Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

سی دی پلیر

دمو و درون بینی سورس Esoteric

نمیدونم شما "اودیوفایل" های سایت, بیشتر صدای حسی dCS میپسندید؟ یا از صدای سورس "Accuphase" با Neutrality بالا ارتباط برقرار می کنید؟ یا مثل من از صدای آنالوگ و دیجیتال Esoteric خوشتون میاد؟

 بی شک و بی شک Esoteric با تفاوت بسیار زیاد از لحاظ کیفیت و دقت اجرا بهترین Transportدر مقایسه با دیگر برندهای های اند ساز میسازه. بعضی از برندهای مثلا های اند ساز که حداقل در بخش دیسک درایو بیشتر شبیه به شوخی هستن تا های اند! بنظر من این برند در بخش دک صوتی هم یکی از بهترین هاست, مخصوصاً در بخش آپ سمپل کردن فرکانس 44 هرتز به دو یا سه و حتی بیشتر برای گرفتن یه 20 کیلوهرتز تمیز و بدون نویز از بهترین هاست, این برند در طراحی فیلتر های آنالوگ پایین گذر هم بهتر از دیگر سازنده های دک های صوتی عمل میکنه, و میتونه در خروجی یک صدای دیجیتال ملایم با جزئیات بسیار بالا و شبیه به آنالوگ بهمون تحویل بده که نه انقدر دستکاری شده و با حذفیات بالا مثل dCS باشه و نه مثل دک اودیو نت میاد کاملا آپ سمپل حذف میکنه! تا فرکانس های بالا دست نخورده بمونن, که باز با سلیقه ی من بسیار فاصله داره!

وقتی صحبت از آپ سمپل, نمونه گیری و دیجیتال به آنالوگ میشه, متاسفانه بحث سلیقه ها هم وسط میاد! و این دنیایی نچندان جذاب دیجیتال است...!

 در ادامه دموی از سری Esoteric P-05X + D-05X + G-02X + N-03T ببینید:

Yamaha CD-S3000

Yamaha  CD-S3000

 سورس زیبای یاماها S3000 در ستاپ بلندگوی Living Voice Avatar II که در این پست ازش نوشتم به همراه آمپلی فایر لامپی Audio Note و کابل های اينتركانكت Clear Reflection از Cardas دمو است. بی شک یاماها 3000 یکی از زیباترین سورس های موجود در بازار بحساب میاد, طراحی و ظاهر کلاسیکش با دقت فوق العاده ای طراحی و ساخته شده است, هرچقدر از نزدیک به اجزای این سورس دقت کنید بیشتر ازش خوشتون میاد. واقعاً زیباست. فقط هم زیبایی ظاهری نداره, ساخت و متریال و مهندسی درجه یکی هم در ساختش استفاده شده است.

یکی از نکات بنظرم مهم در ساخت سورس های درست و حسابی مکانیزم دیسک است, بی سر و صدا بودن Disc Tray در باز و بسته شدن, که من خیلی روی این موضوح حساس هستم, سورس های صدا و تصویری که سینی دیسکشون با سر و صدا باز و بسته میشن واقعاً حالمو بد میکنن! مکانیزم دیسک یاماها 3000 کاملا بی صداست, یاماها با استفاده از چهار ضربه گیر بروی سینی دیسک صدای افتادن دیسک وقی که پیکاپ پایین میاد و دیسک از استابلایزر جدا میشه رو با کمک این ضربه گیرها میگیره و شما اون صدای افتادن دیسک بروی سینی دیسک اصلا نمی شنوید, که حس خیلی های اند و خوبی به کاربر میده. خود سینی هم کاملا بی سر و صدا باز و بسته میشه, در کل S3000 یاماها مکانیزم دیسک کاملا قابل اعتماد و خوبی داره.

صدای این سورس با کابل بالانس و آمپلی فایر لامپی بی نظیر Audio Note خیلی خوب کنترل شده بود, اصلا حس یاماها بودن بهتون نمیده, انگار که صدا دوررگه ژاپنی اروپایی هست, همون حسی که سورس های آکوفیض به شنونده میدن, فقط این بار یک های فای ساز مثل یاماها اون حس به شما انتقال میده. صدا اصلا دیجیتال نیست و بیشتر حس یک سورس بسیار گران قیمت اروپایی داره, (البته این یاماها هم اصلا ارزون نیست) با این که داشتم صدارو با آمپلی فایر لامپی میشنیدم و یک بلندگوی کاملا حسی در مدار بود, اما صدا کاراکتر نداشت, و در تراک های شلوغ صدا تاریک نمیشد و شفافیت و Smoothness کاملا انتقال میداد. برای یک های فای ساز ژاپنی این هارمونیک و تونال در صدا و در Time Domain های مختلف ساختار صدارو حفظ کردن ایده آل بود.صدای سورس یاماها گرم نبود اما شیرین بود, و این همون نکته مثبت این سورس بود که من دوست داشتم. سورس های ژاپنی در کلاس های فای کمی صدای کیریستالی و Mechanical دارن, که همین دو نکته منفی باعث میشه در لحظه ی اول شنونده از فضای شنیداری پرت کنه بیرون, اما یاماها 3000 صدای شیرین و با دینامیک ایده ال داشت. که حس های اند به شما میده, نه یک های فای ژاپنی که باید صدای جیغ و کریستالی داشته باشد.

این هم نباید فراموش کنیم که این سورس با یک آمپلی فایر لامپی گراند رفرنس و کابل بسیار درجه یک ستاپ شده بود, من نمیدونم اگر این سورس بیاد در سیستم من قرار بگیره, باز هم میتونه این شاخص های مثبت داشته باشه یا نه تبدیل به یک سورس های فای ژاپنی مثل هم رده های دیگه ژاپنی میشه!

در کل اگر دنبال سورس دیجیتالی هستید که بسیار درجه یک ساخته و مهندسی شده باشه, و با آمپلی فایرهای لامپی هم صدای با دامنه فرکانسی کامل و صدای که گرم نیست اما شیرن و با جزئیات هست بهتون بده هستید, حتما یاماها S3000 تست کنید.

پ.ن: کابل ها اينتركانكت سری Clear Reflection بود, که من به اشتباه بالانس Clear Beyond نوشتم! تصحیح شد.

سورس Densen در ایران

امروز عصر سورس Densen B-410XS به سیستم "Rotel" اضافه شد. یه سورس فوق العاده و کاملا دست ساز دانمارکی که طراحش آقای "Thomas Sillesen" هستن. من ایشون در غرفه این برند دیدم! Densen از بهترین سورس های دیجیتالی که صداش واقعاً به آنالوگ نزدیک هست. تا جای که من میدونم از خفن ترین مبدل های دیجیتال به آنالوگ صنعت صدا استفاده میکنه که واقعاً هم کارشون خوب انجام میدن. دینامیک همراه با آرامش صدا با پس زمینه روشن که میگه کارشون خوب انجام میدن. طراحی این مدل B-410 XS با مدل های چند سال پیش که من دیده بودم هیچ فرقی نکرده بود, همون کابینت چند تیکه لاغر آلومینیومی برس خورده ساده و تقریباً زیبا. (و بسیار سنگین)

امروز که گذشت پلیر فقط 24 ساعت بوده که اومده تو مدار, و حداقل یک هفته ای وقت میخواد تا بشه در مورد صداش نظر داد. صدای که امروز ازش شنیدم شبیه Audio Note های ژاپنی بود. منظورم این که همون حس صدای باز بدون استرس آنالوگ به شنوده میداد! شاید ووکال به خوبی دموی Nagra با ویلسون Alexia بود, صدای این بلندگو با VTL و کابل Nordost بهترین صداست! خوب قبول دارم سی دی قبلی راتل در مقابل این آشغال بود! با سورس جدید تغییرات دینامیک صدا در فاصله های کمی جلو و عقب تر از جای همیشگی بیشتر بود و کمتر جنس صدا عوض میشد. صدا بالغ تر شده بود. و تا همین جا هم پاور RB-1590 و پری RC-1590 راتل و بلندگوهای "Audio physic classic 30" چند پله جلوتر برده بود.

ذهنیت من از این برند چیزی شبیه به کابل "Nordost" هست, صدای که شنونده درگیر این نمیکنه که این صدا شبیه به کدوم برند یا صداست. Densen دقیقاً صدای خودشو میده و یک لحظه هم شنونده درگیر این نمیکنه که این صدا شبیه به کدوم برنده!

این سورس درست همونی که یه علاقمند به آواز کلاسیک دنبالش هست. باید دید در هفته های آینده صدا چقدر تغییر خواهد کرد!

