نقره بکار برده, من تابحال این نوع کابل نشنیدم! و بسیار مشتاق هستم این کابل در اولین فرصت وارد مدار کنم تا ببینم چی برای شنیدن تحویل من میده!

Wireworld صدای سبک و راحت با وفاداری خوب به سورس تحویل شنونده میده, نه خیلی گرم و رنگی و نه خشگ و مستقیم, یکم در دیجیتال Warmness به صدا میده که به گوش من خوشاینده اما اصلا به سمت رنگی کردن صدا نمیره, صدا با دینامیک و Fluor در فضا شنیده می شود.

من فلسفه برند Wireworld بسیار دوست دارم, و یکی از خوب های لیست من بحساب میاد.

بهترین کابل HDMI

اولین تجربه برند من در کابل HDMI , با VAN DEN HUL, FLAT شروع شد, کابلی که در دوره خودش به خیلی از دوستان پیشنهاد کردم و ازش واقعا راضی بودم, بعد از وارد شدن بلو-ری به سیستم من مدل FLAT جاشو داد به VAN DEN HUL ULTIMATE تفاوتش با مدل فلت در تیزی بیشتر تصویر بود, فلت یکم بافت تصویر Smooth تری داشت که خیلی مناسبش کرده بود برای دی وی دی پلیرهای درست و حسابی, یکی از دلایلی که Ultimate از مدار خارج کردم بیش از حد آرام بودن این کابل در صدا بود! من در تصویر به صدای وحشی علاقه دارم اما VAN DEN HUL آرام بود و این نمی توانست حس هیجانی من در افکت برآورده کند!

بعدا سویچ کردم روی AudioQuest سری Diamond کابل بسیار گران قیمت و یکی از بهترین هاست, این کابل در صدا بی نظیره, فوق العاده افکتیو و کانالیزه, میتونم بگم یکی از کریستالی ترین صداهارو از این کابل شنیدم! تصویر این کابل  اروپایی پسند هست! کمی Chromatic نه به حدی که تو ذوق بزنه اما تاثیر گذاره, اصلا فکر نکنید کابلی که تاثیر منفی روی تصویر بزاره! از بهترین ها در بافت و کنترل گرین همین AudioQuest بود, اما با خواست من کمی فقط کمی در تصویر فاصله داشت!

مدتی دنبال یه کابلی بودم که قیمت مناسب داشته باشه و بشه روش برای یه شروع خوب برای مخاطب وبلاگ تمرکز کرد, تا رسیدم به Monster Cable , یکی از غول های استودیوی و عشق گیتاریست ها :) مانستر در چند مدل محدود HDMI که تولید میکنه جنس صدا و تصویر مشابه ای داره, تصویر تیز و کمی Bold فقط کمی که اصلا اذیت کننده نیست و بلعکس تصویر جذاب هم میکنه, تصویر روشنی داره و رنگ خوب کنترل میکنه, صدای افکتیو عالی داره و جای برای شکایت من نمیزاره اما در موزیک از VAN DEN HUL و AudioQuest عقب تر می ایسته, در کل کابلی که با قیمت ارزونی که داره یک انتخاب خوب برای شروع است.

در حال حاظر کابل Wireworld مدل Platinum Starlight 7 تو مداره, کابلی هم قیمت AudioQuest Diamond برای مدل دو متری 1500 دلار قیمت داره, شروع تست من از Wireworld با مدل ارزون Chroma 7 شروع شد, در مدل Ultraviolet 7 توانست من در صدا و تصویر درگیر کنه و در Starlight 7 بود که کاملا به کابل اول من در تست سینمایی تبدیل شد! از مهم ترین شاخص های این برند در ساخت کابل HDMI همانطور که در مطالب گذشته در مورد این برند گفتم Neutrality فوق العاده ای که در صدا و تصویر داره! با بیشتر شدن میزان تست ها و درک از صدا و تصویر تشخیص تفاوت ها و میزان تاثیر گذار بودن هر محصول بر صدا و تصویر بیشتر و بیشتر میشه و به همان اندازه اشتیاق به تست محصولات مختلف بیشتر می شود! چیزی که در من غیر قابل کنترل است!

