Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

بلندگو

Wilson Audio: WAMM Master Chronosonic

مصاحبه زیر را مجله ی "Stereophile" با آقای "Dave Wilson" مدیر کمپانی ویلسون اودیو درباره ابر بلندگوی "Chronosonic" انجام داده است:

Wilson Audio: WAMM Master Chronosonic

On December 8, 12 days before an embargo on the news was lifted, I visited Wilson Audio in Utah. The occasion was the launch of the WAMM Master Chronosonic loudspeaker. Given its limited-edition production run (70 pairs), oversized dimensions (approximately 86" H with spikes x 26" W x 36.5" D), and high price ($685,000/pair), Wilson Audio's ultimate speaker is not slated for dealer and audio show demos. Instead, the only way prospective customers, dealers, and select press can experience Dave Wilson's magnum opus—the culmination of well over three decades of loudspeaker development—is to journey to the Wilson residence in Provo and hear either the WAMM P2 Prototype or, soon, the WAMM Designer Proof that will take its place and become the company reference

After a lengthy factory tour (report to come) with Sheryl Lee Wilson, who has been at Dave's side for longer than their 50 years of marriage; their son, Daryl Wilson, who has taken over management of Wilson Audio; and John Giolas, Director of Marketing, we indulged in a quick lunch and headed up to the Wilson residence. There I discussed the design of the WAMM with Dave Wilson

NS-10M افسانه ی یاماها

NS-10M

بی شک و بی شک بلندگوی مانیتورینگ یاماها "NS10M Studio" مهم ترین بلندگوی 40 سال گذشته در صنعت صدا بحساب میاد, و لقب بلندگوی افسانه ای به واقع برازنده آن است. اما چرا NS10M Studio تا به این حد در بین مهندسین صدا و استودیوهای ضبط موسیقی محبوب شد! طراح این بلندگوی آقای "Akira  Nakamura" یکی از طراحان آلات موسیقی کمپانی یاماها ست, آقای ناکامورا از ابتدای کار در کمپانی یاماها علاقه به طراحی و ساخت بلندگو هم داشتن, بلندگوی مشهور "NS-1000" اولین بلندگوی طراحی شده توسط اقای ناکامورا در سال 1974 برای یاماها ست. که به تازگی یاماها نسخه جدید NS-5000 هم از روی همین بلندگو باز تولید کرده است. ناکامورا مدل ابتدایی NS-10 را در سال 1978 به عنوان یک بلندگوی ارزان قیمت های فای طراحی کرد, و کمپانی یاماها نیز آن را تولید کرد. موفقیت این مدل در بین اودیوفایل ها پای این بلندگو را به استودیوهای ضبط موسیقی هم باز کرد, و به سرعت مورد توجه مهندسین صدا هم قرار گرفت. اما واقعاً NS-10M چی داشت که اینقدر مورد توجه اودیوفایل ها و استودیوهای ضبط قرار گرفت!

NS-10M

NS-10M یاماها مدل ابتدایی, یک بلندگوی پسیو 2WAY با کابینت سیلد از جنس نئوپان 2.5 سانتی متری با 7 لایه فینیشینگ است, با یک میدرنج باس 7 اینچی با مخروط کاغذی و یک تویتر soft گنبدی شکل نچندان خاص در نسخه ابتدایی, مدل خانگی این بلندگو کمتر از 7 کیلو وزن داشت و به شکل ایستاده طراحی شده بود. شاید تنها نکته مثبت در کابینت این بلندگو دقت در فینیشینگ کابینت بود که تاثیر زیادی در کنترل رزونانس های کابینت دارد. این بلندگو به ازای هر یک وات توان و در فاصله یک متری ۹۰dB  صدا تولید می کرد. این یعنی حساسیت 90db داشت, که برای آمپلی فایرهای کم وات یک امتیاز مثبت بحساب میاد.


 تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


اما راز موفقیت این بلندگو نه کابینت ابتدایی آن بود و نه تویتر نچندان جالبش! چیزی که NS-10M به عنوان بهترین مانیتورینگ جهان چهل سال پیشتاز کرد, جنس مخروط درایور 7 اینچی آن بود. درایور میدباس این بلندگو از نوعی خمیر کاغذ که در صنعت عکاسی کاربرد داشت ساخته میشد, ماده ای بسیار سبک و محکم که توان باز تولید ضعیف ترین سیگنال های دریافتی داشت. مخروط این درایور بلعکس تمام تولیدات بلندگو تا به آن تاریخ و حتی تا به حال به شکل پرس ماده تولید نمیشد, بلکه از یک ورق کاغذ که با دست به شکل مخروط در آمده ساخته میشد. از سال ۲۰۰۱ به دلیل عدم تولید خمیر کاغذ مورد نیاز برای تولید درایور این بلندگو، تولید آن نیز متوقف شد. در تصویر زیر می توانید محل اتصال دو سر کاغذ ببینید:

NS-10M WOOFER

 NS-10M در نسخه ابتدایی مشکلی در صدا داشت، که فقط با روشی که در علم صدا بهش "Tissue Effect" یا تاثیر دستمال کاغذی گفته میشه برطرف میشد, و اون عدم هماهنگی بین صدای تویتر با ووفر بود، اودیوفایل ها و مهندس های صدا در آن سالها در بلندگوهای که Coherency خوبی بین درایوهاشو وجود نداشت از یک لایه دستمال کاغذی که روی تویتر قرار میگیره استفاده می کردن, تا یک بالانس فرکانسی در بلندگو ایجاد کنن, با کم یا زیاد کردن لایه های دستمال کاغذی هم میشد به نتیجه مطلوب رسید. بنظر من در بلندگوهای امروزی این تاثیر میشه با برنداشتن "گریل" بلندگو ها ایجاد کرد, کاری که من همیشه انجام میدم. 

در همان سالها و برای بر طرف کردن مشکل "Tissue Effect" در NS-10 تیم طراحی آقای ناکامورا یک نسخه ویژه با نام "NS10M Studio" تولید کردن, که در این مدل از یک تویتر Soft Dome با قطر 3.5 سانتی متر استفاده شد, که به نسبت مدل 1 اینچی قبلی توان تولید ناحیه فرکانس گسترده تر و هماهنگ تر با درایور 7 اینچی داشت. کابینت مدل استودیویی جدید نیز به شکل افقی طراحی شد که به اندازه زیادی از تیرگی و کدر بودن صدا Muddy در فرکانس های میانی کاسته شد. همچنین تغییرتی در  کویل ووفر و طراحی کراس اور ایجاد شد که باعث پاسخ فرکانسی بین ۶۰ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز شد. (ناحیه فرکانسی ۶۰ هرتز مهم ترین ناحیه بم صدا در ضبط موسیقی است) "NS10M Studio" معروف به این بود که تمام نقاط ضعف صدا را در مرحله رکورد آشکار می کند. یاماها و آقای ناکامورا به یک موفقیت جهانی دست پیدا کردن که تا به امروز در هیچ بلندگوی مانیتوری تکرار نشد.

شاید امروز دیگه بلندگوی آنالوگی مثل NS10M Studio یاماها فقط به عنوان دکور و ارزش در استودیو های ضبط موسیقی جهان حضور دارد, اما چهل سال افتخار میکس و مستر بهترین و بدترین های صنعت موسیقی جهان همراه این بلندگو است.

KEF LS50 Wireless

kef_ls50_wirelesskef_ls50_wireless inside


 تبلیغات: مجموعه  آکوستیک نماینده رسمی بلندگوی KEF در ایران...


بلندگوی USHER

USHER

USHER

در ادامه مطلب ببینید:

Wharfedale Reva 2 Review

Wharfedale Reva 2

 

My review sample Reva 2 speakers comes in beautifully crafted cabinets in many layers of hand finished lacquer in high gloss piano rosewood
Absolutely beautiful and top quality, aesthetically pleasing to look at it, also I’m afraid of touching with my bare hands because I do not want to put finger prints all over the beautiful cabinets (white gloves included)

Very well done Wharfedale because my significant other said Reva 2 is most beautiful speaker ever come to my listening room, Also Thanks for not up-charging high quality glossy piano finished cabinets because many manufacturers will add a few hundred dollars for such high quality. In this price point most bookshelf speakers have lesser quality of craftsmanship. I do like the look and build quality of Reva 2 speakers “Solid Five Stars” for build quality

Out of the box sounded a little muffle but it goes away after a day of playing time, I let them break in for 5 days straight streaming Pandora 24 hour non stop. After 100+ Hours of playing time I sit down and started serious listening section with my music selection by playing Heavy Metal, Jazz, Soul, Pop and many different genre of music
Overall sound is very good, most standout sound quality is midrange, as far as I have experience with many other speakers in this price range Reva 2 is one of the best in class for that part of music. Tonally accurate, correct timing and presence of richness in overall musical range with 3D like sound stage in my system, definitely must audition against Sonus Faber Venere 1.5 and or many other similarly priced bookshelf speakers

Highs are detail, accurate with good extension, convincingly good, true to source but I would love a little more spacious instrumental notes but I can love for what it is because midrange so good that sometimes I think of Reva 2 as Harbeth P3ESR for budget conscious audiophiles, Bass response is truly good for the size as well, nice and tight quality bass response from 5” drivers but subwoofer is a must for the people who craves deeper bass notes

These speakers are easier to place in the room, it can even put in the bookshelf thanks to ‘Slot-Loaded Distributed Port’ or I call it “down firing port”, which I think is really great design that I can place them pretty much anywhere as I wish and sonically pleasing to listen to but may sound dark with some recording, so carefully paring with associated equipments will results in very fine sounding pair of audiophile grade musical speakers for the people with smaller room to enjoy their music. I can listen Reva 2 speakers for many hours without getting fatigue and not genre sensitive speakers because I can throw any type of music and it will sound great with all kinds of music

Reva 2 is sonically pleasing and truly worth recommending to a friend

Pros: High End Quality Finished, Musical Midrange, Good Bass Response
Cons: Need A Little More Punch

Highs:⭐️⭐️⭐️⭐️
Mid-Range: ⭐️⭐️⭐️⭐️
Bass: ⭐️⭐️⭐️⭐️
Sound Stage:⭐️⭐️⭐️⭐️
Price: ⭐️⭐️⭐️⭐️

"Tharbamar"

YAMAHA NS-5000

در ادامه مطلب ببینید:

الکترا 1038 بعد از 200 ساعت

خوب تا به امروز که 19 مهر 1395 هست بلندگوی فوکال "Electra 1038 Be" بیشتر از 200 ساعت کار کرده است. در مدتی که بلندگوها Break In میشدن, هوای تهران کمی سرد و گرم شد! من سعی کردم هوای سالن در حدود 20 درجه ثابت نگه دارم, شب ها که یکم سرد میشد (چند شب) یکم شوفاژ باز میکردم, و در طی روز که منزل نبودم سیستم با وولوم پایین روشن میزاشتم تا کار کنه, و در ساعتی که منزل بودم و سیستم تهویه هم روشن بود اما من پای سیستم نبودم! به بلندگوها جریان میدادم تا دمای سیستم ثابت نگه دارم. (چند باری هم بروی افکت فیلم شوک های سنگینی به بلندگوها وارد کردم که اصلا کار حرفه ای نبود!)

در این مدت و با تست های مختلف بروی الکترا روند خوبی در اجرای نت ها شنیدم, اکثر تست هارو با دستگاه Diapason انجام میدادم. بعد از حدود 40 ساعت کارکرد دقت اجرای نت ها بالاتر رفت و به ایده ال این کلاس قیمتی نزدیک تر شد. در ساعات ابتدایی کارکرد صدا در نت های پایین یکم گیج میزد و های نت ها کاور میشدن, با کارکرد بیشتر و در ساعاتی که سیستم کاملاً  Warm Up میشد, وضعیت اجاری نت های پایین هم بهتر میشد, الان هم که بنظرم زمان کارکرد اولیه بلندگوها کامل شده است, با توجه به وضعیت بهتر برق در اواخر شب و مدت زمان شروع به کار سیستم که از ساعات ابتدایی شب هست صدا در ساعات پایانی شب در بهترین حالت قرار دارد.

بعد از 100 ساعت کارکرد, بیشترین تغییر در میزان Coherency فرکانس های پایین, متوسط (به ویژه) و بالا شنیده میشد. از این جا بود که برای من کم کم لذت بردن از صدا شروع شد. با گذشت 150 ساعت کارکرد تونالیتی صدا بالاتر رفت و از دارکنس ناحیه میدرنج کم میشد. و بیشتر و بیشتر بین نواحی فرکانسی یک دستی و ارتباط ایجاد میشد.

بخش مهمی از تغییرات و واکنش های مثبت صدا در الکترا بعد از 150 ساعت شروع شد, تا قبل از این تایم با تعویض کابل از "AudioQuest" جدید (که بعداً ازش می نویسم) با "Wireworld" تمام نقره تغییرات صدا بیشتر در نواحی پایین صدا محسوس بود, اما هرچقدر به زمان Break In کامل نزدیک تر میشدیم, واکنش ها به تعویض کابل حساس تر و در فرکانس های مختلف وسیع تر شنیده میشد. و من بیشتر به تفاوت های صدا با دو نوع کابل موجود پی میبردم.

الان که 200 ساعت کارکرد کامل شده, میزان Bloat در نت های پایین بسیار کم شده و من نت های پایین خیلی Rich تر و با چسبندگی بیشتر می شنوم. و اصلا حالت سیال و بی هویت ابتدایی در نواحی پایین صدا نمی شنوم.

الان که دارم این مطلب می نویسم کابل AudioQuest در مداره و دارم صدا می شنوم, صدا با تعریف من Neutral و بسیار یکدست شنیده میشه, اينتروال های بین هر Ferret بسیار دقیق هستن و حتی با گوش غیر حرفه ای من عالی شنیده میشن و من دارم از صدای فوکال الکترا 1038 لذت میبرم و فکر می کنم با توجه به قیمت و کامپوننت های موجودی که دارم صدای خوبی از این بلندگو می شنوم.

خوش بگذره

B&W 685 S2

 

B&W 685 S2 speakers should be proven performers in my book
Last pair of B&W speakers I owned was CDM-1NT speakers long time ago and this 685 S2 speakers remind me the sound of CDM-1 speakers. (B&W house sound)

I tried many different type of music in my system with 685 S2 speakers, initial impression was good, produce pretty big sound stage and good dynamic presentation with good scale. I did break them in for 100+ hours of playing music/movies and still I couldn’t bring my self to liking the sound of these speakers

Good sound stage but not enough depth to create 3D sound, tonal balance is on the bright side and forward presentation of midrange is a little annoying, Highs are well extended but over emphasis on leading edges can be bright and edgy with some recoding, long listening sections can be very tiring but it does have ability play loud and provide decent quality sound to casual listening but price is steep for what it is

Bass is deep and rich but not as precise or articulated to my liking, by the size of bass drivers/cabinet size and $700 price tag I was hoping to get more precision and tightness in lower end response, but no worries better and cheaper $500 or less 2 way bookshelf speakers we can buy from other speaker companies that gives me more bang for buck, as well as musical pleasure

Overall these are not the type of speakers I would use for my musical pleasure or critical listening because I didn’t like the midrange in general, nothing else matters for me anymore. These speakers are just not suited to my taste, some may preferred the way it sound but I’m not convinced that these speakers worth $700 or equal performance to the price
Honestly, I do prefer Wharfedale Diamond 225s, JBL Studio 230s and ELAC B6 over B&W 685 S2 speakers because music matters

These speakers are for the people who like the B&W signature house sound

Pros: Bowers & Wilkins Name
Cons: High Price, Average Build Quality, Better Cheaper Offering From Competition

Highs: ⭐️⭐️⭐️
Mid-Range: ⭐️⭐️⭐️
Bass: ⭐️⭐️⭐️⭐️
Sound Stage: ⭐️⭐️⭐️⭐️
Price: ⭐️⭐️

"Tharbamar"

KEF R300

KEF R300

این تحلیل از KEF R300 یک ویدئو بلاگر نوشته, اسم کانالش در یوتیوب "Tharbamar" هست. بلندگوهای مختلف (و اکثرا ارزون) در سبک های مختف موزیک آنباکسینگ و تست میکنه و در موردشون مینویسه, ظاهرا تجهیزات صدابرداری خیلی خوبی هم داره, اگر با هدفون صدای ویدئوهارو بشنوید متوجه میشید. حتما ویدئوهاشو ببینید جالبه

کف بلندگوسازی که یا از صداش خوشتون میاد و یا ازش متنفر میشید! پس تحلیل هاش یا خیلی خوبه یا خیلی بده. علاقه به صدای این برند حد وسط نداره! کف بلندگوی بد قلقی که اگر بتونید ازش صدا بگیرید, واقعاً از صداش راضی خواهید بود و میشه در طولانی مدت بهش گوش کرد, و اگر نتونید ازش صدا بگیرید, صداش فلت, سرد و فوروارد هست. و بلعکس اگر بتونید صداشو در بیارید, بسیار گرم, موزیکال و آرام صدا میده. راز صدا گرفتن از بلندگوهای کف جریان دهی خوب هست. همین سری R اگر خوب بهش جریان بدید همانطور که نویسنده این مطلب هم نوشته میشه با وولوم پایین صدای کاملی ازش شنید. من صدای بلندگوهای کف دوست دارم, چون میدونم چطور باید ازشون صدا گرفت. لینک های زیر مطالبی هستن که در سایت درباره بلندگوهای کف نوشته شده است:

KEF Q 700 Review

KEF LS50 Review

معرفیKEF X300A

تجربه ای مملو از سپاس

بلندگو تا 8 تومن

 

I’m a big fan of KEF LS50 & Blade 2 speakers, I do own a pair of LS50s speakers that I enjoy listening everyday. When I have chance to review R300 speakers I jumped on it, even though I was not that optimistic because I did not like most of small to mid-size 3 way bookshelf speakers I’ve tried in the past but it is about to change even before I know it

Build quality of R300 is very good but cabinets are not in the class of LS50s cabinets, in this price point most of bookshelf speakers have similar quality of craftsmanship with high quality drivers. I do like the look and build quality of R300 speakers

Out of the box sounded bass heavy with thin top end that really turned me off but never sounded harsh or bright, I did break them in for a few days(40+hours) and listen to them again, everything seemed settle down but bass is still heavy so I pulled them out 3ft away from the wall and moved my couch to 10ft away from speakers, that was it, nicely balanced natural sounding pair of reference grade bookshelf speakers that I can enjoy listening for many hours. When I’m typing this review R300s are at 100+hours of playing time in my system

Great dynamic sound stage, very detail transparent sound yet not analytical, smooth but not too warm, very good natural balanced tone quality, with careful placement right equipments these are hard to beat because when I’m playing at 90+db of loud level sound quality is still the same and stereo image does not collapse, do not get harsh or anything that can throw off the sound stage but I would not use them in smaller room because it can get bass heavy with some recording even in my room(14x24 with 9ft ceiling)

Impressive sounding at any volume level, even at late night low volume level listening detail and sound stage is pretty amazing. These are the speakers that hard to go wrong with them. I only rate them 4.5 stars because it’s missing the sweet mid range like LS50s otherwise everything else is great, I still preferred the mid range of LS50s over R300 but don’t get me wrong I could live with R300 for long time without thinking of upgrading

R300 speakers are musically, aesthetically very much enjoyable, the most stand out performance is sheer ability to play loud, bass performance like tower speakers, I have listen to them for 3-4 hour straight without getting tired. Sured, I like them a lot.
Also, could be the only bookshelf speakers that can easily compete with many towers in price range for sound quality, bass response, power handling etc

Highly Recommended

Pros: Build Quality, Sound Quality
Cons: Price

Highs:⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Mid-Range: ⭐️⭐️⭐️⭐️
Bass: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Sound Stage:⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Price: ⭐️⭐️⭐️⭐️

Jamo Concert Series

JAMO C

من برند جامو "یامو" دوست دارم, و همیشه گفتم و باز هم میگم جامو خیلی بیشتر از پولی که میگیره صدا میده. مخصوصاً در سری C "کنسرت" بی شک و بی شک بی رقیب با هم قیمت هاش هست. مدل C 809 هنوز هم جذاب و بسیار خوش صداست. جذاب و خوش صدا در قیمت های 5-6 تومن.

سری جدید کنسرت اولین تولید درست و حسابی جامو بعد از همکاریش با برند Klipsch هست. وقتی جامو رفت به زیر مجموعه کلیپش, مدیر این شرکت در مصاحبه ای گفت ما به تجربه جامو و جامو به فناوری ما برای بقاء در مارکت ارزان قیمت های صدا نیاز داشتیم. در همان سال هم هر دو کمپانی یک شرکت مشترک در فرانسه راه اندازی کردن و طراحی محصولات جدیدشون به این شرکت واگذار کردن. سری کنسرت جامو هم یک طراح جدید فرانسوی داره, حالا چه تغییری با طراح جدید فرانسوی در صدای سری کنسرت با مدل قبلی ایجاد شده من نمیدونم. من سری کامل کنسرت از نزدیک دیدم و بنظرم به نسبت قیمت بسیار خوش ساخت و جذاب بود. مخصوصاٌ بلندگوهای ساراند دوقطبی که جامو در این زمینه بسیار موفق و معتبر است.

اینم یه مطلب از دو قطبی های که قبلا تو سایت نوشته بودم:

 JAMO S

بلندگوهای ساراند "Bipolar" دوقطبی اولین بار توسط کمپانی THX به صنعت سینما معرفی شدن, و از بعد از ورود صدای دالبی دیجیتال به خانه باز THX بود که دوقطبی هارو وارد بخش های اند سینمای خانگی کرد.

دوقطبی ها گستره انشار موج وسیع و در عین حال کنترل شده ای دارند, یکی از خصوصیات جالبی که در محیط سینمایی ایجاد می کنند میدان گسترده موجی که فقط پروسسور صدا توان ایجاد اون دارد, دو قطبی ها به کمک DSP مجازی میان و عمق طولی و عرضی افکت های ساراند افزایش میدن, مخصوصا اگر فضای یک متر و بیشتر در پشت کانال ساراند دارید, سیستم شما هم 5.1 کانال هست, دو قطبی ها بهترین انتخاب شما برای کانال ساراند هستند.

شکل انتشار موج توسط دو قطبی ها شبیه به تصویر زیر است

WAVE

ملاحظه می کنید چقدر کامل فضای پشتی پوشش میدن, یکی دیگه از خصوصیات دوقطبی ها عمق صدای که به افکت های کناری میدن, با تست های من تا 1.5 متر افکت های کنارهای سالن عمیق تر اجرا می کنند.

یکی از تولیداتی که جامو در سالهای که تقریباً ورشکسته بحساب میومد همچنان سرپا نگه داشت, ساخت همین ساراندهای دو قطبی برای سالن های سینما بود. جامو این ساراندهارو به سفارش کمپانی THX میسازه, که همگی هم تو سالن های که استاندارد THX دارن استفاده میشن.

JAMO D

البته این ساراندهای دو قطبی با بلندگوهای بدون کابینت دو قطبی اشتباه نگیرید, که اتفاقاً باز جامو یکی از سازنده های شناخته شده این نوع بلندگوهاست. من صدای این سری رفرنس جامو شنیدم, بهترین سازنده دو قطبی ها هم "Orion" هست و همیشه تو مونیخ دموهای جم و جوری داره. صدای این دو قطبی ها یه حس احمقانه اما خوشایند و خیلی نزدیک به اجرای زنده به شنونده میده! حسی که نمیشه توصیفش کرد, اما حتماً باید تجربش کرد.

به هر حال اگر این سری C جامو وارد ایران بشه, میتونه یکی از گزینه احتمالاً خوش صدا و با قیمت منطقی باشه.

در ادامه مطلب تصاویری از سری جدید C جامو ببینید:

Sonus faber Chameleon T

با توجه به نوع یاداشتی که در ذیل در مورد بلندگوی Sonus faber Chameleon T نوشتم و نظرات دوستان درباره این بلندگو, امروز غروب کیوان عزیز با من تماس گرفت و ازم خواست تا برم منزل ایشون و از نزدیک این بلندگوی هنوز ستاپ نشده ببینم و بشنوم. من این مدل در نمایشگاه های اند مونیخ به صورت دموی خارج از مدار دیده بودم, و انصافاً هم خوشگل بود و همون موقع ازش خوشم اومده بود. امروز هم در اولین برخورد همون حس فانتزی قشنگ بهم داد, این زیبایی و سایز مناسب برای یک بلندگوی دست ساز که با پنل های رنگی کنارش حدود 2500 دلار قیمت داره! واقعاً عالی بحساب میاد و درش شکی نیست.

