Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

فیلم های Blu-ray

GODZILLA - Blu-ray

حیف ! فقط میشه گفت حیف .

این فیلم اونقدرها قدیمی نیست که بخوایم نا مطلوب بودن تصویر فیلم رو گردن سال تولید فیلم بندازیم . حداقل تو ایران و لطف ارادتی که ماها به محصولات ژاپنی داشتیم همه ایشون رو ( گودزیلا ) میشناسن دیگه همه حداقل یه بار دست پخت رولند امریش رو دیدند . ( اون تیکه تو سینمای فیلم پرسپولیس رو که دیدید ؟ ) . به نظر من با اینکه زمین و زمان از فیلم بد نوشتن ولی فیلم سرگرم کنندست و تو زمان خودش جلوه های ویژه خوبی داشت . اتفاقا تو همین کشور خودمون دلیل ضعف فیلم رو همین جلوه های ویژه کامپیوتری می دونستند و می دونن . برای کارهای بعدی امریش هم نقدهای زیادی بر همین منطق نوشته شد . قبول که تو این فیلم های این جناب اندیشه های والای انسانی که فلسفه های پیچیده آسمانی گره نمی خورن ولی حداقل سرگرم کننده هستن . تازه به نظر من همین SFX ها خودش هنره . شاید چون تو کشور ما کسی آنچنان از پروسه پیچیده و زمان بر جلوه های ویژه خیلی آشنا نیست اینطور قضاوت ها منطقی به نظر بیاد .

اینجا فکر می کنن یه متخصص جلوه های ویژه پشت یه کامپیوتر خیلی گنده نشسته و احتمالا پای چپشو انداخته رو پای راستش ( شایدم بر عکس ) و با یه دستش فنجون قهوشو گرفته ( حالا دست چپ و راستش اینجا خیلی فرقی نداره چون خبر نداریم که طرف چپ دسته یا راست دست ) بعد مثلا پیتر جکسون بدو بدو میاد تو اتاق این آقا و میگه SFX فیلمش رو زمین مونده و داره ضرر میده . این آقا هم با اون یکی دستش که توش فنجون قهوه نیست ، ۴ - ۵ تا کلید رو فشار میده و از اون ور نسخه نهایی رو تحویل پیتر میده . هنوز پیتر جکسون از اتاق نرفته بیرون که کامرون برای فیلم جدیدش میپره توی اتاق تازه بیرون در هم اسپیلبرگ داره با یه کارگردان ناشناخته سر اینکه کی اول رسیده دعوا می کنن !

چقدر حرف بی ربط زدم . برگردیم سر همون هیولای گنده خودمون . تصویر فیلم تو نسخه دی وی دی تصویر خوبی بود اما تو نسخه بلوری تصویر در حد و اندازه یه مارمولک خونگی هم نیست چه برسه به گودزیلا ! البته انقدر هم که من گفتم فاجعه نیست چون در غالب موارد فیلم تو محیط های تاریک و کم نور فیلم برداری شده و تقریبا تو تمام صحنه های شهر نیویورک هوا بارونی هستش و خب این قضاوت رو سخت میکنه . اما با این حال به نظرم فیلم می تونست حداقل تصویر درخشانتر و پر جزئیات تری تو چند صحنه روشن و باز اول فیلم ارائه کنه . تو صحنه هایی که جلوه های ویژه هست مثل اواخر فیلم و صحنه هایی که داخل اون ساختمان پر از بچه گودزیلا ! ، تصویر رو المانهای CG ضعف داره که خب تا حدودی طبییعیه . به هر حال یه عنوان کاتالوگه و نه چندان محبوب !

از تصویر که بگذریم میرسیم به شاهکار صدای فیلم که حسابی از تصویر سر تره و اصلا فوق العادست . تمام افکت ها بجا و با حجم مناسب استفاده شدن . صدای بارون ممتد که تو صحنه های شهر همیشه هست و یا صدای شلیک از اسلحه های مختلف و بر خورد ها و انفجارها . در واقع هر جا سر و کل نقش اول فیلم پیدا میشه صحنه ها پر از صداهای خوب و به شکل مناسب کانالیزه شده هستش .

از بهترین صحنه ها دو تا صحنه در اواخر فیلمه . یکی سکانس نسبتا طولانی تعقیب گریز با تاکسی که روی پل اصلی شهر ختم میشه  ( این امریکایی ها چقدر از نماد این پل تو فیلماشون استفاده می کن ولی الآن اصلا اسمش یادم نمیاد ! ) و اون یکی صحنه انفجار بزرگ اون ساختمان پر از هیولای آخره فیلم هستش .

تو بانس های دیسک یه سری صحننه های نبرد فیلم های قدیمی گودزیلا هست که خاطره انگیزه . صحنه های از فیلم های ژاپنی که یه زمانی رو بورس تلویزیون خودمون بود . با دیدن این فیلم از الآن دلم آب میشه برای فیلم جدید امریش !

Terminator Salvation Blu-ray Review

بلوري قسمت چهارم ترميناتور تقريبا ده روز بعد از پخش به دستم رسيد, ترميناتور از فيلم هاي واقعا مورد علاقه من هست و بايد هر چند وقت يك بار برم سراغ یكي از قسمت ها و براي نميدونم چندمين بار يك بار ديگه صحنه هاي مورد علاقم را ببينم, يا اينكه بشينم صحبت هاي كارگردان و بازيگرهاي فيلمو نگاه كنم.

فيلم در سه قسمت گذشته فقط در قسمت دوم روي بلوري صدا و تصوير قابل قبولي داره! اما در قسمت اول و سوم آنچنان چنگي به دل نميزنه! نميدونم چرا قسمت سوم روي بلوري اصلا منو راضي نكرد! در حالي كه دي وي دي اين قسمت صدا و تصوير خيلي عالي داره, دي وي دي قسمت سوم تراك DTS داره اما روي بلوري صدا PCM هست!

صدا و تصوير قسمت چهارم روي بلوري واقعا فوق العاده هست, تصويري سرد و بسيار تميز و صداي به شدت كريستالي و پرتوان در افكت و ديالوگ

تصوير فيلم  در صحنه هاي روز خاكستري و غبار گرفته هست, اين غبار در سكانس هاي شب هم در پس زمينه تصوير ديده ميشه, دليل استفاده از اين فيلتر رنگ نشان دادن دنياي است كه در اثر انفجارهاي اتمي نابود شده و تمام زمين را غبار اتمي فرا گرفته, در صحنه شليك John Connor با مسلسل به روبات از داخل هلكوپتر حركت اين دود و غبار از جلوي دوربين نيز ديده ميشه

كارگردان فيلم (MCG) به شدت به كلوزآپ گرفتن از هنرپيشگان و به خصوص John Connor تاكيد داشته و انصافا كيفيت و وضوح تصوير در تمام كلوزآپ ها عالي, شايد اولين نكته اي كه نظر را در كلوزآپ ها از صورت Connor جلب ميكنه دقت تصوير در نشان دادن موهاي صورت هنرپيشه هست! انگار كارگردان خواسته كيفيت تصوير را روي Full HD نشان بده! در صحنه هاي داخل زيردريايي و مرکز فرماندهی با اون رنگ سبز كه فوق العاده مستعد Grain هست تصوير گرين خيلي كمي داره تنها شايد در چند صحنه كه Connor و  همسر اون كنار هم هستند و يا صحنه اي كه Connor روي ميز نشسته و به نوار ضبط شده گوش ميكنه و چند صحنه مشابه ديگه مقدار كمي گرين داشته باشيم كه اصلا امتياز منفي نداره, ميزان نويز ديجيتال در پس زمينه واقعا كم و قابل قبوله و به هيچ عنوان منو اذيت نميكنه.

 Texture  تصوير در اين فيلم واقعا براي من لذت بخشه, اصلا مگه ميشه فيلمي تك رنگ باشه اون هم رنگ هاي سرد و بافت پوست و اشيا خوب نباشه؟ در Terminator Salvation كه فوق العاده هست.

بافت پالتوي Marcus و خز دور يقه كت Connor وضوح عالي داره مخصوصا پالتوي Marcus كه ميشه بافت اون را از دور هم به وضوح ديد!

شن هاي روي زمين و خرده سنگ ها تفكيك عالي داره و در تمام صحنه هاي فيلم فكر را به اين نكته منحرف ميكنه كه كارگردان خواسته ما اين تفكيك و وضوح را ببينيم, در صحنه پمپ بنزين بعد از انفجار يكي از اتومبيل ها و پرتاب شدن قطعات آن با فاصله زيادي كه دوربين داره ميشه قطعات متلاشي شده را در هوا با تفكيك بالا ديد!

كيفيت تصوير Terminator Salvation بروي بلوري براي من واقعا عالي هست.

صدا در Salvation روي DTS-HD Master Audio فكر ميكنم داره اوج كيفيت صوتي خود را نشان ميده و اصلا ديگه جاي براي ارزاندام ديگر فرمت ها نميزاره! باور كنيد دارم بدونه كوچكترين تعصب و بزرگنمايي ميگم وضوح و تاثير گذاري صداي افكت در Terminator Salvation كم نظيره, ميدونم در خيلي از فيلم ها گفتم صدا بهترين هست يا كم نظيره و اين سوال پيش مياد كه بهرنگ هر فيلمي كه دوست داره را ميگه  شگفت انگيزه, خودم هم گاهي فكر ميكنم كدام فيلم برام از نظر صدا بهترين هست؟ اما نميتونم به اين سوال جواب بدم! هر فيلمي حال و هواي خودش را داره و  نوع افكت ها فرق ميكنه, فيلمي را من ميگم صداش فوق العاده هست كه در تمام مدت و تمام سكانس ها افكت و ديالوگي يك دست و Dynamic داشته باشه, نه در يك يا چند صحنه. در اين فيلم در تمام مدت صدا عالي.

 نكته اي كه بايد به آن اشاره كنم صداي LFE در اين فيلم هست كه واقعا ساب ووفر شما را به كار ميندازه و لحظه اي اجازه نميده سالن نمايش شما لرزش نداشته باشه مخصوصا در برخوردها و انفجارها شاهد صداي فركانس پائين ويرانگري هستيد كه در چند صحنه منو شكه كرد!

در صحنه اي پمپ بنزين كه اشاره كردم روبات غول پيكر به يكي از اتومبيل ها شكيك ميكنه صداي افكت انفجار يكي از بهترين ها در اين فيلم هست صداي انفجار با لود سنگين اما كاملا شفاف بدونه حالت گرفتگي براي افكت هاي ديگر مثل متلاشي شدن اتومبيل كه به وضوح در اون پيك صوتي شنيده ميشه, كاملا مشخصه كارگردان خواسته اين صحنه در صدا و تصوير چيزي كم نداشته باشه.

ديالوگ هم در صحنه هاي اگشن كاملا شفاف و بدونه محوشدگي شنيده ميشه و در هيچ صحنه اي من احساس نكردم  افكت ها سنگين روي ديالوگ تاثير منفي گذاشتند.

 صداي شليك  اسلحه ها قدرت و وضوح عالي داره حتي در بارگذاري خشاب ها شاهد صداي بسيار شفاف با ديناميك بالا هستيم تو خيلي از فيلم ها صداي مسلسل و اسلحه هاي مختلفي را ميشنويم اما انگار روي اصلحه يك صدا خفه كن خراب گذاشتن كه نه ميتونه كاملا جلوي صدارو بگيره نه اجازه ميده صداي اسلحه قدرت خودش را نشون بده! اما در ترميناتور صداي تك تك اسلحه هاي با قدرت و وضوح شنيده ميشه صداي كه بايد به بيننده قدرت و سرعت شليك را نشون بده, افكت هاي صوتي مربوط به ترميناتورها هم بسيار عالي بود, احساس فلزي بودن و سايش فلز با وضوح و دقت بالاي شنيده ميشه

 نميدونم چرا بعضي از سكانس هاي فيلم ها روي صدا از ذهنم پاك نميشه! مثل صحنه پائين آمدن تانك از تپه در Saving Private Ryan با اون فركانس پائين ميشه سنگيني تانك را به وضوح حس كرد, خيلي مهارت مي خواد صداي در اين حجم صوتي با وضوح و بدونه گرفتگي و محو شدن ديگر صداها اجرا بشه. چند وقت پيش بود هوس كردم بشينم قسمت هاي جالب سه گانه ژوراسيك پارك را ببينم, باور نميكنيد من هنوز از صحنه حمله دايناسور تي ركس به ماشين بچه ها در شب روي صداي DTS ميترسم!

طراحي Moto-Terminator هم به نظرم خيلي جالب بود  اینجا در سه زاويه مختلف با كيفيت بالا ببينيد.

صدا و تصوير  Terminator Salvation به نظرم ميتونه مرجع خوبي براي تست سيستم باشه, اين فيلم را براي تست سيستم هاي متوسط رو به بالا حتما پيشنهاد ميكنم هم روي دي وي دي هم بلوري

DVD & Blu-ray case

مدتي هست دارم با چند توزيع كننده دي وي دي و بلوري مذاكره ميكنم و اشكالاتي كه در بعضي از توليدات اين كمپان ها مطرح هست را بهشون تذكر ميدم, اما تا به امروز هيچ نتيجه اي نداشته! همگي جواب ميدن اما دليل راضي كننده اي ندارن براي من! فقط ميگن ما تلاش ميكنم بهترين كيفيت را ارائه كنيم, انگار فقط كيفيت محتويات ديسك براشون مهمه و زياد در بعضي از توليدات به بسته بندي توجه نميكنند!؟

مشكلاتي مثل طراحي بد توپي نگهدارنده ديسك داخل قاب كه يا باعث در آمدن ديسك از جاي خود شده و تا به دست ما برسه كلي خط افتاده روي ديسك! مثل همين امروز كه دو تا كار جديد به دستم رسيده كه يكيش از كاراي Sony Pictures هست ديسك افتاده بود داخل قاب و كلي خط هاي ناجور روي ديسك افتاده   واقعا يكي از بدترين قاب هاي بلوري كه سوني از اون استفاده ميكنه محصولات amaray هست!

و يا مثل قاب هاي Steelbook كه Disc holder از پلاستيك خشك ساخته ميشه و بايد ديسك را با فشار از جاي خود خارج كني! در بعضي از كارها واقعا به سختي ديسك خارج ميشه و جاي توپي قاب ميفته روي انگشت دست!

 سيني ديسك در كاراي digipak از پلى پروپلين ساخته ميشه كه پلاستيك خشكه, در بعضي از كارها توپي سيني تو قالب گيری از حد استاندارد كوچكتره و ديسك اصلا تو جاي خودش ثابت نيست و به راحتي بيرون ميوفته! خودم چند تا كار دارم كه مجبور شدم با حرات و نوك سوزن كمي قلاب هاي نگهدارنده ديسك را از هم باز كنم تا بتونه ديسك را نگه داره!

تو قاب هاي بلوري به نظر من كاراي Elite كمپاني viva خيلي با كيفيت تر و بهتر از amaray يا scanavo هست, مشكل قاب هاي amaray نداشتن حلقه برجسته دور توپي قاب هست! بطوري كه ديسك كاملا مي چسبه كف قاب! خود توپي هم ارتفاع زيادي داره و نميتونه ديسك را ثابت نگه داره و ديسك لق ميزنه تو قاب! اون حلقه برجسته دور توپي باعث ميشه ديسك با فشار به توپي بچسبه و با يك فشار اندك به توپي ديسك بيرون بزنه, اما تو اكثر توليدات amaray اين حلقه برجسته نيست! حالا چرا نميدونم!

اين قاب هاي Eco-Box هم كه ديگه شاهكار هستند! پشت و روي قاب را با اشكال مختلف خالي ميكنند براي صرفه جويي و اينجور حرفها, قاب كاملا موقع خارج كردن ديسك دفرمه ميشه! 

 تو خيلي از توليدات دي وي دي يا بلوري ها كاور فيلم از قاب بزرگتره و از نايلون روي قاب بيرون ميزنه! دليل هم باز فكر ميكنم كوچيك تر بودن نايلون روي قاب هست! چرا بالا و پائين قاب هاي دي وي دي و بلوري را باز ميزارن؟ ميشه بعد از كار گذاشتن كاور فيلم دستگاه دو سر قاب را مثل كنارهاي قاب دوخت پلاستيك بزنه تا كاور كاملا در جاي خودش ثابت بشه؟

چرا بعضي از دي وي دي ها قاب شفاف دارن و بايد كاور فيلم چاپ دو طرفه داشته باشه اما فقط روي كاور چاپ داره و از داخل كاور سفيده در صورتي كه قاب شفاف هست و بايد كاور از داخل هم چاپ داشته باشه! يا همين قاب هاي آبي بلوري در بعضي از كارها كاور چاپ يك طرفه داره؟ و داخل قاب سفيده؟ اصلا به نظر من نبايد قاب هاي بلوري را از داخل شفاف طراحي ميشد! زيباترين چاپ هاي داخلي هم جلوه اي نداره تو قاب آبي!

 تمام اين سوالات را من از چندين كمپاني توليد كننده پرسيدم اما هيچ جوابي درستي به من ندادن! شايد با توليد كننده هاي قاب وارد مذاكره بشم

Transformers 2 - Revenge of Fallen Blu-ray

ندیده و نشنیده میشه توقع داشت که برای یک همچین فیلمی همه چیز در نسخه ویدئوی خانگی بی عیب خواهد بود . واقعا هم همینطور بود . تصویر یکنواخت و خیلی خوبی رو در تمام مدت دو ساعت و بیست دقیقه میشه تجربه کرد . رنگها به طور عالی پرداخته شدن ، سطح رنگ سیاه عالی بود و فیلم تقریبا هر جا که نیاز بود گرین داشت ، اونم نه جوری که تو ذوق بزنه . نکته جالب این بود که تو صحنه هایی که غالب تصویر جلوه های ویژه بود و تحرک خیلی بالایی هم داشتن تصویر به مراتب درخشنده تر از صحنه هایی بود که عاری از تحرک و جلوه های ویژه بودن ! چیزی که بطور معمول بر عکسش باید اتفاق بیوفته و تو کارهای نسبتا قدیمی مثل فارست گامپ به وضوح مشخصه . البته بخش زیادی از موضوع بر میگرده به پیشرفت تکنولوزیک در زمینه تبدیل سورس های ویدئویی .

چند سکانس بی نظیر تو فیلم هست مثل صحنه نبرد داخل جنگل . این صحنه واقعا درخشش بی نظیری داره . رنگ سبز پس زمینه و جزئیات هم فوق العادن . اما صحنه های پایانی فیلم مخصوصا صحنه مربوط به رباتی که همه چیز رو می بلعید و بهتر از اون صحنه ای که از بالای هرم بزرگ گرفته شده انقدر جزئیات دارن که آدم سر گیجه میگیره . مثل این رو فقط تو صحنه های IMAX فیلم DARK KNIGHT دیده بودم . اونجا هم انقدر وضوح و جزئیات بالا بود که تو صحنه ای که نمایی از کل شهر رو نشون میده میشه تعداد پنجره های شهر رو شمرد ! اینجا هم همین اتفاق در مورد اجزای بدن روبات ها و تخته سنگهای اهرام بزرگ میوفته !

بیشتر فیلم به تعقیب و گزیر و زد و خورد میگذره اما چندجایی که کلوزآپ از صورت یا بدن بازیگر ها هست هم تصویر خوبه . اصولا اگه بشه گفت صحنه های بسته و محدود فیلم خوب هستن حتما میشه در مورد صحنه های باز با دید وسیع کلمه " معرکه " رو بکار برد . نمی خوام بی خود شلوغش کنم اما واقعا بعضی جاها تصویر برای قاب تلویزیون بزرگ بود ! واقعا تصویر داشت از تلویزیون می ریخت بیرون ... لذت واقعی رو کسایی بردن که این فیلم رو تو سینماهای خوب تماشا کردن بخصوص اینکه گویا ۲ - ۳ دقیقه صحنه IMAX هم داشته که من تو این نسخه ندارمش و مخصوص نسخه Big Screen Edition فیلم میشه . دیسک اول فیلم ، تمام و کامل مخصوص فیلمه و فقط یه ترک صوتی کامنتری توش هست ، نه ویوئوی مرتبطی نه حتی تیزر و تریلری . همه فضای خالی دربست خرج پیکسل های خود فیلم شده .

البته مثل قسمت اول فیلم شاید بشه تو بعضی از صحنه اغراق رو در کنتراست تصویر دید که شاید برای بعضی ها خوشایند نشه که البته میشه تا حدودی با کالیبره کردن تلویزیون اصلاحش کرد ، البته اگه معتقد به همچین ایرادی باشین !

مثل تصویر فیلم صدا هم فوق العاده بود . اگر بخواین کیفیت و قدرت سیستم صوتی تون رو به رخ کسی بکشین هیچ فیلمی بهتر از بلوری این فیلم پیدا نمی کنین . کانالیزه بودن صدا فوق العادست . صدای شلیک یا قدم برداشتن ربات ها یا به در و دیوار خوردنشون یا حرکت جنگنده ها و حتی ترمز کزدن ماشین ها همه و همه عالی کار شدن . من سیستم صوتی خیلی خوبی ندارم اما با این حال خیلی لذت بخش بود .تو صحنه های آرام و بدون زد و خورد هم جزئیات دقیق و به جاست و تغییر جهت صدا رو بخوبی می تونین بشنوین .

خود فیلم هم شاید به خوبی ( یا شایدم تازگی ) فیلم اول نباشه اما خب هر کسی میدونه وقتی سراغ همچین فیلمی چه چیزی عایدش میشه . تنها افسوسی که بعد از دیدن فیلم به دلم موند این بود که چرا نتونستم بخاطر خودخواهی چند نفر کج سلیقه ، مثل همه مردم دنیا ، یه شب پنج شنبمو خرج دیدنش تو سینما بکنم ...

Death Race Blu-Ray

مدتي بود فيلمي در اين حد از كيفيت صدا و تصوير به دستم نرسيده بود, اما Death Race دوباره توانست انتظارات منو از يك صدا و تصويري بي نقص براورده كنه.
استاندارد تصوير براي بلوري MPEG-4 AVC است, و براي صدا تراك صوتي DTS-HD Master Audio 5.1 دارد.
اگر تحليل هاي گذشته من را خوانده باشيد حتما ميدونيد من عاشق فيلم هاي هستم كه از تك رنگ براي زمينه اصلي فيلم استفاده شده, اين مسئله هيچ ربطي به روحيه من نداره و فقط براي تستي بودن اين گونه تصاوير هست كه من بيشتر دنبال اين سبك از فيلم ها هستم, قبلا هم گفتم خيلي ها به من ميگن اين فيلم ها چيه تو نگاه ميكني از اول تا آخر اگشن هست و خشونت! و من هم دوباره مجبورم توضيح بدم كه من از ديد هنري به اين فيلم ها نگاه نميكنم, و فقط نگاه من از جنبه تست هاي صدا و تصوير است, در يك فيلم هنري كه مي تواند بسيار با ارزش باشه و قابل احترام من چه صحنه اي براي تست يك سيستم  سينمايي پيدا كنم؟ من علاقمند به سينماي سرگرمي هستم كه تشكيل شده از صنعت سينماي سرگرمي ساز و تجهيزات نمايش اين فيلم ها در خانه, پس بايد دنبال بهترين گزينه ها باشم تا بهترين نتيجه را بگيرم. خوب لازم بود به اين نكته اشاره كنم.
بريم سراغ صدا و تصوير Death Race
تصوير مسابقه مرگ بروي بلوري فوق العاده تميز و بدونه كوچكترين Grain يا Mpeg noise در Texture پوست و CloseUP هاي هنرپيشگان است, كارگردان فيلم Paul W.S. Anderson كه اتفاقا مورد علاقه من هم هست به شدت بروي صدا و تصوير ساخته هاي خود حساس است اين را ميشه از تك تك ساخته هاي محدود اين كارگردان جوان فهميد كه اطلاعات بالاي از مراحل توليد, انواع دوربين و لنز, مراحل تبديل فيلم از نگاتيو به ديجيتال كه بيشترين آسيب را ميبيند دارد. سكانس هاي داخل زندان در پس زمينه تصاوير اصلا نويزي ديده نميشه در صورتي كه فضا و نوع نور پردازي اين حس را به تحليل گر القا ميكند كه حتما بايد تو اين صحنه ها Grain و نويزهاي ديجيتال زيادي ديده بشه, اما در Death Race سكانس هاي داخل زندان كاملا از نظر من بي نقص است و در نماهاي بسته اي كه از صورت هنرپيشگان گرفته ميشه Texture خيلي عالي از پوست را بروي نمايشگر شاهد هستيم, نكته جالب ديگه كه اگر خاطرتان باشد در تحليل دي وي دي و بلوري Resident Evil: Extinction گفتم اونجا هم ما رنگ منفرد داريم اما اين تك رنگ باعث نشده ديگر رنگ ها پشت رنگ اصلي مخفي بشن و هيچ درخششي نداشته باشند بلكه ما در رنگ قالب رنگ هاي ديگر را نيز به خوبي و زيباي خودش ميبينيم, در Death Race هم به اين نكته به خوبي توجه شده و فقط سعي نكردن با گذاشتن فيلترهاي منفي و رنگ هاي سرد فضاي فيلم را به سمت داستان ببرند بدونه اينكه به جزئيات تصوير دقت شود. از ديگر نكاتي كه در تصوير بلوري اين فيلم نطر را جلب ميكند نمايش رنگ سياه خالص و بدون سايه است, در صحنه هاي كه ماشين ها در شب در حال مسابقه هستند رنگ سياه خالص و با جزئيات بالاي صحنه نظر را جلب ميكند.

 

يكي ديگه از امتيازات بالاي اين فيلم در صدا است, بطوري كه نميشه به سادگي از كنارش گذشت.
بلوري Death Race  با تراك DTS-HD توليد شده و بي شك يكي از بهترين فيلم هاي بلوري با صداي HD به حساب مياد, جزئيات صدا بروي DTS-HD واقعا خيره كننده هست, افكت هاي به شدت شفاف و كريستالي كه در حركت بين كانال هاي صدا بيننده را ميخكوب ميكند, افكت هاي استفاده شده براي اسلحه ها به حدي واقعي و پر انرژي اجرا ميشود كه قدرت سلاح را به خوبي حس ميكنيد, برخورد گلوله ها به بدنه ماشين ها را ميشه به تفكيك و محل برخورد به راحتي شنيد, سكوت صدا در زمان هاي كه از پيست مسابقه خارج و به اتاق كنترل وارد ميشويم فضا را كاملا آماده ميكرد براي يك پيك لحظه اي تا بيننده را ازجا بكند و من عاشق اين صحنه ها هستم ,باز هم ميگم هنوز هيچ فيلمي براي من اون صحنه برخورد كاميون با ماشين اشلي را در Resident Evil: Apocalypse نداره اون سكوت و ناگهان آن برخورد كاميون كه ماشين اشلي را تا وسط سالن نمايش شما ميكشه بي نظيره.
از مشخصه هاي عالي صدا در Death Race فركانس هاي LFE هست كه بسيار عالي و تكان دهنده اجرا ميشه يكي از عوامل تاثيرگذار در صداي اين فيلم تفكيك فركانسي عالي در صدا است, صداي افكت ايجاد شده از زمان شروع تا اتمام كاملا با كنترل بروي فركانس هاي LFE صورت ميگيره, در پيك هاي كه نياز به لرزش هاي لحظه اي مثل برخورد دو اتومبيل باهم هست اصلا صداهاي كش دار شنيده نميشه, و در صحنه هاي انفجار و پرتاب شدن ماشين ها فركانس صداي LFE شايد به زير 25Hz هم برسد كه اين باعث ميشه Double Spider ساب ووفر شما با هم پيوند بخورند.
ديالوگ فيلم هم كاملا كنترل شده اجرا ميشه در داخل ماشين ها كه عايق صوتي داره ديالوگ هاي كاملا تميز ميشنويم و در زمان هاي خارج از شرايط مسابقه ديالوگ ها نسبتا با تون پائين گفته ميشه اما كاملا با وضوح بالا و بدونه گرفتگي و پائين آمدن ولوم
در آخر Death Race را به همه دوستاني كه دنبال فيلمي كامل براي تست صدا و تصوير هستند پيشنهاد ميكنم, حتما در خريدهاي جديدم دي وي دي اين فيلم را هم قرار ميدم  صدا و تصوير اين فيلم بروي دي وي دي هم عالي خواهد بود و اگر به دستم برسه براي دوستان از دي وي دي فيلم هم تحليل مينويسم.
چند اسكرين شات از فيلم
خوش باشيد.

Underworld Awakening Blu-ray Review

ببینیم "Underworld Awakening" روی بلو-ری چی برای گفته داره! فیلم امروز عصر دیدم و نکاتی از صدا و تصویر این فیلم یاداشت کردم که با اضافاتی اینجا براتون می نویسم.

تجهیزات تست:

TV: Pioneer Plasma

Speaker: Focal, KEF, B&W, Yamaha

BD-Player: Pioneer LX55

Amplifier: Yamaha RX-A3010 

Cable: WireWorld

فیلم با دوربین شركت Red گرفته شده و با کلی سر و صدا روی پرده رفت و من فیلم در IMAX 3D دیدم, در این تحلیل سعی می کنم خیلی نسخه بلوری با آنچه در IMAX دیدم مقایسه نکنم! می دونید که قسمت دوم این فیلم "Underworld:Evolution" مدتها روی دی وی دی و بلوری یکی از فیلم های تست من بوده و هست, و دلیلش فقط شاخص های مثبت این فیلم برای تست نمایشگر است. در قسمت اول تصویری رنگ پریده همراه با گرین درشت و نویز میبینیم. در دومی Evolution تصویری با کنتراست بالا همراه با جزئیات دقیقی از سوژه ها و عمق سیاه عالی و گرین نچندان اذیت کننده می بینیم, که خود این گرین نسبتا دقیق پتانسیل تست فیلم بالا برده. سومی Rise of the Lycans کلا فیلم چرتی بود و اصلا نمیشه در مجموعه Underworld قرارش داد! اما انصافا در کلاس نداشته خودش :) A/V خوبی داشت. و اما این آخری Awakening انتظار میرفت کاری متفاوت در صدا و تصویر باشه که تا حدودی هم اینطور شد.

تصویر:

 تصویر فوق العاده تمیز و بدون نویز و گرین مهم ترین شاخص مثبت این قسمت بود, تصویر به حدی تمیزه که از فاصله نزدیک میشه پیکسل های نمایشگر بدون مزاحمت گرین یا نویز دید. (دقت کنید این فیلم فضای کاملا تاریک داره و معمولا در این صحنه ها نویز دیجیتال و گرین غوغا می کنه! اما در این یکی وجود نداشت) تصویر قسمت چهارم تا حدودی قالب رنگ پریده قسمت اول داره با این تفاوت که این یکی درخشان تر و بسیار تمیز از نویز و گرین است, نویز اصلا نمی تونم تحمل کنم اما در مواردی میتونم گرین کنترل شده تحمل کنم و حتی ازش لذت ببریم. نور پردازی یکی دیگه از شاخص های مثبت این فیلم بحساب میاد, در هیچ سکانسی تاریکی باعث دیده نشدن برخی سوژه ها نمیشه, در بعضی از صحنه ها از سیاه خالص تا سرمه ای و آبی تیره خیلی دقیق در جای خود دیده میشه و تقریبا هیچ بخشی از تصویر با سیاهی بی مورد پوشیده نمیشه. نکته منفی که باعث شده وضوح تصویر در این قسمت کمتر از انتظار باشد فوکوس های دوربین روی کارکترها و سوژه های تصویر است تا حدی که در نماهای پس زمینه تصویر کاملا خارج از فوکوس هست و جزئیات صحنه دقیق دیده نمیشه! شاید بدترین صحنه این فیلم از لحاظ جزئیات پس زمنیه صحنه داخل خودروی ون در حال حرکت باشه و نمای پشت سر سیلین از بیرون که تقریبا چیزی جزء تصاویر بسیار گنگ دیده نمیشه! روی بلوری یک ساعت پشت صحنه از فیلم هست که من وقت نکردم جزء قسمت های از صحبت ها رو ببینم, و نمیدونم این سکانس در جاده گرفته شده یا CGI در هر صورت که این سکانس افتضاحه! یکی دیگه از نکات منفی تصویر این قسمت ضعیف بودن بافت پوست و اجسام در طول فیلم بود! در بهترین و فوکوس ترین نماها جزئیات آنچنانی از سوژه ها نمی بینیم! از فیلمی که با وضوح فوق بالا گرفته شده انتظار جزئیات بیشتری داریم اما در این فیلم بافت و جزئیاتی کاملا نرمال و گاهی ضعیف میبینیم. 

