Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

پایونیر BDP-LX88 یا اوپو 105D

در این مطلب قصد ندارم بلوری پلیر پایونیر BDP-LX88 با OPPO 105D بررسی دقیق و کامل کنم, چرا که این کار نیاز به وقت زیادی داره که من ندارم! در عوض سعی می کنم توضیحی کوتاه از تفاوت کیفیت صدا و تصویر در این دو پلیر فوق العاده بنویسم تا مخاطب ذهنیت کامل تری برای انتخاب یکی از این دو بلوری پلیر داشته باشد. البته قبلا در مورد پایونیر BDP-LX88- BDP-LX58 صحبت کرده بودم.

پایونیر شهرتش را در ساخت ویدئو پلیرها مدیون لیرز دیسک هاست, فرمتی که خیلی محبوب نشد اما باعث موفقیت و شناخته شدن پایونیر به عنوان یک ویدئو پلیر ساز مرجع شد. پایونیر از سال 1997 و با مدل "DV-S9" خود را به عنوان یکی از مدعیان اصلی دی وی دی پلیرها معرفی کرد و در سال 1999 با معرفی مدل افسانه ای "DV-AX10" توانست برنده چندین جایزه جهانی از جمله بهترین کیفیت تصویر بهترین کیفیت صدا و بهترین کیفیت ساخت شود.

 پایونیر BDP-LX88 از یک بدنه آلومینیومی چهار لایه و صفحه کنترل وزن بروی پلیر و یک صفحه لرزشگیر در زیر به همراه چهار عدد لرزشگیر اضافه به شکل پایه همراه, پنل جلوی برس خورده با خط برس های عمیق که زیبایی پنل جلویی دوچندان کرده مجهز شده است.

پایونیر LX88 در طراحی و امکانات منوها هیچ تفاوتی با هم رده های گذشته خود ندارد, همچنان با یکی یا بهتر بگم بهترین طراحی و کارایی منوها در بین ویدئو پلیرها مواجه هستیم.

دیسک تست بلوری Samsara و Lucy بود. اگر هنوز فیلم لوسی تهیه نکردید! حتماً بزارید تو سبد خریدتون, چرا که غیر از داستان فوق العاده ای که این کار داره. تست صدا و تصویر عالی هم دارد.

بعد از اولین مراحل کالیبراسیون با صدا و تصویری در LX88 مواجه خواهید شد که دقیقاً انتظارشو دارید! تصویری با شاخص های برتر پایونیر. تصویری بسیار شارپ با رنگ های درخشان که اصلا اشباع شده نیستن. لبه های تصویر کاملا تیز هستن, حتی در سوژه های متحرگ از تیزی تصویر کم نمیشه که نشان از قدرت کنترل بخش پردازشگر در شرایط سخت را دارد, در سرعت های بالا هم باز سوژه ها کدر نمیشن و یا تیزی های تصویر برش نمیخورن. تفکیک بین دو یا چند رنگ در پایونیر عالی و بی نقص انجام می شود. اکثر تست ها با مستند "Samsara" انجام می شود. من نمیدونم دوستان این مستند تهیه کردن یا نه!

مستند "Samsara" قسمت دومی از مستند "Baraka" هست. که من موفق نشدم قسمت اول ببینم! در لیست های ورودی به ایران هم هیچ کدوم از قسمت هارو ندیدم! در هر صورت Samsara به هیچ عنوان از دست ندید, مستندی بدون کلام با موسیقی زیبا از زندگی مردم گوشه و کنار دنیا از آفریقا تا اروپا, خاور میانه و خاور دور بسیار زیبا و تاثیرگذار است. از همه مهم تر تصویر این مستند که شمارو پای نمایشگر میخکوب میکنه! تصاویری خیره کننده در کنتراست رنگ و وضوح تصویر! بی نظیر و زیباست. فیلم با دوربین 70mm گرفته شده و با رزولوشن 8k اسکن شده و با رزولوشن 4K پردازش و در سینمای IMAX نمایش داده شده است. بلو-ری Samsara حد نهایتی برای نشان دادن پتانسیل سیستم نمایش شماست.

پایونیر LX88 بسیار عالی رنگ ها را در این مستند نمایش میده, کاملا جدا از رنگ های دیگر و اصلا اجازه نمیده پراکندگی نوری که در پلیرهای ضعیف ایجاد می شود و باعث درهم رفتن نور رنگ ها و محو شدن دو رنگ در کنار هم می شود. در پلیر جدید پایونیر بروی این صحنه ها تاثیر بزارد.

تصویر در BDP-LX88 شاخص های گذشته پایونیر را دارد با این تفاوت که کمی با تجربه تر تصاویر را اجرا می کند, بزرگترین شاخص مثبت این پلیر با هم نسل های قبلیش کنترل بهتر در تمام نواحی تصویر مثل نور, جزئیات, کنتراست و رنگ است که این پیشرفت خوبی برای پایونیر بحساب میاد.

پردازشگر پرقدرت پلیر در صحنه های شلوغ و سریع با کمک چهار رم بافر قدرتمند به راحتی از پس پردازش تمام جزئیات تصویر برمیاد و هیچ ضعفی از خود در سخت ترین صحنه ها از لحاظ قدرت پردازش نشان نداد.

