Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

بررسی Fast X

خوب یک باره دیگه بهرنگ اینجاست تا باهم بریم ببینیم فامیلی ترین اگشن سال در صدا و تصویر چی برای گفتن دارد...

در مطالب قبل هم گفتم سریع و خشن از قسمت چهارم به بعد از فاز فیلم های ماشین بازی زد تو علمی تخیلی و هرچی هم جلوتر رفت میزان تخیلی بودنش بیشتر شد! کلا وقتی فیلم های سریع و خشن می بینید منطق از پنجره بندازید بیرون, انگار قوانین فیزیک و زمان و حداکثر قدرتی که انسان داره همه اینا اصلا مهم نیستن! قشنگ کارگردان اینشتین و نیوتون نشونده رو پاش و جیش زده به صورتشون!

بریم ببینیم این فامیلی فامیلی که "وین دیزل" هی تو فیلم میگه! در صدا و تصویر بروی نسخه ی UHD بلوری چی برای گفتن دارد:

نوع دیسک تست:

UHD BD + BD

تصویر:

Dolby Vision

HDR10

تصویر:

بی شک سریع و خشن 10 جذاب ترین تصویر بین فیلم های "اگشن" امسال داشته است, شاید بهترین نبوده اما قطعاً از جذاب ترینها بوده.

درخشش رنگ ها و شدت روشنایی تصویر در بسیاری از سکانس ها مثل دموهای فروشگاهی بسیار جذاب هستند.

در برخی سکانس ها گرین دونه ریزی داریم که فقط به جهت بار احساسی فیلم بروی تصویر قرار داده شده اسد, (البته جز سکانس اول فیلم که  فِلَش‌بَک به قسمت پنجم هست, که گرین نسبتاٌ دانه درشتی را می بینیم.)

در تصویر سریع و خشن 10 شاهد رنگ های درخشان و طبعی هستیم, به حدی درخشان که چشم را می زند.

هیچ لات قوی بروی تصویر فیلم اعمال نشده است, و همین مورد باعث شده یک تصویر طبیعی با رنگ های درخشان و پر از طیف های رنگی گسترده بروی نمایشگر ببینیم.

HDR10 با این که دینامیک متادیتا نیست و استادتیک است, در هیچ سکانسی چه بسیار روشن یا بسیار تاریک سوژها در هج لحظه ای در تاریکی و روشنایی بالا گم نمی شوند. (اصلا لازم نبوده فیلم به صورت +HDR10 تنظیم کنند. رنگ ها در روز و شب درخشان و زنده هستند.

جزئیات تصویر به شدت بالاست, بیننده به راحتی بافت رنگ روی اتومبیل ها را می بیند و کاملا مشخصه که ماشین توسط خود راننده رنگ شده است.

ساختمان ها و حتی درختان از فاصله های دور جزئیات ذره بینی دارند و واقعاً بیننده را حیرت زده می کند.

بافت فلز به دلیل روشنایی و دقت تصویر بسیار بالا قابل لمس هستند (چیزی فراتر از دیده شدن)

بافت پوست در تصاویر کلوزآپ بسیار طبیعی است و اصلا حالت بیرون زده و مصنوعی ندارد.

در سکانس اتومبیل رانی خیابانی رنگ ها گرم و خیره کننده هستند, با جزئیات بسیار بالا, HDR10 با تمام ضعف هاش در این سکانس بسیار استادانه خروجی گرفته شده است, (به این نکته توجه داشته باشید که فیلم دالبی ویژن Gradient شده است)

تنها ایرادی که میشه به نسخه UHD بلوری فیلم Fast X گرفت, نسبت به نسخه ی بلوری استاندارد کمی پایین تر بودن روشنایی تصویر است, فقط کمی از نسخه بلوری استاندارد روشنایی کمتری داریم, که اگر نمایشگری دارید که تا 1500 نیت روشن می شود, اصلا محسوس نیست و فقط لذت خواهید برد.

نسخه بلوری استاندارد به دلیل کم بودن دینامیک رنج تصویر روشنایی بیشتری را در اختیار رنگ ها قرار می دهد و به همین دلیل تصویر کمی روشن تر است.

در کل تصویر فیلم سریع و خشن 10 یکی از بهترین های ست که می توانید به عنوان تست تصویر ازش لذت ببرید.

صدا:

Dolby Atmos

من فکر می کردم این فیلم به دلیل X بودن با صدای dts-X عرضه کنن! حتی سایت High-Def Diges هم تا قبل از روز عرضه رسمی نسخه فیزکی فیلم فرمت صدارو dts-X نوشته بود! به هرحال آنچنان تفاوتی هم ندارند.

 در سریع و خشن 10 با یک صدای لود با جزئیات قابل قبول طرف هستیم, نه آنچنان کانالیزه و فعال در کانال های ساراند که نظر یکی مثل من جذب کند, و نه آنچنان غیر فعال که بخواد تنظیمات پروسسور چک کنید, مشکلی که در قسمت 8 سریع و خشن در کانال های سقفی داریم! 

 در این بخشم باز مجبورم ارجاع بدم به سکانس مسابقه خیابانی و آتش بازی اینترو این سکانس, کانال های سقفی به شکل خیره کننده ای فعال هستند و میشه هر یک از انفجارها و پخش شدن جرغه ها را در آسمان با تفکیک محل شنید و تشخیص داد, بسیار دقیق و با جزئیات قابل توجه ای کار شده است.

کانال LFE در قسمت دهم می توانست کمی لود تر و سنگین تر کار شود, اصلا بد نیست, اما مورد انتظار من نیست! کاملا مشخصه در خروجی گرفتن برای نسخه ی خانگی Attack Time ها دستکاری شده و از آستانه خروجی سینمایی ضعیف تر هستند!

موزیک و دیالوگ ها عالی و بدون کوچکترین مشکلی شنیده می شوند.

اون بمبی که در داخل گوی غلتان بود و بی دلیل می چرخید و می چرخید و باز هم می چرخید... هم افکت های صوتی جالبی خلق می کرد, اون لحظه ای که از بالای پله ها به پایین پرتاب میشه, سنگینی و حضور گوی بالای سرتون حس می کنید, کلا سکانس شهر رم چه از لحاظ تصویر و چه صوتی دوست دارم.

 سکانس پایانی و برخورد و کشیده شدن هلکوپتر ها توسط ماشین "وین دیزل" هم بسیار جالبه و کانال های سقفی و ساراندها نسبتاً فعال و درگیر هستند, از بهترین ها بحساب نمیاد, اما میشه ازش لذت برد.

 در کل صدا در Fast X از بهترین های سال بحساب نمیاد, می توانست بسیار بهتر و کار شده تر باشد, اما نمی شود ایراد های بزرگی هم بهش گرفت, یک صداگذاری کمی عجولانه و متوسط رو به بالا برای یک اگشن سرگرم کننده است.

تصویر بلوری 4k HDR10

تصویر بلوری استاندارد

صدا Dolby Atmos

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء