Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

فیلم های Blu-ray

Terminator: Dark Fate Review


تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


اگر از طرفدارهای سری فیلم های "ترمیناتور" سوال کنید از مجموع ۶ فیلم کدام یکی را بیشتر دوست دارید؟ شک نکنید ۹۰ درصد ترمیناتور ۲ را انتخاب خواهند کرد. اما من از این مجموعه قسمت سوم را بیشتر از همه دوست دارم.
من طرفدار سری فیلم های ترمیناتور هستم و قسمت دوم جیمز کامرون را هم خیلی دوست دارم، اما سومی برام جذاب تره... سلیقه ست دیگه.
این آخری هم یکی از ترمیناتورهای خوب بود و من خیلی دوستش داشتم، مخصوصا با بازگشت "لیندا همیلتون" فیلم و روند داستان جذاب ترم شد.  
بریم ببینیم این آخری (سرنوشت تاریک) در صدا و تصویر چی برای گفتن دارد...

تصویر:

در قسمت ششم یک تصویر نسبتا تمیز و کاملا واقعی داریم، گرین دونه ریزی در تمام زمان فیلم وجود دارد، که برای من دوست داشتنی بود و به من اجازه میداد بیشتر با تصویر ارتباط برقرار کنم.
در اصلاح رنگ از هیچ "لات" خاصی استفاده نشده است، دلیل وجود گرین دونه ریز هم همین نبودن هیچ لاتی روی تصویر است، اگر کمی گرین به این تصویر اضافه نمیشد تصویر فانتزی میشد که اصلا مناسب حال و هوای این فیلم نیست.

وضوح تصویر در نسخه ی 4K فوق العاده بالاست! بافت پوست و پارچه آنچنان دقیق و واضح هست که احساس می کنید از زیر ذره بین به تصویر نگاه می کنید. در نسخهی بلوری استاندارد هم وضوح بسیار عالیه و میشه گفت یکی از بهترین هاست.

HDR در این فیلم بسیار عالی و دقیق تنظیم شده است و مثل بسیاری از فیلم های که بروی UHD بلوری ریلیز می شود HDR تقلبی نیست. شدت روشنایی در برخی از سکانس ها تا 800 نیت هم بالا میره, رنگ ها اصلا اشباع یا آبکی نیستن, مشکلی که در بسیاری از نسخه های HDR10 دیده می شود, اما در این فیلم رنگ ها در نسخه ی HDR فوق العاده درخشان و جذاب هستند.

در تنظیم HDR10 اگر Colorist به تنظیم تصویر در فضای HDR وارد و آموزش دیده نباشد مشکلات بدی برای تصویر در طول یک فیلم پیش می آید. در +HDR10 به علت دینامیک متادیتا بودن تصویر مشکل عدم هماهنگی یک تنظیم HDR از یک سکانس به سکانس دیگر پیش نمی آید, اما در HDR به علت استاتیک بودن متادیتا باید مراحل تنظیم تصویر در بخش DI ویژه و برای HDR انجام شود.

در کل اصلا نمیشه از تصویر این فیلم بروی UHD بلوری و بلوری استاندارد ایرادی گرفت.

صدا:

بعد از ریلیز نسخه ی بلوری این فیلم در فضای مدیا نقدهای بسیار خوبی از صدای Dolby Atmos این فیلم منتشر شد و من بیشتر هایپ کرد تا خودم این فیلم تست کنم و ببینم در صدا چی برای گفتن دارد.

این فیلم در صدابرداری و ضبط صداهای طبیعی فوق العاده عالی کار شده است, وقتی صدابردار نهایی در استودیو چنین صداهای شارپ و Juicy در اختیار دارد, توقع میره در میکس و باندسازی نهایی کار بی نقص و تاثیرگذاری شنیده شود.

در اولین تست های که از صدای دالبی اتموس "ترمیناتور سرنوشت تاریک" انجام دادم به شدت نا امید شدم! پس اون نقدهای مثبت دقیقاً داشتن به چی اشاره میکردن! گاهی فکر میکنم این نقدهارو کسانی می نویسن که یا هدفون فیلم دیدن و یا هیچی از صدای ساراند و سینمایی نمیدونن!

قسمت ششم ترمیناتور صدای با وضوح و جزئیات بسیار بالایی دارد, اما در پیکربندی و باند سازی کانال های ساراند اطراف و مخصوصاً سقفی بسیار ضعیف است. این فیلم من یاد نسخه های دالبی دیجیتال ابتدایی انداخت که فقط دلمون خوش بود صدای فیلم 5.1 کانال هست, اما در واقعیت کانال های ساراند غیر فعال بود و شاید گاهی صدای از یکی از کانال ها شنیده میشد و ما هم ذوق میکردیم که آهان یه صدای اومد! این ترمیناتور اخری هم من برد به همون سالها با این تفاوت که در این فیلم با صدای به شدت شفاف و دقیق مواجه بودیم و همین توقع من برای شنیدن یک صدای دالبی اتموس فعال و شوک کننده بیشتر می کرد.

کانال های سقفی در چند سکانس محدود فعالی بودن که اونم از نظر من اصلا تاثیرگذار و درست میکس نشده بودن! تقریباً میتونم بگم کانال ها سقفی در این فیلم از مدار خارج هستن.

در سکانس های با حجم افکت سنگین و همچنین گفنگوهای عادی دیالوگ واضح و با قدرت شنیده می شود, در صحنه های اگشن دیالوگ کاملا جلو و چسبیده به بلنگوی مرکز شنیده می شود, در کل در این فیلم کانال مرکز صداگذاری آنچنانی نداره, اما ایرادی هم نسبت به کیفیت کلی کار نشنیدم.

کانال LFE چندان جالب نیست! افکت های سنگین آنچنان پانچی و ویرانگر نیستند, بد نیست اما اندازه این فیلم هم نیست! دوست داشتم افکت های بم سنگین تر و با Kick های پرقدرت برای صحنه های اگشن بشنوم اما متاسفانه صدای کانال LFE در این فیلم اصلا برام هیجان انگیز نبود. صدای این فیلم مقایسه کنید با "Terminator Genisys" که "گرگ راسل" انجام داده است. ای کاش این قسمت را هم گرگ راسل میکس کرده بود.

در کل صدای این فیلم اصلا در حد و اندازه های این فیلم نبود.

  تصویر

صدا

موارد مرتبط:

تست Terminator Genisys بروی دالبی اتموس

Terminator Genisys

دینامیک متادیتا

Dolby Atmos

گرگ راسل

گرین

مقایسه دو نسخه از بلوری پارک ژوراسیک


تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


ویدئوی زیر اصلاحات دوباره ای است که بروی نسخه ی 2013 بلوری فیلم Jurassic Park صورت گرفته است, تفاوت ها را در مقایسه با نسخه ی 2011 فیلم ببینید. نسخه ی 2013 همان نسخه ی است که به صورت سه بعدی نیز عرضه شد.

 

نسخه های بلوری تولید امارات


 تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


کشور امارات و شهر دبی یکی از مقاصد خرید کالاهای خاص برای ایرانی هاست, و برای ما علاقمندان به صدا و تصویر دبی جای مناسبی برای خرید فیلم و سی دی اصل است. امارات هم تولید کننده و هم وارد کننده مدیای فیزیکی است و در منطقه ی اروپایی قرار دارد, برای دی وی دی ریجن 2 و برای بلوری ریجن B هست, که برای ما ایرانی ها که اکثر دیجیتال پلیرهامون ریجن اروپا هستن یک امتیاز بزرگ بحساب می آید.

اما خرید نسخه های فیزیکی از دبی چالش های هم دارد, که در ادامه ی مطلب به برخی از آنها که خودم باهاشون مواجه شده ام اشاره خواهم کرد.

در امارات مراکز تجاری بزرگ و فروشگاه های معروف مثل "ویرجین مگا استور" نسخه های انگلیسی را عرضه می کننده، و کمتر نسخه های تولید خود امارات در این بازارهای لوکس فروخته می شود. اما یک بازار محلی هم در دبی هست که میشه با قیمت ارزون تر بلوری, دی وی دی  و سی دی خرید، اما در اکثر این مغازه ها و بازارهای محلی نسخه های تولید خود امارات فروخته می شود.

نسخه های بلوری تولید امارات در مواردی کاملا دستکاری شده هستن! من تجربه های مختلفی از نسخه های بلوری تولید امارات دارم، از تغییر منوی فیلم بگیرید تا تغییر تراک صوتی فیلم تا تغییر در نسبت تصویر و در مواردی کاهش کیفیت تصویر به شکل های مختلف...!

فیلمی بوده که در تمام نسخه های جهانی با تراک دالبی اتموس عرضه شده است، اما در نسخه ی امارات تراک اصلی فیلم DTS-HD Master Audio 5.1 کانال بود!

The Expendables 3 نسخه ی آمریکا تراک صوتی دالبی اتموس

نسخه ی امارات تراک صوتی DTS-HD Master Audio5.1 بدون تغییر در منو و ابعاد تصویر...

یا مثلا ابعاد تصویر فیلمی در تمام نسخه های جهانی 2.35.1 بوده اما در نسخه ی اماراتی به 1.85.1 تغییر کرده است!

تغییر منوی بلوری هم در موادی اتفاق افتاده است، چند نسخه ی اماراتی از ریلیز یونیورسال دارم که منوی فیلم تغییر کرده است! همانطور که می دانید یونیورسال از یک منوی ثابت و اختصاصی برای تمام ریلیز هاش استفاده می کند، اما در نسخه ی اماراتی منو تغییر کرده بود! (تاکید می کنم نه در تمام تولیدات)

Lone Survivor نسخه ی آمریکا نسبت تصویر 2.35.1

نسخه امارات نسبت تصویر 1.85.1 همچنین منوی یونیورسال نیز تغییر کرده است...

مواردی هم بوده که در رنگ و حجم بیت ریت تصویر دست برده شده است!

در چاپ کاور فیلم ها هم دستکاری های دیدم...!

اینم بگم فیلم های زیادی هم نسخه ی اماراتی دارم که هیچ دستکاری انجام نشده است، و فقط زیر نویس عربی به لیست اضافه شده است.

حتما باید قبل از خرید نسخه های اماراتی نسخه های آمریکا و اروپای فیلم را چک کرد و  توجه کرد تراک صوتی و ابعاد تصویر دستکاری نشده باشد. در مورد دستکاری منوی فیلم و بخش های ویژه هیچ راهی نیست و باید ریسک کرد.

خوشبختانه اطلاعات پشت کاور نسخه های اماراتی صادقانه و صحیح است.

بررسی بلوری War of the Worlds 4K


 تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


سال 2005 دی وی دی "جنگ دنیاها" ریلیز شد که یکی از کثیف ترین و گرینی ترین نصویر در نسخه های دی وی دی عرضه شده تا به آن تاریخ و شاید کل تاریخ مدیایی خانگی را داشت! دی وی دی این فیلم با ترک صوتی dts عرضه شد، که در آن زمان برای علاقمندان به سیستم های سینمایی خانگی یک امتیاز بزرگ بحساب می آمد. مخصوصا که این فیلم Anna Behlmer صداگذاری کرده بود، که تا به امروز همچنان یکی از بهترین ها بحساب میاد.

جنگ دنیاها در نسخه ی بلوری تصویر تمیز تری به نسبت دی وی دی داشت، نویز های دیجیتال حذف شده بودن و گرین هم دونه ریز تر و قابل تحمل تر شده بود.

نسخه ی بلوری 4K جنگ دنیاها از روی نسخه ی نگاتیو دوباره اسکن 4K شده است "Native 4K" مراحل اصلاح رنگ و HDR نیز دوباره انجام شده است. فقط ای کاش این فیلم با توجه به حال و هوای صحنه هاش +HDR10 تنظیم میشد و نه HDR10، در فرایند اصلاح رنگ از همان LUT تصویر که در نسخه ی اولیه هم استفاده شده بود دوباره استفاده شده است. تصویر با رنگ های سرد و کمی حس نگاتیوی بودن تصویر، که از نظر من کاملا با حال و هوای فیلم جور در میاد.

صدا در نسخه ی بلوری استانداری DTS-HD Master Audio 5.1 بود. و در نسخه ی 4K دالبی ادموس است. من انتظار داشتم در نسخه ی 4K از فرمت dts-X استفاده بشه، که به هر دلیلی دالبی ادموس ترجیح داده شده است!

در اولین تست از تصویر جنگ دنیاها بروی نسخه ی 4K HDR با یک تصویر تمیز و بدون گرین های دونه درشت مواجه خواهید شد, که خارج از انتظار شماست! این بار قراره جنگ دنیاهارو با یک تصویر نسبتاً تمیز و قابل تحمل تماشا کنیم... انگار که "اسپیلبرگ" هم از گرینی کردن فیلم هاش دست برداشته! من از گرین دونه ریز و کنترل شده بدم نمیاد, اما اصلا با تصویر گرینی کثیف هم حال نمی کنم.

فیلم خیلی در نسخه ی HDR تفاوت خاصی نداشته, شاید کمی رنگ ها گرم تر و درخشان تر هستند, به دلیل لات خاصی که بروی تصویر استفاده شده است و خواست کارگردان به فضای وهم و ترسی که بر کل فیلم حاکم است, نمیشه انتظار رنگ های درخشان و فانتزی داشت. جزئیات سوزه ها و بافت پوست بهتر از نسخه ی استاندارد دیده میشه, نه خیلی اما محسوس هست. در کل تصویر جنگ دنیاها بروی بلوری 4K HDR نسبت به نسخه های قبل بسیار بهتر و قابل تحمل تر شده است.

صدا در جنگ دنیاها از نسخه ی دی وی دی از بهترین ها بود و همیشه یکی از عنوان های تستی من بوده و همچنان هست.

در نسخه ی 4K صدای دالبی ادموس داریم, صدا به شدت دینامیک رنج گسترده ای دارد و میشه گفت در نسخه ی ادموس افکت ها کانالیزه تر و حرکت افکت ها در کانال های ساراند قدرت و وضوح بیشتری به نسبت قبل دارند. افکت های کانال های سقفی با دقت و کاملا دوباره میکس شده است. در خیلی از فیلم های که با دالبی ادموس عرضه می شوند صدای دالبی ادموس به صورت نرم افزاری تولید می شود, به همین دلیل صدای واضح و درستی از این فیلم ها نمی شنویم, به هر حال بحث تجاری و هزینه های فیلم هم هست. اما در جنگ دنیاها Anna Behlmer دوباره پشت میز میکس نشسته و نتیجه شده یک صدای دالبی ادموس بسیار عالی.

صدای کانال LFE با همان قدرت قبل حتی بهتر Kick میزنه...

صدای هیولاهای فضایی و رعد و برق آنچنان قدرتی در چهار کانال سقفی دارند که بیننده را در جای خود میخکوب می کند.

دیالوگ با قدرت و وضوح عالی شنیده می شود.

من بروی نسخه ی بلوری استاندارد از جنگ دنیاها تا 120 دسی بل صدا میگرفتم, در نسخه ی دالبی ادموس در همان سکانس معروف حرکت جنگنده ها از بالای سر بیننده تا 129 دسی بل هم صدا گرفتم. این سکانس تا 140 دسی بل هم رکورد دارد.

در کل نسخه ی 4K جنگ دنیاهارو اگر سیستم درست و حسابی سینمایی خانگی دارید بهتون توصیه می کنم.

تصویر

صدا  

کانال های گسسته صدا...


تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


هیچ می دونستید شرکت های منتشر کننده نسخه های خانگی از صدای "Discrete" یا گسسته برای جا دادن یک فیلم کامل با صدای چند کاناله و تمامی اضافات همراه آن بروی یک دیسک استفاده می کردند!

این کار اولین بار شرکت "New Line Cinema" برای نسخه ی Extended Edition دی وی دی سه گانه "ارباب حلقه ها" انجام داد. این فیلم اولین دی وی دی با صدای dts-es 6.1 کانال بود, کمپانی نبو لاین برای انتشار نسخه Extended این فیلم نه تنها مجبور شد فیلم بروی دو دیسک عرضه کنه, بلکه برای اولین بار صدای 6.1 کانال گسسته را نیز بروی این فیلم اجرا کرد. کلکی که شاید کمتر کسی متوجه آن شد, حتی کسانی که سیستم سینمایی 6.1 کاناله داشتن نمی توانستند تشخیص بدن که کانال ساراند پشتی این فیلم به صورت گسسته و فقط در زمان های خاص وارد مدار می شود, و به صورت عادی در اکثر زمان های فیلم هیچ داده ای برای این کانال بروی دیسک ضبط نشده است.

کار بعدی که با صدای dts-es 6.1 کانال گسسته وارد مارکت شد, دی وی دی نسخه Signature گلادیاتور بود که توسط یونیورسال عرضه شد. در اون کارم کانال سارند عقب صدا فقط در سکانس نبرد ارابه ها وارد مدار میشد. یادم در زمان انتشار این کار من این فیلم تست می کردم و متوجه شده بودم که کانال ساراند عقب فقط در همین سکانس فعال می شود! اما دلیلشو نمی دونستم, در نت هم در اون زمان هیچ مطلبی در این مورد پیدا نمیشد. هیچ کمپانی هم نمیاد بگه یکی از کانال های صدا فقط در زمان های از قبل مشخص شده فعال میشه.

شاید هنوزم کمپانی ها برای جا دادن فیلم هاشون بروی دیسک های 50 و 100 گیگابایتی بلوری استاندارد و UHD از این تکنیک استفاده کنن! که البته خیلی بعیده امروزه با این تجهیزات پیشرفته و گوش های که بسیار حساس تر و حرفه ای تر از گذشته صداهارو میشنوه و تحلیل میکنه بشه این کلک هارو اجرا کرد.

نظر شما چیه؟ آیا تا بحال تفاوتی در صدای دالبی ادموس یا dts-X یک فیلم بروی بلوری استاندارد با UHD احساس کردین؟

بررسی بلوری The Great Wall

بررسی بلوری The Great Wall The Great Wall

کامپوننت های تست:

نمایشگر ال جی OLED سری سیگنیچر

پری آمپلی فایر یاماها CX-A5100

پاور آمپلی فایر یاماها  MX-A5000

بلوری پلیر OPPO UDP 203

بلندگوهای اصلی و مرکز فوکال الکترا

بلندگوهای ساراند فوکال سری 800

بلندگوهای سقفی فوکال

ساب ووفر SVS PB13-Ultra

کابل های بلندگو  AudioQuest

کابل های AudioQuest HDMI  سری Pearl


تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


 تصویر:

 فیلم به صورت Native اسکن دیجیتال شده و دارای متادیتای +HDR10 است. این به این معنی که با یک نسخه کاملا حقیقی از 4K HDR طرف هستیم. پس بریم ببینیم در نسخه خانگی چی برای گفتن دارد:

از لحظه شروع فیلم و فعال شدن لوگوی HDR 10 گوشه ی تصویر عمق رنگ ها چشم بیننده را به نمایشگر خیره می کند, رنگ ها گرم و طبیعی هستن, انگار که مرزی بین آنچه میبینید با تصویر وجود ندارد! با این که رنگ ها گرم و درخشان هستند, به هیچ عنوان اشباع رنگ نداریم, رنگ پوست در تمام صحنه ها از شروع فیلم در صحرا تا سکانس های مه گرفته ی جنگ ها و همچنین داخل معابد کاملا طبیعی و فوق العاده درخشان هستند. مهم ترین شاخص تصویر در نسخه ی 4K فیلم درخشان بودن رنگ هاست! تقریباً دوبرابر بیشتر از نسخه ی بلوری استاندارد تصویر خیره کننده ست.

به هیچ عنوان نویز دیجیتال و گرین در هیچ صحنه ای از فیلم نمی بینیم, به قدری تصویر تمیز و کرسیتالی است, که در ابتدای مطلب گفتم هیچ مرزی بین شما و تصویر وجود ندارد, هرچقدر که دوست دارید به نمایشگر نزدیک بشید, حتی در تصاویر تاریک داخل معابد هم نویز دیجیتال دیده نمی شود.

در مورد HDR بودن فیلم در نسخه ی 4K فقط میشه به عمق رنگ سیاه و درخشان تر بودن رنگ ها در سکانس های تاریک و داخل معابد اشاره کرد.

این فیلم در نسخه ی 4K و هم استاندارد, از بهترین انتقال های دیجیتال یونیورسال برای نمایش خانگی است. از تصویر این فیلم نمیشه ایرادی گرفت, فقط از نسخه ی 4K فیلم لذت ببرید.

صدا:

 یکی از بهترین Dolby Atmos های که در نسخه ی خانگی تجربه کردم, و یکی از بهترین مستر رفرنس های موجود برای دموهای شما The Great Wall است, خوشبختانه فیلم هم در نسخه ی 4K و هم بلوری استاندارد شامل دالبی ادموس می شود.

صداسازی حرفه ای در کلاس هالیوود همراه با صدای فوق العاده کانالیزه و کریستالی با عمق باسی وحشتناک دقیق و افکت های بسیار سنگین در کانال های ساراند پیرامونی و سقفی, تجربه ی صدای این فیلم را در هر بار تست تبدیل به یکی از بهترین ها برای من کرده است.

بخشی از داستان فیلم در پشت سر شما و در لحظات مهی در بالای سر شما روایت می شود, و قبل از رخداد هر اتفاق شمارو برای یک شوک صوتی عظیم آماده می کند, صدای زوزه تیرهای که از بیخ گوش شما عبور میکنند, تا حرکت حیوانات افسانه ای از بالای سر بیننده به حدی تاثیرگذار و شوک کننده هستند که به واقع خودتون در فیلم احساس می کنید.

تجربه ای دالبی ادموس واقعی در سکانس داخل معبد و حرکت هیولاها در بالای سر هنرپیشگان است, وای که چه حس لذت بخشی وقتی دها هیولا بالای سر شما در جستجوی شکار انسان هستند, حرکت این هیوالاها از گوشه ای از سقف به گوشه ای دیگر و کشیده شدن ناخن هاشون روی زمین, بالای سرتون مو به تنتون سیخ میکنه.

سکانس طلایی و مورد علاقه ی من در صدای این فیلم زمانی که William "مت دیمون" با طناب از قلعه میره وسط میدان جنگ, این سکانس یک دموی بی نظیر در صداست, سکانسی طلایی برای شنیدن صدای واقعی و سنگین ساب ووفر در انفجار بمب های که با تیر و کمان به سمت هیولاها پرتاب میشه, در ابتدا با زوزه کشیدن صدای تیرها شمارو سر شوق میاره و در ادامه با انفجار تک به تک بمب ها زمین زیرپاتون موج برمیداره, و اوج این لرزش و در انفجار آخرین بمب است, که تعریفی جدید از صدای کانال LFE و شاهکار پردازش صدای بم بحساب میاد, درست مثل بهترین سالن های IMAX صدای انفجار نیم متری خودتون و داخل بدنتون حس می کنید, درست وقتی مت دیمون از موج انفجار پرتاب میشه, بیننده هم سنگینی برخورد به زمین در بدنش حس میکنه, باید این صدارو در یک سیستم درست و حسابی با ساب ووفر SVS بشنوید تا متوجه بشید دارم از چه حجم صدا و قدرت باسی صحبت می کنم. من میتونم ساعت ها از صدای این فیلم براتون بنویسم, اما بهتره که خودتون این صدارو در یک سیستم مورد تایید سینمایی تجربه کنید.

The Great Wall در نسخه بلوری استاندارد و 4k در صدا و تصویر یک مستر رفرنسه و شایسته تاج طلایی 5 ستاره سایت است.

معرفی چند عنوان بلوری جهت تست صدا و تصویر


تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


من برای تست صدا و تصویر در دورهمی ها و تست های شخصی, همیشه تعدادی نسخه ی منتخب دارم که تست هارو روی این نسخه ها انجام میدم, فیلم های که این روزها برای تست دارم, اینهای هستن که در این پست بهتون معرفی می کنم و حتماْ توصیه می کنم به سبد خریدتون اضافه کنید:

Maze Runner: The Death Cure 4K

نسخه 4K این کار بهتون توصیه می کنم, نسخه ی خانگی 2K DI شده و به 4K ارتقاء داده شده است, کنتراست تصویر در نسخه ی 4K لذت بخش و قوی است, مخصوصاْ در سکانس های تاریک HDR 10 خیلی خوب کار می کند. صدا دالبی ادموس 7.1.4 است, و بسیار بالانس هم برای اگشن ها و هم سکانس های سکوت های دلهره آور تنظیم شده است. به تصویر این فیلم ۴ ستاره و به صدا ۴.۵ ستاره میدم.

Jumanji: Welcome to the Jungle 4K

 جومانجی, به جنگل خوش آمدید: یکی از کارهای برتر این مجموعه است, در هر دو فرمت 4K و استاندارد توصیه می کنم, 2K DI شده و به 4K ارتقاء داده شده است و از ریلیزهای خوب سونی بحساب میاد. شامل دالبی ویژن و HDR 10 است و صدای دالبی ادموس فقط در نسخه ی 4K دارد, در نسخه ی استاندارد صدا DTS-HD Master Audio 5.1 است. من به تصویر این کار در نسخه ی 4K و استاندارد ۵ ستاره و به صدا در فرمت ادموس و هم dts نیز ۵ ستاره میدم.

The Greatest Showman 4K

یکی از شاهکارهای تصویر در نسخه 4K و استاندارد بحساب میاد, نسخه ی خانگی به صورت Native 4K است, اگر پنل OLED دارید توصیه می کنم این کار به هیچ عنوان از دست ندید, بی شک از درخشش رنگ ها در تست های این فیلم شگفت زده خواهید شد, شامل HDR 10 است و در نسخه ی 4K صدا دالبی ادموس و در نسخه ی استاندارد DTS-HD Master Audio 7.1 است. من به تصویر این کار در نسخه ی 4K و استاندارد تاج طلایی ۵ ستاره سایت میدم و به صدا در فرمت ادموس ۵ ستاره و برای دی تی اس ۴.۵ ستاره میدم.

Blade Runner 2049 4K

این کار در نسخه ی خانگی به صورت Native 4K و HDR 10 است. جنس و حال و هوای تصویر مناسب دوستانی است که از ویدپو پروژکتور استفاده می کنند. صدا در هر دو فرمت 4K و استاندارد دالبی ادموس است, صداگذاری متفاوت و عجیبی در کانال های ساراند دارد که برای علاقمندان به صدای سینمایی میتونه جدید و جذاب باشد, و من به تصویر این کار   4.5 ستاره و به صدا 5 ستاره میدم.

Justice League 4K

نسخه ی 4K این کار بهتون توصیه می کنم, نسخه ی خانگی 2K DI شده و به 4K ارتقاء داده شده است, شامل HDR 10 و دالبی ویژن است که در این کار دالبی ویژن بهتر کار می کند. در کل تصویر این کار بروی بلوری 4K قابل قبوله و میتونه در سکانس های لذت بخش هم باشد. صدا در هر دو فرمت 4K و استاندارد دالبی ادموس است, صدا بسیار دینامیک و همراه با باس پانچی ولحظه ای است. ساراندها و کانال های سقفی به اندازه در مدار هستن و در کل نمیشه از صدا ایراد جدی گرفت. من به تصویر 4K این فیلم ۴ ستاره و به صدا ۵ ستاره میدم.

The Matrix 4K

ماتریکس در نسخه ی خانگی به صورت Native 4K و HDR 10 و دالبی ویژن است, و بی شک یکی از ریلیزهای با ارزش اخیر بحساب میاد, تصویر فوق العاده دقیق اسکن شده است, مخصوصاْ در صحنه های CGI در مراحل DI تمام ایراد های که میشد به ریلیز اول بلوری فیلم گرفت برطرف شده است. صدا دالبی ادموس است و بسیار خوب و دقیق کار شده است. یک صداگذاری جدید و کامل برای این فیلم انجام شده که بی شک میتونه شنونده را شوک کند. من به صدا و تصویر این کار در نسخه ی جدید ۵ ستاره میدم.

Black Panther 4K

 پلنگ سیاه در نسخه ی خانگی به صورت Native 4K است و شامل HDR 10 و دالبی ویژن میشه, این فیلم در دالبی ویژن بهتر کار میکنه و رنگ ها قوی تر هستن, من نسخه ی 4K این فیلم توصیه می کنم, در نسخه ی استاندارد به دلیل نداشتن گستره دینامیک تصویر اون میزان که لازم است شاهد کنتراست و عمق رنگ ها نیستیم. من این فیلم برای دوستانی که پنل OLED دارن توصیه می کنم. در هر دو نسخه ی 4K و استاندارد شامل دالبی ادموس است, شاید نشه به اندازه تصویر از صدای این کار در نسخه ی خانگی لذت برد! فیلم فقط یک بار و فقط برای سالن سینما به ویژه IMAX صداگذاری شده است و جزو کارهای که در نسخه ی خانگی خیلی خوب کار نشده است. من به تصویر فیلم 5 ستاره و به صدا 3 ستاره میدم.

خوش باشید

بررسی کوتاه بلوری The MUMMY 4K

اگر صرفاً بحث سرگرمی و کیفیت A/V فیلم در نظر بگیرید, من از "مومیایی" در بهترین شرایط صدا و تصویر ممکن خوشم اومد. و حالا بریم ببینیم فیلم در نسخه ی خانگی 4K چی برای گفتن دارد:

کامپوننت های تست:

نمایشگر ال جی OLED سری سیگنیچر

پری آمپلی فایر یاماها CX-A5100

پاور آمپلی فایر یاماها  MX-A5000

بلوری پلیر OPPO UDP 203

بلندگوهای اصلی و مرکز فوکال الکترا

بلندگوهای ساراند فوکال سری 800

بلندگوهای سقفی فوکال

ساب ووفر SVS PB13-Ultra

کابل های بلندگو  AudioQuest

کابل های AudioQuest HDMI  سریPearl


تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


تصویر:

نسخه ی بلوری 4K فیلم با کیفیت 2K DI شده و به 4K ارتقاء داده شده است. در مومیایی با یک تصویر گرینی طرف هستیم, که بسته به حال و هوای فیلم سایز و میزان گرین کم و زیاد می شود, در سکانس های که "سوفیا بوتلا" را در نقش "پرنسس آمنه" میبینیم, میزان گرین زیاد و دونه درشت  می شود, (شاید تنها بخش جذاب در این فیلم انتخاب شخصیت پرنسس آمنه بود!)

در نسخه 4K HDR گرین بیشتر و با وضوح بیشتری دیده می شود, مخصوصاً در سکانس های تاریک به لطف گستره داینامیک بالا گرین ها دونه درشت تر و جدا از بافت تصویر دیده می شوند اما با این حال اصلا از وضوح و لذت های ویدئوفایلی تصویر کم نمی کند و همچنان می شود از شاخص های مثبت تصویر لذت برد.

از شاخص های جذاب در نسخه 4K فیلم کنتراست و عمق رنگ هاست, در سکانس های صحرا رنگ های گرم, بسیار جذاب و میشه گفت خیره کننده می بینیم, با وجود قالب رنگ های گرم اما چیزی از جذابیت رنگ های سرد  کم نشده است که این از مهارت های یک Colorist حرفه ای ست.

مومیایی 2017 در نسخه ی بلوری استاندارد, شاخص های مثبت تصویر 4K را تا حدودی شامل می شود, فقط تنها نکته منفی در نسخه ی بلوری استاندارد فیلم کم بودن کنتراست و جزئیات تصویر در سکانس های تاریک است! دلیل این ضعف این  هست که فیلم به صورت HDR 10 تنظیم شده است, وقتی نسخه ی استاندارد از سورس Native HDR استخراج می شود, مشکل بهم خوردن دامنه دینامیکی پیش میاد, و این ضعف در سکانس های تاریک با کم شدن کنتراست و عمق رنگ سیاه دیده می شود.

صدا:

مومیایی 2017 در هر دو فرمت بلوری استاندارد و 4K شامل Dolby Atmos 7.1.4 می شود.

مهم ترین شاخص مثبت در صدای این فیلم وضوح بسیار بالا و باس سنگین و کنترل شده است, تمرکز اصلی فیلم در کانال های اصلی و مرکز و LFE است, و فقط در لحطاتی خاص صدای ساراند تاثیرگذاری از فیلم می شنویم! کانال های سقفی فقط در چند سکانس و لحظاتی خاص از فیلم وارد مدار می شوند, اما بسیار با دینامیک و تاثیرگذار هستند, حرکت شن ها و خورد شدن اجسام در سکانسی که پرنسس آمنه وارد شهر میشه عالی کار شده. در سکانس جنگی ابتدایی فیلم  نیز باس عمیق و بسیار دقیقی می شنویم, افکت های دیجیتالی که برای سکانس های تاریک فیلم تنظیم شدن به ویژه در پیکربندی 7.1.4 کاملا در تاثیرگذار بودن صدا و ایجاد شوک های لحظه ای عالی هستن, گفتم خیلی فیلم در کانال های ساراند مورد تایید و علاقه من نیست, اما دقیق و با فکر کار شده است. در کل مومیایی 2017 صدای رفرنس و تستی نداره, اما اگر در پیکیربندی دالبی ادموس شنیده بشه کار ضعیفی بحساب نمیاد.

یک نکته خارج از بحث باید بگم, دوست داشتم ببینم در امارات سکانسی که "تام کروز" به دختر باستان شناس میگه اینجا منطقه ی در "خلیج فارس" هست و امکان نداره این مومیایی از مصر به اینجا آورده شده باشه... در سینماهای دبی به چه اسمی زیر نویس عربی شده است! آیا اصلا این بخش زیر نویس کردن؟ می دونید که در کشور امارات بکار بردن نام خلیج فارس ممنوع است, به هر حال این یکی از چیزهای بود که خیلی دلم می خواست بدونم.

4 STAR کیفیت تصویر 4K

3 STAR کیفیت تصویر 1080

4 STAR کیفیت صدا

تست Terminator Genisys بروی دالبی ادموس

T5

T5 INSIDE

 امروز رفتم سراغ نسخه ی بلوری نابودگر "پیدایش" من قبلا این کار در صدا و تصویر بررسی کردم, اینجا. اما در تست امروز می خواستم کیفیت و شاخص های صدای نسخه ی خانگی این فیلم بروی پیکربندی دالبی ادموس تست کنم.

من کمی تجربه ی سینمایی و خانگی از صدای دالبی ادموس و dts-X دارم, اما با همین تجربیات کم این متوجه شدم که در نسخه های ادموس و dts-X که در سال های ابتدایی ورود این فرمت به صنعت سینما صداگذاری شدن (2013,2014) هنوز ماهیت واقعی این فرمت برای حتی بزرگانی مثل "گرگ راسل" هم مشخص نبوده, شما اگر نسخه ی خانگی Terminator Genisys و Transformers: Age of Extinction با 13 ساعت در بخش صدای دالبی ادموس مقایسه کنید, با این که هر سه عنوان گرگ راسل میکس نهایی شون انجام داده, اما تفاوت های زیادی در تعریف و اجرای صدای 7.1.4 در این سه فیلم شاهد هستید.


تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


نابودگر 5 در اجرای دالبی ادموس تقریباً شبیه به ترانسفورمرز 4 هست, البته که نابودگر در افکتیو بودن, وضوح صدا و پیک های لحظه ی غیر قابل مقایسه و بسیار بهتر از ترانسفورمرز 4 است. اما هر دوی این فیلم ها در صداگذاری ادموس ضعیف هستن! و باز هم اگر بخوام این دو فیلم با هم مقایسه کنم, ترانسفورمرز 4 ضعیف تر از نابودگر 5 هست. ( کلا ترانسفورمرز 4 در بخش صدا و در نسخه ی خانگی کار ضعیفی هست)

گرگ راسل در نابودگر 5 به قول آراد که امروز اینجا بود, شیر صدای ادموس بیشتر باز کرده! و این واقعیت داره, برعکس ترانسفورمرز 4 که فقط در چند سکانس اونم بسیار گنگ میشه تاثیر کانال های سقفی حس کرد! در نابودگر 5 تفاوت های بین صدای 7.1 با 7.1.4 هست. به عنوان مثال چکیدن روغن از رویی سقف روی دست "سارا کانر" خیلی خوب بود, و یا پریدن نابودگر T1000 با موتور بروی سقف اتوبوس و همچنین راه رفتنش روی سقف تاثیرگذار و محسوس بود, و شاید در چند سکانس دیگه لحظاتی بود که میشد حس کرد کانال های سقفی هم در مدار هستن, و همین! در بسیاری از اگشن های فیلم ما صدای 7.1 تجربه می کنیم. انگار که هالییود می خواسته در تجربیات اولش از صدای دالبی ادموس و dts-X در نمایش خانگی فقط دموی از زیبایی و تاثیرگذار بودن این فرمت ارائه بده, تا بعد با فیلم های مثل 13 ساعت و Hacksaw Ridge در فرمت خانگی علاقمندان سیستم های سینمای خانگی شوک کنه!

بنظرم بخش صدا در هالیوود تازه قالب و باید های پیکربندی ادموس و dts-X دستشون اومده و دارن از پتانسیل حیرت آور این پیکربندی ها در فیلم های جدید استفاده میکنن.

 

حتی دیسک های دمو...!

TransformersTransformers 2

این روزها حسابی سرگرم تست سیستم سینمایی جدیدم هستم, پروسسور جدید یاماها "CX-A5100" حسابی من درگیر خودش کرده, دوتا چیب 32 بیتی ESS واقعاً بی نظیر هوشمندانه کار میکنن...! بیشتر از این که از کیفیت صوتی خارق العاده این پروسسور تعجب کنم, از پردازش هوشمندانه و فوق العاده دقیق ESS ES9016 تعجب کردم و تاحت تاثیر قرار گرفتم, نمونه این صدارو در هیچ سیستم سینمایی نشنیده بودم! فوق العادست.

تست های سینمایی نیاز به فیلم ها و دموهای مناسب هم داره, من یه مجموعه نسبتاً متنوع از دیسک های دمو دالبی و دی تی اس از دوران دی وی دی تا HD-DVD و بلوری دارم. به هرحال نمیشه بدون تست های متنوع و به دفعات زیاد تجربه ای هم کسب کرد.

DEMODEMO 2


تبلیغات: مجموعه آکوستیک نماینده رسمی بلندگوی Mission انگلستان در ایران...


این دیسک ها در دوران دی وی دی خیلی خوب جواب میدادن, مخصوصاً دیسک های تست dts فوق العاده بودن, هنوز هم وقتی تستشون می کنم لذت می برم. برای من خاطرات بیست سال سرکله زدن با تجهیزات صوتی و تصویری هستن. کم کم که دموهای بلوری بیشتر شدن و من نسخه های دمو با نسخه اصلی فیلم مقایسه تطبیقی می کردم, مهم ترین نکته منفی که در نسخه های دمو مشخص بود, ضعف صدا در مقایسه با نسخه اصلی بود! هرچی هم که فیلم صدای پیچیده تری داشت این تفاوت و ضعف در نسخه های دمو محسوس تر بود. با اضافه شدن فرمت صدای Dolby Atmos و dts-X این ضعف صدا به اوج خودش رسید! به حدی که در این مدت کوتاه که دارم صدای دالبی ادموس و dts-X در خونه تجربه می کنم, بیشتر به این ضعف دیسک های دمو پی بردم.

امروز هم که داشتم دموی دالبی ادموس تست می کردم کلیپ فیلم Transformers: Age of Extinction و تفاوت بین نسخه دمو با نسخه اصلی فیلم به شکل عجیبی زیاد بود. در بررسی قسمت چهارم ترانسفورمرز گفتم که این فیلم صدای بدی داره, هنوز هم بر این باورم که نسخه ی خانگی این فیلم اصلاً خوب نیست و هیچ ربطی به سه نسخه قبلی مخصوصاً دومی و سومی نداره.

یکی از دلایلی که گفتم  پروسسور جدید یاماها فوق العاده هوشمند است در پردازش مجازی DTS Neo:X هست که میاد فرمت های دی تی اس 5.1 و 7.1 به صورت 11.1 کانال پردازش میکنه و این کار به شدت دقیق و جذاب انجام میده! به نوعی میتونم بگم صدای 5.1 و 7.1 دوباره سازی میکنه و انگار این صدا در استودیو آنالیز شده و به 11.1 کانال تقسیم شده است. یاماها در پردازش صدای دیجیتال استاده, درش شک نکنید.

یکی از محبوب ترین فیلم های تست DTS-HD MA من Transformers - Revenge of Fallen هست. یکی از بهترین های DTS-HD MA 5.1 همین فیلمه. امروز این فیلم در نسخه دموی بلوری dts با نسخه ی اصلی که مقایسه می کردم, ضعف صدا و حتی تصویر به شدت زیاد بود.

 ببینید در واقع دیسک های دمو هم نسخه های کپی بحساب میان, یه شرکتی میاد بخش های از فیلم که کپی رایت گرفته میبره داخل نرم افزار و جدا میکنه و کلی بلا که سر صدا و تصویر میاره.

مشکل دیسک های کپی یا همین دموها کانالیزه نبودن صداست, وضوح صدا نهایت 60 درصد از نسخه اصلی داره! بروی دالبی ادموس و dts-X صداها میرن توی هم و گنگ میشن, کانال LFE به شدت بهم میریزه و ترکیب میشه, صدا بین کانال های ساراند قطع میشه, و یهو از یک نقطه دیگه صدارو نداریم! کانال مرکز ضعیف میشه و میره عقب.باس در کل کانال ها گیج میشه و فقط یه لود سنگین شنیده میشه! فضاسازی در نسخه های دمو به شکل عجیبی کم میشه, و این مشکل بروی دموهای dts بیشتر هم به وجود میاد.

در بخش تصویر هم افت کیفیت زیادی داریم, خیلی از کلیپ های که بروی دیسک های دمو هستن, وضوح اصلی تمام اچ دی ندارن, فیلم های که گرینی هستن در کلیپ های دمو گرین کمتری دارن, گرین میره تو بافت تصویر, کنتراست رنگ در اکثر موارد کم میشه و تصویر سرد هست. و کلی ضعف های دیگه که باید تجربه کنید.

در کل این میخوام بگم که حتی دیسک های دمو هم افت کیفیت محسوسی در صدا و تصویر نسبت به نسخه ی اصلی دارن. پس دموها و تست هاتون با نسخه ی اصلی انجام بدید.

خوشبختانه بحث نسخه ی اورجینال و کپی و تفاوت هاش سالهاست در این سایت بسته شده و مخاطب های این سایت از نسخه های اورجینال فیلم و موزیک استفاده میکنن.

خوش باشید...و بیشتر و بیشتر تست کنید :)

Hacksaw Ridge Blu_ray Review

Hacksaw Ridge Blu_rayHacksaw Ridge Blu_ray Review

 این اولین بررسی فیلمی بروی بلوری با صدای دالبی ادموس در این سایت و شاید اینترنت فارسی هست, پیش از این هم نسخه های زیادی با صدای دالبی ادموس مورد بررسی قرار دادم, که به دلیل نداشتن سیستم ادموس, بروی پیکربندی 7.1 بررسی کردم. مثل همیشه بدون این که به بخش هنری فیلم کاری داشته باشیم, بریم ببینم "Hacksaw Ridge" در صدا و تصویر چی برای گفتن دارد.

کامپوننت های تست:

نمایشگر سامسونگ 4K HDR

پری آمپلی فایر یاماها CX-A5100

پاور آمپلی فایر یاماها  MX-A5000

بلوری پلیر OPPO UDP 203

بلندگوهای اصلی و مرکز فوکال الکترا

بلندگوهای ساراند فوکال سری 800

بلندگوهای سقفی فوکال

ساب ووفر SVS PB13-Ultra

کابل های بلندگو  AudioQuest

کابل های AudioQuest HDMI  سری Pearl

 مدتی هست که کابل HDMI 2.0 از برند فوق محبوب من AudioQuest سری Pearl در مدار دارم, یک کابل های اند فوق العاده با Neutrality بی نظیر که از مهم ترین  شاخص های یک کابل رفرنس بحساب میاد. درست مثل کابل Wireworld  وفادار و سریع است. این کابل به یک هفته کارکرد نیاز داره تا کاملا "Break-in" بشه. مطلب "دوره گذرا در كابل" مطالعه کنید.

تصویر:

مراحل DI (Digital intermediate) فیلم زیر نظر کارگردان "مل گیبسون" انجام شده است, و نتیجه بنظر من کار تمیزی شده, تصویر این فیلم بی نقص نیست, اما ضعیف هم نیست, در نسخه ی U.S فیلم شاهد یک تصویر شسته رفته هستیم که کارگردان نخواسته با برجسته کردن یکسری از شاخص های تصویر مثل فیلترهای عجیب و غریب رنگ و گرینی کردن سکانس های جنگی بار دراماتیک فیلم بالا ببره... و در طول فیلم تماشاچی ویدئوفایل بیشتر از خود فیلم درگیر این باشه که اگر این فیلتر بروی این سکانس نبود, چقدر تصویر قشنگ تر میشد, و یا اگر این میزان گرین دونه درشت تصویر تا این حد کثیف نمی کرد من بافت زیباتری از فیلم میدیدم, و...!

Hacksaw Ridge بروی بلوری تصویر بسیار تمیزی داره, عاری از گرین و نویز دیجیتال, فقط در سکانس داخل کلیسا کمی نویز دیجیتال در بخش های تاریک تصویر وجود داره که اصلا محسوس و اذیت کننده نیست. میانگین حجم بیت ریت تصویر بین 28 تا 30 مگابیت در ثانیه هست, که برای سکانس های اگشن فیلم میزان نسبتاً قابل قبولی بحساب میاد, فیلم در نسخه ی خانگی بسیار دقیق فشرده سازی شده, کنترل بیت ریت متغییر VBR یا Variable Bit Rate بسیار در حفظ کیفیت تصویر در سکانس های سنگین که حجم زیادی از تصویر متحرکت هست و پردازش بروی پیکس های زیادی انجام میشه مهم است. بسیاری از فیلم ها به دلیل عدم کنترل دقیق در فرآیند فشرده سازی و VBR ضعیف کیفیت و وضوح تصویر مخصوصاً در سکانس های شلوغ از دست میدن! اما در نسخه ی بلوری و 4K بلوری این فیلم کار بسیار تمیز و دقیق انجام شده است.

یکی از نکات بسیار جذاب در این فیلم وضوح و بافت بسیار دقیق و برجسته سوژه هاست, بافت پارچه و پوست درخشان نمایش داده میشه, این میزان از وضوح در نسخه ی 4K HDR همراه میشه با کنتراست و عمق رنگ عالی که لذت دیدن این میزان از جزئیات تصویر به اوج میرسونه.

رنگ در نیمه ی اول فیلم کمی گرم و درخشان هست, که با توجه به فضای فیلم بنظرم کاملا جذاب و لازم بود, در نیمه ی دوم و شروع سکانس های جنگی هم به هیچ عنوان از شدت کروما (chroma ) رنگ کم نمیشه, و ولیو (value ) رنگ حفظ میشه, فقط رنگ ها به درجه نرمال نزدیک تر میشن, بنظرم رنگ در تاثیرگذار بودن صحنه های که اجزای بدن سربازها در اثر برخورد گلوله های کالیبر بالا و انفجار ها از هم جدا میشه بسیار زیاد تاثیرگذار است.

در تصویر این فیلم دوست داشتم در سکانس های شب کمی عمق سیاهی بیشتری میدیدم! میزان کنتراست سکانس های شب بد نبود, اما میتونست بهتر و عمیق تر باشه, مخصوصاً در نسخه بلوری عادی بیشتر نیاز به سیاهی عمیق تر احساس میشه, اما باز هم تاکید می کنم این میزان از کنتراست و عمق سیاهی حتی در نسخه عادی بلوری اصلا اذیت کننده نیست. در نسخه ی 4K به دلیل تصویر HDR این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است, اما باز هم میتونست بهتر از این باشه. در کل تصویر در نسخه ی خانگی فیلم Hacksaw Ridge تقریباً بی نقص و در بسیاری از مواردی که بهش اشاره شد لذت بخش است.


تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


صدا:

جذاب ترین بخش از نسخه ای خانگی Hacksaw Ridge صداست, یکی از بهترین های Dolby Atmos با پیکربندی 7.1.4 که جایزه اسکار بهترین میکس صدارو برای آقای "Kevin O'Connell" به همراه داشت, هنوز هم وقتی Hacksaw Ridge در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ی تطبیقی با Thirteen Hours قرار میدم, نمی تونم یکی را بهتر بدونم! و میگم 13Hours یا Hacksaw Ridge

 اولین شوک در اولین شکیک مستقیم نیروهای ژاپنی به سربازان آمریکایی دریافت می کنید, زوزه گلوله ها از ساراند های پشتی وارد ساراندهای کناری میشن و کنار گوش بیننده وارد یکی از کانال های اصلی جلوی میشن صدا در اولین لحظات درگیری شوک کننده ست, همزمان با صدای شلیک ها, انفجار خمپاره ها شروع میشه و پاشیده شدن خاک و سنگ به هوا و اینجاست که چهار کانال سقفی وارد مدار میشن, تیکه های شن و سنگ پاشیده میشه به سمت سقف و سپس به پایین ریخته میشن, بلعکس اکثر فیلم های که بروی پیکربندی دالبی ادموس شنیدم, در این فیلم هر چهار کانال سقفی جدا فعال هستن, فوق العاده کانالیزه و افکتیو صدا در هر چهار کانال مستقل فعال هست.

دیالوگ درخشان شنیده میشه, در اوج درگیری ها جزئیات گفتگوهای واضح و کاملا جدا از کانال مرکز شنیده میشه, در هیچ لحظه ای احساس ضعیف یا عقب بودن صدای دیالوگ ندارید.

موزیک متن مخصوصاٌ در اواخر فیلم بر جریان افکت های جنگی و دیالوگ ها قالب هست و حس ارکسترال کاملا منتقل می کند.

 نکته مهم در تعریف درست صدای ساراند, اتقال حال و هوای صحنه در پشت دوربین هست, من باید ماجراهای خارج از کادر تصویر توسط کانال های ساراند متوجه بشم, کاری که در Hacksaw Ridge عالی انجام میشه, من صدای یک شلیک از فاصله های دور در ساراند ها می شنوم, صدا به من نزدیک میشه و سپس برخورد یا انفجار صورت میگیره, ساراند ها تنها یک صدای پیرامونی و لحظه ای نیستن, صدای ساراند کامل بخشی از داستان و اتفاقات خارج از کادر هست.

در این فیلم سه لایه صدا داریم, بخش ساراندها, کانال های سقفی و کانال های جلو, هر یک از این سه بخش در سکانس های جنگی جداگانه فعال هستن و حس و حال میدان جنگ روایت میکنن, جریان افکت ها فوق العاده سریع است و تقریباً هیچ افکتی از لحظه آغاز تا پایان در بین کانال ها گم نمی کنید, صدای گلوله ها از عمق کانال های ساراند شنیده میشن و زوزه کشان از بالای سر عبور میکنن, در همان لحظه یک انفجار و پاشیده شدن سنگ و خاک به سمت تماشاچی, زمانی که یک انفجار صورت میگیره مثل یک شکوفه صدا از سطح زمین باز میشه و میاد بالا و با جریان شدید به سقف سالن پاشیده میشه, بی نظیره فقط باید بشنوید تا درک کنید.

کانال LFE در این فیلم ویرانگره, اصلا نمیشه تصویر کرد این حجم و دقت فرکانس های پایین بشه با ساب ووفرهای الکی که من بهشون میگم سوپر ووفر تجربه کرد, این فیلم برای سالن IMAX ساخته شده است. اگر هم در سیستم سینمای خانگی های اند و در بهترین حالت صدارو می شنوید فقط بخشی از کیفیت های صوتی این کار می تونید تجربه کنید.....همین.

افکت شلیک اسلحه های آتش زا انگار که برای کانال های سقفی طراحی شدن, حرکت شعله های آتش از بالای سر به حدی افکتیو و قوی هست که میشه گرمای آتش هم احساس کرد.

دو صحنه و دو جریان صدا در این فیلم مبهوت کننده است, و این دو سکانس مربوط به انفجار سنگرهای ژاپنی هاست. صدای انفجار اولین سنگر ژاپنی ها بنظرم حتی درخشان تر از دومی بود, از لحظه ی شلیک آرپیچی و صدای زوزه گلوله تا لحظه ی برخورد نمیشه توصیف کرد که چقدر جذاب و خیره کننده ست, شاهد یک انفجار دو مرحله ی هستیم, ابتدا انفجار گلوله آرپیجی و بعد انفجار مهمات داخل سنگر و انفجار نهایی سنگر... نمی تونم بگم تا این لحظه چند بار این صحنه تست کردم! این صدا به حدی کشنده جذابه که میشه تا ابد شنیدش و ازش لذت برد, روی وولوم 3/4 دیافراگم ساب ووفر SVS بیش از 10 سانت حرکت پیستونی داره, یک افکت بم سنگین که از زیر زمین شروع میشه و بیننده صدارو از کف سالن حس میکنه و بعد افکت انفجار به سطح میاد و شکوفه میزنه و صدا وارد کانال های اصلی میشه, و در ادامه هزارن تکه ی سنگ و خاک به هوا پرتاب میشه و صدا میره در کانال های سقفی, میشه ریزش سنگ و خاک از کانال های سقفی به پایین شنید, جالب تر این که صدا برای هر چهار کانال سقفی کانالیزه شده است, و همزمان بخش زیادی از تکه های کلوخ پرتاب میشه به سمت دوربین و صدا میره در چهار کانال ساراند,از لحظه ی شلیک تا انفجار کامل دقیقاً 5 ثانیه فقط جریان شدید افکت می شنوید, یکی از درخشان ترین زمان های که تا به امروز در صدای سینمایی تجربه کردم همین سکانس هست.

اگر سکانس پایانی فیلم که نیروهای آمریکایی به تونل مخفی ژاپنی ها حمله کردن, با موزیک متن سنگین و قالب بر جریان افکت های انفجار تونل و حرکت آتش از بالای سر سربازها خراب نمی شد! من به صدای این فیلم مثل "Lone Survivor" تاج طلایی میدادم, اما سکانس پایانی فیلم (در بخش صدا) برای من اصلا جذاب نبود. من امتیاز کامل در بخش صدا به این فیلم میدم و اعتقاد دارم نسخه ی بلوری این فیلم برای دموی سیستم های درست و حسابی سینمایی از درخشان ترین هاست, اما بر این باورم که صدا و تصویری از من تاج طلایی می گیره که از ابتدا تا انتهای فیلم بتونه من Involve کنه, اما در سکانس پایانی نبرد در Hacksaw Ridge من داشتم حرص میخوردم که این حجم از موزیک لازم نبود, من دوست دارم جریان شدید افکت هارو بشنوم اما این موزیک بود که شنیده میشد! با این حال این فیلم از 5 ستاره های درجه یک در صداست و برای تست و دموهای سینمایی از بهترین ها بحساب میاد و بی شک هر بار که این فیلم تست کنید, هیجان واقعی صدای سینمایی تجربه خواهید کرد.

 ستاره تصویر

 صدا

ورود اعضاء