بخش صدای سینمایی در LX88 یکم متفاوت تر از هم نسل های گذشته شنیده میشه, دیالوگ و اجرای موزیک در کلاس پلیر که مجبورم میکنه نهایت سخت گیری انجام بدم, بسیار خوب اجرا میشه, صدای ارکستر در فیلم های مثل گلایاتور و ارباب حلقه ها میشه با قدرت شنیدو دیالوگ قوی و جلو شنیده میشه اما تا ایده آل من کمی فقط کمی فاصله داره! شاید اگر کمی پانچی تر دیالوگ میشنیدم راضی تر بودم.

افکت ها عالی هستن, میتونم بگم این خود پایونیر های اند که داره این افکت های وحشی تحویل آمپلی فایر میده, افکت های بسیار دقیق و با قدرت انتقال چندین موج مختلف که شنوده را به وجد میاره! ناحیه فرکانس پایین LFE فوق العاده دقیق و سریع به کانال ساب تزریق میشه و نتیجه کار عالیه.

 پخش موزیک LX88 بروی موزیک معمولی تر از اون چیزی بود که من انتظار داشتم! روی خروجی بالانس با کابل های  AudioQuest صدا در کلاس سورس های ارزان قیمت خود پایونیر مثل PD-10 بود اما اون پلیر حرف دهنشو می فهمید اما LX88 میخواست گنده تر از دهنش حرف بزنه! اما اصلا توانشو نداشت و فقط شنوده خسته میکنه. صدا استرس داره و فوروارد میشه, صدا اصلا نزدیک شنیده نمیشه, نت های بالا رنگ شده هستند. صدا حالت مواج و رها نداره و تصویر درستی از فضای ضبط منتقل نمیکنه. پایونیر سعی کرده صدای دیجیتالیزه شده سورس های صوتی خودشو در این مدل کم کنه, اما نتیجه شده صدای با جزئیات بالا اما تاریک! پایونیر طراح سورس صدا نیست و نباید هم روی این بخش صدا سرمایه گذاری کند. چرا که بدترین نقدهارو در همین پارت های فای ویدئو پلیرهاش خواهند گرفت.

در کل بلوری پلیر پایونیر BDP-LX88 یک های اند بسیار جذاب با توانایی بالا در ارائه بهترین کیفیت دیسک های بلوری در صدا و تصویر است, که اگر طرفدار پایونیر هستید اطمینان میدم از خریدش پشیمون نمیشید

تصویر

صدا

طراحی و ساخت

اجرای موزیک

و اما OPPO یک برند تازه وارد بود که همچون شهاب سنگی بین برندهای با سابقه فرود آمد و خیلی زود توانست جایگاه ویژه ای در بین علاقمندان به سیستم های درست و حسابی سینمایی خانگی برای خود پیدا کند.

OPPO تنها برند تازه وارد به بازار صدا و تصویر بود که از اولین محصول خود که دی وی دی پلیر مدل DV-983H بود, تا اولین بلوری پلیر مدل BDP-83  خیلی زود موفق شد جای برندهای بزرگی مثل دنن و پایونیر در بازار آمریکا و سپس اروپا بگیرد! اوپو اینقدر محکم وارد شد که انگار نیم قرن که هست!

محصولات اوپو در آمریکای شمالی طراحی و مهندسی شده و در کارخانه ای بسیار مدرن در چین مونتاژ شده و با بسته بندی منحصر به فرد اوپو وارد مارکت جهانی می شوند. اوپو در طراحی اینقدر خوب کارکرد که برندهای مثل "Cambridge Audio" در ساخت بلوری پلیرهاش از فناوری این شرکت استفاده می کند.

پنل جلوی اوپو 105D مثل مدل قبلی از آلومینیوم ارتشی ساخته شده که ظاهری جدی و قدرتمند به دستگاه داده است، بدنه دستگاه از ورق بسیار ضخیم با دو لایه لرزشگیر در زیر طوری یکپارچه شده که انگار کل دستگاه مهر و موم شده است.

بخش دیسک درایو ساخت خود اوپو است و بسیار نرم و بی سر و صدا کار می کند. سرعت بوت دیسک های بلوری در این پلیر نه به خوبی نسل های جدید پایونیر اما بسیار رضایت بخش است و نمیشه ازش ایرادی گرفت.

دیسک تست تصویر Samsara و Lucy بود.

105D با مدار DARBEE خاموش تفاوت چندانی با هم کلاس های خود در برندهای دیگر ندارد. من تجربه مدل 103 آپو بدون مدار DARBEE دارم, بی شک اگر بخوام تصویر با پایونیر های هم کلاس 103 مقایسه کنم, امتیاز بالاتری به پایونیر میدم. اما آپو با مدار DARBEE فعال تبدیل به یک سوپر بلوری پلیر می شود. پلیر آنچنان کنترل قدرتمندی بروی پیکسل به پیکسل تصویر دارد که بیننده را وادار به تحسین می کند. تصویر بروی مستند سمساره بی شک برترین تصویر فرمت بلوری است. سکانس نقاشی با شن در معبد خارق العاده شارپ و با جزئیات خیره کننده نمایش داده میشه! در این صحنه وقتی مدار DARBEE تا 80 درصد توان فعال می شود, دقت تصویر بدون این که سوژه ها اغراق شده تیز بشن به حدی افزایش پیدا میکند که میشه ذرات ریزی که به دانه های شن چسبیدن را هم دید! "دقت کنید ذرات ریزی که به دانه های شن چسبده است"

در سکانسی که دخترک ها حرکاتی موضون با دست انجام میدن, کنترل پلیر بروی نور و رنگ به حدی خوب هست که نور جواهرات روی لباس رقصنده ها چشمک نمیزنه, مشکلی که اکثریت پلیرها حتی پایونیر LX88 تا حد کمی دارن. آپو تا به امروز تنها پلیری بوده که با افزایش رزولوشن نورهای انعکاسی شبیه به ستاره چشمک نمیزنن و جزئیات Bold نمیشن.

در تست تصویر بروی فیلم لوسی هم نتیجه درخشان است. با فعال کردن مدار DARBEE شاهد جزئیات و کنترلی عالی در تصویر هستیم, تصویر در نهایت دیتیل هنوز نرم و لطیف است. پایونیر LX88 دیتیل با قدرت افزایش میده اما تیزی ها تصویر تا به اندازه آپو نرم و لطیف حفظ نمیشن. آپو این افزایش جزئیات استادانه انجام میده.

در تعریف از تصویر اوپو 105D فقط میشه گفت فوق العاده است.

از شاخص ترین ویژگی های صدای سینمایی اوپو 105D که خود این شاخص مهمترین در صدای های اند سینمایی است, سر ضرب بودن فول فرکانسی این پلیر است, این یعنی از دیالوگ تا موزیک متن و تا افکت های فیلم همگی در یک بالانس بی نظیر درست مثل سالن های برتر IMAX اجرا میشن. در سنگین ترین پارت های صدا اوپو اجرای تاثیرگذاری از موزیک های سنگین ارکسترال تا افکت های صوتی سنگین همراه با دیالوگ قوی و جلو دارد.

 اوپو افکت های لحظه ای را وحشی اما کنترل شده اجرا میکنه, منظورم از کنترل شده این که با اجرای پیک های لحظه ای موزیک یا دیالوگ عقب نمیرن, صدا دارای چندین لایه تفکیک شده است که همگی با دقت و تحت کنترل پلیر اجرا میشن.

صدای کانالیزه در این پلیر  وارد یک استاندارد هالیوودی می شود. جریان حرکت افکت ها بین کانال ها لحظه به لحظه پردازش شده و در هیچ لحظه ای جریان صوتی بین کانال ها گم یا حتی قطع نمیشه, تغییر صدا در یک افکت از لحظه اجرا تا لحظه پایان به وضوح و با بالانس بی نظیر شنیده می شود, هیچ گم شدن یا کش آمدن افکتی احساس نمی شود. این همان صدای هالیوودی است.

اوپو 105D بی شک و بی شک یکی از سورس های صدای های اند است. استفاده از این پلیر در دموهای برندهای مختلف و استقبال اودیوفیل ها این ادعا را ثابت می کند که این بلوری پلیر یک سورس صدای واقعی است.

اوپو در طراحی پارت صوتی این پلیر از چیپ ESS معروف استفاده کرده است, این همان چیپی است که در پارت صدای بلوری پلیر پایونیر BDP-LX88 نیز استفاده شده است! اما این کجا و ان کجا!

تصویر صدای که اوپو پخش می کند گسترده و تاثیرگذار است, کوچکترین تغییرات کابل میشه در این سورس حس کرد, صدا در اولین لحظات شنونده را درگیر میکند و در اکثر تست های که من انجام دادم شنونده پس از لحظاتی فراموش می کند صدا از یک سورس تصویری پخش می شود. صدای این پلیر باید بروی تراک های کلاسیک و اپرا شنید تا تفاوت های که با سورس های صدای عادی دارد درک کرد.

با یک رکورد خوب بهتر از خیلی از سورس های معمولی بازار های فای میشه خط لگاتو موزیک دنبال کرد, نه اینقدر آنالوگ و بی حس و نه اینقدر دیجیتالیزه و برنده که خط موزیک فراموش کنید. اوپو شاخص های صدارو دستکاری نمیکنه, نه دیجیتال کامل هست و نه سعی میکنه آنالوگ باشه. همین دلیل باعث میشه مغز شنوده حرفه ای دنبال رابط دادن صدا به دیجیتال یا آنالوگ نباشه و راحت با موزیک ارتباط برقرار کنه.

بیشتر از این نمیتونم از این دو بلوری پلیر فوق العاده تعریف کنم,اگر هم بخوام نتیجه گیری کنم که از نظر من کدوم پلیر بهترین است میگم

OPPO 105D برترین بلوری پلیر است که تا به این تاریخ تجربه کردم.

تصویر

صدا

طراحی و ساخت

اجرای موزیک

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء