Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

آمپلی فایر سینمایی

بررسی آمپلی فایر اونکیو TX-NR555

TX-NR555TX-NR555

 اونکیو TX-NR555 یکی از میان رده های محبوب 2016 این کمپانی در اروپاست. این سری از محصولات اونکیو پروژه صفر این شرکت بحساب میاد, و به مناسبت هفتادمین سال تاسیس این شرکت و همکاری اونکیو با پایونیر تولید شده است, با طراحی و ظاهری جدید نسبت به طراحی کلاسیک اونکیو, و تا دندان مجهز به فناوری های صدا و تصویر روز و شاید آینده! هرآنچه که تصور کنید این سری از آمپلی فایرهای اونکیو بهش مجهز شدن, از Dolby Atmos تا dts-X و اجرای فرمت های HI-Res صوتی و تمامی سرویس های استریم صدا مثل TIDAL که برای استریم DSD و دیگر فرمت های غیر فشرده صداست (که البته هیچ کدوم در ایران فعال نیستن) اما این ها برای من اصلا اهمیتی ندارن, چرا که اکثر کمپانی های مطرح در مدل های برتر خود این امکانات شامل میشن. چیزی که در اونکیو 555 برای من مهم بود, استفاده از چیپ DAC فوق محبوب AKM AK4458 است. که یکی از بهترین دیکیدرهای دیجیتال به آنالوگ حال حاظر صنعت صداست. که در کنار چیپ ESS ES9016S از دقیق ترین و سریع ترین های بکار رفته در بهترین آمپلی فایرهای سینماست. اگر چیپ ESS ES9016S بوگاتی صنعت صداست, بی شک و بی شک AKM AK4458 لامبورگینی است. بریم ببینیم اونکیو TX-NR555 در صدا و تصویر چی برای گفتن دارد.

تصویر:

 اونکیو TX-NR555 در بخش پردازش تصویر از (HDCP 2.2) پشتیبانی می کند, این یعنی میتونه رزولوشن 4K HDR/60 هرتز با فریم ریت کامل 24 و با عمق رنگ Y'CbCr 4.4.4 اجرا کند. همچنین امکان انتقال سیگنال 4K HDR به روش "Pass-through" و هم Upscaling 1080p to 4K نیز دارد. اونکیو 555 در بخش تصویر مثل تمام آمپلی فایرهای سینمایی تاثیر منفی خودشو بروی تصویر داره, و این تاثیر منفی در اونکیو 555 افت رزولوشن تصویر از 100 درصد سورس به 70 درصد هست! و همین...اونکیو 555 در کلاس قیمتی خودش یکی از وفادار ترین هاست, این افت 30 درصدی رزولوشن هم اصلا نمیشه بروی سیگنال های سورس ها تجاری, نسخه های دیجیتال HD و غیره تشخیص داد, و فقط بروی بلوری پلیرهای درست و حسابی و با چشم یک ویدئوفایل محسوس هست. بخش تصویر 555 هیچ تغییری در عمق رنگ ایجاد نمی کند, کنتراست به هیچ عنوان کاهش نمیده, گستره دینامیک تصویر خراب نمکینه, حتی بروی تست های "Multiburst" و پترن های حرفه ای که با دیسک کالیبراسیون "Disney World of Wonder" انجام دادم وفاداری 555 عالی بود. برندهای درجه یکی مثل مارانتز, پایونیر و حتی دنن در میانه قیمت ها سورس تصویر Y'CbCr 4.4.4 به 4.4.2 کاهش میدن (البته در بعضی از میانه قیمت ها) و این یعنی Chroma رنگ به نصف کاهش پیدا میکنه. و این مشکل بسیار جدی بحساب میاد. اونکیو 555 سیگنال ورودی 4.4.4 با فریم ریت 24 کامل خروجی میده, اونکیو 555 در زمینه رنگ وفاداری کامل داره و در کلاس قیمتی خودش فوق العاده ست.

صدا:

 اونکیو 555 برای هر 8 کانال فول باند اکولایزر مجزا داره, و میشه با 3 حافظه برای موزیک, فیلم و غیره... تمامی کانالهارو اکولایز کرد, دقت عملکرد اکولایزرهای اونکیو نمیشه گفت عالیه, اما قابل قبوله. دوست داشتم کمی حساسیت و پاسخ فرکانسی بهتری داشت و با تغییرات کوچیک هم تعثیراتشو در صدا میشنیدم, اصلا نمی تونم ایراد بزرگی به عملکرد اکولایزرهای اونکیو بگیرم و الان بیشتر دارم سخت گیری می کنم, چرا که انتظار زیادی از این آمپلی فایر دارم. اما یک ایراد بزرگ و جدی در عملکرد اکولایزرهای اونکیو هست, و اون حرکت پرشی از یک فرکانس به فرکانس بالا یا پایین تر هست! و قطع شدن صدا در لحظه عوض شدن فرکانس صداست, بهتر بود اونکیو در الگوریتم های خودش حرکت نرم و پیوسته تری برای تنظیمات اکولایزر طراحی می کرد. اکولایزرهای اونکیو در زمان تغییر مثل عقربه ی ثانیه شمار ساعت تیک تیک میکنن! در صورتی که باید مثل ثانیه شمار ساعت "Rolex" نرم و پیوسته و بدون قطعی صدا در لحظه تغییر نواحی فرکانسی کار کنه. البته باز تاکید می کنم این مورد خیلی اذیت کننده نیست.

( صحبت ساعت شد, اینم خارج از بحث بگم که من به شدت ساعت باز هستم, در واقع تاریخچه علاقه من به ساعت قدمتی بیشتر از صدا و تصویر داره! 8-7 سالم که بود, پول تو جیبی و پول عیدی هامو جم می کردم و ساعت میخریدم, بهترین و با ارزش ترین هدیه ی هم که به آدم های خیلی مهم تو زندگیم میدم ساعت هست. در مورد عقربه ثانیه شمار ساعت رولکس گفتم, این نکته بد نیست بدونید که عقربه ثانیه شمار ساعت رولکس تیک تیک نمیکنه, و یه حرکت Smooth داره, یکی از روش های آسان تشخیص رولکس اصل حتی در دست, همین که دقت کنید عقربه ثانیه شمار ساعت نرم و پیوسته حرکت میکنه یا تیک تیک میکنه. در مورد ساعت های HUBLOT هم یک روش ساده که حتی در دست هم مشخص میکنه ساعت اصل هست یا تقلبی, این که شیشه ساعت هابلوت از برش یاقوت ساخته میشه و به هیچ عنوان نور منعکس نمیکنه, اگر به شیشه ساعت هابلوت اصل از هر زاویه ی حتی با فاصله نگاه کنید باید عقربه ها و صفحه ساعت دیده بشه, اما در انواع تقلبی به علت رفلکس نور این امکان وجود ندارد. پس خیلی راحت حداقل در مورد رولکس و هابلوت که خیلی زیاد میبینم نسخه تقلبی دست میکنن! میتونید تشخیص بدید طرف 140 میلیون ساعت دستش کرده یا 250 هزار تومن!) برگردیم به بحث اصلی:

اونکیو 555 برای هر یک از کانال های صدا کراس اور مجزا دارد که این امکان به شما میده اگر متخصص هستید و نواحی فرکانسی میشناسید، از ۴۰ هرتز تا ۲۰۰ کیلوهرتز کات های فرکانسی برای هر بلندگو تنظیم کنید. و یا حالت فول رنج انتخاب کنید، که در این حالت آمپلی فایر هیچ برش فرکانسی انجام نمیده و سیگنال صدا کامل به بلندگوها ارسال میشه. اونکیو 555 در بخش کراس اور کاملا حرفه ای و بی نقص عمل می کند.

مواردی مثل اکولایزر، کراس اور، کنترل db و... در تمامی مدل های پیشرفته ی برندهای مختلف وجود دارد. اینجا فقط پیاده سازی و عملکرد این امکانات هست که جای نقد و بررسی دارد.


 تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


 اونکیو TX-NR555 به لطف AKM AK4458 که پس از مرحله دیکد فرمت های Dolby Atmos و dts-X و دیگر فرمت های رایج صدای سینمایی وظیفه ی تحویل گرفتن سیگنال دیجیتال تا 8 کانال را بر عهده دارد, کارشو بی نقص انجام میده و صدای فوق العاده کانالیزه و کریستالی تحویل بلندگوها میده.

AKM AK4458

AKM AK4458 توسط یاماها, دنن, پایونیر, مارانتز و اونکیو در آمپلی فایرهای سینمایی مورد استفاده قرار گرفته است. اما از نظر من فقط مارانتز و اونکیو هستن که توانستن از پتانسیل واقعی این چیپ ارزشمند به درستی استفاده کنند, دنن و یاماها فقط در بخش صدای سینمایی نتیجه ی خوبی از این چیپ گرفتن و پایونیر فقط کمی صدای موزیک بهبود داده است. اما مارانتز و اونکیو با مهندسی حساب شده تر توانستن هم در بخش موزیک و هم در اجرای افکت های سینمایی از بالاترین پتانسیل واقعی این چیپ استفاده کنند.


تبلیغات: فروشگاه راستین نماینده رسمی محصولات اونکیو در ایران...


موزیک:

اولین شاخصی که در صدای موزیک این آمپلی فایر شنونده Involve میکنه, میزان Accuracy صداست! که شبیه به هیچ کدوم از آمپلی فایرهای سینمایی دیگر نیست. صدای موزیک اونکیو گرم و کنترل شده ست, و هیچ شباحتی به اجرای صدای سینمایش که کاملا Aggressive و تند و تیز هست, ندارد. صدا کمی Emotional و آرام اجرا میشه و اجازه میده شنونده فراموش کنه داره با یک آمپلی فایر تمام دیجیتال سینمایی موزیک گوش میده, حس یک های فای رده بالا کاملا در موزیک اونکیو شنیده میشه, و اصلا حالت های پرخاشگر و فورواردهای اذیت کننده را ندارد. در اجرای فایل های فشرده بسیار عالی فرکانس های از دست رفته Optimize میکنه و میزان Timbre صدارو افزایش میده. و تمام این شاخص های مثبت صدای موزیک این آمپلی فایر باز هم برمیگرده به مهندسی اونکیو در استفاده از چیپ AKM AK4458

صدای سینمایی:

صدای سینمایی اونکیو 555 یکی از کانالیزه ترین های که میشه در این کلاس تجربه کرد! اولین شاخص مثبت صدا Accuracy بالاست. جریان دهی اونکیو همیشه از بهترین ها بوده, و این شاخص مثبت در 555 نیز به خوبی انجام می شود. هیچ حس آشفتگی و گیجی صدا در افکت های سنگین احساس نمیشه, آمپلی فایر کنترل و پردازش کامل بروی تک تک کانال ها دارد, و این شاخص بسیار مهم به لطف سرعت پردازشگر این آمپلی فایر است. معمولا آمپلی فایرهای میانه قیمت که از تراشه های "تگزاس اینسترومنتس" استفاده می کنند, مشکل گیجی و درهم رفتگی افکت هارو دارن, اما 555 اونکیو در این مورد بی نقص عمل می کند. تراشه های سریع و دقیقی مثل AK4458 نیاز به بخش تقویت کننده ی با جریان دهی بالا و سریع دارن, اونکیو با سیستم "Dynamic Audio Amplification" در بین هم کلاس هاش یکی از بهترین هاست و بنظر من در کنار یاماها "RX-A860" قرار میگیره (البته یاماها مدل 850 و 860 خیلی بیشتر از ارزش واقعی این مدل ها قیمت گذاری کرده است!) اونکیو 555 از لحاظ جریان دهی و حفظ شدت جریان صدا در دسی بل پایین و همچنین در وولوم های بالا به خوبی یاماها 860 و بهتر از دنن X3300 کارشو انجام میده. اگر آمپلی فایر به خوبی و توسط یک متخصص کالیبره بشه, میشه در وولوم های پایین و شدت db در حدود 75 دسی بل هم صدای با دینامیک بالا و فوق العاده کانالیزه با Coherency بی نظیر تجربه کرد. اونکیو TX-NR555 به شدت بالانس و ارتباط درستی بین موزیک, افکت و دیالوگ دارد. و این شاخص مثبت از وولوم های پایین تا بالاترین شدتی که بلندگوهای تحمل میکنند را حفظ می کند.

قدرت DSP در اونکیو 555 بی شک بسیار بهتر از دنن, مارانتز و پایونیر هست و باز در کنار یاماها 860 قرار میگیرد. این که یک آمپلی فایر تا این حد صدای کانالیزه داشته باشه و باز هم عمق DSP حفظ کند, واقعاً نیاز به مهندسی صدای سینمایی بالای دارد. اکثر آمپلی فایرها ضعف های صدارو با بالا بردن پردازش مجازی و DSP قوی تر پوشش میدن! اما اونیکو صدای کانالیزه و با DSP بی نقص اجرا می کند.

شدت و سرعت اجرای افکت ها عالی انجام میشه و هیچ قطعی و تنبلی بین کانال ها نمیشه احساس کرد, صدا از نقطه ی شروع تا پایان دینامیک و وضوح کامل دارد و اصلا حس کندی و گم شدن افکت های پیجیده که چندین صدارو همزمان منتقل میکنن در این آمپلی فایر احساس نمیشه. افکت ها به همان اندازه که در کانال های اصلی قدرت و تفکیک بالای دارن, در کانال های ساراند و ساراند سقفی هم دینامیک و جریان دهی بسیار بالای دارند. و همانطور که گفتم Coherency بی نظیری در صدای سینمایی این آمپلی فایر میشه تجربه کرد. صدا در وولوم های بالا اصلا آشفتکی نداره و در تمام نواحی فرکانسی در کنترل کامل آمپلی فایر است.

کلام آخر: صدای سینمایی اونکیو TX-NR555 جاهای که باید آرام و در پیک های لحظه ای فوق العاده Aggressive و شوک کننده است.

کیفیت ساخت  

 پردازش تصویر  

 صدای سینمای 

کیفیت موزیک   

ارزش خرید      

مطالب مرتبط:

هفتاد سال با اونکیو

درون بینی اونکیو مدل TX-NR656 و TX-RZ810

درون بینی اونکیو مدل TX-NR656 و TX-RZ810

 TX-NR656 و TX-RZ810

در ادامه مطلب ببینید:

آمپلی فایر پایونیر VSX-1131

VSX-1131

VSX-1131 Back

VSX-1131 Inside

بخش سیستم های صدا و تصویر پایونیر بعد از این که به کمپانی اونکیو فروخته شد, صرفاً دست خوش تغییرات مدریتی و درون سازمانی شد و هیچ تغییری در فلسفه تولیدات صوتی و تصویری پایونیر ایجاد نشد. برای من شکی نبود که اگر هم قرار بر الگو برداری برندی حداقل در بخش تصویر بود, اونکیو باید از پایونیر که از بهترین سازندگان صنعت دیجیتال ویدئو پلیرهاست کپی برداری میکرد. که هنوز هم این احتمال هست که اونکیو بلاخره بعد از مدل افسانه ای "DV-SP1000E" یک ویدئو پلیر درست حسابی با کمک پایونیر بسازد!

اما جدیداً پایونیر مدل "VSX-1131" از میان رده های 7.1 کانال سینمایی را وارد بازار کرده است که با قیمت خیلی مناسب امکانات صوتی و تصویری تمام عیاری را در اختیار کاربر قرار میدهد. میشه گفت پایونیر با این محصول ارزان قیمت خواسته بازار میان رده هارو در دست بگیرد و امکاناتی در کلاس مدل های گران قیمت خود و دیگر رقبا را در اختیار کاربر قرار بدهد. اگر از پشتیبانی این مدل از امکانات تجاری اتصال دیوایس های مختلف و قدرت 160 واتی این محصول برای هر کانال بگذریم, تازه میرسیم به کوهی از امکانات بسیار جدید و پیشرفنه این مدل مثل دیکدر صدای Dolby Atmos و DTS:X پشتیبانی از عمق رنگ 36 بیت برای تصاویر Ultra HD HDR و از همه مهم تر پایونیر در این مدل میان رده از یک دیکدر صوتی فوق العاده پیشرفته ساخت AKM مدل AK4458 استفاده کرده است. که یک تراشه چهار هسته ای 32 بیتی با فرکانس 384 کیلوهرتزی است. که قبل تر اونکیو, مرنتز,دنن و یاماها در مدل های برتر خود از این تراشه فوق العاده قدرتمند در صنعت صدا استفاده کرده بودن.

به هر حال باید منتظر شد تا این مدل بنظر برتر میان رده های سینمایی از پایونیر وارد بازار ایران بشه تا ببینیم پایونیر چقدر در استفاه از فناوری های بکار رفته در این مدل موفق بوده است.

Arcam AVR750

آمپلی فایر "Arcam AVR750" به همراه بلوری پلیر "UDP411" توسط دوستی که تمایل ندارن اسمی ازشون برده بشه, شخصی از لندن به تهران آورده شده است. Arcam برند انگلیسی که نمیشه گفت دقیقاً در کجای صنعت صدا قرار داره! مثل خیلی از تولیدات اروپایی سالهاست یه جورایی هست و نیست! باید علاقمند اسمش باشید تا دنبالش برید. مخصوصاً در صدای سینمایی و تولید کامپوننت های مربوط به این سرگرمی رقبای بسیار جدی ژاپنی داره که همانطور که گفتم فقط باید علاقه شخصی به این برند داشته باشید تا براش هزینه کنید.

AVR750 بالاترین و جدید ترین مدل آمپلی فایر سینمایی این برند است که دو روزی مهمون من بود. از عصر روز اول روشن شد و تا آخرای شب دوم تست های روی این دو انگلیسی زشت انجام دادم! ظاهر تولیدات Arcam خیلی نظامی و خسته کنندست! تقریباً هیچ جذابیتی حداقل در ظاهر تولیدات این برند نیست. چقدر دارم تحقیرش می کنم.

AVR750 روی 7 کانال 100 وات نسبتاً جون دار تحویل بلندگوها میده, که برای سایز و قیمت این آمپلی فایر قدرت چندانی نسبت به رقبای ژاپنیش نیست. از صدای دالبی ادموس هم پشتیبانی نمیکنه! که برای این کلاس قیمتی جالب نیست. از Dolby TrueHD و DTS-HD Master Audio پشتیبانی میکنه اما یک نکته بسیار مسخره ای که در این آمپلی فایر دیدم, پشتیبانی از فرمت های تقریباً منسوخ شده ای مثل Dolby Digital EX و DTS-ES 6.1 بود! الان هیچ فیلمی با صدای 6.1 صداگذاری نمیشه! ارباب حلقه ها 6.1 بود. دلیل این نوع طراحی ها به این کاره نبودن کمپانی ها برمیگرده, بالاترین مدل از آمپلی فایر یک برند به جای پشتیبانی از فرمت های جدید از فرمت صدای پشتیبانی میکنه که در سالهای معرفی و اجرای خانگی هم نتوانست موفقیتی کسب کنه.

Arcam از اون برندهای که ذهنیت بسته ای داره, اکثراً با بلندگوهای خاصی مثل KEF دمو داره, دموهاش خیلی شلوغ و با چند پاور انجام میشه! صدای تولیداتش هم خیلی شبیه به هم هست! همیشه تنبل و نرم صدا میده!

این آمپلی فایر سینمایش هم در سنگین ترین پیک ها صداش کش میومد, افکت ها بین کانال ها استراحت میکردن! دیالوگ و موزیک خیلی خوبی داشت اما سرعت انتقال بالایی نداشت. کاملا مشخص بود طراحش ذهنیت موزیک داره تا سینمایی.

تست موزیک خوبی داشت, یکم جون دار تر از سینمایی جریان میداد, صدا یه پله از سینمایی بالاتر بود و میشد تحملش کرد, وولوم که بالا میرفت صدا ساختاروشو حفظ میکرد و این بهترین شاخص صدای این آمپلی فایر بود.

از بعضی کامپوننت ها نمیشه نوشت! خوب کار میکنن اما چیزی برای تاثیرگذار بودن ندارن.

ظاهرا هم سالها پیش در ایران نماینده فروش داشته و دیگه نداره. منم عادت ندارم از کامپوننت های که در دسترس نیست خیلی بنویسم. اینم فقط بعنوان سرگرمی نوشتم.

نگاهی کوتاه به تولیدات اخیر DENON

بعد از ورود مدیای وضوح بالا به سرگرمی های خانگی تمرکز سازندگان معتبر سیستم های سینمایی خانگی از صدا بیشتر رفت بروی تصویر! و با رواج روز افزون دیوایس های مختلف همراه امکان برقراری ارتباط بی سیم صدا به سیستم های صوتی بیشتر شد, در این بین کمپانی های مثل OPPO متولد شدند که از ابتدا تصویر وضوح بالا را هدف گرفتند. و امروز حتی موفق شده بازار صدای های اند را تاحت تاثیر خود قرار دهد. کمپانی ها در سه و چهار سال اخیر تمرکز زیادی بروی امکانات جنبی آمپلی فایرهای سینمایی گذاشته اند! ارتباط WIFI و Bluetooth شده از لازمه های برای آمپلی فایرهای سینمایی, حتی در محصولات های فای هم رتباط از طریق USB و حتی ارتباط بیسیم را هم می بینیم! همین باعث شده برخی از کمپانی ها در تولیدات خود از ماهیت اصلی محصول دور بشن و به تولیدات شبه تجاری رو بیارند.

یکی از برندهای فوق خوش نام در صنعت صدا کمپانی ژاپنی DENON است. بی شک و بی شک دنن از بهترین های صنعت صدا بحساب میاد و در این هیچ شکی نیست. من نظر  فوق العاده مثبتی روی این برند بزرگ دارم, اگر برند اول من در صدای سینمایی "یاماها" باشه, انتخاب بعدی من حتما دنن است. جدیدا هم پایونیر در آمپلی فایرهای سینمایی خیلی خوب داره کار میکنه و شده یکی از ضلع های مثلث برتر  آمپلی فایر های سینمایی من. با همه این تفاصیل نمیشه اگر برندی در مواردی ضعیف عمل کرد چشم بروی ضعف ها ببندیم و به گذشته آن برند رجوع کنیم که این بوده و آن بوده, پس همیشه خوب خواهد بود!

دنن در یکی دو سال اخیر تقریباً میشه گفت در تولیدات سینمایی هیچ محصول های اند یا حتی نزدیک به های اند هم نداشته است! و این روند نزولی را هر سال بیشتر و بیشتر میشه! تولیدات نیمه اول و دوم 2014 دنن برای اکثر علاقه مندان به سیستم های سینمایی تا حدودی ناامید کننده بوده است, از تولیدات بلوری پلیرهای دنن تا نسل جدید آمپلی فایرهای سینمایی این شرکت نمیشه هیچ نشانه ای از گذشته این برند پیدا کرد! از بلوری پلیر مدل DBT-1713UD که تنها یک خروجی HDMI دارد! و این در نسل جدید پلیرها به هیچ عنوان قابل توجیه نیست! که بنظرم با قیمت کمتری میشه مدل BDP-170 پایونیر انتخاب کرد, که باز هم این پلیر انتخاب خوبی نیست! تا مدل برتر دنن DBT-3313UD که در تست های که از این مدل داشتم هیچ برتری در صدا و تصویر نسبت به پلیر مدل BDP-450  پایونیر ندارد.

دنن در نیمه اول و دوم امسال تولیدات نچندان جالبی حداقل در ظاهر آمپلی فایرهای سینمایی داشته است! جدید ترین و برترین آمپلی فایر سینمایی دنن مدل AVR-X5200 است که میشه گفت اکثر علاقه مندان دنن را با سایز و وزن کمی که دارد متعجب کرده است, پنل جلوی این مدل برتر از دنن تنها ارتفاعی کمتر از 17 سانتیمتر و وزنی در حدود 14 کیلو گرم دارد! که این برای یک مدل مرجع اصلا جالب نیست و نشان از کیفیت پایین قطعات و ساخت ارزون این مدل دارد. رقبای دنن مثل پایونیر SC-LX88  وزنی معادل 18 کیلوگرم و ارتفاء پنلی در حدود 19 سانتیمتر دارد. مدل برتر یاماها RX-A3040 وزنی در حدود 20 کیلوگرم و ارتفاء پنلی بیش از 25 سانتیمتر دارد! مدل برتر اونکیو TX-NR5010 وزرنی معادل 25 کیلوگرم و ارتفاء پنل در حدود 20 سانتیمتر دارد. همچنین قدرت اسمی هر کانال در دنن از دیگر رقیب ها عقب هست و توان اسمی 140 وات در هر کانال دارد, این در صورتی که پایونیر 260 وات در هر کانال, یاماها 230 وات و اونکیو 180 وات اسمی توان دارند. البته این ارقام آنچنان هم در جریان دهی واقعی تاثیر گذار نیستند, اما کم بی تاثیر هم نیستند.

اگر تصاویر نسل های نچندان قدیمی تر آمپلی فایر های دنن با نسل جدید این کمپانی مقایسه کنید متوجه تفاوت فاحش آنها در کیفیت ساخت با تولیدات چند سال اخیر خواهید شد!

درون آمپلی فایر سری 2014 مدل AVR-X5200

ببینید ساختار دو مدل برتر A1 HDCI و AVR 5805CI از نسل قدیمی تر دنن:

 

ساختار ضعیف تر پلیرهای دنن هم نسبت به تولیدات نچندان دور این کمپانی کمتر از آمپلی فایرهای سینمایی نیست!

دنن در همین نسل برتر تولیدات سینمایی خود از 3 پروسسور DSP استفاده می کرد, که نزدیک ترین قدرت DSP به یاماها بود, این در حالی که در تولیدات جدید فقط تعداد آپشن های DSP را بالا برده است و بیشترین تمرکز را بر روی تعداد کانال های صدا و همانطور که گفته شد بر امکانات تجاری آمپلی فایرها گذاشته شده است!

اگر یاماها همیشه در آمپلی فایرهای سینمایی بهترین بوده, اونکیو یکی از خوب ها و دنن از بهترین های چند سال گذشته بودن, پایونیر هم موفق شده ضعف های خود را بر طرف کند و از بهترین ها باشد. اما دنن با این سیاست نمی تواند حداقل در مشخصات کاتالوگی در بین برترین ها جایگاهی داشته باشد.

در آخر باز تاکید می کنم منظور مدل های برتر دنن بود و این ربطی به میانه و ارزان قیمت ها ندارد.

Pioneer VSX-923 Quick Review

پایونیر یکی از برندهای فوق محبوب که در دو نسل گذشته آمپلی فایرهای سینمایی تلاش زیادی در برطرف کردن ضعف های نسل های گذشته خود داشته است, و انصافاً هم در این هدف موفق بوده است, بهبود تاثیر افکتیو مخصوصا در کانال های ساراند یکی از ضعف های جدی پایونیر بود که در نسل جدید میشه گفت برطرف شده و پایونیر در بین خوب ها قرار داده است. محیط DSP صدا هم بهتر شده و تا حدود زیادی یکی مثل من میتونه راضی کنه!

از خوب های ارزان قیمت بازار مدل "VSX-923" پایونیر است, یک آمپلی فایر فوق العاده کامل با طراحی بسیار زیبا, خوش ساخت, با امکانات ارتباطی کامل برای ارتباط با دیوایس های مختلف رایج مثل موبایل, تبلت, کامپیوتر شخصی و...

امکان پخش گسترده فایل های صوتی از روی فلش مموری مثل : MP3, WAV, AAC, WMA, FLAC, AIFF, Apple   WAV, AIFF, FLAC

دکدر صدای 32 بیتی Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio

و بسیاری امکانات دیگر....

توان 150 وات در 7 کانال با جریان دهی خوب که به راحتی بلندگوی مثل JAMO 428 و با کمی افزایش db کانال های صدا تا +6 بلندگوهای سنگین تر را نیز درایو خواهد کرد.

پایونیر در اجرای فرمت Dolby TrueHD و DTS-HD Master Audio مینیمال رفتار میکنه, نه مثل یاماها روی صدای dts تمرکز داره و نه مثل اونکیو Dolby خیلی خوب اجرا میکنه, رفتاری شبیه به دنن داره (البته در نسل جدید)

پایونیر همیشه یکی از بهترین ها در مدار تصویر بوده و هست, 923 هم شامل این کیفیت میشه, اما نمیشه گفت تاثیر منفی خودشو روی تصویر ورودی نداره! خوشبختانه اکثریت بلوری پلیرهای نسل جدید دارای دو خروجی HDMI هستند, این امکان جدید باعث شده مدار تصویر کاملا از آمپلی فایر جدا بشه و مثل گذشته نگرانی از بابت تاثیر منفی آمپلی فایر روی تصویر نباشد.

923 موزیک بسیار خوبی داره, از ویژگی های این آمپلی فایر در موزیک استریو Body خوبی که در اجرای سازها داره, اگر بلندگوی موزیکالی در مدار این آمپلی فایر باشه و بلندگو ها خوب Place شده باشن, توان ایجاد فضای ساز در ابعاد واقعی داره, بخصوص ریتم سازهای کوبه ای نسبتاً نگه میداره, میشه گفت صدای موزیک خوبی داره و زیاد مدار DSP این مدل روی موزیک تاثیر منفی ندارد.

برای شروع سینمایی خانگی در کلاس ارزان قیمت ها VSX-923 پایونیر به مخاطب سایت توصیه می کنم

طراحی و ساخت

اجرای صدا

کدام آمپلی فایر دیجیتال بهتر است! یاماها یا دنن؟

به واقع کدام یک بهترین است؟ از دوران دالبی ساراند تا صدای حقیقی وضوخ بالا این دو برند افسانه ای یاماها و دنن بودند که همواره پیشتاز صنعت صدای سینمایی دیجیتال در خانه بوده اند. وقتی بر حافظه قدیمی تر خودم مروری میکنم تنها دنن و یاماها بودن که مورد توجه من و اکثریت علاقمندان سیستم های سینمایی خانگی قرار داشتند, عده ای طرفدار دنن و عده ای مثل من طرفدار یاماها هستند. در سالهای که سینمایی خانگی رواج پیدا کرده این دو غول صنعت صدای سینمایی محصولات ماندگار تولید کردند, محصولات مثل A1 بی نظیر از دنن و Z1 از یاماها که هیچ وقت از حافظه علاقمندان این دو کمپانی پاک نخواهد شد.

اما همیشه این سوال مطرح است که کدام یک بهترین هستند؟ در واقع نمیشه بطور قطع گفت کدام یکی بهترین هستند! هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند که باعث شده در کنار هم در راس صنعت سرگرمی های صوتی و تصویری خانگی قرار بگیرند.

دنن با طراحی منحصربفرد خود همیشه از بهترین هاست. استفاده از آلیاژهای مرغوب در ساخت بدنه از ویژگی های دنن بحساب میاد, استفاده از بهترین قطعات مخصوصا در مدل های شبه های اند و های اند از امتیازات مثبت دنن است, دنن در بین برندهای صاحب نام این صنعت همیشه بهترین مدار تصویر در آمپلی فایرهای دیجیتال داشته است, استفاده از پردازشگرهای برتر تصویر در کنار طراحی فوق العاده دنن باعث شده آمپلی فایر های دیجیتال دنن بیشترین وفاداری تصویر به سورس داشته باشند. دنن بعنوان یک های فای ساز برتر طراحان فوق العاده در این زمینه دارد و همیشه از تجربه های فای خود در تولیدات سینمایی نیز بهره برده است, همین تجربه باعث شده آمپلیفایر دیجیتال دنن بهترین در پخش موزیک باشد, همین موزیکال بودن آمپلی فایرهای سینمایی دنن در فضای DSP باعث موزیک متن غنی شده است. فضای DSP افکت دنن های اند فوق العاده پویا و پرانرژی است بطوری که از بهترین های این صنعت بحساب می آید. دنن های اند افکت سنگین و پر جریانی اجرا می کند.

قبلا هم گفتم که دنن در میانه قیمت ,شبه های اند و های اند محصولات متفاوتی نسبت به تجاری ها تولید می کند, به همین دلیل همیشه بهترین های دنن را انتخاب کنید.

 

 یاماها در صنعت سرگرمی های سینمای خانگی یک مرجع بحساب می آید! بطوری که انگار صدای سینمایی در  ذات این کمپانیست! یاماها در سال ۱۹۸۶ میلادی پردازنده صوتی DSP را تولید کرد و تا به امروز در صنعت صدای دیجیتال در بخش سینمایی برترین بحساب می آید.

آمپلی فایرهای دیجیتال یاماها به قدرت بالای صوتی و ایجاد فضای DSP منحصر به فرد بین طرفداران سینمایی خانگی شناخته می شود! به جرات می توان گفت یاماها تنها کمپانی در صنعت سینمایی خانگی است که کیفیت خود را در تمام رنج تولیدات حفظ می کند, بطوری که کیفیت و جنس صدای یاماها در ارزان قیمت ترین مدل نیز مشهود است. جنس صدا و فضای DSP یاماها غیر قابل مقایسه با هیچ برند دیگری است! نه مطلق بهترین! بلکه در نوع اجرای افکت ها متفاوت است. فضای DSP یاماها بیننده را در حبابی از افکت های صوتی قرار می دهد که به سختی می توان مسیر حرکت صدا و محل قرار گیری کانال های صوتی را تشخیص داد. افکتیو بودن یاماها یکی دیگر از ویژگی های آمپلی فایرهای این کمپانی است. جریان دهی سنگین به هر کانال در پیک های لحظه ای بدون حس تاخیر و کش آمدن صدا یکی از ویژگی های برتر یاماها است, جریان بالای صوتی حتی در کمترین شدن وولوم از ویژگی های یاماها بحساب می آید, آمپلی فایرهای یاماها در ولوم های بالا جریان بسیار شدیدی به هر کانال ارسال می کند, این شدت جریان با کمترین تخریب صوتی حتی در وولوم های بالا تولید می شود. بطوری که در ولوم های ۲/۴ به راحتی بد درایو ترین بلندگوهای چند ووفری را به ماکزیمم توان نزدیک می کند!

تجربه سالها کار با برندهای مختلف سلیقه من به یاماها و دنن نزدیک کرده است, این اصلا دلیل بر ضعف دیگر کمپانی ها در صدای سینمایی نیست! این تنها نظر شخصی من است.

Pioneer SC-LX83 Review

http://hometheater.persiangig.com/hometheater/pioneer_sc-lx83.jpg

آمپلی فایرهای دیجیتال پایونر هیچ وقت مورد علاقه من نبوده و نیست! اما همیشه سعی كردم نظرات و سلیقه شخصیم روی تحلیلم تاثیر نظاره, البته هیچ وقت ادعا نكردم كاملا بی طرف بودم.

امروز فرصتی شد آمپلی فایر  LX83 پایونر از نزدیك ببینم و دو ساعتی را با یكی از دوستان با این محصول High End پایونر سرگرم باشیم. LX83 مدل ارتقا پیدا كرده LX82 هست. اضافه شدن امكان پشتیبانی از فرمت 3D و ظاهر خیلی شیك تر ویژگی اصلی LX83 به LX82 است. آمپلی فایر های سری LX نسبت به مدل های VSX طراحی و كیفیت بهتری دارند, مدل های ارزون VSX كه فاجعه بحساب میاد! شاید این LX83 یه حرفهای برای گفتن داره و میشه بهش گفت آمپلی فایر دیجیتال, حالا چقدر كیفیت داره و یا میتونه با رقبای هم كلاس خودش در صدا رقابت كنه, بستگی به شما داره.

 در مورد اینكه چند تا ورودی و خروجی داره؟ چه فرمت های پشتیبانی میكنه و از این نوع سولات بهتره برید اینجا خودتون ببینید. اطمینان داشته باشید خیلی بیشتر از چیزی كه نیاز داشته باشید براتون كار انجام میده.

چیزی كه باعث شد در مورد این آمپلی فایر بنویسم كیفیت و طراحی فوق العاده مدار تصویر اون هست! یكی از بهترین های كه تا به امروز در آمپلی فایرهای HD دیدم! بلوری IRON MAN 2 همراه با پلیر سامسونگ C6900 و كابل Wireworld Chroma 6 سورس تست تصویر من بود. عجب كابلی این Wireworld . قراره به زودی بلو-ری پلیر LX71 پایونر به سیستم اضافه بشه. سامسونگ هم بلوری پلیر ساز خوبی! درسته نمیتونه در حد اندازه بزرگان این صنعت باشه اما در بین تجاری سازها واقعا فناوری این كار داره.

نسل جدید آمپلی فایرهای HD نسبت به قبل وفاداری خیلی بهتری به تصویر دارند و كمتر روی تصویر تاثیر منفی میزارن. اما این LX83 تو یه كلاس دیگه بود! فیلم IRON MAN 2 گذاشتم. عجب لود سریعی داره این سامسونگ! ظاهرا چیزی نزدیك به PS3 دیسك لود میكنه! این یكی برای من شده مشكل! همین لود سریع میگم. IRON MAN 2  رنگ های خیلی Shining داره, در تمام سكانس ها این رنگ كه نظر جلب میكنه, من اول پلیر مستقیم به نمایشگر وصل كرده بودم, صحنه مسابقه F1 انصافا سامسونگ تصویر خوبی داشت, رفتم به سكانس های پایانی و اگشن داخل نمایشگاه EXPO رنگ ها همچنان درخشش داشت با كنتراست عالی. همین دو صحنه را بعد كه پلیر به آمپلی فایر وصل شد دوباره تست كردم, كاملا میشد حس كرد پردازشگر دوست داشتنی من VRS از Anchor Bay Technology داره كار خودشو در بهبود تصویر انجام میده, رنگ قرمز فلز بافت بهتری پیدا كرده بود, انگار یه لایه از روی تصویر برداشته شده بود! صحنه نمایشگاه EXPO عمق سیاهی در شب بهتر شده بود. در صحنه ای كه هر دو IRON MAN پشت به پشت هم نشان داده میشن, چیزی جزء بافت دقیق فلز با كنتراست رنگ عالی دیده نمیشد. هیچ نویزی در تصویر وجود نداشت! تصاویر سریع اصلا وضوح خودشو از دست نمیداد, مشكلی كه در آمپلی فایرهای ارزون كاملا دیده میشه, همین پایونر در مدل های پائین تر خیلی روی تصویر تاثیر منفی داره! اما LX83 داشت تصویر جلا میداد.

پایونر استاد طراحی مدار تصویر و استفاده درست از بهترین پردازشگرهای صدا و تصویر هست. در این شک نکنید.

منوهای تنظیم صدا و تصویر در LX83 بسیار دقیق و كامل بود. مخصوصا در مورد اكولایزرهای تنظیم محدوده فركانسی بسیار رنج گسترده ای را پوشش میداد. و باز باید بگم یكی از كامل ترین و بهترین های بوده كه تا حالا دیدم.

صدای LX83

 صدای افکت پایونر هیچ وقت حس حال واقعی فیلم انتقال نمیده! در تمام مدل های بالای پایونر مشکل ضعف صدا در کانال ها Surround اساسی هست! تو این LX83 پایونر هم این ضعف مشهود بود! تو این كار وقتی چند سال میگذره و شما یك ضعف در تست های مختلف از یك برند می بینید روش حساس میشی, و در هر بار برخورد با اون برند اول روی ضعف همیشگی زوم میكنید, این بار هم برام همینطور بود! LX83 تست تصویر و امكانات نرم افزاری را خیلی خوب جواب داده بود, در این شك ندارم كه پایونر استاد طراحی مدارات تصویر و كالیبراسیون دقیق هست. اما در مورد صدا بدجور با پایونر مشكل دارم, صدای LX83 اصلا اون حالت  Excitement به من نمیداد! صدای افكت آمپلی فایرهای Hi-End پایونر اصلا در پیك های لحظه ای ( رعد و برقی ) كه من دوست دارم نداره! مخصوصا در كانال های سوراند جریان دهی خوبی نمیشه! فكر هم نكنید با بالا برده میزان db مشكل حل میشه! بدتر Zone بندی صدا بهم میریزه! این مشكل طراحی پایونر هست, احساس میكنی صدا از تصویر عقب میفته! همین باعث میشه محیط DSP خراب بشه, اگر تجربه صدای سینمایی داشته باشید كم كم متوجه این تاخیرها در بین كانال های صدا میشید, پایونر مشكل اساسی در كانال های سوراند دارد.  

تست موزیک LX83 یکی از نکات برجسته و نادر در آمپلی فایرهای دیجیتال پایونر بود! موزیك فول رنج در ولوم های پائین, با جزئیات بالا و حفظ باس در این امپلی فایر خیلی خوب بود! آمپلی فایرهای پایونر در ولوم های بیش از 4/2 دیستروشن بالای دارن ! با افزایش ولوم تا 4/3 دیگه نویز پخش میشه تا صدا ! موزیك كه جای خود داره! در LX83 استفاده از مدار ICEpower باعث شده جریان دهی بهتر و خطی در ولوم های بالا داشته باشه! آمپلی فایر های پایونر اگر 20 دقیقه روی ولوم بالا كار كنه كم كم احساس میكنی ولوم صدا پائین میاد! اما LX83 این مشكل نداشت, صدا با گذشت زمان از شور حال نمی افتاد. صدا از پائین ترین حد تا حتی 4/3 از حالت خطی خارج نمیشد, اگر با آمپلی فایرهای یك نسل قدیمی تر Marantz كار كرده باشید حتما متوجه شدین شدت صدا از 4/2 كه میره بالا حجم صدا بطور عجیبی افزایش پیدا میكنه! همین شده بود ضعف Marantz نسبت به دیگر رقبای هم كلاس, مشكلی كه در سری های 2009 به بعد كاملا حل شد. پایونر هم در مدل های بالا این مشكل داره ! صدا تا یه حدی متعادل اما از یه حدی كه بره بالاتر صدا جیع میشه! اما LX83 این مشكل نداشت.

نكاتی كه در زمان تست یاداشت كردم:  مدار تصویر بسیار عالی بدونه هیچ تاثیر منفی روی سورس, بدونه نویز اضافی, بدونه تغییر در بافت تصوی و بهم ریختگی تنظیمات پلیر, افزایش وضوح تصویر بروی منابع SD, لبه های كاملا صاف در منابع SD هیچ گونه محو شدگی در تصاویر سریع دیده نمیشود. پخش موزیك استریو پویا در تمام محدوده های فركانسی, حفظ ریتم صدا در ولوم های پائین , پخش صدای فركانس پائین خوب در موزیك های اركستی, پخش صدای افكت ضعیف با DSP محدود. ظاهر خیلی بهتر نسبت به مدل های قبلی, بدنه الومینیومی پرداخت شده نه در حد عالی اما خیلی بهتر از مدل های مشكی براق. كنترل از راه دور بسیار خوش ساخت و زیبا با كاركرد راحت.

AVR-1611

نسل جدید آمپلی فایرهای دنون با امكان پشتیبانی از HDMI 1.4 است.

چیزی كه خیلی دوست داشتم كمپانی های مطرح سازنده A/V Receivers به سمت آن حركت كنند, كم كردن كارت های صدا و تصویر در محصولات بود, در تحلیل یاماها RX-767 نیز بهش اشاره كردم. دنون از پیشگامان این سبك سازی بود. دنون از بلوری پلیر مدل 2500BT شروع كرد, 2500 مدل مرجع دنون بود كه فقط یك خروجی HDMI و یك ورودی LAN داشت, در یك مطلب دیگه هم بهش اشاره كردم. این منطقی سازی را دنون متوقف نكرد و در آمپلی فایرهای سبك و میانه قیمت نسل جدید خود ادامه داده است, یاماها هم دقیقا این رویه را شروع كرده و نتیجه خوبی هم از نظر من گرفت, تا جای كه من تست كردم در مدل جدید آمپلی فایر این كمپانی كاملا كم شدن مدارات صدا و تصویر در بهبود مخصوصا تصویر مشهود بود.

1611 دنون با قیمت زیر 400 یورو رقیب جدی برای آمپلی فایرهای هم کلاس دیگر کمپانی ها خواهد بود. 

كیفیت ساخت بدنه دستگاه زیبای و ظرافت مدل های بالا را ندارد, اما اصلا جای هم برای ایراد گرفتن نمیزاره, تو همین كلاس كمپانی های مطرح دیگر محصولاتی به مراتب ضعیف تر از دنون تولید كردند, در صورتی كه همین 1611 با این امكانات و قیمت پائین ساخت خوبی دارد.

 صدای ۱۶۱۱ را من روی استریو با یك جفت بلندگوی (Magnat Quantum) شنیدم, Magnat یك بلندگو ساز آلمانی است, برای صدای افكت سنگین و موزیك POp ارزش های زیادی داره, برند اورجینالی هست, یعنی تمام قطعات بلندگو ساخت خود كمپانی است, این ویژگی را خیلی از بلندگو سازهای آلمانی دارند, خوب یا بد متكی به فناوری خارجی نیستند. این مدل Magnat یك Bookshelf- 2WAY بود. صدای موزیك جالبی داشت! عمق صدای كه ایجاد میكرد خیلی بیشتر از سایز درایور و كابینت بلندگو بود. بلندگوهای Magnat قدرت صدای بالا با پرتاب صدای شدیدی دارند, اصلا نمیشه از فاصله نزدیك صدای این برند را شنید, فوق العاده صدای فركانس بالای داره, تو سری Quantum 1009 تا 75.000HZ هم ظاهرا میتونه پخش كنه! حتما میدونید گوش انسان فركانس های بالای 20,000HZ را نمیشنود.كلا بلندگوی جالبی هست برای یک POp Music استریو. 

برای صدای 5.1 دنون 1611 یك پكیج بلندگوی satellite جم جور پیشنهاد كردم.

دنون همیشه در آمپلی فایر های دیجیتال خود از پردازشگرهای تصویر عالی استفاده كرده, كمتر مدلی از آمپلی فایرهای دیجیتال دنون را میشود اسم برد كه روی خروجی HDMI مشكلی ایجاد كنند, این یكی از ویژگی های بود كه از زمان اضافه شدن HDMI به آمپلی فایرهای دیجیتال باعث شد دنون برتری نسبتا خوبی در مدل های ارزان از دیگر كمپانی ها داشته باشد. پایونر هم انصافا در مدل های ارزان و متوسط پردازشگرهای تصویر دقیق و قوی دارد. همه اینها بر میگرده به تجربه كمپانی ها در ویدئو پلیر ساز بودن.

در نسل جدید رسیورهای دیجیتال شاهد هستیم در ارزان ترین مدل ها مثل همین 1611 دنون ما منوهای كاملی برای انواع تنظیمات صدا داریم! چیزی كه تا دو یا سه سال پیش این میزان امكانات را فقط روی مدل های مرجع داشتیم, اما امروز در ارزان ترین ها مدل ها شاهد امكانات نرم افزاری كاملی روی محصولات هستیم.

AVR-1611 آمپلی فایر نیست كه من بخوام اینجا از صداش تحلیل بنویسم, بیشتر نظرم روی ساختار كم حجم و منطقی محصول است, چیزی كه در فناوری صدا و تصویر وضوح بالا امروزه نیاز داریم, در محصولات Reference استفاده از شاسی های ضخیم و قطعات سنگین كاملا منطقی است, كمپانی ها بابت پولی كه برای یك محصول Reference از مشتری میگیرند باید بالاترین كیفیت در قطعات و طراحی های دقیق را در یك كامپوننت گران قیمت انجام بدهند, اما برای یك محصول 1000 دلاری و كم تر امكان این نیست كه از قطعاتی با آلیاژ خالص و بالاترین بازدهی استفاده كنند, در عوض برای جلب مشتری انواع ورودی و خروجی های صدا و تصویر را بدونه طراحی دقیق و قطعات با كیفیت به یك آمپلی فایر اضافه می كنند تا جلب نظر كند! این روش غلط را دنون و دیگر كمپانی های درست حسابی با امكانات نرم افزاری جایگزین كردند.

RX-V767

آمپلی فایر RX-V767  از نسل جدید A/V های یاماها است. امروز بعد از ظهر ۲۷/۳/۸۹ منزل یكی از دوستان بودم كه به تازگی این آمپلی فایر براش از خارج از كشور رسیده بود, وقت شد همراه با این دوست عزیز تست مختصری از این آمپلی فایر بگیریم. ست بلندگوها سری E جی بی ال بود.

Front- E90CH

Center-EC25CH

Rear-E10

Subwoofer-E250PCH

 من سری E را اصلا دوست ندارم و به نظرم فقط به درد سر و صدا كردن میخوره, واقعا هم قدرت و توان بالایی در تحمل جریان های بالا در مدت طولانی داره, تو این كلاس از بلندگوهای JBL من سری XTI را خیلی دوست دارم, صدای موزیك قابل قبولی داره, اما سری E در موزیك یه باس به شدت Exaggerated داره! خیلی خشك و ضربه ای میزنه و به گوش فشار میاره, اما برای صدای افكت بلندگوی عالی هست, میشه با خیال راحت ساعت ها با ولوم 4/2 فیلم ببینید بدونه اینكه نگران آسیب دیدن بلندگوها و یا ساب این سری باشید. JBL تو سری جدید سری E را یه ES تغییر داد و تو كابینت بلندگو تغییراتی صورت گرفت كه ظاهر خیلی بهتری نسبت به سری E پیدا كرد, اضافه شدن یك درایور Ultrahigh-Frequency نمیدونم چقدر در بهتر شدن فركانس های بالای این سری تاثیر مثبت داشته. در هر صورت این دوست من از این تیپ صدا خوشش میاد كاریش هم نمیشه كرد.

