Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

Lone Survivor Blu-ray review

وقتی صحبت از فیلم های مطرح جنگی پیش میاد یکی از بهترین هاش  "نجات سرباز رایان" است. سرباز رایان یکی از بهترین های صدا در نسخه خانگی بحساب میاد و هنوز هم میتونه با خیلی از بهترین های روز در صدای 5.1 کانال رقابت کند.

اما به تازگی یک فیلم با استاندارد جدیدی در صدای 5.1 کانال بروی بلو-ری وارد آرشیو علاقمندان به سیستم های سینمایی خانگی شده است! و آن "Lone Survivor" است.

تصویر: MPEG-4 با حجم بیت ریت بسیار بالا تا 35 مگابیت بر ثانیه

 اولین نکته مثبتی که در تصویر این فیلم بروی بلوری خواهید دید, تمیز بودن از نویز و گرین است, در هیچ سکانسی در طول فیلم هیچ گرینی نخواهید دید.

به نویز دیجیتال حتی در اتاق های نیمه تاریک داخل دهکده هم اصلا فکر نکنید, چرا که وجود ندارن.

سوژه ها بافت و جزئیات بسیار بالایی دارند, از بافت برزنت لباس سربازها تا کلوز آپ های صورت که در این فیلم خیلی زیاد میبینیم همگی عالی هستند.

دقت تصویر به حدی بالاست که میشه ذرات معلق در هوارو به راحتی دید.

در یک کلام, تصویر Lone Survivor بروی بلو-ری محشر بود.

صدا: DTS-HD Master Audio 5.1 

 لذت از صدا در سکانس های بسیار ساکت داخل جنگل با صدای پرندگان, سایش شاخ و برگ درختان و صدای باد متفاوت از آنچه تا به حال شنیده اید شروع خواهید شد, اما این آرامش قبل از با شکوه ترین صدای سینمایی هست که شنیده اید!

دیالوگ های فیلم آرام و راحت شنیده میشه, هیچ گنگی و ضعفی در شدت صدای دیالوگ های نزدیک و دور شنیده نمیشه و میشه گفت دیالوگ در این فیلم شمارو اذیت نخواهد کرد.

با شروع درگیری در منطقه کوهستانی شما وارد یک ویدئو گیم خواهید شد که جوی استیک یا فرمان آن بازی دیگه در دستان شما نیست, این بار با تمام وجود حس خواهید کرد امکان داره شما هم تیر بخورید!

وولوم آمپلی فایر من روی 3/4 بود, و من نیم متر توی کاناپه فرو رفته بودم, جیمی جون (مگو کیست جیمی جون) وسط سالن سرش میچرخید دنبال گلوله های که از بیخ گوشش رد میشد!

در Lone Survivor بخشی از ماجراها در کانال های صدا اتفاق می افتاد و اگر لحظه ای صدارو می بستید متوجه اتفاقات لحظه بعد نمی شدید, گفتم شما دقیقاً وسط ماجرا قرار دارید و چشمان و گوش های شما همزمان داستانی را دنبال می کنند.

در هیچ فیلمی تا این اندازه درگیر بودن کانال های صدارو نشنیدم, کانال های ساراند لحظه ای آرام نمیگیرن, افکت ها در ساراند ها تغییر ماهیت میدن, صدای یک گلوله در لحظه تبدیل به انفجار میشه و در ادامه صدای تخریب بخشی از سوژه را در همان کانال میشنوید, افکت در این اینجا هم تمام نمیشه و در ادامه پرتاب شدن قطعات متلاشی شده را از همان کانال به دیگر کانال ها می شنوید.

صدای گلوله ها آنچنان با قدرت میچسبه به حدف که میتونید با تمام وجود قدرت صلاح های فوق پیشرفته آمریکایی حس کنید.

صدای آزاد شدن فنر داخل اصلحه هارو با جزئیات سایش فلز می شنوید.

در بعضی از لحظات شگفت انگیز فیلم افکت شلیک یک آرپیجی وارد یکی از ساراندها میشد, دور میشد و در همان کانال انفجار و پرتاب شدن اجسام به بیرون از کانال میشنیدین.

جریان بالای که افکت ها به کانال های ساراند تزریق می کنند در لحظاتی حس منفجر شده بلندگو به شما میده.

 شلیکی در دور دست می شنوید, صدا به شما نزدیک میشه, وارد یکی از کانال های صدا شده محلی تخریب میکنه و ادامه در کانالی دیگر...

شلیک تک تیر اندازهارو در کانال های جلو میشنوید که به درخت ها برخورد میکنه و تکه های چوب به سمت شما پرتاب میشه و میره تو یکی از ساراند ها, در همان لحظه و در ادامه افکت شلیک دیگر از همان کانال شروع به چرخش در محیط میکنه و در گوشه ای از سالن میچسبه به بدن انسان یا سوژه ای دیگر.

برخورد گلوله های کالیبر بالا به بدن انسان با جزئیات متلاشی شدن ماهیچه ها و بیرون ریختن از درون بدن می شنوید, باز تکرار میکنم گلوله ها میچسبن به بدن و بافت متلاشی شده می پاشه بیرون, این بار این صحنه با صدای متفاوتی می شنوید.

انفجارهارو از عمق زمین تا لحظه به سطح آمدن با عمق وجود حس می کنید, قدرت افکت های LFE  میتونه کابینت ساب ووفر منفجر کنه, در این فیلم تمام کانال های صدا درگیر افکت های سنگین لحظه ای هستند.

در بخش آخر فیلم و درگیری در دهکده افغان ها, جنس افکت ها کاملا عوض میشه, دیگه اون انعکاس های داخل کوهستان نمی شنوید, افکت ها خیلی لحظه ای تر و با تاثیر تخریبی بیشتری شنیده میشن, در سکانسی که اتاقی که سرباز آمریکایی در آن پناه گرفته منفجر میشه اگر سیستم شما درست و حسابی باشه و ساب ووفر خوبی تو مدار داشته باشید و این صحنه را ندیده باشید امکان داره به اندازه خود سرباز آمریکایی شوکه بشید! قدرت انفجار شمارو از جا خواهد کند.

یکی دیگه از شگفت انگیزهای این فیلم دقت و قدرت DSP صداست که در اوج خودش قرار داره, شما در وسط یک چادر صوتی قرار دارید که اگر چشماتون ببندید امکان نداره بتونید فواصل بین بلندگوها و محل شروع یک افکت صدارو تشخیص بدید, بی اغراق من دو متر عریض تر و عمیق تر صداهارو میشنیدم, یعنی از محل قرار گیری هر کانال شما دومتر عریض تر و عمیق تر صدای شروع و پایان یک افکت خواهید شنید, (البته این عمق میدان صوتی کاملا به قدرت DSP آمپلی فایر سیستم شما بستگی داره)

من هرچقدر از صدای این فیلم تعریف کنم تا خودتون این صدارو تجربه نکنید نمی تونید درک کنید من چی شنیدم!

در آخر نسخه بلو-ری فیلم Lone Survivor یکی از رفرنس های صدای سینمایی معرفی می کنم.

قبلا در توییترم نوشتم اگر کاری بتونه از هر نظر من تحت تاثیر قرار بده و از همه لحاظ بهترین باشه, بهش به جای پنج ستاره یک تاج طلایی پنج ستاره میدم, خیلی سخت این تاج به محصول یا اثری در صدا و تصویر خواهم داد, اما برای اولین بار به صدای نسخه بلوری فیلم Lone Survivor تاج طلایی پنج ستاره میدم

تصویر

صدا

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء