Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

آمپلی فایر سینمایی

نگاهی اجمالی به YAMAHA RX-A2A

YAMAHA RX-A2A

Yamaha RX-V6A

 یاماها یکی از سه ضلع مثلث ساخت آمپلی فایرهای سینمایی در دنیا بود. اما متاسفانه با توجه به سیاست هایی که یاماها در پیش گرفته شاید دیگر نتوانیم بگوییم که هست!

یاماها همیشه در کنار دنون، مرنتز و اونکیو جزء بهترین ها بوده و شاید هنوز هم هست ولی در حال حاضر قضاوت آن بسیار مشکل است.

از سال 2020 سیاست های کاری یاماها تغییر پیدا کرد و یک مقدار به سمت تجاری سازی رفت. البته قبلا هم یاماها تجاری سازی می کرد اما ظاهرا مسایل اقتصادی و در کل وضعیت مارکت جهانی آنقدر به کمپانی فشار وارد کرده است که حتی از کیفیت محصولاتش هم کم کرده است.

همیشه سری آوانتاژ در تولیدات یاماها جزء بهترین ها بوده است و تقریبا ده سال هم هست که یاماها هیچ تغییری در پلتفرم اصلی آمپلی فایرهایش نداده است. فقط با فرمت های جدید آنها را به روز کرده است.

در محصولات جدید ما شاهد این هستیم که یاماها پلتفرم محصولاتش را تغییر داده است و این به آن خاطر است که در محصولات جدید از متریال ارزان قیمت تری استفاده کرده است. یاماها نسل جدید را با دو مدل RX-A2A  و RX-V6A با ظاهر جدید معرفی کرد. که انتقاد های بسیاری را برایش در پی داشت. مثلا استفاده از پلاستیک براق در پنل جلو که جزء ارزان قیمت ترین نوع متریال به حساب می آید.

منتظر بودیم تا ببینیم یاماها در سری آوانتاژ چه می کند. چند هفته ی هست که در ایران و تقریبا چند ماهی که در مارکت جهانی اولین مدل آوانتاژ جدید معرفی شده است. مدل RX-A2A که ابتدایی ترین مدل از سری جدید آوانتاژ است.

این مدل همان طراحی سری RX-V6A را دارد و فقط پنل آن فلت شده است. بدنه آن از پلاستیک است و روی آمپلی فایر هم با یک پنل پلاستیکی پوشانده شده است که باعث شده این دستگاه یک ظاهر خیلی چیپ داشته باشد و حس بدی را به مخاطب های قدیمی یاماها منتقل کند.

یاماها در این مدل دقیقا از متریال مشابه سری RX-V6A استفاده کرده است. وقتی مشخصات روی سایت را مطالعه می کنیم می بینیم که به هیچ وجه درج نشده که در این دستگاه از چه پروسسوری استفاده شده است. در صورتی که یاماها همیشه در سری آوانتاژ مدل و شماره پروسسور را مشخص می کرد که در این سری اصلا به آن اشاره نشده است.

در بررسی های برابری که از این دستگاه در نت منتشر شده آمده است که آوانتاژ RX-A2A دقیقا با RX-V6A منطبق است. این دو دستگاه هیچ تفاوتی در ترانسفورمرز و ترانزیستورهای قدرت ندارند. فقط ظرفیت خازن های مدل RX-V6A نسبت به RX-A2A از 8700 میکروفاراد به 10000 میکروفاراد افزایش پیدا کرده است. در آوانتاژ A2A از همان متریال سری V6A استفاده شده است. ورودی و خروجی های پشت آمپلی فایر از ارزان قیمت ترین نوع متریال است. حد اقل انتظار می رفت که برای پست های خروجی بلند گو از متریال بهتری استفاده شود ولی یاماها دقیقا از همان نوعی که در سری ابتدایی استفاده شده ، استفاده کرده است. همین طور تمام مدارات داخلی دو دستگاه کاملا مشابه یکدیگر است.در ادامه مطلب تصاویر این ساید از آوانتاژ RX-A2A و RX-V6A قرار داده ام که شما می توانید خودتان ببینید و مقایسه کنید که حتی تعداد ورودی و خروجی ها و شماره ترانزیستور دو دستگاه نیز یکی هست.

و تنها تقاوت این هست که یاماها سری آوانتاژ را با 3 سال گارانتی عرضه می کند و پول بیشتری از شما می گیرد و سری RX-V6A را با 1 سال گارانتی عرضه می کند و در اصل هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

 الان نمی توانم نظری راجع به صدای این آمپلی فایر بدهم چون هنوز صدایش را نشنیده ام. اما چیزی که مشهود است این است که یاماها تا جایی که توانسته است در ساخت این آمپلی فایر کم کاری کرده است و از کیفیت این محصول زده است.

نکته دیگری که مهم و قابل ذکر است این است که قشر هدف در تولید این دو مدل آمپلی فایر گیمر ها هستند. چون در تبلیغات این محصول 4K با 120 فریم تبلیغ می شود. همانطور که می دانیم فیلم 120 فریم نداریم و در حال حاضر فقط ویدیو گیم ها هستند که روی نسل جدید کنسول های X-BOX و PS5 دارند به صورت 120 فریم عرضه می شوند و این نشان می دهد که بازار هدف این محصول گیمر ها هستند نه ویدیو فایل ها و نه کسانی که علاقمند به سیستم های سینمای خانگی هستند. یاماها خوب می داند که با این طراحی و کیفیت ویدیو فایل ها به دنبال خرید این دستگاه نمی روند، پس گیمر ها را بازار هدف خود قرار داده است.

حالا باید منتظر بمانیم تا ببینیم یاماها برای رده های بالاتر سری آوانتاژ چه می کند. آیا به کیفیت و جایگاه قبل بازمی گردد یا خیر؟!

نگاه نزدیک به Yamaha RX-V6A


تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران


در ادامه مطلب براتون عکس های از جزئیات آمپلی فایر سری جدید یاماها مدل RX-V6A قرار میدم و از شما میخوام در مورد کیفیت ساخت, طراحی و کیفیت قطعات و... این آمپلی فایر نظر بدید...

