Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

بلندگو

KEF LS50 Review

KEF مدل LS50 به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس کمپانی تولید کرده است. طراح کابینت این مدل آقای "Mark Dodd" هستند. LS50 به علت ابعاد صدای که داره میشه ازش برای های فای خانگی هم استفاده کرد. در این مدل از درایو ارتقاء داده شده Uni-Q استفاده شده که فقط در مدل Blade که از سری های اند KEF هست از این درایور استفاده شده است. ساختار درایو Uni-Q با سری Q تفاوتی نداره فقط کیفیت آلیاژ بکار رفته و دقت ساخت در کلاس های اند قرار دارد.

LS50 یکی از اون Two-way های که تا صداشو نشنوید نمیتونید باور کنید از یک کابینتی با این سایز صدای با این ابعاد گسترده شنیده بشه! درایو Uni-Q امکان حرکت های فیزیکال خیلی بالای برای جا به جای هوای داخل کابینت نداره و فقط با طراحی خاص کابینت که میشه از این درایو Mid Bass, باس خوبی شنید طراحی که خیلی عالی برای LS50 انجام شده است. LS50 امپدانس و حساسیت نسبتا بالای داره اما خیلی هم خوش درایو نیست و بیشتر از اونی که فکر کنید جریان میخواد تا درایو بشه. کلان KEF جریان خوب میخواد تا بشه ازش صدای خوب گرفت! 

در کابینت LS50 از یک پورت رفلکس باس منحصربفرد استفاده شده که در مرکز مجرای پورت از فوم ضخیم قابل انعطاف استفاده شده است که در پیک های سنگین فوم متناسب با حجم هوا منبسط می شود و حجم پورت افزایش پیدا میکنه در این حالت جریان هوا بدون برگشت به داخل کابینت و ایجاد رزونانس از کابینت تخلیه میشه. طراحی پورت باسی با امکان تغییر ضخامت ایده بسیار هوشمندانه که مشکل تداخل فرکانس پائین و متوسط در این بلندگو به حداقل رسانده است.

صدای LS50 فوق العاده زنده ست, میدونید که من از صدای حسی بدم میاد! صدای Emotional برای شو بسیار عالیه اما من دوست ندارم! به دلایلی که قبلا درباره موزیک گفتم. ابعاد صدای این بلندگو یکی از بهترین های بوده که در این سایز کابینت و درایور شنیدم! صدای واید با پرتاب بالا در یک پوشش فرکانسی کامل جزئیات کاملی به شنونده میده. واید بودن فول فرکانسی این بلندگو place در فضای اتاق راحت کرده و با کمی زاویه دادن به بلندگوها میشه sweet spot اتاق تغییر داد. اکثر بلندگوهای Two-way مشکل place و محدود بودن sweet spot دارن که این بلندگو همانطور که گفتم به دلیل پرتاب صدا و همچنین واید بودن موج از دیافراگم بلندگو سختی پیدا کردن بهترین نقطه صدارو کمنر کرده.

 یکی از ویژگی های عالی این بلندگو Refinement که در محدوده فرکانس میانه و بالا داره, بطوریکه حضور بلندگو حس نمی کنید, صدا در بعضی فرکانس ها خشن نمیشه و لبه پیدا نمیکنه, خش صدا با صدای ساز شنیده میشه و بلندگو چیزی از صدا کم یا زیاد نمیکنه, ارزشمند ترین ویژگی که کامپوننت ها میتونند داشته باشد همین Neutrality , کافی یک طراح فقط با این دید محصولی طراحی کنه, مطمئن باشید در طراحی های متوسط با Neutrality بالا پاسخ های خیلی بهتری خواهید گرفت تا از طراحانی که ذهن رنگی دارند و میخوان با صدای خاص خودشون مطرح کنند! و این وسط فقط موزیک که قربانی ذهنیت طراح میشه.

 صدای LS50 تصویر Soundstage عالی داره, البته با تست های که من کردم تصویر کامل از فضای اجرا یکم محدود بود! و اگر کمی عقب میرفتم فضای اجرا تبدیل به یک استریو خوب میشد. تا فاصله ۲ متر خیلی خوب جای هر ساز و فاصله آنها از هم قابل تشخیص بود و با عقب رفتن حس صدای زنده کمتر میشد و همانطور که گفتم یک استرویو خوب میشد شنید. تا این حد هم برای بلندگوی با این ابعاد عالی بحساب میاد. 

ووکال در درایور Uni-Q عالی و در LS50 رفرنس بود! طراحی این درایو از حنجره انسان الگو گرفته شده, تولید طیف وسیعی از فرکانس ها تنها از یک یونیت. این با بلندگوهای فول رنج مسخره اشتباه نگیرید! صدای ووکال LS50 نه Emotion بود و نه Flat این همون ویژگی که من درگیر درایور Uni-Q کرده! خودش رنگی نداره, نه حسی به صدا میده و نه چیزی ازش میگیره و نه صدارو رنگی گرم میکنه و نه انرژی به صدا میده, این میشه صدای خارج از دنیایی تجاری و همون چیزی که هر آوازه خوان و نوازنده ای دوست داره. صدای که در بلندگوهای که من دوست دارم مثل , Kharma , B&W, Marten شنیده می شود. البته نه همه مدل هاشون!

اگر برای اتاق نشیمن خودتون دنبال یک بلندگوی وفادار به صدا و زیبا هستید حتما LS50 بشنوید.

همچنین این بلندگو وزن زیادی نداره و خیلی راحت میتونید از کشورهای اطراف بخرید و مسافری وارد کنید.

Polk audio

اگر دنبال بلندگوی برای صدای سینمایی هستند حتما Polk audio امتحان کنید. بلندگوی که خیلی ها دنبالش هستند, طراحی شده برای افکت های سنگین و طولانی مدت. در تمام مدل ها کراس آورهای پیچیده ندارن و صدارو خیلی ساده تحویل درایورها میده. درایورهای محکم و قوی برای پیکهای سنگین داره و پاسخ های سریع به افکت میده, بلندگوی وحشی که طراحی شده برای لذت سینمایی و موزیک های پاپ با شدت بالا. Polk صدای شفاف و باس سنگین بهتون میده. بلندگوی که در آمریکا بیشترین طرفدار برای سینمایی خانگی داره. این بلندگو و آمپلی فایر Emotiva محبوب ترین انتخاب سینمایی خانگی. آمپلی فایرهای Emotiva که دیگه آخر تقویت کننده سینمای خانگی. صدای سینمایی آمپلی فایر و بلندگوی میخواد که پاسخ سریع بده, پیک های سنگین تحمل کنه و خوب جریان بده, ترکیب این دو یکی از بهترین انتخاب ها برای یک سیستم سینمای خانگی درست و حسابی. خیلی سخت نگیرید! واقعا لازم در اینجا سیستم های هم معرفی بشه که نیاز تمام دوستان برآورده کنه, اگر هم قراره سر صدا کنیم و حالشو ببریم با سیستم های درست و حسابی باشه و نه هر آشغال تجاری!

ELAC Review

ELAC یک کمپانی بلندگو ساز آلمانی است, نسبت به قیمت صدای بسیار تمیز و متفاوتی بین برندهای متوسط آلمانی دارد. اگر دنبال بلندگوی هستید که ارزش موزیک گوش کردن داره حتما صدای این برند بشنوید. شخصا مدل Linie 500 دوست دارم. 

 در مورد صدای مدل Linie 500 اولین پارامتری که نظر هر شنوده ای را نه فقط در این مدل که این خصوصیت بسیار بزرگ ELAC است جلب میکند Coherency این بلندگو است, صدا از یک نقطه پخش میشه و نه از درایورها یا کابینت بلندگو! کل بلندگو در اختیار موزیک, صدا در تمام فرکانس ها Flow این باعث میشه صدا فوق العاده طبیعی شنیده شود. تو صدای ELAC درایور ها شاخص خودشون ندارن, یعنی نمیگی این بلندگو تو این فرکانس صدای بهتری میده! مثل خیلی از بلندگوهای آشغال موجود که فقط برای شاخص های فروش میرن! مثلا mid خوبی داره! این خیلی مسخره ست که بگیم فلان بلندگو این شاخص مشخص داره و روی اون تاکید کنیم. طراحی کابینت و درایورهای ELAC در اختیار موزیک و هر بخش از بلندگو صدای خودشون نمیدن. این یکپارچه بودن صدا به شنوده اجازه میده خیلی راحت تر بلندگو در فضا های مختلف Placement کند. و به بهترین Sweet spot ممکن برسد.

صدای این بلندگو بسیار کریستالی, این حالت کریستالی بودن در تمام فرکانس های صدا حس می کنید, در موزیک decay در پس زمینه داریم که اکثرا شنیده نمیشه! اما من در Linie 500 پس زمینه بسیار روشن و شفافی شنیدم. این وضوح در پس زمینه موزیک در بلندگوهای مثل Quad شنیدم. صدای Quad مثل بلندگوهای درایوری Rich نیست اما صدارو بدون انرژی اضافی و با پس زمینه روشن پخش میکنه, صداش کارکتر اضافی نداره که این اجازه میده مدت طولانی موزیک گوش کنید.   

ELAC موزیک سانسور نمیکنه و به صدا کاراکتر نمیده, یکی از دلایل این جنس صدا به دلیل Ribbon tweeter بودن بلندگوهای ELAC است, tweeter های نواری نسبت به انواع Dome کاراکتر کمتری در صدا دارن و این مدل های که ELAC میسازد واقعا عالی هستند.   

من حدس میزنم صدای این بلندگو در ایران زیاد دوست نداشته باشن! من در موزیک صدای Live به Emotional ترجیح میدم, هرچه در فیلم صدای هیجانی دوست دارم در موزیک صدای طبیعی. اصلا فکر نکنید در موزیک از صدای Rich بدم میاد! اما از بلندگو و کلا های فای که به صدا کاراکتر میدن اصلا خوشم نمیاد, در ایران بسیار دیدم افرادی که صدای رنگی دوست دارن, یعنی صدا Smooth یا Sweet دوست دارن بعضی ها از صدای Warm خوششون میاد! و این یکی از همون دلایلی که خیلی از برندهای درست حسابی در ایران فروش نخواهد کرد! بهتر بگم صدای درست حسابی نخواهید شنید.

این بلندگوی کابینت مدرن با طراحی تابع به حس شنوایی دارد. بنظرم نقش کابینت بلندگو از درایورها مهمتره؟ شنیدیم بلندگوهای که درایورهای خوبی دارن اما صدای خوبی نمیدن! اصلا نمیگم این بلندگو ضعف در صدا نداره, که البته هیچ بلندگوی پیدا نمی کنید که در نواحی از صدا ضعف نداشته باشد! فقط خود ساز که هر نت مثل خودش اجرا می کنه. چیزی که این بلندگو در کلاس خودش کاملا متفاوت می کند همان Coherency بودن صدا در مدل های بوده که من شنیدم, صدای زنده و بدون کاراکتر, تغییر نکردن جنس صدا در ولوم های مختلف, باس عمیق و کیپ و Soundstage عالی از مشخص ترین ویژگی های مثبت ELAC است.

Marten FormFloor loudspeakers

این تحلیل Victor Chavira از بلندگوی مدل FormFloor مارتن نوشته, خود مارتن هم در وبلاگش ازش تقدیر کرده. گفتم قسمت کوتاهی از این تحلیل ترجمه کنم اینجا براتون بزارم.

 FormFloor

 

 دست یابی به تجربه اجرایی FormFloor یک مقدار سخت است. و یک مقدار خلاف عرف آن چیزی است که قبلا به آن خو گرفته ایم.

 من بلندگوی FormFloor  را در همان جایی که مدل MILES 2 مارتن را قرار داده بودم گذاشتم و حدود ۹۰ دقیقه با موسیقی هایی که قبلا هم گوش داده بودم تست کردم.

حقیقتا درک شفافیت تصویری و عمق ادراکی در بلندگوی FormFloor مارتن بی نظیر است.

اجرای باس در ووفر ۷ اینچی سرامیکی بی نظیر است, و صدا کل محوطه را می گیرد.

Ribbon Tweeter گاهی افکت های کناری دارند, با Over Tone ناخالص! ولی این مشکل در FormFloor دیده نمیشه و در فرکانس های بالا گوش شنونده را آزار نمیده.

 خواننده کوبایی شروع کرد به تک خوانی یک قطعه موسیقی انگار موسیقی مثل یک پر خیلی سبک آدم لمس میکنه.

نواختن پیانو در FormFloor از شفافیت و دینامیک خالص برخوردار است با اجرای احساسی. 

شفافیت, هارمونی و تونالیتی FormFloor به شما اجازه می دهد که اجرای پیانو را تحسین کنید.

If you are in search of a speaker with exceedingly clear voice and dynamic force to fill a medium sized room with panoramic sound, put the Marten FormFloors at the top of your list. Highly recommended

اگه دنبال یک اسپیکر با صدای فوق العاده شفاف هستید که یک اتاق متوسط را ساپورت کنید, بلندگوی FormFloor مارتن اول لیستتان بذارید. این بلندگو را واقعا توصیه میکنم!

Sony SS-AR1

این هم بلندگوی High-End سونی مدل SS-AR1 كه امسال برای اولین بار در نمایشگاه CES 2011 با سورس EmmLabs , آمپلی فایر PassLabs  و كابل Kimber دمو داشته! كامپوننت های بسیار عالی! این بلندگو 27.000 دلار قیمت و 57 كیلو وزن داره! ظاهرا طراحی كابینت این بلندگو خیلی خیلی خاص! 

پانل ۵۰ میلیمتری جلوی بلندگو از چوب درخت افرا ساخته شده که انحصاری در جزیره هوکایدو که در شمالی ترین نقطه ژاپن واقعه شده و آب و هوای سردی دارد پروش داده میشه. و در ماره نوامبر که رشد درخت کند است و ساختار چوب در متراکم ترین حالت خود قرار دارد برداشت میشه.

 کابینت بلندگو از ورق ۳۲ میلیمتری از چوب درخت توس فنلاندی ساخته شده, توس فنلاندی خصوصیات آكوستیكی بسیار عالی دارد.

  SS-AR1 در ژاپن و در سال ۲۰۰۶ طراحی و ساخته شده و تا به امروز كه آغاز فروش جهانی آن است در قسمت های مختلف به ویژه كراس آور تغییراتی داشته. سونی خیلی سال بود در زمینه سیستم های صوتی Hi-End فعالیت جدی نداشت! اما ظاهرا این بار با SS-AR1 بازگشت خوبی داشته. سونی یك صوتی ساز High-End نیست. تولیدات High-End داره اما تا به امروز در HIFI طراح تراز اول نداشته. در سالهای سورس های دیجیتال سری ES تولید میكرد برای CD و SACD كه در رنج قیمت خودشون عالی بودن نمیدونم چرا دیگه تولید نمیكنه؟ اما بلندگو مقوله كاملا متفاوتی از سورس و آمپلی فایر.

 به مشخصات فنی این بلندگو توجه كنید:

Frequency Response: 28Hz to 68KHz 

Sensitivity: 88 dB

Nominal Impedance: 4 ohm  

Maximum input power: 200 watts

در مورد این بلندگو گفته شده بهترین بلندگو برای فرمت SACD و توان اجرای فركانسهای بالا را با تفكیك خیلی عالی داره, در نمایشگاه CES 2011 هم با سورس EmmLabs و SACD دمو شده. البته این نوع نظرات مربوط میشه به تست های آزمایشگاهی و نمیشه به عنوان برگ برنده سونی در مقابل غول های مطرح بلندگو ساز بحش توجه کرد. هنوز تحلیل درست حسابی از این بلندگو منتشر نشده و نمیشه گفت صدای Emotional داره یا Live من شخصا در موزیك از بلندگوی كه Live پخش می كنند بیشتر خوشم میاد و میتونم با صداش بیشتر ارتباط برقرار كنم تا یه صدای Emotional

باید دید این بلندگو تا چه حد نظر Audiophile های درست حسابی را به خود جلب میكنه؟

 تا جای كه من میدونم ژاپن در High-End برند بلندگو ساز مطرحی نداره, البته اگر بلندگوی فوق محبوب NS-10M Studio یاماها را بحساب نیاریم صنعت و علم بلندگوسازی سالهاست در اختیار اروپا و امریكا بوده. البته هستند برندهای آشغالی كه فقط با اسم اروپای بودن محصولات خیلی بی كیفیت هم از نظر صدا و هم ساخت تولید می كنند. و خریدار پول برای لوگو و یا ساخت فلان كشور اروپایی بودن دور میریزه! بهترین جا برای فروش این محصولات كشورهای خاورمیانه هست. پول زیاد و آگاهی كم.

اگر سونی و برندهای نه چندان مطرح گاهی محصولات با كیفیتی (حالا میگیم فقط از نظر ساخت تولید می كنند) كه حداقل كمی از پول های آنچنانی كه از مشتری میگرن جاش كیفیت بالا ارائه میدن. هستند برندهای مطرح شده توسط مجلات و سایت های كه كابینت از نئوپان میسازن با درایور و كابل های داخلی بسیار بی كیفیت و با یك لوگوی طلا پول های آنچنانی از مشتری بدبخت میگرین!

این عكس وبلاگ طراح بلندگوی مارتن از دموی سونی در CES 2011 گذاشته.

http://marten.se/blog/2011/01/upstairs-downstairs/#respond

Wood Cone Speaker

 به بالاترین كیفیت صدا گوش فرا دهید.

جلوه های صوت طبیعی از بلندگوی مخروطی شكل متولد شده از مادر طبیعت شنیده می شود. اشتیاق درونی ما برای شنیدن صداهای طبیعی و فن آوری های بسیار پیشرفته دست در دست هم به سیستم های فای فوق عالی با مارك JVC حیات بخشیده اند و تجربه شنیدن فوق عالی.

بلندگو همانند یك آلت موسیقی

چوب با داشتن خصوصیات عالی آكوستیكی آن كه در سایر موارد دیده نمی شود برای ساختن ویولن, پیانو و سایر آلات موسیقی ضروری است. به همین دلیل اكثر جعبه های بلندگو را از چوب ساخته می شوند. پس چرا دیافراگم از چوب ساخته نشود؟ 20 سال پیش مهندسین JVC این عقیده را پیدا كردند و اولین گام ها را در ساخت دیافراگم چوبی برداشتند.

ویژگی های اكوستیكی فوق تصور چوب

چوب این ویژگی را دارد كه سرعت صوت درون آن زیاد است و در عین حال ضریب مناسب ارتعاش و لرزه صوت عبوری صدائی صاف و یكنواخت انتقال می دهد. این تركیب ویژگی ها در موارد معمول دیگر غیر ممكن است. مزیت دیگر چوب یكنواختی سرعت عبور صوت از درون آن می باشد.

تلاش ابداع كردن و نتیجه ای حیرت انگیز

 در تلاش برای ساخت دیافراگم چوبی, مهندسین JVC با مانع بزرگی روبرو شدند! فرم دادن ورق های چوب در برابر شكل پذیری ترك می خوردند, پخش می شوند و یا می شكنند. فنون زیادی بكارگرفته شد ولیكن هیچكدام موثر نبودند.

پس از سال ها تلاش و خطا در نهایت راه حل در یك ماده عجیب پیدا شد! در ساكی یا شراب برنج ژاپنی  وقتی چوب در ساكی خیسانده می شود لایه های آن نرم و انعطاف پذیر شده و در فرایند شكل دادن می توانند بدون ترك خوردن و یا شكستن مقاومت كنند. JVC روش ساكی را با تراشكاری دقیق و استادانه تركیب نمود و رزین ها و مواد شیمیائی خاصی رابكار گرفت تا بتواند دیافراگم چوبی ای بسازد كه سال ها متمادی صدای طبیعی ایجاد كند. سرانجام فرایند تحقیق و تجربه پس از ۲۰ سال نتیجه داد و ساخت بلندگو با مخروط چوبی با موفقیت عملی گردید.

تنظیم نهائی صدا به كمك مهندسین استودیو JVC

JVC با كمك مهندسین استودیو آاویاما ركوردینگ استودیوی كه یكی از زیر مجموعه های كمپانی JVC است. در مرحله نهائی تنظیم صوتی سیستم های چند تكه كوچك با بلندگوهای چوبی را انجام داد. توصیه ها و نظریه های این خبرگان صدا به ما كمك كرد تا مرحله طاقت فرسای تنظیم دقیق و حساس صدا با موسیقیدانان و آهنگ سازها با موفقیت انجام بگیرد.

 اشاره: متن بالا از روی جنرال كاتالوگ جی وی سی ترجمه شده است.

 جی وی سی دو مدل از بلندگوهای تمام چوبی 2WAY و فول رنج را برای علاقمندان به DIY و نوازندگان بصورت كیت ارائه كرده تا بشه با سلیقه شخصی تغییراتی در كراس آور و شرایط آكوستیك داخل بلندگو اعمال كرد برای پاسخ های فركانسی مختلف.

 میكرو های HIFI جی وی سی برای نوازندگان سازهای زهی ساخته شده. من چندین بار صدای EX-A5 جی وی سی را شنیدم. نسبت به میكرو های فای های كه تا حالا شنیدم در یك نواحی فركانسی خیلی متفاوت است. صدای كه از تك نوازی ویولن روی این سیستم شنیده میشه خیلی نیم پرده و ربع پرده ها را دقیق اجرا میكنه. صدای ساز استاد (پرویز یاحقی) روی EX-A5 با اینكه متاسفانه اصلا ركوردهای خوبی از این اساتید موسیقی در ایران موجود نیست! خیلی شنیدنی بود حركت آرشه روی سیم ها حس نزدیكی به اجرای زنده ساز به شنونده میداد, بخصوص اون ربع پرده های منحصربفرد استاد یاحقی عالی شنیده میشد. اگر با اجرای زنده سازهای زهی آشنا باشید, متوجه صدای خاص این بلندگوها خواهید شد. نمیگم در موزیك های فول رنج توانایی یك بلندگوی High-End داره, صدای این بلندگوها اون خصوصیات ذاتی ساز نشون میده, چیزی كه در Audio CD ها از موزیك گرفته میشه, اكثر Audiophile دنبال صدای Natural هستند! برای نزدیك شدن به ذات صدای ساز به Tube و صفحات مغناطیسی رو میارن, اما باز اكثرا اون احساس خوشایند از موزیك ندارن, مخصوصا اگر اجراهای زنده شنیده باشند و یا تك نوازی سازی را تجربه داشته باشند نمیشه به این راحتی ها از ركوردهای رایج لذت برد! بیشتر این صداهای كه ما می شنویم ذات صدای ساز با خودشون ندارن. تمام فیلترهای كه برای بهبود صدا اعمال میشه قسمتی از حس طبیعی ساز میگیره و صدارو میبره به سمت Detail بیشتر تا صدای حقیقی ساز ! در مورد موزیك های Public آنچنان این مسائل مهم نیست و Detail بالای ركوردهای دیجیتال بسیار رضایت بخش, اما برای یك نوازنده نزدیكی آنچه از ركورد ساز شنیده میشه با صدای خود ساز مهم است.

دوستی میگفت صدای ساز تو بلندگوی كه مدتی كار كرده ژوست میشه, راست هم میگفت درست مثل خود ساز كه بعد از مدتی صدا روح پیدا میكنه و از اون حالت خام اولیه بیرون میاد صدای بلندگو هم بعد از مدتی كار كردن تغییر میكنه. شاید این بلندگوهای تمام چوب بیشتر این Quality داشته باشد.

JBL

قبل از معرفی كمپانی JBL لازم هست كمی در مورد كمپانی Harman/Kardon توضیح بدم.

دكتر  Sidney Harman و Bernard Kardon در سال 1954 موفق به تاسیس یك كمپانی ﺑﯿﻦ المللی شدند, كه هدف ساخت تجهیزات صوتی با وفاداری بالا به صدا بود, چهار سال بعد كمپانی Harman/Kardon اولین گیرنده رادیوی استریو را در جهان تولید كرد و آن شروع موفقی برای این كمپانی تازه تاسیس بود.

كمپانی Harman/Kardon موفق شد حق تولید رادیو  پخش های كمپانی های اتومبیل سازی بزرگی مثل  Mercedes-Benz , Toyota , BMW , Lexus و General Motors را در اختیار بگیرد.

شاید براتون جالب باشه بدونید تا به امروز چه كمپانی های بزرگی از زیر مجموعه های Harman/Kardon بودند و هستند.

AKG Acoustics - microphone/headphones

Audio Access - A/V controllers

BSS Audio -signal processing

dbx Professional Products - signal processors

Infinity - home/car speakers

JBL - home/car speakers & amplifiers, professional speakers

Lexicon - digital processing

Mark Levinson - home/car audio

QNX - real-time OS software, voice processing, car multimedia

Revel - home speakers

Soundcraft - mixing consoles

Studer - digital recording

 JBL كمپانی بلندگوساز مطرح آمریكای در سال 1946 میلادی توسط (James Bullough Lansing) تاسیس شد.

لانسینگ در ابتدا مدیر كمپانی Altec Lansing بود, در سال 1941 كمپانی Altec را به آقای James Ling واگذار كرد, و تصمیم به ساخت بلنگوهای با نام تجاری JBL گرفت.

 لانسینگ طراح اولین بلندگوهای HORN در Altec بود, اولین بلندگوی هورن كه برای سالن های نمایش طراحی كرد مدل "75W5" مربوط به سال 1934 است, كه موفق به كسب جایزه Academy Awards شد, این بلندگوی غول پیكر به تنهای پشت پرده نمایش قرار میگرفت و به علت وضوح صدا و قدرت پرتاب صوت به انتهای سالن صدای متفاوتی را برای تماشاچیان ایجاد میكرد. ببینید تصاویر بلندگوی Model 75W5

مدل محبوب دیگه ای كه لانسینگ تولید كرد بلندگوی مانیتور معروف به Iconic بود. پاسخ فركانسی این بلندگو بین hz40 تا hz10.000 بود.

ساخت بلندگوهای مانیتور JBL از ۱۹۷۰ كاملا جدی شد و مدل های بسیار معروفی را تا به امروز تولید كرد است, مدل های 4310 و 4311 در آمریكا , اروپا و ژاپن محبوبیت زیادی پیدا كرد و بیش از ده سال در بهترین استودیوهای جهان مورد استفاده قرار گرفت, این دو مدل به همراه مدل ns-10M یاماها بی شك تا قبل از ورود بلندگوهای دیجیتال محبوب ترین مانیتورینگ های دنیا بودند. بعد از محبوبت این دو مدل به ترتیب مدل های 4350,4325,4320 تولید شد و در چندین استودیوی هالیوود و یكی از معروف ترین استودیوهای ژاپن مورد استفاده قرار گرفت.

 بلندگوهای مانیتورینگ JBL سالها 70% از استودیوهای جهان را در اختیار داشت.

مدل Paragon اولین بلندگوی یک تکه با امکان پخش صدای استریو فونیک بود.

اولین بلندگوی خانگی JBL در سال 1954مدل D30085 Hartsfield بود كه هنوز بعضی از كلكسیونر ها این بلندگوی زیبا را در كنار برندهای جدید نگهداری میكنند, به شبكه های كه جلوی هورن قرار گرفته فیلتر آكوستیك گفته میشه.

سال ۱۹۸۵ JBL سری Everest مدل DD55000 را تولید كرد, این بلندگو در زمان خود به دلیل داشتن Soundstage فوق العاده خیلی معروف شد. تولید سری Everest تا به امروز ادامه داشته, كه در ادامه معرفی میكنم.

تولیدات Audiophile این كمپانی با سری K2 ادامه پیدا كرد, مدل S9500 اولین و تا به امروز محبوب ترین مدل این سری از محصولات JBL است, سری Everest و K2 كه جزء تولیدات Hi-End این كمپانی بحساب میاد همیشه با آمپلی فایر و سورس Mark Levinson دمو شدن, مدل S9500 هنوز در كنار برندهای مطرح دمو میشه و حرفی برای گفتن دارد. سال 2000 میلادی مدل K2-S9800 و K2-S9800SE را تولید كرد, وزن این بلندگو 90 كیلوگرم است.

JBL در سال ۱۹۹۰ اقدام به ساخت بلندگوهای Limited Edition كرد, یكی از معروف ترین مدل ها L250Ti هست, بلندگوی فركانس بالای L250Ti از تیتانیوم خالص ساخته شده است.

به تازگی JBL سری جدید Everest ii از سری محبوب Everest را تولید كرده, مدل DD66000 كه در اكثر نمایشگاه های Hi-End اخیر در كنار Mark Levinson حضور داشته و خیلی طرفدار پیدا كرده مخصوصا در ژاپن, من فكر میكنم JBL سری Everest را تا مدل 8848 به ارتفاع كوه اورست ادامه بده؟ واقعا هم این بلندگو جثه بزرگی داره! وزن این بلندگو 142 كیلوگرم است.

بیش از 20 سال است ٪75 از بلندگوهای THX سالن های سینما در سراسر دنیا JBL است, JBL بزرگترین تولید كننده بلندگوهای live است و مجهزترین سالن های كنسرت و تئاتر به بلندگوهای JBL مجهز هستند.

 بلندگوهای JBL در تولیدات خانگی و Hi-End صدای كاملا متفاوت با هم دارند! بلندگوهای خانگی این كمپانی قدرت پخش فركانس های بالا و پائین بسیار خوبی داره اما در صدای میدرنج ضعیف هستند! البته نه در همه تولیدات, بی شك بهترین انتخاب برای موزیك های تند و افكت فیلم JBL است, بلندگوهای JBL معروف هستند باسی شبیه به بمب دارن! واقعیت هم داره اگر با آمپلی فایری ست بشن كه توان درایو بلندگو را داشته باشه باس قوی ایجاد میكنند و فوق العاده در مقابل جریان بالا و پیك های لحظه ای صدا مقام هستند.

اما JBL در مدل های Hi-End بلعكس محصولات خانگی صدای موزیكال و Sweet داره, باس كاملا نرم و كنترل شده با Vocal واقعا عالی به علت استفاده از بلندگوی فركانس بالای هورن همراه با Soundstageخوب از ویژگی های بلندگوهای كلاس بالای JBL است.

من بارها مدل های مختلفی از JBL را شنیدم  در سیستم های سینمایی و HIFI

مدل L80 با بلندگوهای فركانس بالا از جنس تیتانیوم صدای واقعا لذت بخشی داشت, این بلندگو اگر در اتاقی با diffuser های در پشت بلندگو و سقف شنیده بشه صدای Dynamic و با تفكیك خوب در سازها را اجرا میكنه, دلیل اینكه گفتم باید در اتاقی كه مدل L80 شنیده میشه از جاذب های مناسب استفاده كرد Active بودن این بلندگو در نواحی مختلف فركانسی هست, شاید كمی در شرایط بد آكوستیك صدا فوروارد بشه؟ كه باز به كامپوننت ها و كابل هم بستگی داره. L80 صدای Emotional داشت و میشد با موسیقی ارتباط برقرار كرد.

سری های Hi-End مثل Everest ii و K2-S9500 برای ركورد های زنده كه در آن ها از سازهای بادی همراه با سازهای زهی استفاده شده با Vocal بم بالا انتخاب اول كسانی است كه به موزیك اپرا علاقه دارند, واقعا اجرای درست یك اپرا با ركورد عالی مخصوصا ركوردهای آلمان برای هر بلندگوی امكان پذیر نیست, تو این بلندگوهای رایج اگر ولوم صدا كمی بره بالا صدا به نویز تبدیل میشه تا صدای درست.

اگر JBL در بلندگوهای  Audiophile آنچنان امكان رقابت با برندهای مطرح دیگر را نداشته باشه؟ در ساخت بلندگوهای THX و پخش live واقعا بی رقیب هست.

سال ۲۰۰۱ بود در نمایشگاه محصولات Hi-End  سالن اختصاصی JBL قسمتی از سالن به یك مجموع كامل از آمپلی فایر ,پروسسور و بلندگوهای THX اختصاص داده شده بود, به علت حجم صدا نمیشد كسی داخل این مجموعه قرار بگیره به همین دلیل كنترل این مجموعه دقیقا روبروی محل قرار گیری بلندگوها بود, هر كدوم از ساب ووفرها دو تا ووفر 18 اینچ داشت, در سیستم های THX از دو ساب در سمت راست و چپ پرده نمایش استفاده میشه, از كل مجموعه ساب ووفرها و یك جفت بلندگوی   ScreenArray فكر میكنم Three-Way اون هم با دو ووفرهای 18 اینچی و ارتفاع نزدیك به 2.5 متر تو مدار بود, با طناب یك فاصله ای از بلندگوها ایجاد كرده بودند و كمتر از یك دقیقه صدا گرفته میشد و در فواصل زمانی حدود یك ساعت یك بار چون كل سالن جم میشدن چلوی این مجموعه و همه غرفه ها خالی میشد! جمعیت چندین ردیف را پشت سر هم تشكیل میداد, زمانی كه ولوم صدا را زیاد میكردند دقیقا مثل فیلم ده فرمان كه دریا شكافته میشه جمعیت از وسط باز میشد و به كنار میرفت! باور نمیكنید شدت و حجم صدا تا چه اندازه زیاد بود! از یك دقیقه ای كه از این مجموعه صدا گرفته میشد كمتر از 30 ثانیه ولوم روی 4/3 بود! واقعا اگر بیشتر از 1دقیقه میشد جلوی این شدت صدا دوام آورد قسمتی از شنوایی از دست میرفت! آقای كه مسئول تست صدا بود میگفت اینجا تونل وحشت سالن JBL هست.

در آخر باید بگم محصولات خانگی JBL برای دوستانی كه به موزیك های تند و با ولوم بالا علاقه دارند انتخاب مناسبی است, و به همه دوستانی كه دنبال بلندگوی برای سیستم سینمایی با آمپلی فایر پرقدرت هستند مدل های مجهز به Horn را پیشنهاد میكنم برای تجربه هیجان واقعی در صدای سینمایی

KEF Q 700 Review

KEF Q 700

Uni-Q

KEF Q 700 با آمپلی فایر و سورس Marantz

 PM-15S2 , SA-15S2 و کابل AudioQuest شنیدم.

درایور Uni-Q صدای فوق العاده Integrated داره, شاید شنونده ای كه در فركانس بالا و میانی به صدای دو درایوری عادت كرده در بعضی از نواحی فركانسی فكر كنه این درایو كمی عقب تره! اما در دراز مدت متوجه خواهد شد این درایور داره فركانس های صدارو كاملا بالانس پخش میكنه. اگر اهل موزیك با وكال بالا باشید (من نیستم) حتما درایور Uni-Q در اولین تراك شمارو Impress میكند.

صدای درایور Uni-Q اصلا فوروارد نمیشد. یک تراک از (Sarah Brightman) گذاشتم, آهنگ معروف و انصافا قشنگ "حرم" سارا برایتمن خواننده سوپرانو و زیر ترین وکال در خوانندگان اپرا دارد. صدای برایتمن اصلا نمیشه با سیستم بد گوش کرد, من یکی که تحملشو ندارم! با شناختی که از صدای KEF داشتم این تراک گذاشتم, درایور Uni-Q صدای برایتمن متفاوت تر از آنچه تا به حال شنیدم پخش نمیكرد, بهتر از این هم این صدارو شنیده بودم, اما نه در این کلاس خیلی بالاتر از این یکی, من صدای برایتمن دوست ندارم اما روی این سیستم خیلی بیشتر می توانستم این صدارو تحمل كنم. صدای این بلندگو در وکال گسترش زیاد داره, صدا جلو شنیده میشد اما اصلا فوروارد نمیشد.

اگر به نوع array بلندگو هم دقت كنید متوجه خواهید شده كه خطی طراحی شده, همه چیز در اختیار درایور Uni-Q خیلی سعی شده صدای باس Low distortion باشه تا كمترین تاثیر منفی روی درایور اصلی داشته باشد. اما بنظر من این درایور در یك كابینت کوچیک با پورت باس مثل مدل Q300 بیشتر خصوصیات موزیكالی خودشو نشان میده.

این بلندگو  Sealed Box سه درایو باس داره که یکی از درایورها Passive من از بلندگوهای سیلد آنچنان خوشم نمیاد, نمیدونم چرا! اما تا حالا صدای خوبی از بلندگوهای سیلد نشنیدم. Placement راحت تری دارن, حساسیت کمتری هم به آکوستیک نشان میدن, آرامش بیشتری در صدا دارن, اما فقط در ولوم پایین این خصوصیات حفظ می کنند! سری جدید KEF نسبت به سری XQ و Q کلاسیک باس کیپی داشت, ریتم صدا در ولوم پایین و بالا تغییر زیادی نداشت, صدای باس در ولوم پایین تا بالا یک دست بود. صدای باس ول نبود, کمتر صدای کابینت شنیده میشد, خیلی از بلندگوهای چند درایوری مشکل انعکاس كابینت در ولوم بالا دارند! و گاهی به اشتباه فکر می کنند این بازگشت صدا از آکوستیک بد, البته در اکثر موارد به همین دلیل اما در مواردی این خود کابینت که توان لازم برای کنترل و هدایت درست جریان صوتی در خود نداره, که باعث میشه در ولوم بالا صدای باس با یک انرژی اضافی و اذیت کننده شنیده شود, کابینت این بلندگو ها در زمان اجراهای سنگین وقتی دست روی پهلوی بلندگو بزارید ضربان ناشی از برخورد موج صوتی به دیواره های کناری بلندگو حس می کنید. هوای ایجاد شده توسط درایورها در کابینت جذب نمیشه و با کامپوننت های داخلی و دیواره های کابینت برخورد میکنه و باس بهم ریخته و با انرژی ناخوشایندی ایجاد می کنه.

سری جدید Q این مشکل با یک درایور پسیو تا حد قابل قبولی حل کرده, درایور پسیو موج صدا را تا حد زیاد جذب و تبدیل به انرژی میکانیکی میکند. گفتم صدای باس سری جدید خیلی كیپ تر از مدل های دیگر KEF هست. البته كاملا نمیشه گفت این سری باس بهتری نسبت به دیگر مدل های KEF دارند! من بسته به شرایط بد آكوستیكی كه تا به امروز KEF شنیدم میگم این مدل باس درست تری پخش می كرد.

 سری جدید Q انتخاب خوبی برای سیستم های درست حسابی سینمای خانگی, درایور Uni-Q آشفتگی کمی در ولوم های بالا دارد, همراه با پاسخ سریع و Distortion پایین که ایده ال برای یک بلندگوی مناسب است.

حتما سری جدید KEF Q تست کنید.

شوروم کمپانی KEF

در ادامه مطلب موزه و شوروم کمپانی KEF در کارخانه انگلستان این کمپانی ببینید, که از اولین تا آخرین بلندگوهای تولیده شده توسط این برند را به نمایش گذاشته است.

ورود اعضاء