Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

بلندگو

بی اند دبلیو D3 در اَبی رود استودیوز

Diamond 800-D3

Diamond 800-D3

Diamond 800-D3

Diamond 800-D3

بعد از 15 سال بلندگوی B&W D3 جایگزین 800 دیاموند افسانه ای شد. اَبی رود استود پر افتحارترین, مجهز ترین و مورد احترام ترین استودیوی ضبط آنالوگ و دیجیتال در جهان است. بسیار از برترین آثار موسیقی از دهه سی میلادی تا به امروز در اَبی رود ضبط شده است, از آلبوم های موسیقی روز تا موزیک فیلم ای بزرگ هالیوودی در این استودیو ضبط شده اند. استودیو شماره یک, اَبی رود مجهز به یکی از خوش صداترین سالن های ضبط صدا در دنیاست. این سالن به انعکاس های طبیعی اصوات معروف است و به شدت مورد علاقه ی سازندگان موسیقی های کلاسیک و اجراهای با ارکستر عظیم است.


تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


سالن ضبط استودیو شماره یک اَبی رود استودیوز

اَبی رود استودیوز

 بلندگوی افسانه ای B&W 800 Diamond در استودیو ضبط شماره یک اَبی رود

اَبی رود استودیوز

ستاپ بلندگوی D3 بی اند دبلیو به سرپرستی Simon Campbell مهندس صدای ارشد مجموعه ی اَبی رود انجام شده است, به گفته ی خود سیمون وقتی برای اولین بار جلوی بلندگوی D3 نشستم و صداشو شنیدم, از موزیکال بودن و آزاد بودن صدای این بلندگو به واقع شگفت زده شدم, و در همان تست خواستم این بلندگو جایگزین 800D شود. سیمون برای جایگزین کردن D3 با 800D کل کابل های بلندگوها و جاذب های صدای کف استودیو شماره یک را تغییر داده است تا به بهترین صدای ممکن برسد. به گفته ی سیمون کمپبل ما فقط یک نقطه در استودیو داریم که مهندس صدا می تواند بالاترین رنج فرکانسی را در آن بشنود, اما در بلندگوی D3 به اندازه ای گستره انعکاس صدا بالاست که ما بلندگوهای چپ و راست را طوری در زاویه سی درجه تنظیم کردیم تا بتونیم تا پشت سر مهندس صدا Sweet Spot داشته باشیم, و این شاخص صدای D3 برای سیمون بسیار جذاب است.

من بارها صدای سری 800 دیاموند و هم صدای D3 شنیدم, تجربه ی بیست اندی سال بهم اجازه نمیده وقی جلوی این دو مدل از بی شک و بی شک بهترین بلندگوهای تاریخ صنعت صدا نشستم, کاری جز تحسین و لذت از صدای که نمیشه ازش ایرادی گرفت انجام بدم. از این به بعد قراره آلبوم های خاصی که نتیجه ی میکس و مسترینگ در استودیو شماره 1 اَبی رود استودیوز هستن از خروجی Diamond 800-D3 بشنویم.

بلندگوی MartinLogan چگونه ساخته می شود

MartinLogan


  تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


این مطلب که مربوط میشه به چگونگی کارکرد بلندگوهای الكترواستاتيك چندین سال پیش نوشته ام, این بار دوباره پستش می کنم به اضافه ی یک ویدئو از مراحل ساخت بلندگوی "MartinLogan" یکی از محبوب ترین الکترواستاتیک های موجود در بازار, برند مورد علاقه من نیست اما طرفدارای خاص خودشو داره و قابل احترام است.

حس شنوائی در گوش انسان قادر است طي مدت 10 ميلي ثانيه به كمك پردازش غريزي اصوات كوتاه پي به مكان و منبع صدا ببرد در حاليكه مغز براي پي بردن به ماهيت و كاراكتر صدا نياز به زماني معادل 80 ميلي ثانيه دارد, بدون شك اين توانمندي از مهمترين عوامل ياري رسان سير تكامل انسان بوده است, چرا كه گوش خيلي سريع تر از آنچه مغز قادر به درك آن باشد انسان را از خطرات پيراموني آگاه مي سازد, اين موضوع در مورد بلندگوها به اختصار اينگونه شرح داده مي شود كه به دليل تكرار متناوب Overshoot هاي كوتاه مدت كه ناشي از عملكرد پيستوني يونيت هاي بلندگو براي ايجاد يك بسامد صوتي مي باشد, توجه مخاطب بطور ناخوداگاه و دائما معطوف به مكان قرارگيري بلندگوها شده و هر چه زمان مي گذرد اطلاعات مخدوش شده بوسيله قوه شنوائي درك شده و با استمرار آن دلزدگي و خستگي از شنيدن موسيقي را به همراه خواهد داشت.
این مشکل در بلندگوهاي الکترواستاتیک به علت عدم وجود يونيت های مغناطيسي وجود ندارد و به شنونده اجازه مي دهند ساعت ها به موزيك گوش كند بدونه اينكه خستگي ذهني ايجاد شود.

بلندگوهای الكترواستاتيكی بر خلاف ظاهرشان ساختاری شبيه به بلندگوهای درايوری دارند! هر دو با جلو و عقب رفتن يك پرده نازك ديافراگم توليد صدا مي كنند, تفاوت اين دو از يكديگر نحوه ايجاد حركت و شكل ديافراگم است.
در بلندگو های الکترواستاتیکی دیافراگم غشاء نازکی از مواد رسانای الکتریکی است که ما بین صفحات رسانای فلزی به نام stator متصل است و دیافراگم و استاتور یک مجموعه الکترواستاتیک را ایجاد می کنند. با جابجایی جریان بین قطب های مثبت و منفی دیافراگم به حرکت در می آید و صدا را به گوش ما می رساند. بار الکتریکی قوی تر باعث ایجاد حرکات وسیعتر دیافراگم و تولید صداهای بلندتر مي شود. از اين رو الکترواستاتیک ها نياز به آمپليفايرهاي با جريان بالا دارند.

در بلندگو های الكترواستاتيك تمام سطح دیافراگم به شکل همزمان به حرکت در می آید.در نتیجه نه تنها دامنه فرکانسي صدا بهبود می یابد، بلکه دیگر با انعكاس هاي نا خواسته در كابينت بلندگو و ضعف در جاذب های صدا سرو کار نخواهیم داشت. تنها مشكل بلندگوهای الكترواستاتيك عدم امكان پخش فركانس هاي پائين است كه با ادغام بلندگو با يك سوپر ووفر حل می شود.

در ادامه مطلب ببینید:

بلندگوی mbl چگونه ساخته می شود

 mbl


  تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


در صنعت صدای های اند فقط یک برند واقعاً دست ساز وجود دارد که میشه به عنوان گراند مستر یا رفرنس واقعی معرفیش کرد, و اون کمپانی آلمانی mbl است. محصولات این ابر کمپانی در بخش کامپوننت های صدا شامل پری آمپلی فایر, آمپلی فایر, مبدل دیجیتال به آنالوگ و سی دی ترانسپورت و همچنین بلندگوهاست که کاملا با دست ساخته و مونتاژ می شوند. در واقع این برند تنها کمپانی در زمینه صداست که بلندگوهاش کاملا دست ساز است, از ساخت درایورها تا مونتاژ همگی توسط مهندس های این برند مثل یک اثر هنری در آتلیه ساخته می شود و نه خط تولید کارخانه.

سری رفرنس 101 X این برند که کاملا سفارشی ساخته می شود, 500.000 دلار قیمت دارد, همین بلندگو با دو پاور آمپلی فایر, یک پری آمپلی فایر و سورس دیجیتال ساخت این کمپانی قیمت برابر با 1 میلیون دلار دارد!

اگر در نمایشگاه های اند مونیخ شرکت کرده باشید, حتما صف های طولانی که در مقابل اتاق دموی این برند تشکیل می شود را دیدین و یا خودتون هم در این صف گاهی تا 2 ساعت منتظر شدید تا نوبتتون بشه و صدای این برند میلیون دلاری بشنوید. اگر هنوز صداشو نشنیدین, بهتون توصیه می کنم در ادامه مطلب دو ویدئو از مراحل ساخت بلندگوی رفرنس Omnidirectional (همه جهته) mbl که توسط برنامه جهانی "How It's Made" که بارها از تلویزیون های داخلی و خارجی پخش شده است را ببینید:

نگاهی به بلندگوی مانیتور آدیو Bronze 6

نگاهی به بلندگوی مانیتور آدیو Bronze 6

قبل از هر چیز من باید از کمپانی "Monitor Audio" برای این که به من اجازه داد چنین صدای را تجربه کنم تشکر کنم, بی شک سالها بود هیچ برندی و هیچ محصولی در بهترین و بدترین دموها نتوانسته بود من را تا به این حد با صداشون تحت تاثیر قرار بدن و ذهن من درگیر این موضوع کنند که چطور میشه چنین صدای را طراحی کرد! چیزی که در این بیش از دو دهه تجربه من در صدا و تصویر نتونستم بودم تجربش کنم! ممنون مانیتور آدیو عزیز که این تجربه به یاد ماندی را برای من محیا کردی :)

همانطور که در عکس هم مشاهده می کنید بلندگوی مانیتور آدیو Bronze 6 یک بلندگوی استند بسیار خوشگل و با توجه به قیمتش خوش ساخت است. و اگر در هر ستاپی باشه شمارو جذب میکنه و دوست دارید صداشو بشنوید, درست مثل من که امروز منزل یکی از دوستان و همراهان همین سایت صداشو شنیدم, من برای یک کارگاه آموزشی کوچیک که همراه بود با کالیبراسیون پروژکتور های اند سونی و یکی ار مدل های بالای آمپلی فایر مارنس و بلندگوهای RUBICON 8 اونجا بودم, این دوستمون که نمیخواد اسمی ازش در سایت برده بشه, فقط برای کنجکاوی بلندگوی Bronze 6 خریدن و حق هم دارن, اینقدر که این بلندگو اغواگر هست که همه دوست دارن یک جفت ازش داشته باشن.

کامپوننت های که مانیتور آدیو در آن بود, با بلندگوی دالی صدای خوبی داشت, قطعاً RUBICON 8 میتونه در یک ستاپ های فای با آمپلی فایر کلاس A مثل آکوفیض از نظر من بهترین صدارو بده, اما با توجه به ضعف, های فای مارانس به خصوص در آمپلی فایرهای سینمایی (صدای تنبل) با توانایی خوب این بلندگو صدا باز هم جذاب بود.


 تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


و اما مانیتور آدیو Bronze 6 من نمی تونم از صدای این بلندگو مطلبی فنی بنویسم, چرا که صدای این بلندگو هیچ کدوم از شاخص های مثبت و منفی که برای نوشتن یک نقد درست را باید داشته باشد را نداشت. مانیتور آدیو موفق شده یکی از بدترین, بی کیفیت ترین و زشت ترین صداهای که تا به امروز شنیدم تولید کند! و این از نظر من یک شاهکار مهندسی بحساب میاد, چطور میشه یک برند بلندگو ساز بتونه چنین صدای بدی رو تولید کنه! به قول "حمید هیراد" شوخی مگه یه برند بتونه چنین صدای بدی تولید کنه. اگر از فاجعه بودن صدای "تویتر" و ووفرهای این بلندگو بگذریم, نمیشه از صدای ووکال و شکل اجراش در این بلندگو گذشت! مگه میشه صدای خواننده تا این حد تاریک, گرفته و از داخل کابینت بلندگو شنیده بشه! چقدر تویتر این بلندگو ضعیف و بی کیفیت هست که صدای ووکال باید از میدرنج باس پخش بشه و به همین دلیل شنونده صدای ووکال از داخل کابینت بلندگو بشنوه, پرتاب صدای این بلندگو به 1 متر هم نمیرسه, یک هجم وحشت ناکی از دیستروشن و صداهای هارش از داخل کابینت این بلندگو پخش میشه, انگار که تمام درایورها داخل کابینت هستن و درایورهای اصلی همگی پسیو هستن, مهم ترین و حساس ترین درایور بلندگو تیوترها هستن, چیزی که در مانیتور آدیو یک "بیزر" بی کیفیت با صدای زشت است! من نمی دونم این برند در تولیدات دیگه چه کیفیت و صدای اجرا میکنه! اما چیزی که از مدل Bronze 6 شنیدم بدترین و عجیب ترین صدای بود که از یک بلندگوی ارزون قیمت شنیده بودم... این حجم از صدای کابینت بی کیفیت و هارش بودن صدا عجیب بود! واقعاً چطور میشه به چنین صدای رسید که ادبیات های فای من نتونه صدارو توصیف کنه! در واقع من با شنیدن مانیتور آدیو وارد ناشناخته های جدیدی در دنیایی های فای شدم که زبانم از توصیف این اندازه از زشتی صدا قاصر است.

شک ندارم مدیران مانیتور آدیو یک روز صبح در جلسه ی تصمیم گرفتن بلندگوی بسازن که زشت ترین, هارش ترین و احمقانه ترین صدارو داشته باشه, و به واقع با ساخت Bronze 6 موفق شدن یک ابر رفرنس در بدترین بازسازی صدای هر سورسی بسازند.

Wilson Audio: WAMM Master Chronosonic

مصاحبه زیر را مجله ی "Stereophile" با آقای "Dave Wilson" مدیر کمپانی ویلسون اودیو درباره ابر بلندگوی "Chronosonic" انجام داده است:

Wilson Audio: WAMM Master Chronosonic

On December 8, 12 days before an embargo on the news was lifted, I visited Wilson Audio in Utah. The occasion was the launch of the WAMM Master Chronosonic loudspeaker. Given its limited-edition production run (70 pairs), oversized dimensions (approximately 86" H with spikes x 26" W x 36.5" D), and high price ($685,000/pair), Wilson Audio's ultimate speaker is not slated for dealer and audio show demos. Instead, the only way prospective customers, dealers, and select press can experience Dave Wilson's magnum opus—the culmination of well over three decades of loudspeaker development—is to journey to the Wilson residence in Provo and hear either the WAMM P2 Prototype or, soon, the WAMM Designer Proof that will take its place and become the company reference

After a lengthy factory tour (report to come) with Sheryl Lee Wilson, who has been at Dave's side for longer than their 50 years of marriage; their son, Daryl Wilson, who has taken over management of Wilson Audio; and John Giolas, Director of Marketing, we indulged in a quick lunch and headed up to the Wilson residence. There I discussed the design of the WAMM with Dave Wilson

NS-10M افسانه ی یاماها

NS-10M

بی شک و بی شک بلندگوی مانیتورینگ یاماها "NS10M Studio" مهم ترین بلندگوی 40 سال گذشته در صنعت صدا بحساب میاد, و لقب بلندگوی افسانه ای به واقع برازنده آن است. اما چرا NS10M Studio تا به این حد در بین مهندسین صدا و استودیوهای ضبط موسیقی محبوب شد! طراح این بلندگوی آقای "Akira  Nakamura" یکی از طراحان آلات موسیقی کمپانی یاماها ست, آقای ناکامورا از ابتدای کار در کمپانی یاماها علاقه به طراحی و ساخت بلندگو هم داشتن, بلندگوی مشهور "NS-1000" اولین بلندگوی طراحی شده توسط اقای ناکامورا در سال 1974 برای یاماها ست. که به تازگی یاماها نسخه جدید NS-5000 هم از روی همین بلندگو باز تولید کرده است. ناکامورا مدل ابتدایی NS-10 را در سال 1978 به عنوان یک بلندگوی ارزان قیمت های فای طراحی کرد, و کمپانی یاماها نیز آن را تولید کرد. موفقیت این مدل در بین اودیوفایل ها پای این بلندگو را به استودیوهای ضبط موسیقی هم باز کرد, و به سرعت مورد توجه مهندسین صدا هم قرار گرفت. اما واقعاً NS-10M چی داشت که اینقدر مورد توجه اودیوفایل ها و استودیوهای ضبط قرار گرفت!

NS-10M

NS-10M یاماها مدل ابتدایی, یک بلندگوی پسیو 2WAY با کابینت سیلد از جنس نئوپان 2.5 سانتی متری با 7 لایه فینیشینگ است, با یک میدرنج باس 7 اینچی با مخروط کاغذی و یک تویتر soft گنبدی شکل نچندان خاص در نسخه ابتدایی, مدل خانگی این بلندگو کمتر از 7 کیلو وزن داشت و به شکل ایستاده طراحی شده بود. شاید تنها نکته مثبت در کابینت این بلندگو دقت در فینیشینگ کابینت بود که تاثیر زیادی در کنترل رزونانس های کابینت دارد. این بلندگو به ازای هر یک وات توان و در فاصله یک متری ۹۰dB  صدا تولید می کرد. این یعنی حساسیت 90db داشت, که برای آمپلی فایرهای کم وات یک امتیاز مثبت بحساب میاد.


 تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


اما راز موفقیت این بلندگو نه کابینت ابتدایی آن بود و نه تویتر نچندان جالبش! چیزی که NS-10M به عنوان بهترین مانیتورینگ جهان چهل سال پیشتاز کرد, جنس مخروط درایور 7 اینچی آن بود. درایور میدباس این بلندگو از نوعی خمیر کاغذ که در صنعت عکاسی کاربرد داشت ساخته میشد, ماده ای بسیار سبک و محکم که توان باز تولید ضعیف ترین سیگنال های دریافتی داشت. مخروط این درایور بلعکس تمام تولیدات بلندگو تا به آن تاریخ و حتی تا به حال به شکل پرس ماده تولید نمیشد, بلکه از یک ورق کاغذ که با دست به شکل مخروط در آمده ساخته میشد. از سال ۲۰۰۱ به دلیل عدم تولید خمیر کاغذ مورد نیاز برای تولید درایور این بلندگو، تولید آن نیز متوقف شد. در تصویر زیر می توانید محل اتصال دو سر کاغذ ببینید:

NS-10M WOOFER

 NS-10M در نسخه ابتدایی مشکلی در صدا داشت، که فقط با روشی که در علم صدا بهش "Tissue Effect" یا تاثیر دستمال کاغذی گفته میشه برطرف میشد, و اون عدم هماهنگی بین صدای تویتر با ووفر بود، اودیوفایل ها و مهندس های صدا در آن سالها در بلندگوهای که Coherency خوبی بین درایوهاشو وجود نداشت از یک لایه دستمال کاغذی که روی تویتر قرار میگیره استفاده می کردن, تا یک بالانس فرکانسی در بلندگو ایجاد کنن, با کم یا زیاد کردن لایه های دستمال کاغذی هم میشد به نتیجه مطلوب رسید. بنظر من در بلندگوهای امروزی این تاثیر میشه با برنداشتن "گریل" بلندگو ها ایجاد کرد, کاری که من همیشه انجام میدم. 

در همان سالها و برای بر طرف کردن مشکل "Tissue Effect" در NS-10 تیم طراحی آقای ناکامورا یک نسخه ویژه با نام "NS10M Studio" تولید کردن, که در این مدل از یک تویتر Soft Dome با قطر 3.5 سانتی متر استفاده شد, که به نسبت مدل 1 اینچی قبلی توان تولید ناحیه فرکانس گسترده تر و هماهنگ تر با درایور 7 اینچی داشت. کابینت مدل استودیویی جدید نیز به شکل افقی طراحی شد که به اندازه زیادی از تیرگی و کدر بودن صدا Muddy در فرکانس های میانی کاسته شد. همچنین تغییرتی در  کویل ووفر و طراحی کراس اور ایجاد شد که باعث پاسخ فرکانسی بین ۶۰ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز شد. (ناحیه فرکانسی ۶۰ هرتز مهم ترین ناحیه بم صدا در ضبط موسیقی است) "NS10M Studio" معروف به این بود که تمام نقاط ضعف صدا را در مرحله رکورد آشکار می کند. یاماها و آقای ناکامورا به یک موفقیت جهانی دست پیدا کردن که تا به امروز در هیچ بلندگوی مانیتوری تکرار نشد.

شاید امروز دیگه بلندگوی آنالوگی مثل NS10M Studio یاماها فقط به عنوان دکور و ارزش در استودیو های ضبط موسیقی جهان حضور دارد, اما چهل سال افتخار میکس و مستر بهترین و بدترین های صنعت موسیقی جهان همراه این بلندگو است.

KEF LS50 Wireless

kef_ls50_wirelesskef_ls50_wireless inside


 تبلیغات: مجموعه  آکوستیک نماینده رسمی بلندگوی KEF در ایران...


بلندگوی USHER

USHER

USHER

در ادامه مطلب ببینید:

Wharfedale Reva 2 Review

Wharfedale Reva 2

 

My review sample Reva 2 speakers comes in beautifully crafted cabinets in many layers of hand finished lacquer in high gloss piano rosewood
Absolutely beautiful and top quality, aesthetically pleasing to look at it, also I’m afraid of touching with my bare hands because I do not want to put finger prints all over the beautiful cabinets (white gloves included)

Very well done Wharfedale because my significant other said Reva 2 is most beautiful speaker ever come to my listening room, Also Thanks for not up-charging high quality glossy piano finished cabinets because many manufacturers will add a few hundred dollars for such high quality. In this price point most bookshelf speakers have lesser quality of craftsmanship. I do like the look and build quality of Reva 2 speakers “Solid Five Stars” for build quality

Out of the box sounded a little muffle but it goes away after a day of playing time, I let them break in for 5 days straight streaming Pandora 24 hour non stop. After 100+ Hours of playing time I sit down and started serious listening section with my music selection by playing Heavy Metal, Jazz, Soul, Pop and many different genre of music
Overall sound is very good, most standout sound quality is midrange, as far as I have experience with many other speakers in this price range Reva 2 is one of the best in class for that part of music. Tonally accurate, correct timing and presence of richness in overall musical range with 3D like sound stage in my system, definitely must audition against Sonus Faber Venere 1.5 and or many other similarly priced bookshelf speakers

Highs are detail, accurate with good extension, convincingly good, true to source but I would love a little more spacious instrumental notes but I can love for what it is because midrange so good that sometimes I think of Reva 2 as Harbeth P3ESR for budget conscious audiophiles, Bass response is truly good for the size as well, nice and tight quality bass response from 5” drivers but subwoofer is a must for the people who craves deeper bass notes

These speakers are easier to place in the room, it can even put in the bookshelf thanks to ‘Slot-Loaded Distributed Port’ or I call it “down firing port”, which I think is really great design that I can place them pretty much anywhere as I wish and sonically pleasing to listen to but may sound dark with some recording, so carefully paring with associated equipments will results in very fine sounding pair of audiophile grade musical speakers for the people with smaller room to enjoy their music. I can listen Reva 2 speakers for many hours without getting fatigue and not genre sensitive speakers because I can throw any type of music and it will sound great with all kinds of music

Reva 2 is sonically pleasing and truly worth recommending to a friend

Pros: High End Quality Finished, Musical Midrange, Good Bass Response
Cons: Need A Little More Punch

Highs:⭐️⭐️⭐️⭐️
Mid-Range: ⭐️⭐️⭐️⭐️
Bass: ⭐️⭐️⭐️⭐️
Sound Stage:⭐️⭐️⭐️⭐️
Price: ⭐️⭐️⭐️⭐️

"Tharbamar"

الکترا 1038 بعد از 200 ساعت

خوب تا به امروز که 19 مهر 1395 هست بلندگوی فوکال "Electra 1038 Be" بیشتر از 200 ساعت کار کرده است. در مدتی که بلندگوها Break In میشدن, هوای تهران کمی سرد و گرم شد! من سعی کردم هوای سالن در حدود 20 درجه ثابت نگه دارم, شب ها که یکم سرد میشد (چند شب) یکم شوفاژ باز میکردم, و در طی روز که منزل نبودم سیستم با وولوم پایین روشن میزاشتم تا کار کنه, و در ساعتی که منزل بودم و سیستم تهویه هم روشن بود اما من پای سیستم نبودم! به بلندگوها جریان میدادم تا دمای سیستم ثابت نگه دارم. (چند باری هم بروی افکت فیلم شوک های سنگینی به بلندگوها وارد کردم که اصلا کار حرفه ای نبود!)

در این مدت و با تست های مختلف بروی الکترا روند خوبی در اجرای نت ها شنیدم, اکثر تست هارو با دستگاه Diapason انجام میدادم. بعد از حدود 40 ساعت کارکرد دقت اجرای نت ها بالاتر رفت و به ایده ال این کلاس قیمتی نزدیک تر شد. در ساعات ابتدایی کارکرد صدا در نت های پایین یکم گیج میزد و های نت ها کاور میشدن, با کارکرد بیشتر و در ساعاتی که سیستم کاملاً  Warm Up میشد, وضعیت اجاری نت های پایین هم بهتر میشد, الان هم که بنظرم زمان کارکرد اولیه بلندگوها کامل شده است, با توجه به وضعیت بهتر برق در اواخر شب و مدت زمان شروع به کار سیستم که از ساعات ابتدایی شب هست صدا در ساعات پایانی شب در بهترین حالت قرار دارد.

بعد از 100 ساعت کارکرد, بیشترین تغییر در میزان Coherency فرکانس های پایین, متوسط (به ویژه) و بالا شنیده میشد. از این جا بود که برای من کم کم لذت بردن از صدا شروع شد. با گذشت 150 ساعت کارکرد تونالیتی صدا بالاتر رفت و از دارکنس ناحیه میدرنج کم میشد. و بیشتر و بیشتر بین نواحی فرکانسی یک دستی و ارتباط ایجاد میشد.

بخش مهمی از تغییرات و واکنش های مثبت صدا در الکترا بعد از 150 ساعت شروع شد, تا قبل از این تایم با تعویض کابل از "AudioQuest" جدید (که بعداً ازش می نویسم) با "Wireworld" تمام نقره تغییرات صدا بیشتر در نواحی پایین صدا محسوس بود, اما هرچقدر به زمان Break In کامل نزدیک تر میشدیم, واکنش ها به تعویض کابل حساس تر و در فرکانس های مختلف وسیع تر شنیده میشد. و من بیشتر به تفاوت های صدا با دو نوع کابل موجود پی میبردم.

الان که 200 ساعت کارکرد کامل شده, میزان Bloat در نت های پایین بسیار کم شده و من نت های پایین خیلی Rich تر و با چسبندگی بیشتر می شنوم. و اصلا حالت سیال و بی هویت ابتدایی در نواحی پایین صدا نمی شنوم.

الان که دارم این مطلب می نویسم کابل AudioQuest در مداره و دارم صدا می شنوم, صدا با تعریف من Neutral و بسیار یکدست شنیده میشه, اينتروال های بین هر Ferret بسیار دقیق هستن و حتی با گوش غیر حرفه ای من عالی شنیده میشن و من دارم از صدای فوکال الکترا 1038 لذت میبرم و فکر می کنم با توجه به قیمت و کامپوننت های موجودی که دارم صدای خوبی از این بلندگو می شنوم.

خوش بگذره

B&W 685 S2

B&W 685 S2 speakers should be proven performers in my book
Last pair of B&W speakers I owned was CDM-1NT speakers long time ago and this 685 S2 speakers remind me the sound of CDM-1 speakers. (B&W house sound)

I tried many different type of music in my system with 685 S2 speakers, initial impression was good, produce pretty big sound stage and good dynamic presentation with good scale. I did break them in for 100+ hours of playing music/movies and still I couldn’t bring my self to liking the sound of these speakers

Good sound stage but not enough depth to create 3D sound, tonal balance is on the bright side and forward presentation of midrange is a little annoying, Highs are well extended but over emphasis on leading edges can be bright and edgy with some recoding, long listening sections can be very tiring but it does have ability play loud and provide decent quality sound to casual listening but price is steep for what it is

Bass is deep and rich but not as precise or articulated to my liking, by the size of bass drivers/cabinet size and $700 price tag I was hoping to get more precision and tightness in lower end response, but no worries better and cheaper $500 or less 2 way bookshelf speakers we can buy from other speaker companies that gives me more bang for buck, as well as musical pleasure

Overall these are not the type of speakers I would use for my musical pleasure or critical listening because I didn’t like the midrange in general, nothing else matters for me anymore. These speakers are just not suited to my taste, some may preferred the way it sound but I’m not convinced that these speakers worth $700 or equal performance to the price
Honestly, I do prefer Wharfedale Diamond 225s, JBL Studio 230s and ELAC B6 over B&W 685 S2 speakers because music matters

These speakers are for the people who like the B&W signature house sound

Pros: Bowers & Wilkins Name
Cons: High Price, Average Build Quality, Better Cheaper Offering From Competition

Highs: ⭐️⭐️⭐️
Mid-Range: ⭐️⭐️⭐️
Bass: ⭐️⭐️⭐️⭐️
Sound Stage: ⭐️⭐️⭐️⭐️
Price: ⭐️⭐️

"Tharbamar"