چرا پروسسور CX-A5200 نمیخرم

همراهان قدیمی سایت میدونن که آمپلی فایرهای سینمایی یاماها همیشه یکی از انتخاب های اول من بوده و در سایت هم بسیار زیاد مطلب در مورد این برند نوشتم, من طرفدار یاماها هستم (اما هیچ وقت فن بوی یاماها و هیچ برندی نبودم) در مطالب قبلی هم از روند رو به زوال یاماها نوشتم, به عنوان کسی که در بخش صدای سینمایی همیشه بهترین های یاماهارو تجربه کرده است, در چند سال اخیر شاهد متوقف شدن نوآوری ها و پیشتاز بودن این برند در زمینه ی صدای سینمایی هستم!

به عنوان مثال میشه به پروسسور CX-A5200 این برند اشاره کرد که مدل ارتقاء یافته ی CX-A5100 است, تنها تفاوت مدل CX-A5200 با CX-A5100 استفاده از چیپ ESS ES9026 PRO در مدل CX-A5200 به جای ES9016S در مدل CX-A5100 است! همین و دیگر هیچ... جالب تر اینجاست که پروسسور جدید یاماها از هیچ کدام از فناوری های روز صدا و تصویر مثل Auro-3D و IMAX Enhanced نیز پشتیبانی نمی کند! اکثر برندهای رقیب مثل دنن و مارانتز در مدل های میان رده ی خود از IMAX Enhanced پشتیبانی می کنند.

در بخش تصویر هم پروسسور CX-A5200 یاماها از دقیقاً مشابه مدل قدیمی تر CX-A5100 تنها از (4K / 60p, 4:4:4) پشتیبانی می کند و هیچ خبری از رزولوشن 8K و 120 هرتز نیست. جالب اینجاست که یاماها در دو مدل جدید و تجاری RX-V6A و RX-V4A از 8K پشتیبانی می کند!

عدم پشتیبانی از Auro-3D و IMAX Enhanced و رزولوشن 8K چطور میتونه من طرفدار یاماهارو مجاب کند که پروسسور CX-A5200 را جاگزین نسل قبل کنم؟!

با تمام این انتقادهای که به یاماها دارم همچنان بر این باور هستم که یاماها یکی از بهترین انتخاب های سینمایی بحساب میاد. برام جالب بود که این برند دو محصول تجاری RX-V6A و RX-V4A که برای استریم ویدئو و کنسول های نسل جدید پلی استیشن و ایکس باکس با امکان پشتیبانی از رزولوشن 8K و 120 هرتز طراحی شده است را قبل از عرضه ی جهانی نسل جدید کنسول ها روانه بازار کرد, اما از فناوری 8K در سری AVENTAGE که اعتبار این برند در بین علاقمندان به سینمایی خانگی است بدون تحقیقات و طراحی مناسب و مورد تایید ویدئوفایل ها استفاده نکرده است. من این سیاست جدید یاماها را تایید نمی کنم, چرا که همین محافظه کاری های یاماها این برند از تمام رقبای خود کاملا عقب نگه داشته است, اما خواست یاماها برای داشتن بهترین طراحی صدا و تصویر سینمایی قابل احترام است.

امیدوارم یاماها به روزهای طلایی خود باز گردد...

Denon X-Series

دنن آمپلی فایرهای سینمایی سری X با پشتیبانی از رزولوشن 8K و IMAX Enhanced عرضه کرد. از نظر من در حال حاظر دنن و مارانتز موفق ترین کمپانی های سازنده ی آمپلی فایرهای سینمایی هستند.

"IMAX Enhanced" همکاری IMAX  با کمپانی dts برای ایجاد یک گواهی جدید صدا و تصویر برای نسخه های بلوری و تجهیزات پخش صدا و تصویر است, چیزی شبیه به گواهی THX اما این بار از طرف دو غول حال حاظر صنعت سینما که بالاترین کیفیت صدا و تصویر را تضمین می کند. اولین برندهای که گواهی IMAX Enhanced دریافت کردند, دنن و مارانتز برای آمپلی فایرهای سینمای خانگی و سونی برای پروژکتورهای نسل جدید سری ES هستند.

من فکر می کنم برند بعدی که آمپلی فایرهای سینمای با پشتیبانی از رزولوشن  8K و IMAX Enhanced ریلیز میکنه اونکیو باشه...

جالب که یاماها در این دو سال اخیر از دنن و مارانتز خیلی عقب بوده! بلعکس گذشته که منتظر بودیم یاماها با فناوری های روز پیشتاز صنعت صدای سینمایی باشه, اما در این چند سال اخیر آنچنان شاخص نبوده و صرفاً محصولات قدیمی به روز کرده است!

در مورد 8K واقعاً هیچ ایده ای ندارم! آیا فیلم های 8K همچنان به صورت فیزیکی عرضه میشن؟ آیا دیسک های بلوری با ظرفیت های 200 گیگ و بالاتر در راه هستن, آیا بلوری پلیرهای 8K تولید میشن! در حال حاظر فقط پایونیر, سامسونگ, سونی, ال جی و پاناسونیک UHD پلیر تولید می کنند. اگر سامسونگ, سونی و ال جی کنار بزاریم, فقط پاناسونیک و پایونیر تنها تولید کننده های درست و حسابی بلوری پلیرهای 4K هستند.

با توجه به کنار کشیدن اوپو, دنن, اونکیو, یاماها و... از تولید بلوری پلیرها شاید پرونده ی دیسک های فیزیکی بعد از 4K بسته بشه...! من احتمال میدم نسخه های 8K فقط بروی سرویس های استریم ویدئو عرضه بشن, خیلی بعید میدونم چند کمپانی باقی مانده در تولید بلوری پلیرها تصمیم بگیرن بلوری پلیرهای 8K تولید کنند. از طرفی کمپانی های تولید و پخش دیسک های فیزیکی هم بعیده روی عرضه ی فیزیکی این فرمت سرمایه گذاری کنند!

 نظر شما چیه؟

گذر از یاماها...

هرکی سایت htcenter.ir میشناسه, میدونه که من در صدای سینمایی طرفدار جدی یاماها بودم, هستم و خواهم بود. تعداد آمپلی فایرهای سینمایی یاماهای که داشتم از انگشتان دو دست هم بیشتره... بنظر من هر علاقمند درست و حسابی صدای سینمایی باید یک دوره چند ساله مدل های مختلف یاماهارو تجربه کرده باشه (باید یاماهارو دوست داشت این یه قانونه, احتمالاََ تو کتاب مقدسم اومده)

 قانونی که من در حدود بیست ساله ازش پیروی کردم و در آینده هم خواهم کرد. در این دو دهه آمپلی فایرهای دنن, مارانس, اونکیو, پایونیر, و... در ستاپ من آمدن و خیلی زود خارج شدن, و این یاماها بوده که همیشه رضایت من جلب کرده و دوستش داشتم و دارم.

اما امروز وقتش شده که یک بار دیگه برای اتاق سینماییم یک پروسسور جدید بخرم, دستگاهی که بتونه حداقل تا دو سال آینده تمام انتظارات سخت گیرانه من برآورده کنه و بهم لذت بده. و این به معنی این که یک تصمیم گیری سخت و پیچیده برای انتخاب قلب سیستم سینماییم در پیش دارم...! آیا باید دوباره و طبق سنت قدیمی خودم یاماهارو انتخاب کنم؟

برای من تنها دو انتخاب وجود دارد, اول پروسسور یاماها CX-A5200 که باید جای CX-A5100 بگیره, و دیگر پروسسور مارانس AV8805 که جایگزین یاماها بشه!

 با یاماها و جنس صداش که کاملا آشنا هستم, مارانس AV8805 هم شنیدم, تنها ضعفی که در آن ستاپ بود, بخش پاور مارانس بود که اصلا در کلاس و کیفیت پروسسور این برند نبود. مارانس هیچ وقت در بخش پاور آمپلی فایر ساز خوبی نبوده و نیست. به مارانس دوستان بر نخوره, این یک واقعیت که باید پذیرفت.

 چند ویزگی در پروسسور مارانس هست که برام جذاب شده و من وسوسه میکنه تا مدل AV8805 جایگزین یاماها کنم.

اول ساخت و متریال بسیار عالی که مارانس در مدل های پرچم دار ازش استفاده میکنه, به عنوان مثال شاسی و حتی پیچ های که از جنس مس ساخته میشن, استفاده از کانکتورهای با کیفیت, ساخت عالی بدنه با برش های بسیار دقیق و... همگی دلیل حس خوبی که وقتی با سری پرچم دار مارانتز کار میکنی بهت منتقل میشه.

و دوم این که مارانتز پردازش جریان افکت وفادارتری در صدای سینمایی نسبت به یاماها و دیگر برندهای صاحب نام دارد, صدای سینمایی پروسسور مارانتز به صدای که در سالن های دالبی سینما و IMAX می شنویم نزدیک تره, و شاید همین ویزگی باعث شده  که من به صدای مارانس گرایش پیدا کنم, و انتخاب بعدی من پروسسور مارانس باشد. نه این که صدای افکتیو و بی نظیر یاماهارو دیگه دوست ندارم, فقط نیاز دارم مدتی صدای با کیفیت یاماها اما متفاوت از یاماهارو بشنوم.

در آخر به چند سوالی که امکان داره در ذهن مخاطب ایجاد بشه, خودم جواب میدم:

از نظر من همچنان بهترین سازنده آمپلی فایرهای سینمایی "یاماهاست"

یاماها با فاصله آمپلی فایر ساز بهتری از مارانتز است.

صدای سینمایی یاماها پویا تر و تاثیرگذار تر از مارانتز است.

همچنان یاماها بهترین سازنده آمپلی فایرهای سینمایی ارزان قیمت در بازار است.

یاماها قوی ترین جریان دهی با کمترین میزان دیستروشن صدارو در بین دیگر سازندگان آمپلی فایر های سینمایی دارد.

یاماها همچنان بهترین سازنده آمپلی فایرهای سینمایی بوده و هست.

خوش باشید

بروزرسانی به دالبی ویژن

Upgrade

اکثر برندهای شناخته شده در ساخت آمپلی فایر های A/V برای کریسمس 2017 بسته ی بروزرسانی "دالبی ویژن" برای تولیدات 2016 به بعد خود عرضه کردند, این بروزرسانی برای آمپلی فایرهای کلاس متوسط به بالا که به صورت پیش فرض مجهز به سیستم HDR هستند قابل اجراست. اما نکاتی را باید برای این بروزرسانی در نظر داشته باشید, که در این مطلب به آنها اشاره خواهم کرد:

اولین نکته این هست که برای تمام Upgrade ها از فلش مموری استفاده کنید و نه از اینترنت خود آمپلی فایر, فقط برای Update ها از طریق وای فای آمپلی فایر اقدام کنید, در واقع Update کردن به نوعی اشکالات نرم افزار و سخت افزار را برطرف می کند در حالی که در Upgrade کردن یک نسخه جدید از نرم افزار را ارائه می شود که ممکن است امکانات بیشتری نسبت به نرم افزار نسخه قدیمی تر داشته باشد. درست مثل اضافه شدن دالبی ویژن به آمپلی فایرهای که به صورت پیش فرض مجهز به HDR بودند.

حتما فایل بروزرسانی را از سایت رسمی تولید کننده دریافت کنید, و به هیچ عنوان به فایل های که در انجمن های خارجی گذاشته می شود اعتماد نکنید, در سالهای گذشته بسیار گزارش های از مشکل دار بودن این گونه فایل ها و خرابی کامپوننت های صدا و تصویر داشتیم, سال 2015 در انجمن avsforum یک بسته ی بروزرسانی برای آمپلی فایرهای دنن قرار گرفت که حاوی بد افزار بود و باعث مرگ آمپلی فایرهای رده بالای دنن میشد! در این فایل ورژن های قدیمی و جدید به صورت ترکیبی قرار گرفته بود, در بسته های بروزرسانی چندین فایل قرار دارد که هر کدام بخشی از فرایند فعال سازی امکانات جدید در کامپوننت هستند, در آن بسته مخرب آمده بودن در ابتدا فایل های جدید و در ادامه ورژن های قدیمی را قرار داده بودن, که باعث میشد آمپلی فایر در 40 درصد از پیشرفت خاموش شود, که به این حالت مرگ دستگاه گفته می شود, برای راه اندازی مجدد لازم هست دستگاه از طریق کابل فلت به نرم افزار مخصوص متصل شود و کل نرم افزار دستگاه از ابتدا نصب شود, همان فرایند ابتدایی که در کارخانه انجام می شود، به دلیل نبود نمایندگی های اصلی و مجهز در ایران! این اتفاق غیر قابل جبران است. متاسفانه هیچ کدام از برندهای موجود در ایران مثل ,یاماها, دنن, اونکیو, پایونیر, هارمن, مارانتز... نماینده رسمی و مجهزی ندارن و صرفاً تعمییرگاه هستن که در صورت خرابی در بخش پاور دستگاه یا بخش های مکانیکی امکان تعویض قطعات ساده ی مثل خازن, مقاومت, تسمه... دارن! اگر دقت کرده باشید بروی کارتن بسیاری از برندهای معروف که در داخل فروخته می شود, نوشته بخش تصویر شامل گارانتی نمی باشد! چرا که تعمییرکاران این محصولات به قطعات مهم دسترسی ندارند و اگر به دلایل مختلف برد اصلی آمپلی فایر یا پلیر دچار اشکال شود, باید برد اصلی از دبی به ایران وارد شود, که هزینه های زیاد و زمان بر هست, به همین دلیل در داخل مهم ترین و آسیب پذیرترین بخش از این گونه تجهیزات صدا و تصویر هیچ گونه گارانتی ندارد. (این مشکل هیچ ربطی به تعمییرکاران ندارد و به وارد کننده های این محصولات مربوط میشه که باید تجهیزات و قطعات مهم را وارد ایران کنند, نه صرفاً وارد کردن خود محصول و فروش آن)

برای Upgrade کردن آمپلی فایرهای که ورژن جدید دالبی ویژن را دریافت می کنن, باید از فلش مموری که به صورت FAT فرمت شده باشد استفاده کنید و هیچ فایل دیگری هم بروی آن نباشد, پس از دانلود باید بسته ی دریافتی را از حالت فشره خارج کنید و فقط فایل های داخل بسته را بروی فلش مموری کپی کنید. قبل از انجام مراحل بروزرسانی حتما اینترنت آمپلی فایر را خاموش کنید, و از کیفیت برق دستگاه اطمینان حاصل کنید, اگر در مراحل بروزرسانی دستگاه خاموش شود یا شوک شدیدی به آن وارد شود, دستگاه خواهد مرد! اگر آمپلی فایر به نمایشگر وصل هست, در زمان بروزرسانی نمایشگر را خاموش نکنید, این کار باعث شوک به مدار تصویر و امکان اختلال در روند بروزرسانی را دارد, مراحل بروزرسانی می تواند از 30 دقیقه تا 1 ساعت طول بکشد, اگر بعد از کامل شدن نصب نسخه ی جدید, آمپلی فایر بروی همان 100% ماند, اصلا جای نگرانی نیست, این مدت میتونه 10 تا 20 دقیقه هم طول بکشد, این زمانی است که آمپلی فایر دارد امکان جدید را بروی چیپ ست مربوطه اجرایی می کند. پس از کامل شدن بروزرسانی آمپلی فایر خاموش می شود, پس از آن می توانید دستگاه را روش کنید و از امکانتات جدید لذت ببرید.

شاید کمی مراحل بروزرسانی در کامپوننت های صدا و تصویر بنظر پیچیده و با ریسک بالا باشد, اما اگر با دقت انجام بشه, بسیار ساده و بدون خطر برای دستگاه خواهد بود.

خوش باشید

بررسی آمپلی فایر اونکیو TX-NR555

TX-NR555TX-NR555

 اونکیو TX-NR555 یکی از میان رده های محبوب 2016 این کمپانی در اروپاست. این سری از محصولات اونکیو پروژه صفر این شرکت بحساب میاد, و به مناسبت هفتادمین سال تاسیس این شرکت و همکاری اونکیو با پایونیر تولید شده است, با طراحی و ظاهری جدید نسبت به طراحی کلاسیک اونکیو, و تا دندان مجهز به فناوری های صدا و تصویر روز و شاید آینده! هرآنچه که تصور کنید این سری از آمپلی فایرهای اونکیو بهش مجهز شدن, از Dolby Atmos تا dts-X و اجرای فرمت های HI-Res صوتی و تمامی سرویس های استریم صدا مثل TIDAL که برای استریم DSD و دیگر فرمت های غیر فشرده صداست (که البته هیچ کدوم در ایران فعال نیستن) اما این ها برای من اصلا اهمیتی ندارن, چرا که اکثر کمپانی های مطرح در مدل های برتر خود این امکانات شامل میشن. چیزی که در اونکیو 555 برای من مهم بود, استفاده از چیپ DAC فوق محبوب AKM AK4458 است. که یکی از بهترین دیکیدرهای دیجیتال به آنالوگ حال حاظر صنعت صداست. که در کنار چیپ ESS ES9016S از دقیق ترین و سریع ترین های بکار رفته در بهترین آمپلی فایرهای سینماست. اگر چیپ ESS ES9016S بوگاتی صنعت صداست, بی شک و بی شک AKM AK4458 لامبورگینی است. بریم ببینیم اونکیو TX-NR555 در صدا و تصویر چی برای گفتن دارد.

تصویر:

 اونکیو TX-NR555 در بخش پردازش تصویر از (HDCP 2.2) پشتیبانی می کند, این یعنی میتونه رزولوشن 4K HDR/60 هرتز با فریم ریت کامل 24 و با عمق رنگ Y'CbCr 4.4.4 اجرا کند. همچنین امکان انتقال سیگنال 4K HDR به روش "Pass-through" و هم Upscaling 1080p to 4K نیز دارد. اونکیو 555 در بخش تصویر مثل تمام آمپلی فایرهای سینمایی تاثیر منفی خودشو بروی تصویر داره, و این تاثیر منفی در اونکیو 555 افت رزولوشن تصویر از 100 درصد سورس به 70 درصد هست! و همین...اونکیو 555 در کلاس قیمتی خودش یکی از وفادار ترین هاست, این افت 30 درصدی رزولوشن هم اصلا نمیشه بروی سیگنال های سورس ها تجاری, نسخه های دیجیتال HD و غیره تشخیص داد, و فقط بروی بلوری پلیرهای درست و حسابی و با چشم یک ویدئوفایل محسوس هست. بخش تصویر 555 هیچ تغییری در عمق رنگ ایجاد نمی کند, کنتراست به هیچ عنوان کاهش نمیده, گستره دینامیک تصویر خراب نمکینه, حتی بروی تست های "Multiburst" و پترن های حرفه ای که با دیسک کالیبراسیون "Disney World of Wonder" انجام دادم وفاداری 555 عالی بود. برندهای درجه یکی مثل مارانتز, پایونیر و حتی دنن در میانه قیمت ها سورس تصویر Y'CbCr 4.4.4 به 4.4.2 کاهش میدن (البته در بعضی از میانه قیمت ها) و این یعنی Chroma رنگ به نصف کاهش پیدا میکنه. و این مشکل بسیار جدی بحساب میاد. اونکیو 555 سیگنال ورودی 4.4.4 با فریم ریت 24 کامل خروجی میده, اونکیو 555 در زمینه رنگ وفاداری کامل داره و در کلاس قیمتی خودش فوق العاده ست.

صدا:

 اونکیو 555 برای هر 8 کانال فول باند اکولایزر مجزا داره, و میشه با 3 حافظه برای موزیک, فیلم و غیره... تمامی کانالهارو اکولایز کرد, دقت عملکرد اکولایزرهای اونکیو نمیشه گفت عالیه, اما قابل قبوله. دوست داشتم کمی حساسیت و پاسخ فرکانسی بهتری داشت و با تغییرات کوچیک هم تعثیراتشو در صدا میشنیدم, اصلا نمی تونم ایراد بزرگی به عملکرد اکولایزرهای اونکیو بگیرم و الان بیشتر دارم سخت گیری می کنم, چرا که انتظار زیادی از این آمپلی فایر دارم. اما یک ایراد بزرگ و جدی در عملکرد اکولایزرهای اونکیو هست, و اون حرکت پرشی از یک فرکانس به فرکانس بالا یا پایین تر هست! و قطع شدن صدا در لحظه عوض شدن فرکانس صداست, بهتر بود اونکیو در الگوریتم های خودش حرکت نرم و پیوسته تری برای تنظیمات اکولایزر طراحی می کرد. اکولایزرهای اونکیو در زمان تغییر مثل عقربه ی ثانیه شمار ساعت تیک تیک میکنن! در صورتی که باید مثل ثانیه شمار ساعت "Rolex" نرم و پیوسته و بدون قطعی صدا در لحظه تغییر نواحی فرکانسی کار کنه. البته باز تاکید می کنم این مورد خیلی اذیت کننده نیست.

( صحبت ساعت شد, اینم خارج از بحث بگم که من به شدت ساعت باز هستم, در واقع تاریخچه علاقه من به ساعت قدمتی بیشتر از صدا و تصویر داره! 8-7 سالم که بود, پول تو جیبی و پول عیدی هامو جم می کردم و ساعت میخریدم, بهترین و با ارزش ترین هدیه ی هم که به آدم های خیلی مهم تو زندگیم میدم ساعت هست. در مورد عقربه ثانیه شمار ساعت رولکس گفتم, این نکته بد نیست بدونید که عقربه ثانیه شمار ساعت رولکس تیک تیک نمیکنه, و یه حرکت Smooth داره, یکی از روش های آسان تشخیص رولکس اصل حتی در دست, همین که دقت کنید عقربه ثانیه شمار ساعت نرم و پیوسته حرکت میکنه یا تیک تیک میکنه. در مورد ساعت های HUBLOT هم یک روش ساده که حتی در دست هم مشخص میکنه ساعت اصل هست یا تقلبی, این که شیشه ساعت هابلوت از برش یاقوت ساخته میشه و به هیچ عنوان نور منعکس نمیکنه, اگر به شیشه ساعت هابلوت اصل از هر زاویه ی حتی با فاصله نگاه کنید باید عقربه ها و صفحه ساعت دیده بشه, اما در انواع تقلبی به علت رفلکس نور این امکان وجود ندارد. پس خیلی راحت حداقل در مورد رولکس و هابلوت که خیلی زیاد میبینم نسخه تقلبی دست میکنن! میتونید تشخیص بدید طرف 140 میلیون ساعت دستش کرده یا 250 هزار تومن!) برگردیم به بحث اصلی:

اونکیو 555 برای هر یک از کانال های صدا کراس اور مجزا دارد که این امکان به شما میده اگر متخصص هستید و نواحی فرکانسی میشناسید، از ۴۰ هرتز تا ۲۰۰ کیلوهرتز کات های فرکانسی برای هر بلندگو تنظیم کنید. و یا حالت فول رنج انتخاب کنید، که در این حالت آمپلی فایر هیچ برش فرکانسی انجام نمیده و سیگنال صدا کامل به بلندگوها ارسال میشه. اونکیو 555 در بخش کراس اور کاملا حرفه ای و بی نقص عمل می کند.

مواردی مثل اکولایزر، کراس اور، کنترل db و... در تمامی مدل های پیشرفته ی برندهای مختلف وجود دارد. اینجا فقط پیاده سازی و عملکرد این امکانات هست که جای نقد و بررسی دارد.

 اونکیو TX-NR555 به لطف AKM AK4458 که پس از مرحله دیکد فرمت های Dolby Atmos و dts-X و دیگر فرمت های رایج صدای سینمایی وظیفه ی تحویل گرفتن سیگنال دیجیتال تا 8 کانال را بر عهده دارد, کارشو بی نقص انجام میده و صدای فوق العاده کانالیزه و کریستالی تحویل بلندگوها میده.

AKM AK4458

AKM AK4458 توسط یاماها, دنن, پایونیر, مارانتز و اونکیو در آمپلی فایرهای سینمایی مورد استفاده قرار گرفته است. اما از نظر من فقط مارانتز و اونکیو هستن که توانستن از پتانسیل واقعی این چیپ ارزشمند به درستی استفاده کنند, دنن و یاماها فقط در بخش صدای سینمایی نتیجه ی خوبی از این چیپ گرفتن و پایونیر فقط کمی صدای موزیک بهبود داده است. اما مارانتز و اونکیو با مهندسی حساب شده تر توانستن هم در بخش موزیک و هم در اجرای افکت های سینمایی از بالاترین پتانسیل واقعی این چیپ استفاده کنند.

موزیک:

اولین شاخصی که در صدای موزیک این آمپلی فایر شنونده Involve میکنه, میزان Accuracy صداست! که شبیه به هیچ کدوم از آمپلی فایرهای سینمایی دیگر نیست. صدای موزیک اونکیو گرم و کنترل شده ست, و هیچ شباحتی به اجرای صدای سینمایش که کاملا Aggressive و تند و تیز هست, ندارد. صدا کمی Emotional و آرام اجرا میشه و اجازه میده شنونده فراموش کنه داره با یک آمپلی فایر تمام دیجیتال سینمایی موزیک گوش میده, حس یک های فای رده بالا کاملا در موزیک اونکیو شنیده میشه, و اصلا حالت های پرخاشگر و فورواردهای اذیت کننده را ندارد. در اجرای فایل های فشرده بسیار عالی فرکانس های از دست رفته Optimize میکنه و میزان Timbre صدارو افزایش میده. و تمام این شاخص های مثبت صدای موزیک این آمپلی فایر باز هم برمیگرده به مهندسی اونکیو در استفاده از چیپ AKM AK4458

صدای سینمایی:

صدای سینمایی اونکیو 555 یکی از کانالیزه ترین های که میشه در این کلاس تجربه کرد! اولین شاخص مثبت صدا Accuracy بالاست. جریان دهی اونکیو همیشه از بهترین ها بوده, و این شاخص مثبت در 555 نیز به خوبی انجام می شود. هیچ حس آشفتگی و گیجی صدا در افکت های سنگین احساس نمیشه, آمپلی فایر کنترل و پردازش کامل بروی تک تک کانال ها دارد, و این شاخص بسیار مهم به لطف سرعت پردازشگر این آمپلی فایر است. معمولا آمپلی فایرهای میانه قیمت که از تراشه های "تگزاس اینسترومنتس" استفاده می کنند, مشکل گیجی و درهم رفتگی افکت هارو دارن, اما 555 اونکیو در این مورد بی نقص عمل می کند. تراشه های سریع و دقیقی مثل AK4458 نیاز به بخش تقویت کننده ی با جریان دهی بالا و سریع دارن, اونکیو با سیستم "Dynamic Audio Amplification" در بین هم کلاس هاش یکی از بهترین هاست و بنظر من در کنار یاماها "RX-A860" قرار میگیره (البته یاماها مدل 850 و 860 خیلی بیشتر از ارزش واقعی این مدل ها قیمت گذاری کرده است!) اونکیو 555 از لحاظ جریان دهی و حفظ شدت جریان صدا در دسی بل پایین و همچنین در وولوم های بالا به خوبی یاماها 860 و بهتر از دنن X3300 کارشو انجام میده. اگر آمپلی فایر به خوبی و توسط یک متخصص کالیبره بشه, میشه در وولوم های پایین و شدت db در حدود 75 دسی بل هم صدای با دینامیک بالا و فوق العاده کانالیزه با Coherency بی نظیر تجربه کرد. اونکیو TX-NR555 به شدت بالانس و ارتباط درستی بین موزیک, افکت و دیالوگ دارد. و این شاخص مثبت از وولوم های پایین تا بالاترین شدتی که بلندگوهای تحمل میکنند را حفظ می کند.

قدرت DSP در اونکیو 555 بی شک بسیار بهتر از دنن, مارانتز و پایونیر هست و باز در کنار یاماها 860 قرار میگیرد. این که یک آمپلی فایر تا این حد صدای کانالیزه داشته باشه و باز هم عمق DSP حفظ کند, واقعاً نیاز به مهندسی صدای سینمایی بالای دارد. اکثر آمپلی فایرها ضعف های صدارو با بالا بردن پردازش مجازی و DSP قوی تر پوشش میدن! اما اونیکو صدای کانالیزه و با DSP بی نقص اجرا می کند.

شدت و سرعت اجرای افکت ها عالی انجام میشه و هیچ قطعی و تنبلی بین کانال ها نمیشه احساس کرد, صدا از نقطه ی شروع تا پایان دینامیک و وضوح کامل دارد و اصلا حس کندی و گم شدن افکت های پیجیده که چندین صدارو همزمان منتقل میکنن در این آمپلی فایر احساس نمیشه. افکت ها به همان اندازه که در کانال های اصلی قدرت و تفکیک بالای دارن, در کانال های ساراند و ساراند سقفی هم دینامیک و جریان دهی بسیار بالای دارند. و همانطور که گفتم Coherency بی نظیری در صدای سینمایی این آمپلی فایر میشه تجربه کرد. صدا در وولوم های بالا اصلا آشفتکی نداره و در تمام نواحی فرکانسی در کنترل کامل آمپلی فایر است.

کلام آخر: صدای سینمایی اونکیو TX-NR555 جاهای که باید آرام و در پیک های لحظه ای فوق العاده Aggressive و شوک کننده است.

کیفیت ساخت  

 پردازش تصویر  

 صدای سینمای 

کیفیت موزیک   

ارزش خرید      

مطالب مرتبط:

هفتاد سال با اونکیو

درون بینی اونکیو مدل TX-NR656 و TX-RZ810

درون بینی اونکیو مدل TX-NR656 و TX-RZ810

 TX-NR656 و TX-RZ810

در ادامه مطلب ببینید:

آمپلی فایر پایونیر VSX-1131

VSX-1131

VSX-1131 Back

VSX-1131 Inside

بخش سیستم های صدا و تصویر پایونیر بعد از این که به کمپانی اونکیو فروخته شد, صرفاً دست خوش تغییرات مدریتی و درون سازمانی شد و هیچ تغییری در فلسفه تولیدات صوتی و تصویری پایونیر ایجاد نشد. برای من شکی نبود که اگر هم قرار بر الگو برداری برندی حداقل در بخش تصویر بود, اونکیو باید از پایونیر که از بهترین سازندگان صنعت دیجیتال ویدئو پلیرهاست کپی برداری میکرد. که هنوز هم این احتمال هست که اونکیو بلاخره بعد از مدل افسانه ای "DV-SP1000E" یک ویدئو پلیر درست حسابی با کمک پایونیر بسازد!

اما جدیداً پایونیر مدل "VSX-1131" از میان رده های 7.1 کانال سینمایی را وارد بازار کرده است که با قیمت خیلی مناسب امکانات صوتی و تصویری تمام عیاری را در اختیار کاربر قرار میدهد. میشه گفت پایونیر با این محصول ارزان قیمت خواسته بازار میان رده هارو در دست بگیرد و امکاناتی در کلاس مدل های گران قیمت خود و دیگر رقبا را در اختیار کاربر قرار بدهد. اگر از پشتیبانی این مدل از امکانات تجاری اتصال دیوایس های مختلف و قدرت 160 واتی این محصول برای هر کانال بگذریم, تازه میرسیم به کوهی از امکانات بسیار جدید و پیشرفنه این مدل مثل دیکدر صدای Dolby Atmos و DTS:X پشتیبانی از عمق رنگ 36 بیت برای تصاویر Ultra HD HDR و از همه مهم تر پایونیر در این مدل میان رده از یک دیکدر صوتی فوق العاده پیشرفته ساخت AKM مدل AK4458 استفاده کرده است. که یک تراشه چهار هسته ای 32 بیتی با فرکانس 384 کیلوهرتزی است. که قبل تر اونکیو, مرنتز,دنن و یاماها در مدل های برتر خود از این تراشه فوق العاده قدرتمند در صنعت صدا استفاده کرده بودن.

به هر حال باید منتظر شد تا این مدل بنظر برتر میان رده های سینمایی از پایونیر وارد بازار ایران بشه تا ببینیم پایونیر چقدر در استفاه از فناوری های بکار رفته در این مدل موفق بوده است.

Arcam AVR750

آمپلی فایر "Arcam AVR750" به همراه بلوری پلیر "UDP411" توسط دوستی که تمایل ندارن اسمی ازشون برده بشه, شخصی از لندن به تهران آورده شده است. Arcam برند انگلیسی که نمیشه گفت دقیقاً در کجای صنعت صدا قرار داره! مثل خیلی از تولیدات اروپایی سالهاست یه جورایی هست و نیست! باید علاقمند اسمش باشید تا دنبالش برید. مخصوصاً در صدای سینمایی و تولید کامپوننت های مربوط به این سرگرمی رقبای بسیار جدی ژاپنی داره که همانطور که گفتم فقط باید علاقه شخصی به این برند داشته باشید تا براش هزینه کنید.

AVR750 بالاترین و جدید ترین مدل آمپلی فایر سینمایی این برند است که دو روزی مهمون من بود. از عصر روز اول روشن شد و تا آخرای شب دوم تست های روی این دو انگلیسی زشت انجام دادم! ظاهر تولیدات Arcam خیلی نظامی و خسته کنندست! تقریباً هیچ جذابیتی حداقل در ظاهر تولیدات این برند نیست. چقدر دارم تحقیرش می کنم.

AVR750 روی 7 کانال 100 وات نسبتاً جون دار تحویل بلندگوها میده, که برای سایز و قیمت این آمپلی فایر قدرت چندانی نسبت به رقبای ژاپنیش نیست. از صدای دالبی ادموس هم پشتیبانی نمیکنه! که برای این کلاس قیمتی جالب نیست. از Dolby TrueHD و DTS-HD Master Audio پشتیبانی میکنه اما یک نکته بسیار مسخره ای که در این آمپلی فایر دیدم, پشتیبانی از فرمت های تقریباً منسوخ شده ای مثل Dolby Digital EX و DTS-ES 6.1 بود! الان هیچ فیلمی با صدای 6.1 صداگذاری نمیشه! ارباب حلقه ها 6.1 بود. دلیل این نوع طراحی ها به این کاره نبودن کمپانی ها برمیگرده, بالاترین مدل از آمپلی فایر یک برند به جای پشتیبانی از فرمت های جدید از فرمت صدای پشتیبانی میکنه که در سالهای معرفی و اجرای خانگی هم نتوانست موفقیتی کسب کنه.

Arcam از اون برندهای که ذهنیت بسته ای داره, اکثراً با بلندگوهای خاصی مثل KEF دمو داره, دموهاش خیلی شلوغ و با چند پاور انجام میشه! صدای تولیداتش هم خیلی شبیه به هم هست! همیشه تنبل و نرم صدا میده!

این آمپلی فایر سینمایش هم در سنگین ترین پیک ها صداش کش میومد, افکت ها بین کانال ها استراحت میکردن! دیالوگ و موزیک خیلی خوبی داشت اما سرعت انتقال بالایی نداشت. کاملا مشخص بود طراحش ذهنیت موزیک داره تا سینمایی.

تست موزیک خوبی داشت, یکم جون دار تر از سینمایی جریان میداد, صدا یه پله از سینمایی بالاتر بود و میشد تحملش کرد, وولوم که بالا میرفت صدا ساختاروشو حفظ میکرد و این بهترین شاخص صدای این آمپلی فایر بود.

از بعضی کامپوننت ها نمیشه نوشت! خوب کار میکنن اما چیزی برای تاثیرگذار بودن ندارن.

ظاهرا هم سالها پیش در ایران نماینده فروش داشته و دیگه نداره. منم عادت ندارم از کامپوننت های که در دسترس نیست خیلی بنویسم. اینم فقط بعنوان سرگرمی نوشتم.

نگاهی کوتاه به تولیدات اخیر DENON

بعد از ورود مدیای وضوح بالا به سرگرمی های خانگی تمرکز سازندگان معتبر سیستم های سینمایی خانگی از صدا بیشتر رفت بروی تصویر! و با رواج روز افزون دیوایس های مختلف همراه امکان برقراری ارتباط بی سیم صدا به سیستم های صوتی بیشتر شد, در این بین کمپانی های مثل OPPO متولد شدند که از ابتدا تصویر وضوح بالا را هدف گرفتند. و امروز حتی موفق شده بازار صدای های اند را تاحت تاثیر خود قرار دهد. کمپانی ها در سه و چهار سال اخیر تمرکز زیادی بروی امکانات جنبی آمپلی فایرهای سینمایی گذاشته اند! ارتباط WIFI و Bluetooth شده از لازمه های برای آمپلی فایرهای سینمایی, حتی در محصولات های فای هم رتباط از طریق USB و حتی ارتباط بیسیم را هم می بینیم! همین باعث شده برخی از کمپانی ها در تولیدات خود از ماهیت اصلی محصول دور بشن و به تولیدات شبه تجاری رو بیارند.

یکی از برندهای فوق خوش نام در صنعت صدا کمپانی ژاپنی DENON است. بی شک و بی شک دنن از بهترین های صنعت صدا بحساب میاد و در این هیچ شکی نیست. من نظر  فوق العاده مثبتی روی این برند بزرگ دارم, اگر برند اول من در صدای سینمایی "یاماها" باشه, انتخاب بعدی من حتما دنن است. جدیدا هم پایونیر در آمپلی فایرهای سینمایی خیلی خوب داره کار میکنه و شده یکی از ضلع های مثلث برتر  آمپلی فایر های سینمایی من. با همه این تفاصیل نمیشه اگر برندی در مواردی ضعیف عمل کرد چشم بروی ضعف ها ببندیم و به گذشته آن برند رجوع کنیم که این بوده و آن بوده, پس همیشه خوب خواهد بود!

دنن در یکی دو سال اخیر تقریباً میشه گفت در تولیدات سینمایی هیچ محصول های اند یا حتی نزدیک به های اند هم نداشته است! و این روند نزولی را هر سال بیشتر و بیشتر میشه! تولیدات نیمه اول و دوم 2014 دنن برای اکثر علاقه مندان به سیستم های سینمایی تا حدودی ناامید کننده بوده است, از تولیدات بلوری پلیرهای دنن تا نسل جدید آمپلی فایرهای سینمایی این شرکت نمیشه هیچ نشانه ای از گذشته این برند پیدا کرد! از بلوری پلیر مدل DBT-1713UD که تنها یک خروجی HDMI دارد! و این در نسل جدید پلیرها به هیچ عنوان قابل توجیه نیست! که بنظرم با قیمت کمتری میشه مدل BDP-170 پایونیر انتخاب کرد, که باز هم این پلیر انتخاب خوبی نیست! تا مدل برتر دنن DBT-3313UD که در تست های که از این مدل داشتم هیچ برتری در صدا و تصویر نسبت به پلیر مدل BDP-450  پایونیر ندارد.

دنن در نیمه اول و دوم امسال تولیدات نچندان جالبی حداقل در ظاهر آمپلی فایرهای سینمایی داشته است! جدید ترین و برترین آمپلی فایر سینمایی دنن مدل AVR-X5200 است که میشه گفت اکثر علاقه مندان دنن را با سایز و وزن کمی که دارد متعجب کرده است, پنل جلوی این مدل برتر از دنن تنها ارتفاعی کمتر از 17 سانتیمتر و وزنی در حدود 14 کیلو گرم دارد! که این برای یک مدل مرجع اصلا جالب نیست و نشان از کیفیت پایین قطعات و ساخت ارزون این مدل دارد. رقبای دنن مثل پایونیر SC-LX88  وزنی معادل 18 کیلوگرم و ارتفاء پنلی در حدود 19 سانتیمتر دارد. مدل برتر یاماها RX-A3040 وزنی در حدود 20 کیلوگرم و ارتفاء پنلی بیش از 25 سانتیمتر دارد! مدل برتر اونکیو TX-NR5010 وزرنی معادل 25 کیلوگرم و ارتفاء پنل در حدود 20 سانتیمتر دارد. همچنین قدرت اسمی هر کانال در دنن از دیگر رقیب ها عقب هست و توان اسمی 140 وات در هر کانال دارد, این در صورتی که پایونیر 260 وات در هر کانال, یاماها 230 وات و اونکیو 180 وات اسمی توان دارند. البته این ارقام آنچنان هم در جریان دهی واقعی تاثیر گذار نیستند, اما کم بی تاثیر هم نیستند.

اگر تصاویر نسل های نچندان قدیمی تر آمپلی فایر های دنن با نسل جدید این کمپانی مقایسه کنید متوجه تفاوت فاحش آنها در کیفیت ساخت با تولیدات چند سال اخیر خواهید شد!

درون آمپلی فایر سری 2014 مدل AVR-X5200

ببینید ساختار دو مدل برتر A1 HDCI و AVR 5805CI از نسل قدیمی تر دنن:

 

ساختار ضعیف تر پلیرهای دنن هم نسبت به تولیدات نچندان دور این کمپانی کمتر از آمپلی فایرهای سینمایی نیست!

دنن در همین نسل برتر تولیدات سینمایی خود از 3 پروسسور DSP استفاده می کرد, که نزدیک ترین قدرت DSP به یاماها بود, این در حالی که در تولیدات جدید فقط تعداد آپشن های DSP را بالا برده است و بیشترین تمرکز را بر روی تعداد کانال های صدا و همانطور که گفته شد بر امکانات تجاری آمپلی فایرها گذاشته شده است!

اگر یاماها همیشه در آمپلی فایرهای سینمایی بهترین بوده, اونکیو یکی از خوب ها و دنن از بهترین های چند سال گذشته بودن, پایونیر هم موفق شده ضعف های خود را بر طرف کند و از بهترین ها باشد. اما دنن با این سیاست نمی تواند حداقل در مشخصات کاتالوگی در بین برترین ها جایگاهی داشته باشد.

در آخر باز تاکید می کنم منظور مدل های برتر دنن بود و این ربطی به میانه و ارزان قیمت ها ندارد.

ورود اعضاء