Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
در مطالب بسیاری به کیفیت تصویر فیلم ها در فرمت های مختلف پرداختیم, در این مطلب براتون توضیح میدم مراحل اصلاح رنگ و ظاهری که از یک فیلم میبینیم به چه صورت در بخش DI استودیوها انجام می شود:
فیلم وقتی وارد استودیو و بخش DI میشه, به صورت یک هارد شامل اطلاعات تدوین, راش ها VFX ها و هرچی که مربوط به فیلم هست تحویل بخش آرشیو می شود, تدوینگر هم به صورت یک فایل XML یا EDL که اطلاعات ادیت هست موارد منتقل میکنه به لابراتوآر , بعد از این که فیلم وارد بخش DI شد پروسه ای به اسم "Conform" یا مطابقت روش انجام میشه, کامفورم در واقع بازسازی تایم لاین و ادیت تدوینگر در نرم افزار تصحیح رنگ است. پس ابتدا ادیت در نرم افزار تصحیح رنگ بازسازی می شود و بعد از پروسه کامفورم پروسه تصحیح رنگ است و در آخر پروسه مسترینگ, که در حقیقت یک خروجی با کیفیت بسیار بالا مشابه راش به یک بخش دیگری تحویل داده میشه به اسم مسترینگ, اونجاست که تهیه کننده درخواستشو میده که چه نوع خروجی های از فیلم میخواد, میتونه مخصوص نمایش در سینما باشه DCP میتونه بلوری باشه, دی وی دی باشه یا نسخه مخصوص استریم آنلاین, ولی همه ی این ها از یک خروجی بسیار با کیفیت که در حال حاظر رزولوشن 5K است شکل میگیره, این میشه پروسه یک فیلم که وقتی وارد لابراتوآر میشه خیلی ساده چه اتفاقی براش میوفته.
در بخش تصحیح رنگ این که فیلم چه LOOK داشته باشه زیر نظر فیلم بردار و کارگردان انجام می شود. معمولا جلساتی بین Colorist و تصویربردار یا کارگردان برگذار می شود. در این جلسات کارگردان و تصویربردار خواسته هاشون با Colorist مطرح میکنن, معمولا در این جلسات LOOK های مختلفی از طرف Colorist پیشنهاد داده میشه, اما در نهایت این خواست کارگردان هست که چه رنگ و ظاهری برای فیلمش میخواد.
در فرایند اصلاح رنگ یکسری LUT های از قبل مشخص وجود دارد که می شود بروی یک فیلم اعمال کرد.
LUT (بخوانید لات) یا همان Lookup Table یک فایل است که اطلاعات مشخصی را در خودش دارد, اطلاعاتی که به نرمافزار اصلاح رنگ میگویند باید دقیقا چه تغییراتی را روی ویدئوی اعمال کند.
در بسیاری از فیلم های تجاری ارزان قیمت برای کم کردن هزینه مراحل آماده سازی فیلم در بخش اصلاح رنگ از یکسری لات های آماده استفاده می کنند. البته می شود در فرایند اصلاح رنگ در لات ها دست برد و تغییراتی را به خواست کارگردان و تصویربردار روی تصویر اعمال کرد.
در پروزه های سنگین هالیوودی مراحل اصلاح رنگ فریم به فریم و زیر نظر کارگردان و کاملا اختصاصی برای هر فیلم انجام می شود.
در کار تصحیح رنگ سلیقه نقش زیادی دارد, به عنوان مثال یک Colorist که در صنعت سینمای چین کار می کند, نمیتواند در استودیوهای اروپایی کار کند, اما در صنعت هالیوود می تواند. در آسیا و آمریکا کارگردان ها و مخاطبین سینما رنگ های گرم و شارپ, کمی فانتزی و زنده دوست دارن, اما در اروپا سلیقه ی جامعه ی سینمایی بیشتر به سمت رنگ های کمی سرد و فضاهای دراماتیک است. به همین دلیل هست که در نسخه های نمایش خانگی و حتی سینمایی که در اروپا تصحیح رنگ شده است, شاهد تفاوت در تصویر یک فیلم با نسخه ی اصلی فیلم که در هالیوود اصلاح رنگ شده است هستیم. (در مطالب مروط به بررسی بلوری ها به این موضوع پرداختیم)
فرایند اصلاح رنگ می تواند کاملا تجاری یا کاملا هنری و اختصاصی برای هر فیلم انجام شود, اما در نهایت این خواست تصویربردار و کارگردان یک فیلم است که چه ظاهری برای فیلم می خواهد.
موارد مرتبط:
تفاوت تنظیمات تصویر با کالیبراسیون تصویر
نظرات
دنون و مرنس از اولشم تو ایران نمایندگی نداشتن و ندارن. شخصی وارد میش. گارانتی هاشونم فقط در حد تعویض یکسری قطعات خیلی ساده است.
با یه تعمییرگاه صحبت میکنن اون میشه مرکز تعمییر.
توی امپهای توی بازار هست کدام برند در امپ استریو کیفیت بهتر و صدای بهتری دارد((پایونر.ان کیو.دنون.یاماها }..درسته تلفی هر کس از صدا متفاوت است. اما از نظر کیفیت قطعات و عامه پسند بودند و مچ شدند با بیشتر اسپیکرها..
سلام
پایونیر که آشغاله.
دنن و یاماها بد نیستن.
اونکیو یکم صداش تنبل و تاریک, اما اصلا بد نیست.
کلا تو برندهای تجاری دنن بهترین هست.
سلام..ممنونم.اق ا بهرنگ..
ایا دنون جریان دهی خوبی دارد برای اسپیکر بد قلق؟؟
و اینکه ایا مدلی یا موردی یادتان است که از دنون صدای خوبی داشته که قبلا ارزان قیمت بده اما الان به وضعیت به میان قیمت تبدیل شده...اگر موردی است محبت کنید مدلش را بفرمایید....تشک ر
ایا دنون جریان دهی خوبی دارد برای اسپیکر بد قلق؟؟
و اینکه ایا مدلی یا موردی یادتان است که از دنون صدای خوبی داشته که قبلا ارزان قیمت بده اما الان به وضعیت به میان قیمت تبدیل شده...اگر موردی است محبت کنید مدلش را بفرمایید....تشکر
بستگی به مدل آمپلی فایر داره، نمیشه کلی گفت فلان برند جریان دهی خوب یا بدی داره.
دنن و یاماها خوب صدا میدن، این که بتونن بلندگوی شمارو درایو کنن به عوامل زیادی بستگی داره.
بستگی به مدل آمپلی فایر داره، نمیشه کلی گفت فلان برند جریان دهی خوب یا بدی داره.
دنن و یاماها خوب صدا میدن، این که بتونن بلندگوی شمارو درایو کنن به عوامل زیادی بستگی داره.
سلام..اول ببخشید موقع نوشتن غلط املایی دارم یا ناقص نوشتم.شرمنده..
پس اگر ممکن است چند مدل به من محبت کنید معرفی بفرمایید..مدلها ی ارزان قیمت سابق که می شه میان قیمت فعلی...تشکر
سلام..اول ببخشید موقع نوشتن غلط املایی دارم یا ناقص نوشتم.شرمنده..
پس اگر ممکن است چند مدل به من محبت کنید معرفی بفرمایید..مدلها ی ارزان قیمت سابق که می شه میان قیمت فعلی...تشکر
دوست عزیز من قیمت هارو ندارم!
من فقط میتونم مسیر درست بهتون نشون بدم, فروشنده نیستم که قیمت قدیم و حال محصولات مختلف داشته باشم.
به نظر من سیستم صوتی مهم نیست مهم بسته معیشتی هست بعد از عید هم باید بتامکس بریم پیدا بکنیم
فیلم VHS با کیفیت کی داره
جسارتا در فیلم های قدیمی که ری مستر میشن هم این فرایند طولانی انجام میشه؟
سلام
در مواردی پیچیده تر هم میشه
بازسازی و اسکن نگاتیو
و نبود کارگردان یا تصویر بردار فیلم
هر دو چالش های بزرگی برای تیم بازسازی ایجاد می کنند.
یک فروشنده بهم ورژن 2.1 پیشنهاد دادن و گفتن دقت رنگ بالا میبره؟
بله تاثیر دارد.
هرچقدر کیفیت نمایشگر و سورس تصویر نیز بالاتر باشد، تاثیر کابل بیشتر می شود.
ورژن کابل ربطی به کیفیت تصویر ندارد، مگر در مواردی که کابل انقدر ضعیف باشد که توان انتقال عمق رنگ ۱۰ بیت را نداشته باشد.
منتظر مطلبی از خانوم دکتر یوسفی هستیم
امیدوارم همکاریشون با سایت ادامه دار باشد
حضور بانوی با نگاه و تخصص خانوم دکتر یوسفی در سایت بسیار قابل توجه است
با احترام
فید آر اس اس مربوط به نظرات این مطلب