Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

تحلیل ها

M&K Sound THX Dominus

 کمپانی M&K Sound که حرفه ای ترین و معتبر ترین سازنده ی بلندگوهای استودیویی میکس صدای سینمایی است, سه مدل ساب ووفر رفرنس سری X را در سایزهای 10, 12 و 15 اینچی را به تازگی معرفی کرده است. M&K در ساخت بلندگوهای استودیویی و به ویژه بلندگوهای رفرنس میکس صدای فیلم نمیشه گفت از بهترین هاست, بلکه با تفاوت بهترین و به معنای واقعی حرفه ای ترین برند در این زمینه است.

ساب ووفر X15 M&K اولین بلندگوی تجاری در دنیاست که گواهی نامه ی THX Dominus را دریافت کرده است. Dominus در زبان لاتین به معنی خداست, و تا قبل از سری X از محصولات تجاری M&K فقط در تولیدات سفارشی و برای کمپانی های عظیم فیلم سازی مثل پارامونت , یونیورسال و... ساخته میشد. در استودیوی شماره یک Technicolor چهار عدد ساب X15 پشت کنسول میکس, دو عدد پشت سالن و دو عدد بروی سقف استفاده شده است. 

استودیوی "Technicolor" یکی از بخش های پس از تولید کمپانی پارامونت که وظیفه ی ضبط ,میکس و تنظیم تصویر تولیدات این کمپانی را بر عهده دارد و از عظیم ترین مراکز میکس صدا و اصلاح رنگ در دنیاست که در استودیویی شماره ی یک خود از بلندگوهای M&K استفاده می کند. آدم های بزرگی مثل Greg P. Russell , Anna Behlmer  و Jeffrey J. Haboush  پشت این کنسول نشسته اند... شگفت انگیزه!

"جفری جِی. حبوش" یکی از متخصص ترین ها در میکس صدای IMAX هست و چهار بار نامزد اسکار شده و از افراد تاثیرگذار در پیشرفت صدای سینمایی مدرن امروزی بحساب میاد.

فیلم های مهمی در تاریخ هالیوود مثل سه گانه اربای حلقه ها, کینگ کونک پیترن جکسون, سه گانه دزدان دریایی کارائیب, پرل هاربر, سه گانه دوم جنگ ستارگان, سقوط شاهین سیاه و بسیاری عنوان های دیگر که همگی این فیلم ها در بخش صدا نامزد و یا برنده اسکار شدن, با اسپیکرهای M&K صداگذاری شده اند.

من تجربه ی شنیدن صدای ساب ووفر های M&K سری THX Ultra 2 که یک نسل قبل از سری Dominus هستند را در مرکز آموزش THX در آلمان و همچنین در مرکز دالبی در انگلستان دارم, و به جرات میگم در سالهای که در THX و دالبی آموزش دیدم, هیچ وقت صدای سینمایی دقیق تر از صدای که از مجموع بلندگوهای M&K شنیدم را هیچ وقت و در هیچ کجا تجربه نکردم. در مرکز THX ستاپ های مختلفی داشتیم, یک ستاپ سینمای حرفه ای از JBL بود که وقتی کیک های سنگین میزد از شدت موج صدا دانشجوهای که جلوی ساب ووفرهای دوبل 18 اینچی ایستاده بودن دقیقاً مثل فیلم ده فرمان که موسی دریا را شکافت, دو دسته میشدن! اما صدای که در سالن شماره دو THX از M&K میشنیدم, هیچ وقت برام تکرار نشد. ساب ووفرهای IMAX یا دالبی سینما در فشار صوتی 100 تا 110 دسی بل حیرت انگیز عمل می کنند, اما برای من دقت و جزئیات صدای ساب ووفرهای M&K در فشار صوتی 85 دسی بل که استاندارد صدای سینمای خانگی THX هست, تاثیرگذاری ساب ووفرهای عظیم سالن دالبی سینما را داشت.

ساب ووفرهای M&K شاید در قدرت رقبای داشته باشند, اما در دقت و کیفیت صدای بم بی شک بی رقیب هستند.

سوال و جواب ها...

به درخواست بسیاری از همراه هان سایت, بر آن شدیم یک پست سوال و جواب با سرکار خانوم "دکتر یوسفی" در سایت داشته باشیم.

شما می توانید سوالات خود را تا آخر وقت جمعه 24 مرداد 1400 در بخش نظرات بنویسید...

  در هفته ی آینده سوالات شما جمع بندی شده; توسط خانوم دکتر پاسخ داده می شود و در همین پست منتشر خواهد شد

در ادامه مطلب پاسخ سوالات خود را مطالعه کنید:

Living Voice Avatar II

living voice

بلندگوی Living Voice Avatar II توسط دوست خوبم جناب آقای گمینی که برای دوستان سایت کاملا شناخته شده هستند, از ایتالیا وارد ایران شده است, قرار بوده مدل OBX-RW که کراس اور خارجی هم داره به ایران بیاد, که هنوز نیامده! روزی که من صدای این بلندگو شنیدم در حال Break-in شدن بود. برای تست این بلندگو چند آمپلی فایر و سورس مختلف هم آورده شده بود. که بهترین و مناسب ترین آمپلی فایر برای این بلندگو دو تا Audio Note 22 واتی مونو بود. و یک سوپر آمپلی فایر آکوفیض که فوق العاده ست.

این بلندگو با سورس Densen B-410XS ستاپ شده است, صدای آنالوگ تر و دقیق تر از این سورس دیجیتال نشنیدم! ساخت و صداش هر دو بی نظیره.

 صدای Avatar II بیشتر از هر چیز بسیار راحت و آرام بود, این مهم ترین شاخص صدای این بلندگو است, خیلی نمیشه در مورد صداش صحبت کرد یا بررسی های که روی سوپر برندهای دیگر میشه نوشت از صدای این بلندگو نوشت, Avatar II صدای بلندگوهای قدیمی با درایورهای کاغذی با کابینت های ساده میده, انگار که چهل سال پیشه و داری با سورس آنالوگ ریل و بلندگوی JBL L100 صدا می شنوی! ووکال و میدرنج این مدل با این که خیلی هم کار نکرده و به حالت پایدار نرسیده اما درخشان و جذاب بود, یکی از بهترین میدرنج های که میشه با یک بلندگوی دو راهه شنید همین Living Voice هست. این مدل با این که درایورهای باس آنچنان با کیفیتی نداره, و جنس بدنه هم از Particle board (نئوپان) هست اما بنظر من بهترین متریال برای بلندگوهای با جنس صدای Avatar II همین نئوپان و درایورهای ساده کاغذی است. دیافراگم کاغذی حساسیت بالایی به فرکانس های پایین و بم داره و میتونه در وولوم پایین خوب فضارو لود کنه.

بنظرم نباید بلندگوهای مثل Avatar II و هم کلاس هاشو در فضاهای که فاصله شنونده با بلندگو بیشتر از 4.5 متر هست قرار داد, این بلندگو تا 50 وات و کمتر با آمپلی فایرهای لامپی خیلی خوب صدا میده و صداش کنترل شده است, اما اگر فضا بزرگ باشه باید وولوم بالاتری به بلندگو بدید, که این باعث میشه صدای این بلندگو از کنترل خارج بشه و یکدستی صدا بهم بریزه!

Living Voice بلندگوی نیست که من بخرم, اما اگر صدای احساسی و آرام با میدرنج و ووکال زیبا دوست دارید حتما صداشو بشنوید.

Diamond 800-D3 در اَبی رود استودیوز

Diamond 800-D3

The best loudspeaker isn't the one that gives the most, it's the one that loses the least "John Bowers" Founder of Bowers & Wilkins


B&W have long been the preferred speaker at Abbey Road for their precision and exceptional quality, now we're brimming with pride to be entering this official partnership between two of the world's most esteemed audio brands

 بهترین بلندگو لزوما اونی نیست که بیشترین صدا رو ارائه میده, بلکه اون بلندگوی که کم ترین صدا رو از دست میده "جان باورز" موسس شرکت بی اند دبلیو.

بی اند دبلیو سال هاست که بلندگوی مورد علاقه استودیو ابی رود است, اونم به دلیل صدای دقیق و استثنایی محصولاتش, حالا با افتخار اعلام می کنیم که همکاری مشترک بین این دو برند برتر در زمینه صدا آغاز شده است.

بعد از 15 سال بلندگوی B&W Diamond 800-D3 جایگزین سری 800 دیاموند افسانه ای شد. اَبی رود استود پر افتحارترین, مجهز ترین و مورد احترام ترین استودیوی ضبط آنالوگ و دیجیتال در جهان است. بسیار از برترین آثار موسیقی از دهه سی میلادی تا به امروز در اَبی رود ضبط شده است, از آلبوم های موسیقی روز تا موزیک فیلم ای بزرگ هالیوودی در این استودیو ضبط شده اند. استودیو شماره یک, اَبی رود مجهز به یکی از خوش صداترین سالن های ضبط صدا در دنیاست. این سالن به انعکاس های طبیعی اصوات معروف است و به شدت مورد علاقه ی سازندگان موسیقی های کلاسیک و اجراهای با ارکستر عظیم است.

Diamond 800-D3

 ستاپ بلندگوی D3 بی اند دبلیو به سرپرستی Simon Campbell مهندس صدای ارشد مجموعه ی اَبی رود انجام شده است, به گفته ی خود سیمون وقتی برای اولین بار جلوی بلندگوی D3 نشستم و صداشو شنیدم, از موزیکال بودن و آزاد بودن صدای این بلندگو به واقع شگفت زده شدم, و در همان تست خواستم این بلندگو جایگزین 800D شود. سیمون برای جایگزین کردن D3 با 800D کل کابل های بلندگوها و جاذب های صدای کف استودیو شماره یک را تغییر داده است تا به بهترین صدای ممکن برسد. به گفته ی سیمون کمپبل ما فقط یک نقطه در استودیو داریم که مهندس صدا می تواند بالاترین رنج فرکانسی را در آن بشنود, اما در بلندگوی D3 به اندازه ای گستره انعکاس صدا بالاست که ما بلندگوهای چپ و راست را طوری در زاویه سی درجه تنظیم کردیم تا بتونیم تا پشت سر مهندس صدا Sweet Spot داشته باشیم, و این شاخص صدای D3 برای سیمون بسیار جذاب است.

شاید نتیجه ی همکاری کمپانی بی اند دبلیو با استودیو ابی رود یک ادیشن خاص از سری 800 با عنوان ابی رود استودیو باشد!

موارد مرتبط:

نگاهی به خانواده جدید B&W Diamond D3

طول عمر بلندگوها...

من دوست دارم بعضی از مطالب قدیمی ولی مفید یه ویرایش کوچیک روشون انجام بدم و دوباره بیارم تو صفحه ی اول سایت تا دوستانی که تازه با سایت آشنا شدن مطالعه کنند. بعضی نکات هست که در عین کوتاهی اگر درست درک بشه خیلی بیشتر از مطالب طولانی و گاهی کسالت آور میتونه کمک کنه وارد مسیر درست انتخاب و خرید بشیم. یکیش همین نکته است:

قبلا هم گفتم که بلندگو در طول زمان جنس صداش تغییر میکنه, درست مثل ساز که جنس صداش بسته به نوازنده ساز تغییر می کنه, (هیچ دو سازی از یک نوع صدای شبیه بهم ندارن, و  هیچ دو بلندگوی از یک نوع  هم بعد از چند سال کارکرد صدای شبیه به هم ندارند.)

بعنوان مثال چرا ساز استاد کسائی قیمت نداره؟ نه فقط بخاطر نوازنده اون ساز, صدای نی استاد کسائی هیچ سازی دیگه ای نمیده چون ماهیت مادی نی کسائی با نفس نوازندش تغییر کرده است.

بعضی از بلندگوها انعطاف پذيری بیشتری نشون میدن مثل B&W و بعضی از بلندگوها با کارکرد طولانی تر تغییر در صداشون اینجا می شود, مثل برندهای ایتالیایی, منظورم خلاصه کنم, باید بگم بلندگو را درست انتخاب کنید و اینقدر عوض نکنید, توصیه من بازی با سورس, کابل و حتی آمپلی فایر هست, اما بلندگو باید حداقل 10 سال داشته باشید تا به صداش عادت کنید و بلندگو هم بسته به صدای که پخش میکنه دقیق تر بشه, من و خیلی ها بر این باور هستیم که بلندگو بعد از 15 تا 20 سال کارکرد پویایی و سرعت پاسخگوی درایورهاش کم میشه و این درسته, اما تعویض بلندگوی که درست انتخاب شده زیر 10 سال اصلا کار درستی نیست.

ورود اعضاء