Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

فیلم های Blu-ray

San Andreas Blu-ray Review

سان آندریاس نام گسل بسیار عظیمی در آمریکای شمالی و خلیج کالیفرنیاست. این فیلم بر پایه زلزله ای 9.5 ریشتری در طول این گسل ساخته شده است. کارگردان فیلم "براد پیتون" متولد سال 1978 در آمریکاست. دقیقاً هم سن هستیم! قبل از این من از این کارگردان فیلم "سفر ۲: جزیره اسرارآمیز" دیده بودم. که اتفاقاً در اون فیلم هم "دواین جانسون" معروف به "راک" بازی می کرد. (ازش خوشم میاد) سان آندریاس یک تریلر بی نظیر و در بسیاری از موارد چندین لول بالاتر از دیگر ساخته چند سال اخیر هالیوود بحساب میاد. (از نظر من) به عنوان مثال سکانس رستوران بالای هتلی در شهر لس آنجلس است که بیننده شاهد 5 دقیقه تصویر برداری بدون کات "یک تِک" بی نظیر در سینمایی مدرن هالیوود است. از حرکت دوربین در آسمان و ورود از پنجره رستوران تا شروع زمین لرزه و تمام ویرانی ها تا حرکت به سمت پشت بام و در نهایت سقوط از طبقات هتل همگی بدون کات تصویر برداری شده است! این سکانس بی نظیره, بی نظیر.... شک نکنید اگر این فیلم یک کارگردان مطرح هالیوودی ساخته بود در طول سال هرچی جایزه مربوط به تصویربرداری بود تقدیمش میکردن.

اگر سیستم درست و حسابی سینمایی دارید نسخه بلوری این فیلم یکی از توصیه های جدی من بحساب میاد(خوشبختانه فیلم توسط شرکت وارنر ریلیز شده و در نسخه بلوری مربوط به آمریکا ریجن کد هم نداره) اما قبل از خرید بریم ببینیم نسخه بلوری فیلم در صدا و تصویر چی برای گفتن داره.

برای تست این فیلم بلوری پلیر پایونیر BDP-LX88 انتخاب کردم. هرچی باشه من از طرفداران جدی ویدئو پلیرهای پایونیر هستم و حتی اگر OPPO 105D هم در مدار داشته باشم, نمی تونم از پایونیر به سادگی بگذرم. دیگر کامپوننت ها هم که شامل فوکال, یاماها,SVS, سامسونگ و کابل های بلندگو و اچ دی ام ای WireWorld میشد.

تصویر سان آندریاس بروی بلوری اگر یکی از بهترین های سال نباشه, جزو کارهای بسیار خوب بحساب میاد. تصویر کنتراست بسیار خوبی داره و این کیفیت در تمام صحنه های روشن و تاریک حفظ میکنه. سایه ها بسیار خوب دیده میشن و در سکانس های تاریک شاهد جزئیات کامل در تصویر هستیم.

وضوح کلی تصویر بسیار خوبه, پوست و بافت اشیاء طبیعی و با جزئیات بالا دیده میشه اما در سکانس های CGI مثل تخریب ساختمان ها یکم جزئیات بیشتری دوست داشتم ببینم! اصلا بد یا حتی کم نبود, فقط احساس می کردم میشه در این تصاویر جزئیات بیشتری دید.

رنگ ها بسیار درخشان, طبیعی و بدون اشباع هستن, یکی از بهترین نکات مثبت تصویر این فیلم همین رنگ است که خیلی خوب کار شده است. بنظرم عدم استفاده از فیلترهای رنگ مسخره باعث شده تصویر اینقدر طبیعی و لذت بخش دیده بشه.

یکم نویز پشه ای و کمی گرین در طول فیلم همراه بیننده هست که خیلی اذیت کننده نیست و میشه نادیدشون گرفت.

حجم بیت ریت تصویر هم بین 19 تا 26 مگابیت و متوسط 22 متغیر بود که بسیار ایده ال بحساب میاد. در کل در نسخه خانگی بلوری سان آندریاس شاهد تصویر بسیار مطلوبی هستیم.

نسخه سه بعدی فیلم هم مثل اکثر نسخه های خانگی احمقانه و بی ارزش بود و حتی یک خط هم ارزش نوشتن نداشت.

صدا: Dolby Atmos و Dolby TrueHD 7.1

بی شک این فیلم یکی از بهترین ها در نسخه خانگی دالبی است. در اولین تست های که از این فیلم گرفتم باورم نمیشد این صدارو از دالبی می شنوم! نزدیک ترین فیلمی که من در Dolby TrueHD شنیدم, از Resident Evil: Extinction که نمیدونم چرا ازش ننوشتم! و Transformers- Dark of the Moon بوده. این اواخر هم از Terminator Genisys صدای دالبی خیلی خوبی شنیدم. و سان آندریاس هم یکی از خوب های دالبی بحساب میاد.

این فیلم انگار ساخته شده تا تفاوت های صدای دالبی ادموس به نمایش بزاره, اون هم با بهترین کیفیت های ممکن در ورژن خانگی این فرمت. و نه مثل Transformers: Age of Extinction که در نسخه خانگی یک دنیا با آنچه ازش در IMAX شنیدم فاصله داشت! شرمنده گرگ راسل عزیز! تو بودی که قسمت های قبلی ترانسفورمرز میکس کردی و همشون رفرنس های من در تست سیستم هستن. اما چهارمی واقعاً در نسخه خانگی بد بود! من یکی از طرفدارهای گرگ پی راسل بزرگ هستم, و در دفعاتی هم که سن اندریاس تست می کردم به این فکر می کردم که اگر این فیلم گرگ راسل میکس میکرد یه جور دیگه این کار انجام میداد. که خواهم گفت.

بیت ریت صدا در این فیلم فوق العاده بالاست, میانگین بین 7.5 تا 10 مگابیت بر ثانیه, در لحظاتی که نمایش بیت ریت فعال کردم تا 12 مگابیت هم بالا رفت که کمتر این میزان از بیت ریت در صدا دیده بودم! توجه کنید در دی وی دی حجم بیت ریت تصویر بین 4.5 تا 8 مگابیت متغیر است.حالا یکم کمتر یا بیشتر و در نسخه های سوپر بیت تا 10 مگابیت هم بیت ریت تصویر بالا میرفت. صدا هم که در نسخه دالبی 448 کیلوبایت و در dts استاندارد 754 کیلوبایت بود. در نسخه های سوپر بیت که همگی صدای دی تی اس داشتن حجم بیت ریت 1509 کیلوبایت بود که میشه 1.5 مگابیت که حجم بسیار بالای برای آن زمان بحساب میامد. اینجا ما داریم صحبت از 7.5 تا 12 مگابیت بر ثانیه در صدا می کنیم که برای صدا وحشتناک بالاست! 

صدا در بلوری سن آندریاس فوق العاده شفاف و کریستالی شنیده میشه و غیر قابل باور برای نسخه دالبی است!

افکت ها در حد خوبی کانالیزه هستن, گرد و خاک ناشی از تخریب ها به زیبایی در بین چهار کانال ساراند چرخش دارن. اجسام در پشت سر و بین کانال ها خرد میشن و به سمت هم پرتاب میشن. شعله های آتش از کانال های ساراند چرخشی حرکت میکنن که حس متفاوتی از صحنه به بیننده منتقل میکنن.

دیالوگ فوق العاده قوی شفاف و جلو شنیده میشه حتی در سکانس های اگشن که حجم موزیک و افکت ها بسیار سنگین و بالاست دیالوگ عالی شنیده میشه.

 موزیک متن فیلم بسیار ارکسترال و تاثیرگذار در کانال های اصلی اجرا میشه و از کیفیت های صدای این فیلم بحساب میاد.

صدای کانال LFE بی نظیر عالیه! دالبی داره یکی از ضعف های بزرگش که کانال باس بود در نسخه ای جدید کاملا برطرف میکنه و به کیفیت های dts نزدیک و در مواردی رقیب آن میشه. در این فیلم هم صدای فرکانس پایین بسیار عالی بود. افکت های فرکانس پاییت از کف شنیده میشن, مخصوصاً در لحظاتی که زمین لرزه اتفاق میوفته افکت های مربوط به تخریب و شکافت زمین از کف سالن می شنوید.

بهترین سکانس برای تست کیفیت صدای این فیلم سکانسی که سه بازیگر نوجوان فیلم وارد ورودی شهر میشن, لحظه ای که زمین لرزه شروع میشه زمین زیر پاتون موج برمیداره و لود بسیار سنگینی احساس می کنید, این صحنه یکی از لحظاتی که پیک های سنگین اونجور که دوست دارم می شنوم و بعد تخریب ها و ریختن آوار ساختمان ها به پایین اوج کیفیت دالبی ادموس در این فیلم است.

صدای فیلم به شدت به کانال های حقیقی صدا وابسته است که همین باعث شده قدرت DSP صدا کمی کم بشه! من دوست داشتم کمی دست به دست کانال ها در فضاهای مجازی بیشتر بود, اما در این فیلم خیلی همه چیز واقعی بود. این ضعف نیست, سلیقه کارگردان و میکس کننده صداست که اتفاقاً زیاد هم اذیت کننده نیست.

یادتون هست گفتم اگر گرگ راسل این فیلم میکس میکرد یک جور دیگه این کار انجام میداد؟ گرگ راسل تخسس عجیبی در ایجاد پیک های لحظه ای و شوک آور به بیننده داره, که سن آندریاس این پیک های لحظه ای که حجم بالای از افکت هارو در کانال ها تخلیه کنه نداشت, به جزء همان صحنه ورود بچه ها به شهر, اما در طول فیلم حجم یک نواختی از افکت های فرکانس پایین می شنویم که فقط حجم و شدتشون کم و زیاد میشه و این باعث میشه پیک های لحظه ای سنگین که من دوست دارم کمتر در این فیلم بشنوم! اما این اصلا ضعف بحساب نمیاد و همانطور که گفتم سلیقه و تکنیک صداگذار این فیلم است.

در کل بلوری سن آندریاس یکی از بهترین های تست صداست و من ازش لذت بردم.

تصویر

صدا

Terminator Genisys Blu_ray Review

قسمت پنجم از سری فیلم های نابودگر با عنوان "پیدایش" یکی از فیلم های مهم سال 2015 در بین علاقمندان به سینمای اگشن بود. در این مطلب نسخه خانگی بلوری فیلم را بررسی می کنم.

تصویر: نابودگر 5 در نسخه خانگی در یک مورد من یاد فیلم های مثل Knowing و Resident Evil: Afterlife انداخت, و اون نبود گرین و نویز در تصویر این فیلم بود! به هیچ عنوان نمیشه در هیچ سکانسی از این فیلم گرین اذیت کننده و نویزهای پشه ای مسخره دید. البته به گفته مهندش تقوی عزیز هنوز هم Knowing یکی از منحصر بفردترین تصاویر بدون گرین در بین نسخه های بلوری دارد. و اصلا نمیشه نابودگر 5 از لحاظ وضوح و کنتراست با این فیلم مقایسه کرد, که اتفاقاً یکی از ضعف های نابودگر جدید همین وضوح و کنتراست پایین فیلم در اکثر صحنه هاست.

شاید عمق رنگ سیاه و نمایش خوب سایه های تصویر یکی دیگر از موارد مثبت تصویر فیلم باشد.

همچنین حجم بیت ریت تصویر در سکانس های اگشن که نیاز به بیت ریت بالا هست تا انسجام و وضوح صحنه ها حفظ شود به 28 مگابیت در ثانیه میرسید که بسیار ایده ال است.

 اگر از تمیز بودن تصویر از گرین و نمایش سایه های خوب در نابودگر جدید بگذریم, میرسیم به ضعف های مثل تاری تصویر که در بسیاری از سکانس ها به حدی زیاد میشه که کاملا تو ذوق میزنه و اذیت میکنه. به جزء در سکانس روی پل که کنتراست, جزئیات و شدت نور به اندازه کافی خوب است, در اکثر سکانس ها با تصویری کدر, جزئیات ضعیف و کنتراست نچندان خوب روبرو هستیم! در بهترین حالت جزئیات اشیاء و بافت پوست بسیار ملایم است, اینقدر ملایم که در طول فیلم حس نیاز به وضوح و جزئیات بیشتر من خسته کرد.

دقایقی کوتاه از نسخه سه بعدی فیلم هم تست کردم, مثل اکثر نسخه های سه بعدی خانگی تصویر فقط پرسپکتیو داشت و خبری از بعد سوم نبود.

صدا:

کار میکس صدای این فیلم توسط "گرگ راسل" بزرگ انجام شده است, کسی که من خیلی زیاد دوستش دارم. اما این جرات هم دارم و داشتم که بدون توجه به بزرگ بودن نام ها آنچه میبینم و می شنوم بنویسم. درست یا غلط نظر من این است.

فیلم در نسخه بلوری با دو سیستم دالبی Dolby Atmos و Dolby TrueHD 7.1 عرضه شده است. من فیلم با فرمت Dolby TrueHD 7.1 تست کردم, نهایت بیت ریت فیلم در پیک های سنگین تا 4 مگابیت بر ثانیه هم میرسید که میزان بسیار خوبی بحساب میاد و اصلا جایی برای ایراد گرفتن نمیزاره.

در قسمت پنجم نابودگر با یک صدای Dolby Atmos عظیم در کانال LFE روبرو هستیم. صدای که حسابی شمارو هیجان زده خواهد کرد, این فیلم بدرد سیستم های با ساب ووفرهای فسقلی 8 اینچی نمیخوره, این صدا برای سیستم های درست و حسابی ساخته شده تا بیننده را سرجاش میخکوب کنه. و در پیک های سنگین 7-8 سانتی دیافراگم ساب ووفر سیستم جا به جا کنه. افکت های فرکانس پایین در طول فیلم و به ویژه سکانس اتوبوس بروی پل بی نظیر افکتیو و سنگین هستن. منظورم از افکت های سنگین صداهای الکی لود نیست. این سکانس با نهایت علم و تجربه گرگ راسل صداگذاری شده و فوق العاده درخشان است فوق العاده درخشان.

 افکت ها بسیار کریستالی دقیق و با جریان لحظه ای سنگین در کانال های صدا شنیده میشن و یک پله از کیفیت دالبی خانگی فراتر هستن.

دیالوگ در کل بسیار واضح و قوی شنیده میشه و فقط در بعضی لحظات احساس میشه کمی عقب هست! اما اذیت کننده نیست.

کمی دوست داشتم صدا کانالیزه تر و قدرت DSP صدا قوی تر بود! افکت ها در جاهای از فیلم بین کانال ها گم میشدن! و حس چند بعدی و چند ده کاناله ایده ال در کانال های ساراند به من منتقل نمیشد.

در آخر باز برمیگردم به قدرت و کیفیت این فیلم در کانال LFE بی شک و بی شک Terminator Genisys یکی از رفرنس های تست ساب ووفر بحساب میاد و از این بابت از من تاج طلایی سایت میگیره. اما در کل حتی نمیتونم امتیاز کامل 5 ستاره به صدای این فیلم بدم! دوست داشتم قدرت DSP خیلی بهتری از این فیلم میشنیدم. اما نمیتونم ایراد بزرگی هم از صدا بگیرم و همچنان مبهوت کانال فرکانس پایین این فیلم هستم.

تصویر

 صدا

 

The Expendables 3 Blu-ray review

قسمت سوم The Expendables که در ایران "بی مصرف ها" ترجمه شده, ملغمه ای از سوپر قهرمانان سینما در طول سالهای زندگی من و اکثریت شماهاست. که اتفاقاً سیلوستر استالونه عزیز, تا حدودی توانسته از پس جا دادن این لشگر سوپر اکشن در قاب تصویر بربیاد. از نظر من که هیچی از هنر سینما نمی دونم, در مجموع سه قسمت و مخصوصاً این آخری حضور این تعداد سوپر قهرمان فیلم های اکشن در سکانس های محدود فیلم خیلی هم بد نبود. خیلی زود بریم سراغ صدا و تصویر, فقط یک نکته جالب در دیالوگ نویسی فیلم بود که برام خیلی جالب بود! و اون سوال "آرنولد" از "هریسون فورد" بود, که ازش سوال کرد خلبانی کجا یاد گرفتی و فورد جواب میده در تهران!

تجهیزات تست:

نمایشگر سامسونگ 

65HUC9990 Curved

پری آمپلی فایر یاماها

CX-A5000

پاور آمپلی فایر یاماها

MX-A5000

بلوری پلیر

OPPO 105D

مجموع کابل ها

Wireworld

مجموعه بلندگوها فوکال سری 800

ساب ووفر

SVS PB13-Ultra

تصویر:

تصویر در قسمت سوم خیلی به ایده آل من نزدیک بود, سومی بیشتر میشه با قسمت اول مقایسه کرد. فیلم با سکانس های گرم شروع و از میانه فیلم کمی از گرمای تصویر کم شده و در انتها شاهد تصویر تقریباً سردی هستیم. سوژه ها خیلی جزئیات Bold ندارن و در طول فیلم شات های بسته با جزئیات برجسته شده نمیبینیم. شاید از اوایل فیلم بافت پوست مقداری برجسته و زیادی گرم دیده میشه که کاملا با حال و هوای فیلم هماهنگ هست و اذیت نمیکنه. در طول فیلم چه در سکانس های خارجی با رنگ های گرم و چه اواخر فیلم که تقریباً تصویر سرد میشه هیچ گرین اذیت کننده ای دیده نمیشه, نه خبری از نویز دیجیتال هست و نه گرین, نتیجه شده پس زمینه تصویری به شدت کریستالی و تمیز که بیشتر از خود سوژه ها نظر جلب میکنه. رنگ ها اصلاً اشباع شده نیستن, حتی در سکانس های ابتدایی رنگ بیش از حد درخشان یا کدر دیده نمیشن, و همین عامل دلیل این هست که گفتم حتی رنگ های گرم فیلم اذیت کننده نیست. در قسمت سوم بی مصرف ها شاهد تصویر بسیار تمیز و کنترل شده ای بودم که اجازه نداد ایرادی ازش بگیرم.

صدا:

اگر از طرفداران صدای دالبی هستید (من نیستم) قسمت سوم The Expendables یکی از بهترین ها برای شماست. این فیلم جزو سه تای اولی بود که با فرمت دالبی ادموس ریلیز شد, و البته موفق ترین نسخه خانگی و سینمایی تا به امروز با صدای دالبی ادموس بحساب میاد, چرا که چند سکانس از این فیلم انگار برای نمایش دالبی ادموس ساخته شده است! این فیلم بروی بلوری با دو فرمت صوتی Dolby TrueHD 7.1 و Dolby Atmos 7.1.4 عرضه شده است. من هنوز حوصله کافی برای اجرای پیکربندی دالبی ادموس پیدا نکردم! به همین دلیل فعلا با پیکیربندی 7.1 کانال کنار میام تا به زودی قسمت نمایش خانگی مو به پیکیربندی 7.1.4 ارتقاء بدم. من این فیلم برای اولین بار در سالن نمایش مجهز به دالبی ادموس دیدم (اولین تجربه دالبی ادموس) به همین دلیل در نمایش 7.1 هم میتونم با کمک DSP خارق العاده یاماها صدای که در سینما شنیدم بازسازی کنم. "تا حدودی"

سیلوستر استالونه از "جان رمبو" تا قسمت سوم بی مصرف ها ثابت کرد که به صدای ساخته هاش بسیار اهمیت میده, در یکی از پست های قدیمی از قول دوستی که در جنگ ایران و عراق به طور جدی در عملیات ها شرکت کرده بودن, نوشتم که وقتی صدای فیلم جان رمبو بروی سیستم من شنیدن, تایید کردن که این صدا نزدیک به واقعیت است. حالا یا صدای جان رمبو خیلی خوب بود یا صدای سیستم من!

 صدا در بی مصرف ها بسیار لود اما کنترل شده اجرا میشه, با تمرکز بسیار بالا بروی لحظه آزاد شدن انرژی شلیک ها و انفجارها. در سکانس های که تانگ ها به ساختمان متروکه شلیک میکنن انرژی رها شده ابتدا به شکل موج سنگین از روی زمین آزاد میشه و در لحظه برخورد در فضا احساس میشه. این همون افکت های چند قسمتی که در تعریف صدای سینمایی خوب همیشه بهش اشاره می کنم.

سکانس های پرواز هلکوپترها درخشان ترین لحظات برای دالبی ادموس بود, خیلی جالب و متفاوت تر از هر پردازش مجازی حتی حرکت پروانه های هلکوپتر از یک نقطه به نقطه دیگه در پیکربندی سقفی شنیده میشد, در لحظاتی میشه صدای چرخش پروانه هارو یکی دو متر جلو تر از صدای موتور هلکوپتر شنید, که خیلی جالب بود و فقط میشه تجربش کرد.

صدای فیلم اینقدر خوب بود که حتی بروی دالبی حرکت افکت ها در بین چهار کانال ساراند سریع و بدون گم شدن بین کانال ها اجرا میشه.

درخشان ترین صدا در ابتدای فیلم و رها شدن بمب از هلکوپتر و اون انفجار سنگین بود! قدرت فرکانس پایین در این سکانس به حدی بالاست که اگر ساب ووفری مثل SVS PB13 تو مدار داشته باشید دیوارهای اتاق نمایش شما هم مثل ساختمون تو فیلم موج خواهند برداشت!

در کل صدا و تصویر بی نقص, کامل و تاثیرگذار بود.

تصویر

صدا

Transformers: Age of Extinction 3D blu-ray Review

ترانسفورمرز از اون فیلم های که به جزء قسمت اول, از تمام قسمت های بعدی بروی بلوری نوشتیم. به نسخه بلوری قسمت اول هم در یک مطلبی اشاره کردم. قسمت دوم Revenge of Fallen محبوب ترین این چهارگانه از لحاظ صدا و تصویر و به ویژه صدا برای من بحساب میاد. سومی Dark of the Moon چندان جالب نبود. و این آخری Age of Extinction یکی از خوب های این مجموعه در جلوه های ویژه و کیفیت تصویر بود.

به جرات میتونم بگم بیش از هشتاد درصد از بلوری های سه بعدی که دارم ( سعی می کنم تا جای ممکن نسخه سه بعدی نگیرم) دیسک سه بعدی از هولدر قاب خارج نکردم! چرا که در اکثر موارد نسخه های سه بعدی خانگی بیشتر شبیه به توهین به بیننده است تا تصویری با بعد سوم! فیلم های که بروی دی وی دی و این اواخر بلوری با تکنیک "لنتیکولار" منتشر میشد سه بعدی حقیقی تری نسبت به این جدید ها داشتن فقط کیفیت تصویر نداشتن.

تجهیزات تصویری تست:

نمایشگر سامسونگ 65HUC9990

بلوری پلیر OPPO 105D

کابل Wireworld Platinum Starlight 7

ترانسفورمرز 4 در IMAX 3D دیدم, و خیلی خوب میتونم بین نسخه سینمایی و خانگی فیلم در کیفیت سه بعدی نظر بدم. نسخه سه بعدی خانگی فیلم IMAX 3D است. تفاوتی که با نسخه های سه بعدی عادی داره در نمایش "Aspect ratio" سکانس های که با دوربین IMAX گرفته شده است. فیلم با دو نوع دوربین نرمال و در بخش های IMAX تصویر برداری شده است. در نمایش خانگی نسبت تصویر از 2.40.1 در سکانس های عادی به 1.78.1 تغییر می کند. هرچقدر سایز نمایشگر در این نسخه بزرگتر باشه تاثیر سه بعدی برجسته تری دیده خواهد شد.
قسمت چهارم ترانسفورمرز در نسخه سه بعدی خانگی نسبت به عنوان های دیگه ای که من تست کردم, کمی واقعی تر و در لحظاتی میشه گفت شمارو یاد نسخه ای اصلی در پرده عریض IMAX خواهد انداخت.
در نسخه خانگی فیلم شعاع های نور و گرد و خاک خیلی قوی تر از هر تاثیر افکت تصویری دیگری قدرت سه بعدی دارند, در واقع سه بعدی ترین بخش تصویری فیلم همین شعاع های نور و ذرات گرد و خاک در فیلم هستند.
جرقه های که از انفجارها و برخوردها ایجاد میشدن هم تاثیر سه بعدی خوبی داشتند.
سکانسی که خود مایکل بی دوستش داره و کاملا IMAX گرفته شده است, سکانسی که سفینه دشمن کابل های از سفینه به ساختمان های روبرو پرتاب میکنه, این سکانس تاثیر سه بعدی عالی در پرده عریض و قابل قبولی در نسخه خانگی داشت.

در سکانس های که میزان استفاده از CGI بیشتره, قدرت سه بعدی هم بیشتره, مثل سکانسی که آپتیموس پرایم و دختره توسط سفیه گرفتار میشن و ذراتی شبیه به تکه های کاغذ سیاه در هوا پراکنده است, این سکانس بطور واقعی فیلم برداری شده است اما در مراحل CGI میزان تکه های شبیه به کاغذ زیاد شده, این سکانس در سه بعدی خانگی خوب بود و میشد پراکندگی تکه های (نمیدونم چی بود) در فضای خارج از نمایشگر و تا وسط سالن دید.

مایکل بی در بخشی از مصاحبه این فیلم به این نکته اشاره میکنه که من خیلی به صحنه های علاقه دارم که سوژه ای بزرگ به سمت کاراکترها پرتاب میشه, مثل صحنه ای که پروانه عظیم کشتی به سمت شخصیت های اصلی فیلم در ماشین پرتاب میشه, حتما سکانس تعقیب و گریز اتوبان در بچه های بد 2 و ماشینی که از تریلر آزاد میشه و از بالای سر سرنشین های فراری عبور میکنه یادتون هست؟ صحنه های مثل این در کارنامه فوق العاده فیلم سازی مایکل بی زیاد میشه مثال زد. در سکانس تخریب شهر توسط سفینه دشمن در ترانسفورمرز 4 و همین پرتاب شدن پروانه کشتی در پرده عریض تاثیر سه بعدی خوبی دیدیم, اما در نسخه خانگی اصلا جالب نبود و در مواردی اصلا سه بعدی نبود!

در کل دیدن نسخه سه بعدی Transformers: Age of Extinction لذت خاصی به تجربه سینمایی شما در خانه اضافه نخواهد کرد, اما بی تاثیر هم نخواهد بود.

تاثیر سه بعدی

Lone Survivor Blu-ray review

وقتی صحبت از فیلم های مطرح جنگی پیش میاد یکی از بهترین هاش  "نجات سرباز رایان" است. سرباز رایان یکی از بهترین های صدا در نسخه خانگی بحساب میاد و هنوز هم میتونه با خیلی از بهترین های روز در صدای 5.1 کانال رقابت کند.

اما به تازگی یک فیلم با استاندارد جدیدی در صدای 5.1 کانال بروی بلو-ری وارد آرشیو علاقمندان به سیستم های سینمایی خانگی شده است! و آن "Lone Survivor" است.

تصویر: MPEG-4 با حجم بیت ریت بسیار بالا تا 35 مگابیت بر ثانیه

 اولین نکته مثبتی که در تصویر این فیلم بروی بلوری خواهید دید, تمیز بودن از نویز و گرین است, در هیچ سکانسی در طول فیلم هیچ گرینی نخواهید دید.

به نویز دیجیتال حتی در اتاق های نیمه تاریک داخل دهکده هم اصلا فکر نکنید, چرا که وجود ندارن.

سوژه ها بافت و جزئیات بسیار بالایی دارند, از بافت برزنت لباس سربازها تا کلوز آپ های صورت که در این فیلم خیلی زیاد میبینیم همگی عالی هستند.

دقت تصویر به حدی بالاست که میشه ذرات معلق در هوارو به راحتی دید.

در یک کلام, تصویر Lone Survivor بروی بلو-ری محشر بود.

صدا: DTS-HD Master Audio 5.1 

 لذت از صدا در سکانس های بسیار ساکت داخل جنگل با صدای پرندگان, سایش شاخ و برگ درختان و صدای باد متفاوت از آنچه تا به حال شنیده اید شروع خواهید شد, اما این آرامش قبل از با شکوه ترین صدای سینمایی هست که شنیده اید!

دیالوگ های فیلم آرام و راحت شنیده میشه, هیچ گنگی و ضعفی در شدت صدای دیالوگ های نزدیک و دور شنیده نمیشه و میشه گفت دیالوگ در این فیلم شمارو اذیت نخواهد کرد.

با شروع درگیری در منطقه کوهستانی شما وارد یک ویدئو گیم خواهید شد که جوی استیک یا فرمان آن بازی دیگه در دستان شما نیست, این بار با تمام وجود حس خواهید کرد امکان داره شما هم تیر بخورید!

وولوم آمپلی فایر من روی 3/4 بود, و من نیم متر توی کاناپه فرو رفته بودم, جیمی جون (مگو کیست جیمی جون) وسط سالن سرش میچرخید دنبال گلوله های که از بیخ گوشش رد میشد!

در Lone Survivor بخشی از ماجراها در کانال های صدا اتفاق می افتاد و اگر لحظه ای صدارو می بستید متوجه اتفاقات لحظه بعد نمی شدید, گفتم شما دقیقاً وسط ماجرا قرار دارید و چشمان و گوش های شما همزمان داستانی را دنبال می کنند.

در هیچ فیلمی تا این اندازه درگیر بودن کانال های صدارو نشنیدم, کانال های ساراند لحظه ای آرام نمیگیرن, افکت ها در ساراند ها تغییر ماهیت میدن, صدای یک گلوله در لحظه تبدیل به انفجار میشه و در ادامه صدای تخریب بخشی از سوژه را در همان کانال میشنوید, افکت در این اینجا هم تمام نمیشه و در ادامه پرتاب شدن قطعات متلاشی شده را از همان کانال به دیگر کانال ها می شنوید.

صدای گلوله ها آنچنان با قدرت میچسبه به حدف که میتونید با تمام وجود قدرت صلاح های فوق پیشرفته آمریکایی حس کنید.

صدای آزاد شدن فنر داخل اصلحه هارو با جزئیات سایش فلز می شنوید.

در بعضی از لحظات شگفت انگیز فیلم افکت شلیک یک آرپیجی وارد یکی از ساراندها میشد, دور میشد و در همان کانال انفجار و پرتاب شدن اجسام به بیرون از کانال میشنیدین.

جریان بالای که افکت ها به کانال های ساراند تزریق می کنند در لحظاتی حس منفجر شده بلندگو به شما میده.

 شلیکی در دور دست می شنوید, صدا به شما نزدیک میشه, وارد یکی از کانال های صدا شده محلی تخریب میکنه و ادامه در کانالی دیگر...

شلیک تک تیر اندازهارو در کانال های جلو میشنوید که به درخت ها برخورد میکنه و تکه های چوب به سمت شما پرتاب میشه و میره تو یکی از ساراند ها, در همان لحظه و در ادامه افکت شلیک دیگر از همان کانال شروع به چرخش در محیط میکنه و در گوشه ای از سالن میچسبه به بدن انسان یا سوژه ای دیگر.

برخورد گلوله های کالیبر بالا به بدن انسان با جزئیات متلاشی شدن ماهیچه ها و بیرون ریختن از درون بدن می شنوید, باز تکرار میکنم گلوله ها میچسبن به بدن و بافت متلاشی شده می پاشه بیرون, این بار این صحنه با صدای متفاوتی می شنوید.

انفجارهارو از عمق زمین تا لحظه به سطح آمدن با عمق وجود حس می کنید, قدرت افکت های LFE  میتونه کابینت ساب ووفر منفجر کنه, در این فیلم تمام کانال های صدا درگیر افکت های سنگین لحظه ای هستند.

در بخش آخر فیلم و درگیری در دهکده افغان ها, جنس افکت ها کاملا عوض میشه, دیگه اون انعکاس های داخل کوهستان نمی شنوید, افکت ها خیلی لحظه ای تر و با تاثیر تخریبی بیشتری شنیده میشن, در سکانسی که اتاقی که سرباز آمریکایی در آن پناه گرفته منفجر میشه اگر سیستم شما درست و حسابی باشه و ساب ووفر خوبی تو مدار داشته باشید و این صحنه را ندیده باشید امکان داره به اندازه خود سرباز آمریکایی شوکه بشید! قدرت انفجار شمارو از جا خواهد کند.

یکی دیگه از شگفت انگیزهای این فیلم دقت و قدرت DSP صداست که در اوج خودش قرار داره, شما در وسط یک چادر صوتی قرار دارید که اگر چشماتون ببندید امکان نداره بتونید فواصل بین بلندگوها و محل شروع یک افکت صدارو تشخیص بدید, بی اغراق من دو متر عریض تر و عمیق تر صداهارو میشنیدم, یعنی از محل قرار گیری هر کانال شما دومتر عریض تر و عمیق تر صدای شروع و پایان یک افکت خواهید شنید, (البته این عمق میدان صوتی کاملا به قدرت DSP آمپلی فایر سیستم شما بستگی داره)

من هرچقدر از صدای این فیلم تعریف کنم تا خودتون این صدارو تجربه نکنید نمی تونید درک کنید من چی شنیدم!

در آخر نسخه بلو-ری فیلم Lone Survivor یکی از رفرنس های صدای سینمایی معرفی می کنم.

قبلا در توییترم نوشتم اگر کاری بتونه از هر نظر من تحت تاثیر قرار بده و از همه لحاظ بهترین باشه, بهش به جای پنج ستاره یک تاج طلایی پنج ستاره میدم, خیلی سخت این تاج به محصول یا اثری در صدا و تصویر خواهم داد, اما برای اولین بار به صدای نسخه بلوری فیلم Lone Survivor تاج طلایی پنج ستاره میدم

تصویر

صدا

Transformers: Age of Extinction Review

قسمت چهارم "Transformers" با عنوان Age of Extinction در IMAX و با صدای Dolby Atmos دیدم, این فرمت جدید بروی این فیلم دومین تجربه من با این پیکربندی جدید صداست. اولی قسمت دوم گودزیلا بود, و این یکی دومین باری بود که در یک سالن فوق مدرن با این فرمت جدید داشتم یکی از فیلم های مورد علاقه ام را میدیدم, قسمت چهارم ترانسفورمرز به اندازه قسمت دوم دوست دارم, قسمت اول برای سال تولید خودش فوق العاده بود, دومی شد یکی از محبوب های من و یکی از بلوری های بسیار جدی من در تست سیستم های سینمایی! از قسمت سوم زیاد خوشم نیومد! نه خود فیلم و نه صدا و تصویرشو دوست داشتم! اما این چهارمی بنظرم در کنار دومی بهترین های این چهارگانه هستند.

در این مطلب سعی می کنم وارد تفاوت های صدا و تصویر فیلم در نسخه بلو-ری با آنچه در IMAX دیدم نشم, و تمرکزم بزارم روی نسخه خانگی این فیلم. نسخه بلوری ترانسفورمرز 4 اولین فیلم در فرمت خانگی  با صدای Dolby Atmos است. من در این بررسی صدای دالبی اچ دی 7.1 بررسی خواهم کرد. (به دلیل نداشتن تجهیزات سینمای خانگی Dolby Atmos )

بریم ببینیم قسمت چهارم ترانسفورمرز در صدا و تصویر  روی بلو-ری چی برای گفتن داره!

در قسمت چهارم تصویر فوق العاده شارپ, با کنتراست بسیار بسیار بالا و درخشان خواهید دید! جزئیات و بافت سوژه ها حتی بهتر از سه قسمت قبلی هستند. اما فقط شاخص های مثبتی که گفتم نخواهید دید! قسمت چهارم ترانسفورمرز تصویر گرینی داره! در کل فیلم شاهد گرین محسوسی هستید که بسته به فضای فیلم مقدارش کم یا زیاد خواهد شد, تقریباً هیچ صحنه ای از فیلم نیست که این کوچولوهای مزاحم شمارو تنها بزارن, خوشبختانه گرین تصویر در این قسمت کاملا کنترل شده است و میتونم بگم در هیچ صحنه ای شمارو عصبی نمی کنن! این بار "مایکل بی" برای القاء فضای اسطوره ای حسابی از دوستان کوچولومون استفاده کرده! البته بسیار سرشکل خوبی دارن و اصلا دونه درشت و کج کوله نیستند. دیگه کم کم "اپتیموس پرایم" داره در این مجموعه تبدیل به یکی از ناجی های بشریت میشه! یه جورایی هم حتی برای بیننده خارج از کشور سازند این فیلم شعارهای اپتیموس خوشاینده و حس خوبی به بیننده منتقل میکنه! از این بحث بگذریم!

از مهم ترین شاخص های تصویر قسمت چهارم کنتراست تصویر است, رنگ ها به شدت درخشان و عمیق هستند! رنگ قرمز بلعکس قسمت سوم که به شدت مصنوعی و اشباع شده بود! نسبتاً و برای حال و هوای این فیلم طبیعی است, رنگ قرمز ماشین جیپی که دختره با دوستاش میان تا کنار مزرعه واقعاً ظبیی و زیباست. سکانس های شب فیلم انگار با تکنیک HDR ضبط شده است, در تمام قاب تصویر شاهد وضوح و جزئیات بالا هستید, رنگ ها میدرخشند و سوژه ها جزئیات بالای دارند.

با این که فیلم گرینی هست اما دقت و بافت سوژه ها در این قسمت بهتر از سه قسمت قبلی دیده میشه! در چند صحنه مثل سکانسی که دختره در مزرعه روی زمین تحدید به مرگ میشه و باز هم پلانی که دختره تو ماشین میخواد که برگرده به کمک پدرش کنتراست و وضوح تصویر خیره کننده است! حتی بافت فلز روبات ها هم بهتر شده است. از وضوح سوژه های متحرک هم اصلا کم نمیشه در چند صحنه انگار سوژه ها ثابت هستن و این پس زمینه تصویر هست که با سرعت حرکت می کند! تصویر در نماهای بسته و لاین شات ها جزئیات عالی و تاثیر گزاری داره و جای برای ایراد گرفتن نمیزاره.

 از تصویر قسمت چهارم ترانسفورمرز روی بلوری لذت خواهید برد.

صدا: Dolby Atmos - Dolby TrueHD 7.1

دالبی یک بار دیگه در نسخه خانگی ضعف های خودشو ثابت کرد! اونم روی یکی از بهترین های سال که من فکر می کردم از رفرنس های من خواهد شد! اما حتی یک صدای قابل تحمل هم برای من نداشت!

دوباره ضعف در کانال های ساراند, وضوح پایین و تنبل بودن حرکت افکت ها در بین کانال ها صدای Transformers: Age of Extinction در نسخه خانگی از بدترین های سال کرد! بلعکس سایت بلوری دات کام که این فیلم در کنار گودزیلا از بهترین های سال معرفی کرد!

در اولین تستی که از صدای این فیلم بگیرید وضوح پایین صدا و خلوت بودن کانال های ساراند شمارو متعجب خواهد کرد! کلیت صدا چیزی بیشتر از یک دالبی دیجیتال استاندارد نیست.

در اگشن ترین صحنه های فیلم افکت سنگینی از هیچ یک از چهار کانال ساراند شنیده نمیشه, انگار شبحی از صدای افکت می شنوید! در بسیاری از صحنه ها انگار فراموش شده جریان افکت وارد کانال سارند مربوط کنند! در بسیاری از صحنه های اگشن و خرد شدن اجسام و پرتاب شدن به پشت دوربین صدا فقط تا نیمه راه میاد و افکتی وارد هیچ یک از ساراندها نمیشه! جریانی که در قسمت دوم فوق العاده دقیق انجام میشه! (تست کنید) در نبرد بسیار زیبای آخر فیلم  جریان افکت درست منتقل میشه اما با وضوح و هیجان بسیار پایین که اصلا شمارو هیجانی نمی کند! فقط عصابی از شما خرد میکنه که لذت بصری فیلم هم از شما خواهد گرفت!

جریان فرکانس های پایین LFE مثل اکثر صداگذاری های دالبی ترکیبی از 7 یا 5 کانال است و مستقل صداگذاری نشده است, حتما صدای حرکت دایناسور ربات فیلم دقیق تست کنید! اینقدر بده که تقریباً میشه گفت با بیننده شوخی شده است. جریان صدای فرکانس پایین هم مثل دیگر افکت های فیلم بده و اصلا قابل قبول نیست. شاید و شاید در برخی صحنه ها فقط خوب بود!

دیالوگ گرفته, گنگ و بسیار دور شنیده می شود, شاید برای شنونده ای که گوشش به بهترین های صدای سینمایی آشنا نیست این شدت و وضوح دیالوگ تاثیرگذار باشد اما فقط کافی قسمت دوم همین فیلم با صدای DTS-HD براش دمو کنیم تا بشنوه صدا اپتیموس پرایم در آن فیلم! در این چهارمی صدای اپتیموس مثل خودش در ابتدای فیلم زنگ زده و داغون شنیده میشه چه برسه به دیالوگ بازیگران فیلم که اونم اصلا جالب نیست.

شاید از خوب های صدای این فیلم موزیک باشه, موزیک بسیار خوب و ارکسترال اجرا میشه, مخصوصاً اون موزیک دراماتیک انتهایی فیلم که بسیار به انتقال فضای قهرمانانه انتهایی کمک میکنه, انگار این بار دختر فیلم میتونه یه کاری هم انجام بده و فقط تو فیلم این طرف و آن طرف در حال دویدن نیست! در کل موزیک خیلی خوب شنیده میشه و حداقل در این یک مورد من راضی کرد.

یکی از سکانس های طلایی صدای این فیلم سکانس اتوبان است که اگر بروی DTS-HD MA اجرا شده بود بیننده در خود حل می کرد! اما بروی دالبی فقط میتونم بگم پتانسیل فوق العاده بودن داشت!

در مورد قدرت DSP صدا هم در این فیلم فقط میشه گفت وجود نداشت.

در کل بلوری Transformers: Age of Extinction یکی از خوب های سال در تصویر است اما در صدا اصلا حرفی برای گفتن نداره و بد بود.

حتما این فیلم روی بلوری با قسمت دوم با صدای DTS-HD MA مقایسه کنید.

تصویر

صدا

بررسی بلوری فیلم جاذبه

همانطور که میدونید فیلم جاذبه توانست امسال نظر اکثر منتقدین و همینطور داوران آکادمی رو بر آورده کند و در نهایت با 6 جایزه اسکار جزو فیلم های ماندگار باشد.

من نقد فیلم رو در زمان اکران و همینطور در اکران خصوصی از چند منتقد معروف خوانده بودم و بسیار کنجکاو شده بودم که همه منتقدین سخت گیر نیز نظر مثبت به فیلم دارند. به همین خاطر بسیار منتظر فیلم بودم تا بدستم برسه و ببینم. من فیلم رو سه بار که دوبار آن بصورت سه بعدی و یک بار آن غیر سه بعدی بود دیدم.

 

کارگردان

:

 Alfonso Cuarón

 

نویسندگان

:

 Alfonso CuarónJonás Cuarón 

 

بازیگران

:

 Sandra BullockGeorge Clooney

      رتبه  IMDB: 8.1

Gravity blu-ray در تصویر 

باز با فیلمی رو به رو هستیم که نمی توان نظر قطعی در مورد تصویر فیلم داد. جاهای از فیلم تصویر بسیار مورد پسند من بود و جاهایی دوست داشتم تصویر جور دیگری بود. کلیه رنگ های فیلم بسیار عادی و طبیعی و کمی سرد بودند و هیچ اغراقی در رنگ ها وجود نداشت حتی در رنگ آتش. صحنه های که در آن کره زمین دیده میشد بسیار زیبا و تاثیر گذار بودند و کاملا دارای جزییات کافی بودند بطوری که بیننده مدام در اینکه الان کدام قسمت کره زمین هست کنجکاو میشود و دوست دارد شکل و رنگ ابرها را تعقیب کند. در فیلم با لانگ شات های بسیار زیبایی روبرو خواهید شد که عظمت فضا را به رخ بیننده می کشند و بسیار زیبا کار شده اند. با توجه به نظر کارگردان در اکثر صحنه ها گرین مشاهده می شود که برای من زیاد خوشایند نبود و دوست داشتم کمتر از گرین استفاده می شد. جزییات صورت بازیگر ها قابل قبول می باشد. با توجه به اینکه کل فیلم از صحنه های جلوه های ویژه تشکیل شده است اما به هیچ عنوان نمی توان ایرادی بدان گرفت و اگر شما صحنه های پشت صحنه فیلم رو نبینید خیلی از صحنه ها را واقعی فکر خواهید کرد. واقعا در این زمینه جز تحسین کردن عوامل کاری از دست کسی بر نمی آید. جزییات تخریب ها و سفینه ها بسیار باور پذیر و عالی بوده و همینطور حالت های تعلیق و بی وزنی بازیگران بسیار باور پذیر می باشد. یک صحنه می باشد که دوربین از بیرون کلاه فضایی بازیگر زن فیلم وارد کلاه آن شده و مناظر را بیننده از چشم بازیگر زن فیلم می بیند که این قسمت نیز تجربه بسیار زیبایی بود. رنگ مشکی فضا واقعا زیبا بوده و عمق بسیاری به صحنه های فیلم می دهد. 

تنها ایراد من به تصویر فیلم استفاده کردن از گرین بود که دوست داشتم تصاویر را بدون گرین می دیدم.

امتیاز من به تصویر فیلم 

Gravity blu-ray در صدا

در مورد صدا فقط می تونم بگم با اینکه فیلم رو سه بار دیدم هنوز سوپرایز هستم و هر بار که فیلم رو دیدم بیشتر لذت بردم. می توان گفت مهندسی صدا فیلم در حد عالی می باشد و چقدر به جزییات دقت شده هست. هر بار با دقت بیشتر فیلم رو دیده و سعی کردم ایراداتی به صدا بگیرم اما هر بار بیشتر تحسین کردم.

فیلم با سکانس بدون تصویر و با صدا شروع می شود و نوید فیلم پر هیجانی را به بیننده می دهد که واقعا در این کار موفق بوده اند. بیننده تمام مکالمات و صدا ها را از کلاه فضایی می شنود که تجربه بسیار جالبی هست تمامی صدا ها طوری هست که انگاری صدا ها رو از توی آب می شنوید و کاملا خود را در فضا احساس می کنید بطوریکه که شما هم لباس فضایی پوشیده اید. حتما باز کردن پیج ها و بستن آنها با دستگاه مخصوص که صدایی مانند دریل دارد در همچین فضایی شنیدن چقدر متفاوت هست. گاهی صدا ها رو از گوش یک بازیگر دیگر می شنوید که بسیار زیبا می باشد. کانال های ساراند چقدر در این فیلم فعال هستند نه تنها در افکت ها بلکه در کلیه مکالمات، موزیک متن نیز با یک DSP دقیق کانال های ساراند فعال می باشند و بیننده کاملا خود را در فضای فیلم احساس می کند. برخورد بازیگر ها به بدنه سفبنه ها و عدم وجود صدا در خلا از تجربه های بی نظیر این فیلم می باشد.

کانال LFE بسیار زیر پوستی فعال بوده وخیلی آشکارا خود نمایی نمی کند.

صداهای تخریب ایستگاه روس ها و صداهای برخورد اجسام فلزی به همدیگر و همینطور ارتعاش های سفینه بسیار زیبا بوده و کلی هیجان به بیننده وارد می کند. صدا های سقوط و تخریب ایستگاه چینی ها نیز عالی بود.

موزیک متن فیلم در انفجار ها چقدر زیبا کار شده بود. در ابتدا من صدا های بسیار سنگین و پر حرارتی رو انتظار داشتم و فکر می کردم بهتر بود موزیک با تخریب ها سنکرونتر بوده و افکتیو تر اجرا می شد اما بعد از سه بار دیدن فیلم متوجه شدم کارگردان تصمیم درست را گرفته هست. شاید موسیقی احساس هیجان بالایی به شنونده انتقال ندهد اما خیلی خوب می تواند احساس تشویش و اظطراب را به بیننده القا کند.

امتیاز من به صدا فراتر از کامل می باشد.

 
 

Gravity blu-ray در تصویر سه بعدی

صد البته که فیلم در تصویر سه بعدی هیجان خود را دارد و احساس تعلیق بیشتری به بیننده می دهد و بیننده بیشتر به عظمت فضا و عمق حادثه اتفاق افتاده پی می برد اما همچین فیلمی را فقط باید در پرده عریض سینما دیده شود تا خواسته کامل کارگردان را درک شود و در تلویزیون خانگی با هر ابعادی نمی شود عظمت سه بعدی کار شده فیلم را درک کرد و حتی لذت کامل برد.

امتیاز من به سه بعدی فیلم 

 
امتیاز من به فیلم 
 
فیلم پشت صحنه های جالبی داره همینطور یک فیلم بسیار کوتاه که جزو سوپرایز دسیک می توان در نظر گرفت که دیدن آنها نیز خالی از لطف نمی باشد. در نهایت فیلم را می توان به دوست داران فضا و همنطور افرادی که دوست دارند صدای فیلم آنها را سوپرایز کند و تجربه جدیدی در این زمینه داشته باشند توصیه می شود. صد البته این فیلم امسال جوایز زیادی را برده و ارزش آرشیو کردن را دارد.
 
رضا مقدم

Thor: The Dark World Blu-ray Review

http://hometheater.persiangig.com/DVD%20%D9%88%20Blu-Ray/Thor%202.JPG

http://hometheater.persiangig.com/DVD%20%D9%88%20Blu-Ray/Thor%202%20Inside.JPG

قسمت دوم فیلم Thor همین امشب دیدم! معمولاً با یک بار دیدن یک فیلم ازش نمی نویسم! اما اگر الان این مطلب نمی نوشتم میرفت جزو ده ها مطلب نوشته نشده دیگه!

قسمت دوم "ثور" داستان و ساختار پیچیده تری نسبت به اولی داشت, نبرد خیر و شر و دشمنی برادر بزرگتر ثور سر جاش بود! اما در قسمت دوم خیلی عمیق تر به "Parallel Worlds" پرداخته شده, جهان های موازی یکی از علایق جدی هالیوود بحساب میاد! و یکی از گرایش های من در بحث فلسفه و فیزیک همین جهان های موازی! مواردی مثل "فرار از جهان, فراتر از جهان چندگانه, جهان های کوانتومی موازی, انفجار بزرگ و بسیار دیگر از انگارهای که هالیوود در مواردی مثل فیلم ماتریکس فوق العاده بهشون اشاره کرده و به تصویر کشیده! در دو قسمت ثور و بخصوص دومی هم میشه بسیاری از انگارهای جهان های موازی در لایه های داستان دید! مخصوصا در نبرد آخر فیلم خیلی عمیق به جهان های موازی کوپر اشاره میکنه! از این بهتر فقط در سه گانه ماتریکس دیده بودم! از این بحث ها بگذریم بریم ببینیم در صدا و تصویر روی بلوری چی برای گفتن داره!

تصویر قسمت دوم فوق العاده تمیزه و میتونم با The Avengers مقایسه کنم,بدون نویزهای پشه ای و گرین! در قسمت اول تصویر گرین دونه ریزی داشت, اما در دومی خبری از گرین نیست.

رنگ ها به اندازه کافی درخشنده بودن, در دنیایی واقعی اصلاً اشباء شده نبودن, رنگ پوست بسیار طبیعی بود, بنظرم کارگردان خواسته حس دنیایی حقیقی با دیگر دنیاها با اشباء نکردن رنگ بیشتر انتقال بده که این خیلی عالی بود.

جزئیات تصویر در لانگ شات ها فوق العاده عالی بود! و یکی از نقاط قوت تصویر بحساب میاد, در نماهای بسته نیز بافت پوست و اشیا فوق العادست! در چند سکانس که محشر بود! واقعا لذت بردم.

تنها ایرادی که میشه به تصویر گرفت! بور بودن تصویر در دنیاهای دیگر بود! میشد یکم کنتراست بهتری داشت! در دنیایی حقیقی هم کنتراست خیره کننده نیست! و باز میشد قوی تر باشه, اما ضعف هم نبود!

صدا:DTS-HD Master Audio 7.1

صدا در دومی به خوبی قسمت اول نبود! انگار بگیر نگیر داشت!

در سکانس های صدا ضعیف بود! و در همون سکانس در یک لحظه صدا عالی میشد! بعنوان مثال در سکانس ورود سفینه به ساحل شهری و خراب شدن زمین صدا خیلی بده! انگار تیم صدا گذاری فیلم عظمت تخریب این صحنه اصلا درک نکردن!

صدا در لحضاتی که خود ثور در میدان بود عالی میشد! از ویژگی های صدا افکت ها لحظه ای بود که میدونم در سیستم های درست و حسابی پتانسیل کندن بیننده از جا دارن!

DSP صدا در اکثر صحنه ها یکی از نقاط قوت صدای فیلم بود, مخصوصا حرکت چکش ثور فوق العاده زیبا کار شده و اگر سیستم خوبی داشته باشد از صدا لذت میبرید.

کانال LFE بسیار عالی کار شده, افکت های باس سنگین و پویا که حسابی از خجالت ساب سیستم درمیاد! اگر سکانس ورود سفیه به ساحل شهری فراموش کنید! کانال فرکانس پایین در اکثر موارد عالی بود.

در مجموع ثور 2 روی بلوری کار قوی بود, مخصوصا تصویر تمیز و با جزئیاتی که داشت و صدا با DSP عالی و افکتیو. فقط یکم بور بودن تصویر اذیت کرد! و صدای خشک و گرفته در بعضی سکانس ها! در کل حتما بلوری Thor 2 به دوستان توصیه می کنم.

خوش باشید

  تصویر

  صدا

معرفی دیسک کالیبراسیون Disney WOW

اگر خواننده این سایت باشید حتما میدونید یکسری اصول در صدا و تصویر هستند که اگر رعایت نشود کل ارزش های سیستم زیر سوال خواهد رفت! و یکی از مهم ترین ها در صدا و تصویر کالیبراسیون است, اهمیت این موضوع با چهار مطلب اختصاصی در باره کالیبراسیون تصویر می توانید درک کنید!

پکیج "Disney WOW: World of Wonder" جدید ترین دیسک کالیبراسیون صدا و تصویر از کمپانی دیزنی است, یک تولید بسیار جذاب که شمارو حسابی درگیر خود می کند و یکی از دوستان شما در کنار سیستم صدا و تصویرتان خواهد شد! در ادامه به چند ویزگی این دیسک اشاره کردم .
این دیسک شامل دو سری پترن است, یک سری پترن های کالیبراسیون ابتدایی, و یک انتخاب پیشرفته برای حرفه ای ها, شاید کار با پترن های پیشرفته برای تازه کارها کمی گیج کننده باشه! با این حال من توصیه می کنم با پترن های پیشرفته شروع کنید!

پترن های این کار کمی فانتزی تر از دیگر تولیدات مشابه هستند, در تولید و تنظیم این دیسک بسیار به سرگرم کننده بودن آن توجه شده است, که برای تازه کارها شرایطی ایجاد میکنه تا بیشتر برای کار با این دیسک وقت بزارند.

هر پترن شامل سه گزینه است, توضیحات, آموزش و اجرای, در قسمت توضیحات به عنوان مثال اگر "Sharpness" انتخاب کنید در مورد این گزینه و تاثیرات آن توضیحاتی به زبان ساده داده می شود. در بخش آموزش روش کالیبره کردن این بخش باز هم به زبان ساده آموزش داده می شود. و در بخش اجرای همه چیز دست کالیبراتور است.

مثل تمام دیسک های کالیبراسیون یک فیلتر رنگ که در این کار رنگ آبی قرار دارد, روش کار با این فیلتر در بخش چهارم توضیح دادم.

در این دیسک 30 کلیپ کوتاه از تولیدات دیزنی وجود دارد که می توانید به عنوان دموی سیستم و همچنین نتیجه کار از بینشون انتخاب کنید! تمامی کلیپ های این دیسک با بیت ریت تصویر فوق العاده بالای 40Mbps تنظیم شده است!

یکی از انتخاب های این دیسک "pixel flipper" که برای بازسازی پیکسل ها در نمایشگرهای پلاسما ست, حدود سی ثانیه کافی تا اگر "image retention" بروی نمایشگر شما ایجاد شده, و شدت آن زیاد نیست برطرف شود.

چند انتخاب دوست داشتنی هم در دیسک هست, مواردی مثل چگونگی فشرده سازی تصویر و چندین مورد دیگر که همگی همراه با تصاویر بسیار با کیفیت هستند.

یکی از انتخاب های جالب در این دیسک تفاوت بین تصاویر 720P با 1080P واقعی است, که حتما برای دمو و بحث های صدا و تصویر بین دوستان میتونه انتخاب خوبی باشد.

این دیسک شامل گرافیک های متحرک بسیار جذاب برای کالیبره کردن صدا نیز هست, پیکربندی کانال ها, تنظیمات فرکانسی و چندین مورد دیگر که همگی در کالیبره کردن صدا به شما کمک می کنند.

در نهایت این دیسک به دوستان تازه کار و حرفه ای در کالیبراسیون توصیه می کنم!

Pacific Rim Blu-ray Review

http://hometheater.persiangig.com/DVD%20%D9%88%20Blu-Ray/Pacific%20Rim%20blu-ray.JPG

مثل تمام کارهای که خود فیلم دوست نداشتم, خیلی سریع بریم ببینیم در صدا و تصویر چی برای گفتن داشته!

تصویر Pacific Rim در نسخه دو بعدی فوق العاده تمیز بود, بدون گرین و نویز در فضاهای بسته و تاریک.

کنتراست نسبتا قابل قبول بود, مخصوصا در کلوزآپ ها ایده ال بود و جای برای ایراد گرفتن نداشت, فقط در صحنه های CGI یکم از کنتراست کم میشد!

بافت سوژه ها باز در کلوزآپ ها عالی بود, بسیار دقیق و البته ملایم

حجم بیت ریت کمی متغییر بود و تا (35 Mbps) هم بالا میرفت! این حجم بالای بیت ریت خیلی کمک کرده بود در صحنه های اگشن ساختار تصویر حفظ شود.

تنها نکته منفی تصویر نسبت 1.85:1 بود که یکم تو ذوق میزد!

در کل تصویر خیره کننده نبود, اما میشه گفت ایده ال بود.

صدا: DTS-HD Master Audio 7.1 و DTS-HD Master Audio 5.1

فیلم در نسخه خانگی دو تراک 5.1 و 7.1 داره, در 7.1 از کارای بود که اصلا نمیشه گفت ساراند قوی داشت!

صدای فیلم متمرکز بود در کانال ساب ووفر و مرکز!

باس سنگین و ویران کننده بود, خیلی مشخص روی فرکانس پایین کار شده بود! از نکات منفی فرکانس پایین در یکی از صحنه های مبارزه با چوب بود که حجم فرکانس پایین خیلی الکی زیاد بود.

کانال های ساراند جزء در صحنه های خاص اصلا فعال نبود و گاهی اصلا وجودشون حس نمیشد! همانطور که گفتم بار صدای این فیلم در مرکز و ساب بود! عدم فعال بودن ساراند ها فضای DSP بدی برای این فیلم ایجاد کرده بود! در اکثر زمان فیلم اصلا حس نمی کردید در یک محیط سینمایی 7.1 کانال قرار دارید!

از شاخص های بسیار مثبت این کار صدای دیالوگ فوق العاده بود! صدا بسیار جلو شنیده میشد, حتی در صحنه های اگشن هم صدا جون دار و بسیار واضح بود.

تصویر

صدا

Star Trek Into Darkness Blu-ray Review

http://hometheater.persiangig.com/DVD%20%D9%88%20Blu-Ray/Star%20Trek%20Into%20Darkness.JPG

سلیقه J.J. Abrams در تصویر خیلی مینیمال, انگار همه چیز به اندازه میخواد! در تحلیل Super 8 هم به این نکته اشاره کردم, تصویر قسمت اول Star Trek هم به همین شکل بود.

Star Trek Blu-ray
تصویر قسمت دوم هم گرینی اما نه گرین کنترل نشده آزار دهنده, بنظرم گرین به فضای فیلم هویت داده, فقط در چند سکانس نسبتا کوتاه گرین درشتی دیده میشه که اصلا جالب نبود, اما اینقدر شاخص های مثبت در تصویر زیاد بود که میشه ازش گذشت.
از سکانس ابتدایی در جنگل سرخ شاهد یک تصویر فوق العاده شارپ با جزئیات بالا و خیره کننده هستیم! واقعا که این سکانس در تصویر جذابه, رنگ های زرد و قرمز میدرخشند و کنتراست فوق العاده بالاست.

بافت اجسام عالی نه خیلی Bold هستند و نه به حدی ملایم که حس وضوح کامل از بیننده بگیره, به عنوان مثال کرک های روی پارچه کاملا واضح و در مواردی کمی برجسته دیده میشه اما بافت پوست در تمام صحنه ها حتی کلوزآپ ها ملایم و طبیعی است انگار که از پشت شیشه بافت پوست میبینی, بدون حس برجستگی بیش از حد و یا اینقدر ملایم که حس کنی نکنه مشکلی در سیستم هست!

از سکانس های بی نظیر سفینه در فضا و اون کنتراست در سیاه جوهری نمیشه گذشت و میتونم بگم فوق العاده بود!
 

یکی از نکاتی که در تصویر این فیلم روی بلوری خیلی نظرم جلب کرد روش بیت ریت گذاری بود, حجم بیت ریت حدود Mbps 30 بود, مثل تمام نسخه های خانگی حجم بیت ریت در سکانس های اگشن به اوج میرسید و حفظ میشد, در این فیلم حجم بیت ریت خیلی بالا و پایین نشده و چیزی بین 20 تا 30 مگابیت متغییر بود, مثل بعضی کارها بیت ریت نمیومد زیر 10 مگابایت و یهو در صحنه های با جلوه های تصویری پیچیده بره بالا! که این کنترل بیت ریت باعث Structure خیلی خوب تصویر در تمام صحنه ها می شود, در اکثر کارها بیت ریت برای کنترل حجم فیلم روی دیسک خیلی بالا و پایین می کنند که این اصلا برای حفظ ساختار تصویر خوب نیست!

صدا: Dolby TrueHD 7.1
دالبی, دلبی و باز هم دالبی! صدای این فیلم تو سالن VOX Cinema که عالی و تاثیر گذار بود, اما باز هم دالبی روی بلوری کار خراب کرد و اون جذابیت های صدای فیلم ازش گرفت!
اما اینقدر صدای این فیلم خوبه که با این که دالبی خانگی ضعف های که اشاره خواهم کرد به این فیلم تحمیل کرده باز هم شاخص های خوبی ازش در نسخه خانگی فیلم باقی مانده است.

موزیک یکی از بهترین های این فیلم روی بلوری, در سکانس ابتدای و در جنگل سرخ اینقدر موزیک عالی اجرا میشه که انگار در فضای HIFI داری موزیک گوش میکنی! در صدای این فیلم مخصوصا در سکانس های اگشن تعادلی فوق العاده بین موزیک و افکت است, بنظر من موزیک این کار روی بلوری خیلی جلوتر از افکت بود.

دیالوگ بسیار جلو و با طنین شنیده میشد, فقط در بعضی سکانس های اگشن انرژی اضافی کانال LFE حس میشد که بخاطر صدای دالبی! (در صدای دالبی کانال جداگانه LFE نداریم, کانال ساب ترکیبی از 5 یا 7 کانال اصلی است) اما در کل صدای دیالوگ هم عالی بود.

میتونم بگم فضای DSP هم قابل قبول بود, حس بدی نداشتم و صدا نرم بین کانال ها جریان داشت.

صدای 7.1 صرفا برای چند سکانس اگشن فضای بود, حرکت افکت ها بین کانال ها چندان هیجانی نداشت و برام بی تفاوت بود!
به این نکته در تحلیل های زیادی اشاره کردم کارگردان های مثل Abrams و بسیاری دیگه علم و هنر سینمایی فوق العاده ای دارن اما انگار علاقه یا اعتقادی به جادوی صدا ندارن و کار میدن به دپاردمان صدا و منتظر نتیجه میشن!

در کل فقط از تصویر فیلم روی بلوری لذت بردم و صدا برام جذابیتی نداشت!

تصویر

صدا