Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

بلندگو

Sonus faber Chameleon T

با توجه به نوع یاداشتی که در ذیل در مورد بلندگوی Sonus faber Chameleon T نوشتم و نظرات دوستان درباره این بلندگو, امروز غروب کیوان عزیز با من تماس گرفت و ازم خواست تا برم منزل ایشون و از نزدیک این بلندگوی هنوز ستاپ نشده ببینم و بشنوم. من این مدل در نمایشگاه های اند مونیخ به صورت دموی خارج از مدار دیده بودم, و انصافاً هم خوشگل بود و همون موقع ازش خوشم اومده بود. امروز هم در اولین برخورد همون حس فانتزی قشنگ بهم داد, این زیبایی و سایز مناسب برای یک بلندگوی دست ساز که با پنل های رنگی کنارش حدود 2500 دلار قیمت داره! واقعاً عالی بحساب میاد و درش شکی نیست.

قد و قواره بلندگو اندازه فوکال 826 شاید یکم بلندتره, دقیق نمیدونم اهمیتی هم نداره. بوی چرم طبیعی خیلی خوبی میداد (من چرم خیلی دوست دارم و زیاد هم میپوشم) همین چرم کاری و جنس دیافراگم بلندگوها و طراحی کلیش حداقل از هم کلاس های خودش خیلی با کلاس تره که برای من خوشایند بود.

در مورد صدا نمیشه نظر درستی داد, بلندگو تازه باز شده بود و به قول خودم تازه داشت با شرایط جدید آشنا میشد. اما باز با این شرایط صدای یکپارچه و پری داشت, مشخص بود با کارکرد بیشتر کاراکترهای بد صدا کمتر میشه و بلندگو به یکپارچگی بیشتری میرسه. یک نکته مثبت این بلندگو هماهنگی خوبی بین ووفرهای 7 اینچی با کابینت بود که خیلی خوب مچ هم طراحی شده بودن, واقعاً هم این درایورهای باس نچندان بزرگ دینامیک بالایی داشتن و خوب کابینت پر میکردن, کابینت بلندگو هم انرژی صدارو تو خودش نگه نمیداشت و رها می کرد.

بیشتر از این نمیشه از صدای Chameleon T بنویسم. بلندگوی بسیار زیبا, ارزون و فکر می کنم خوش صدای هست. دوستش خواهید داشت.

به روز رسانی: 28/12/94


برند Sonus faber یکی از خوش نام های ایتالیایی در صنعت صدای های اند است, برندی که ترکیبی از هنر دست ایتالیایی و مهندسی صداست. مدل Chameleon T یکی از ارزون قیمت های این برند بحساب میاد, که به تازگی دوست عزیزم آقای "کیوان شهسوار" از طریق باز دوست و استاد گلم آقای گمینی که از ایتالیا برگشتن به ایران آوردن.

به تازگی هم مدل فوق العاده "Lilium" با آمپلی فایر "Dan D'Agostino" در مجموعه T.S.R.A دمو بوده است, و از من هم دعوت شد که برم و صدای این مجموعه بی نظیر بشنوم, که متاسفانه وقت نشد و این ستاپ از دست دادم! همین جا از لطف مدیران این مجموعه تشکر می کنم.

من صدای بلندگوی Sonus faber مخصوصاً در مدل های بالاش خیلی دوست دارم, و برعکس چیزی که در ایران شنیدم که میگن این برند بیشتر ساخت خوبی داره تا صدای خوب! با بخش ساخت کاملا موافقم اما با صدا نه, چون من صدای این برند به دلیل کمی خشن بودن و قدرتش در انتقال این خشونت بدون فوروارد شدن صدا خیلی دوست دارم. من این سبک صدارو دوست دارم...

از کیوان شنیده بودم که خیلی از این مدل بخاطر امکان تعویض پنل های کناری بلندگو خوشش اومده و شاید بخردش! اما صحبت جدی در این مورد باهم نداشتیم, تا این که چند روز پیش با من تماس گرفت و گفت بلندگو در راه ایران است! امیدوارم بشه از این بلندگو صدای حداقل در کلاس فوکال آریا گرفت, اعتقاد دارم که میشه و شاید صدای موزیکال تر و کمی حتی Agressive تر از فوکال آریا بشه از این مدل شنید. من هنوز مدل Chameleon T نشنیدم, اما سعی می کنم اگر کیوان بتونه صدای خوبی از این بلندگو بگیره, ازش براتون بنویسم....

در ادامه مطلب تعدادی عکس از آنباکسینگ و مراحل ساخت و چرم کاری Chameleon T ببینید.

نگاهی به خانواده جدید B&W Diamond D3

 کمپانی B&W سری رفرنس "Diamond" این بار با طراحی و قطعات کاملا به روز شده روانه بازار کرده است. من هنوز موفق نشدم صدای سری جدید Diamond بشنوم! (حتماً در اولین فرصت) اما دوست خوبم آقای گمینی در ایتالیا به دعوت یک دوست ایتالیایی صدای این سری در فروشگاه تازه تاسیس ایشان شنیدن, و این عکس هارو برای من فرستادن تا با شما به اشتراک بزارم. خودشون هم در یکی از عکس ها تشریف دارن :) در مورد صدای این سری با هم صحبت و بحث کردیم, اما من ترجیح میدم تا صدای کامپوننتی خودم نشنیدم در موردش صحبت نکنم. پس منم مثل شما فعلا به دیدن تصاویر با کیفیتی از سری جدید بی اند دبلیو بسنده می کنم.

در ادامه مطلب عکس های زیبایی از خانواده B&W Diamond D3 ببینید

Focal Sub 500 P Quick Review

ساب ووفر 500 فوکال همراه با بلندگوی "Aria 948" توسط دوست عزیزم جناب آقای گمینی وارد ایران شد. اولین بررسی سری Aria توسط دوست خوبم جناب آقای amir در سایت منتشر شد. و کمی بعد بنده مدل Aria 948 مورد بررسی کمی دقیق تری قرار دادم.

 فوکال یکی از محبوب های من در صدای های فای و سینمایی است, (خودم هم فوکال دارم) البته نه ساب ووفر فوکال. مدل های که از ساب فوکال بطور ایده آل شنیدم, سری 700, 800 و همین مدل 500 بوده, تا الان نشده سری های های اند Electra و Utopia بشنوم! هر دو سری شنیدم اما در حالت های فروشگاهی که ارزشی از لحاظ تحلیلی ندارن. ساب ووفرهای سری 700 و 800 فوکال مخصوصاً در سری 700 رد می کنم, و سری 800 فقط میتونم تحمل کنم! تا به حالم هم نشده جدی ساب فوکال توصیه کنم.

این مدل 500 ظاهرش به سری آریا میخوره, مخصوصاً انحنای لبه بیرونی کابینت و لبه های گریل هماهنگی خوبی با آریا دارن و میتونه ترکیب دوست داشتنی در ستاپ های سینمایی باشه.

فوکال 500 P را به یک ووفر 11 اینچی ساخت خودش و با آمپلی فایر 550 واتی مجهز کرده است. در نگاه اول خشونت و قدرتی که از ساخته های SVS به آدم منتقل میشه نداره! خوب قرار هم نیست داشته باشه چون SVS کینگ کنگ ساب ووفرهاست و فوکال فقط یک سازنده ساب ووفر است.

 500 فوکال بروی موزیک جنس صدای خشک و ضربه ای سری 700 و نرمی و در نواحی کات های بسیار پایین گنگی سری 800 نداره و میشه گفت طیف گسترده تری از فرکانس های پایین در این مدل میشه شنید. برای من عوض نشدن جنس صدای ساب از وولوم  1/4 تا 3/4 بسیار اهمیت داره, دوست دارم جنس و ضربه های که میشنوم در یک بازده وولوم صدا تغییر زیادی نکنه, یعنی از لود گنگی در دور دست تبدیل به ضربه های سنگین به دیواره کابینت نشه. فوکال 500 در کلاس یک میانه قیمت کمی گرون سعی میکرد جنس صداشو در وولوم های مختلف تغییر نده, اما من به راحتی فشار هوای داخل کابینت متوجه میشدم, فشاری که با طراحی خوب فوکال در میزان مقاومت دیافراگم و حجم کابینت سعی میشد کنترل بشه و داشت بهتر از سری 800 انجام میشد.

P500 فوکال در تست سینمایی کمی عقب تر از موزیک قرار گرفت! یا شاید انتظار من خیلی بالاست. بروی صدای سینمایی جنس صدای فوکال کمی رفت به سمت لود شدن تا افکتیو بودن من دوست داشتم با سنگین شدن افکت ها داینامیک بیشتری از صدا بشنوم اما فوکال لود بیشتری به من میداد. در نظر بگیرید که چهار گوشه پارچه بزرگی گرفتن و همزمان و با یک قدرت تکان میدن, جنس موج ارسالی از فوکال به شنونده دقیقاً شبیه به شکل موجی که پاچه ای در این شرایط ایجاد میکنه! اما جنس صدای ساب ووفرهای برتر مثل SVS و چیزی که من دوست دارم در ستاپ سینمایی بشنوم مثل این هست که یکی از چهار سر پارچه مورد مثال به شدت تکان بدن, شکل موج ایجاد شده در پارچه و شوکی که ایجاد میکنه ایده ال صدای سینمایی و من است. فوکال در افکت های سنگین بلعکس موزیک تلاش کمتری در کنترل و انتقال حس یک ساب ووفر برتر به من داشت, من بیشتر لود 550 واتی سنگین میشنیدم تا پیک های شوک آوری که دوست دارم.

در کل صدای ساب ووفر فوکال 500 یک متوسط قابل قبول ارزیابی می کنم که سعی در نمایش های اند داشت.

  صدا

طراحی و ساخت

Audio physic classic 30 Review

Audio physic classic 30 توسط یکی از دوستانم وارد ایران شده است, همان دوستی که بلندگوی JAMO C 809 دارن و من ازش براتون نوشتم.

بلندگو وقتی من شنیدم که چهار روز بود اومده بود جای جامو 809 قرار گرفته بود, و هنوز بوی نوی بلندگو نرفته بود.

بلندگوهای ایستاده Audio physic از کراس اورهای پیچیده ای استفاده میکنه و نیاز به شرایط خاصی برای Break-in شده دارن. برعکس خیلی از بلندگوها که با وولوم کم و کارکرد طولانی از حالت اولیه خارج میشن, این بلندگو نیاز به کمی جریان داره تا از حالت اولیه خارج بشه. اولین شوک باید حداقل 12 ساعت به این بلندگو بدید, اجازه بدید بلندگو در شرایطی که خودتون احساس می کنید درایورها جریان مناسبی دریافت میکنن کار کنه, اولین تغییر صدای این بلندگو در همین چند ساعت اولیه احساس می کنید. با گذشت زمان صدا یکپارچه تر میشه و بلندگو به صدا واقعیش نزدیک میشه.

بلندگوها در همون ستاپ جامو 809 قرار گرفته بود:

Kandy K2 Amplifier

Kandy K2 CD

کابل ها Cardas و از سری Cross بود

اولین شاخص مثبتی که در صدای این بلندگو شنیدم, حس آرامشی بود که صدا داشت, صدا به اندازه کافی جزئیات دیجیتال منتقل می کرد, حس خوشایند Bloom در فرکانس های بالا حس می کردم و گوشم از صدا لذت میبرد.

صدا در ناحیه میانی با Fluency در محیط جریان داشت, بلندگو اجازه نمیداد های فرکانسی بر میدفرکانسی سوار بشه, این همون اتفاق بدی که در اکثریت ارزون قیمت ها و یا گرون های بد شنیده میشه, در این بلندگو فرکانس های میانی روان و مستقل شنیده میشد. از کیفیت خوب میدباس بلندگو هم نمیشه گذشت, حس کندی و تنبلی که در بعضی از هم کلاس های این بلندگو می شنوم وجود نداشت, صداها بسیار سریع و با جزئیات خوبی پخش میشد. من بر این باور هستم این صدا با کارکرد بیشتر بهتر هم خواهد شد.

 صدای Audio physic بیشتر از این که به Neutrality بالای مثل سری ناتیلوس B&W نزدیک باشه Warmness به شنونده منتقل میکنه! اما نمیتونم بگم Neutrality صدا کم بود, یا من حس موزیکالیتی که دوست دارم ازش نگرفتم. صدا یکپارچه, ظریف و با حس پخش میشد.

با این که رکسان در وولوم بالا کمی به صدا دیستورشن و استرتس میده! اما با Audio physic خیلی خوب کنار اومده بود و صدا تمیز و با استرس کمی اجرا میشد.

 من در ابتدا فکر میکردم صدای باس Exaggerated شده ای باید از این بلندگو بشنوم! اما اشتباه می کردم, ناحیه پایین خیلی خوب همراه با موزیک کنترل میشد و تقریباً میتونم بگم ضربات فرکانس پایین خارج از موزیک و به صورت مصنوعی نشنیدم!

باز هم باید به اجرای ناحیه میدرنج این بلندگو اشاره کنم که حتماً با کارکرد بیشتر Bloom قشنگ تر خواهد داشت, تا همون جای که من شنیدم ووکال جلو و با پویایی خیلی خوبی اجرا میکرد, و من واقعا داشتم از صدای Chris Jones و آهنگ فوق محبوبم Long After You're Gone لذت میبردم.

جای که من نشسته بودم (که معمولا خودم انتخاب می کنم کجا بشینم) Soundstage در ناحیه فرکانس بالا و میانه خیلی خوب میشنیدم, در فرکانس پایین هم میتونست بهتر بشه که خوب با توجه به شرایط نچندان مناسب اکوستیک بد نبود. بنظرم بلندگوی قوی در ایجاد Soundstage است.

این دوستم خواننده اپرا هستند و همیشه باهم در تست صدا بحث تایمینگ داریم, Audio physic classic 30 توانایی خوبی در کنترل و اجرای اینتروال ها داشت, که میشه همون سکوت در صدا, اما بنظرم کمی در تکمیل Scale نت ها ضعیف بود! که من همونجا گفتم این میتونه با کارکرد بیشتر و خارج شدن سلف های کراس اور از حالت مغناطیسی بهتر بشه و به ایده ال من نزدیک بشه. تا همین جا هم خوب بود.

بنظرم این ستاپ خیلی دوست داشتنی شده و نباید بهش دست زد, البته اگر این دوست عزیز گوش بدن و هر بار که پاشو از ایران بیرون میزاره در برگشت یک جفت بلندگو با خودش نیاره!

خوشحالم Audio physic در ایران نماینده داره (اگر اشتباه نکنم شرکت جم با مدریت آقای راد نماینده رسمی این برند هستن) و من میتونم این بلندگو خوش صدارو پیشنهاد کنم.

صدا

طراحی و ساخت

MISSION

کمپانی بلندگو ساز MISSION یکی از اون سازندگان مینیمالی هست که خیلی وقت بود دوست داشتم توسط یک فروشنده مورد اعتماد و (همراه با مخاطب سایت) عرضه بشه تا من بتونم به علاقه مندان سیستم های درست و حسابی سینمایی و های فای ارزان قیمت پیشنهاد بدم.

از شاخص های این بلندگو  توان تحمل بالای جریان های سنگین افکت است, یکی از سازندگان معتبری که میشه با خیال راحت به آمپلی فایر وولوم بدید بدون نگرانی از سوختن بلندگو حتی در سنگین ترین پیک های لحظه ای, درست همونی که من در صدای سینمایی دوست دارم.

صدای سری ایستاده MISSION  نه تو کلاس اروپایی ها قرار میگیره و نه هم رده های آمریکایی خودش! نه خیلی نرم و کسالت آوره و نه خشگ و گوش خراش, این همون صدای که بهترین در سینمایی و ایده ال در پاپ موزیک هاست.

ساخت بسیار خوبی داره و نسبت به قیمتی که از مشتری میگیره جلوتر هست. و تا دلتون بخواد از مجلات مختلف جایزه درو کرده! تقریباً میشه گفت تنها 5 ستاره ارزان قیمت بازار بحساب میاد.

خوشبختانه این بلندگو توسط فروشگاه آکوستیک عرضه میشه و این امکان برای مشتری ها فراهم شده است که در شوروم بزرگ و مجهز این فروشگاه صدای سری MX این بلندگو بشنوند.

حتما برای شنیدن این بلندگو به شوروم آکوستیک برید و در زمان تست از مسئول تست سیستم ها بخواهید روی وولوم 2.4 و 3.4 براتون صدا بگیرن, یکی از شاخص های این بلندگو توان صدای بالای که ایجاد می کند.

بلندگوی MISSION با آمپلی فایر دنن توصیه می کنم.

این دوتا عکس مدیر آکوستیک ارسال کردن

Focal Aria 948 Review

 Focal Aria 948 Review

بلندگوی فوکال "Aria 948" از سری جدید 900 از اولین های بود که توسط آقای گمینی از دوستان قدیمی من وارد ایران شد و من قبل از شاید وارد کننده اصلی این بلندگو در ایران صدای سری 900 فوکال شنیدم.

در مورد ظاهر و تفاوت های که سری 900 با سری 800 داره, آقای amir دوست خوبمون از مدل 936 (که بنظرم بهترین این سری هست) نوشتن پس نیازی نیست من تکرار مکررات کنم.

کل سیستم با کامپوننت های Consonance شنیدم, سورس و آمپلی فایر از بهترین های هستند که این برند میسازه, آمپلی فایر Cyber 880 و سورس Droplet CDP5.0 اگر مدل هارو اشتباه نوشتم خودشون در نظرات اصلاح کنند.

کابل از برند فوق محبوب من Wireworld و از سری Equinox 7 بود! یک کابل عالی با خلوص مس بسیار بالا, که انتخاب خوبی برای یک تقویت کننده لامپی با مشخصات Consonance است. اگر کل سیستم صدای خوبی میداد یکی از دلایل وجود این کابل در مدار بود.

خوشبختانه وقتی من رسیدم که سیستم بیش از یک ماه از ستاپش گذشته بود و میشد گفت دارم صدای یک سیستم Break-in شده را می شنوم, کل سیستم از کامپوننت های بودن که نیاز به کارکرد بالا در یک مدار داشتند تا به صدای پایداری برسند, در مطلب کابل Wireworld هم گفتم این کابل نیاز به 400 ساعت کارکرد اولیه داره تا صدای کابل شنیده بشه, این سیستم هم به همین شکل نیاز به کارکرد بالا داشت تا پتانسیل محدودی که داشت بتونه نشون بده.

خوشبختانه آقای گمینی مثل من اعتقاد شدیدی به استفاده از Absorber در تمام کامپوننت ها دارند, نتیحه ای که لرزش گیرها در صدا دارند کمتر از یک آکوستیک خوب نیست.

یکی از نکات منفی که این دوستمون همیشه در ستاپ ها ازش استفاده میکنه و من باهاش موافق نیستم, (حداقل در لامپی ها موافق نیستم )استفاده از انواع Power Supply است, و با این دلیل که برق ایران وضعیت درستی نداره پس باید باشه! در مدارات DSP پاسخ خوبی دارن و کمک می کنن جریان صدا کانالیزه تر شنیده بشه, حتی در آمپلی فایرهای Solidstate گاهی نتیجه خوبی در ناحیه پایین صدا دارند اما در لامپی ها نتیجه کاملا برعکسه و ماهیت صدارو تغییر میدن و صدارو دچار یک Neutrality میکنند که این در مدارات لامپی بی معنی است. لامپ تاثیر به مراتب قوی تری نسبت به ترانزیستور روی صدا داره, درسته در اکثر لامپی ها این تاثیر منفی است! اما نباید با دادن مسکنی مثل Power Supply شاخص های مثل سکوت که کمتر در لامپی ها هست بهش بدیم و در عوض ماهیت لامپ ازش گرفت.

با فوکال سری 900 بیشتر میشه موزیک گوش کرد, اون تیزی و خشگی سری 800 نداره, صداش نرم تر شده و آن تندی و هیجان سری 800 کمتر درش شنیده می شود.

948 در اجرای Timbre سازها خیلی خوب بود و من خیلی راحت میتونستم ریتم باهاش بگیرم, آمپلی فایر کنترل خوبی روی ناحیه پایین داشت و همین باعث میشد استرس کمتری به صدا وارد بشه و بلندگو راحت بتونه ریتم نگه داره و به شنونده تحویل بده.

Consonance ساخته قوی در اجرای نت ها نیست, اما از شاخص های مثبت چند مدلی که من ازش شنیدم تاکید نداشتن بر صدای گرمی که اکثر لامپی ها با خراب کردن بسیار از شاخص های موسیقیایی میخوان بهش برسند.

صدا در ناحیه میدرنج جلوتر از سری 800 شنیده میشه, در سری 800 درایور فرکانس بالا بر صدا قالب است, اما در 948 اون یکپازچگی که من دوست دارم میشد در فاصله 1.5 متری که من نشسته بودم شنید, درایورها با هم دشمنی ندارن و هر کدوم کار خودشون بدون سعی در قالب نشان دادن صداشون انجام میدادن.

صدای سری 900 حس خوشایند آنالوگ در شنونده بازسازی میکنه که این حس خوب مدیون Transparent بالای درایورها ست, هرچقدر کیفیت درایورها بالا بره صدا از نمایشی و تاکید بر دیجیتال میره به سمت آنالوگ بودن, 948 حس آنالوگ با شفافیت دیجیتال اجرا میکرد و این چیزی که من خیلی دوست دارم. اصلا نمیتونم ادعا کنم مثل خارما یا بی اند دبلیو ناتیلوس میتونست من Involve کنه, اما این توانایی داشت که من به شاخص های موزیکال توجه کنم تا این که ذهنم درگیر بالانس نبودن درایورها یا پرتاب جزئیاتی باشه که هیچ ربطی به موزیک ندارند.

Soundstage یکی از بهترین های که در این قیمت شنیدم نبود, و دلیلش کمی ملایم بودن درایو فرکانس بالا این بلندگو است, چند باری زاویه بلندگو تغییر دادم, لیزر همراه نداشتم تا راحت بتونم زاویه هارو تنظیم کنم اما با این حال تونستم به نقطه ای برسم که بگم بله بهتر شد, سازهای کوبه ای Body بهتری پیدا کردن و تونستم صدارو از دوتا مونو به یک استریو  نزدیک کنم, 948 استریو خوبی اجرا میکرد و سازهارو تا حدودی سرجاهاشون چیده بود اما مشکل در یک خط قرار داشتن سازها بود! در تصویر سازی ایده ال هر ساز در محلی خارج از خط فرضی که 948 درست کرده بود چیده میشن, اما 948 داشت سازهارو در یک خط و هم ردیف با ووکال اجرا میکرد! شاید با وقت بیشتر میشد وضعیت بهتر کرد.

در سری 900 ناحیه فرکانس پایین بطور محسوسی پیشرف کرده و به مدل های بالاتر فوکال نزدیک تر شده, باس ملایم تر و با عمق بهتری شنیده میشد, مثل الکترا باس Smooth و بدون جلب توجه اجرا میشد, همین باعث میشه در موزیک های کلاسیک و اپرا صدا کمتر گره بخوره و اجازه بده میدرنج ها بهتر شنیده بشه. در صدای این ستاپ یه حس لرزش در فرکانس های پایین شنیده میشد که برمیگرده به لوپ گراند یکی از کامپوننت ها که من داشتم اثراتشو در ناحیه پایین میشنیدم, هرچی بود ربطی به بلندگو نداشت.

در کل آنچه من شنیدم صدای با Integrity راضی کننده در اجرای نت ها و ریتم صدا بود, موزیکال تر و با دینامیک تر نسبت به سری 800 کمتر مناسب برای POP موزیک ها نسبت به سری 800 و بهتر در اجراهای ارکسترال.

کلام آخر:  فوکال سری 900 یه پیشرفت خوب بحساب میاد, اگر دنبال یه های فای با قیمت منطقی هستید سری 900 بهتون توصیه می کنم.

اجرای صدا

طراحی و ساخت

Pioneer SP-PK52FS Quick Review

یکی از حساسیت های من در ستاپ سینمایی بروی کانال مرکز است, بلندگوی که برای این کانال در مدار قرار می گیرد اهمیتی بیشتر از کانال های اصلی و ساراند دارد, متاسفانه اکثریت مجموعه های ارزان قیمت سینمایی فاقد بلندگوی مناسب برای کانال مرکز هستند! مشکل بسیار جدی که پکیج های ارزان سینمایی دارن هماهنگ نبودن بلندگوی مرکز با کانال های اصلی صداست! فول رنج بودن, کابینت های کوچیک, طراحی های صرفاً تجاری و بسیاری ضعف های دیگه که در بسیار مواردی کل مجموعه غیر قابل توجیح می کنند!

تمرکز اصلی صدای سینمایی بروی کانال مرکز هست, کانال مرکز حجیم ترین و حساس ترین بخش صدارو در اجرای سینمایی بر عهده دارد, از دیالوگ تا بخش مهمی از افکت ها اصلی صدا در کانال مرکز اجرا می شود. مطلب (اهمیت بلندگوی مرکز) مطالعه کنید.

کمپانی پایونیر در ساخت مجموعه سینمایی PK52 از طراح بلندگوی های اند TAD آقای "Andrew Jone" استفاده کرده است! من نمی دونم این موضوع چقدر جنبه تبلیغاتی کاره! اما نتیجه شده یک مجموعه بسیار زیبا, افکتیو و از همه مهم تر با قیمت فوق العاده مناسب که برای یک شروع تایید شده سینمایی می تواند بهترین انتخاب باشد.

 خصوصیتی که این مجموعه از دیگر ارزان های بازار متمایز میکند طراحی و سایز بلندگوی مرکز آن است, یک 2way بسیار خوش سایز و فول فرکانسی برای حساس ترین کانال صدای سینمایی.

این مجموعه پایونیر با آمپلی فایر "VSX-923" شنیدم, صدای افکتیو به لطف درایورهای کوچیک اما بسیار سریع, دیالوگ جلو و تاثیر گذار, هماهنگ بودن کانال مرکز با دو کانال اصلی صدا از مهم ترین شاخص های صدای سینمایی این مجموعه است. PK52 بروی آمپلی فایر 923 با دی بی +4 به راحتی درایو میشد, بروی وولوم  3/4 و افکت های سنگین فیلم "Transformers" ساختار صدارو حفظ می کرد و دچار آشفتگی نمیشد.

روی موزیک نمی تونم وارد ساختار های فای صدا بشم, اگر قیمت این مجموعه در نظر بگیریم موزیک هم برای پاپ موزیک های رایج ایده ال و بسیار بهتر از ست های صرفاً تجاری بود.

مجموعه SP-PK52FS پایونیر برای یک شروع مورد تایید توصیه می کنم

 طراحی و ساخت

اجرای صدا

ساب ووفر سیلد

SVS PB13-Ultra

سایت Sound & Vision کار جالبی که انجام میده این که بعضی از ایمیل های که به مدیر این سایت ارسال میشه با پاسخ در سایت منتشر میکنه, بعضی از سوالات جنبه عمومی داره و میتونه سوال خیلی از علاقه مندان باشه, کار جالبی که ما در این چند سال انجام ندادیم! در این پست سوالی در باره ساب ووفرهای سیلد پرسیده شده که پاسخ خوبی داده شده است, در اینجا من هم یه نکاتی بهش اضافه می کنم.

 دلیل این که ساب ووفر های سیلد (بدون پورت خروجی باس) برای اتاق های کوچیک مناسب تر هستند به پاسخ آکوستیک اتاق برمیگرده, فرکانس های پایین از سطح حرکت می کنند, یکی از دلایلی که کف اتاق تاثیری بیشتر در ناحیه باس صدا داره همین سطح حرکت کردن فرکانس های پایین است. کابینت های سیلد ساب ووفر گستره دینامیکی محدودی نسبت به رفلکس ها دارن, اگر یه ساب ووفر داری پورت باس گستره ای به شعاع مثال 4 متر ایجاد میکنه, همون سایز ساب ووفر از نوع سیلد 1.5 متر توان انتشار فرکانس های پایین دارد. شعاع محدود تر صدا باعث بازتاب های سطحی و میانی کمتری میشه که باعث فوروارد نشدن ناحیه فرکانس پایین در شرایط اکوستیکی بد به شنونده می شود. (البته این امر کاملا نسبی و دلیل بر بهتر بودن سیلدها در موزیک نیست)

در صدای سینمایی داستان کاملا متفاوته و ساب ووفرهای داری پورت رفلکس باس حرف اول را میزنند, ساب ووفرهای سیلد به همون علت شعاع صدای محدودی که دارن در فضای سینمایی DSP صدارو بهم میریزن, در یک ستاپ 5.1 یا 7.1 فرقی نمیکنه اگر بلندگوهای کانال های اصلی باس رفلکس باشن و ساب ووفر سیلد انتخاب بشه به علت شعاع فرکانسی محدود پوشش فرکانسی اتاق بهم میریزه و صدای ساب میره عقب, در این حالت صدای کانال LFE هایلایت میشه و در پیک های سنگین محل قرار گیری ساب ووفر توسط شنونده کاملا قابل تشخبصه! این مسئله میتونه فضای DSP که میدونید از مهم ترین عوامل صدای سینمایی خوب هست خراب کنه. در بعضی از ستاپ های سینمایی دیدم برای جبران ضعف ساب ووفرهای سیلد از دو ساب در کانال جلو استفاده کردن! این کار تا حدودی میتونه شعاع پوشش فرکانس پایین جبران کنه اما باز مشکل DSP صدا شنیده میشه!

مشکل دیگه ساب ووفرهای سیلد افکتیو نبودنشون, قسمت مهمی از صدای سینمایی پرتاب افکت های فرکانس پایین به شنوده است, ساب های سیلد در جای که قرار دارند ضربه های شبیه به تبل میزنن, در صورتی که صدا باید به عمق وجود شنونده نفوذ کنه و اون از جا بکنه, کاری که ساب ووفرهای دارای پورت باس (از نوع درست و حسابی) خیلی سنگین انجام میدن!

سیلد بودن ساب ووفر در کل شاید بتونه در فضاهای کوچک با اکوستیک بد حس شنیداری بهتری در موزیک به شنونده بده, اما این مسئله مهم نباید فراموش کرد که فضای کوچیک در موزیک نیازی به ساب ووفر نداره! ساب ووفر فقط در فضا سازی های بزرگ ارکستر اون هم در شرایط آکوستیکی مناسب و ساب ووفرهای خاص از برندهای خاص مثل Wilson Audio و چند برند دیگه میتونه کمک کنه سازهای ضربه ای بهتر شنیده بشن و درک شنونده از فضای ارکستر دقیق تر باشد.

Jamo C 809 Review

Jamo یک برند بلندگو ساز نسبتاً قدیمی دانمارکی است, که چند سالی با کمپانی بزرگ Klipsch ادغام شده است, یامو که در ایران بهش میگن جامو طراح خوبی در زمینه کابینت و کراس اوره و کلیپش درایور ساز بسیار خوبی است, همکاری این دو برند دوست داشتنی در چند سال گذشته نتیجه بسیار موفقیت آمیزی برای هر دو کمپانی داشته است! های کلاسی مثل C 809 از جامو که در این مطلب نگاهی بهش خواهیم داشت, و مدل ارزان اما بسیار خوش صدای S 426 نتیجه همکاری این دو برند است!

C 809 از راه زمینی و کشور ارمنستان وارد ایران شده است! در نگاه اول با یک بلندگوی بسیار خوش قد بالا و با کیفیت روبرو هستید, کیفیت و ظرافت ساخت این بلندگو شمارو به تحسین وادار خواهد کرد, مخصوصاً وقتی از قیمت این بلندگو مطلع میشید بیشتر ساخت و ظرافت به کار رفته در آن شمارو هیجان زده خواهد کرد! این بلندگو در کشور مبدا حدود 1100 دلار خریده شده است! که اگر به دلار روز حساب کنید کمتر از فوکال سری 800 و خیلی از هم رده های آن تمام شده است! اما بریم ببینیم در صدا در رقابت با خوش نام های هم کلاس خود چی برای گفتن دارد!

آمپلی فایر و سورس هر دو رکسان سری Kandy بود

Kandy K2 Amplifier

Kandy K2 CD

کابل ها همگی Cardas و از سری Cross بود

کل سیستم بیشتر از 100 ساعت کار کرده و میشه گفت کاملا Break-in شده بود, این از نواحی میکرو صدا به خوبی میشد فهمید. من از صداهای جیغ خوشم نمیاد! از طرفی هم اصلا با صداهای Emotional نمی تونم ارتباط برقرار کنم, یکی از خوبی های صدای رکسان یکپارچگی در نواحی مختلف صداست, رکسان سعی میکنه آنالوگ باشه تا دیجیتال, آنالوگ بودن مثل لامپ منتقل نمیکنه, بنظرم خیلی بهتر از بیشتر لامپی ها ریتم موزیک حفظ میکنه و صدا در وولوم پایین از ریتم نمیفته و جیغ نمیشه! طراح رکسان ایده های بسیار خوبی در موزیک داره و اگر در الکترونیک بیشتر پیشرفت کنه میتونه دوست داشتنی تر از اینی باشه که الان هست. یکی از ضعف های رکسان در قسمت پاوره, اگر رکسان از برق بکشید و پاور کاملا تخلیه کنید و دوباره سیستم روشن کنید مشکل جریان هجومی که در مدار ایجاد می کند از خطای هارمونیک خازن های خروجی متوجه میشید! این مشکل شاید بخاطر بالا رفتن فرکانس سلفی در ترانس است که در شروع ایجاد راکتانس سلفی می کند! اگر یه رکسان داشتم حتما میزان هانری ترانس اون در شرایط مختلف اندازه گیری می کردم و شاید علت این مشکل بیشتر درک می کردم.

جامو C 809 با رکسان و کارداس بسیار خوب صدا میداد, خیلی بهتر از فوکال سری 700 و مانیتور سری طلایی! اگر بخوام یه تصویر کلی از صدای جامو به شما بدم آرامش, یکپارچگی و بار صدای بود که این بلندگو به گوش ارسال می کرد! در مدت یک ساعتی که صدا شنیدم اصلا حس Fatigue نداشتم, ترکیب رکسان و کارداس صدای با پس زمینه کمی تاریک و ملایم به بلندگوها ارسال می کرد, درایور مید باس جامو این صدای مینی مال بسیار زیبا و دوست داشتنی بازسازی می کرد, صدا چسبیده به دیافراگم و بدون حس کابینتی شدن فرکانس های میانی شنیده میشد, در اکثر بلندگوهای تو این رنج صدای میانه یه جوری انگار کابینت زده اجرا میشه! بعضی از طراحان دوست دارن صدای کابینت شنیده بشه و این برای برخی از ادیو فیل ها تبدیل به یک شاخص مثبت شده! که من اصلا دوسش ندارم. جامو آزاد از تاثیر کابینت سعی می کرد به موزیک نزدیک بشه, صدای میانی جامو C 809 با Texture دوست داشتنی به گوش من راحت شنیده میشد.

جامو تویتر بسیار دقیقی هم داشت! میتونم بگم در این کلاس از بهترین های بوده که شنیدم, SoundStage که در اتاق ایجاد میکرد کامل بود, با این که کمی مستقیم بود اما صداش فوروارد نمیشد, صدا عمق داشت و حس سازهارو خوب بازسازی می کرد, مخصوصا در وولوم بالا تونالیتی بسیار خوبی داشت! این نکته ویژه را در زمان تست ازش نوشتم, این خیلی مهم که درایورهای بلندگو در وولوم های مختلف تغییر شخصیت نده و تونالیته صدارو حفظ کند.

جامو در فرکانس های پایین باس کیپی داشت, مخصوصا در وولوم کم صدارو خوب رندر میکرد و صدا از ریتم نمیفتاد, با افزایش وولم شخصیت صدا تغییر نمی کرد انگار فقط نوازندگان ضربات محکم تری به ساز های کوبه ای وارد می کردند! باس عمیق و جلو بود, درایورهای باس تا وولوم متوسط حرکت زیادی نداشتند اما باس کامل عمیق و کیپ بود که نشان از کیفیت طراحی کابینت است.

ترکیب رکسان, کارداس و جامو Ambience و Body بسیار بهتر از هم کلاس های بود که شنیده بودم داشت! جامو C 809 بلندگوی بسیار با ارزش و خوش صدای بود.

 

  اجرا

طراحی و ساخت

هر فروشنده ای که این بلندگو با قیمت منتقی وارد ایران کنه مورد حمایت جدی من قرار خواهد گرفت!

معرفی KEF X300A

KEF X300A جدیدترین مدل خانواده LS50 با قیمت بسیار ارزان تر و فوق العاده کارامد برای موسیقی دیجیتال امروزی ست, یک بلندگوی اگتیو با دو پاور جداگانه در هر کابینت, قدرت و وضوح صدای بسیار عالی را برای لذت موسیقی از منابع دیجیتال ایجاد می کند, بلندگو با Ipod و گوشی موبایل شنیدم, اگر قیمت 800 دلاری این بلندگو در نظر بگیرید میشه گفت بهترین انتخاب برای داشتن یک مجموعه شیک و خوش صداست, شاخص های صدای نزدیک به LS50 داره و از درایو فوق العاده Uni-Q در این مدل استفاده شده است. کابینت خوش ساخت و با بدنه بورس خورده ارزش های این بلندگو دوچندان میکند. بنظرم صدای به مراتب بهتر از مینی های فای در این رنج قیمت دارد. یکی از مزایایی بسیار کاربردی این مجموعه امکان دریافت سیگنال صوتی توسط وایرلس است, با این امکان دیگه حتی زحمت سیم کشی را هم نخواهید داشت, این یعنی کافی روی تخت خواب دراز بکشید و موزیک مورد علاقتون از Ipod یا گوشی موبالتون انتخاب کنید و از اجرای بسیار با کیفیت KEF X300A لذت ببرید. اپلیکیشن آندروید, ویندوز و IOS در سایت رسمی KEF در دسترس است.

KEF X300A بهترین انتخاب برای اجرای با کیفیت منابع موسیقی همراه است.

KEF LS50 Review

KEF مدل LS50 به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس کمپانی تولید کرده است. طراح کابینت این مدل آقای "Mark Dodd" هستند. LS50 به علت ابعاد صدای که داره میشه ازش برای های فای خانگی هم استفاده کرد. در این مدل از درایو ارتقاء داده شده Uni-Q استفاده شده که فقط در مدل Blade که از سری های اند KEF هست از این درایور استفاده شده است. ساختار درایو Uni-Q با سری Q تفاوتی نداره فقط کیفیت آلیاژ بکار رفته و دقت ساخت در کلاس های اند قرار دارد.

LS50 یکی از اون Two-way های که تا صداشو نشنوید نمیتونید باور کنید از یک کابینتی با این سایز صدای با این ابعاد گسترده شنیده بشه! درایو Uni-Q امکان حرکت های فیزیکال خیلی بالای برای جا به جای هوای داخل کابینت نداره و فقط با طراحی خاص کابینت که میشه از این درایو Mid Bass, باس خوبی شنید طراحی که خیلی عالی برای LS50 انجام شده است. LS50 امپدانس و حساسیت نسبتا بالای داره اما خیلی هم خوش درایو نیست و بیشتر از اونی که فکر کنید جریان میخواد تا درایو بشه. کلان KEF جریان خوب میخواد تا بشه ازش صدای خوب گرفت! 

در کابینت LS50 از یک پورت رفلکس باس منحصربفرد استفاده شده که در مرکز مجرای پورت از فوم ضخیم قابل انعطاف استفاده شده است که در پیک های سنگین فوم متناسب با حجم هوا منبسط می شود و حجم پورت افزایش پیدا میکنه در این حالت جریان هوا بدون برگشت به داخل کابینت و ایجاد رزونانس از کابینت تخلیه میشه. طراحی پورت باسی با امکان تغییر ضخامت ایده بسیار هوشمندانه که مشکل تداخل فرکانس پائین و متوسط در این بلندگو به حداقل رسانده است.

صدای LS50 فوق العاده زنده ست, میدونید که من از صدای حسی بدم میاد! صدای Emotional برای شو بسیار عالیه اما من دوست ندارم! به دلایلی که قبلا درباره موزیک گفتم. ابعاد صدای این بلندگو یکی از بهترین های بوده که در این سایز کابینت و درایور شنیدم! صدای واید با پرتاب بالا در یک پوشش فرکانسی کامل جزئیات کاملی به شنونده میده. واید بودن فول فرکانسی این بلندگو place در فضای اتاق راحت کرده و با کمی زاویه دادن به بلندگوها میشه sweet spot اتاق تغییر داد. اکثر بلندگوهای Two-way مشکل place و محدود بودن sweet spot دارن که این بلندگو همانطور که گفتم به دلیل پرتاب صدا و همچنین واید بودن موج از دیافراگم بلندگو سختی پیدا کردن بهترین نقطه صدارو کمنر کرده.

 یکی از ویژگی های عالی این بلندگو Refinement که در محدوده فرکانس میانه و بالا داره, بطوریکه حضور بلندگو حس نمی کنید, صدا در بعضی فرکانس ها خشن نمیشه و لبه پیدا نمیکنه, خش صدا با صدای ساز شنیده میشه و بلندگو چیزی از صدا کم یا زیاد نمیکنه, ارزشمند ترین ویژگی که کامپوننت ها میتونند داشته باشد همین Neutrality , کافی یک طراح فقط با این دید محصولی طراحی کنه, مطمئن باشید در طراحی های متوسط با Neutrality بالا پاسخ های خیلی بهتری خواهید گرفت تا از طراحانی که ذهن رنگی دارند و میخوان با صدای خاص خودشون مطرح کنند! و این وسط فقط موزیک که قربانی ذهنیت طراح میشه.

 صدای LS50 تصویر Soundstage عالی داره, البته با تست های که من کردم تصویر کامل از فضای اجرا یکم محدود بود! و اگر کمی عقب میرفتم فضای اجرا تبدیل به یک استریو خوب میشد. تا فاصله ۲ متر خیلی خوب جای هر ساز و فاصله آنها از هم قابل تشخیص بود و با عقب رفتن حس صدای زنده کمتر میشد و همانطور که گفتم یک استرویو خوب میشد شنید. تا این حد هم برای بلندگوی با این ابعاد عالی بحساب میاد. 

ووکال در درایور Uni-Q عالی و در LS50 رفرنس بود! طراحی این درایو از حنجره انسان الگو گرفته شده, تولید طیف وسیعی از فرکانس ها تنها از یک یونیت. این با بلندگوهای فول رنج مسخره اشتباه نگیرید! صدای ووکال LS50 نه Emotion بود و نه Flat این همون ویژگی که من درگیر درایور Uni-Q کرده! خودش رنگی نداره, نه حسی به صدا میده و نه چیزی ازش میگیره و نه صدارو رنگی گرم میکنه و نه انرژی به صدا میده, این میشه صدای خارج از دنیایی تجاری و همون چیزی که هر آوازه خوان و نوازنده ای دوست داره. صدای که در بلندگوهای که من دوست دارم مثل , Kharma , B&W, Marten شنیده می شود. البته نه همه مدل هاشون!

اگر برای اتاق نشیمن خودتون دنبال یک بلندگوی وفادار به صدا و زیبا هستید حتما LS50 بشنوید.

همچنین این بلندگو وزن زیادی نداره و خیلی راحت میتونید از کشورهای اطراف بخرید و مسافری وارد کنید.