Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

فیلم های Blu-ray

The Avengers Blu-ray Review

بدون هیچ مقدمه ای بریم ببینیم "The Avengers" روی بلو-ری چی برای گفتن داره. فیلم روی نسخه U.S تست کردم, اما عکس بالا مربوط به نسخه UK اسلیپ خوشگل تری نسبت به U.S داره عکس این نسخه گذاشتم. 

 و اما تصویر The Avengers روی بلو-ری

ذره بین هارو آماده کنید که این فیلم شمارو میبره به دنیایی جزئیات تصویر! از همین اول فقط میشه گفت تصویر در طول فیلم فوق العاده زیبا و واقعی! نزدیک نمایشگر بشید و با ذره بین جزئیات تماشا کنید! اطمینان داشته باشید فقط جزئیات می بینید, نویز دیجیتال؟ فکرشو هم نکنید! گرین؟ با ذره بین دنبالش بگردید. تصویر فوق العاده تمیز و رنگ ها فوق العاده طبیعی هستند که برای این ژانر فیلم باور کردنی نیست! جزئیات اشیاء فوق العاده نرم و طبیعی, در هیچ سکانسی جزئیات Bold شده نیست که حس طبیعی بودن از شما بگیره, حتی در کلوزآپ ها جزئیات تصویر فوق العاده طبیعی, در بافت پوست عرق کرده دختره یکی از طبیعی ترین جزئیات در تصویر وضوح بالا مشاهده می کنید, یادتون هست در تحلیل Resident Evil: Afterlife گفتم بعضی از کلورآپ ها نشان دهنده قدرت سیستم در نمایش بافت پوست نیست؟ در Terminator Salvation  همچین صحنه ای هست که به خواست کارگردان اینقدر Bold شده دیده میشه. اما تصویر Avengers در تمام طول فیلم Smooth با جزئیات فوق العاده کنترل شده و رنگ های حقیقی است.

 جزئیات ساختمان های شهر از نمای بالا فوق العاده بالاست! حتی در 2012 جزئیات ساختمان ها از نماهای بالا تا این حد دقیق نبود, البته بگذریم که در ۲۰۱۲ جزئیات تخریب ساختمان ها غیر قابل مقایسه با این فیلم بود, در بعضی از صحنه های Avengers انگار ساختمان ها گِلی هستن و فقط بعد از تخریب خاک دیده میشه! که این اصلا جالب نبود.

 از شات های کوتاهی که میشه گرین بسیار الکی در فیلم دید نمای ناوجنگی از بالاست که من نفهمیدم چرا خواسته به این نما گرین اضافه کردن! در اوایل فیلم و داخل مرکز کنترل هم کمی گرین بسیار ریز دیده میشه که اصلا اذیت کننده نیست و خیلی زود از شرشون خلاص میشیم.

 در هیچ سکانی مخصوصا تا اواسط فیلم که اکثرا در نماهای بسته و شب هستند سایه ها در سیاهی ترکیب نمیشه و یا تاریکی جزئیات سوژه هارو کم نمیکنه حتی در نبرد ابرقهرمانان در داخل جنگل با این که در تاریکی صورت میگیره اما ذره ای از جزئیات تصویر کم نمیشه, تصویر خیلی ملایم و درست مثل این هست که خودت ایستادی و صحنه هارو نگاه میکنی. فیلم هرچه به آخر نزدیک میشه  جزئیات تصویر دقیق تر و حقیقی تر می شود.

 کلام آخر تصویر "The Avengers" روی بلوری واقعا زیباست.

 از تصویر فوق العاده فیلم که بگذریم میرسیم به صدا. DTS-HD Master Audio 7.1 که بیشتر یک شوخی بی میزه بود!

 صدای فیلم در سکانسهای اگشن تا حدودی تحت تاثیر فیلم های Iron Man البته نه به اون خوبی هست.

 الان موندم از چی تعریف و از چی انتقاد کنم! واقعا صدای این فیلم بد بود! باور کردی نیست اما این فیلم در اکثر موارد صدای بدی داره! من به چندتای اشاره می کنم بقیشو خودتون برید و تست کنید. این فیلم در صدا برای من فقط یک علامت سوال !

DSP صدا در The Avengers اصلا خوب نیست و به همین دلیل صدا نمیتونه فضاهای فیلم به بیننده منتقل کنه! صدا کانالیزه و هر افکت در کانال خودش راحت شنیده میشه اما فضای حسی نداریم. از این خشک و بی روح بودن صدا بدتر کیفیت و وضوح افکت های صداست که در جاهای در حد دالبی دیجیتال ۴۴۸ کیلوبایت روی دی وی دی بیشتر نبود!

صدای تخریب ساختمان ابتدای فیلم اصلا خوب نیست و هیچ جزئیات و تاثیر افکتیوی در صدا نمی شنویم! سقوط هلکوپتر و کشیده شدن با پره های در حال گردش روی زمین به سمت دوربین انگار صدای دو کانال می شنوی! سکانس مبارزه در جنگل افکت های دیجیتال گنگ و بدون جزئیات بالا شنیده میشه, حتی در فرکانس های پائین مثل دو تکه شدن درخت LFE جالبی شنیده نمیشه! حرکت سوژه هارو گاهی اصلا در کانال ها احساس نمی کنید! خیلی از این صحنه انتظار بیشتری داشتم.

پیک های لحظه ای تکان دهنده در کل فیلم یک نمونه که روی من تاثیر بزاره و ازش بنویسم نداشتیم!

صدای پاره شدن فلز گرفته و با جزئیات کم شنیده میشه!

بعضی از افکت ها برای چهار کانال تنظیم شدن اما در بین کانال ها گم میشن و یا دقیق شنیده نمیشن!

صدای این فیلم تمرکز بسیار بالای در کانال مرکز داره, اکثر افکت ها, دیالوگ ها و موزیک فیلم در این کانال اجرا میشه اما ارتباط بسیار ضعیفی بین کانال مرکز مخصوصا با کانال های ساراند هست و در مواردی مثل همان سقوط هلکوپتر ابتدای فیلم و سقوط هواپیمای انتهای فیلم و نبود ارتباط بین کانال مرکز با چهار کانال ساراند صدا در وسط سالن قطع میشه و گفتم اصلا احساس فضای ۷.۱ کانال ندارید!

دیالوگ نسبتا خوب شنیده میشه اما هیچ جذابیت یا شاخص خاصی که بشه بهش اشاره کرد وجود نداشت.

در نبرد انتهای فیلم وضعیت صدا یکم بهتر میشه, یکم کانال های ساراند فعال تر شدن اما نه آنچنان که توقع دارید. در سکانس برخورد هالک با هیولای ماشینی و سر ته شدن هیولا چیزی جزء موزیک سنگین در کانال های ساراند نمی شنوید! همین موزیک بیجا در بسیاری از صحنه ها در کانال های ساراند شنیده میشه بدون آن که تاثیر خاصی در بیننده داشته باشد.

تاکید بیشتر من بر افکت های گنگ و گاهی شبیه به روحی که از کنار گوشتون رد میشه! ما اینجا از فیلم های گفتیم که افکت وضوح بالا برای هر کانال جداگانه ساخته شدن و نه فقط حرکت صدای در کانال ساراند که اینجا چهارتا هست! افکت های زیبای که در لحظه وارد کانال ساراند شده بیننده از جا میکنه و در همان کانال تغییر می کنند در فیلم های حتی ۵.۱ با دو کانال ساراند گاهی تو ساراند ها چه خبره و انگار نیمی از ماجرای فیلم در پشت سر در حال وقوع است به این میگن ایجاد فضای حقیقی فیلم در سالن. شما صدای این فیلم هم بشنوید!

 در اواخر فیلم میشد که لحظاتی سرم پایین بود و نکته برداری می کردم و فیلم در اوج اگشن و هیجان نبرد قهرمانان بود و من به صداها گوش می کردم اما آنقدر افکت ها بی روح و گنگ و با DSP ضعیف شنیده می شدند که من رغبت نمی کردم سرم بلند کنم و نمایشگر نگاه کنم! در طول فیلم این مسئله چندین بار تکرار شد! من داشتم یک اگشن عظیم با نیروهای خارق العاده تماشا می کردم با قدرت های که هر کدوم ساختمانی تخریب می کنند من باید عظمت صحنه هارو در صدا حس کنم. شاید به تعداد انگشت شماری صحنه های بود که میشد بگی بد نبود اما اصلا در حدی نبود که من هیجان زده کنه!

من به جرات میگم که صداسازی و صداگذاری The Avengers اصلا در حد این فیلم نیست! شما صدای این فیلم با هالک , ثور , و مرد آهنی مقایسه کنید خودتون متوجه افتضای صدای این فیلم خواهید شد.

 تصویر

  صدا

Jumanji Blu-ray

گاهی نمیشه بعضی فیلمارو تحلیل صدا و تصویر کرد! مخصوصا اگر اون فیلم "Jumanji" باشه. داستان از کجا شروع شد براتون تعریف کردم یادتون که هست؟ (نمایشگاه سونی دموی جومانجی) در اینجا اون خاطره کوتاه دوباره میارم...

 "من همیشه وقتی از در سینما بیرون میام و اگر فیلمو دوست داشته باشم تو فکر نسخه خانگیش هستم! و همه اینها تقصیر فیلم "جومانجی" اون من آلوده سینمای خانگی کرد! از جومانجی شروع شد. از نمایشگاه اختصاصی سونی و دموی جومانجی در اون سالن, صحنه حمله حیوانات به کتاب خونه من دیوانه کرد! دو روز اون نمایشگاه برقرار بود با یه فاصله زیادی از خونه ما و من هر دو روز میرفتم  اون دموی سونی. اون سال اولین پنل پلاسما سونی تو اون نمایشگاه دمو شده بود. اولین پروجکشن های سونی در زمان خودش عظمتی داشت! تا قبل از اون تلویزیون تو اون ابعاد کسی ندیده بود. این پروجکشن هارو گذاشته بودن رو پایه های تقریبا بلند عظمت بزرگی اینا چند برابر شده بود, صحنه حمله حیوانات به کتاب خونه هر چند دقیقه بعد از تبلیغات سونی پخش میکرد و من تا تبلیغات تموم میشد دوباره می رسیدم پای این پروجکشن ها و دوباره میدیدم. انتهای سالن هم  دموی سینمایی خانگی سونی با  سیستم ۵.۱  و آمپلی فایر و دی وی دی سفارش آلمان با کابینت طلای و بلندگوهای ساخت آمریکا سونی بود و باز با دموی سونی که جومانجی پخش میکرد با ولوم بالا منم اون وسط چه حالی میکردم. :) هنوز کاتالوگ های که از اون نمایشگاه گرفتم دارم, قبلا هم گفتم آرشیو کاملی از کاتالوگ های که از نمایشگاه های مختلف جم کردم نگه داشتم و خیلی هاش الان فقط تو آرشیو کمپانی ها موجود است"

اولین دی وی دی که خریدم جومانجی بود, جومانجی با twister خریدم. گردباد اولین فیلمی بود که روی دی وی دی عرضه شد. درواقع اولین تجربه سینمایی خانگی من با همین دو فیلم شروع شد. همراه این دو فیلم GODZILLA , Die Another Day , Independence Day , Jurassic Park بودن و انصافا همه این چند عنوان روی دی وی دی فیلمای قوی در A/V بودن, یادم در اون سالها تمام این چند عنوان من از دموهای نمایشگاه ها دیده بودم و بعد خریدم. شاید روز استقلال و روز دیگر بمیر ۱۹۹۷ و گودزیلا فکر می کنم ۱۹۹۹ خریدم. اما جومانجی , گردباد و ژوراسیک پارک از اولین کارای بود که خریدم, با همین چند عنوان شروع شد شاید صدها بار من این فیلمارو تست کردم و الان که دوباره این کارا میبینم تمام سکانس ها و حتی بعضی دیالوگ هارو هنوز حفظ هستم.

بعضی فیلمارو نباید بلوری کرد! مخصوصا بعضی کارای سالهای ۹۵ تا ۹۸ نباید بلوری میشدن یا باید بیشتر روشون کار میشد! وقتی برمیگردیم به نسخه های دی وی دی میبینیم روی دی وی دی خیلی استاندارد کامل دی وی دی ببشتر داشتند تا بلوری! در واقع روی بلوری یه جورایی خراب شدن! شاید در یه شاخص های بهبود پیدا کردن اما کلی عیب ایراد بهشون اضافه شد که اینقدر روی دی وی دی تو ذوق نمیزد. یکیش همین بلوری جومانجی که واقعا در اولین تست از این فیلم بدجور تو ذوقم خورد! اینقدر این فیلم برام خاطرات خوب داره که دوست ندارم ازش بد بنویسم. اما واقعا حق این فیلم نبود ایجوری روی بلوری خرابش کنن! از گرین بیرون ریخنه تصویر تا خراب بودن جزئیات پس زمینه تا صدای بد فیلم که یکی از شاخص های اصلی این فیلم روی دی وی دی بود!

در هر صورت جومانجی یکی از فیلم های دوست داشتنی من و هیچ وقت خاطرات خوبشو فراموش نخواهم کرد.

Super 8 Blu-ray Review

Super 8 Blu-ray

من با اینکه بیش از سه دهه از عمرم گذشته ولی هنوز کودک درونم  ۷-۸ ساله مونده و از این بابت بسیار خوشحالم:) هنوز به تخیلات بچگیم فکر میکنم و گاهی خوابشون میبینم. تخیلات کودکی من کمی با تخیلات فیلم سازهای هالیوود متفاوت, اما هستن فیلم های که من میتونم باهاشون ارتباط برقرار کنم و خودمو جای شخصیت های اون فیلم قرار بدم. Super 8 تخیلات کودکی من نبود! اما همین که چند تا بچه میرن دنبال یه ماجراجویی برام دوست داشتنی بود. شاید اگر یکم لطیف تر بود بیشتر دوستش داشتم!

تصویر Super 8 بسیار از فیلتر های مختلف گذشته تا آنچه کارگردان برای القاء حال و هوای فیلم میخواد به بیننده بده. با تمام دستکاری های که روی تصویر این فیلم صورت گرفته نتیجه کار خوب شده است. استفاده از رنگ های گرم با کنتراست کمی پایین در تمام طول فیلم اصلی ترین نکته قابل توجه در تصویر است, بازی با نور در تمام سکانس ها بخشی از تصویر این فیلم و نور آبی شبیه به آنچه از سفینه های فضایی در فیلم ها دیدم در طول فیلم کم و زیاد حظور دارد, نور آبی براق اما بی تاثیر در کم کردن گرمای رنگ ها.

گرین یک دستی در تمام طول فیلم و بیشتر در پس زمینه دیده میشه, که در چند نما خودشو بیشتر نشان داد! مثل تغییر دادن رنگ آسمان و گرین درشت تر در همان نماها, اما در کل فیلم با اینکه سکانس های داشت که خیلی مستعد گرین اذیت کننده بود اما گرین خیلی کنترل شده, و در مواردی اصلا احساس نمیشد.

نور پردازی بسیار عالی که باعث میشد از وضوح تصویر در سکانس های شب کم نشه و تمام اجزاء تصویر با جزئیات خوب دیده شود.

تصویر Super 8 در تمام طول فیلم یکدست, نه خیلی جزئیات بالا نشان میده و نه حذف بی مورد جزئیات  دارد.

نکته جالب در مورد تصویر این فیلم و حتی صدا شباهت به فیلم "Star Trek" همانطور که می دانید کارگردان هر دو کار J.J. Abrams  است. در نسخه بلو-ری Star Trek هم شاهد تصویری با رنگ های گرم با جزئیاتی نه خیلی بالا و نه کم بودیم. در "Mission: Impossible 3" نیز اگر درست یادم باشه همچین بافت تصویری داشتیم, رنگ های گرم, نور پردازی دقیق که نه جزئیات خیلی بالا نشان میداد و نه چیزی رو حذف میکرد. اما Super 8 خیلی نزدیک تر به Star Trek بود. من این فیلم دوست ندارم! اما نمیشه از نسخه بلو-ری Star Trek هم گذشت.

 

Star Trek Blu-ray

 

و اما صدا Dolby TrueHD 7.1:

صدا در Super 8 بیشترین دلیلی بود که من تصویر ایست کنم و نکته ای بنویسم. صدای این فیلم میشه گفت یک دالبی عالی و فکر نمیکنم Dolby TrueHD بهتر از این که من در این فیلم شنیدم بتونه صدا بده!

صدای Dolby TrueHD در این فیلم از معدود مواردی بود که من صدای دالبی وضوح بالا می شنیدم!

صدای ساراند حجیم در هفت کانال واقعا زیبا بود. سیستم من یک ساب ووفر فقط برای کانال ساراند داره, پیک های لحظه ای که تخیله میکرد در کانال ساراند شوک کننده بود, سکانس انفجار قطار موج حرکت ديافراگم بلندگو های کانال های ساراند حس میکردم! این حس با حرکت باد در صحنه ترکیب کنید ببینید چه هیجانی در ولو ۴/۳ به بیننده منتقل میشه!

در کمتر تراک دالبی صدای افکتی تا این حد درگیر در کانال های ساراند با تفکیک بسیار عالی و کریستالی شنیده بودم!

استفاده دقیق از کانال LFE برای القاء ترس و هیجان.

افکت خالص و بدون موزیک متن مزاحم در صحنه های اگشن باعث میشد بیننده واقعا تاثیر صحنه های فیلم حس کنه و این خیلی عالی بود. البته در سکانس آخر کاملا جبران کردند!

یک نکته بسیار جالب که حتما پیشنهاد میکنم در تست های بعدی که از این فیلم دارید بهش دقت کنید, عوض شدن افکت ها در کانال های ساراند است! صدا وارد یکی از کانال های ساراند میشد و در همان کانال صدا عوض میشد! تصور کنید تکه ای بزرگ از یک انفجار به سمت شما پرتاب شده و وارد یکی از کانال های ساراند میشه, در لحظه شی در یکی از کانال ها با چیزی برخورد میکنه و چند تکه میشه, این تغییر افکت در چندین صحنه خیلی زیبا شنیدم و کاملا مشخص بود روی این صداها کار شده. این خیلی جالب که در یک لحظه در یک کانال تغییر صدای افکت بشنوید. در چند سکانس صدا در کانال های ساراند عوض شد و کاملا این حس داد که پشت سر شما داره اتفاقاتی رخ میده.

یک مصاحبه از "Greg Russell" دیدم Re-recording Mixer معروفیه, سه گانه Transformers کار کرده, میگفت در اکثر سیستم های سینمایی خانگی تفکیک درستی در کانال های ساراند نیست! و من دوست دارم تک تک افکت ها از کانال های ساراند شنیده شود. من فکر میکنم این ضعف که واقعا در اکثر سیستم های درست حسابی هم هست به آکوستیک و مخصوصا DSP آمپلی فایر برمیگرده. دلیل پویا نبودن صدا در کانال های ساراند اگر خود فیلم این مشکل نداشته باشد فقط به دلیل تاثیر آکوستیک و تداخل موج صدا در هم بوجود میاد و بعد قدرت DSP که تا چه حد بتونه این فضا ایجاد کنه و نگه دارد. در خیلی از سیستم ها دلیل پویا نبودن صدا ضعف در DSP است. صدا تا یک جای میاد و یکدفعه انگار صدا میوفته! صدای سرپا و جون دار فقط به قدرت سیستم و آکوستیک نیست, DSP خیلی مهم است.

نکات منفی که صدای این فیلم داشت, خوب مثل تمام تراک های دالبی کانال LFE در بعضی صحنه ها کمی شل بود و اون تاثیر سنگین در حد انتظار نداشت.

و همچنین گاهی احساس میکردم صدای فیلم از اون حالت یکپارچه خارج میشه و انگار فقط در یک کانال فعال! و دلیلش بالا رفتن حجم صدای تک افکت های در بعضی از کانال ها بود.

Dolby TrueHD در بلو-ری Super 8 صدای آبرومندانه میده و میشه ازش لذت برد.

Transformers: Dark of the Moon Blu-ray Review

Transformers Dark of the Moon Blu-ray

قسمت سوم  Transformers ملقمه ای از تفکر سیاسی در خدمت "Zionist" اسپیلبرگ و هنر فوق العاده مایکل بی در ساخت جلوه های ویژه است.

شعارهای به سطح آمده این فیلم حالمو بهم میزنه! ۱۵ دقیقه بیشتر از فیلم نمیگذره که صدای اپتیموس پرایم بصورت Voice over شروع میکنه به گفتن شعارهای دو قسمت قبل اما این بار خیلی جدی تر شده است! نشان دادن محلی در بیابان و معرفی این محل با این عنوان ( Middle East . Illegal Nuclear Site ) "خاورمیانه سایت هسته ای غیر مجاز" نشان دادن یک لیموزین سیاه که پرچم ایران برعکس دو طرف این ماشین نصب شده است! من واقعا نمی دونم پرچم کشورها روی ماشین های سیاسی برعکس نصب میشه یا نه؟! برای اولین بار دیدم سرباز های که محافظ سایت هسته ای غیر مجاز بودند فارسی صحبت می کنند و در ادامه... و سکانس بعدی نیروگاه چرنوبیل اکراین میبینیم, چی به یاد شما میاد؟ از طرفی دارن ایرانی را از یک فاجعه هسته ای می ترسانند و در اصل فیلم دارن خاورمیانه و ایران دشمن بشریت معرفی می کنند! 

  سکانس های در فیلم هست که شهر در تاریکی و غبار و مورد حمله ربات های بیگانه نشان می دهد! در دو قسمت قبل فقط شاهد جنگهای خیابانی بودیم. اما در این سومی دقیقا صحنه های از فیلم جنگ دنیاهای اسپیلبرگ بازسازی شده است! در جنگ دنیاها هیولاهای که از زمین بیرون آمده بودند چیزی شبیه به نور یا انواج به مردم شلیک می کردند و در یک لحظه انسان تبدیل به خاکستر میشد و فقط لباسش در هوا باقی می ماند! دقیقا همین صحنه را این بار توسط روبات های محاجم میبینیم که به مردم شلیک می کنند و همه تبدیل به خاکستر می شوند.

از این بحث بگذریم.

در تحلیل های سایت های مختلف نوشتند که صدا و تصویر این فیلم آخرشه و از این بهتر نیست! من هم کاملا تایید میکنم در این سه گانه, مخصوصا قسمت دوم و این یکی سوم شاهد تصویر فوق العاده خیره کننده ای هستم, در این هیچ شکی نیست و نمیشه ازش ایرادی گرفت.

تصویر قسمت سوم در تمام طول فیلم, بدون نویز دیجیتال و گرین اذیت کننده است. گرین ذره بینی در بافت پوست و پس زمینه تصویر دیده میشه اما همانطور که گفتم یک گرین زیبا و ذره بینی میبینیم که هیچ تاثیر منفی در جزئیات تصویر ندارد. رنگ ربات ها مثل دو قسمت قبل و در بعضی صحنه ها حتی بهتر از دومی فوق العاده درخشان هستند. بافت اشیا کمی بهتر از دو قسمت قبل است. تصویر قسمت سوم بسیار تمیز, دقیق و درخشان است.

صدا: Dolby True HD 7.1

نکته جذاب قسمت سوم  صدای حجیم و پیک های لحظه ای بود که وارد چهار کانال ساراند میکرد! و این خیلی عالی بود, در تحلیل Resident Evil: Afterlife گفتم در فیلم های سه بعدی نقش کانال های ساراند بسیار مهم و تاثیر تصویر سه بعدی را چندین برابر می کند. در قسمت سوم Transformers چه خبر بود در کانال های ساراند, در بعضی صحنه ها برای هر کانال یک افکت جداگانه تنظیم شده بود. فقط ای کاش این فیلم روی نسخه بلو-ری با صدای dts-hd بود! همین دالبی بودن باعث شده بود صدا در بعضی صحنه ها خیلی تنبل بین کانال ها حرکت کنه! درست مثل صحنه های آهسته فیلم که کم هم نبود, در بعضی لحظه ها احساس میکردم حرکت افکت ها صدا از کانال جلو به عقب باید سریع تر باشد! انگار صدا کش میومد و این فقط به دلیل دالبی بودن صداست! افکت های کانال LFE هم کمی گنگ بودن که باز بر میگرده به صدای دالبی, در کل افکت های کانال LFE  تاببد می کنم.

در نهایت Transformers: Dark of the Moon تصویر فوق العاده خیره کننده و صدای قابل قبول برای دالبی دارد.

Sucker Punch Blu-ray Review

"Close your eyes, Open your mind" چشمانت را ببند. و ذهنت را آزاد بگذار. این یعنی به هرچه دوست داری فکر کن و وارد رویاهات شو.

Sucker Punch کار جالبی از کمپانی وارنر که مثل همیشه خیلی خوب بیننده را وارد رویای ساختگی خودش کرده. من از این یکی لذت بردم.

صدا و تصویر این فیلم از اون های هست که من دوست دارم و حتما نسخه اورجینال فیلم به شما پیشنهاد میکنم. فیلمی که خیلی خوب میشه باهاش سیستم سینمایی تست کرد و از صدا و تصویرش لذت برد.

در فیلم شاهد تصویر چند لایه ای هستیم, در صحنه های که دخترک "Baby Doll" وارد رویا میشه در هر رویا شاهد تصويری با رنگ های گرم يا سرد هستیم! اما در تصاوير سرد رنگ ها كاملا خنثی نيستند, حتی رویای اول که وارد یک معبد می شود و فضای خارج معبد برف بود رنگ ها خیلی فضای سردی را القا نمیکرد. در رویای بعدی هم که میدان جنگ بود, تصویر خاکستری و تک رنگی نداشتیم, رنگ ها عمق داشتند. در رویایی سوم و چهار کاملا شاهد تصاویری با رنگ های گرم و عمیق هستیم. حس اعتماد بنفس دخترک با فضای گرم خیلی خوب القا میشه. بلعکس سکانس اول فیلم که شاهد ضعف دخترک هستم و رنگ ها خاکستری و سرد هستند.

تصویر این فیلم گرینی, در صحنه های بیشتر و در صحنه های کمتر, اما شکل این گرین اصلا اذیت کننده نبود, در مواردی مثل کلوزآپ های صورت دخترک و حتی هنریشه های دیگر فیلم بسیار جذاب بود, در این فیلم Texture بسیار خوبی در پوست صورت داریم, مخصوصا لحظه های که دخترک وارد رویا میشه یک گرین بسیار لطیف و از بافت پوست جدا شده را شاهد هستیم که باعث تحسین کل سیستم پخش می شود.

این فیلم تصویر گرم با رنگ های عمیق داره چه در دنیایی واقعی و چه در رویا, و بسیار مناسب علاقه مندانی ست که از این نوع تصویر لذت میبرند. منظورم از رنگ های گرم فیلم های مثل مرد عنکبوتی نیست که انگار همه چیز با آبرنگ رنگ کردند!

 دو لحظه بصری بسیار زیبا در فیلم هست که خیلی ازش خوشم میاد. اولی در رویای اول و Dissolve شدن صورت دخترک به صحنه معبد و بعدی لحظه برگشت از رویای دوم به واقعیت که بسیاز زیبا طراحی شده است.

 من از تصویر این فیلم خوشم اومد, کلا فیلم های که گرین کنترل شده و خوش فرم دارن دوست دارم, بلعکس گرین های لایه لایه و بد شکلی که حالم خراب میکنه! مثل فیلم ۳۰۰ که اتفاقا کاگردان هر دو فیلم آقای "Zack Snyder" هستند. در ۳۰۰ شاهد گرین بسیار حجیم و بد شکلی هستیم! که فقط با پلیرهای خیلی خوب میشه این گرین کمی کنترل کرد, اما در بهترین شرایط باز نزدیک میشه به چیزی که کارگردان خواسته! کلا فکر میکنم Zack Snyder از اون کارگردان های هست که میگه فیلم های من باید با گرین ببینید! اما این فیلم اصلا اینطور نبود و من از تصویرش در اکثر زمان فیلم لذت بردم, و مخصوصا این که خیلی خوب میشه با این نوع تصویر سیستم سینمایی تست کرد. و ازش یاد گرفت, منظورم به شماست چون برای شما می نویسم تا بهتر ببینید و بشنوید.

صدا: DTS-HD 5.1

اگر به تصویر فیلم ایرادی بگیرید! از صدا جزء یک مورد کوچیک که بهش اشاره خواهم کرد! به هیچ عنوان نمیشه ایراد گرفت. افکت های دقیق تنظیم شده. وضوح صدای بسیار عالی. جریان افکت ها بسیار کانالیزه هستند و موزیک هوشمندانه ای که جذابیت صحنه های فانتزی فیلم بیشتر هم کرده.

فیلم حتما با ولوم ۴/۲ و اگر امکانش براتون هست کمی بیشتر ببینید.

سکانس نبرد داخل معبد واقعا صدای فوق العاده ای داره! من چی بگم وقتی فوق العاده ست چی بگم؟ وقتی اون هیولا اون نیزه شبیه به شمشیر بلند می چرخونه من باد ناشی از حرکت اون نیزه را حس میکردم! صحنه ای که اون نیزه رو میزنه روی زمین از شدت موج خود دخترک روی هوا معلق میشه, و من موج صدا رو با بدنم حس میکردم! چرخش نیزه تو هوا همون چیزی که از صدای ۵.۱ وضوح بالا انتظار دارید.

هیولای بعدی با مسلسلی شبیه به ترمیناتور (فکر میکنم برای خود ترمیناتور بود!) وارد شد, شلیک مسلسل و پاشیده شدن تیکه های چوب ستون های معبد به سر و صورت بیننده! صدای حرکت گلوله ها از کنار گوش خیلی کش دار و عمیق رد میشد, در خیلی از فیلم های این حرکت گلوله و یا هر افکتی که بین کانال های صدا هست می شنوید اما هرچی هم سیستم DSP قوی داشته باشه باز صدا در قسمت های بین کانال ها قطع میشه! این قدرت پروسسور آمپلی فایر و فضای DSP که ایجاد میکنه باعث میشه صدا بین کانال ها با هم پیوند بده, که البته در بسیاری از سیستم های حتی گرون که می شنوم این محیط DSP وجود نداره! اما در این فیلم فضای صوتی سه بعدی خیلی خوب ایجاد شده و فکر میکنم در سیستم های متوسط هم صدای خوبی از این فیلم می شنویم.

تنها ایراد خیلی کوچیکی که میتونم به صدای فیلم بگیرم در بعضی صحنه ها ولوم موزیک کمی بالاست!

 دیالوگ در صحنه های آرام و اگشن خیلی راحت شنیده میشه و اصلا در صحنه های شلوغ ضعیف شنیده شدن دیالوگ حس نکردم.

Sucker Punch بهتون پیشنهاد میکنم, فیلم بسیار خوبی برای دقیق تر دیدن است.

The Expendables Blu-ray Review

گاهی میگم خوب از این فیلم نکته برداری میکنم, اسم فیلم بالای دفتر تستم می نویسم, آخر فیلم یا صفحه سفید! یا نقطه نقطه شده! یعنی تا اومدم بنویسم پشیمون شدم! چند روز پیش نسخه U.S فیلم The Expendables که یک سالی میشد گرفته بودم اما وقت نمیشد ببینیم! دیدم و گفتم یه کوچیک ازش بنویسم, میدونم خیلی طرفدار داره؟ تا جای ممکن سعی میکنم خوب بنویسم. من این فیلم اول در نسخه آلمانی دیدم, اما در اکثر موارد کار اروپا برام مرجع نظر دادن نیست. 

نکته مثبت در تصویر این فیلم نورپردازی خیلی خوب و بهتر از اون کنترل شدت نور در تمام طول فیلم مخصوصا در شب. سکانس های روز تصویر نسبتا گرمی داره نه خیلی که اذیت کنه و غیر طبیعی باشه و نه خیلی طبیعی. در نسخه آلمانی رنگ حرارت بیشتری داشت! همراه با کمی نویز دیجیتال! سکانس در شب قالب تصویر آبی, اما سکانس های هست که عمق رنگ سیاه خیلی عالیه و وضوح جزئیات کلی تصویر خیلی خوب دیده میشه ( جزئیات کلی تصویر ) منظورم Texture سوژه ها نیست. در کلوزآپ ها میشه گفت بافت سوژه ها خوبه, عالی نیست اما خوبه. بنظر تصویر در نماهای دور "Long Shot" زیاد مناسب این فیلم نیست وضوح بهتری داره! وقتی دوربین نزدیک میشه به سوژه از این وضوح کم میشه! در نماهای دور بیشتر جزئیات خوشایند میبینم تا کلوزآپ ها. نکته منفی که در تصویر فیلم دیدم در سکانس اگشن آخر فیلم, با اینکه نور پردازی و جزئیات سوژه ها در کل قاب تصویر عالیه, اما من وضوح بیشتری میخواستم .

 صدا: DTS-HD 7.1

نکته قابل توجه در صدای این فیلم سوکوت خیلی خوب در صحنه ها آرام فیلم, خیلی با موزیک در کانال های ساراند روی اعصاب من نمیره! از کانال ساراند خیلی به موقع و با پیک های لحظه ای عالی استفاده شده. کانال های ساراند در این فیلم فوق العاده دقیق و قشنگ صداگذاری شده کاملا واقعی,با افکت های دیجیتالی و موزیک اضافی کانال های ساراند در سراسر فیلم درگیر نکرده, اوج صدا گذاری فیلم در سکانس درگیری نهایی, در اوج صحنه های درگیری باز سوکوت و پیک های ناگهانی در ساراند داریم. یه نکته جالب در حرکت صدای گلوله ها بین چهار کانال ساراند بود, در لحظه های صدا در پشت سر چرخش داشت و تمام.

 صداها دقیقا مثل افکت های سه بعدی تصویر که اشیا به سمت دوربین پرتاب میشن از قبل طراحی  و استفاده شده است! یه نمونه جالب صحنه انفجار هلکوپتر و پرتاب شدن تکه پروانه به سمت بیننده بود,تکه فلز از کانال مرکز کاملا وارد کانال های ساراند شده و.

 افکت سنگین انفجار و پرتاب شدن اشیا در فاصله ای از دوربین دیده میشه و همه چیز در روبری ما اتفاق افتاد. و در ادامه موج انفجاری که از بالای سر هنرپیشه عبور میکرد, دوربین از روبرو این صحنه را میگیرفت اما بیننده دقیقا جای هنر پیشه بود و موج آتش و انفجار کاملا از بالای سر عبور میکرد, هر چهار کانال کاملا درگیر بود. صحنه جالبی حتما تست کنید.

تنها نکته منفی در صدای این فیلم! که خیلی هم اذیت نکرد اما بد بود! شدت بیش از حد فرکانس پائین در نبردهای نفر به نفر که برای نشان دادن قدرت ضربات از افکت های سنگین استفاده شده که یکم اغراق آمیز بود.

صدای این فیلم نمیشه با فیلم های جنگی مرجع مقایسه کرد, بنظرم در این سبک فیلمها خیلی واقعی صدا گذاری شده. دقیقا مثل صحنه های خشن فیلم, خیلی جالب سیلوستر در قسمت آخر "جان رمبو" هم این خشونت جنگ خیلی واقعی نشان داد, جیزی که در این فیلم نیز شاهدش هستیم.

 انفجارها و سبک درگیری ها من یاد سری فیلم های رمبو انداخت! انگار امضای استالونه پای کارهای که بازی کرده و یا ساخته هست. این خیلی هم خوبه من که کلی خاطره خوب با فیلماش دارم:)

در کل صدای فیلم بیشتر از تصویر دوست داشتم, شاید به دلیل همون سوکوت های جالب و تخلیه ناگهانی در کانال های صدا که کمتر در این سبک فیلم تجربه کرده بودم.

Resident Evil: Afterlife Blu-ray Review

 مجموعه فیلم های Resident Evil به شدت مورد علاقه من است. نمی دونم چرا از این تیپ فیلما خوشم میاد! و از این یکی خیلی بیشتر, شاید یکی از دلایل بازی MilLa Jovovich باشه!  انگار این آدم برای بازی در نقش آلیس آفریده شده! برای دیدن این قسمت آخر Afterlife خیلی انتظار کشیدم! نسخه خانگی فیلم هم خیلی دیر به دستم رسید, خلاصه که رسید و دیدیم. قبل از تحلیل صدا و تصویر فیلم یکم در مورد خود فیلم.

تفاوت گریم و بازي  Jovovich در این چهار قسمت خیلی جالبه, دوستاني كه سه گانه گذشته و قسمت چهارم ديدن, حتما متوجه گريم هاي متفاوت آليس در هر قسمت شدن؟ در قسمت اول چهره آليس خيلي بي روح و احساس, حس فراموشي كه آليس دچارش هست خيلي خوب القاء ميكنه.

 در قسمت دوم Apocalypse آليس انگار يكم باهوش تر شده و از اون حالت شلختگی ظاهری بيرون آمده و بهتر ميتونه با انسان ها ارتباط برقرار كنه, جنگجو تر شده, به توانای که داره و در قسمت اول ازش خبر نداشت پی برده. حس اعتماد به نفس بيشتری در چهرش ديده ميشه, لباس و آرايش ظاهری خیلی بهتری داره.

 در قسمت سوم Extinction آليس با گريم كمی متفاوت تر ظاهر شد, شخصيت پيدا كرد, شخصيتی همراه با خشونت, آليس ديگه شبيه به يك موجود فرا انسانی, بدون احساس با چهره ای گاه خنگ نيست. آکساسوار لباس آليس در قسمت سوم خيلی عالی كار شده و فوق العاده به حال و هوای فيلم مياد.

 در اين قسمت چهارم Afterlife گريم آليس كاملا متفاوت, آليس كاملا شخصيت انسانی پيدا كرده, با آرايش زنانه, كه خودش نشون ميده آليس خصوصيات انسانی بيشتري پيدا كرده. گريم و بازي Jovovich در قسمت چهارم خيلی به شخصيت اصلی Jovovich نزديك, اگر مصاحبه ها و ويدئوهاي Jovovich ديده باشيد متوجه شدین كه در قسمت چهارم شخصيت آليس به بازيگرش خيلي نزديك تر شده؟ به همين دليل اون بازی يكم اغراق آميز كه در قسمت اول داره در قسمت چهارم اصلا ديده نميشه, واقعا ديگه MilLa Jovovich استاد بازی كردن نقش محبوب آليس.

 اگر بخوام میزان جذابت فیلم در این چهار قسمت از نظر خودم بگم قسمت چهارم می توانست یکی از بهترین ها باشه! پتانسیل این داشت که بهترین باشه اما نشد! حتی کمتر از سه قسمت گذشته! مشکل اصلی قسمت چهام کوتاه بودن صحنه های درگیری و نبرد آلیس با زامبی ها و کوتاه بودن موقعیت های هست که آلیس و دیگر بازیگران در اون قرار می گیرند, شخصیت Executioner خیلی می توانست صحنه های فوق العاده در فیلم ایجاد کنه, اما خیلی زود این شخصیت باحال از دست دادیم! فیلم پر از صحنه های جذاب اما خیلی کوتاه! صحنه ای که Executioner در شهر تبر روی زمین میکشه من گفتم این هیولا در شهر چه بکنه!

نقدهای به این فیلم شد که قسمتی از آن از نظر من اشتباه! حتما میدونید که قسمت چهارم با همان دوربین Fusion Camera که مخصوص آواتار اصلاح شد تصویر برداری شده. در آواتار چیزی که دوستان من در سینما دیدن و به من گفتند شاهد عمق تصویر خیره کننده هستیم. بعضی ها وقتی Afterlife دیدن توقع صحنه های که در آواتار دیده بودن داشتند! چیزی که اصلا درست نیست! کارگردان این فیلم بلعکس آواتار صحنه های سه بعدی که از پرده بیرون میاد در فیلم به نمایش گذاشته! کسی که هر دو فیلم در یک سالن دیده بود به من میگفت Afterlife یک سه بعدی وحشتناک, یک سرگرمی محض.

 آخر فیلم وقتی Sienna Guillory که در قسمت دوم نقش Jill Valentine خیلی خوب بازی کرده, ظاهر میشه و دستورات به سربازها اعلام میکنه فقط به این فکر میکنی که قسمت بعد کی ساخته میشه؟ ظاهرا قراره قسمت پنجم در سپتامبر ۲۰۱۲ اکران شود.

خوب بریم سراغ صدا و تصویر: Resident Evil: Afterlife

 

 

 تصویر Resident Evil: Afterlife از جهاتی که بهش اشاره خواهم کرد فوق العادست. 

 سکانس پیاده شدن آلیس از هواپیما در ساحل در زیبای تصویر بی نظیر, یکی از بهترین ها در این چهارگانه, کنتراست تصویر خیره کننده بالاست, نور پردازی عالیه, نمای آسمان ابری واقعا میشه گفت یک تصویر حقیقی, شاتی که آلیس روی هواپیما ایستاده یک نقاشی زیبا روی نمایشگر شماست, تصویر ثابت کنید و لذت ببرید. کنتراست تصویر فوق العاده بالاست.

 در فیلم شاهد رنگ های اغراق آمیز نیستیم, طبیعی بودن رنگ در این تیپ فیلم ها زیاد معنی نداره, هرچی کارگردان بخواد میشه. در قسمت های قبل رنگ قالب داشتیم اما در Afterlife رنگ ها طبیعی, در هیچ سکانسی رنگ قالب نداریم. در سکانس ساحل رنگ علف های که در فصل سرما زرد شده و در قسمت های هنوز میشه رگه های از علف های سبز رنگ پریده را دید واقعا طبیعی, درست مثل یک فیلم مستند.

عمق سیاهی در بالا رفتن کنتراست تصویر این فیلم خیلی تاثیر داشته, شدت سیاهی تصویر در صحنه های مختلف با دقت کار شده, Paul W.S. Anderson خیلی خوب با نور پردازی و کالیبراسیون تصویر آشناست این در Death Race  هم نشان داد.

  Texture تصاویر در این فیلم بسیار بالاست, کتی که تن آلیس بافت متراکمی داره در اکثر نماهای نزدیک میشه به راحتی این بافت دید با تفکیک دانه ها دید. جزئیات در اکثر صحنه ها بالاست, گاهی حتی دقیق تر از صحنه واقعی میشه جزئیات اجسام دید. شن های ساحل در فاصله زیاد بافت کاملا مشخصی دارن, وضوح و بافت تصاویر حتی در صحنه های تاریک خیلی دقیق و عالی.

وضوح تصویر در نماهای نزدیک مثل این که داریم از زیر ذره بین تصویر می بینیم.

 یک Close Up از صورت آلیس غیر واقعی می بینیم که دقیقا مثل فیلم Terminator Salvation  که از صورت John Connor می بینیم یک وضوح بالای کامل, اینجا لازم بگم این چنین صحنه های برای تست تصویر خوب نیست, ظاهرا جزئیات تصویر بالاست و راحت میشه مثلا با همین کلوزآپ آلیس سورس, کابل و نمایشگر تست کرد! که اشتباه! دقت کنید جزئیات بالای تصویر در این نماها فقط به قدرت نمایش سیستم ارتباط مستقیم نداره, سورس این تصاویر خواسته این وضوح بالا را داره. شما باید در این تصویر کرک های روی صورت آلیس و بافت پوست خیلی دقیق ببینید! این جزئیات با وضوح بسیار بالا ثبت شده, بستگی به سیستم پخش داره که تا چه اندازه بهتر نمایش بده. در این صحنه اگر نسخه اورجینال فیلم باشه در هر سیستم پخش استانداردی جزئیات بالای داره, حالا در یک سیستم خیلی خوب بالاترین جزئیات می بینید و در یک سیستم ارزان تجاری هم باز این گونه صحنه ها را متفاوت تر و با جزئیات بیشتر از صحنه های دیگر فیلم می بینید.

 (در اين فیلم خیلی صحنه ها هست که میشه تست کرد نمایشگر, پلیر و کابل تا چه حد توان نشان دادن جزئیات را دارند که در یک سیستم عادی دیده نمیشه یا کمتر دیده میشه. و این مهم )

 صحنه های ماتریکسی  فیلم مخصوصا در مورد حرکات رئیس شرکت Umbrella خیلی جالب! از حرکات فوق سریع جاخالی دادن تا به سرعت ایست رساندن گلوله که خیلی خوب کار شده. در مورد صحنه زیبای درگیری Alice و Claire با Executioner و تکنیک بکار رفته در ساخت این چنین صحنه های اینجا مطالعه کنید.

چیز جالبی که برای اولین بار در تصویر این فیلم تجربه کردم! و آن احساس برجسته بودن تصویر در نمایش دو بعدی بود! خود Anderson در یکی از مصاحبه هاش میگه این اولین تجربه سه بعدیش در فیلم سازی, و اشاره میکرد این فیلم انقلابی در سینمایی سه بعدی خواهد بود! حتی بهتر از آواتار, یک دوستی که خیلی قبولش دارم و هر دو فیلم در سه بعدی دیده بود (این یک بار دیگه هم گفتم) تایید میکرد که Afterlife سه بعدی قوی تری نسبت به AVATAR دارد. در آواتار از تكنيك سه بعدی برای زيباتر نشان دادن دنيای خيالی كارگردان استفاده شده و در اين فيلم برای هيجان و سرگرمی . قبول دارم در خیلی از صحنه ها کاملا مشخص برای نمایش سه بعدی ساخته شده, اما واقعا خوب ساخته شده.

در مورد Texture تصویر در قسمت چهارم Afterlife گفتم که فوق العاده بود. اما نمیشه از قسمت سوم Extinction گذشت, Texture تصویر در قسمت سوم در خیلی از صحنه ها کمتر از Afterlife نیست. در قسمت سوم اون گرین جذاب و دقیق خیلی شرایط تست خوبی را ایجاد میکنه. گرینی که اصلا اذیت کننده نیست و اگر در سیستم خوبی اجرا بشه برای من لذت بخش.

صدا در Resident Evil: Afterlife  مثل تصویر هیجان انگیزه! 

 "اخطار" اگر سیستم شما توان لازم را در ولوم بالا نداره حتما ملاحظه کنید. امکان سوختن درایورهای فرکانس پائین کل سیستم زیاد است.

 اولین صحنه فیلم شهر توکیو را می بینید و هیجان قدرت فرکانس پائین صدا از نمایش عنوان فیلم شروع میشه, موزیک کوبه ای که فکر میکنم از موسیقی ژاپنی و اون تبل های معروف که با دوتا چوب نواخته میشه استفاده شده. در این فیلم کانال های سوراند به شدت فعال کافی DSP خوبی داشته باشيد عنوان فيلم از پشت سر روی نمايشگر ظاهر و از كانال های جلو بر ميگرده عقب و شما حتما در يك لحظه پلك خواهيد زد. حتما اين فيلم روي ولوم بالا حداقل ۴/۲ ببينيد تا عظمت صدای موزيك و افكت اين فيلم با تمام وجود حس كنيد و از هيجان سر جاتون ميخ كوب بشيد, از يك فيلم سرگرم كننده چه انتظاری بيشتر از اين داريد؟

  در لحظه ای كه دختر زامبی ژاپنی انسان مورد علاقه اش را پيدا ميكنه صدای سازهای كوبه ای به يك لود سنگين ديجيتال تبديل ميشه, همراه با افكتی كه كل فضارو ميگيره, این افکت فرکانس پائین در صحنه ای که آلیس هلکوپتر در ساحل پیدا میکنه نیز شنیده میشه و در نوع جالب دیگه لحظه ای که Executioner بعد از شلیک Claire از روی زمین بلند میشه و باز شنیده میشه. و در صحنه های دیگر فیلم این موزیک کوبه ای تاثیر گذار ادامه دارد.

 Narration فوق العاده ای كه خود Milla Jovovich ميگه و امكان نداره هيچ صدای جاشو بگيره. اين بار هم  مثل قسمت های قبل کاملا جلو شنیده میشه صدا اصلا چسبیده به کانال مرکز نیست, صدا نزدیک میشه و جمله آخر نزدیک گوش گفته میشه. دیالوگ در تمام طول فیلم کاملا واضح و جلو شنیده میشه.

افکت اسلحه ها خیلی خوب انتخاب شده و حجم خوبی داره, از شلیک مسلسل ها تا اسلحه دو لول که با سکه پر شده صدا خیلی پر انرژی و کالیبره شده شنیده میشه.

یکی از ویژگی های عالی صدای این فیلم حجم سنگین افکت در کانال های سوراند, کاملا مشخص در مراحل صدا گذاری به این نکته توجه خاص شده, و دلیل آن صحنه های که اکثرا برای نمایش سه بعدی طراحی شده, صدا در تاثیر گذاری یک صحنه سه بعدی خیلی تاثیر داره, در تمام صحنه های که اشیا به سمت تماشاگر پرتاب میشه نیاز به صدای هست که از کانال ها جلو با شدت و حجم سنگین به کانال های سوراند تزریق بشه, چیزی که در Afterlife خیلی عالی اجرا میشه, خیلی سنگین و تاثیر گذار.

در مورد صدا و تصویر این فیلم خیلی بیشتر میشه نوشت, تمام صحنه ها درست مثل دموهای پایان یک مرحله از بازی کوتاه و فوق العاده جذاب.

 دوستانی که اهل گیم Resident Evil هستند؟ 15 سال از قسمت اول اين بازی فوق محبوب گذشت!

 

 و در آخر بفرمایید کیک Umbrella همراه با ویروس تی و آنتی ویروس:)

Saving Private Ryan Blu-ray

بعضی فیلم ها نه تنها تو ژانر خودشون بلکه تو عالم سینما میشن خط کش بقیه فیلم ها . نجات سرباز رایان حتما یکی از این فیلم هاست .

من فیلم رو به تازگی برای اولین بار دیدم و با اینکه دارم خفه میشم که درباره خود فیلم حرف بزنم ولی جلو خودمو میگیرم و میرم سر اصل مطلب .

بلو - ری فیلم نجات سرباز رایان یکی محصولات خط تولید انحصاری کمپانی پارامونت به اسم Sapphire Series هست . تقریبا تمام محصولات این سری آثار ماندگار و پر طرفدار سینما هستن و معمولا ادعا شده که کار تصحیح زیادی رو محصولات این سری انجام شده . اول بریم سراغ تصویر فیلم .

اصولا فیلم های متاخر جناب اسپیلبرگ همگی از تصاویر مملو از گرین تشکیل شدن . بلو- ری فیلم هایی مثل " گزارش اقلیت " و " جنگ دنیاها " و همین نجات سرباز رایان ( البته استثنا هم داره مثل ایندیانا جونز ) گواهی بر این ادعا . هر چند بافت گرین ها تو همین سه تا فیلم تا حد زیادی از لحاظ اندازه و مقدار با هم متفاوته .

این فضای گرینی به نظر من بر عکس گزارش اقلیت خیلی خوب رو فیلم میشینه و فضای فیلم رو باور پذیر تر میکنه و اصلا هم گل درشت نیست . اصلا انگار بافت تصویر اینجوری هست . البته این مسئله کشف من نیست اصولا کارگزدان با همبن منطق تصویر نهایی رو به این شکل در آورده . البته صحنه های کاملا بدون گرین هم تو فیلم بسیار زیاد هست که معمولا بر میگرده به صحنه های آروم فیلم که دیالوگ دارن . کنتراست تصویر خیلی عالیه مخصوصا در صحنه های روز در فضای باز . رنگ ها هم به اقتضای حال و هوای فیلم درخشان نیست اما کاملا بجا و درست رو تصویر نشسته هر چند خیلی جاها سبزی مناظر واقعا سبز و سرخی خون ها واقعا سرخ هستش. شاید جزء معدود فیلم هایی باشه با این حال و هوا که من ازش لذت بردم . ولی اون چیزی که باعث میشه تمام زیبایی بصری فیلم منزوی باشه شاهکار سمعی فیلمه .

صدای فیلم مطمئنا از بهترین هاست . اصولا اون چیزی که میتونه حسابی از خجالت سیستم صوتی شما در بیاد یک فیلم جنگی ( از نوع میدانی ) هست . تو این زمینه اگه از کنار آثار خوبی مثل Tears of Sun بگذریم و کار به یاد ماندنی مثل Pearl Harbor رو هم دور بزنیم ... حتما به شاهکار Saving Private ryan می رسیم . ( تو مسیر حتما BHD رو هم می بینید )

صدا تو این فیلم حرف اول رو میزنه . همه چیز بیش از حد عالی کار شده . ترک صوتی فیلم که رو نسخه بلو-ری هست بی عیبه ( DTS-HD ) . اصولا با حال و هوای Live صوتی فیلم خیلی باید حواستون باشه که تو ساحل  نورماندی یا تو خرابه های فرانسه تیر نخورین و زخمی نشین !

افکت ها خیلی خوب کار شدن . از جو سنگین اوایل فیلم تو ساحل و اون صحنه های سکوت مطلق که بگذریم ... صحنه های داخل مناطق بمباران شده و متروکه خیلی عالی کار شدن . تو فیلم از چندین نوع اسلحه استفاده شده . صدا ها به قدری دقیق ، حجیم و ظریف هستن که اگه نیمه دوم فیلم رو چشم بسته تماشا کنید از روی صدا می تونید نوع اسلحه رو حدث بزنین .

پیچیدن صدایی که از شلیک کردن تک تیر انداز تو شهر راه میوفته بی نظیره .صدای شلیک ها و انفجار های دور دست هم با حجم درست  و کانالیزه هستن . قول میدم اگه یه متخصص نظامی رو بیارین و صدای فیلم رو براش پخش کنید از روی صدای شلیک ، کالیبر اسلحه رو براتون میگه .

صحنه زیبای انفجار نارنجک ها و رگبار سلاح های سنگین هم که جای خود داره . واقعا آدم رو وسط خرابه های اروپا تو جنگ جهانی دوم قرار میده . اگه این فیلم رو با صدای عالی تجربه کنید اصولا هم ارزش با کارت پایان خدمته !

یک نکته جالب اینه که تو فیلم های جنگی آمریکایی به هر بهانه ای شما نشانی از پرچم امریکا می بینید اما تو فیلم های ما انگار پرچم نقشی نداره .... چرا ؟ تازه علایم و نشانه های روی پرچم کشور ما دو جنبه مختلف و هر دو مقدس رو دارن اما بازم دریغ ....

و در پایان :

Private Ryan Saved ! i

حسین تقوی

IRON MAN 2 Blu-ray Review

IRON MAN 2 Blu-ray

Iron Man 2 از اون فيلم هاي كه اگر دنبال صدا و تصوير جذاب هستيد به كارتون مياد. و هم اگر دنبال فيلمي براي تست صدا و تصوير هستيد گزينه مناسبي است.

مشخصه اصلي در تصوير اين فيلم. رنگ هاي پر حرارت و درخشان, كمي گرين در اكثر صحنه ها, پس زمينه تصوير بدونه هيچ نويز ديجيتال و جزئيات خوب تصوير مشخصات اصلي تصوير اين فيلم است.

خواست كارگردان Iron Man درخشش تصوير روي پرده نمايش است. در سكانس مسابقه F1 اوج اين موضوع هست. بايد ما شاهد رنگ هاي درخشان با جزئيات خوب تصوير باشيم. نميدونم چرا وقتي براي اولين بار اين فيلم مي ديدم صحنه ها را با  Transformers 2 مقايسه ميكردم! حتما ميدونيد من آنچنان به اين نوع فيلم ها كه خيلي تصاوير پر حرارتي دارند علاقه ندارم. البته ترانسفورمرز فيلم جداي براي من است, مخصوصا قسمت دوم به شدت chromatic است. در اكثر سكانس هاي Iron Man 2 شاهد يه گرين بسيار ريز هستيم كه اصلا اذيت نميكنه, و بلعكس شرايط خوبي را براي لذت بردن از پتانسيل سيسم ايجاد ميكنه. در هيچ صحنه اي گرين ها تغيير اندازه و شدت نميدن اين يكي از ويژگي هاي اين فيلم بود.

در اتاق كنترل و زندان روي پس زمينه تصوير كه رنگ سبز داره هيچ نويز اضافه اي ديده نميشه و فقط شاهد همان گرين كاملا كنترل شده هستيم. از اين يكي خيلي بدم مياد! همين پس زمينه سبز سكانس هاي بسته كم نور توي فيلمارو ميگم, هميشه نويز و گرين از در و ديوار اين نماها بالا ميره و گاهي به جاي تصوير نويز ميبينيم! اما در Iron Man اصلا اين مسئله اذيت نميكرد. در نماهاي خارجي نمايشگاه EXPO كنتراست تصوير خيلي خوبه, فوق العاده نيست اما خوبه و نميشه ايرادي گرفت. فقط در چند صحنه احساس كردم رنگ قرمز Iron Man كمي كدر ديده ميشه! در صحنه مبارزه  Iron Man ها در فضاي شبيه به پارك فقط ميشه گفت كنتراست و جزئيات تصوير فوق العاده هست. به راحتي ميشه بافت چمن هاي كوتاه زمين كه از فاصله دور نشان داده ميشه را ديد در اين سكانس روي جزئيات تصوير خيلي خوب كار شده, يكي از دلايل نور پردازي عالي اين سكانس است كه باعث شده جزئيات بالائي را دوربين ثبت كند. اين سكانس يك Full HD كامل است. در حركت هاي سريع نماهاي حاشيه اي وضوح خودشون را از دست نميدن و از اين نظر فيلم ايرادي ندارد. 

صداي IRON MAN 2 با تراك DTS-HD Master Audio 5.1 تاثير گذار است. و بالانس خوبي بين افكت و ديالوگ در طول فيلم شنيده مي شود.

فيلم خيلي صحنه هاي اگشن و تخريب با جزئيات بالا نداره, بيشتر شاهد انفجار و برخورد هاي مستقيم هستيم كه خيلي خوب كار شده. ويژگي خيلي خوب صداي اين فيلم تفكيك عالي در كانال هاي صدا است, كاناليزه صدا در حد بسيار خوبي انجام شده, ميشه حركت صدا در كانال هاي مختلف را بسيار تاثير گذار احساس كرد, در ولوم هاي نزديك به 4/3 حركت Iron Man ها از كنار گوش همراه با جا به جاي هوا احساس ميشه. جزئيات برخورد ها خيلي طبيعي شنيده ميشه. ميزان شدت LFE خوب كار شده و اين حس نميده كه با پائين اوردن ميزان فركانس خواستن هيجان صحنه ها را بالا ببرند. در صحنه هاي هم كه نياز به فركانس پائين تاثيرگذار است كم گذاشته نشده و شدت افكت تكان دهنده است. افكت هاي كه از دور شنيده ميشه عمق خوبي داره, در صحنه انتهايي فيلم و انفجار نهايي حس منتشر شدن صدا در فضاي اطراف و درياف آن از فاصله دور خيلي خوب به بيننده انتقال پيدا ميكنه. ديالوگ كاملا در صحنه هاي مختلف هماهنگ با شدت افكت و موزيك بسيار واضح و كريستالي شنيده ميشه, در صحنه هاي اگشن افكت تاثير منفي روي ديالوگ و موزيك ندارد.

در كل فيلم خوبي براي لذت بردن ار صدا و تصوير وضوح بالا و همچنين تست سيستم است.

AVATAR Blu-ray

تو فیلم " پلی به ترابیتیا " که من خیلی دوستش دارم یه جمله به یاد موندنی هست که میگه :

Close Your Eyes and Your Mind Wide Open

اما برای دیدن فیلم آواتار قضیه اینجوری میشه که :

Close Your Mind and Your Eyes Wide ... Wide ... Wider Please ... Open

قبل از هر چیز بگم که منتظر یه مطلب تمام و کمال در مورد کیفیت صدا و تصویر این فیلم نباشید . کیفیت نسخه بلو-ری فیلم خیلی بهتر از اونه که بشه ازش ایرادی گرفت و مطمئنا از بهترین هاست .

فیلم تو هیاهوی رسانه ای وحشتناکی اکران شد . به شخصه فکر نمی کردم داستانی با محوریت موجودات آبی و زشت و گنده ای که تو Concept Art ها و بعدا Trailer ها دیدم بتونه حتی به یک میلیارد فروش نزدیک هم بشه . اگه کمپانی فاکس رو با کله زمین نزنه نهایتا میشه یه فیلم پرفروش بین پرفروش های سال . اما اشتباه کردم و فیلم فروش رویایی داشت . هر چند بخش زیادی از اون صفر های جلوی عدد فروش فیلم مدیون تکنولوژی نمایش فیلم هست و ربطی به ارزش خود فیلم نداره .

فیلم داستان پیچیده ای نداره و شاید بارها به شکل های دیگه روایت شده باشه اما اون چیزی که فیلم رو چسبوند به طاق جدول فروش بدعت گذاری تکنیکی فیلم بود . چیزی به اسم بعد جدید که کمی قبل از اکران موجش کل سینمای هالیوود رو گرفت و حتی آگهی سازها رو هم به فکر جا دادن یه بعد دیگه تو کاراشون انداخت . یه نگاه به خــیل فیلم های اینچنینی بکنین . کی فکر می کرد آواتار آبستن این همه بچه باشه ؟ بچه های خوب و معمولی و مزخرف !

خوب صادقانش اینه که من باید بعد سوم فیلم رو به جهان سومی بودن ببخشم و به دوبعد کلاسیک فیلم بپردازم . البته فیلم حتی تو همون صفحه تخت همیشگی سینما هم حرف هایی برای گفتن داره که قبلا کسی به فکر زدنش هم نیوفتاذه .

فیلم پر از صحنه های متحیرالعقول و سرسام آوری هست که مثلش رو نمیشه تو تاریخ صدو چند ساله سینما پیدا کرد . آواتار فیلمیه که فقط برای نوازش چشم ها ساخته شده . تو نیمه اول فیلم کارگردان در مورد دست پختش توضیح میده و تو نیمه دوم شما وقت دارید این دست پخت خوشمزرو سرو کنید . هیجان ۸۰ ، ۹۰ دقیقه ای پایان فیلم تا مدت ها فراموش نشدنیه .

هیچ دنیای خیالی تو سینما به زیبایی پاندورا تصویر نشـده . پاندورا از لحـاظ بصــری حتــی بالاتر از Middle Earth تو ارباب حلقه هاست . به تصویر کشیدن اون حرکات تند و تیز شخصیت ها با اون زمینه پر و پیمان از رنگ ها تو اون پس زمینه وسیع از پاندورا از هر کسی بر نمیاد همونجور که توصرش هم کار هر ذهنی نیست . با تمام این احوال انتظار یک داستان فوق العاده با پیچیدگی ها ی منحصر بفرد رو نداشته باشید . داستان سادست و قصه گویی ساده ای داره اما خسته کننده نیست ( مخصوصا نیمه دوم فیلم ) .

همونجور که اون اول هم گفتم نسخه بلو-ری فیلم واقعا بی عیب و ایراده و هیچ مشکلی توش دیده نمیشه . نه نویزی نه مشکل کنتراست نه مشکل رنگ سیاه و نه بهم ریختگی رنگ های تند و نه هیچ مشکل دیگه ای . تصویر یکنواخت و زیباست . با این حال تصاویر داخل فضای بسته مثل صحنه های داخل سفینه که تو دنیای واقعی میگذره در مقابل صحنه های پاندورا حرفی برای گفتن ندارن . تنوع رنگ ها تو بعضی از صحنه های پانذورا بی نظیره ( شلوغی رنگ ها بعضی جاها آدم رو یاد Speed racer میندازه )هر جور تصویری با هر ارزش بصری میشه تو فیلم پیدا کرد . مخصوصا که تمام فیلم پر از المان های سبزگون هست که شاید تو کمتر فیلمی به این درخشندگی و زنده بودن نمایش داده شده باشه .

البته از فیلمی مثل این با این تکنیک ساخت نمی شد کمتر از این هم انتظار داشت . فقط ممکنه یه سری احساس خوبی نسبت به تصویر فیلم نداشته باشن . چون به هر حال شما اینجا با CGI روبرو هستین و شاید واقعی بودن یا حس واقعی بودن تصاویر زنده رو نشه توش پیدا کرد . منظورم ابدا بی کیفیتی جلوه های ویژه نیست ولی بعضی ها ذاتا تصاویر زنده حتی با نویز رو ترجیح می دن به تصاویر صاف و شفاف فیلم های اینچنینی . کارگردان فیلم ۳۰۰ دقیقا به همین دلیل به نسخه نهایی گرین اضافه کرد . البته این سلیقه ای هست و عمومیت نداره .

نمی گم این فیلم ساخته شده که فقط تو سینما نمایش داده بشه ... نه .... این سینماست که ساخته شده تا این فیلم توش نمایش داده میشه . البته منظورم از سینما چیزی هست که معمولا ما ایرانی ها تصوری ازش نداریم . مناظر بدیع پاندورا ، تکه زمین های معلق در هوا ، آبشارهایی که تو هوا پخش می شدن ، روشن شدن زمین زیر پای شخصیت های فیلم وقتی روش قدم می زارن ، گیاهان درخشنده و خوش رنگ تو تاریکی شب ، صحنه های زیبای Ikran سواری ، طراحی خوش نقش Toruk ، صحنه انفجار بزرگ تو جنگل های انبوه و مناظر وسیع نبرد های جمعی و تک به تک تو اون مختصات بزرگ همینجوری هم آدم رو به صندلی میخکوب میکنه ، دیگه تصور سه بعدی دیدن این تصاویر تو قاب ذهن من یکی نمی گنجه . برای اینه که میگن سینما رو برای اینچنین فیلمی ساختن .

احتمالا می دونید که کامرون برای ساخت این فیلم سفارش ساخت یک دوربین سه بعدی با مختصات دلخواهش رو داده . این آدم جاه طلب قبلا هم بخاطر فیلم برداری صحنه های چند صد متر زیر آب فیلم تایتانیک همچین کاری کرده بود . چون فشار اون عمق از دریا در اون زمان برای هیچ دوربینی قابل تحمل نبوده . برای همین شاید نشه تجربه بعد سوم فیلم رو با موارد مشابه قبلیش مقایسه کرد و نتیجه درستی گرفت . معمولا بزرگترین مشکل فن آوری سه بعدی Blur شدن تصاویر مخصوصا تو قسمت های مستعد دو بعدی هست . اینکه این دوربین جدید چقدر این مشکل رو به صفر نزدیک کرده باید از دیگران پرسید .

فیلم با نسخه اصلاح شده دوربین Fusion Camera فیلم برداری شده که قبلا از نسخه معمولیش تو یکی دو کار قبلیه خود کامرون و فیلم هایی مثل سفر به مرکز زمین و بچه های جاسوس ۳ استفاده شده بود . از همین دوربین ها در فیلم برداری شماره های بعدی Resident Evil و Transformers هم قراره استفاده بشه .

این نظر یکی از کسایی که فیلم رو به صورت سه بعدی تو سینما دیده :

" انتظار نداشته باشید که موقع تماشای فیلم تیر و نیزه و گلوله از کنارتون رد بشه . فن آوری سه بعدی کامرون حساب شده تر و زیباتر از هر چیزی هست که تا به حال دیدید . عناصر سه بعدی فقط در حد چند سری اول صندلی های سینما از پرده جلو تر میان اما عمق تصاویر سه بعدی عظیم و با شکوهه .... فیلم بدون عیب نیست و بعضی جاها تصاویر سه بعدی هماهنگ ( سینک ) نیستند . این احتمالا بخاطر در اول راه بودن این تکنولوژیه .... به هر حال تنها راه درست دیدن آواتار ، سه بعدی دیدن اونه . "

فیلم در کنار اکران نسخه معمولی در چند فرمت سه بعدی و حتی چهار بعدی ( خیلی محدود ) عرضه شد . RealD 3D , Dolby 3D , XpanD 3D و فرمت کلاه از سر انداز IMAX 3D .

از بین تمام صحنه های زیبای فیلم این Chapter ها به نظر من چشم نواز ترند :

First Flight , Assault on Hometree , Fall of the Heroes , Eywa

همونجور که احتمالا باز هم می دونید نسخه بلو-ری فعلی فیلم هیچ چیز اضافه ای نداره ، هر چند کامرون و فاکس قول یک نسخه مولتی دیسک رو برای نوامبر یا کریسمس دادند با صحنه های اضافه . همون استراتژی که نیو لاین با ارباب حلقه ها تجربه کرد . نسخه سه بعدی فیلم هم که منطبق بر تکنولوژی نو ظهور تو تلویزیون هاست ، تاریخ سال بعد پاش نوشته شده . با این حال همراه نسخه ای که تهیه کردم یه دفترچه حدودا صد صفحه ای هست که میشه از لابلای ورقهاش به عظمت کار پی برد . تیتراژ پر نام و طولانی هم گواه دیگه ای بر بزرگی و سختی تولید فیلم هستش .

همراه بلو-ری فیلم ، یک نسخه کامل دی وی دی فیلم هم هست که دلم نمیاد نگاهش کنم !

راستی یادم رفت بگم که صدای فیلم هم فوق العادست . از صدای تاندر گونه انفجار ها و شلیک موشک ها گرفته تا صدای دور موجودات پاندورا تو شب . اون اول هم گفتم نمیشه به کیفیت صدا و تصویر فیلم گیر داد ....

RFID

در فروشگاه هاي كه به سيستم RFID - Radio Frequency IDentification  مجهز هستند بايد از محصولاتي با برچسب هاي "tag" استفاده شود. برچسب های tag در اشكال مختلف توليد ميشود, رايج ترين آن در قاب دي وي دي و بلوري ها به شكل زير است.

اين tag ها از يك تراشه حافظه بسيار كوچك و يك انتن از جنس مس ساخته مي شود, در اين نوع رايج که در بعضي از قاب هاي دي وي دي يا بلوري (بستگي به توليد كننده دارد) توسط يك پلاستيك كوچيك محافظت ميشه, اطلاعات تراشه داخلي اين نوع tag توسط يك دستگاه Reader دستي به كامپيوتر مربوط ارسال ميشود و فيلم خريداري شده مجاز اعلام ميشود, و خريدار ميتواند از گيت هاي خروجي فروشگاه بدونه اينكه آژيرهاي اخطار فعال بشه عبور كند. حافظه این نوع tag از نوع (EPROM) است و اطلاعات داخلي آن فقط امكان خوانده شدن دارد.

در نوع پيشرفته تر از برچسب هاي tag استفاده مي شود, حافظه بكار رفته در اين نوع از tag ها از نوع (EEPROM) است و امكان بازنويسي چند باره اطلاعات را دارد. برچسب هاي tag حافظه بيشتري دارند و از آنتن هاي مارپيچ دور تراشه براي امكان ارسال و دريافت اطلاعات در فاصله هاي طولاني تر استفاده شده است. در تصاوير زير دو نوع از برچسب هاي tag را مشاهده ميكنيد.

     

 برچسب هاي tag در كالاهاي گران قيمت استفاده مي شود, اما در بسته بندي برخی از بلوري ها نيز استفاده شده است, tag ها به دو روش در قاب دي وي دي و بلوري ها استفاده شده است, در روش اول در گوشه اي از قاب چسبانده مي شود, درست مثل tag هاي رايج با اين تفاوت كه اين برچسب هاي tag بزرگ هستند و ظاهر داخلي قاب را زشت ميكنند! براي افرادي مثل من كه روي اين مسائل حساس هستم آنچنان جلوه جالبي ندارد, در روش دوم برچسب tag روي يك كارت چسبانده مي شود و داخل قاب قرار مي گيرد, مثل نمونه زير كه مربوط به يك نسخه US است.

 

با فناوري RFID در يك فروشگاه و کالاهای با برچسب tag تنها پول كالاهاي برداشته شده را به صندوق پرداخت ميكنيد, بدون اینکه مجبور به ایستادن در صف های طولانی براي اينكه صندوقدار اطلاعات برچسب باركد روي هر كالا را وارد كامپيوتر كند از در فروشگاه خارج می شوید.
چرا؟ چون برچسب روی کالا دیگر بارکد نیست بلکه از نوع RFID میباشد و خودش با فرستان علائم رادیویی کلیه اطلاعات جاری خود از قبیل تعداد، قیمت، وزن... را به کامپیوترهای مربوطه مخابره میکند. از جمله مهمترین محاسن آن کاهش اتلاف وقت مشتری, محافظت از سرقت فيلم و محاسبه سریعتر تعداد عنوان هاي موجود در انبار بدون نیاز به نیروهای انسانی است.
بطور کلی RFID یا سیستم شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی است که قادر به تبادل داده ها  اطلاعاتي بین یک tag که به یک کالا متصل شده است و یک reader می باشد. برچسب های tag كه به صورت كارت داخل بعضي از عنوان هاي فيلم ها قرار ميگيرد همانطور كه گفته شد از حافظه EEPROM در آن ها استفاده شده است و اين امكان را دارند تا اطلاعات داخل آن توسط فروشگاه عرضه كننده باز خواني شود, و در خريدهاي بعدي به عنوان مثال تخفيف هاي به خريدار داده شود.

ورود اعضاء