 صدا:

DTS-HD Master Audio 7.1

 صدا در قسمت چهارم جلو تر از تصویر بود, صدای ۷.۱ جذابه اما در صورتی که برای هر کانال افکت مجزا تنظیم شود, در Underworld Awakening صدای 5.1 کاملی می شنویم. در کارای خوب ۷.۱ که من در سیستم خانگی شنیدم صدا ۵.۱ کامل بوده و دو کانال ساراند عقب برای پیک های لحظه ای و فضا سازی وارد مدار شدن, در این یکی هم تقریبا صدای ۷.۱ خوبی می شنویم, صداها به موقع در هر کانال شنیده میشن, افکت ها کش دار نیستند! یعنی یک افکت در لحظه از کانال ساراند کشیده نمیشن به ساراند عقب یا بلعکس, افکت ها با حجم و تاثیر خاص در هر کانال شنیده میشه اصلا حس ۷.۱ جعلی در طول فیلم احساس نمی کنید و کاملا مشخصه روی صدای این قسمت با دقت کار شده.

اگر بخوام چیزی که در لحظه شنیدم و نوشتم بنویسم, چرخش صدا در ۷.۱ کاملا تمام کانال هارو با حجم مناسب درگیر میکنه. برای هر کانال افکت مجزا تنظیم شده و وضوح صدا برای افکت ها دیجیتال (صداهای که داخل استودیو ساخته شده)  کاملا کریستالی شنیده میشه, در سکانس های شلوغ جنگی از فرکانس LFE بیش از حد استفاده نشده و لود هر افکت به میزان نزدیک به صحنه می شنویم. صدای برخورد آسانسور به زمین بتنی فوق العاده زیباست, این هم از نکاتی بود که از IMAX تا بلوری در ذهنم بود, لحظه برخورد کابین فلزی آسانسور روی زمینی که کاملا در مقابل این فشار مقاوم بود و انتقال صدای کابین فلزی با لود و جزئیات در صدا فوق العاده زیبا ساخته شدت است.(صدای این برخورد خیلی دوست دارم) همچنین سکانس قرار دادن بمب های نقره توسط سیلین و انفجار طبقات ساختمان خیلی دقیق تنظیم شده بود, از انفجار بمب ها و پرتاب اجسام به سمت دوربین تا افکت های لحظه ای جداگانه که در چهار کانال ساراند شنیده میشه تا آخرین انفجار طبقات و نشیده شدن صدای انفجار از دور همگی دقیق و تاثیر گذار تنظیم شده است.

حجم زیادی از موزیک فیلم در کانال های سارانده! اما اصلا اذیت کننده نیست و در طول فیلم احساس فشار و گم شدن افکت ها در موزیک نداشتم. دیالوگ یکی از ضعف های فیلم روی نسخه خانگی بود!  شدت صدای دیالوگ در طول فیلم پایین بود! مشکل تداخل با افکت و موزیک نداشت ولی کم بود و مشکل دیگه وضوح صدای دیالوگ بود که در حد اندازه صدای وضوح بالا نبود!

اما نتیجه گیری کلی که از بلو-ری Underworld Awakening دارم به دور از تمام تحلیل های آنچنانی که ازش نوشتن! من نظر خودم دارم و پیشنهاد میکنم خودتون کار روی بلوری تست کنید و تحلیل هارو با هم مقایسه کنید, این هست که این فیلم در صدا و تصویر و با تاکید بیشتر بر تصویر کاملا کار متوسطی هست!

ورود اعضاء