Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

تحلیل ها

سامسونگ UBD-K8500

Samsung UBD-K8500

سامسونگ K8500 اولین Ultra HD پلیر این شرکت و تا این تاریخ دومین بلوری پلیر نسل جدید Ultra HD است. این دستگاه 400 دلار از دبی که میشه 1500 درهم امارات خریداری شده است. که اگر 1 دلار بیشتر بود, ارزش خرید نداشت. دوست داشتم حداقل این چند ماهی که باید صبر کنیم تا یکی از برندهای درست و حسابی ویدئو پلیر ساز محصول مورد نظر من عرضه کنن, بلوری های Ultra HD با پاناسونیک تجربه می کردم, چرا که با پاناسونیک بهتر کنار میومدم تا سامسونگ!

سامسونگ پلیر فسقلی و خوش ساختی, که بیشتر بدرد سیستم های مد روز میخوره تا کامپوننت یک ویدئوفایل, راستش خجالت آوره!

صدا و تصویر این پلیر واقعاً بیشتر از یک تجاری کم ارزش نیست! در تست نسخه های عادی بلوری حتی به پایونیر BDP-450 یا BDP-LX55 نزدیک هم نمیتونه بشه! این نوع پلیرها صرفاً برای پخش یک فرمت خاص ساخته میشن, سازنده های این گونه پلیرها هیچ دغدغه ای در رقابت با برندهای بزرگ صدا و تصویر ندارن. چرا که خریداران این نوع محصولات هم دغدغه صدا و تصویر رفرنس ندارن. بهم اجازه بدید این گونه پلیرهارو با پلیرهای های اند پایونیر, دنن و اوپو مقایسه نکنم. چرا که سامسونگ در مقایسه با این پلیرها چیزی بشتر از زیر شلواری یه راهب نیست.

کابل های که الان به دستگاه وصل شده چهار برابر این پلیر قیمت دارن. فکرم نمی کنم با این پلیرهای تجاری نسخه های بلوری Ultra HD بررسی کنم, صبر می کنم تا پلیر مورد تاییدم بخرم.

فعلا چندتای عکس از UBD-K8500 سامسونگ در ادامه مطلب ببینید:

پ. ن: تیکه کلام ( زیر شلواری یه راهب) در اصل برای "جرمی کلارکسون" دوست داشتنی, که من در بعضی از مطالب ازش استفاده می کنم.

کمپانی Audiocom

اکثر ویدئوفایل های که با برند OPPO در اروپا کار میکنن, کمپانی "Audiocom" میشناسن. این کمپانی مرکزش در شهر لندن است, اما در رم و برلین هم شعبه داره. کارش Modified یا اصلاح کردن کامپوننت های صدا و تصویر است. دو سالی هم هست داره به صورت اختصاصی روی اوپو 103D و 105D کار میکنه. کار این کمپانی بروی اوپو از مولتی ریجن کردن شروع میشه تا تعویض کابل های پلیر, اتصالات بسیار با کیفیت و عوض کردن برد پاور و...ادامه پیدا میکنه, این خدمات ویژه بروی اوپو در دو نوع "رفرنس" و "سیگنیچر" انجام میشه. من آخرین بلوری پلیر اوپو 105D از شعبه برلین همین کمپانی خریدم, اما نه مدل های اصلاح شده را, این کمپانی به صورت سفارشی هم اصلاحاتی بروی کامپوننت ها انجام میده, که اون برای من مولتی ریجن کردن پلیرم بود.

تصاویر زیر درون سه دستگاه اوپو 103D که به ترتیب مدل استاندارد کارخانه, مدل اصلاح شده رفرنس و مدل سیگنیچر هستن نشان میده:

درون سه مدل استاندارد, رفرنس و سیگنیچر اوپو 103D

Audiocom

بخش تغذیه 103D مدل کارخانه

 بخش تغذیه اصلاح شده رفرنس 103D

بخش تغذیه اصلاح شده سیگنیچر 103D

اون دوتا کپسولی هم که در ورودی برق مدل سیگنیچر ملاحظه می کنید, دیود و شاید بوبین های حلقه ای برای کاهش نویز هستن.

اصلاحاتی که کمپانی Audiocom بروی بلوری پلیر اوپو انجام میده, کاملا در ارتباط با کم کردن میزان jitter و خطی تر کردن کلاک های پردازنده دستگاه است. برای همین کاملا بروی EMI یا تداخل الکترومغناطیسی کار میکنه. به همین دلیل در دستگاه های که توسط این کمپانی اصلاح شده به میزان زیادی از Ferrite ها استفاده شده است. فریت یک ترکیب شیمیایی و اکسید آهن است. در نوع تجاری به شکل یک حلقه پلاستیکی در انتهایی کابل های صدا و تصویر یا سیم آداپتور دستگاه های مختلف برای کنترل تداخل الکترومغناطیسی نصب میشه, که معمولا هم در کابل های با کیفیت صدا و تصویر از فریت استفاده نمیکنن!

استفاده از فریت ها تاثیر عجیبی در کنترل و بهبود صدا و تصویر داره! داستان کفشدوزک هارو یادتون هست؟ اون ها یک نوع مرغوب فریت بودن. در تاثیر گذار بودن فریت ها در بهبود عملکرد کامپوننت های صدا و تصویر شک ندارم! اما هنوز در مورد اوپو و تغییراتی که Audiocom بروی این سوپر بلوری پلیر انجام میده هیچ تجربه ای ندارم! شاید یکی از دلایلی هم که حاظر نشدم مدل سیگنیچر این کمپانی بخرم قیمت وحشتناک بالای این مدل بود! مدل کارخانه ای 105D زیر 1200 پوند قیمت داره. در صورتی که مدل سیگنچر Audiocom در حدود 3400 پوند قیمت داره! که اصلا برای من قابل توجیه نیست!

این در صورتی که با مبلغی در حدود 180 پوند میشه مدل 105D مولتی ریجن کامل هم برای بلوری و هم دی وی دی کرد. حتماً هم میدونید که برای مولتی ریجن کردن بلوری پلیرها برای اجرای هر سه ریجن A.B.C لازمه یک برد خیلی کوچیک داخل دستگاه کار بزارن, مثل بخش دی وی دی نمیشه با کد "RMTM0000" پلیر برای دی وی دی مولتی کرد. این کد هم جدیداً با اکثر فایروال های جدید کار نمکینه و به هیچ عنوان نمیشه از طریق این کد بلوری پلیر برای نسخه های دی وی دی مولتی کرد.

به هر حال اگر خرید یکی از مدل های اصلاح شده این کمپانی برای من یکی هیچ توجیهی نداره، اما کیفیت و تمیزی کار این شرکت برای مولتی ریجن کردن پلیرهای اوپو کاملا تایید می کنم.

سورس Densen در ایران

امروز عصر سورس Densen B-410XS به سیستم "Rotel" اضافه شد. یه سورس فوق العاده و کاملا دست ساز دانمارکی که طراحش آقای "Thomas Sillesen" هستن. من ایشون در غرفه این برند دیدم! Densen از بهترین سورس های دیجیتالی که صداش واقعاً به آنالوگ نزدیک هست. تا جای که من میدونم از خفن ترین مبدل های دیجیتال به آنالوگ صنعت صدا استفاده میکنه که واقعاً هم کارشون خوب انجام میدن. دینامیک همراه با آرامش صدا با پس زمینه روشن که میگه کارشون خوب انجام میدن. طراحی این مدل B-410 XS با مدل های چند سال پیش که من دیده بودم هیچ فرقی نکرده بود, همون کابینت چند تیکه لاغر آلومینیومی برس خورده ساده و تقریباً زیبا. (و بسیار سنگین)

امروز که گذشت پلیر فقط 24 ساعت بوده که اومده تو مدار, و حداقل یک هفته ای وقت میخواد تا بشه در مورد صداش نظر داد. صدای که امروز ازش شنیدم شبیه Audio Note های ژاپنی بود. منظورم این که همون حس صدای باز بدون استرس آنالوگ به شنوده میداد! شاید ووکال به خوبی دموی Nagra با ویلسون Alexia بود, صدای این بلندگو با VTL و کابل Nordost بهترین صداست! خوب قبول دارم سی دی قبلی راتل در مقابل این آشغال بود! با سورس جدید تغییرات دینامیک صدا در فاصله های کمی جلو و عقب تر از جای همیشگی بیشتر بود و کمتر جنس صدا عوض میشد. صدا بالغ تر شده بود. و تا همین جا هم پاور RB-1590 و پری RC-1590 راتل و بلندگوهای "Audio physic classic 30" چند پله جلوتر برده بود.

ذهنیت من از این برند چیزی شبیه به کابل "Nordost" هست, صدای که شنونده درگیر این نمیکنه که این صدا شبیه به کدوم برند یا صداست. Densen دقیقاً صدای خودشو میده و یک لحظه هم شنونده درگیر این نمیکنه که این صدا شبیه به کدوم برنده!

این سورس درست همونی که یه علاقمند به آواز کلاسیک دنبالش هست. باید دید در هفته های آینده صدا چقدر تغییر خواهد کرد!

راستی کابل های HDMI و اسپیکر AudioQuest که قبلا گفته بودم قرار برام بیاد هم رسید.

Sonus faber Chameleon T

با توجه به نوع یاداشتی که در ذیل در مورد بلندگوی Sonus faber Chameleon T نوشتم و نظرات دوستان درباره این بلندگو, امروز غروب کیوان عزیز با من تماس گرفت و ازم خواست تا برم منزل ایشون و از نزدیک این بلندگوی هنوز ستاپ نشده ببینم و بشنوم. من این مدل در نمایشگاه های اند مونیخ به صورت دموی خارج از مدار دیده بودم, و انصافاً هم خوشگل بود و همون موقع ازش خوشم اومده بود. امروز هم در اولین برخورد همون حس فانتزی قشنگ بهم داد, این زیبایی و سایز مناسب برای یک بلندگوی دست ساز که با پنل های رنگی کنارش حدود 2500 دلار قیمت داره! واقعاً عالی بحساب میاد و درش شکی نیست.

قد و قواره بلندگو اندازه فوکال 826 شاید یکم بلندتره, دقیق نمیدونم اهمیتی هم نداره. بوی چرم طبیعی خیلی خوبی میداد (من چرم خیلی دوست دارم و زیاد هم میپوشم) همین چرم کاری و جنس دیافراگم بلندگوها و طراحی کلیش حداقل از هم کلاس های خودش خیلی با کلاس تره که برای من خوشایند بود.

در مورد صدا نمیشه نظر درستی داد, بلندگو تازه باز شده بود و به قول خودم تازه داشت با شرایط جدید آشنا میشد. اما باز با این شرایط صدای یکپارچه و پری داشت, مشخص بود با کارکرد بیشتر کاراکترهای بد صدا کمتر میشه و بلندگو به یکپارچگی بیشتری میرسه. یک نکته مثبت این بلندگو هماهنگی خوبی بین ووفرهای 7 اینچی با کابینت بود که خیلی خوب مچ هم طراحی شده بودن, واقعاً هم این درایورهای باس نچندان بزرگ دینامیک بالایی داشتن و خوب کابینت پر میکردن, کابینت بلندگو هم انرژی صدارو تو خودش نگه نمیداشت و رها می کرد.

بیشتر از این نمیشه از صدای Chameleon T بنویسم. بلندگوی بسیار زیبا, ارزون و فکر می کنم خوش صدای هست. دوستش خواهید داشت.

به روز رسانی: 28/12/94


برند Sonus faber یکی از خوش نام های ایتالیایی در صنعت صدای های اند است, برندی که ترکیبی از هنر دست ایتالیایی و مهندسی صداست. مدل Chameleon T یکی از ارزون قیمت های این برند بحساب میاد, که به تازگی دوست عزیزم آقای "کیوان شهسوار" از طریق باز دوست و استاد گلم آقای گمینی که از ایتالیا برگشتن به ایران آوردن.

به تازگی هم مدل فوق العاده "Lilium" با آمپلی فایر "Dan D'Agostino" در مجموعه T.S.R.A دمو بوده است, و از من هم دعوت شد که برم و صدای این مجموعه بی نظیر بشنوم, که متاسفانه وقت نشد و این ستاپ از دست دادم! همین جا از لطف مدیران این مجموعه تشکر می کنم.

من صدای بلندگوی Sonus faber مخصوصاً در مدل های بالاش خیلی دوست دارم, و برعکس چیزی که در ایران شنیدم که میگن این برند بیشتر ساخت خوبی داره تا صدای خوب! با بخش ساخت کاملا موافقم اما با صدا نه, چون من صدای این برند به دلیل کمی خشن بودن و قدرتش در انتقال این خشونت بدون فوروارد شدن صدا خیلی دوست دارم. من این سبک صدارو دوست دارم...

از کیوان شنیده بودم که خیلی از این مدل بخاطر امکان تعویض پنل های کناری بلندگو خوشش اومده و شاید بخردش! اما صحبت جدی در این مورد باهم نداشتیم, تا این که چند روز پیش با من تماس گرفت و گفت بلندگو در راه ایران است! امیدوارم بشه از این بلندگو صدای حداقل در کلاس فوکال آریا گرفت, اعتقاد دارم که میشه و شاید صدای موزیکال تر و کمی حتی Agressive تر از فوکال آریا بشه از این مدل شنید. من هنوز مدل Chameleon T نشنیدم, اما سعی می کنم اگر کیوان بتونه صدای خوبی از این بلندگو بگیره, ازش براتون بنویسم....

در ادامه مطلب تعدادی عکس از آنباکسینگ و مراحل ساخت و چرم کاری Chameleon T ببینید.

همچنان با Rotel

با تعویض کابل کارداس با Wireworld Silver Eclipse تمام نقره, تغییرات خوشایندی در صدا ایحاد شد که در ادامه به برخی از شاخص ترین ها اشاره می کنم. طول کابل نقره کمی از کارداس کوتاه تره, که همین باعث شد مجبور بشیم یکم بلندگوهارو به هم نزدیک تر کنیم. با بسته شدن زوایه بلندگوها احتمال خراب تر شدن وضعیت Soundstage بیشتر هم میشد, اما کاملا اشتباه می کردم. کابل نقره با کنترل خیلی بهتری که روی فرکانس های پایین داشت ضعف های بلندگوی Audio physic کمرنگ تر کرده بود و وضعیت ساند استیج هم خیلی بهتر از قبل شده بود. کابل نقره نیاز به Upstream بهتری از راتل داره تا شاخص های فوق العاده ای که در خود دارد به نمایش بزارد. اما تا اینجا هم با راتل داشت خوب صدا میداد و ارزش های کل سیستم خیلی بالاتر از قبل برده بود.

صدا بهتر از قبل رندر میشد و حتی گرم تر هم شنیده میشد, تونالیته صدا Colorful بهتری داشت و در domain زمانی میزان داده های بیشتری به شنونده تحویل میداد, و من حس راحتی بیشتری داشتم, که باز برمیگرده به Fluid بودن جریان صدا که با این کابل بهتر هم شده بود. در سیستم های در این کلاس قیمت و حتی خیلی بالاتر وقتی صدا Colorful پخش میشه از دینامیک صدا کم میشه و صدا میره به سمت احساسی بودن. پری RC-1590 سه حالت آفست داشت که وقتی روی 6 ولت قرار می گرفت صدا یکم Agressive میشد, که من این پرخاشگری دوست داشتم چرا که داده های بیشتری به من میداد تا روی ولت های پایین تر, صدا جریان بهتری در فضا داشت و تمرکزم روی اینتروال ها بیشتر می کرد.

 یکی از نکان مورد توجه من در شنیدن سیستم ها این هست که وقتی وولوم صدا بالا میره صدا تغییر شخصیت نده, این مسئله رو در لامپی های آشغال و Solidstate های آشغال تر زیاد شنیدیم (که باعث شده گوشومون چرک کنه, به قول "سروش رضایی" ) تولیدکننده های مثل VTL که بسیار مورد علاقه من است کنترل چند مرحله ای جریان خروجی پری آمپلی فایر دارن و در وولوم های مختلف ورودی پاور با ولتاژهای مختلف شارژ میشه, شاید یکی از دلایلی که صدای VTL اینقدر Accuracy خوبی در وولوم های مختلف از خودش نشون میده همین موضوع باشه.

کابل تمام نقره Wireworld صدای راتل اینقدر خوب کرده بود که من حس خوشایند Unlimited داشتم, هیچ مانعی بین سورس و بلندگو نبود, در صورتی که این صدای کابل بود که این حس نامحدود به شنونده میداد. کابل کارداس خیلی خوبه و واقعاً خوب از پس استرینگ ها برمیاد, اما Wireworld با تمرکز و قدرت بیشتری این کار انجام میداد, Timbre های صدا گرم تر و با وضوح بهتری شنیده میشد مخصوصاً در فرکانس های پایین خیلی بهتر از کارداس صدا میداد. این میزان از Suspended از یک Solidstate نچندادن گران قیمت کم شنیده بودم. این کابل نتیجه مهندسی متمدن تری در صداست. در بعضی موارد لازم هست کامپوننت های صوتی وابسته به علم مهندسی ساخته بشن تا حس شنوایی.

صدای این سیستم شنونده از ابتدا Impressive میکنه و اجازه نمیده به ضعف های سیستم فکر کنید(این در مطلب قبلی هم گفتم) شاید اگر به صدای Emotional علاقه داشته باشید! این سیستم براتون اصلا جالب نباشه, اما برای من که موزیکالیتی در تایمینگ و از دست نرفتن نت ها میدونم, این صدا به ایده ال نزدیک تر از صداهای تاریک و احساسی شنیده بشه.

حتما باید گوشه های سالن با Absorber پوشش بدیم تا openness بهتری در ناحیه پایین داشته باشیم و یه فکری هم برای سقف بکنیم. من نمیدونم این سیستم با عوض شدن بلندگوها و ورود کابل هیبریدی AudioQuest چه تغییراتی خواهد کرد, فقط امیدوارم از Timbre های خوشایندی که الان از این سیستم میشنوم کم نشه و من همچنان عاشق راتل بمونم.

خوش باشید