Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

تحلیل ها

نگاه نزدیک به Yamaha RX-V6A


تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران


در ادامه مطلب براتون عکس های از جزئیات آمپلی فایر سری جدید یاماها مدل RX-V6A قرار میدم و از شما میخوام در مورد کیفیت ساخت, طراحی و کیفیت قطعات و... این آمپلی فایر نظر بدید...

The Lord of the Rings in 4K

 


تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران


فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» در طول سالیان اخیر چند بار بروی نسخه های مختلف دی وی دی و بلوری ریلیز شده است، قسمت اول فیلم زمانی اکران شد که هنوز نوارهای وی‌اچ‌اس وجود داشتند.جکسون به‌ تازگی تأکید کرده است که جلوه‌های بصری در نسخه‌های 4K به‌ گونه‌ای ریمستر شده که تصویری متحدالشکل به چندگانه می‌دهد تا احساس شود که فیلم‌ها در یک زمان تولید شده‌اند.
جکسون می‌گوید: «بازگشت دوباره به این فیلم‌ها جذاب بود زیرا متوجه شدم که با یکدیگر تناقض داشته‌اند. علتش نحوه‌ی فیلمبرداری سه‌گانه‌ی «ارباب حلقه‌ها» در حدود بیست سال قبل است. «ارباب حلقه‌ها» با دوربین ۳۵ میلی‌متری فیلمبرداری شد و تنظیم رنگ قسمت اول «ارباب حلقه‌ها» به روشی سنتی و مکانیکی انجام شد. سپس برای نگاتیو ۳۵ میلی‌متری دو قسمت بعدی به دیجیتال روی آوردیم.»
جکسون می‌گوید: «نسخه 4K تازه ارائه شده به‌ شکلی به نظر می‌رسد که گویی همین امروز ساخته شده‌اند، نه ۲۰ سال قبل. در این فرآیند از دید من مهم نبود که فیلم متفاوت به نظر برسد, مسئله این بود که یک فیلم ۲۰ سال پیش را برداریم و حسی مدرن به آن بدهیم.

این ویدئوی جالب از صحبت های "پیتر جکسون" در مراحل آماده سازی مجدد سه گانه ی ارباب حلقه ها و هابیت را بروی UHD بلوری ببینید.

چرا پروسسور CX-A5200 نمیخرم


تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران


همراهان قدیمی سایت میدونن که آمپلی فایرهای سینمایی یاماها همیشه یکی از انتخاب های اول من بوده و در سایت هم بسیار زیاد مطلب در مورد این برند نوشتم, من طرفدار یاماها هستم (اما هیچ وقت فن بوی یاماها و هیچ برندی نبودم) در مطالب قبلی هم از روند رو به زوال یاماها نوشتم, به عنوان کسی که در بخش صدای سینمایی همیشه بهترین های یاماهارو تجربه کرده است, در چند سال اخیر شاهد متوقف شدن نوآوری ها و پیشتاز بودن این برند در زمینه ی صدای سینمایی هستم!

به عنوان مثال میشه به پروسسور CX-A5200 این برند اشاره کرد که مدل ارتقاء یافته ی CX-A5100 است, تنها تفاوت مدل CX-A5200 با CX-A5100 استفاده از چیپ ESS ES9026 PRO در مدل CX-A5200 به جای ES9016S در مدل CX-A5100 است! همین و دیگر هیچ... جالب تر اینجاست که پروسسور جدید یاماها از هیچ کدام از فناوری های روز صدا و تصویر مثل Auro-3D و IMAX Enhanced نیز پشتیبانی نمی کند! اکثر برندهای رقیب مثل دنن و مارانتز در مدل های میان رده ی خود از IMAX Enhanced پشتیبانی می کنند.

در بخش تصویر هم پروسسور CX-A5200 یاماها از دقیقاً مشابه مدل قدیمی تر CX-A5100 تنها از (4K / 60p, 4:4:4) پشتیبانی می کند و هیچ خبری از رزولوشن 8K و 120 هرتز نیست. جالب اینجاست که یاماها در دو مدل جدید و تجاری RX-V6A و RX-V4A از 8K پشتیبانی می کند!

عدم پشتیبانی از Auro-3D و IMAX Enhanced و رزولوشن 8K چطور میتونه من طرفدار یاماهارو مجاب کند که پروسسور CX-A5200 را جاگزین نسل قبل کنم؟!