کابل Wireworld به همان اندازه که جزئیات تحویل میده نقشی در تصویر نداره, به نحوی که شما بین سورس و نمایشگر یک رابط سومی احساس نمی کنید, مشکلی که حتی در بهترین های این صنعت نیز احساس می کنید! لازم در اینجاهم اشاره کنم کابل های HDMI این کمپانی نیاز به 40 ساعت و بیشتر Break-in دارن و تا قبل از این زمان نمیشه روی پاسخ این کابل نظر داد. بی طرف بودن این کابل روی صدا و تصویر این برند به بهترین انتخاب برای تست کامپوننت ها تبدیل کرده است. تصویری با دقت بسیار بالا بدون نویز پشه ای در لبه های تصویر, کابل HDMI بد روی عمق سیاهی تاثیر میزاره و تشخیص سایه هارو در تاریکی کم و در موارد ارزان قیمت سایه هارو در سیاهی حل می کند! Wireworld سیاه جوهری عمیقی نمایش میده با کنتراست خیره کننده و رنگ های درخشان.

کابل های رده بالای این برند صدای فوق العاده افکتیوی دارند, بسیار کانالیزه و دقیق در هر کانال, مشکل که بسیاری از کابل ها دارن ترکیب کردن افکت ها مخصوصا در پیک های لحطه ای است! Wireworld در سنگین ترین پیک ها کنترل فوق العاده ای بر هر کانال داره و اصلا حس گنگی و سنگینی در کانال های صدارو به شنوده نمیدن. یه حس یکپارچگی فوق العاده در صدا و تصویر این کابل است.

در آخر اجازه میخوام "Wireworld" به عنوان بهترین کابل HDMI تا به این تاریخ اعلام کنم.

WireWorld HDMI

کابل HDMI مدل Chroma از برند WireWorld در چند تست مهم مورد آزمایش قرار دادم. مدتی هم هست مدل Ultraviolet به دستم رسیده و بعد از Break-in شدن تست های از این کابل گرفتم. این کابل حداقل نیاز به ۴۰ ساعت کارکرد دارد تا از حالت اولیه خارج شود.

خصوصیت بسیار مثبتی که در این دو مدل دیدم Neutrality بسیار بالای است که به سورس دارند, شاید به همین دلیل این کابل بسیار مورد توجه مجلات تست صدا و تصویر قرار گرفته است. کابل در دنیای دیجیتال هم به همان اندازه که در آنالوگ تاثیر گذار است, می تواند روی صدا و تصویر تاثیر مثبت و منفی داشته باشد. در بین کابل های HDMI که من تست کردم WireWorld بهترین نبوده, اما به میزان زیادی با Neutrality بالا من Impress کرده!

کابل در Setup های مختلف پاسخ های متفاوت دارد, اینطور نیست که بگیم در ۹۰٪ این کابل در هر سیستمی جواب مشابه می دهد. هر کابلی بافت صدا و تصویر خودش را دارد. به همین دلیل در Setup های حرفه ای کابلی انتخاب می شود که کمترین تاثیر منفی را در جنس صدا و تصویر پلیر و نمایشگر داشته باشد.

برای مثال VAN DEN HUL کابلی که کنترل خوبی روی نویز دیجیتال داره بدون فدا کردن وضوح برای کم کردن نویز, کابلی با بافت تصویر کمی Smooth و صدای بیشتر به سمت موزیکال بودن تا هیجانی بودن در افکت, فرکانس های میانه و پائین خیلی دستکاری نمیکنه, به همین دلیل اگر در سیستم خوبی قرار گیرد دیالوگ قوی و جلوی از این کابل شنیده می شود و همچنین باس کیپ و عمیق.

Monster Cable خصوصیات کاملا متفاوتی با VAN DEN HUL دارد, تصویر بسیار Bold با جزئیات بالا و کنترل شده. صدای به شدت Emotional با جزئیات بسیار بالا و کانالیزه, ذهنیت طراحان مانستر کاملا به سمت صدای هیجیانی و سریع است, به همین دلیل این برند محبوب ترین کابل ساز در بین سبک های موزیک Heavy metal است برای انتقال اون Riff های سنگین گیتار برقی در این سبک از موزیک. HDMI مانستر در پایداری و عوض نشدن شکل سیگنال در متراژ های بالا هم مطرح است.

WireWorld در چندین سیستم خوب و البته بیشتر در سیستم خودم تست های مختلف کردم, نمی تونم بگم این کابل مورد علاقه من! شاید در اولین تست های که از Chroma گرفتم صدا و تصویر کمی برام مایوس کننده بود! اما به تدریج و با تست فیلم های مختلف در چند پلیر کیفیت این کابل بیشتر برام مشخص شد.

بهترین توصیف کوتاه و حرفه ای برای WireWorld HDMI "کابلی که حظور خودشو در سیستم نشون نمیده"

من سعی نکردم از این برند تحلیل بنویسم چرا که برای محصولی که در دسترس همه نیست تحلیل نوشتن بیشتر داستان تعریف کردن. هدف فقط معرفی این برند و کمی اطلاعات در مورد چند نمونه کابل HDMI بود.

دوره گذرا در كابل

چندين سال پيش دوستي به من ميگفت "هر وقت در سيستمي وجود كابل احساس كردي بدون صدا و يا تصوير مشكل داره" اون زمان ها آنچنان اين حرف درك نمي كردم! پيش خودم ميگفتم خوب الان هم چيزي حس نميكنم! ولي مي دونستم صداي كه مي خوام اين نيست! و يا ميشه تصوير دي وي دي پليرم از اين هم بهتر باشه! مرتب يا جاي بلندگوهارو عوض مي كردم تا به بهترين پاسخ اتاق برسم و يا تنطيمات صدا و تصوير سورس و آمپلي فاير تغيير ميدادم, اون سالها تازه آمپلي فايرهاي ديجيتال با رمزگشاي dts آمده بود, و آنچنان هم تنظيمات كاربري نداشت, البته در مواردي خيلي بهتر از آمپلي فايرهاي امروزي عمل مي كردند! هنوز كمتر آمپلي فاير ديجيتالي را ميشه پيدا كرد كه صداي A1 ياماها رو داشته باشه بعد از A1 مدل AX1 آمد كه dts-es 6.1 بود. در اون سالها اين دو مدل مثل نگين هاي درخشان در قله Cinema DSP مي درخشيدن و كمپاني هاي رقيب با حيرت به اين مدل ها نگاه مي كردند. 

يه زماني بود كه رفتم دنبال عوض كردن كابل, با عوض شدن كابل Component ژاپني با برند مطرح اروپايي ميشد تفاوت نسخه هاي دي وي دي اروپايي از آمريكايي بهتر تشخيص داد! پس فقط مي رفتم دنبال برندهاي اروپائي و مي گفتم ژاپن كابل ساز خوبي نيست! يه مدت مي گذشت دوستي يه كابل ژاپني مي داد بهم تست كنم, مي رفتم ميديدم چقدر تصوير عوض شد و رفت به سمتي كه من دوست دارم! دوباره ژاپني ميشدم! و اين ادامه داشت... در مورد كابل بلندگو و Interconnect هم به همين شكل بود! كابل ها عوض ميشد و هر بار نتيجه چيزي بين خوب و بد بود! هيچ وقت احساس رضايت كامل نمي كردم!

 كم كم ياد گرفتم هر كابلي پاسخ خطي متفاوت روي هر سيستمي داره, ديگه نمي گفتم اين كابل تست خوبي برام نداشت پس بده! تا اينجا برام خوب بود, ياد گرفته بودم كابل چه تاثير عجيب و گاهي باور نكردني در صدا و تصوير داره, پس مرتب كابل عوض مي كردم! اما هر بار يه جاي كارم ايراد داشت! شده بودم مثل اون شاگرد كوزه گري كه همه چيز بلد بود اما كوزه هاش توي كوره ترك مي خورد! حساسيت زياد من روي صدا و تصوير باعث شده بود هزينه زيادي براي كابل بدم, اما هميشه يه حالت بي قراري تو صدا شنيده ميشد! تصوير به بهترين و نزديك ترين شكل به داده هاي روي ديسك نزديك كرده بودم, تفاوت هاي نسخه هاي مختلف به راحتي درك مي كردم, تجربم بيشتر شده بود و تغييرات بافت صدا و تصوير خوب درك ميكردم, اما باز اين حس داشتم كه يه چيزي اين وسط داره كار خراب ميكنه! تازه داشتم نقش كابل در صدا و تصوير درك ميكردم. سالهاي ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ بود كه روي تاثير كابل هاي مختلف تحقيق ميكردم, هر جا سيستمي بود اول مي رفتم سراغ كابلها تا ببينم چي هست؟ يكي از معيارهام شده بود همين كابل, راهم درست بود, اما متوجه يك نكته خيلي مهم نشده بودم!

 و اون " Break-in Time" بود. من ياد نگرفته بودم هر كابلي چه صوتي و چه تصويري نياز به يك دوره گذرا داره تا از اون حالت اوليه خارج بشه, كابل بايد " Demagnetization" بشه تا بدونه كمترين تاثير جريان الكتريكي انتقال بده, و تمام اينها يعني كاركرد كابل روي سيستم بدونه جدا شدن و ايجاد استرس براي كابل, هر كابلي بسته به آلياژ به كارفته در اون نياز به مدت زمان نا مشخص براي به پايداري رسيدن دارد. Break-in همان فوت كوزه گري بود که من بلد نبودم!

کابل مثل یک کودک که با گذشت زمان رشد می کنه و به تکامل میرسه.

A cable is like a baby ,it grows by time lapse and then it gains the last perfection

تجربه اين سالها به من ياد داده كابل خوب زماني به بالاترين بازدهي ميرسه كه خوب Break-in بشه, یعنی در طول مدت Break-in از دستگاه جدا نشه (کابل در مدت مشخص تو مدار باشد) كابلي كه 24 ساعت از سيستم جدا بشه اون حالت سه بعدي از صدا ميگيره, شما ديگه دو كانال مونو داريد تا يك استريو, صدا در محدوده بسته اي از فركانس ها قرار ميگيره و جزئيات در صدا كم ميشه. كابل هاي ويدئوي و در حال حاظر HDMI قبل از Break-in شدن کامل اون حالت Equal در نور و رنگ ندارند, انگار اجزاي تصوير از هم جدا شدن, ديالوگ هاي فيلم حس برجسته و جدا از موزيك و افكت نداره! حركت افكت ها با انرژي اضافي شنيده ميشه انگار صدا سنگين شده! تمام اين موارد فقط به كابل صدا يا تصوير مربوط نميشه, تمام سيستم Cabling وقتي روي كامپوننت ها بسته شد در واقع يك پيكر واحد ميشن, انتخاب غلط يك Interconnect بد و يا Break-in نشده تاثير منفي در كل سيستم استريو داره, در سيستم هاي سينمايي هم انتخاب اشتباه و يا شرايط نا مناسب كابل HDMI تاثير مستقيم در نشان دادن قابليت هاي كل سيستم از نمايشگر گرفته تا آمپلي فاير, پلير, بلندگوها و حتي خود فيلم داره, يك اشتباه ميتونه كل هزينه اي كه براي سيستم كرديد را زير سوال ببرد. و يا مثل من بدونه اينكه به كابل اجازه بدم رشد كنه و بالغ بشه اون با برند ديگه جايگزين كنم.

 همانطور كه گفتم زمان مشخصي براي Break-in يك كابل وجود نداره! فقط تجربه شنيداري و ديداري مي تونه به ما بگه كي كابل كاملا از حالت اوليه خارج شده و در حالت پايدار قرار دارد! زمان تقريبي چيزي بين ۱۰۰ تا ۱۵۰ ساعت كاركرد براي هر كابل درست و حسابي هست, كه اين زمان بسته به نوع كابل ميتونه بيشتر هم باشد.

الان خوب صحبت اون دوست قديمي رو درك ميكنم كه معني Neutrality كابل در سيستم يعني چي و تا چه حد مي تواند در صدا و تصوير تاثير مثبت يا منفي داشته باشد.

در آخر كابل اصلي ترين و حساس ترين قسمت يك سيستم صوتي و تصويري است, و بايد از برند معتبر و متناسب با سيستم انتخاب و در شرايط مناسب كاملا Break-in و از حالت اوليه خود خارج شود.

ورود اعضاء