Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

فیلم های Blu-ray

RFID

در فروشگاه هاي كه به سيستم RFID - Radio Frequency IDentification  مجهز هستند بايد از محصولاتي با برچسب هاي "tag" استفاده شود. برچسب های tag در اشكال مختلف توليد ميشود, رايج ترين آن در قاب دي وي دي و بلوري ها به شكل زير است.

اين tag ها از يك تراشه حافظه بسيار كوچك و يك انتن از جنس مس ساخته مي شود, در اين نوع رايج که در بعضي از قاب هاي دي وي دي يا بلوري (بستگي به توليد كننده دارد) توسط يك پلاستيك كوچيك محافظت ميشه, اطلاعات تراشه داخلي اين نوع tag توسط يك دستگاه Reader دستي به كامپيوتر مربوط ارسال ميشود و فيلم خريداري شده مجاز اعلام ميشود, و خريدار ميتواند از گيت هاي خروجي فروشگاه بدونه اينكه آژيرهاي اخطار فعال بشه عبور كند. حافظه این نوع tag از نوع (EPROM) است و اطلاعات داخلي آن فقط امكان خوانده شدن دارد.

در نوع پيشرفته تر از برچسب هاي tag استفاده مي شود, حافظه بكار رفته در اين نوع از tag ها از نوع (EEPROM) است و امكان بازنويسي چند باره اطلاعات را دارد. برچسب هاي tag حافظه بيشتري دارند و از آنتن هاي مارپيچ دور تراشه براي امكان ارسال و دريافت اطلاعات در فاصله هاي طولاني تر استفاده شده است. در تصاوير زير دو نوع از برچسب هاي tag را مشاهده ميكنيد.

     

 برچسب هاي tag در كالاهاي گران قيمت استفاده مي شود, اما در بسته بندي برخی از بلوري ها نيز استفاده شده است, tag ها به دو روش در قاب دي وي دي و بلوري ها استفاده شده است, در روش اول در گوشه اي از قاب چسبانده مي شود, درست مثل tag هاي رايج با اين تفاوت كه اين برچسب هاي tag بزرگ هستند و ظاهر داخلي قاب را زشت ميكنند! براي افرادي مثل من كه روي اين مسائل حساس هستم آنچنان جلوه جالبي ندارد, در روش دوم برچسب tag روي يك كارت چسبانده مي شود و داخل قاب قرار مي گيرد, مثل نمونه زير كه مربوط به يك نسخه US است.

 

با فناوري RFID در يك فروشگاه و کالاهای با برچسب tag تنها پول كالاهاي برداشته شده را به صندوق پرداخت ميكنيد, بدون اینکه مجبور به ایستادن در صف های طولانی براي اينكه صندوقدار اطلاعات برچسب باركد روي هر كالا را وارد كامپيوتر كند از در فروشگاه خارج می شوید.
چرا؟ چون برچسب روی کالا دیگر بارکد نیست بلکه از نوع RFID میباشد و خودش با فرستان علائم رادیویی کلیه اطلاعات جاری خود از قبیل تعداد، قیمت، وزن... را به کامپیوترهای مربوطه مخابره میکند. از جمله مهمترین محاسن آن کاهش اتلاف وقت مشتری, محافظت از سرقت فيلم و محاسبه سریعتر تعداد عنوان هاي موجود در انبار بدون نیاز به نیروهای انسانی است.
بطور کلی RFID یا سیستم شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی است که قادر به تبادل داده ها  اطلاعاتي بین یک tag که به یک کالا متصل شده است و یک reader می باشد. برچسب های tag كه به صورت كارت داخل بعضي از عنوان هاي فيلم ها قرار ميگيرد همانطور كه گفته شد از حافظه EEPROM در آن ها استفاده شده است و اين امكان را دارند تا اطلاعات داخل آن توسط فروشگاه عرضه كننده باز خواني شود, و در خريدهاي بعدي به عنوان مثال تخفيف هاي به خريدار داده شود.

Swordfish Blu-ray

تجربه نشون داده معمولا بلو-ری هایی که از عناوین کاتالوگ کمپانی ها منتشر میشن ۲ حالت دارن . یا سورسشون کیفیت خوبی داره و کیفیت تصویر خوب هستش و یا در صورت پایین بودن کیفیت سورس و یا وجود ایراداتی در تصویر معمولا عمل بازیابی براشون انجام نمیشه مگر فیلم ها مهم و خاص . نمیشه انتظار داشت فیمی مثل Swordfish رو ریستور کنن . پس میشه کیفیت خوب تصویر رو به خاطر کیفیت بالای سورس فیلم دونست .

تصویر به شکل غافلگیر کننده ای در غالب موارد درخشان و در تمام موارد بدون گرین هستش . رنگ ها کنتراست خوبی دارن و شفافیت هم تو بیشتر صحنه ها خوبه . اگر بشه ایرادی گرفت برمی گرده به چند صحنه که میشه توش Blur بودن تصویر رو دید . غیر از این مورد رنگ های گرم و سرد و همچنین سطح رنگ سیاه مناسب تو سرتاسر فیلم حسابی به چشم میاد . اما از همه مهمتر اینه که واقعا خیلی سخته که بشه تو صحنه ای از فیلم گرین یا حتی نویز پیدا کرد .

از صحنه چرخش ماتریکس وار دوربین تو اوایل فیلم گرفته ( اگرچه تو این صحنه صدا حسابی سر تر از تصویره ) تا صحنه رانندگی تو بیابون و حتی پرواز اتوبوس تو شهر ... تصویر واقعا خوبه . خاصیت تصویر فیلم تو اینه که به شدت از فیلتر های رنگی استفاده شده . فیلتر سبز که شاید اغراق شدش رو تو نسخه دی وی دی فیلم ماتریکس بشه دید ( مخصوصا نسخه اولیه . چون نسخه بعد که همراه دو فیلم بعدی منتشر شد مقداری از سبزگونی تصویر کاسته شد ) و از اون جالبتر فیلتر زرد یا بعضی جاها طلایی که حسابی تصویر رو براق و رنگ ها رو غط و غلیظ نشون میده . تصویر بازیگر فیلم با لباس قرمز وسط بیابون از پشت این فیلتر زیبا از کار دراومده . تصویر صاف فیلم باعث شده تصاویر خوبی از بافت یکنواخت و خوب از صورت و بدن (!) بازیگرها تو فیلم جا خشک کنه .  فاکتور مثبت دیگه فیلم جزئیات بالاست . بعضی جاها پیکسل ها از سر و کول هم بالا میرن . جزئیات رو میشه حتی تو صحنه های باز هم به خوبی دید و چند صحنه مثال زدنی اینجوری تو فیلم هست .

اگه بخوام به دو فاکتور اصلی تصویر فیلم که برای من جالب بود اشاره کنم میشه گفت :

۱ - عدم وجود گرین یا نویز که تصویری به شدت صاف و اسموث رو نتیجه داده

۲ - استفاده از فیلتر سبز و مهم تر از اون طلایی که تجربه جالبی تو احساس رنگها ایجاد کرده .

صدای فیلم هم مثل بیشتر صداهای فراگیر فیلم های اکشن در حد استاندارد هست . بهترین صحنه همون صحنه چرخش ۳۶۰ درجه دوربین هست که مطمئنا زمان خودش با گردش صدا تو کانالهای صوتی به صورت محیطی حسابی هیجان انگیز بوده . اما مشکل اینه که صدا دالبی هست . یعنی فرمت صدای دی وی دی ها و خبری از صدای lossless نیست !

خود فیلم هم که هیچ . مثل غالب کارهای از این دست  میتونه برای بعضی ها مفرح باشه و برای بعضی دیگه عذاب آور ....

حسین تقوی.

KungFu Panda Blu-ray Review

اصولا در مورد انیمیشن نوشتن یه جوریه ! انیمیشن ها معمولا کیفیت غیر قابل رقابتی از لحاظ مشکلات فنی مربوط به تصویر با فیلم های سینمایی زنده دارند . دلیل هم تو پروسه تبدیل سورسهای ویدوئویی هستش . اصولا فرق یه انیمیشن با یه فیلم سینمایی مثل فرق غذای تازه پخته شده با یه غذای دوباره گرم شدست یا مثلا یه چایی تازه دم با یه چایی کهنه دم دوباره گرم شده ( من اصولا تبهر خاصی در زدن مثال های شکمی دارم ) . انیمیشن ها معمولا حتی با بیت ریت پایین و تبدیل سرسری ، کیفیت تصویری بدون نویز و ایرادی دارن ولی خوب شاید خیلی به درد بعضی تست های حرفه ای نخوره اما معمولا خوش آب و رنگ ترین تصویر ها رو میشه بین همین انیمیشن ها پیدا کرد .

اگه توجه کرده باشین معمولا تو فروشگاه ها و مغازه های فروش تلویزیون تو ایران از انیمیشن نسبتا زیاد استفاده میشه که البته دو تا دلیل داره : ۱ - مورد منکراتی نمایش فیلم ( بیشتر از آنونس ها یا دیسک های دموی انحصاری مخصوص ایران استفاده میشه ) ۲ - همین خوش رنگ و لعاب و بی عیب بودن تصاویر .

اصولا تمام مراحل تولید یک انیمیشن بصورت دیجیتالی انجام میشه حتی استوری برد ها که ربطی هم به کیفیت محصول نهایی نداره امروزه کاملا دیجیتالی انجام میشه . این دقیقا علت تصویر صاف و شفاف انیمیشن هاست که تو فرمتی مثل بلو-ری حسابی به چشم میاد .

خود فیلم در حد انیمیشن های خوب سال های اخیره . نقطه قوت فیلم پاندای شکمو و بی دست و پای فیلمه . چند تا موقعیت خنده دار داره که البته نسخه متعادل شده شوخی های فیلم های آمریکایی هستش تا بتونه با کف ریتینگ تو سینما ها نمایش داده بشه و حسابی پول پارو کنه . داستان چیز جدید نداره فقط حال و هوای آسیای شرقی فیلم شاید یه مقدار تازگی داشته باشه و البته مناظر زیبای فیلم .

صحنه های تاریک ، روشن ، تاریک - روشن ، تک رنگ ، رنگارنگ و ... همه و همه تو این انیمیشن هست . تو بعضی صحنه ها رنگ ها واقعا غوغا می کنن . متاسفانه زیاد انیمیشن ندیدم مخصوصا کارهای موخر پیکسار ، ولی بین اونهایی که دیدم این یکی از لحاظ تنوع رنگ ها تو تک سکانس ها بی رقیبه . حتی بهتر از Cloudy with a Chance of Meatballs . استفاده از رنگ های گرم کنار سبز فراوون خیلی دیدنیه .

صدای فیلم هم که به روال اکثر محصولات امروزی در استدیو ضبط میشه کیفیت مناسبی داره . اون ضرباهنگ های قشنگ فیلم های چینی که تو طول فیلم چند بار شنیده میشه یا افکت هایی مثل صدای باد و آب و ... حسابی کار شده هستش . تولید این جور صدا ها واقعا دردسر داره . تو فیلم هایی که جلوه های ویژه وجود داره و یا انیمیشن ها که شما مجبوری برای چیزی که وجود خارجی نداره صدا تولید کنی ، مراحل ایجاد واقعا جالبه و البته سخت و هنرمندانه . نحوه تولید و ضبط صدا تو دیسک های متعلقات فیلم های مثل ارباب حلقه ها یا پارک ژوراسیک رو اگه دیده باشید متوجه حرفام میشین .

پای ثابت بانس های انیمیشن ها هم که قسمت گفتگو با صدا پیشه های فیلمه و جالبه که تو اغلب کارها صدا پیشه ها واقعا بازی می کنن تا حس واقعی به بیننده القا بشه . برای من که با کارهای کلاسیک دیزنی و انیمیشن های خاص ژاپنی بزرگ شدم و کمتر شاهد نمایش فیلم های زنده برای بچه ها بودم ( باز اون موقع ها یک سری فیلم های ایرانی خاص بچه ها تو سینماها اکران می شد ) ، تماشای انیمیشن یه حس خاصی داره . از بچگی و فیلم ها رابین هود و دامبو محصول دیزنی گرفته تا داستان اسباب بازی تو نوجوانی و حتی الآن که به قول .... باید بچه بقلم باشه و کارهای بامزه دریم ورکز و با پرستیژ پیکسار ....

من به شخصه اگر بخوام قدرت و کیفیت نمایشگری که تازه خریدم رو به رخ کسی بکشم ، فیلم رو ترجیح می دم . هرچند زیبایی انیمیشن ها و آزادی عمل در ترکیب های رنگ بندی و نور پردازی آزاد چیزی نیست که تو هر فیلم زنده ای بشه پیدا کرد .اینم بگم که یک زمانی انیمیشن ها به این دلیل که جزئیات زیادی نداشتن خیلی تو پنل های بزرگ جذابیت نداشتن اما امروزه وقتی رندر کردن تصاویر هفته ها طول میکشه ، میشه این مشکل رو کاملا حل شده دونست اما با این احوال فیلم زنده یه چیز دیگست . مثلا بافت صورت و جزئیات لباس تو فیلم ها چیزیه که تو کارهای واقع گرایانه ای مثل فاینال فانتزی یا انیماتریکس یا حتی ... بیوولف !  مممم ... نه بیوولف رو بزاریم کنار ، اما تو بقیشون نمیشه دید . بیوولف یه تجربه جالب بود که بهتره دست نخورده بمونه ...

حسین تقوی.

چند تست كوتاه

امروز داشتم دو قسمت "Transformers" را تست میکردم, در دو قسمت اين فيلم ما شاهد دو كيفيت متفاوت در صدا و تصوير هستيم! قسمت اول روي DVD صداي Dolby Digital 448 Kbit/s داره! و روي بلوري تراك Dolby TrueHD  من زياد موافق صداي دالبي ديجيتال نيستم به دلايل مختلف كه در مورد آن صحبت كردم, اما اينطور هم نيست كه اين فرمت روي مدياي خانگي اصلا قابل قبول نباشه, خيلي از فيلم ها هستند كه صداگذاري عالي روي دالبي دارند, البته اگر dts نباشه ميشه گفت عالي, دالبي در بهترين شرايط باز نميتونه با dts رقابت كنه, اين تجربه و نظر من هست قبول نداريد امتحان كنيد.

قسمت اول روي DVD صداي Dolby Digital داره و اصلا صداي در حد و اندازه اين فيلم بزرگ به بيننده نميده! تصوير هم روي دي وي دي آنچنان چيز جالبي از آب در نيامده! نويز در تمام زمان فيلم جزئي از فيلم هست, در صحنه هاي اگشن كم شدن وضوح تصوير كاملا روي پنل بزرگ محسوس است! رنگ هاي بسيار گرم فيلم آنچنان كه بايد Shine نيست! بنظرم دي وي دي قسمت اول مناسب ابعاد تصوير بالاي 40اينچ نيست,  جالب اينجاست نمايش اين فيلم روي نمايشگرهاي عريض جذابيت خيلي زيادي داره و حتما خواست کارگردان فیلم Michael Bay از تماشاگران در خانه تماشاي فيلم روي نمايشگرهاي تا حد ممكن بزرگ و عريض است. در قسمت دوم Revenge of the Fallen نسخه Big Screen هم توليد شد.

قسمت اول روي بلوري خيلي پيشرفت كرده, صداي Dolby TrueHD با دقت بالا يه حرفهاي براي گفتن داره! وضوع صداي افكت ها در كنار تفكيك خيلي بهتر در كانال هاي صدا از مشخصه هاي بارز صدا در بلوري قسمت اول هست, كمي هم فكر ميكنم صداي كانال LFE از كانال هاي ديگه جدا شده, مشكل كانال LFE در دالبي همانطور كه قبلا هم گفتم اين است كه كانال فركانس پائين تركيبي از پنج كانال صدا هست, و اگر كمي در صدا گذاري دقت نشه شاهد تاثير گذاري قوي از اين كانال بسيار مهم در نمايش خانگي نيستيم. اما روي Dolby TrueHD كمي اين وضعيت بهتر شده بود. تصوير روي بلوري خيلي نويز كمتري داره و اون آشفتگي تصوير در سكانس هاي اگشن ديده نميشه, رنگ ها خيلي درخشان تر هستند, همراه با نمايش بهتر جزئيات تصوير. سنسورهاي حساس من روي بلوري قسمت اول كمتر واكنش منفي نشون داد.

دي وي دي قسمت دوم Revenge of the Fallen دقيقا مشخصات دي وي دي قسمت اول را دارد, ديسك یک فقط امكان انتخاب سكانس هاي فيلم و انتخاب زبان و زيرنويس را دارد, براي اختصاص بيشترين فضا براي  حجم بيت ريت بالاتر و حفظ كيفيت تصوير در تمام صحنه هاي فيلم, صدا هم مثل قسمت اول Dolby Digital 448 Kbit/s هست, اما دي وي دي قسمت دوم از نظر صدا و تصوير قابل مقايسه با قسمت اول نيست! تصوير با نويز كم و گريني كه اصلا اذيت نميكنه, رنگ هاي Shine كه حتي روي پنل 50 اينچ  هم درخشش و جذابيت دارد, در مورد صداي فيلم ميشه گفت يكي از كاراي خيلي خوب هست, وضوح صداي افكت هاي خيلي بهتر شده, مخصوصا صداي تغيير شكل ربات ها خيلي دقيق تر شنيده ميشه. قسمت دوم روي بلوري تراك DTS-HD Master Audio داره و ميتونم بگم فوق العاده است, در مورد بلوري قسمت دوم صحبتي نميكنم چرا كه جناب آقاي تقوي تحليل دقيقي از بلوري قسمت دوم نوشتند اينجا بخوانيد.

Hellboy II از اون دسته فيلم ها هست كه هم روي دي وي دي و هم بلوري صدا و تصوير تستي خوبي داره, دوستان قديمي حتما يادشون هست حدود يك سال نيم پيش بود اولين تحليل بلوري كه نوشتم براي همين Hellboy II بود, اين فيلم هم روي دي وي دي تراك صوتي دالبي ديجيتال داره, و ميشه گفت صداي خوبي هم داره, وضوح عالي در افكت ها و صحنه هاي اگشن همراه با صداي 5.1 كاملا كاناليزه شده با ديالوگ قوي و جلو در صحنه هاي شلوغ از مشخصه هاي اين فيلم روي دي وي دي است.

تصوير Hellboy II روي دي وي دي به حد كافي اون وضوحي كه از اين فيلم انتظار داري را بهت ميده, در اين فيلم از فيلتر و افكت هاي رنگ زيادي استفاده شده, فضاي فيلم نياز به رنگ هاي گاه درخشان و گاهي كدر داره, نويز و گرين هم جزئي از اين فيلم هست, روي بلوري از ميزان نويز روي پنل هاي بزرگ تا حد زيادي كم ميشه, اما گرين ها سرجاشون هستند, البته نميشه گفت اين فيلم در تمام صحنه ها گرين كنترل نشده اي داره و اذيت ميكنه, در صحنه هاي ميزان گرين تصوير خيلي پائين هست و منو اصلا اذيت نميكنه, اين فيلم اگر روي پليرهاي تجاري و ارزان فرقي نميكنه دي وي دي پلير باشه يا بلوري اجرا بشه تصويري با نويز و گرين زياد همراه با آشفتگي رنگ داره, اما روي يك پلير درست حسابي تمام اين مشكلاتي كه گفتم  كاملا توسط پلير كنترل ميشه و تصوير خروجي بسته به قدرت پردازش و DNR پلير ميتونه متوسط تا عالي باشه, Hellboy II روي دي وي دي و بلوري ميتونه مرجع خوبي براي نمايش ميزان وضوح رنگ روي پنل هاي نسل جديد باشد. و براي تست قدرت نمايش رنگ و كنترل نويز و گرين در پليرها مرجع مناسبي است. صداي عالي فيلم در Dolby Digital 448 Kbit/s روي دي وي دي و DTS-HD Master Audio براي بلوري شرايط تست مناسبي را براي صدا فراهم ميكند.

اگر اين فيلم ها را معرفي ميكنم و در مورد آن تحليل مي نويسم (البته اين يك تحليل نيست بيشتر جنبه آموزشي دارد)  آشنائي شما با فضاي يك فيلم از نظر سمعي و بصري است, فيلم هاي هستند كه در پليرهاي مختلف تصوير متفاوتي را نمايش ميدهند, حتي با تعويض كابل ميشه روي اين فيلم ها تفاوت ها را متوجه شد, فيلم هاي هست كه بايد حتما براي تست داشته باشيد خيلي عنوان هست كه من نميتونم همه را اينجا معرفي كنم, خيلي ها را هم نديدم, بايد به درجه اي از قدرت تشخيص برسيد كه خودتون بتونيد تشخيص بدين اين فيلم صدا و يا تصوير تستي داره يا نه؟ حتي فيلم هاي هستند كه شايد يك يا دو صحنه مناسب تست صدا يا تصوير دارند! اون فيلم ها هم ارزش خريد و تست براي يادگيري دارند.

 درست مثل كلكسيونرها كه يك فيلمو فقط براي نوع پكيج و محتويات داخل آن ميخرند و كاري به خود فيلم ندارند, معمولا هم اين نسخه از فيلم خيلي زود تمام ميشه و با چند برابر قيمت اصلي در كل دنيا خريد و فروش ميشه, كلكسيونري از آمريكا يك توليد انحصاري در ژاپن را چند برابر قيمت ميخره, چرا كه ديگه توليد نميشه و شايد كلا 1000 نسخه از آن توليد شده باشه, چند سال يك بار هم كمپاني ها نسخه هاي memorial بيرون ميدن كه خيلي طرف دار داره و باز زود تموم ميشه, و دلال هاي كه اين نسخه ها رو خريدن بعد از مدتي در سايت هاي فروش معروف اقدام به فروش اين نسخه هاي نفيس ميكنند با چند برابر قيمت, خيلي ها در كل دنيا به اين كار علاقه دارند.

 شما هم اگر دنبال درك بالا از صدا و تصوير هستيد دنبال اين نباشيد كدوم فيلم را دوست دارم همان را بصورت اورجينال تهيه كنيد, خيلي از فيلم هاي پر طرف دار آنچنان مناسب تست نيستند, و البته بلعكس هم هست فيلم هاي بزرگ و پر طرف دار با صدا و تصوير فوق العاده براي تست هم زياد هست.

Blu-ray Review 2012

دو نسخه از فيلم ۲۰۱۲ روي بلوري به دستم رسيد, تك ديسك و سه ديسك, جالبه بدونيد نسخه تك ديسك اين فيلم خراب بود و تو هيچ پليري اجرا نشد! و كلي داستان درست كرد! اما خوشبختانه نسخه سه ديسك فيلم مشكلي نداره و سالمه

بعد از ديدن فيلم به خودم گفتم از ۲۰۱۲ تحليل صدا و تصوير نمي نويسم! اما جذابيت هاي صدا و تصوير اين فيلم اين اجازه را به من نداد!

 هيجان در فيلم از تايم ۴۵:۰۰ شروع ميشه, با زمين لرزه و شروع تخريب شهر, همين اول بگم ميزان "detail" در بلوري ۲۰۱۲ به شدت بالاست و ميزان "Grain" بسيار كم است.

ساختمان هاي عظيم در حال تخريب شدن هستند و صدها هزار قطعه همراه با شيشه خورده در همه جا پراكنده ميشه, فقط وقت ميخواد بشيني اين همه جزئيات را كه خود اين جزئيات خودشان همراه جزئيات هستند را بشماري! اينو ديگه تو هيچ فيلمي تا اين حد نديده بودم كه اشياي تخريب شده و پراكنده در هوا يا در حال ريزش از پل هاي در حال تخريب خودشون هم جزئيات كاملي براي ديدن داشته باشند! صحنه بلند شدن هواپيما از روي باند فرودگاه و شكافته شدن زمين پشت هواپيما تا زمان بلند شدن هواپيما اصلا از ميزان وضوح اشياي مختلف روي زمين كم نميشه! 

 صحنه ای که هواپیما از میان دو ساختمان شیشه ای عظیم و در حال فرو ریختن عبور میکنه, به حدي جزئيات تصوير بالاست كه من تصوير را ثابت كردم و داشتم دكوراسيون داخل ساختمان ها را با دقت كامل ميديدم! افرادي كه به لبه پنجره ها اويزان بودند و مردي كه در آن شرايط بر ميگرده و عبور هواپيما را نگاه ميكند, تمام اين جزئيات تصوير در 2 متري من بود و نه بيشتر! درخشش خيره كننده اي داشت تك تك اشيا در انعكاس نوري كه از شيشه هاي خورد شده منعكس ميشد, تصاويری كه از داخل هواپيما ديده ميشه و تمام شهر در حال فرو رفتن در عمق زمين هستند جزئيات تصوير باور كردني نيست به شكل عجيبي ميشه همه چيز را به راحتي ديد, حتي با جزئيات كامل!

 مردي كه راديو سيار داره و از روي تپه داره آخرين حرفهاشو ميزنه, الان دقيق يادم نيست چي ميگفت فكر ميكنم ميگفت امروز آخرين روز ايالات متحده هست! رنگ طلائي بسيار درخشان و زيباي كه نشانه فوران آتشفشان هست روي صورتش ديده ميشه, تو خیلی از سایت ها یک شات از این صحنه گذاشته شده؟

 در صحنه پرتاب شدن گدازه ها به سمت زمين و برخورد آنها با درياچه ميشه قطرات آب پخش شده در هوا را به راحتي ديد, با انعكاس نور بروي هر قطره اين زيباي دو چندان ميشه, اولين بار كه اين صحنه را ديدم به حدي برام جذاب بود كه صحنه را به عقب برگرداندم و دوباره صحنه را ديدم!

Texture پوست بازيگران در این فیلم در سکانس های مثل مرکز فرمانده ای و كلا فضاهاي بسته خیلی عالی و طبیعی هست, اما در سكانس هاي باز آنچنان نظرم را جلب نكرد! در اكثر موارد Texture جالبي روي صورت بازيگر اول مرد (John Cusack) نداريم! اگر دقت كرده باشيد افراد سياه پوست اكثرا در فيلم ها بافت پوستي با جزئيات بالا دارند, هميشه پوست اين افراد كمي عرق كرده و درخشان با جزئيات بالا ديده ميشه! در 2012 هم همينطور هست در كلوزآپ هاي كه ازصورت هنرپيشه هاي سياه پوست گرفته شده و مخصوصا (Danny Glover) تصوير كوچكترين گرين ناراحت كننده اي نداره و در پس زمينه اصلا نويزي ديده نميشه, مگر اينكه بلند ميشدم ميرفتم جلوي نمايشگر كه باز هم فكر نميكنم مورد ناراحت كننده اي پيدا ميكردم! در تمام فيلم نميشد ايرادي از فيلم در زمينه گرين و نويز پس زمينه گرفت, همانطور كه گفتم ما با يك فيلم كاملا Clear و با detail بالا در تصوير مواجه هستيم.

تراک صوتی DTS-HD Master Audio 5.1 مثل همیشه برای من به اندازه کافی هیجان آور هست, ديگه نيازي نبود با اين فيلم منو بد جور هيجاني كنه! تصوير كه داشت از كيفيت و تميزي منو ميكشت, صدا رو هم بهش اضافه كنيد ببينيد من چي كشيدم بار اول كه فيلمو ديدم.

۲۰۱۲ به اندازه ای که جزئیات بصری دارد, افكت هاي صوتي ناب و با تفكيك فوق العاده بالا در هر كانال صدا هم دارد! صدا به شكل عالي با تصوير هماهنگ هست, يعني اينكه در صحنه هاي تخريب و انفجارها ما فقط شاهد يك افكت مخصوص صحنه نيستيم, در لحظه شاهد دها صدا در كانال هاي صدا هستيم كه بطور كاملا كاليبره شده شنيده ميشه! افجار, تخريب ساختمان ها, جيغ و داد مردم, شيشه هاي پراكنده در هوا, ريزش زمين و... همه و همه بطور زيبا و هيجان آوري در كانال هاي صدا بطور كاملا تفكيك شده شنيده ميشه! بطوري كه يه جاهاي از فيلم من خشكم زده بود! اولين بار بود فيلمو ميديدم و اون هم روي ولوم تقريبا 4/2 با صداي DTS-HD الان كه دارم دوباره بحش فكر ميكنم  فشارم ميره بالا و دوست دارم ول كنم برم فيلمو براي خودم دمو كنم:)

صحنه فوران آتشفشان و پرتاب شدن گدازه ها به سمت زمين خيلي براي تست كانال هاي ساراند عالي هست, حركت تكه هاي گدازه را به شكل كاملا طبيعي از بالاي سر احساس ميكنيد! تو همين صحنه وقتي تكه هاي گدازه به درياچه اي كوچيك برخورد ميكنه ميشه به راحتي صداي قطرات آب پراكنده شده در هوا را شنيد! حتي به تفكيك قطرات آب صدا وضوح دارد! تو همين سكانس صداي افكت به حدي قدرت و DSP بالا داره كه وقتي تكه هاي گدازه به زمين برخورد ميكند و تكه هاي سنگ خاك پاچيده ميشه به سمت دوربين كافي روي يك صندلي بدونه پشتي نشسته باشيد, ميدونيد چه اتفاقي ميفته؟ از عقب زمين ميخوريد

دوباره مجبورم بگم صدا و تصوير 2012 براي من عالي بود و واقعا لذت بردم و خواهم برد در تست هاي بعدي كه از اين فيلم در سيستم هاي مختلف خواهم داشت.


خوب حالا که با هم تحلیل بلوري ۲۰۱۲ را خواندیم, من يه توضيح كوچيك در مورد اين فيلم بدم؟اين هم يه جور بانس فيلم هست ديگه

 من از فيلم هاي كه به شعور بيننده توهين ميكنه اصلا خوشم نمياد! مرگ هاي قهرمانانه, نجات در اخرين لحظه و... حال آدم بد ميكنه و اين حس بهم ميده كه داره به شعورم به عنوان يك بيننده  توهين ميشه, من يك بار بيشتر فيلم تايتانيك كامرون را نديدم و ديگه هيچ وقت حاظر نيستم حتي بخشهاي از اين فيلمو ببينم؟ به قول "دكتر اكبر عالمي" كه ميگفت من تو سينمايي كه فيلمو تماشا ميكرديم آخراي فيلم به دوستي كه همراهم بود ميگفتم بابا من ميدونم تو قراره بميري پس زودتر بمير ما هم بعد از 3 ساعت از سالن بريم بيرون خسته شديم ديگه!

 آخراي اين 2012 هم براي من همينطور شده بود! من فكر نميكنم هيچ بچه مدرسه اي فكر ميكرد كشتي گير كرده در بين صخره ها موفق نميشه نجات پيدا كنه و همه سرنشينانش كشته ميشن! اين كشتي نوح امريش فقط زرافه و فيل كم داشت تا يك كشتي نوح كامل بشه! البته اينجا ما سه تا كشتي ميبينيم! با يك كشتي ديگه كافي بود كاپيتان هم با عصا بياد وايسه جلوي كشتي! بعد در آخر فیلم باز شدن دروازه ها و اون نور خورشيد و مردم نجات يافته با خوشحالي ميان رو عرشه كشتي و خوشحال كه نجات پيدا كردن! اما معلوم نيست اين آدم هاي نجات يافته اميدشون به كجاست؟ البته اميد همه ما به خداوند هست, اما در اين فيلم فرق ميكنه! به گفته فرمانده كشتي يا زير دريائي يا چيزي بين اين دو, بيش از 70% دنيا را آب گرفته, چيزي هم كه از آمريكا نمونده, پس اين آدم ها خوشحال دارن به كجا ميرن؟ شايد هم اون بخشهاي خشكي كه از زمين نشان داده ميشه "اسرائيل" هست. داستان منجي يهوديان و ظاهر شدنش از اورشليم را هم كه حتما ميدونيد؟ آيا نجات يافتگان اين فيلم قوم بني اسرائيل نيستند؟

 فيلم هاي آخرالزماني در اين سالها زياد ساخته شده, و 2012 ديگه آخر همشون بود, هاليوود در فيلم هاي زيادي آمريكا را منجي بشريت نشان داده اما در بين اين همه فيلمي كه ساخته شده فيلم هاي مثل سه گانه ماتريكس و اين آخري 2012 ديگه خيلي دستشون رو شده در نشان دادن آمريكا به عنوان نجات دهنده بشريت و الغاء اين نكته كه فقط آمريكاست كه ميتونه بشريت را از هر بلايي نجات بده!

تو ماتريكس كه مستقيما به اسم "يعقوب" اشاره ميشه! يعغوب در زبان ابري يعني اسرائيل! در اون فيلم ديالوگي هست كه ميگه مواظب پسر من يعقوب باش كه در كشتي تو هست! توجه كنيد ميگه مواظب اسرائيل باش! اين ديگه تخيلات من نيست, اين همه هزينه ميشه براي ساخت اين فيلمها آيا فقط براي سرگرمي؟ و گيشه است؟ نه هدفي فراتر از صنعت سنما پشت اين گونه از فيلم ها هست؟اصلا مگه میشه امریش یه فیلم صرفا سرگرم کننده ساخته باشه اون هم با این همه شعارهای به سطح آمده؟ فیلم های شبیه به ۲۰۱۲ کم نیست!  فیلمی مثل روز استقلال که خیلی واضح داره صحبت میکنه که منجی یک صهیونیسم هست! یا جنگ دنیاها اسپيلبرگ, خود اسپیلبرگ داره میگه من این فیلمو بعد از ۱۱ سپتامبر ساختم! تو فیلم داره اشاره میشه این هیولاها تروریسم هستند, دختر بچه از باباش تو ماشين ميپرسه, امروز مشخصه تروريسم به كي ميگن؟

 شايد براتون جالب باشه كه بدونيد در 40 سال پيش كمپاني ژيلت براي تبليغ تيغ هاي ريش تراشي خودش با همكاري كمپاني هاي فيلم سازي روشي را ابداع كرده بوده كه فكر نميكنم تا به امروز نمونه اي داشته باشد, همانطور كه ميدانيد در نمايش فيلم در سينما از 24 فريم در ثانيه استفاده ميشه, در آن زمان اسم ژيلت را به فاصله هاي مشخص به جاي يك فريم جايگزين ميكردند, چشم قادر نبود در سرعت 24 فريم بر ثانيه اين تصوير بسيار سريع را ببيند اما در دراز مدت مغز تصوير ژيلت را در خود ثبت ميكرد! ژيلت پوسترهاي بزرگ خود را كه دقيقا همان تصويري كه به جاي فريم هاي فيلم جايگزين شده بود را در خروجي سالن نصب ميكرد, تماشاگر در هنگام خروج از سالن و ديدن لوگو و اسم ژيلت اين احساس را داشت كه چقدر اين لوگو و اسم براش آشناست! و اين در ذهنش براي خريد ثبت ميشد.

اكثر توليدات مطرح امروز هاليوود داره همين كارو با بيننده جهاني خود ميكنه, اول اينكه آمريكا منجي عالم هست و دوم اسرائيل در خطره و اگر نجم بيم اسرائيل از دست رفته...

خلاصه 2012 تو همه چي آخرش هست.

X-Men Origins: Wolverine DVD & Blu-Ray Review

مدت زیادی هست هیچ تحلیلي از فیلم های دی وی دی نوشته نشده! بعد از شروع دوباره Home Theater كه اصلا تحليل نوشته نشده! اين اصلا خوب نيست, بيش از اندازه به فرمت بلوري پرداخته شد, و حق دي وي دي اين وسط داشت ضايع ميشد. امروز فرصت شد يه نگاهي به دي وي دي قسمت چهارم سري فيلم هاي X-Men بندازم, و تحليل مختصري ازش بنويسم.

X-Men در هر چهار قسمت رنگ هاي گرم و Grain نسبتا به جا و كنترل شده اي داره, در قسمت دوم و چهارم ميزان گرين كمتر هست, بلعكس قسمت اول و بخصوص سوم كه گرين نسبتا بالاست! در قسمت سوم (The Last Stand) كنار درياچه و ديدار Jean با Scott ميزان گرين و نويز در پس زمينه افتضاح بالاست اما در كل قسمت سوم تصوير خوبي داره, صدا هم كه عالي, روي دي وي دي تراك dte-es 6.1 دارد و روي بلوري DTS-HD Master Audio 6.1

تصوير Origins: Wolverine تا حدودي شبيه به قسمت اول هست, مخصوصا سكانس هاي داخل كافه و مبارزه در شب منو ياد تصوير كدر با كنتراست پائين در قسمت اول ميندازه, تصوير در كل فيلم يك دست نيست! در سكانس هاي وضوح و كنتراست ميشه گفت خوبه و در سكانس هاي ضعيف هست! صحنه بيرون آمدن Logan از داخل مخزن آب يكي از صحنه هاي مهم براي كارگردان بوده و هرچي داشته براي خوب درآمدن اين صحنه گذاشته! ميشه گفت وضوح تصوير خوبي هم داره اين صحنه, چيزي كه در قسمت چهارم امتياز نسبتا خوبي ميگيره يك دست بودن تصوير در سكانس هاي اگشن و سريع هست, صحنه هاي تعقيب و گريز با موتور در جنگل تصوير با جزئيات بالاي نمايش داده ميشه و مشخص در اختصاص بيت ريت روي صحنه هاي اگشن كار شده, صحنه پائين پريدن Logan از آبشار نيز با اينكه فاصله دوربين زياده اما وضوح تصوير در تمام طول صحنه بدونه ايجاد سايه در كناره ها حفظ ميشه.

چيز زيادي نميشه در مورد صداي Origins: Wolverine روي دي وي دي  گفت, تراك دالبي ديجيتال 5.1 آنچنان وضوح و تفكيك بالاي به من نميداد, تنها ديالوگ نسبتا خوب شنيده ميشد, صداي افكت جريان قوي در كانال هاي ساراند نداشت! و احساس يك فضاي سه بعدي در صدا ايجاد نميشد.

 كانال فركانس پائين LFE نسبتا تاثير گذار بود و خوب اجرا ميشد, انفجار كلبه جزئيات افكت خوبي داشت,هم روي فركانس پائين گرفتگي كمي احساس ميشد و هم در تفكيك قطعات پراكنده در هوا وضوح خوبي داشتيم.

 اين نكته را هم بگم من خيلي در تست صدا و تصوير سخت گير هستم و به كوچكترين جزئيات اهميت ميدم, اگر جايي گفتم خوبه اطمينان داشته باشيد كه خوبه, و اگر گفتم مشكلي داشت حتما اينطور نيست كه در كل بي ارزش هست,در آن صورت اصلا تحليل نميكنم و ميگم افتضاح بود.

انتظار من خيلي بالاست و بايد صدا و تصويري كه ميبينم روي من تاثير گذار باشه تا بگم عالي يا فوق العاده هست.  

 X-Men Origins: Wolverine روي دي وي دي در صدا و تصوير متوسط بود.

 يه كوچولو هم در مورد بلوري فيلم بنويسم كه پرونده اين فيلم در تمام موارد بسته شود.

تصوير روي بلوري با جزئيات نسبتا خوبي نمايش داده ميشه, رنگ ها درخشان تر و زيبا تر ديده ميشود, جزئيات تصوير در سكانس هاي تعقيب و گريز دقت بالاي در نمايش اجزاء صحنه داره, حتي در صحنه هاي كه دوربين به زمين نزديك است جزئيات تصوير حفظ ميشه, Texture پارچه و كت چرمي هنرپيشه خيلي بهتر نمايش داه ميشه, نماهاي كه از بالا نشان داده ميشه جزئيات تصوير در حد قابل قبول و خوبي است. رنگ هاي گرم فيلم با اينكه به خواست كارگردان آنچنان درخششي ندارند در بلوري كمي درخشان تر و يك دست تر هستند.

پيشرفت اصلي در بلوري Origins: Wolverine در صدا است, تراك DTS-HD Master Audio صداي اين فيلمو دگرگون كرده, وضوح بسيار عالي در سايش چنگك هاي Logan با فلز خيلي وضوح عالي داره به راحتي ميشه جرقه هاي ايجاد شده در فضا را به تفكيك شنيد.

 صدا در کانال های ساراند قدرت داره میشه با ولوم ۴/۱ جا به جای شدن هوا را بین کانال ها حس کرد, انصافا صدا تاثيرگذار است.

به نظر من در اين مجموعه قسمت دوم (United) بهترين صدا و تصوير را داره و امتياز خوبي ميگيره, قسمت سوم (The Last Stand) هم تصوير گرم و زيباي داره اگر مشكل نويز و گرين در بعضي از سكانس ها نبود! ميگفتم خيلي خوبه, صدا در قسمت سوم به علت dts-es 6.1 بودن خيلي تاثير گذاره, كانال مركزي ساراند خيلي خوب در صحنه هاي اگشن صدا گذاري شده و ميشه گفت يك es 6.1 كامل است.

اين نكته را هم بايد بگم هر چهار قسمت X-Men صدا و تصوير تستي خوبي داره و ميتونه مرجع خوبي براي تست صدا و تصوير باشد.

GODZILLA - Blu-ray

حیف ! فقط میشه گفت حیف .

این فیلم اونقدرها قدیمی نیست که بخوایم نا مطلوب بودن تصویر فیلم رو گردن سال تولید فیلم بندازیم . حداقل تو ایران و لطف ارادتی که ماها به محصولات ژاپنی داشتیم همه ایشون رو ( گودزیلا ) میشناسن دیگه همه حداقل یه بار دست پخت رولند امریش رو دیدند . ( اون تیکه تو سینمای فیلم پرسپولیس رو که دیدید ؟ ) . به نظر من با اینکه زمین و زمان از فیلم بد نوشتن ولی فیلم سرگرم کنندست و تو زمان خودش جلوه های ویژه خوبی داشت . اتفاقا تو همین کشور خودمون دلیل ضعف فیلم رو همین جلوه های ویژه کامپیوتری می دونستند و می دونن . برای کارهای بعدی امریش هم نقدهای زیادی بر همین منطق نوشته شد . قبول که تو این فیلم های این جناب اندیشه های والای انسانی که فلسفه های پیچیده آسمانی گره نمی خورن ولی حداقل سرگرم کننده هستن . تازه به نظر من همین SFX ها خودش هنره . شاید چون تو کشور ما کسی آنچنان از پروسه پیچیده و زمان بر جلوه های ویژه خیلی آشنا نیست اینطور قضاوت ها منطقی به نظر بیاد .

اینجا فکر می کنن یه متخصص جلوه های ویژه پشت یه کامپیوتر خیلی گنده نشسته و احتمالا پای چپشو انداخته رو پای راستش ( شایدم بر عکس ) و با یه دستش فنجون قهوشو گرفته ( حالا دست چپ و راستش اینجا خیلی فرقی نداره چون خبر نداریم که طرف چپ دسته یا راست دست ) بعد مثلا پیتر جکسون بدو بدو میاد تو اتاق این آقا و میگه SFX فیلمش رو زمین مونده و داره ضرر میده . این آقا هم با اون یکی دستش که توش فنجون قهوه نیست ، ۴ - ۵ تا کلید رو فشار میده و از اون ور نسخه نهایی رو تحویل پیتر میده . هنوز پیتر جکسون از اتاق نرفته بیرون که کامرون برای فیلم جدیدش میپره توی اتاق تازه بیرون در هم اسپیلبرگ داره با یه کارگردان ناشناخته سر اینکه کی اول رسیده دعوا می کنن !

چقدر حرف بی ربط زدم . برگردیم سر همون هیولای گنده خودمون . تصویر فیلم تو نسخه دی وی دی تصویر خوبی بود اما تو نسخه بلوری تصویر در حد و اندازه یه مارمولک خونگی هم نیست چه برسه به گودزیلا ! البته انقدر هم که من گفتم فاجعه نیست چون در غالب موارد فیلم تو محیط های تاریک و کم نور فیلم برداری شده و تقریبا تو تمام صحنه های شهر نیویورک هوا بارونی هستش و خب این قضاوت رو سخت میکنه . اما با این حال به نظرم فیلم می تونست حداقل تصویر درخشانتر و پر جزئیات تری تو چند صحنه روشن و باز اول فیلم ارائه کنه . تو صحنه هایی که جلوه های ویژه هست مثل اواخر فیلم و صحنه هایی که داخل اون ساختمان پر از بچه گودزیلا ! ، تصویر رو المانهای CG ضعف داره که خب تا حدودی طبییعیه . به هر حال یه عنوان کاتالوگه و نه چندان محبوب !

از تصویر که بگذریم میرسیم به شاهکار صدای فیلم که حسابی از تصویر سر تره و اصلا فوق العادست . تمام افکت ها بجا و با حجم مناسب استفاده شدن . صدای بارون ممتد که تو صحنه های شهر همیشه هست و یا صدای شلیک از اسلحه های مختلف و بر خورد ها و انفجارها . در واقع هر جا سر و کل نقش اول فیلم پیدا میشه صحنه ها پر از صداهای خوب و به شکل مناسب کانالیزه شده هستش .

از بهترین صحنه ها دو تا صحنه در اواخر فیلمه . یکی سکانس نسبتا طولانی تعقیب گریز با تاکسی که روی پل اصلی شهر ختم میشه  ( این امریکایی ها چقدر از نماد این پل تو فیلماشون استفاده می کن ولی الآن اصلا اسمش یادم نمیاد ! ) و اون یکی صحنه انفجار بزرگ اون ساختمان پر از هیولای آخره فیلم هستش .

تو بانس های دیسک یه سری صحننه های نبرد فیلم های قدیمی گودزیلا هست که خاطره انگیزه . صحنه های از فیلم های ژاپنی که یه زمانی رو بورس تلویزیون خودمون بود . با دیدن این فیلم از الآن دلم آب میشه برای فیلم جدید امریش !

Terminator Salvation Blu-ray Review

بلوري قسمت چهارم ترميناتور تقريبا ده روز بعد از پخش به دستم رسيد, ترميناتور از فيلم هاي واقعا مورد علاقه من هست و بايد هر چند وقت يك بار برم سراغ یكي از قسمت ها و براي نميدونم چندمين بار يك بار ديگه صحنه هاي مورد علاقم را ببينم, يا اينكه بشينم صحبت هاي كارگردان و بازيگرهاي فيلمو نگاه كنم.

فيلم در سه قسمت گذشته فقط در قسمت دوم روي بلوري صدا و تصوير قابل قبولي داره! اما در قسمت اول و سوم آنچنان چنگي به دل نميزنه! نميدونم چرا قسمت سوم روي بلوري اصلا منو راضي نكرد! در حالي كه دي وي دي اين قسمت صدا و تصوير خيلي عالي داره, دي وي دي قسمت سوم تراك DTS داره اما روي بلوري صدا PCM هست!

صدا و تصوير قسمت چهارم روي بلوري واقعا فوق العاده هست, تصويري سرد و بسيار تميز و صداي به شدت كريستالي و پرتوان در افكت و ديالوگ

تصوير فيلم  در صحنه هاي روز خاكستري و غبار گرفته هست, اين غبار در سكانس هاي شب هم در پس زمينه تصوير ديده ميشه, دليل استفاده از اين فيلتر رنگ نشان دادن دنياي است كه در اثر انفجارهاي اتمي نابود شده و تمام زمين را غبار اتمي فرا گرفته, در صحنه شليك John Connor با مسلسل به روبات از داخل هلكوپتر حركت اين دود و غبار از جلوي دوربين نيز ديده ميشه

كارگردان فيلم (MCG) به شدت به كلوزآپ گرفتن از هنرپيشگان و به خصوص John Connor تاكيد داشته و انصافا كيفيت و وضوح تصوير در تمام كلوزآپ ها عالي, شايد اولين نكته اي كه نظر را در كلوزآپ ها از صورت Connor جلب ميكنه دقت تصوير در نشان دادن موهاي صورت هنرپيشه هست! انگار كارگردان خواسته كيفيت تصوير را روي Full HD نشان بده! در صحنه هاي داخل زيردريايي و مرکز فرماندهی با اون رنگ سبز كه فوق العاده مستعد Grain هست تصوير گرين خيلي كمي داره تنها شايد در چند صحنه كه Connor و  همسر اون كنار هم هستند و يا صحنه اي كه Connor روي ميز نشسته و به نوار ضبط شده گوش ميكنه و چند صحنه مشابه ديگه مقدار كمي گرين داشته باشيم كه اصلا امتياز منفي نداره, ميزان نويز ديجيتال در پس زمينه واقعا كم و قابل قبوله و به هيچ عنوان منو اذيت نميكنه.

 Texture  تصوير در اين فيلم واقعا براي من لذت بخشه, اصلا مگه ميشه فيلمي تك رنگ باشه اون هم رنگ هاي سرد و بافت پوست و اشيا خوب نباشه؟ در Terminator Salvation كه فوق العاده هست.

بافت پالتوي Marcus و خز دور يقه كت Connor وضوح عالي داره مخصوصا پالتوي Marcus كه ميشه بافت اون را از دور هم به وضوح ديد!

شن هاي روي زمين و خرده سنگ ها تفكيك عالي داره و در تمام صحنه هاي فيلم فكر را به اين نكته منحرف ميكنه كه كارگردان خواسته ما اين تفكيك و وضوح را ببينيم, در صحنه پمپ بنزين بعد از انفجار يكي از اتومبيل ها و پرتاب شدن قطعات آن با فاصله زيادي كه دوربين داره ميشه قطعات متلاشي شده را در هوا با تفكيك بالا ديد!

كيفيت تصوير Terminator Salvation بروي بلوري براي من واقعا عالي هست.

صدا در Salvation روي DTS-HD Master Audio فكر ميكنم داره اوج كيفيت صوتي خود را نشان ميده و اصلا ديگه جاي براي ارزاندام ديگر فرمت ها نميزاره! باور كنيد دارم بدونه كوچكترين تعصب و بزرگنمايي ميگم وضوح و تاثير گذاري صداي افكت در Terminator Salvation كم نظيره, ميدونم در خيلي از فيلم ها گفتم صدا بهترين هست يا كم نظيره و اين سوال پيش مياد كه بهرنگ هر فيلمي كه دوست داره را ميگه  شگفت انگيزه, خودم هم گاهي فكر ميكنم كدام فيلم برام از نظر صدا بهترين هست؟ اما نميتونم به اين سوال جواب بدم! هر فيلمي حال و هواي خودش را داره و  نوع افكت ها فرق ميكنه, فيلمي را من ميگم صداش فوق العاده هست كه در تمام مدت و تمام سكانس ها افكت و ديالوگي يك دست و Dynamic داشته باشه, نه در يك يا چند صحنه. در اين فيلم در تمام مدت صدا عالي.

 نكته اي كه بايد به آن اشاره كنم صداي LFE در اين فيلم هست كه واقعا ساب ووفر شما را به كار ميندازه و لحظه اي اجازه نميده سالن نمايش شما لرزش نداشته باشه مخصوصا در برخوردها و انفجارها شاهد صداي فركانس پائين ويرانگري هستيد كه در چند صحنه منو شكه كرد!

در صحنه اي پمپ بنزين كه اشاره كردم روبات غول پيكر به يكي از اتومبيل ها شكيك ميكنه صداي افكت انفجار يكي از بهترين ها در اين فيلم هست صداي انفجار با لود سنگين اما كاملا شفاف بدونه حالت گرفتگي براي افكت هاي ديگر مثل متلاشي شدن اتومبيل كه به وضوح در اون پيك صوتي شنيده ميشه, كاملا مشخصه كارگردان خواسته اين صحنه در صدا و تصوير چيزي كم نداشته باشه.

ديالوگ هم در صحنه هاي اگشن كاملا شفاف و بدونه محوشدگي شنيده ميشه و در هيچ صحنه اي من احساس نكردم  افكت ها سنگين روي ديالوگ تاثير منفي گذاشتند.

 صداي شليك  اسلحه ها قدرت و وضوح عالي داره حتي در بارگذاري خشاب ها شاهد صداي بسيار شفاف با ديناميك بالا هستيم تو خيلي از فيلم ها صداي مسلسل و اسلحه هاي مختلفي را ميشنويم اما انگار روي اصلحه يك صدا خفه كن خراب گذاشتن كه نه ميتونه كاملا جلوي صدارو بگيره نه اجازه ميده صداي اسلحه قدرت خودش را نشون بده! اما در ترميناتور صداي تك تك اسلحه هاي با قدرت و وضوح شنيده ميشه صداي كه بايد به بيننده قدرت و سرعت شليك را نشون بده, افكت هاي صوتي مربوط به ترميناتورها هم بسيار عالي بود, احساس فلزي بودن و سايش فلز با وضوح و دقت بالاي شنيده ميشه

 نميدونم چرا بعضي از سكانس هاي فيلم ها روي صدا از ذهنم پاك نميشه! مثل صحنه پائين آمدن تانك از تپه در Saving Private Ryan با اون فركانس پائين ميشه سنگيني تانك را به وضوح حس كرد, خيلي مهارت مي خواد صداي در اين حجم صوتي با وضوح و بدونه گرفتگي و محو شدن ديگر صداها اجرا بشه. چند وقت پيش بود هوس كردم بشينم قسمت هاي جالب سه گانه ژوراسيك پارك را ببينم, باور نميكنيد من هنوز از صحنه حمله دايناسور تي ركس به ماشين بچه ها در شب روي صداي DTS ميترسم!

طراحي Moto-Terminator هم به نظرم خيلي جالب بود  اینجا در سه زاويه مختلف با كيفيت بالا ببينيد.

صدا و تصوير  Terminator Salvation به نظرم ميتونه مرجع خوبي براي تست سيستم باشه, اين فيلم را براي تست سيستم هاي متوسط رو به بالا حتما پيشنهاد ميكنم هم روي دي وي دي هم بلوري

DVD & Blu-ray case

مدتي هست دارم با چند توزيع كننده دي وي دي و بلوري مذاكره ميكنم و اشكالاتي كه در بعضي از توليدات اين كمپان ها مطرح هست را بهشون تذكر ميدم, اما تا به امروز هيچ نتيجه اي نداشته! همگي جواب ميدن اما دليل راضي كننده اي ندارن براي من! فقط ميگن ما تلاش ميكنم بهترين كيفيت را ارائه كنيم, انگار فقط كيفيت محتويات ديسك براشون مهمه و زياد در بعضي از توليدات به بسته بندي توجه نميكنند!؟

مشكلاتي مثل طراحي بد توپي نگهدارنده ديسك داخل قاب كه يا باعث در آمدن ديسك از جاي خود شده و تا به دست ما برسه كلي خط افتاده روي ديسك! مثل همين امروز كه دو تا كار جديد به دستم رسيده كه يكيش از كاراي Sony Pictures هست ديسك افتاده بود داخل قاب و كلي خط هاي ناجور روي ديسك افتاده   واقعا يكي از بدترين قاب هاي بلوري كه سوني از اون استفاده ميكنه محصولات amaray هست!

و يا مثل قاب هاي Steelbook كه Disc holder از پلاستيك خشك ساخته ميشه و بايد ديسك را با فشار از جاي خود خارج كني! در بعضي از كارها واقعا به سختي ديسك خارج ميشه و جاي توپي قاب ميفته روي انگشت دست!

 سيني ديسك در كاراي digipak از پلى پروپلين ساخته ميشه كه پلاستيك خشكه, در بعضي از كارها توپي سيني تو قالب گيری از حد استاندارد كوچكتره و ديسك اصلا تو جاي خودش ثابت نيست و به راحتي بيرون ميوفته! خودم چند تا كار دارم كه مجبور شدم با حرات و نوك سوزن كمي قلاب هاي نگهدارنده ديسك را از هم باز كنم تا بتونه ديسك را نگه داره!

تو قاب هاي بلوري به نظر من كاراي Elite كمپاني viva خيلي با كيفيت تر و بهتر از amaray يا scanavo هست, مشكل قاب هاي amaray نداشتن حلقه برجسته دور توپي قاب هست! بطوري كه ديسك كاملا مي چسبه كف قاب! خود توپي هم ارتفاع زيادي داره و نميتونه ديسك را ثابت نگه داره و ديسك لق ميزنه تو قاب! اون حلقه برجسته دور توپي باعث ميشه ديسك با فشار به توپي بچسبه و با يك فشار اندك به توپي ديسك بيرون بزنه, اما تو اكثر توليدات amaray اين حلقه برجسته نيست! حالا چرا نميدونم!

اين قاب هاي Eco-Box هم كه ديگه شاهكار هستند! پشت و روي قاب را با اشكال مختلف خالي ميكنند براي صرفه جويي و اينجور حرفها, قاب كاملا موقع خارج كردن ديسك دفرمه ميشه! 

 تو خيلي از توليدات دي وي دي يا بلوري ها كاور فيلم از قاب بزرگتره و از نايلون روي قاب بيرون ميزنه! دليل هم باز فكر ميكنم كوچيك تر بودن نايلون روي قاب هست! چرا بالا و پائين قاب هاي دي وي دي و بلوري را باز ميزارن؟ ميشه بعد از كار گذاشتن كاور فيلم دستگاه دو سر قاب را مثل كنارهاي قاب دوخت پلاستيك بزنه تا كاور كاملا در جاي خودش ثابت بشه؟

چرا بعضي از دي وي دي ها قاب شفاف دارن و بايد كاور فيلم چاپ دو طرفه داشته باشه اما فقط روي كاور چاپ داره و از داخل كاور سفيده در صورتي كه قاب شفاف هست و بايد كاور از داخل هم چاپ داشته باشه! يا همين قاب هاي آبي بلوري در بعضي از كارها كاور چاپ يك طرفه داره؟ و داخل قاب سفيده؟ اصلا به نظر من نبايد قاب هاي بلوري را از داخل شفاف طراحي ميشد! زيباترين چاپ هاي داخلي هم جلوه اي نداره تو قاب آبي!

 تمام اين سوالات را من از چندين كمپاني توليد كننده پرسيدم اما هيچ جوابي درستي به من ندادن! شايد با توليد كننده هاي قاب وارد مذاكره بشم

Transformers 2 - Revenge of Fallen Blu-ray

ندیده و نشنیده میشه توقع داشت که برای یک همچین فیلمی همه چیز در نسخه ویدئوی خانگی بی عیب خواهد بود . واقعا هم همینطور بود . تصویر یکنواخت و خیلی خوبی رو در تمام مدت دو ساعت و بیست دقیقه میشه تجربه کرد . رنگها به طور عالی پرداخته شدن ، سطح رنگ سیاه عالی بود و فیلم تقریبا هر جا که نیاز بود گرین داشت ، اونم نه جوری که تو ذوق بزنه . نکته جالب این بود که تو صحنه هایی که غالب تصویر جلوه های ویژه بود و تحرک خیلی بالایی هم داشتن تصویر به مراتب درخشنده تر از صحنه هایی بود که عاری از تحرک و جلوه های ویژه بودن ! چیزی که بطور معمول بر عکسش باید اتفاق بیوفته و تو کارهای نسبتا قدیمی مثل فارست گامپ به وضوح مشخصه . البته بخش زیادی از موضوع بر میگرده به پیشرفت تکنولوزیک در زمینه تبدیل سورس های ویدئویی .

چند سکانس بی نظیر تو فیلم هست مثل صحنه نبرد داخل جنگل . این صحنه واقعا درخشش بی نظیری داره . رنگ سبز پس زمینه و جزئیات هم فوق العادن . اما صحنه های پایانی فیلم مخصوصا صحنه مربوط به رباتی که همه چیز رو می بلعید و بهتر از اون صحنه ای که از بالای هرم بزرگ گرفته شده انقدر جزئیات دارن که آدم سر گیجه میگیره . مثل این رو فقط تو صحنه های IMAX فیلم DARK KNIGHT دیده بودم . اونجا هم انقدر وضوح و جزئیات بالا بود که تو صحنه ای که نمایی از کل شهر رو نشون میده میشه تعداد پنجره های شهر رو شمرد ! اینجا هم همین اتفاق در مورد اجزای بدن روبات ها و تخته سنگهای اهرام بزرگ میوفته !

بیشتر فیلم به تعقیب و گزیر و زد و خورد میگذره اما چندجایی که کلوزآپ از صورت یا بدن بازیگر ها هست هم تصویر خوبه . اصولا اگه بشه گفت صحنه های بسته و محدود فیلم خوب هستن حتما میشه در مورد صحنه های باز با دید وسیع کلمه " معرکه " رو بکار برد . نمی خوام بی خود شلوغش کنم اما واقعا بعضی جاها تصویر برای قاب تلویزیون بزرگ بود ! واقعا تصویر داشت از تلویزیون می ریخت بیرون ... لذت واقعی رو کسایی بردن که این فیلم رو تو سینماهای خوب تماشا کردن بخصوص اینکه گویا ۲ - ۳ دقیقه صحنه IMAX هم داشته که من تو این نسخه ندارمش و مخصوص نسخه Big Screen Edition فیلم میشه . دیسک اول فیلم ، تمام و کامل مخصوص فیلمه و فقط یه ترک صوتی کامنتری توش هست ، نه ویوئوی مرتبطی نه حتی تیزر و تریلری . همه فضای خالی دربست خرج پیکسل های خود فیلم شده .

البته مثل قسمت اول فیلم شاید بشه تو بعضی از صحنه اغراق رو در کنتراست تصویر دید که شاید برای بعضی ها خوشایند نشه که البته میشه تا حدودی با کالیبره کردن تلویزیون اصلاحش کرد ، البته اگه معتقد به همچین ایرادی باشین !

مثل تصویر فیلم صدا هم فوق العاده بود . اگر بخواین کیفیت و قدرت سیستم صوتی تون رو به رخ کسی بکشین هیچ فیلمی بهتر از بلوری این فیلم پیدا نمی کنین . کانالیزه بودن صدا فوق العادست . صدای شلیک یا قدم برداشتن ربات ها یا به در و دیوار خوردنشون یا حرکت جنگنده ها و حتی ترمز کزدن ماشین ها همه و همه عالی کار شدن . من سیستم صوتی خیلی خوبی ندارم اما با این حال خیلی لذت بخش بود .تو صحنه های آرام و بدون زد و خورد هم جزئیات دقیق و به جاست و تغییر جهت صدا رو بخوبی می تونین بشنوین .

خود فیلم هم شاید به خوبی ( یا شایدم تازگی ) فیلم اول نباشه اما خب هر کسی میدونه وقتی سراغ همچین فیلمی چه چیزی عایدش میشه . تنها افسوسی که بعد از دیدن فیلم به دلم موند این بود که چرا نتونستم بخاطر خودخواهی چند نفر کج سلیقه ، مثل همه مردم دنیا ، یه شب پنج شنبمو خرج دیدنش تو سینما بکنم ...

Death Race Blu-Ray

مدتي بود فيلمي در اين حد از كيفيت صدا و تصوير به دستم نرسيده بود, اما Death Race دوباره توانست انتظارات منو از يك صدا و تصويري بي نقص براورده كنه.
استاندارد تصوير براي بلوري MPEG-4 AVC است, و براي صدا تراك صوتي DTS-HD Master Audio 5.1 دارد.
اگر تحليل هاي گذشته من را خوانده باشيد حتما ميدونيد من عاشق فيلم هاي هستم كه از تك رنگ براي زمينه اصلي فيلم استفاده شده, اين مسئله هيچ ربطي به روحيه من نداره و فقط براي تستي بودن اين گونه تصاوير هست كه من بيشتر دنبال اين سبك از فيلم ها هستم, قبلا هم گفتم خيلي ها به من ميگن اين فيلم ها چيه تو نگاه ميكني از اول تا آخر اگشن هست و خشونت! و من هم دوباره مجبورم توضيح بدم كه من از ديد هنري به اين فيلم ها نگاه نميكنم, و فقط نگاه من از جنبه تست هاي صدا و تصوير است, در يك فيلم هنري كه مي تواند بسيار با ارزش باشه و قابل احترام من چه صحنه اي براي تست يك سيستم  سينمايي پيدا كنم؟ من علاقمند به سينماي سرگرمي هستم كه تشكيل شده از صنعت سينماي سرگرمي ساز و تجهيزات نمايش اين فيلم ها در خانه, پس بايد دنبال بهترين گزينه ها باشم تا بهترين نتيجه را بگيرم. خوب لازم بود به اين نكته اشاره كنم.
بريم سراغ صدا و تصوير Death Race
تصوير مسابقه مرگ بروي بلوري فوق العاده تميز و بدونه كوچكترين Grain يا Mpeg noise در Texture پوست و CloseUP هاي هنرپيشگان است, كارگردان فيلم Paul W.S. Anderson كه اتفاقا مورد علاقه من هم هست به شدت بروي صدا و تصوير ساخته هاي خود حساس است اين را ميشه از تك تك ساخته هاي محدود اين كارگردان جوان فهميد كه اطلاعات بالاي از مراحل توليد, انواع دوربين و لنز, مراحل تبديل فيلم از نگاتيو به ديجيتال كه بيشترين آسيب را ميبيند دارد. سكانس هاي داخل زندان در پس زمينه تصاوير اصلا نويزي ديده نميشه در صورتي كه فضا و نوع نور پردازي اين حس را به تحليل گر القا ميكند كه حتما بايد تو اين صحنه ها Grain و نويزهاي ديجيتال زيادي ديده بشه, اما در Death Race سكانس هاي داخل زندان كاملا از نظر من بي نقص است و در نماهاي بسته اي كه از صورت هنرپيشگان گرفته ميشه Texture خيلي عالي از پوست را بروي نمايشگر شاهد هستيم, نكته جالب ديگه كه اگر خاطرتان باشد در تحليل دي وي دي و بلوري Resident Evil: Extinction گفتم اونجا هم ما رنگ منفرد داريم اما اين تك رنگ باعث نشده ديگر رنگ ها پشت رنگ اصلي مخفي بشن و هيچ درخششي نداشته باشند بلكه ما در رنگ قالب رنگ هاي ديگر را نيز به خوبي و زيباي خودش ميبينيم, در Death Race هم به اين نكته به خوبي توجه شده و فقط سعي نكردن با گذاشتن فيلترهاي منفي و رنگ هاي سرد فضاي فيلم را به سمت داستان ببرند بدونه اينكه به جزئيات تصوير دقت شود. از ديگر نكاتي كه در تصوير بلوري اين فيلم نطر را جلب ميكند نمايش رنگ سياه خالص و بدون سايه است, در صحنه هاي كه ماشين ها در شب در حال مسابقه هستند رنگ سياه خالص و با جزئيات بالاي صحنه نظر را جلب ميكند.

 

يكي ديگه از امتيازات بالاي اين فيلم در صدا است, بطوري كه نميشه به سادگي از كنارش گذشت.
بلوري Death Race  با تراك DTS-HD توليد شده و بي شك يكي از بهترين فيلم هاي بلوري با صداي HD به حساب مياد, جزئيات صدا بروي DTS-HD واقعا خيره كننده هست, افكت هاي به شدت شفاف و كريستالي كه در حركت بين كانال هاي صدا بيننده را ميخكوب ميكند, افكت هاي استفاده شده براي اسلحه ها به حدي واقعي و پر انرژي اجرا ميشود كه قدرت سلاح را به خوبي حس ميكنيد, برخورد گلوله ها به بدنه ماشين ها را ميشه به تفكيك و محل برخورد به راحتي شنيد, سكوت صدا در زمان هاي كه از پيست مسابقه خارج و به اتاق كنترل وارد ميشويم فضا را كاملا آماده ميكرد براي يك پيك لحظه اي تا بيننده را ازجا بكند و من عاشق اين صحنه ها هستم ,باز هم ميگم هنوز هيچ فيلمي براي من اون صحنه برخورد كاميون با ماشين اشلي را در Resident Evil: Apocalypse نداره اون سكوت و ناگهان آن برخورد كاميون كه ماشين اشلي را تا وسط سالن نمايش شما ميكشه بي نظيره.
از مشخصه هاي عالي صدا در Death Race فركانس هاي LFE هست كه بسيار عالي و تكان دهنده اجرا ميشه يكي از عوامل تاثيرگذار در صداي اين فيلم تفكيك فركانسي عالي در صدا است, صداي افكت ايجاد شده از زمان شروع تا اتمام كاملا با كنترل بروي فركانس هاي LFE صورت ميگيره, در پيك هاي كه نياز به لرزش هاي لحظه اي مثل برخورد دو اتومبيل باهم هست اصلا صداهاي كش دار شنيده نميشه, و در صحنه هاي انفجار و پرتاب شدن ماشين ها فركانس صداي LFE شايد به زير 25Hz هم برسد كه اين باعث ميشه Double Spider ساب ووفر شما با هم پيوند بخورند.
ديالوگ فيلم هم كاملا كنترل شده اجرا ميشه در داخل ماشين ها كه عايق صوتي داره ديالوگ هاي كاملا تميز ميشنويم و در زمان هاي خارج از شرايط مسابقه ديالوگ ها نسبتا با تون پائين گفته ميشه اما كاملا با وضوح بالا و بدونه گرفتگي و پائين آمدن ولوم
در آخر Death Race را به همه دوستاني كه دنبال فيلمي كامل براي تست صدا و تصوير هستند پيشنهاد ميكنم, حتما در خريدهاي جديدم دي وي دي اين فيلم را هم قرار ميدم  صدا و تصوير اين فيلم بروي دي وي دي هم عالي خواهد بود و اگر به دستم برسه براي دوستان از دي وي دي فيلم هم تحليل مينويسم.
چند اسكرين شات از فيلم
خوش باشيد.

مقالات دیگر...

  1. Underworld Awakening Blu-ray Review