قد و قواره بلندگو اندازه فوکال 826 شاید یکم بلندتره, دقیق نمیدونم اهمیتی هم نداره. بوی چرم طبیعی خیلی خوبی میداد (من چرم خیلی دوست دارم و زیاد هم میپوشم) همین چرم کاری و جنس دیافراگم بلندگوها و طراحی کلیش حداقل از هم کلاس های خودش خیلی با کلاس تره که برای من خوشایند بود.

در مورد صدا نمیشه نظر درستی داد, بلندگو تازه باز شده بود و به قول خودم تازه داشت با شرایط جدید آشنا میشد. اما باز با این شرایط صدای یکپارچه و پری داشت, مشخص بود با کارکرد بیشتر کاراکترهای بد صدا کمتر میشه و بلندگو به یکپارچگی بیشتری میرسه. یک نکته مثبت این بلندگو هماهنگی خوبی بین ووفرهای 7 اینچی با کابینت بود که خیلی خوب مچ هم طراحی شده بودن, واقعاً هم این درایورهای باس نچندان بزرگ دینامیک بالایی داشتن و خوب کابینت پر میکردن, کابینت بلندگو هم انرژی صدارو تو خودش نگه نمیداشت و رها می کرد.

بیشتر از این نمیشه از صدای Chameleon T بنویسم. بلندگوی بسیار زیبا, ارزون و فکر می کنم خوش صدای هست. دوستش خواهید داشت.

به روز رسانی: 28/12/94


برند Sonus faber یکی از خوش نام های ایتالیایی در صنعت صدای های اند است, برندی که ترکیبی از هنر دست ایتالیایی و مهندسی صداست. مدل Chameleon T یکی از ارزون قیمت های این برند بحساب میاد, که به تازگی دوست عزیزم آقای "کیوان شهسوار" از طریق باز دوست و استاد گلم آقای گمینی که از ایتالیا برگشتن به ایران آوردن.

به تازگی هم مدل فوق العاده "Lilium" با آمپلی فایر "Dan D'Agostino" در مجموعه T.S.R.A دمو بوده است, و از من هم دعوت شد که برم و صدای این مجموعه بی نظیر بشنوم, که متاسفانه وقت نشد و این ستاپ از دست دادم! همین جا از لطف مدیران این مجموعه تشکر می کنم.

من صدای بلندگوی Sonus faber مخصوصاً در مدل های بالاش خیلی دوست دارم, و برعکس چیزی که در ایران شنیدم که میگن این برند بیشتر ساخت خوبی داره تا صدای خوب! با بخش ساخت کاملا موافقم اما با صدا نه, چون من صدای این برند به دلیل کمی خشن بودن و قدرتش در انتقال این خشونت بدون فوروارد شدن صدا خیلی دوست دارم. من این سبک صدارو دوست دارم...

از کیوان شنیده بودم که خیلی از این مدل بخاطر امکان تعویض پنل های کناری بلندگو خوشش اومده و شاید بخردش! اما صحبت جدی در این مورد باهم نداشتیم, تا این که چند روز پیش با من تماس گرفت و گفت بلندگو در راه ایران است! امیدوارم بشه از این بلندگو صدای حداقل در کلاس فوکال آریا گرفت, اعتقاد دارم که میشه و شاید صدای موزیکال تر و کمی حتی Agressive تر از فوکال آریا بشه از این مدل شنید. من هنوز مدل Chameleon T نشنیدم, اما سعی می کنم اگر کیوان بتونه صدای خوبی از این بلندگو بگیره, ازش براتون بنویسم....

در ادامه مطلب تعدادی عکس از آنباکسینگ و مراحل ساخت و چرم کاری Chameleon T ببینید.