راستی کابل های HDMI و اسپیکر AudioQuest که قبلا گفته بودم قرار برام بیاد هم رسید.

Pioneer PD-10 Quick Review

 سی دی پلیر مدل PD-10 از پایونیر کوچکترین عضو از خانواده سه تایی سری جدید سی دی پلیرهای پایونیر بحساب میاد. برادران بزرگتر PD-10 مدل های PD-30 و PD-50 هستن.

این پلیر زیبا از طرف یکی از فروشندگان تهران (مثل خیلی هدایای دیگه) برای من ارسال شده است, که همین جا ازشون تشکر می کنم.

ظاهر PD-10 ساده یا لبه های تیز و بسیار زیباست. وزن کمی بیشتر از 5 کیلویی این پلیر با توجه به سایز کابینت دستگاه کمی تو ذوق میزنه! که خوب برای حفظ ظاهر مثلا های اند لازم است. در بخش دیسک درایور طبق سنت محصولات تجاری پایونیر از ساخته های شرکت "ORION" استفاده شده است, که ساده, کمی پر سر و صدا و نسبتاً قابل اعتماد هستند. از ترانس در منبع تغذیه استفاده شده و برد DAC توسط شیلد محافظت شده است. در هیچ کدوم از سه مدل این سری خبری از خروجی بالانس نیست, که این کار پایونیر یک امتیاز بحساب میاد. این که شرکتی اندازه کلاس کاری خودشو بدونه و به اندازه دهنش حرف بزنه نیاز به شجاعتی داره که پایونیر در ساخت این پلیرها داشته.

 اجرای PD-10 بروی سی دی صوتی یک دیجیتال تمام عیار با رفتاری مدرن است. هیچ سعی در نمایش آنالوگ یا دستکاری سیگنال دیجیتال برای رسیدن به شاخص های صدای های اند در این سورس شنیده نمیشه, صدا اینقدر دیجیتالیزه پخش میشه که من یاد سورس های دهه 80 میندازه, همه چیز در اختیار دیجیتال و به دور از آنالوگ بود! این سورس هم انگار با ظاهر مد روزش کاملا به ساخته های سال های دور وفادار است. سالهای که های فای درگیر دیجیتال بود! و اکثر ساخته ها صنعت صدا به سمت دیجیتالی شدن حرکت میکردن. چیزی که از اوایل دهه نود بلعکس شد, و دوباره صنعت صدا و ادیوفیل ها رفتن به سمت آنالوگ. سورس های ساخت دهه اخیر هرچقدر که به های اند نزدیک میشن تمایل بیشتری به صدای آنالوگ از خودشون نشان میدن!

سورس PD-10 هم مثل بسیاری دیگر از محصولات پایونیر مدار PureAudio داره که با فعال کردنش صدا به حدی کریستالی و شفاف میشه که وزن نت هارو گم میکنی! در این حالت صدای پایونیر خیلی شبیه به مدیا پلیر گرون قیمت Z1ES سونی شنیده میشه! اما فایل های فشرده شده موزیک اصلا به خوبی Z1 سونی پخش نمیکنه!

این سی دی پلیر با کلاس قیمت و برند سازنده ش خیلی صادق تر و با هویت تر از خیلی از برندهای مثلا های اند صدارو اجرا میکنه و مشخصه حرفش چیه, پایونیر PD-10 یه سی دی پلیر وفادار به دیجیتال با شاخص های دیجیتال ارزون قیمت که به اندازه ای ادعاء میکنه که میشه به راحتی باور کرد و گفت کارشو خوب انجام میده. ستاره های هم که به این سورس میدم در کلاس قیمت و برند سازنده است.

  صدا

 طراحی و ساخت

YBA PASSION 430 Review

YBA مدت زیادی نیست وارد بازار محصولات های اند ایران شده است, اما در این مدت کوتان مورد استقبال خوب اودیو فایل ها قرار گرفته و کم کم داره جاشو در بین این دوستان باز می کند. خوشبختانه توسط یکی از فروشندگان مورد تایید و بسیار با سابقه های اند (هادی محمدپور) فروشگاه آکوستیک با خدمات  بسیار ویژه به مشتریان فروخته می شود.

سورس "PASSION 430" یکی از مدل های بالا و های اند این کمپانی فرانسوی بحساب میاد. ظاهر 430 ساده و بسیار شیک و های کلاس است. وزنی در حدود 12 کیلوگرم داره. با شاسی آلومینیومی تک لایه و کابینت خوش ساخت که باز هم می توانست بهتر و سنگین تر از این ساخته شود.

مکانیزم دیسک این سورس سفارشی و توسط کمپانی فیلیپس ساخته شده است. در صنعت صدا درایورهای ساخت TEAC و فیلیپس از بهترین ها هستند, بطوری که بهترین سازندگان سورس های بسیار گران از مکانیزم دیسک گردان این دو کمپانی استفاده می کنند. وقتی مکانیزم یکی از این دو کمپانی قلب سورس شماست خیالتون برای 10 سال کارکرد بی عیب و نقص راحت باشد.

 سورس PASSION 430 با مجموعه کابل AudioQuest و بلندگوی بسیار نازنین B&W ناتیلوس 805 شنیدم. 

من شناخت زیادی از این برند ندارم, و تعداد دفعاتی که این برند شنیدم کمتر از انگشتان یک دست است! اما یک دوستی در خارج از ایران دارم که این برند شنیده و ازش شناخت داره, دوستانی که در ابتدا از من در مورد این برند سوال میکردن خاطرشون هست من از قول این دوستم میگفتم فلانی گفته این صدارو داره. در مورد سورس YBA هم این دوست عزیز به من گفته بود که مدل های بالای این برند تایید میکنه و تاکید داشت جنس صداش آنالوگ است.

صدای این سورس که قیمتی در حدود 20 میلیون داره, نه میشه در کلاس میانه قیمت ها و نه های اند های گران ارزیابی کرد. سورس PASSION 430 در اولین دقایق شنیده شدن, حس صمیمی و گرمی به شنونده تحویل میده, نکته ای که برای یکی مثل من عدای آنالوگ در آوردن بحساب میاد, و اصلا امتیاز مثبتی نیست. YBA 430 در اولین دقایق همین حس به من داد. با گرم شدن سیستم که بیش از یک ماه از ستاپ کل سیستم گذشته بود و در این مدت هیچ یک از کامپوننت ها از برق کشیده نشده بودن و شب ها هم بروی آماده به کار قرار داشتن, صدا من آروم میکرد و من میتونستم با موزیک ارتباط دوستانه تری برقرار کنم. بعد از شنیدن چندتای تراک پلیر 430 حالت دفاعی اول من ازم گرفت و کمی من هول داد عقب تا راحت تر لم بدم و موزیک گوش کنم.

من تاکید جدی بروی نور و سکوت فضای شنیداری دارم, فضا باید Blind و آرام باشه تا بتونم با موزیک و حتی در تست های سینمایی با آنچه می شنوم و میبینم ارتباط برقرار کنم. من اصلا دوست ندارم گریل بلندگوهارو بردارم, کاملا به لذت و درک من از موزیک تاثیر منفی داره, نور کم و حتی تاریک دوست دارم, و دوست دارم در زمان تست فقط نمایشگر کامپوننت هارو ببینم, این در موزیک Body بهتر و در صدای سینمایی DSP مجازی بهتری در مغز ایجاد میکنه که خوشبختانه در زمان تست YBA این شرایط وجود داشت.

سورس YBA در خروجی RCA و coaxial هر دو در مدار بود و فقط کافی بود سوپیچ کنیم. صدای سورس PASSION 430 بلعکس اکثر سورس های هم کلاس بروی خروجی دیجیتال coaxial با کابل بی نظیر AudioQuest البته آنالوگ هم از همین برند بود, با جرات میگم فوق العاده زیبا بود! 430 با خروجی کواکسیال یک Presence نزدیک به آنالوگ با دقت بالا بروی فرکانس های میانه داشت, که وقتی سویچ میشد روی RCA وضوح و چسبندگی فرکانس های میانی به خوبی کواکسیال نبود. من ترجیح دادم ادامه شنیدن این سوری بروی کواکسیال ادامه داشته باشد.

صدای PASSION 430 به من اجازه میداد راحت بروی نت ها تمرکز کنم, و برای درک بهتر هر شاخص حواسم از شاخص های دیگه جدا نکنم. صدا بروی خروجی کواکسیال رزونانس اذیت کننده ای برای من نداشت. همین آرامش صدا به من اجازه میداد بیشتر متمرکز بشم روی شاخص های مثل کنترل نت ها در پیک ها بالا و کنترل بروی نت های که از صدا حذف میشه تا آنالوگ بیشتر به شنونده منتقل کنه. اشتباهی که خواسته یا ناخواسته بسیاری از سورس های بد برای کنترل صدای دیجیتال انجام میدن و نتیجه میشه صدای پر از جزئیات احمقانه و تجاری!

PASSION 430 در خروجی آنالوگ و دیجیتال, تاکید بر دیجیتال, ناحیه فرکانس پایین عالی و گسترده اجرا میکرد, به طوری که صدای ناتیلوس 805 با کمی ضعفی که در فرکانس پایین دارد, گسترده تر و حجیم تر شنیده میشد. در آنالوگ هم این عمق و گسترده بودن فرکانس های پایین کاملا حس میشد.

سورس YBA به شنونده کمک میکرد Sweetness بیشتری در صدا حس کند. صدای به گوش شیرین و دوست داشتنی میاد که در هیچ یک از نواحی فرکانسی اجرای Exaggerated نداشته باشد. اگر یکی از نواحی فرکانسی مخصوصاً میانه برای حس موزیکال بودن زیاد باشه در گوش کم تجربه در ابتدا شیرین میاد, اما همین صدا با بیشتر شدن تجربه شنیداری شروع به فوروارد شدن میکنه و شنونده خیلی زود از صدا خسته خواهد کرد. YBA خیلی خوب بالانس کنترل میکرد و هیچ نت ی را نمی نداخت یا بیش از حد کش نمیاورد.

 PASSION 430 در آنالوگ و دیجیتال نت هارو پولیش شده اجرا می کرد, و اصلا حس تندی و دینامیک اذیت کننده دیجیتال به شنونده نمیداد. مخصوصاً در میکرو نت های تمیزی ازش شنیده میشد. خیلی راحت می تونستم هر Scale  کامل بشنوم, در بین اينتروال ها انرژی اضافی که نزاره نت هارو بشنوم وجود نداشت در نتیجه تایمینگ خیلی خوب و دقیق اجرا و شنیده میشد.

بنظر من اگر Upstream خوبی در سیستم داشته باشیم خیلی از مشکلات صدا حل میشه, بلندگوها قابل تحمل تر میشن, آمپلی فایرها بهتر می تونن توانایی هاشون نشان بدن و از همه مهم تر ذهن داده های تمیزتری از صدا دریافت میکنه.

کلام آخر میتونم بگم سورس YBA PASSION 430 دوست داشتنی, موزیکال و جذاب بود.

صدا

طراحی و ساخت

DENON DCD-1520 Review

بعضی وقت ها دفتر تستم که نگاه می کنم, کلی مطلب و تست های انجام شده پیدا میکنم که در گذر زمان یا اینقدر قدیمی شدن که یه نسل جدید تر از اون دستگاه وارد بازار شده, و یا من ذهنیتم از شاخص های مثبت و منفی اون دستگاه کمرنگ شده و فقط خط خطی های از اون تست باقی مانده است. فیلم تست کردم و نشده ازش بنویسم, الان قسمت بعدش وارد نمایش خانگی شده!

خیلی دوست دارم همیشه محصولاتی در کلاس های مختلف قیمتی معرفی کنم و اگر تستشون کردم ازشون بنویسم. سورس دیجیتال دنن DCD-1520 نسل جدید و میانه قیمت دنن یکی از اونهاست, که دلم نیومد فراموشش کنم.

1520 یک میانه قیمت بسیار زیبا و خوش ساخته که برای اودیوفیل های تازه وارد به دنیایی صدا میتونه گزینه دوست داشتنی باشه. مثل همیشه وارد توضیحات کاتالوگی محصول نمیشم. جزئیات DCD-1520  در سایت رسمی دنن.

سورس 1520 توان کوانتیزه سیگنال دیجیتال به آنالوک با دقت 32 بیت و نرخ نمونه برداری 192 کیلوهرتز را دارد. که برای یک میانه قیمت عدد قابل ملاحظه ای است.

در مورد بیت ریت و فرکانس نمونه برداری در مطالب قبلی توضیح دادم, اینجا دوباره یک اشاره ساده کوتاه می کنم.

برای مدولاسیون یک مدیایی دیجیتال, نیاز به فرکانسی با عنوان نایکوئیست است.کیفیت داده های نهایی از دیسک بستگی به سرعت و دقت فرکانس نایکوئیست دارد, بعنوان مثال در سورس 1520 با دقت 32 بیت (نقطه های نمونه گیری) که هرچقدر بیشتر باشد موج ساخته شده نهایی به سورس اصلی نزدیک تر است, نمونه گیری می شود و با فرکانس 192 کیلوهرتز از نقطه های مشخص شده نمونه گیری می کند. فرکانس نمونه گیری با افزایش تعداد نقطه های نمونه گیری شده باید افزایش پیدا کند, سرعت کمتر در نمونه گیری می تواند نویز کوانتیزه در موج ایجاد کند. سرعت بیشتر نتیجه نهایی تمیز تری دارد. اما تمیزی سیگنال نهایی بستگی به دقت و طراحی چیپ پردازشگر داره و همیشه اینطور نیست که بیت ریت و فرکانس نمونه برداری بیشتر به معنی کیفیت بهتر خواهد بود.

دنن 1520 با درایور معروف این شرکت با عنوان SVH Loader مجهز شده است, که مثل همیشه یک ساخته با کیفیت و با دوارم است, اما همچون تمام دیسک درایورهای SVH سرعت لود کند و کمی اذیت کننده ای دارد. 1520 هم از این قاعده مستثنی نبود.

صدای 1520 نمیشه از کلاس قیمتیش بالاتر یا ضعیف تر عرض یابی کرد, صدای 1520 مثل دیگر سورس های دنن رفتار دیجیتالی داره و اصلا سعی نمیکرد خودشو آنالوگ نشون بده اما دیجیتال باشه, درست کاری که Marantz انجام میده! و همین شده ضعفی در این برند همزاد دنن. اما دنن در سورس های مخصوصاً های اند رفتاری کاملا دیجیتال داره که فقط سعی میکنه آنالوگ در ذهن شنونده بازسازی کنه. ولی به ساختار دیجیتال دست نمیزنه و سعی در مخفی کردن آن نداره. 1520 با کلاس میانه ای که داشت حس آنالوگ در داده های خود به من میداد, نت هارو با جنس صدای دیجیتال اجرا می کرد, فقط لبه های هر نت کمی تراش میداد تا گوش کمتر اذیت بشه و ذهن بتونه با صدا ارتباط برقرار کنه.

 من میتونستم Body  صدارو حس کنم و کمی حجم سازهارو احساس کنم و در ذهنم ازشون یک تصویر بسازم, مخصوصاً با چند تراکی که به گوشم آشنا نبود بیشتر تونستم تصویر صدای 1520 درک کنم.خوب بود و اجازه داد ذهنم آنچه سورس میخواست به من تحویل بده بگیره و درکش کنه. تا همین حد راضی کننده ست و برای سورس های دیجیتال زیر 5 تومن ایده آل است.

 1520 جزئیات بالای مثل هم کلاس های ژاپنیش به سمت شنونده پرتاب نمیکرد, با کمی تاکید و آشنایی که با موزیک داشت نهایت توانشو در اجرا نشون میداد. آرام بود و حس و حال موزیک با جزئیات دیجیتال خراب نمی کرد.

معمولا سورس های هم کلاس 1520حس و حال خاصی به موزیک نمیدن, یا خرایش میکنن یا اینقدر سعی در نمایشی کردنش دارن که رسماً گند میزنن به صدا. 1520 دنن این رفتار نشون نمیداد و باز هم سعی میکرد خودش رو از مجموعه سیستم جدا کنه و فقط وظیفه ای که داره انجام بده. میشد تاثیراتشو بروی صدا حس کرد اما اینقدر نبود که منو وادار کنه نکته منفی ازش بنویسم. شاید مثبت ترین نکته این سورس همین سعی در بی طرف بودنش هست که بسیاری از سورس های هم کلاسش انجام نمیدن.

 من فلسفه طراحی های فای دنن دوست دارم, همین که سعی در نمایشی کردن محصولاتش نداره یک امتباز مثبت  بحساب میاد و با این که جایگاه ویژه ای در صدای های اند با شناخت اکثریت نداره, یک قرن هست در جایگاهی محکم ایستاده و گاه خوب و بد این جایگاه از دست نداده است.

طراحی و ساخت

صدا

مراحل ساخت سی دی پلیر MOON

 

ورود اعضاء