یاماها تو نسل جدید آمپلی فایرهای A/V تغییراتی داده, مثل پنل آینه ای, پشتیبانی از ورژن HDMI 1.4 و كم كردن ورودی و خروجی های آنالوگ كه این یكی از بهترین كاراهای هست كه یاماها و دنون در محصولات جدید بكار بردند, بنظرم هنوز هم خیلی از این رابط های صدا و تصویر آنالوگ در تمام مدت كاركرد یك آمپلی فایر دیجیتال به هیچ كاری نمیاد و فقط در مدار ایجاد نویز و هام ناخواسته میكند, نمیدونم چرا تا این حد كمپانی ها اسرار دارند تعداد این ورودی و خروجی ها را زیاد كنند؟ تا جای ممكن انواع كارت های صدا و تصویر را داخل جعبه آمپلی فایر جاساز میكنند! بعد میان مدار Pure Direct را اضافه میكنند, تا روی موزیك تمام مدارات صوتی و تصویری را قطع كنه و فقط یك استریو A/B فعال باشه, تجربه میگه اكثرا كمپانی ها برای فروش محصولات و پیشرفته نشان دادن محصول این تعداد كارت های كانورتور تصویر و ورودی و خروجی صوت و تصویر را در مدل های بالا بكار میگیرند! امكان هم نداره در یك سینمایی خانگی حتی نیمی از این امكانات به كار بیاد؟ با ورود رابط HDMI هم این میزان استفاده كمتر هم شد.

یاماها تو این سری از آمپلی فایرهای دیجیتال از پردازشگر تصویر خیلی بهتری نسبت به سری های قبل استفاده كرده و قدرت Upscaling این سری روی تصاویر SD خیلی بهتر شده, این نكته كاملا محسوس بود, در سری های قبلی مخصوصا مدل های پائین در Upscaling تصاویر SD به HD نویز كمی در تصویر خروجی آمپلی فایر دیده میشد كه در V767 این مشكل كاملا بر طرف شده بود. V767 هیچ گونه تاثیر منفی هم روی تصویر وضوح بالا نداشت و اصلا حضور آمپلی فایر بین سورس و نمایشگر احساس نمیشد, این یك امتیاز بالا برای این آمپلی فایر بود.

صدای V767 همون یاماهای دوست داشتنی من بود, همان قدرت و فضای DSP بی نظیر كه فقط یاماها امكان تولید آن را دارد, آمپلی فایر روی صدای dts فضای سه بعدی كاملی ایجاد كرده بود كه به سختی میشد محل قرار گیری بلندگوها را تشخیص داد. صدا اصلا تنبل و كش دار نبود, پیك های صوتی در لحظه شروع و محو میشد, با یك DSP كامل و بدونه قطع شدن صدا در حركت بین كانال ها, صدای V767 اصلا روی پیك های لحظه ای حالت سیال و مایع نداشت, در لحظه بیننده را از جا میكند و تمام. این خصوصیت صدای یاماها هست, آكوستیك خوب هم بسیار به این موضوع سیال نبودن صدا در فضا كمك میكنه, تو یك آكوستیك خوب صدا از منشا انتشار تا رسیدن به گوش كمترین بازخورد های ناخواسته را دارد, این مسئله خیلی كمك میكنه پیك های لحظه ای ویرانگر داشته باشیم حتی با آمپلی فایر پائین تر از مدل V767 در شرایط آكوستیك متوسط میشه قدرت و تاثیر گذاری V767 را داشت. البته من داشتم این سیستم را در یک فضای کاملا عادی با لوازم جانبی و دکورهای کاملا نامناسب تست میکردم! اونجا هم پیشنهاد دادم با این سیستم بلندگو حتما یه فکری برای کم کردن لوازم اطراف سیستم بکنند. کشیدن یک پرده ضخیم پشت سیستم هم میتونه کمک کنه صدای فرکانس پائین کمی کنترل شود. خوشبختانه یاماها در DRC-Digital Room Correction هم یكی از بهترین ها است, تصحیح فضای شنیداری در اتاق تاثیر بسیار زیادی در ایجاد یك فضای مجازی در صدا دارد. و شرایط بد آكوستیك را تا میزان زیادی اصلاح میكند.

  یه دوستی خارج از كشور دارم ایشون آمپلی فایر دیجیتال Accuphase داره, آكوفیض یك برند HIFI ساز NO.1 هست و در كلاس Hi-End سازی واقعا محصولات گران قیمت و خوش ساختی تولید میكند, آكوفیض یك Digital Signal Processor ساز حرفه ای هم هست, صدای كه آكوفیض در تصحیح پاسخ فركانسی صدا و حالت سینمایی داره خیلی عالیه, اما باز صدا میره به سمت موزیكالی و سیال تا افكتیو. صدای آكوفیض به نظر من برای كنسرت های 5.1 و فیلم های موزیكال تعریف شده بود تا سینمایی سرگرمی و اگشن, نمیشه از صدای آكوفیض ایراد گرفت, این خصوصیت این برند HIFI ساز هست. اما نمیدونم چرا تو بعضی از برندها صدای افكت تعریفی از صدای موزیك هست! صدا حالت Fluid داره و در فضا باقی میمونه! این به طراح و شناخت اون از صدای سینمایی بر میگرده, بعضی از كمپانی ها انگار از طراح سیستم های HIFI خود برای Cinema DSP استفاده میكنند! نتیجه میشه محصولی كه نه موزیك خوبی داره نه صدای افكت تاثیر گذار!

یاماها همیشه نسبت به برندهای هم کلاس روی فرمت dts صدای بهتری داره تا Dolby Digital این بر میگرده به طراحی پردازشگر یاماها كه پاسخ بهتری روی dts داره تا DD , چیزی كه در Onkyo بیشتر میره به سمت DD البته در این یك مورد زیاد نمیشه روش تاكید كرد كه كدوم روی چه فرمتی بهتر هستند, شاید دلیل اینكه این احساس بین علاقه مندان سیستم های سینمایی است كه یاماها روی dts صدای بهتری داره بر گرده به جریان دهی لحظه ای در فرمت dts و پاسخ سریعی كه یاماها روی صدای افكت دارد. روی RX-V767 هم این احساس را داشتم كه روی dts بهتر جواب میده تا DD

سیستم Compressed Music Enhancer كه یاماها در A/V های خود استفاده كرده برای جبران بیت های از دست رفته در فرمت های فشرده شده واقعا خوب عمل میكنه و میشه تشخیص داد واقعا داره یه كارای در جهت مثبت روی صدا انجام میشه, این مدار جبرانی در فرمت های فشرده شده به كار افرادی مثل من نمیاد كه با اصل فشرده سازی مخالفم اون هم  تا سر حد نابودی موزیك, تو همین Audio CD های رایج به اندازه كافی هر بلایی كه فكرشو بكنید سر موزیك میارن تا به دست ما برسه, دیگه لازم نیست بیشتر موزیك را با فشرده سازی تحقیر كنیم! بعد مدار جبرانی براش بزاریم! اما برای دوستانی كه موزیك های فشرده شده گوش میكنند خیلی میتونه تاثیر خوبی روی صدا داشته باشد, V767 خیلی خوب از عهده این كار برمیاد.

 در آخر باید بگم RX-V767 یك آمپلی فایر بسیار خوش صدا و پرقدرت در جریان دهی بالا و Upscaling دقیق برای منابع تصویری SD و كاملا بی تاثیر روی تصاویر وضوح بالا برای نزدیكی سورس با نمایشگر و DSP عالی بود.