با تمام این انتقادهای که به یاماها دارم همچنان بر این باور هستم که یاماها یکی از بهترین انتخاب های سینمایی بحساب میاد. برام جالب بود که این برند دو محصول تجاری RX-V6A و RX-V4A که برای استریم ویدئو و کنسول های نسل جدید پلی استیشن و ایکس باکس با امکان پشتیبانی از رزولوشن 8K و 120 هرتز طراحی شده است را قبل از عرضه ی جهانی نسل جدید کنسول ها روانه بازار کرد, اما از فناوری 8K در سری AVENTAGE که اعتبار این برند در بین علاقمندان به سینمایی خانگی است بدون تحقیقات و طراحی مناسب و مورد تایید ویدئوفایل ها استفاده نکرده است. من این سیاست جدید یاماها را تایید نمی کنم, چرا که همین محافظه کاری های یاماها این برند از تمام رقبای خود کاملا عقب نگه داشته است, اما خواست یاماها برای داشتن بهترین طراحی صدا و تصویر سینمایی قابل احترام است.

امیدوارم یاماها به روزهای طلایی خود باز گردد...

KEF KF92


تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


 ساب ووفر کف KF92 بی شک یکی از بهترین ساب ووفرهای کامپکت حال حاظر مارکت صداست.

کف در این دستگاه دو ووفر 9 اینچی رده بالا را با یک آمپلی فایر 1000 واتی در یک کابینت سیلد با متریال و ساخت بسیار بالا جا داده است.

یک ویژگی جالب در این ساب ووفر بخش EQ است که با پنج حالت DSP از پیش تنظیم شده صدارو برای محل های مختلف بهینه می کند, حالت اتاق, دیوار, گوشه ها, داخل میز و آپارتمانی... با تست های که من انجام دادم مد اتاق و دیوار تاثیر بسیار محسوس و جالبی روی صدا داشتند.

این ساب ووفر صدای فوق العاده ای با توجه به سایز کابینت تولید می کند, شدت صوتی 110 دسیبل با کراس اوری با پاسخ فرکانسی 11 هرتزی برای دستگاهی با این ابعاد بی نظیر بحساب میاد.

صدای KF92 در فیلم و موزیک به یک اندازه خیره کننده ست, بروی فیلم صدای LFE فوق العاده Low و در برخورد ها Kick های تاثیر گذاری میزنه. اصلا باور کردنی نیست این حجم از صدا از دستگاهی با این ابعاد ایجاد می شود.

بروی موزیک صدا بسیار کنترل شده است, اصلا تاثیر کابینت و هوم های ساب ووفرهای ارزون قیمت شنیده نمی شود, ناحیه باس در موزیک های پاپ به همان اندازه که دوست دارید سریع و نرم صدا میده, و در موزیک های ارکسترال صدا حجیم و کوبه ای است. سیلد بودن کابینت و ووفرهای با کیفیت این دستگاه به شما اجازه میده بدون احساس فشار و خستگی موزیک های ارکسترال سنگین گوش کنید.

نکته:

کف KF92 در حدود دو هزار دلار قیمت دارد, که برای ساب ووفری با این ابعاد با برندی نچندان خاص قیمت بسیار بالایی بحساب میاد! هرچقدر هم که کیفیت ساخت و صدای این ساب ووفر خوب باشه اما باز نسبت به قیمت رقبای بسیار جدی تر و شناخته شده تری دارد. به عنوان مثال ساب ووفر SVS SB-3000 یکی از بهترین های مارکت صدا با ووفر 13 اینچی در حدود هزار دلار قیمت دارد. SVS SB-4000 یکی از بهترین مدل های سیلد SVS در حدود 1600 دلار قیمت دارد. Monolith 12" THX Ultra در حدود 850 دلار قیمت دارد, و مدل های مورد تایید از برندهای مورد تایید دیگر قیمت های به نسبت کم تری از کف KF92 دارند.

سوال اینجاست که آیا با این قیمت بالا کف KF92 ارزش خرید دارد؟! بنظر من اگر برای سیستم های اند نیاز به ساب ووفری بسیار موزیکال و خاص هستید این ساب میتونه گزینه ی مناسبی باشه, اما برای صدای سینمایی من این دستگاه پیشنهاد نمی کنم. انتخاب های مثل SVS SB-4000 از هر نظر گزینه ی بهتری برای صدای سینمایی است.

ورود اعضاء