Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

فیلم های Blu-ray

بررسی Fast X

خوب یک باره دیگه بهرنگ اینجاست تا باهم بریم ببینیم فامیلی ترین اگشن سال در صدا و تصویر چی برای گفتن دارد...

در مطالب قبل هم گفتم سریع و خشن از قسمت چهارم به بعد از فاز فیلم های ماشین بازی زد تو علمی تخیلی و هرچی هم جلوتر رفت میزان تخیلی بودنش بیشتر شد! کلا وقتی فیلم های سریع و خشن می بینید منطق از پنجره بندازید بیرون, انگار قوانین فیزیک و زمان و حداکثر قدرتی که انسان داره همه اینا اصلا مهم نیستن! قشنگ کارگردان اینشتین و نیوتون نشونده رو پاش و جیش زده به صورتشون!

بریم ببینیم این فامیلی فامیلی که "وین دیزل" هی تو فیلم میگه! در صدا و تصویر بروی نسخه ی UHD بلوری چی برای گفتن دارد:

نوع دیسک تست:

UHD BD + BD

تصویر:

Dolby Vision

HDR10

تصویر:

بی شک سریع و خشن 10 جذاب ترین تصویر بین فیلم های "اگشن" امسال داشته است, شاید بهترین نبوده اما قطعاً از جذاب ترینها بوده.

درخشش رنگ ها و شدت روشنایی تصویر در بسیاری از سکانس ها مثل دموهای فروشگاهی بسیار جذاب هستند.

در برخی سکانس ها گرین دونه ریزی داریم که فقط به جهت بار احساسی فیلم بروی تصویر قرار داده شده اسد, (البته جز سکانس اول فیلم که  فِلَش‌بَک به قسمت پنجم هست, که گرین نسبتاٌ دانه درشتی را می بینیم.)

در تصویر سریع و خشن 10 شاهد رنگ های درخشان و طبعی هستیم, به حدی درخشان که چشم را می زند.

هیچ لات قوی بروی تصویر فیلم اعمال نشده است, و همین مورد باعث شده یک تصویر طبیعی با رنگ های درخشان و پر از طیف های رنگی گسترده بروی نمایشگر ببینیم.

HDR10 با این که دینامیک متادیتا نیست و استادتیک است, در هیچ سکانسی چه بسیار روشن یا بسیار تاریک سوژها در هج لحظه ای در تاریکی و روشنایی بالا گم نمی شوند. (اصلا لازم نبوده فیلم به صورت +HDR10 تنظیم کنند. رنگ ها در روز و شب درخشان و زنده هستند.

جزئیات تصویر به شدت بالاست, بیننده به راحتی بافت رنگ روی اتومبیل ها را می بیند و کاملا مشخصه که ماشین توسط خود راننده رنگ شده است.

ساختمان ها و حتی درختان از فاصله های دور جزئیات ذره بینی دارند و واقعاً بیننده را حیرت زده می کند.

بافت فلز به دلیل روشنایی و دقت تصویر بسیار بالا قابل لمس هستند (چیزی فراتر از دیده شدن)

بافت پوست در تصاویر کلوزآپ بسیار طبیعی است و اصلا حالت بیرون زده و مصنوعی ندارد.

در سکانس اتومبیل رانی خیابانی رنگ ها گرم و خیره کننده هستند, با جزئیات بسیار بالا, HDR10 با تمام ضعف هاش در این سکانس بسیار استادانه خروجی گرفته شده است, (به این نکته توجه داشته باشید که فیلم دالبی ویژن Gradient شده است)

تنها ایرادی که میشه به نسخه UHD بلوری فیلم Fast X گرفت, نسبت به نسخه ی بلوری استاندارد کمی پایین تر بودن روشنایی تصویر است, فقط کمی از نسخه بلوری استاندارد روشنایی کمتری داریم, که اگر نمایشگری دارید که تا 1500 نیت روشن می شود, اصلا محسوس نیست و فقط لذت خواهید برد.

نسخه بلوری استاندارد به دلیل کم بودن دینامیک رنج تصویر روشنایی بیشتری را در اختیار رنگ ها قرار می دهد و به همین دلیل تصویر کمی روشن تر است.

در کل تصویر فیلم سریع و خشن 10 یکی از بهترین های ست که می توانید به عنوان تست تصویر ازش لذت ببرید.

صدا:

Dolby Atmos

من فکر می کردم این فیلم به دلیل X بودن با صدای dts-X عرضه کنن! حتی سایت High-Def Diges هم تا قبل از روز عرضه رسمی نسخه فیزکی فیلم فرمت صدارو dts-X نوشته بود! به هرحال آنچنان تفاوتی هم ندارند.

 در سریع و خشن 10 با یک صدای لود با جزئیات قابل قبول طرف هستیم, نه آنچنان کانالیزه و فعال در کانال های ساراند که نظر یکی مثل من جذب کند, و نه آنچنان غیر فعال که بخواد تنظیمات پروسسور چک کنید, مشکلی که در قسمت 8 سریع و خشن در کانال های سقفی داریم! 

 در این بخشم باز مجبورم ارجاع بدم به سکانس مسابقه خیابانی و آتش بازی اینترو این سکانس, کانال های سقفی به شکل خیره کننده ای فعال هستند و میشه هر یک از انفجارها و پخش شدن جرغه ها را در آسمان با تفکیک محل شنید و تشخیص داد, بسیار دقیق و با جزئیات قابل توجه ای کار شده است.

کانال LFE در قسمت دهم می توانست کمی لود تر و سنگین تر کار شود, اصلا بد نیست, اما مورد انتظار من نیست! کاملا مشخصه در خروجی گرفتن برای نسخه ی خانگی Attack Time ها دستکاری شده و از آستانه خروجی سینمایی ضعیف تر هستند!

موزیک و دیالوگ ها عالی و بدون کوچکترین مشکلی شنیده می شوند.

اون بمبی که در داخل گوی غلتان بود و بی دلیل می چرخید و می چرخید و باز هم می چرخید... هم افکت های صوتی جالبی خلق می کرد, اون لحظه ای که از بالای پله ها به پایین پرتاب میشه, سنگینی و حضور گوی بالای سرتون حس می کنید, کلا سکانس شهر رم چه از لحاظ تصویر و چه صوتی دوست دارم.

 سکانس پایانی و برخورد و کشیده شدن هلکوپتر ها توسط ماشین "وین دیزل" هم بسیار جالبه و کانال های سقفی و ساراندها نسبتاً فعال و درگیر هستند, از بهترین ها بحساب نمیاد, اما میشه ازش لذت برد.

 در کل صدا در Fast X از بهترین های سال بحساب نمیاد, می توانست بسیار بهتر و کار شده تر باشد, اما نمی شود ایراد های بزرگی هم بهش گرفت, یک صداگذاری کمی عجولانه و متوسط رو به بالا برای یک اگشن سرگرم کننده است.

تصویر بلوری 4k HDR10

تصویر بلوری استاندارد

صدا Dolby Atmos

بررسی Avatar: The Way Of Water

 آواتار: راه آب, قضاوتی زیبا و هیجان‌انگیز در مورد طبیعت و انسان است و همچنین یک ماجراجویی غافلگیرکننده است که ما را به یک فیلمساز بزرگ بازمی‌گرداند که قادر است ریتم‌های درونی و بیرونی را با حیله‌گری فنی خود ترکیب کند, و آن چیزی نیست جز دانش خاص جیمز کامرون در تولید و ساخت یک ملودرام عالی که بیننده را حیرت زده می کند.

نسخه خانگی که من از فیلم دارم, از سرویس بی نظیر Kaleidescape است, نسخه +4K HDR10 با صدای دالبی اتموس با حجم 102 گیگابایت. مشخصات فیلم در اسکرین شات زیر براتون قرار میدم:

 تصویر:

فیلم با دوربین های IMAX سفارشی کامرون که توسط سونی ساخته شده است, به صورت 4K 3D تصویر برداری شده است. و بدون فشرده سازی 4KDI مراحل اصلاح رنگ بروی آن انجام شده است. ابعاد تصویر 1.85:1 فیلم با این که در نسخه ی خانگی مورد علاقه من نیست, اما لذت بصری تصاویر به دلیل این که کل فیلم با دوربین آی مکس تصویر برداری شده بیشتر هم کرده است.

 تصاویر در آواتار 2 زیباست, و در لحطاتی خیره کننده است, رنگ ها, نور و جزئیات همان چیزی هستند که دوست دارید از یک فیلم 4K HDR ببینید.

دینامیک متا دیتا بودن تصویر باعث شده فریم به فریم فیلم در نمایش رنگ ها و های لایت های نور درخشان و خیره کننده باشند. در سکانس های شب کنتراست و جزئیات تصویر فوق العاده زیبا و درخشان هستند, مخصوصاً در نیمه اول فیلم که در جنگل "پاندورا" هستیم کنتراست و رنگ ها خیره کننده ست.

در نیمه دوم فیلم همچنان درخشش و جزئیات تصویر داریم و لذت بردن از تصاویر ادامه دارد. تنها نکته ای که باعث شد من نمره کامل به تصویر فیلم ندم, سکانس های هست که ناوی ها با انسان ها در جنگ هستند, در سکانس های زیر آب کمی از وضوح و کنتراست تصویر کم می شود! میشد در مراحل اصلاح رنگ بالانس تصاویر زیر آب و خارج از آب را کمی تصحیح کرد.

در کل تصویر آواتار 2 یکی از بهترین های بوده که در فیلم های اخیر دیدم و تست کردم.

صدا:

 صداگذاری آواتار 2 یکی از مهندسی شده ترین صدا های بوده که در یک سال اخیر شنیدم, یک دالبی اتموس سرپا و سینمایی که اصلا با سینتی سایز کردن یکسری از فرکانس ها در کانال های سقفی حس صدای اتموس القاء نمی کند.

در صداگذاری یک پدیده ای داریم به نام "Transient" ترنزینت به نقطه ای از صدا گفته میشه که صدا از سکوت به یک پیک لحظه ای میرسد و به اصطلاح کیک میزنه, در این فیلم سکوت های بسیار زیبای داریم, که اجازه داده ترنزینت های بسیار جذابی را نیز بشنویم.

روشن شدن موتور سفینه های دشمن یکی از شوک های ابتدایی فیلم هست, که پس از یک سکوت زیبا که همراه شده با تصاویر CGI خیره کننده, اولین شوک فیلم به بیننده وارد می کند. میشه قدرت موتور سفینه های دشمن که در حال فرود بروی پاندورا هستن را از کانال های سقفی حس کرد. و اون انفجار جنگل که نفس در سینه بند میاره!

در این فیلم مشخصه که کارگردان خواسته کانال LFE فقط در لحظات مورد نیاز وارد مدار شده و باعث ایجاد شوک های قوی به بیننده بشه, واقعاً عالی کار شده و بنظر من برای علاقمندان به صدای سینمایی میتونه یک ورکشاپ آموزشی باشه تا یاد بگیرن چطور از ترنزینت های صدای سینمایی میشه برای شوک کردن بیننده استفاده کرد.

در صحنه نبرد انتهایی فیلم یکی از ناوی ها با تیر و کمان به سینه یکی از انسان های دشمن شکلیک میکنه, بی نظیره صدا در این لحظه! دقیقاً برخورد آن تیر بسیار بزرگ به سینه دشمن شما هم بروی سینه خود احساس می کنید, وقتی میگم صداگذاری فیلم کاملا مهندسی شده است, این یکی از دلایلش میتونه باشه. من یاد فیلم "جهنم بنغازی" میندازه که کیک های تک به تک شلیک هارو میشه روی بدن حسشون کرد.

یک نکته جالب دیگه در صدای آواتار 2 تغییر کردن جنس صدای اسلحه ها در لوکیشن های مختلف هست, یک سرباز با یک اسلحه در موقعیت های مختلف صدای شلیک هاش تغییر میکنه, و این یکی از نکاتی بود که برای من بسیار جذاب بود و ازش یاد گرفتم...

در کل صداگذاری آواتار: راه آب شاهکار بحساب نمیاد, اما یک ورکشاپ آموزشی بسیار عالی برای علاقمندان به صداگذاری فیلم است. من ازش لذت بردم و یاد گرفتم.

تصویر

صدا

موارد مرتبط:

AVATAR Blu-ray

بررسی Jurassic World Dominion 4K HDR

 

 داستان «دنیای ژوراسیک: قلمرو» چهار سال پس از وقایع «دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده» روایت می شود. دایناسورها در حال حاضر در سراسر جهان در کنار انسان‌ها زندگی و شکار می‌کنند. فیلم با نشان دادن ویرانی و آشوبی که از زمان وقایع فیلم گذشته ایجاد شده است آغاز می شود...

تصویر:

4K Native Dolby Vision, HDR10

Aspect ratio: 2.00:1

صدا و تصویر قسمت سوم دنیایی ژوراسیک یکی از فیلم های بود که توانست من در بین کارهای که امسال تست کردم درگیرم کند. سال 2022 خیلی فیلم های مهمی در صدا و تصویر نداشتیم! A Quiet Place Part II و Uncharted بود, که من درگیر کرد.

در قسمت سوم دنیایی ژوراسیک ما دو تصویر مختلف در نسخه بلوری استاندارد و UHD بلوری شاهد هستیم! من ابتدا نسخه بلوری استاندارد تست کردم, در اکثر صحنه های فیلم ما شاهد یک تصویر کاملا آبرنگی هستیم! و بیشترین حالت آبرنگی بودن در تصاویر طبیعت می بینیم, که در این فیلم کم هم نیستن. گرین بالا کمی این آبرنگی بودن کم کرده است, اما باعث نمیشه تو دوق نزنه! گرین هم دونه درشت و همراه با کمی نویز دیجیتال هست.

رنگ ها در نسخه استاندارد گرم و طبیعی هستند. بافت پوست و پارچه جزئیات قابل قبولی دارد, اما فقط تا زمانی که دوربین از نزدیک سوژه را میبیند, کمی که دوربین از سوژه ها دور می شود, جزئیات تصویر نیز به شکل محسوسی کم می شود.

اما در نسخه 4K HDR ورق کاملا بر می گردد و ما شاهد تصویری بسیار شارپ با جزئیات و رنگ های خیره کننده هستیم.

سکانس داخل چادر صحرای که دکتر آلن و اون خانومه که در سه گانه پارک ژوراسیک همکار دکتر آلن بود (اسمشو یادم نیست) پس از بیست سال هم ملاقات می کنن تصویر HDR و گستره رنگ ها در اوج هستند.

نمونه تصویر بروی نمایشگر سامسونگ QD-OLED S95B

در نسخه 4K جزئیات در پس زمینه تصویر ایده آل است و تصاویر حالت آبرنگی نسخه استاندارد را ندارند, میتونست بهتر باشد, اما اصلا بد نیست.

در نسخه HDR گرین اصلا دونه درشت نیست, کوچکترین نویز دیجیتالی را هم در هیچ سکانسی نمی بینیم. یونیورسال یک رندر بسیار تمیز از نسخه 4K این فیلم برای نمایش خانگی گرفته است.

 جزئیات تصویر در شب بی نقص است, رنگ های درخشان با جزئیات بالا و کنتراست بی نهایت نمایش داده می شود, های لایت ها بسیار روشن و درخشان هستند و جزئیات پوست و اشیا در طول فیلم بسیار دقیق و عالی دیده می شود.

فقط یک صحنه در فیلم هست که برمیگرده به خطای Colorist این فیلم, و اون سکانسی که همون خانومه که الان چک کردم تو فیلم اسمش "الی" هست, داخل مزرعه از ماشین پیاده میشه و ما رنگ پیراهن بازیگر و صحنه را بسیار شارپ و با رنگ های غنی میبینیم, بازیگر که چند قدم جلو می آید, کمی از Richness of colour کم میشه... و دوباره رنگ ها برمیگرده به استاندارد HDR فیلم! دلیلش تغییر در نور صحنه و کم شدن میزان Visible Spectrum (طیف مرئی) است که باعث میشه غنی رنگ ها کم شود. این گونه مشکلات تصویر کاملا رایج است, و اصلاح آنها بر عهده Colorist است. در این فیلم در حدود پنج ثانیه لات HDR کاملا غیر فعال می شود! و این یک اشتباه بسیار بزرگ بحساب می آید. این اشتباه در نسخه بلوری استاندارد خیلی محسوس نیست.

تصویر HDR بی نقص

اشتباه Colorist

تصویر HDR بی نقص

تصویر در قسمت سوم دنیایی ژوراسیک بروی UHD بلوری یکی از کارهای بسیار خوب و مناسب تست تصویر است که می تواند نمایشگر و سورس تصویر شما را حسابی به چالش بکشد و نکات آموزشی خوبی برای شما داشته باشد..

صدا:

DTS:X 7.1.4

DTS-HD Master Audio 7.1

دلیل وجود تراک DTS-HD 7.1 در تمام فیلم های که با صدای dts-X برای نسخه ی خانگی ریلیز می شود این هست که کاربرانی که آمپلی فایرهای کمی قدیمی تر با دیکدر DTS-HD  دارند,  هم چه 5.1 و 7.1 کانال بتوانند از صدای غیر فشرده DTS-HD Master Audio نیز لذت ببرند.

در این فیلم ما یک Ambient sound زیبا را می شنویم. در صدای سینمایی ما به صدای امبینت میگیم که بیننده را در خود غرق کند, صدای ترکیب از اصوات محیطی, بک گراند صوتی با جزئیات بالا و افکت های که در بین کانال های صوتی در طول یک سکانس در حرکت هستند امبینت صوتی تاثیرگذاری را شکل می دهند, که «دنیای ژوراسیک: قلمرو»  این صدا را دارد.

 کیفیت صداگذاری یک فیلم فقط به میکس نهایی ربط ندارد, عوامل مختلفی مثل طراح صدا و ادیتور نقش مهمی در نتیجه ی نهایی کار دارند. وقتی متریال خوبی روی کنسول میکس لود نشده باشد, گرگ راسل بزرگ هم پشت کنسول میکس باشد, نتیجه درخشان نخواهد شد. در قسمت سوم دنیایی ژوراسیک تمام عواملی که باعث میشه ما یک صدای سینمایی تاثیرگذار را بشنویم کارشون خوب انجام داده اند. وقتی تراک های صوتی با کیفیت و متنوعی در اختیار میکس کننده کار نباشد, مجبور میشه از افکت های دیجیتال و لود های سنگین و آزار دهنده در طول فیلم استفاده کند. مثال میزنم شما فیلم "پرل هاربر" که برای سال 2001 هست مقایسه کنید با "Midway" که سال 2019 ساخته شده است, هر دو فیلم را گرگ راسل بزرگ میکس کرده است, اما شما مقایسه کنید تنوع صداها و طراحی صدارو در پرل هاربر با میدوی! مشخصه در میدوی متریال خوبی در اختیار گرگ راسل نبوده! نتیجه شده صدای بسیار لود که تمرکز روی کاتال LFE هست, نه صدای هواپیماها جذابیت پرل هاربر را دارند و نه Ambient sound که بهش اشاره کردم در فیلم قابل قبول هست! در صورتی که پرل هاربر یک صدای 5.1 کانال کلاسیک هست و میدوی با فرمت دالبی ادموس صداگذاری شده است.

در دنیایی ژوراسیک افکت های سنگین و ویرانگر خاصی نداریم, اما فضای اکشن ها و نبردهای بین دایناسورها بسیار طبیعی و جذاب هستند, کانال های ساراند کناری و سقفی روایت کننده صحنه ها هستند, ما صدای دایناسورهارو قبل از وارد شدن به کادر دوربین می شنویم, دانیاسورها پشت سر شما ظاهر میشن و حرکت هاشون با جزئیات بین کانال های صوتی دنبال می کینم.

صدای جنگل وقتی دختره روی درخت ها سقوط می کند شاید درخشان نباشد, اما کاملا دقیق و با جزئیات هست, صدای حرکت اون دایناسور گیاه خوار وقتی از پشت سر خانومه بهش نزدیک میشه واقعاً عالی کار شده است. نبرد اون دوتا دایناسور عظیم الجثه هم عالی هستند.

یک سکانس صدای درخشان در فیلم که هم من و هم هر بیننده ای که فیلم را با صدای dts-X تست می کند براش بسیار جذاب هست, صحنه فرار ملخ های آتشین از داخل آزمایشگاه است, چرخش ملخ ها به بالا و چرخششون از بالای سر بیننده صدای فراگیر سقفی بی نظیری را ایجاد می کند, عالی این صحنه... فقط باید تست کنید تا متوجه بشید صدای dts-X دقیقاً میتونه چقدر جذاب باشد.

در آخر من صدای سینمایی Jurassic World Dominion بسیار دوست داشتم, شاید در لیست بهترین های من قرار نگیرد, اما بی شک یکی از خوب ها بحساب میاد.

خوش باشید

 تصویر 4K HDR

 تصویر 1080P

صدا

Uncharted 4K Review

 با این که من خیلی فیلم بین نیستم! اما فیلم های ماجراجویی دوست دارم, و آنچارتد یکی از فیلم های بود که حسابی برای دیدنش هایپ بودم. بنظرم سینمایی هالیوود نیاز داشت یک فرنچایز ماجراجویی جدید و بکر به مخاطب عرضه کنه و انتخاب آنچارتد بی شک بسیار درست و به وقت بود. نسخه ی سینمایی آنچارتد بلعکس بسیاری از اسپین آف های سینمایی که خیلی فن سرویس ساخته میشن, و در آخر هم نه فن های گیم راضی میکنن و نه مخاطب سینمایی را, آنچارتد داستان خودشو روایت میکنه و در جاهای هم به مجموعه بازی ها نگاهی داره... من فیلم دوست داشتم و از دیدنش لذت بردم, این که دوستان فیلم باز درباره فیلم چه نظری دارند در تخصص من نیست, پس بریم ببینیم در بخش فنی که تخصص و تجربه دارم, فیلم چی برای گفتن دارد:

تصویر:

مراحل اصلاح رنگ و HDR به صورت 2K انجام و رندر شده است و در نسخه ی 4K خانگی آپ اسکال 2K به 4K انجام شده است!

در نسخه ی خانگی آنچارتد یک تصویر کاملا تمیز و عاری از گرین داریم, که از نظر من خیلی مناسب یک فیلم ماجراجویی نیست!

هایلایت های روشن در نسخه ی HDR درخشش خیره کننده ای ندارند, به جز در چند سکانس مثل داخل کلیسا و چند صحنه ی دیگه از فیلم ما روشنایی خیره کننده و هایلایت های درخشان نمیبینیم!

تصویر در نسخه ی HDR و در نمایش جزئیات تصویر در صحنه های تاریک فوق العاده ست, با این که فیلم استاتیک HDR هست اما انقدر خوب از لات های مناسب استفاده شده که در هیچ صحنه ای از فیلم جزئیات سوژه ها در نماهای تاریک و بسیار روشن از دست نرفته و عالی نمایش داده میشن و این از شاخص ترین بخش ها از تصویر آنچارتد در نسخه ی HDR هست.

تصویر آنچارتد خیلی جزئیات بالایی نمایش نمیده! و در کل میشه گفت تصویر نرم هست مخصوصاً در سکانس های روشن من جزئیات بیشتری دوست داشتم ببینم, بلعکس در سکانس های تاریک جزئیات پوست, پارچه و جزئیات کلی تصویر میشه گفت کافی هستند, در نسخه ی بلوری استاندارد جزئیات در تمام سکانس های بیشتر و بهتر از نسخه ی 4K هست, اما در نسخه ی HDR 4K تصویر کمی نرم تر اما  هایلایت ها در سکانس های تاریک بسیار بهتر نمایش داده میشه.

بنظر من اگر نسخه ی 4K فیلم دینامیک +HDR10 بود, به دلیل عدم نیاز به استفاده از لات های کلی حتما ما شاهد تصویر روشن تر و با جزئیات بیشتری بودیم.

صدا:

آنچارتد در نسخه ی خانگی 4K با صدای Dolby Atmos و در نسخه ی بلوری استاندارد DTS-HD Master Audio 5.1 عرضه شده است.

بی شک و بی شک جذاب ترین بخش در نسخه ی خانگی آنچارتد برای ما صداست... صدای دالبی اتموس آنچارتد یکی از بهترین های یک سال گذشته بود و میتونم بگم هم رده با فیلم A Quiet Place Part II قرار میگیره.

دینامیک رنج صدا در آنچارتد نفس بیننده بند میاره و میخکوبش میکنه, افکت ها انقدر سنگین و با جزئیات بالاست که حالتون خوب میکنه, هرآنچه ما علاقمندان به صدای سینمایی می خواهیم در نسخه ی دالبی اتموس آنچارتد هست. حجم سنگین و نفس گیر بیس, کانالیزه بودن صدا و حرکت افکت های صدا بین کانال های اطراف و بالای سر بیننده, جزئیات بسیار درخشان و دقیق افکت ها, موسیقی بسیار عالی و دیالوگ شفاف و با قدرت یک پکیج کامل از لذت صوتی برای شما ایجاد می کند.

 کانال بیس LFE از درخشان ترین و تاثیرگذار ترین بخش های صدای آنچارتد هست, اوج لذت صوتی از بیس سنگین در سکانس پایانی و حرکت و برخورد کشتی های چوبی به هم و سخره ها ست, نهایت Excursion ساب ووفر میتونید روی این سکانس تجربه کنید, بی شک شوکه کننده است و هر علاقمندی به صدای سینمایی را به وجد میاره...  صحنه برخورد کشتی چوبی به سخره و متلاشی شدنش  فوق العاده ست. فقط من لود سنگینی که لحظه حرکت هلکوپتر ویکتور "مارک والبرگ" از بالای هلکوپتر آدم بدهای داستان دوست نداشتم, بنظرم یکم زیاد بود, به غیر از همین صحنه صدای کانال LFE فیلم از بهترین هاست و باید تجربه اش کنید.

کانال های سقفی در این فیلم کاملا درگیر و در اختیار فیلم هستند, حرکت هلکوپترها بروی سقف درخشان کار شده, جزئیات و حرکت افکت ها در کانال های سقفی دیوانه کننده ست (البته اگر ساندبار سنهایزر دارید از شنیدن این صداها محروم  هستید)

 کانال های ساراند داستان براتون روایت میکنه و شمارو در جریان اتفاقات قبل و بعد قرار میده, کاملا درگیر و فعال هستن و کوچکترین درگیری ها و صداهای اطراف را با دقت و قدرت منتقل می کنند. عالیه...

دیالوگ شفاف جلو و کاملا واضح شنیده میشه, هیچ نیازی نیست برای شنیدن گفتگوهای آرام دقت کنید یا وولوم بالا ببرید. (منظورم از جلو شنیده شدن صدای گفتگوها خارج از باکس بلندگوی مرکزی, حس جدا بودت صدای گفتگوها و سیال بودنش هست)

موزیک فیلم عالیه, کمپانی دالبی چند ساله که داره روی میکس موزیک با فرمت دالبی اتموس کار میکنه, و دارم در مقالات مختلف میخونم که تهیه کننده ها و موزیسین های مختلف هم دارن به این فرمت علاقه نشان میدن! من دوست ندارم و همچندان صدای استریو برای موزیک گوش کردن ترجیح میدم (منتظر دک های مجهز به دیکدر دالبی اتموس برای موزیک باشید, و چقدر قراره به اودیوفایل های ایرانی که در عمرشون صدای دالبی اتموس نشنیدن اما حالا در تحلیل صدای دالبی اتموس صاحب نظر شدن بخندیم... بگذریم) موزیک فیلم آنچارتد آقای "رامین جوادی" ساختن, که الان دیگه از آهنگ سازهای به نام هالیوود بشمار میان, سریال "بازی تاج و تخت" هم ایشون موزیکشو ساخته که همه (جز من) دیدن, موزیک فیلم آنچارتد هم واقعاً درخشان هست و خیلی به حال و هوای ماجراجویانه داستان کمک کرده. سکانس دیسکوی زیر زمینی یکی از بهترین ها برای تجربه ی موزیک دالبی اتموس هست, خیلی سخته میکس صدای موزیک اتموس با افکت های که سنگین و پر حجم هستن, اما در این سکانس صدای افکت و موزیک درخشان هست و قطعاً به یادتان خواهد ماند.

 در کل نسخه ی 4K آنچارتد تصویر قابل قبول و در بخش صدا یک تجربه صوتی فوق العاده و هیجان انگیز در اختیار بیننده قرار میده.

خوش باشید

تصویر 4K

تصویر 1080

صدا

بررسی A Quiet Place Part II

یک مکان ساکت فیلمی پر قدرت و نوآورانه بود که به لطف ایده و پرداخت جذابش توانست به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند. در قسمت دوم نیز این فیلم پر قدرت و در زمینه صدا و تصویر بی نظیر ظاهر شده است.

هنگامی که نام فیلم را می شنویم ممکن است این نکته در ذهن متبادر شود که سکوت و بی صدا بودن چگونه می تواند مورد توجه یک ویدیو فایل قرار بگیرد؟!

باید بگویم که از نظر من کسی می تواند صدا را به خوبی درک کند که قبل از آن سکوت را شنیده باشد! و سکوت را به خوبی تجربه کرده باشد. سکوتی که شاید برای من و شمایی که در شهر های پر سر و صدا زندگی می کنیم در ابتدا حتی گوشمان را نیز بیازارد!

قسمت اعظم فیلم یک مکان ساکت 1 در سکوتی رعب آور می گذرد ، اما در قسمت دوم شما شاهد صدایی بی نظیر و تصویری عالی هستید در عین سکوتی که بر فضای کلی فیلم حاکم است.

تصویر:

تصویر فیلم یک مکان ساکت 2 با فرمت  4K HDR10 یک تصویر عالی و تأثیر گذار است. وقتی شما با تصویری با فرمت HDR10 سر و کار دارید، روشنترین نقاط تصویر را به روشنترین شکل و تیره گی های تصویر (رنگ سیاه) را در در عمیق ترین و مناسب ترین حالت خودش می بینید.

در تصویر این فیلم شما با رنگهایی واقعی و زنده (به خصوص در صحنه های ابتدایی) رو به رو هستید. تصویری که تا 60 درصد دارای عمق رنگ بیشتری است و شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

در سکانس ابتدایی فیلم که فلش بکی به گذشته است به لطف تکنیک HDR 10 باعث شده شما تصویری بسیار درخشان با جزییات بسیار عالی و وضوح بی نظیر داشته باشید. روشنایی که می تواند تا 1000 نیت هم افزایش پیدا کند. که به راحتی می توانید بافت پوست ، مو و بافت و تکسچر پارچه ها را نیز در تصویر ببینید.

در تمام صحنه ها تصویر دارای یک گرین ریز و تمیز است که در صحنه هایی که در زمان حال اتفاق می افتد گرین تصویر مقداری سنگین تر می شود . این حالت باعث تأثیر گذاری بیشتر تصویر و بعضا القای فضای وهم ، هیجان و ترس بر تماشاگر می شود.

بیشترین قدرت نمایی تصویر 4K HDR10 در صحنه هایی است که در زیرزمین کارخانه متروکه، در یک تاریک و روشن مبهم اتفاق می افتد. که روشنایی های تصویر در مناسب ترین حالت و نقاط تاریک و سیاه با عمق زیاد و بسیار مناسب نمایش داده می شود. رنگ ها در این صحنه ها بسیار واقعی و واضح هستند و جزییات تصویر بسیار خوب نمایش داده می شود.

شاید تماشاگر از تصویری با این فرمت انتظار رنگ های درخشان تر و فانتزی تری ویا تصویری کاملا کریستالی و روشن به خصوص در صحنه هایی که در زمان حال اتفاق می افتد را داشته باشد. اما به دلیل وهم ، ترس و هیجانی که بر فضای کلی داستان حاکم است رنگ ها واقعی تر و شاید کمی سرد تر هستند و شاهد تصویری گرینی هستیم.

صدا:

صدای بی نظیر فیلم با فرمت دالبی اتموس ارایه شده است.که با صحنه ای ساکن و بی حرکت از خیابانی در شهر آغاز می شود . در این سکانس کوچک ترین صدا ها و لغزش ها حتی صدای نفس کاراکتر ها هم به گوش تماشاگر می رسد.حتی صدای گاز زدن یک سیب!

 صدا به حدی واضح و با جزییات است که شما حتی صدای قاچ شدن یک پرتقال روی نیمکت را هم به راحتی می شنوید.

صدای دیالوگ ها کاملا واضح و بی نقص شنیده می شود و این در حالی است که در اکثر صحنه های فیلم شخصیت ها بسیار آرام صحبت می کنند.

فعالیت کانال LFE از همان صحنه های ابتدایی فیلم کامل، سنگین و بی نقص است و فرکانس های پایین صدا به خوبی پوشش داده می شود.

زمان هایی که صحنه از نگاه دخترک ناشنوای فیلم نمایش داده می شود شما تنها صدایی زوزه مانند، بم و یکنواخت را همراه یک صدای نبض یا تپش مانند می شنوید. که احتمالا شبیه همان چیزی است که در سر دخترک ناشنوا جریان دارد. در واقع دخترک نوجوان ناشنوای فیلم لحظاتی بسیار عمیق و تأثیرگذار از یک کنتراست بین سکوت و صدا برای بیننده رقم می زند.

کیک های به جا پانچی و عالی کانال LFE تأثیرگذاری صحنه های هیجانی و ترسناک فیلم را چند برابر می کند.

سکانسی که همزمان از سه شخصیت خانواده قدم به قدم نمایش داده می شود و شما فقط صداها و جهت آنها را دنبال می کنید تا نجات همه آنها! خیلی جذاب و نفس گیر است.

و اما صحنه ای در صدا که شما را جایتان میخکوب می کند ، صحنه حمله دوباره موجودات تخیلی به جزیره امن و تعقیب و گریز این موجودات با ماشین در حال فرار است . حمله این موجودات از پشت و بالای سر شما نفس را در سینه بیننده حبس می کند و شما ناخودآگاه مراقب هستید که تکان نخورید مبادا که شناسایی و کشته شوید!

دو صحنه طلایی و درخشان که می شود در آن گسترده بودن داینامیک رنج و وضوح و کانالیزه بودن کانال های سقفی و ساراند را شنید و دالبی اتموس در آنها تجلی بی نظیری پیدا می کند ؛ اول صحنه ای است که موجودات تخیلی در یک اتوبوس به سمت ماشینی که خانواده فیلم در آن هستند می آیند و ماشین با دنده عقب حرکت کرده و فرار می کند. و دیگری صحنه ای که خانواده در حال فرار هستند ، پای پسر در یک تله فلزی گیر می کند . فریاد های پسر موجودات را به طرف آنها می کشد و آنها در حال فرار وارد کارخانه ای متروک می شوند . صدایی از شخصیت های داستان شنیده نمی شود ولی موجودات تخیلی بالای سر شما در حرکت هستند و به دنبال صدایی که به آن حمله کنند...

در انتها اگر سیستم سینمای خانگی مناسبی دارید و می خواهید از صدا و تصویر یک فیلم لذت ببرید تماشای یک مکان ساکت 2 را به شما پیشنهاد می کنم.

  تصویر

صدا

جهنم بنغازی،بهشت دوستداران صدا و تصویر

13 ساعت، سربازان مخفی بنغازی ؛ روایتگر حمله به سفارت آمریکا در شهر بنغازی پایتختت لیبی بعد از فروپاشی حکومت معمر قذافی و تلاش 13 ساعته 6 سرباز آمریکایی در جهنم بنغازی است.

این فیلم بر اساس واقعیت و با اقتباس از کتابی به همین نام اثر میشل زاکوف ساخته شده است. و همان طور که شاید مخاطبین محترم بدانند پیمان معادی نیز در این فیلم در نقش مترجم سفارت آمریکا جلوی دوربین مایکل بی رفته است.

تصویر فیلم 13 ساعت بروی بلوری جزء یکی از بهترین کارهایی است که من تا به حال تست کرده ام. بسیار تمیز بی نقص و درخشان. جذاب ترین نکته ای که در مورد تصویر فیلم می توان به آن اشاره کرد جزییات بسیار زیاد، وضوح عالی و دقت بسیار بالا در تمامی صحنه های فیلم به خصوص صحنه هایی که در روز گرفته شده می باشد.

شما در تمامی تصاویر که اکثرا تصاویر کلوز آپ هستند به خوبی و خیلی واضح بافت پوست ، مو ، پارچه و حتی غبار معلق در هوا را می بینید. رنگ ها با عمق بسیار مناسب ، گرم و واقعی هستند . و میزان عمق رنگ سیاه و غلظت رنگ ها حتی در صحنه هایی که در شب گرفته شده بسیار خوب است.

در بعضی صحنه ها گرین بسیار ریز و تمیزی مشاهده می شود که اصلا اذیت کننده نیست و اتفاقا تصویر را تأثیر گذار تر و واقعی تر می کند.

تصاویر در حدی واضح و شفاف  هستند که شما رد خون ، اشک ، عرق و خاکستر حاصل از انفجار را به خوبی روی صورت بازیگران مشاهده می کنید. در صحنه هایی که در روز اتفاق می افتد بازی آفتاب و سایه و غبار محلی موجود در هوا آنقدر خوب نمایش داده شده است که شما کاملا احساس می کنید در یک منطقه صحرایی گرم و تفتیده هستید.

از فیلتر رنگ در سکانس هایی متناسب با حال و هوای فیلم استفاده شده است که تصاویر و رنگ ها را دقیق تر، واقعی تر و شفاف تر نمایش می دهد.

اما در مورد صدای دالبی اتموس فوق العاده بی نقص و تأثیر گذار فیلم.

فیلم با یک افکت فرکانس پایین دلهره آور شروع می شود که ورود شما به جهنم بنغازی را هشدار می دهد !

صدای این فیلم بسیار کانالیزه ، دقیق ، واضح و با جزییات است. تمام کانال های ساراند کناری و سقفی کاملا درگیر هستند و صدایی با لایه های مختلف و دقیق را به شما ارایه می دهند. مثلا در صحنه ای که قرار ملاقات در یک بازار شلوغ را نشان می دهد شما کاملا لایه های مختلف صدا حتی صدای درگیری که در خیابان پشتی رخ می دهد را تشخیص داده و می شنوید. یا در درگیری های شدیدی که در شب رخ می دهد صدای تماشای مسابقه فوتبال از تلویزیون کوچک خانه همسایه کاملا واضح به گوش می رسد.

صدای دیالوگ کاملا واضح و شفاف شنیده می شود و حتی در صحنه های درگیری هم شما مشکلی برای شنیدن صدای گفتگو ها ندارید.

کانال LFE بسیار خوب عمل می کند و صدای فرکانس های پایین و همین طور افکت های سنگین و لحظه ای عالی شنیده می شود. صدای سوت خمپاره ای که از پشت سر شما شنیده می شود ، زوزه کشان از کنار گوش شما عبور می کند و جلوی پای شما روی زمین منفجر می شود بی نظیر است. شما به خوبی زبانه کشیدن آتش در اطرافتان و ریزش سنگ و گرد و خاک و خاکستر را از بالای سرتان  را می شنوید.

شاید بتوانم بند های زیادی با جزییات فراوان در مورد صدا و تصویر خیلی عالی فیلم برای شما بنویسم ؛ اما نکته ای که استاد برزین همیشه به من گوشزد می کنند اینکه کوتاه بنویسم تا مخاطب را خسته نکنم. شاید بهتر این باشد که شما مخاطبان گرامی خودتان این فیلم را در یک سیستم سینمایی مورد تأیید تجربه کنید تا همان طور که در ابتدا گفتم راهی بهشت بنغازی شوید.

Terminator: Dark Fate Review

اگر از طرفدارهای سری فیلم های "ترمیناتور" سوال کنید از مجموع ۶ فیلم کدام یکی را بیشتر دوست دارید؟ شک نکنید ۹۰ درصد ترمیناتور ۲ را انتخاب خواهند کرد. اما من از این مجموعه قسمت سوم را بیشتر از همه دوست دارم.
من طرفدار سری فیلم های ترمیناتور هستم و قسمت دوم جیمز کامرون را هم خیلی دوست دارم، اما سومی برام جذاب تره... سلیقه ست دیگه.
این آخری هم یکی از ترمیناتورهای خوب بود و من خیلی دوستش داشتم، مخصوصا با بازگشت "لیندا همیلتون" فیلم و روند داستان جذاب ترم شد.  
بریم ببینیم این آخری (سرنوشت تاریک) در صدا و تصویر چی برای گفتن دارد...

تصویر:

در قسمت ششم یک تصویر نسبتا تمیز و کاملا واقعی داریم، گرین دونه ریزی در تمام زمان فیلم وجود دارد، که برای من دوست داشتنی بود و به من اجازه میداد بیشتر با تصویر ارتباط برقرار کنم.
در اصلاح رنگ از هیچ "لات" خاصی استفاده نشده است، دلیل وجود گرین دونه ریز هم همین نبودن هیچ لاتی روی تصویر است، اگر کمی گرین به این تصویر اضافه نمیشد تصویر فانتزی میشد که اصلا مناسب حال و هوای این فیلم نیست.

وضوح تصویر در نسخه ی 4K فوق العاده بالاست! بافت پوست و پارچه آنچنان دقیق و واضح هست که احساس می کنید از زیر ذره بین به تصویر نگاه می کنید. در نسخهی بلوری استاندارد هم وضوح بسیار عالیه و میشه گفت یکی از بهترین هاست.

HDR در این فیلم بسیار عالی و دقیق تنظیم شده است و مثل بسیاری از فیلم های که بروی UHD بلوری ریلیز می شود HDR تقلبی نیست. شدت روشنایی در برخی از سکانس ها تا 800 نیت هم بالا میره, رنگ ها اصلا اشباع یا آبکی نیستن, مشکلی که در بسیاری از نسخه های HDR10 دیده می شود, اما در این فیلم رنگ ها در نسخه ی HDR فوق العاده درخشان و جذاب هستند.

در تنظیم HDR10 اگر Colorist به تنظیم تصویر در فضای HDR وارد و آموزش دیده نباشد مشکلات بدی برای تصویر در طول یک فیلم پیش می آید. در +HDR10 به علت دینامیک متادیتا بودن تصویر مشکل عدم هماهنگی یک تنظیم HDR از یک سکانس به سکانس دیگر پیش نمی آید, اما در HDR به علت استاتیک بودن متادیتا باید مراحل تنظیم تصویر در بخش DI ویژه و برای HDR انجام شود.

در کل اصلا نمیشه از تصویر این فیلم بروی UHD بلوری و بلوری استاندارد ایرادی گرفت.

صدا:

بعد از ریلیز نسخه ی بلوری این فیلم در فضای مدیا نقدهای بسیار خوبی از صدای Dolby Atmos این فیلم منتشر شد و من بیشتر هایپ کرد تا خودم این فیلم تست کنم و ببینم در صدا چی برای گفتن دارد.

این فیلم در صدابرداری و ضبط صداهای طبیعی فوق العاده عالی کار شده است, وقتی صدابردار نهایی در استودیو چنین صداهای شارپ و Juicy در اختیار دارد, توقع میره در میکس و باندسازی نهایی کار بی نقص و تاثیرگذاری شنیده شود.

در اولین تست های که از صدای دالبی اتموس "ترمیناتور سرنوشت تاریک" انجام دادم به شدت نا امید شدم! پس اون نقدهای مثبت دقیقاً داشتن به چی اشاره میکردن! گاهی فکر میکنم این نقدهارو کسانی می نویسن که یا هدفون فیلم دیدن و یا هیچی از صدای ساراند و سینمایی نمیدونن!

قسمت ششم ترمیناتور صدای با وضوح و جزئیات بسیار بالایی دارد, اما در پیکربندی و باند سازی کانال های ساراند اطراف و مخصوصاً سقفی بسیار ضعیف است. این فیلم من یاد نسخه های دالبی دیجیتال ابتدایی انداخت که فقط دلمون خوش بود صدای فیلم 5.1 کانال هست, اما در واقعیت کانال های ساراند غیر فعال بود و شاید گاهی صدای از یکی از کانال ها شنیده میشد و ما هم ذوق میکردیم که آهان یه صدای اومد! این ترمیناتور اخری هم من برد به همون سالها با این تفاوت که در این فیلم با صدای به شدت شفاف و دقیق مواجه بودیم و همین توقع من برای شنیدن یک صدای دالبی اتموس فعال و شوک کننده بیشتر می کرد.

کانال های سقفی در چند سکانس محدود فعالی بودن که اونم از نظر من اصلا تاثیرگذار و درست میکس نشده بودن! تقریباً میتونم بگم کانال ها سقفی در این فیلم از مدار خارج هستن.

در سکانس های با حجم افکت سنگین و همچنین گفنگوهای عادی دیالوگ واضح و با قدرت شنیده می شود, در صحنه های اگشن دیالوگ کاملا جلو و چسبیده به بلنگوی مرکز شنیده می شود, در کل در این فیلم کانال مرکز صداگذاری آنچنانی نداره, اما ایرادی هم نسبت به کیفیت کلی کار نشنیدم.

کانال LFE چندان جالب نیست! افکت های سنگین آنچنان پانچی و ویرانگر نیستند, بد نیست اما اندازه این فیلم هم نیست! دوست داشتم افکت های بم سنگین تر و با Kick های پرقدرت برای صحنه های اگشن بشنوم اما متاسفانه صدای کانال LFE در این فیلم اصلا برام هیجان انگیز نبود. صدای این فیلم مقایسه کنید با "Terminator Genisys" که "گرگ راسل" انجام داده است. ای کاش این قسمت را هم گرگ راسل میکس کرده بود.

در کل صدای این فیلم اصلا در حد و اندازه های این فیلم نبود.

  تصویر

صدا

موارد مرتبط:

تست Terminator Genisys بروی دالبی اتموس

Terminator Genisys

دینامیک متادیتا

Dolby Atmos

گرگ راسل

گرین

مقایسه دو نسخه از بلوری پارک ژوراسیک

ویدئوی زیر اصلاحات دوباره ای است که بروی نسخه ی 2013 بلوری فیلم Jurassic Park صورت گرفته است, تفاوت ها را در مقایسه با نسخه ی 2011 فیلم ببینید. نسخه ی 2013 همان نسخه ی است که به صورت سه بعدی نیز عرضه شد.

نسخه های بلوری تولید امارات

کشور امارات و شهر دبی یکی از مقاصد خرید کالاهای خاص برای ایرانی هاست, و برای ما علاقمندان به صدا و تصویر دبی جای مناسبی برای خرید فیلم و سی دی اصل است. امارات هم تولید کننده و هم وارد کننده مدیای فیزیکی است و در منطقه ی اروپایی قرار دارد, برای دی وی دی ریجن 2 و برای بلوری ریجن B هست, که برای ما ایرانی ها که اکثر دیجیتال پلیرهامون ریجن اروپا هستن یک امتیاز بزرگ بحساب می آید.

اما خرید نسخه های فیزیکی از دبی چالش های هم دارد, که در ادامه ی مطلب به برخی از آنها که خودم باهاشون مواجه شده ام اشاره خواهم کرد.

در امارات مراکز تجاری بزرگ و فروشگاه های معروف مثل "ویرجین مگا استور" نسخه های انگلیسی را عرضه می کننده، و کمتر نسخه های تولید خود امارات در این بازارهای لوکس فروخته می شود. اما یک بازار محلی هم در دبی هست که میشه با قیمت ارزون تر بلوری, دی وی دی  و سی دی خرید، اما در اکثر این مغازه ها و بازارهای محلی نسخه های تولید خود امارات فروخته می شود.

نسخه های بلوری تولید امارات در مواردی کاملا دستکاری شده هستن! من تجربه های مختلفی از نسخه های بلوری تولید امارات دارم، از تغییر منوی فیلم بگیرید تا تغییر تراک صوتی فیلم تا تغییر در نسبت تصویر و در مواردی کاهش کیفیت تصویر به شکل های مختلف...!

فیلمی بوده که در تمام نسخه های جهانی با تراک دالبی اتموس عرضه شده است، اما در نسخه ی امارات تراک اصلی فیلم DTS-HD Master Audio 5.1 کانال بود!

The Expendables 3 نسخه ی آمریکا تراک صوتی دالبی اتموس

نسخه ی امارات تراک صوتی DTS-HD Master Audio5.1 بدون تغییر در منو و ابعاد تصویر...

یا مثلا ابعاد تصویر فیلمی در تمام نسخه های جهانی 2.35.1 بوده اما در نسخه ی اماراتی به 1.85.1 تغییر کرده است!

تغییر منوی بلوری هم در موادی اتفاق افتاده است، چند نسخه ی اماراتی از ریلیز یونیورسال دارم که منوی فیلم تغییر کرده است! همانطور که می دانید یونیورسال از یک منوی ثابت و اختصاصی برای تمام ریلیز هاش استفاده می کند، اما در نسخه ی اماراتی منو تغییر کرده بود! (تاکید می کنم نه در تمام تولیدات)

Lone Survivor نسخه ی آمریکا نسبت تصویر 2.35.1

نسخه امارات نسبت تصویر 1.85.1 همچنین منوی یونیورسال نیز تغییر کرده است...

مواردی هم بوده که در رنگ و حجم بیت ریت تصویر دست برده شده است!

در چاپ کاور فیلم ها هم دستکاری های دیدم...!

اینم بگم فیلم های زیادی هم نسخه ی اماراتی دارم که هیچ دستکاری انجام نشده است، و فقط زیر نویس عربی به لیست اضافه شده است.

حتما باید قبل از خرید نسخه های اماراتی نسخه های آمریکا و اروپای فیلم را چک کرد و  توجه کرد تراک صوتی و ابعاد تصویر دستکاری نشده باشد. در مورد دستکاری منوی فیلم و بخش های ویژه هیچ راهی نیست و باید ریسک کرد.

خوشبختانه اطلاعات پشت کاور نسخه های اماراتی صادقانه و صحیح است.

بررسی بلوری War of the Worlds 4K

سال 2005 دی وی دی "جنگ دنیاها" ریلیز شد که یکی از کثیف ترین و گرینی ترین نصویر در نسخه های دی وی دی عرضه شده تا به آن تاریخ و شاید کل تاریخ مدیایی خانگی را داشت! دی وی دی این فیلم با ترک صوتی dts عرضه شد، که در آن زمان برای علاقمندان به سیستم های سینمایی خانگی یک امتیاز بزرگ بحساب می آمد. مخصوصا که این فیلم Anna Behlmer صداگذاری کرده بود، که تا به امروز همچنان یکی از بهترین ها بحساب میاد.

جنگ دنیاها در نسخه ی بلوری تصویر تمیز تری به نسبت دی وی دی داشت، نویز های دیجیتال حذف شده بودن و گرین هم دونه ریز تر و قابل تحمل تر شده بود.

نسخه ی بلوری 4K جنگ دنیاها از روی نسخه ی نگاتیو دوباره اسکن 4K شده است "Native 4K" مراحل اصلاح رنگ و HDR نیز دوباره انجام شده است. فقط ای کاش این فیلم با توجه به حال و هوای صحنه هاش +HDR10 تنظیم میشد و نه HDR10، در فرایند اصلاح رنگ از همان LUT تصویر که در نسخه ی اولیه هم استفاده شده بود دوباره استفاده شده است. تصویر با رنگ های سرد و کمی حس نگاتیوی بودن تصویر، که از نظر من کاملا با حال و هوای فیلم جور در میاد.

صدا در نسخه ی بلوری استانداری DTS-HD Master Audio 5.1 بود. و در نسخه ی 4K دالبی ادموس است. من انتظار داشتم در نسخه ی 4K از فرمت dts-X استفاده بشه، که به هر دلیلی دالبی ادموس ترجیح داده شده است!

در اولین تست از تصویر جنگ دنیاها بروی نسخه ی 4K HDR با یک تصویر تمیز و بدون گرین های دونه درشت مواجه خواهید شد, که خارج از انتظار شماست! این بار قراره جنگ دنیاهارو با یک تصویر نسبتاً تمیز و قابل تحمل تماشا کنیم... انگار که "اسپیلبرگ" هم از گرینی کردن فیلم هاش دست برداشته! من از گرین دونه ریز و کنترل شده بدم نمیاد, اما اصلا با تصویر گرینی کثیف هم حال نمی کنم.

فیلم خیلی در نسخه ی HDR تفاوت خاصی نداشته, شاید کمی رنگ ها گرم تر و درخشان تر هستند, به دلیل لات خاصی که بروی تصویر استفاده شده است و خواست کارگردان به فضای وهم و ترسی که بر کل فیلم حاکم است, نمیشه انتظار رنگ های درخشان و فانتزی داشت. جزئیات سوزه ها و بافت پوست بهتر از نسخه ی استاندارد دیده میشه, نه خیلی اما محسوس هست. در کل تصویر جنگ دنیاها بروی بلوری 4K HDR نسبت به نسخه های قبل بسیار بهتر و قابل تحمل تر شده است.

صدا در جنگ دنیاها از نسخه ی دی وی دی از بهترین ها بود و همیشه یکی از عنوان های تستی من بوده و همچنان هست.

در نسخه ی 4K صدای دالبی ادموس داریم, صدا به شدت دینامیک رنج گسترده ای دارد و میشه گفت در نسخه ی ادموس افکت ها کانالیزه تر و حرکت افکت ها در کانال های ساراند قدرت و وضوح بیشتری به نسبت قبل دارند. افکت های کانال های سقفی با دقت و کاملا دوباره میکس شده است. در خیلی از فیلم های که با دالبی ادموس عرضه می شوند صدای دالبی ادموس به صورت نرم افزاری تولید می شود, به همین دلیل صدای واضح و درستی از این فیلم ها نمی شنویم, به هر حال بحث تجاری و هزینه های فیلم هم هست. اما در جنگ دنیاها Anna Behlmer دوباره پشت میز میکس نشسته و نتیجه شده یک صدای دالبی ادموس بسیار عالی.

صدای کانال LFE با همان قدرت قبل حتی بهتر Kick میزنه...

صدای هیولاهای فضایی و رعد و برق آنچنان قدرتی در چهار کانال سقفی دارند که بیننده را در جای خود میخکوب می کند.

دیالوگ با قدرت و وضوح عالی شنیده می شود.

من بروی نسخه ی بلوری استاندارد از جنگ دنیاها تا 120 دسی بل صدا میگرفتم, در نسخه ی دالبی ادموس در همان سکانس معروف حرکت جنگنده ها از بالای سر بیننده تا 129 دسی بل هم صدا گرفتم. این سکانس تا 140 دسی بل هم رکورد دارد.

در کل نسخه ی 4K جنگ دنیاهارو اگر سیستم درست و حسابی سینمایی خانگی دارید بهتون توصیه می کنم.

تصویر

صدا  

کانال های گسسته صدا...

هیچ می دونستید شرکت های منتشر کننده نسخه های خانگی از صدای "Discrete" یا گسسته برای جا دادن یک فیلم کامل با صدای چند کاناله و تمامی اضافات همراه آن بروی یک دیسک استفاده می کردند!

این کار اولین بار شرکت "New Line Cinema" برای نسخه ی Extended Edition دی وی دی سه گانه "ارباب حلقه ها" انجام داد. این فیلم اولین دی وی دی با صدای dts-es 6.1 کانال بود, کمپانی نبو لاین برای انتشار نسخه Extended این فیلم نه تنها مجبور شد فیلم بروی دو دیسک عرضه کنه, بلکه برای اولین بار صدای 6.1 کانال گسسته را نیز بروی این فیلم اجرا کرد. کلکی که شاید کمتر کسی متوجه آن شد, حتی کسانی که سیستم سینمایی 6.1 کاناله داشتن نمی توانستند تشخیص بدن که کانال ساراند پشتی این فیلم به صورت گسسته و فقط در زمان های خاص وارد مدار می شود, و به صورت عادی در اکثر زمان های فیلم هیچ داده ای برای این کانال بروی دیسک ضبط نشده است.

کار بعدی که با صدای dts-es 6.1 کانال گسسته وارد مارکت شد, دی وی دی نسخه Signature گلادیاتور بود که توسط یونیورسال عرضه شد. در اون کارم کانال سارند عقب صدا فقط در سکانس نبرد ارابه ها وارد مدار میشد. یادم در زمان انتشار این کار من این فیلم تست می کردم و متوجه شده بودم که کانال ساراند عقب فقط در همین سکانس فعال می شود! اما دلیلشو نمی دونستم, در نت هم در اون زمان هیچ مطلبی در این مورد پیدا نمیشد. هیچ کمپانی هم نمیاد بگه یکی از کانال های صدا فقط در زمان های از قبل مشخص شده فعال میشه.

شاید هنوزم کمپانی ها برای جا دادن فیلم هاشون بروی دیسک های 50 و 100 گیگابایتی بلوری استاندارد و UHD از این تکنیک استفاده کنن! که البته خیلی بعیده امروزه با این تجهیزات پیشرفته و گوش های که بسیار حساس تر و حرفه ای تر از گذشته صداهارو میشنوه و تحلیل میکنه بشه این کلک هارو اجرا کرد.

نظر شما چیه؟ آیا تا بحال تفاوتی در صدای دالبی ادموس یا dts-X یک فیلم بروی بلوری استاندارد با UHD احساس کردین؟

ورود اعضاء