Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

تحلیل ها

گذر از یاماها...

هرکی سایت htcenter.ir میشناسه, میدونه که من در صدای سینمایی طرفدار جدی یاماها بودم, هستم و خواهم بود. تعداد آمپلی فایرهای سینمایی یاماهای که داشتم از انگشتان دو دست هم بیشتره... بنظر من هر علاقمند درست و حسابی صدای سینمایی باید یک دوره چند ساله مدل های مختلف یاماهارو تجربه کرده باشه (باید یاماهارو دوست داشت این یه قانونه, احتمالاََ تو کتاب مقدسم اومده)

 قانونی که من در حدود بیست ساله ازش پیروی کردم و در آینده هم خواهم کرد. در این دو دهه آمپلی فایرهای دنن, مارانس, اونکیو, پایونیر, و... در ستاپ من آمدن و خیلی زود خارج شدن, و این یاماها بوده که همیشه رضایت من جلب کرده و دوستش داشتم و دارم.

اما امروز وقتش شده که یک بار دیگه برای اتاق سینماییم یک پروسسور جدید بخرم, دستگاهی که بتونه حداقل تا دو سال آینده تمام انتظارات سخت گیرانه من برآورده کنه و بهم لذت بده. و این به معنی این که یک تصمیم گیری سخت و پیچیده برای انتخاب قلب سیستم سینماییم در پیش دارم...! آیا باید دوباره و طبق سنت قدیمی خودم یاماهارو انتخاب کنم؟

برای من تنها دو انتخاب وجود دارد, اول پروسسور یاماها CX-A5200 که باید جای CX-A5100 بگیره, و دیگر پروسسور مارانس AV8805 که جایگزین یاماها بشه!

 با یاماها و جنس صداش که کاملا آشنا هستم, مارانس AV8805 هم شنیدم, تنها ضعفی که در آن ستاپ بود, بخش پاور مارانس بود که اصلا در کلاس و کیفیت پروسسور این برند نبود. مارانس هیچ وقت در بخش پاور آمپلی فایر ساز خوبی نبوده و نیست. به مارانس دوستان بر نخوره, این یک واقعیت که باید پذیرفت.

 چند ویزگی در پروسسور مارانس هست که برام جذاب شده و من وسوسه میکنه تا مدل AV8805 جایگزین یاماها کنم.

اول ساخت و متریال بسیار عالی که مارانس در مدل های پرچم دار ازش استفاده میکنه, به عنوان مثال شاسی و حتی پیچ های که از جنس مس ساخته میشن, استفاده از کانکتورهای با کیفیت, ساخت عالی بدنه با برش های بسیار دقیق و... همگی دلیل حس خوبی که وقتی با سری پرچم دار مارانتز کار میکنی بهت منتقل میشه.

و دوم این که مارانتز پردازش جریان افکت وفادارتری در صدای سینمایی نسبت به یاماها و دیگر برندهای صاحب نام دارد, صدای سینمایی پروسسور مارانتز به صدای که در سالن های دالبی سینما و IMAX می شنویم نزدیک تره, و شاید همین ویزگی باعث شده  که من به صدای مارانس گرایش پیدا کنم, و انتخاب بعدی من پروسسور مارانس باشد. نه این که صدای افکتیو و بی نظیر یاماهارو دیگه دوست ندارم, فقط نیاز دارم مدتی صدای با کیفیت یاماها اما متفاوت از یاماهارو بشنوم.

در آخر به چند سوالی که امکان داره در ذهن مخاطب ایجاد بشه, خودم جواب میدم:

از نظر من همچنان بهترین سازنده آمپلی فایرهای سینمایی "یاماهاست"

یاماها با فاصله آمپلی فایر ساز بهتری از مارانتز است.

صدای سینمایی یاماها پویا تر و تاثیرگذار تر از مارانتز است.

همچنان یاماها بهترین سازنده آمپلی فایرهای سینمایی ارزان قیمت در بازار است.

یاماها قوی ترین جریان دهی با کمترین میزان دیستروشن صدارو در بین دیگر سازندگان آمپلی فایر های سینمایی دارد.

یاماها همچنان بهترین سازنده آمپلی فایرهای سینمایی بوده و هست.

خوش باشید

ویدئو پروژکتور جی وی سی DLA-RS2000

ویدئوپروژکتور جی وی سی مدل DLA-RS2000 کمتر از ده روز است که رسیده ایران, و این نتیجه نهایی کالیبراسیون دستگاه پس از 20ساعت کارکرد است...

نگاهی به سونی UBP-X800M2

 

 بلوری پلیر سونی UBP-X800M2 مدل ارتقاء پیدا کرده X800 است. که با به روز رسانی های در نرم افزار به تازگی در دسترس علاقمندان به محصولات سونی قرار گرفته است. سری 800 یک لول پایین تر از سری ES هستن, اما در ساختشون از  همان متریال و قطعات سری ES استفاده شده است.

من کمتر از یک ساعت برای این پلیر وقت گذاشتم و سونی X800M2 بروی سیستم شخصیم تست کردم. در نگاه اول با یک پلیر لاغر با شاسی فلزی مواجه هستیم که نه حس یک محصول درست و حسابی به شما منتقل می کند و نه انقدر بد ساخت هست که حالتون خراب کنه...

 دیسک درایو سونی در لود و اجرای دیسک های UHD بسیار سریع و تا حدودی پر سر و صداست! مکانیزم پنل پلاستیکی متحرک دستگاهم به شدت تو ذوق میزنه! تجاری سازها برای این که برای ساخت پنل فلزی هزینه نکنند, با یک تیکه پلاستیک براق با چندتا چاپ ساده کار تمام میکنن. واقعاََ این نوع ساخت و طراحی رقت انگیزه...!

 کیفیت تصویر سونی X800M2 بروی دیسک بلوری 4K کاملا آسیایی و آمریکایی پسند است, کرومای رنگ بالا با رنگ های گرم از شاخص ترین ویژگیهای این پلیر است.

بروی دیسک های HDR و دالبی ویژن کمی دوست داشتم نور و درخشش تصویر بیشتر بود, به عنوان مثال اگر سورس اوپو UDP-203 بخشی از تصویر با 400 نیت نمایش بده, سونی همان تصویر با 360 نیت نمایش میده!

جزيیات تصویر سونی بروی تصاویر 4K نه آنچنان خیره کننده بود که بیننده غرق در تصاویر کنه و نه انقدر بد بود که تو ذوق بزنه.

سونی X800M2 دیسک های استاندارد بلوری بهتر از 4K اجرا می کرد, رنگ های گرم و درخشان, جزيیات قابل قبول از شاخص های سونی بود, اگر کمی بروی تن رنگ پوست کنترل بهتری داشت, میشد جزيیات بیشتر هم از سوژه ها دید, که خوب نمیشه از سونی و یک پلیر تجاری توقع بیشتری هم داشت.

 صدا در سونی X800M2 طبق سنت قدیمی سونی ضعیف بود! صدای نچندان افکتیو و تنبل اولین شاخص صدای هست که از سونی باید توقع داشته باشید, صدای سینمایی سونی چندان کانالیزه نیست, این ضعف بروی فیلم های که اگشن که تعداد کانال های صوتی بیشتری هم دارند بیشتر می توانید احساس کنید! کلا از سونی در هیچ کلاسی توقع صدای سریع, افکتیو و تاثیرگزار نداشته باشد.

من خیلی نمیتونم در مورد سونی و هم کلاس های اون بنویسم, فقط به عنوان راهنمایی مصرف کننده میتونم بگم اگر قصد خرید یک UHD بلوری پلیر از برندهای ال جی و سامسونگ دارید, من سونی X800M2 به شما توصیه می کنم.

خوش باشید...

تصویر

صدا

 طراحی و ساخت

معرفی PB3000 و SB3000 از SVS

سوپر برند آمریکایی SVS دو مدل ساب ووفر میانه قیمت با عنوان های PB3000 و SB3000 وارد مارکت جهانی کرده است.

من خوشحالم که در تعطیلات عید 98 موفق شدم صدای این دو مدل ساب ووفر جدید SVS در مجموعه ی بسیار عالی "GROBI"  که یکی از بهترین مراکز فروش تجهیزات صوتی های اند در شهر دوسلدورف هست بشنوم.

لازم نکته ای بهتون آموزش بدم:

SP و PB در ابتدای تمام مدل های ساب ووفرهای SVS نوشته شده است! PB به معنی کابینت باز است یعنی ساب ووفرهای که پورت باس دارن. و SB به معنی سیلد باکس یا ساب ووفرهای است که پورت باس ندارند.

هر دو مدل PB3000 و SB3000 در واقع یک ساب ووفر هستند, با این تفاوت که یکی کابینت پورت باز داره و مدل دیگه کابینت سیلد, در هر دو مدل از یک درایور باس 13 اینچی استفاده شده, و هر دو دستگاه آمپلی فایر 800 واتی مشابه ای دارند. هیچ تفاوتی در درایور و آمپلی فایر این دو دستگاه وجود ندارد. تنظیماتی هم که به صورت دستی و هم از طریق آپلیکیشن در دسترس هستن یکی است.

 من صدای هر دو مدل جدید SVS در اتاق تست سینمایی مرکز GROBI شنیدم, یک اتاق بسیار با کیفیت و ایزوله شده با استاندارد های اروپایی. صدای مدل PB3000 (پورت باز) نه شبیه به مدل های ارزونی مثل سری 1000 بود و نه شباهتی به سری رفرنس PB16-Ultra داشت. نزدیک ترین صدا به PB3000 در برندهای موجود در ایران شاید ساب فوکال الکترا باشه! جالب بدونید تیم طراحی دو PB3000 و SB3000 همون تیمی هستن که سری Ultra طراحی کردن, صدای PB3000 شاخص های سری رفرنس داره, مخصوصاً ضربه های که وارد میکنه شنونده یاد سری Ultra میندازه, ولی خوب اگر صاحب یکی از مدل های رفرنس SVS باشید و صداش براتون آشنا باشه, متوجه میشید که این ساب ووفر بسیار خوب طراحی شده و بسیار هم سعی داره صدای سری رفرنس بازسازی کنه, اما با سری رفرنس SVS فاصله زیادی داره! ولی این اصلا بد نیست, چرا که قرار نیست SB3000 صدای PB16-Ultra بده, نه سایز, نه طراحی, نه میزان Excursion ووفر و نه قیمت این دو مدل هیچ شباهتی بهم ندارند. همین که صدای مدل SB3000 عظمت PB16 تا حدودی برای شنونده بازسازی میکنه! نشان دهنده این که یک ساب ووفر میانه قیمت فوق العاده است, و قراره رقیب بسیار جدی برای هم کلاس های خودش باشه.

مدل SB3000 هم شنیدم, به نسبت سری سیلد قدیمی SVS صداش بسیار زیاد پیشرفت کرده بود, صدا کاملا جلو و تاثیرگذار احساس میشد, اصلا شباهتی به ساب ووفرهای ارزون سیلد نداره که باید در فاصله یک متری با ساب ووفر نشسته باشه تا احساس کنی ساب تو مدار هست! SB3000 کاملا تاثیرگذار و فعال صدا میداد, خوب فشار وارد میکرد و پاسخ فرکانسی بسیار سریعی هم داشت. بنظر من SB3000 یک ساب ووفر بسیار ایده ال برای موزیک هست. حداقل پاسخ فرکانسی مدل PB3000 تا 16 هرتز هست و مدل SB3000 تا 18 هرتز است که برای اتاق های کوچیک اصلا بد نیست.

بیشتر از این نمیتونم از این دو مدل بنویسم, چرا که تستم بیشتر از چند دموی سینمایی نبوده! اما بنظرم مدل PB3000 بهترین ساب ووفر بوده که تو این کلاس قیمت شنیدم.

خوش باشید...

دمو و درون بینی سورس Esoteric

نمیدونم شما "اودیوفایل" های سایت, بیشتر صدای حسی dCS میپسندید؟ یا از صدای سورس "Accuphase" با Neutrality بالا ارتباط برقرار می کنید؟ یا مثل من از صدای آنالوگ و دیجیتال Esoteric خوشتون میاد؟

 بی شک و بی شک Esoteric با تفاوت بسیار زیاد از لحاظ کیفیت و دقت اجرا بهترین Transportدر مقایسه با دیگر برندهای های اند ساز میسازه. بعضی از برندهای مثلا های اند ساز که حداقل در بخش دیسک درایو بیشتر شبیه به شوخی هستن تا های اند! بنظر من این برند در بخش دک صوتی هم یکی از بهترین هاست, مخصوصاً در بخش آپ سمپل کردن فرکانس 44 هرتز به دو یا سه و حتی بیشتر برای گرفتن یه 20 کیلوهرتز تمیز و بدون نویز از بهترین هاست, این برند در طراحی فیلتر های آنالوگ پایین گذر هم بهتر از دیگر سازنده های دک های صوتی عمل میکنه, و میتونه در خروجی یک صدای دیجیتال ملایم با جزئیات بسیار بالا و شبیه به آنالوگ بهمون تحویل بده که نه انقدر دستکاری شده و با حذفیات بالا مثل dCS باشه و نه مثل دک اودیو نت میاد کاملا آپ سمپل حذف میکنه! تا فرکانس های بالا دست نخورده بمونن, که باز با سلیقه ی من بسیار فاصله داره!

وقتی صحبت از آپ سمپل, نمونه گیری و دیجیتال به آنالوگ میشه, متاسفانه بحث سلیقه ها هم وسط میاد! و این دنیایی نچندان جذاب دیجیتال است...!

 در ادامه دموی از سری Esoteric P-05X + D-05X + G-02X + N-03T ببینید:

ورود اعضاء