Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

نگاهی اجمالی به سامسونگ S95C

 نمایشگر نسل دوم QD-OLED سامسونگ مدل S95C حدوداً دوماه پس از اولین نمایش جهانی برای من جایگزین نمایشگر بسیار عالی S95B شد, که اولین نمایشگر اولد با تکنولوزی کوانتومی بود. در این مطلب نگاهی دارم به کیفیت تصویر و تفاوت های S95B با S95C برای اطلاع از مشخصات فنی هر دو نمایشگر به سایت سامسوگ مراجعه کنید.

بریم ببینیم نمایشگر پرچم دار جدید سامسونگ با کد رفرنس S95C چی برای گفتن دارد:

 اولین برتری S95C نسبت به S95B روشنایی 1400 نیتی در منابع HDR در مقایسه با حدوداٌ 1000 نیتی S95B است.

در S95C درخشش و جزئیات هایلایت ها بسیار بسیار بالاتر از نسل قبل و به جرات میگم بالاتر از تمام پرچم دارهای دیگر برندهاست. در تست های که انجام شده است روشنایی و دقت رنگ در S95C از ال جی G3 با تکنولوژی MLA هم بالاتر بوده است.

در پنل ها MLA (Micro Lens Array) در لایه آخر به جای صافی رنگ از یک لایه منشور کننده رنگ که شامل بیش از 42 میلیارد لنز هستند استفاده شده است تا تکنولوژی شبیه به لایه کوانتومی سامسونگ بروی پنل های WRGB ایجاد کند.

کیفیت نوردهی پیکسل ها در S95C تا به امروز بالاترین CRI ممکن را برای یک نمایشگر خانگی تولید کرده است, CRI 97 دقت رنگ خارق العاده ای را می تواند ایجاد کند.

در منابع نوری ما شاخصی داریم به نام CRI یا Color Rendering Index یعنی شاخص بازنمایی رنگ, بالاترین CRI موجود نور خورشید است با CRI 100 در منابع نوری چه در سینمایی, عکاسی و نورهای پس زمینه نمایشگرهای ال سی دی کیفیت CRI باید بالای 90 باشد تا بتوان گفت نوری با کیفیتی داریم, نورهای با CRI پایین تر از 85 را ما منابع نوری بی کیفیت می نامیم, در نورهای با CRI پایین ما حتی نمی توانیم رنگ ها را به صورت واقعی ببینیم, چه برسه به این که در تصویر برداری, عکاسی و به عنوان نور پس زمینه برای نمایشگرهای ال سی دی از آن استفاده کنیم. ضعف کیفیت CRI در نمایشگرهای OLED هم بسیار رایج است, کیفیت نوری که هر پیکسل تولید می کند بسته به مواد ارگانیکی که در آن پنل استفاده شده است تفاوت دارد. کیفیت نور پنل های اولد رایج معمولا زیر 90 CRI است. در نمایشگرهای QLED پرچم دار سامسونگ از یک لایه بک لایت با نور زرد پشت لایه نور سفید استفاده می شود, که در تبلیقات نور پس زمینه دوگانه نیز نام برده می شود, در واقع لایه نور زرد برای بالا بردن کیفیت CRI نوری استفاده می شود تا بازسازی رنگ ها هرچه بهتر و نزدیک به واقعیت انجام شود.

سامسونگ با فناوری Intellisense AI V2 در چیپ تصویر S95C با کمک هوش مصنوعی بسیار بهینه تر از نسل قبل به پیکسل ها برای روشن شدن و تولید گستره رنگ ها فرمان می دهد, نتیجه این فناوری مصرف برق کمتر و روشنایی بیشتر در نقاط نوری پیجیده ای هست که در پنل های اولد رایج معمولا باعث خاموش یا بیش از حد روشن شده هایلایت ها می شود.

در تست های که من انجام دادم Gray Uniformity در S95C سامسونگ حتی از S95B که در نوع خود همچنان بسیار دقیق بحساب میاد بالاتر است, TINT رنگ دقیق تری دارد, در S95C به دلیل چیدمان Triangular RGB پیکسل ها میزان نشر نور سبز و آبی از پیکسل ها به کمترین حد خود رسیده و پنل را به نمایشگرهای اصلاح رنگ مسترینگ نزدیک کرده است.

 Color volume که من در پنل کوانتوم اولد S95C سامسونگ نجربه کردم حتی نمیشه در نسل قبلی همین نسل از پنل های کوانتومی سامسونگ تجربه کرد! حجم و دقت رنگ ها در در دامنه RGB به شکل خیره کننده ای بالا و دقیق هستند.

کلام آخر:

با تجربه من نمایشگر سامسونگ QD-OLED S95C بالاترین دقت رنگ, روشنایی و هوشمند بودن چیپ تصویر برای درک و نمایش جزئیات تصویر در صحنه های بسیار روشن یا تاریک را دارد. یک نمایشگر ایده ال برای محتوای HDR و یک رفرنس برای تست و بررسی محتوای سینمایی 4K HDR است.

خوش باشید

موارد مرتبط:

Samsung S95B QD-OLED

پنل VA یا IPS

QLED TV

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء