Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

نظرات شخصی ما

Bliss - Quiet Letters

امروز خدمت دوست عزیزی بودم که از نظر من یکی از Audiophile واقعی هستند, يك علاقمند واقعی به صدای خوب نه سيستم گران, ايشون بلعكس خيلی از به ظاهر موزيك دوستان ايرانی دنبال اين نيستند كه كي چی داره بره يه مدل بالاترش را بخره! خيلی ميبينم افراد همچين كه قيمت سيستم صوتی كه دارن از 5 ميليون ميره بالا اسم خودشون را ميزارن Audiophile و با چند كلمه انگليسی كه از ادبيات HIFI ياد ميگيرن شروع مي كنند به نظر دادن در مورد هر صدای كه می شنوند! اين دوست محترم با اينكه تجربه سالها سركله زدن با انواع سيستم هاي صوتی و تصويری را دارند و خيلی بهتر از افرادي كه فكر مي كنند چيزی از صدا ميدانند با ادبيات HIFI آشنا هستند, اما اصلا سعی نمی كنند با بكار بردن كلمات قلمبه سلمبه صدای خوب يا بدی كه پخش ميشود را توجيه كنند, بلعكس نظر شنوده را سوال مي كنند و جويای دليل خوب يا بد بودن صدا ميشه, اين خيلی كمك ميكنه يك علاقمند واقعی پيشرفت كنه, نه اينكه با سماجت سعی كنه نظرات خود را به ديگران هم اثبات كنه؟ حالا چرا من گفتم ايشان يك علاقمند واقعی هستند؟ يكی از دلايل عشقی هست كه به صدا دارند, وقتی از صداي سيستمی كه Setup كردن تعريف ميكنی چشماش از خوشحالی برق ميزنه, واقعا اين همه تجربه و علاقه جاي تقدير دارد. 

اين دوست عزيز امروز سي دي Bliss - Quiet Letters نسخه U.S. Edition را به من هديه دادند, کاری که مدتها بود دنبالش بودم, و امروز هديه گرفتم  آلبوم شامل 12 تراك به شرح زير است:

1. Sleep Will Come
2. Breathe
3. Right Here
4. Dunia
5. Song for Olabi
6. Wish U Were There
7. Kissing
8. Manvantara
9. Evening Sun
10. Wish You Were Here
11. Don't Look Back
12. Quiet Letter

از ويژگی هاي اين آلبوم كاليبراسيون عالی افكت های صوتی كه يك فضاي سه بعدي فوق العاده اي را ايجاد ميكند, تركيبی از سازهای زهی, بادي و سينتی سايزر همراه با مهندسی صدای دقيقی كه روی اين آلبوم صورت گرفته فضاي موسيقايی زيبای را خلق ميكند. سبك كار در اين آلبوم خيلی شبيه به سي دي هاي Audiophile هست! در كارهاي Audiophile خيلي گسترش فركانسی نداريم و بيشتر صداها در فركانس هاي بين 100hz تا 10Khz شنيده ميشه, با vocal به شدت بالا!

اما اين آلبوم يك فول رنج كامله, گسترش صدای باس در كنار vocal و ميدرنج كاملا كاليبره شده گوش را نوازش ميده, در تراك هاي كه صدای فلوت شنيده ميشه انچنان صدا عمق و SoundStage دقيق داره و آدم ميبره تو فضاي خودش كه فقط بايد شنيد تا درك كرد من چی ميگم! در اكثر تراك هاي اين آلبوم شروع و پايان هر اكتاو  قابل تشخيص است! و دليل در ركورد دقيق فركانسی اين آلبوم است, به نظرم اين آلبوم رويی بلندگوهاي با كراس اور Active بهتر پتانسيل خودشو نشان ميده تا يك Passive عادی؟ بلندگوهای با كراس آور Active در ولوم های بالا و موسيقی هاي فول رنج دیستورشن پائين تری دارند و پاسخ فركانسي خطي بهتر بعضی از تراك هاي اين آلبوم خيلی روي ولوم بالا فضاي جالبی ايجاد ميكنه! براي همين ميگم اگر بلندگو كراس آور Active داشته باشه بهتره, کراس اور Active قبل از آمپلی فایر قرار میگیره, بين سورس و آمپلي فاير با ولتاژ و آمپر پائین در حد میلی آمپر و ولتاژ در حد 1الی 2 ولت کار میکنه, ولی کراس اور Passive بعد از آمپلي فاير و داخل بلندگو قرار میگیره. یعنی زمانی که فرکانس ها تقويت شدن و ولتاژ و آمپر خیلی بالاست, و اگر كراس آور طراحی خوبي نداشته باشه باعث ديستورشن بالا در صدا ميشود.

در آخر باز هم از اين دوست عزيز تشكر ميكنم. مرسی...

Full HD تا واقعيت

Bigger and Better Picture
As we marvel at the stunning high resolution video of 1080p TVs, there is an increasing demand for even bigger TVs, and for them to look as sharp as today's 40"-50" 1080p HDTVs. The next jump will be in 70 inch screens and above. The promise of 4k by 2k resolution has been showcased by TV manufacturers at recent Consumer Electronics Shows (CES) as displays of the future. They have four times as many pixels as a 1080p TV, providing a sharp outstanding theater like picture, even with the largest sized displays and home theater screens

گاهي فكر ميكنم چقدر تا تصاوير واقعا وضوح بالا فاصله داريم؟ چرا اين تصاويري كه امروزه به عنوان وضوح بالا ميبينم آنچنان نميشه بهشون گفت وضوح بالا!؟ با اين نمايشگرهاي 50 يا 60 اينچي ما اين همه مشكل داريم چه برسه به بالاي 100 اينچ كه به نظر من تازه ميشه بحش گفت اينچ بالا, رو يه پنل 50 اينچي با بهترين پلير و كابل من به شخصه لذت زيادي از خيلي از فيلم ها نميبرم! نه اينكه فقط من با مدياي خانگي امروزي مشكل داشته باشم, خيلي ها را ميشناسم كه ميگن اين تصاوير مشكل دارن و ايراد ميگيرن! تازه خيلي بيشتر از من! شايد اگر تجربه و دانش من هم به اندازه آنها بود بيشتر ايراد ميگرفتم.

 واقعا در حال حاظر در صنعت صدا و تصوير صدا خيلي جلو تر از تصوير است! اينو نميدونم تو كدوم مطلب بود كه قبلا گفتم و هنوز هم بهش اعتقاد دارم.

خيلي ها دنبال اين هستند كه اگر تصاوير 1920/1080 در خانه داشته باشيم ديگه آخر لذت تصويري را تجربه ميكنيم! من ميگم Full HD امروزي تازه ابتداي استاندارد تصاوير درست حسابي هست! همين تصاوير وضوح بالا را روي بلوري 2x زوم كنيد بهتون ميگم وضوح بالا چيه! باور كنيد اگر اغراق نكنم بيش از 40% از تصاويري درستي كه به عنوان وضوح بالا روي نمايشگر ميبينيم شاهكار پلير هست و خود اطلاعات ذخيره شده روي ديسك آنچنان هم تعريفي ندارد.

خيلي از همين بلوري هاي كه امروزه منتشر ميشه از سورس مشكل دارن! يا Restoration شده هستند, كه خوب تكليفشان مشخصه, يا كارگردان محترم اينقدر روي تصوير انواع فيلترها را گذاشته تا حال هواي فيلمو اونجوري كه دوست داره بشه كه چيزي از تصوير باقي نمونده! تازه تو مراحل تبديل فرمت و فشرده سازي براي مدياي خانگي اكثر اين مشكلاتي كه ما روي تصاوير ميبينيم به وجود مياد. خيلي از فيلم ها تو مراحل تبديل خوب عمل نميشه و نتيجه كار خراب ميشه! مثل سه گانه The Lord of the Rings كه به تازگي روي بلوري منتشر شده, و در قسمت اول The Fellowship of the Ring آنچنان امتياز جالبي نسبت به دو قسمت بعدي نگرفته! با يكي از دوستانم در خارج از كشور صحبت ميكرم ايشون هم ميگفت كلا انتشار اين سه گانه عظيم روي بلوري كار جالبي از آب در نيامده! نه از نظر بسته بندي كه اصلا در حد اندازه اين فيلم نيست! شما مقايسه كنيد با ورژن هاي دي وي دي اين مجموعه! که واقعا جاي تعجب داره! و نه از نظر ميزان آشفتگي هاي ديجيتال در تصویر مخصوصا در قسمت اول به استناد اكثر تحليل هاي نوشته شده و گفته هاي دوستم نتوانسته آنچنان انتظارات را براورده كند! اگر اين فيلم با دوربيني مثل RED ONE ساخته شده بود الان ميشد خيلي بيشتر از بلوري اين فيلم لذت برد؟ اميدوام صنعت سينماي هاليوود هرچه بيشتر به سمت دوربين هاي ديجيتال برود, دوربين هاي مثل همين RED ONE تصاويري تميزتر و زيباتري از نگاتيو را ثبت ميكند, تحليل بلوري فيلم Knowing را كه آقاي تقوي نوشتند را بخوانيد. 

من كه فكر نميكنم تا عوض نشدن نسل كنوني بلوري پليرها و ورود پليرهاي سه بعدي جديد با استاندارد بالا به فكر تعويض پليرم بيفتم, به تمام دوستان هم توصيه ميكنم در حال حاظر در فكر خريد بلوري پليرهاي Hi-End نباشند چرا كه تا يكي دو سال آينده تغيير زيادي را در بلوري پليرها شاهد خواهيم بود.

در كل هنوز تا رسيدن به تصاوير واقعا وضوح بالا جا براي كار هست.

In the silence

امشب فکر میکنم بعد از 8 ماه دوباره دی وی دی پلیر پایونر مدل DV-989AVi آوردم تو مدار! اين پلير فوق العاده دوست داشتني من هست, پلير را براي تست صوتي فعال كردم, بعد از گذشت حدود يك ساعت  آلبوم قدغن شهيار قنبري تراك پنجم را گذاشتم, لالا لالا شنيدين اين آهنگ را؟ من آهنگ هاي قنبري را خيلي دوست دارم.

لالا لالا دیگه بسه گل لاله
بهار سرخ امسال مثل هرساله
هنوزم تیر و ترکش قلب و میشکافه
هنوزم شب زیر سرب و چکمه می ناله

صدا خيلي حسي پخش ميشد, صدا اصلا شاخص منفي نداره كه شنوده را خسته كنه, صداي پايونر  Timing و Texture خيلي خوبي داره! چيزي كه اصلا نميشه از يك ويدئو پلير انتظار داشت, اون هم پايونر با اون صداي افكتيو!  قبلش داشتم با 2930 دنون همين تراك را گوش ميكردم ,دنون تو موزيك كمي صداي خشك lean داره! البته دنون Resolution صداي بهتري از پايونر داره, اما امشب DV-989AVi صداي كاملا  Sweet و airy داره! 

الان ساعت از نيمه شب گذشته و من دارم اين پست را مينويسم! سيستم روشن هست و دارم يك دكلمه دو صداي بسيار زيبا به زبان انگليسي از قنبري را گوش ميكنم صداي دوم براي خانومي هست كه نميشناسم, صدا بسيار emotional و airy پخش ميشه, متن ترانه را براتون مينويسم.

I give your ring ding ding! Who is calling please? There is the time to speak and the time to be silent but if you are a friend please leave your voice leave your message

Why we were out? waiting for go to?

The train calls at the station has anyone arrived? Has anyone called? Has anyone record?

My mum gives her time I gave her my song

I have a good ears for music how are your ears doing? Don’t fine? Your kidding!

In your village there is no occupation more shameful than imagination more shameful than listening singing in the morning in the evening 

Please pay attention to my imagination

What are you doing in silent? Why there is nothing to swear? Why there is nothing to swear with? Why there is nothing to write? Why there is nothing to write with?

Where are you? Why are you? You

I know who I am I know where I am I know how I am I know where my pen is I know where my guitar is is there anyone listening to me? You gave me your time I gave you a song

TV

دوستان خيلي از من در مورد انواع تلويزيون هاي موجود در بازار سوال ميكنند, حتي از من انتقاد ميكنند كه چرا زياد در اين باره صحبت نميكنم!

من هميشه به اين دوستان گفتم اين كه من بيام در مورد مشخصات كاتالوگي يك محصول صحبت كنم واقعا از نظر من هيچ ارزشي نداره! يا اينكه من برم تو فروشگاه انواع پنل هارو ببينم و با حدس گمان اينجا براتون مطلب بنويسم اصلا كار درستي نيست, به هيچ عنوان هم نميشه هيچ مدلي از هيچ برندي را با شرايط واقعا نا مطلوب فروشگاهي در موردش صحبت كرد, نه تو ايران تو قلب اروپا هم همين شرايط هست, تعداد زيادي پنل LCD يا Plasma همگي وصل به يك يا چند سويچر حالا جديدا HDMI كه خودش فاجعه هست براي تصوير! و سورس هم در فروشگاه هاي كوچيك معمولا ديسك هاي دمو برندهاي مختلف و در فروشگاه هاي بزرگ هارد ديسك پليرهاي كه تصاوير HD ذخيره شده را پخش ميكنند,نه سورس مناسبي هست نه سيستم انتقال تصوير شرايط حتي استاندارد داره و نه نمايشگرها كاليبره شدن! معمولا بروي يكي از بهترين حالت تنظيمات خود كارخانه قرار دارند! تصاوير نمایش داده شده هم يا كارتون هستند يا تصاوير طبيعت كه هيچ كدوم به هيچ عنوان بدرد تست نميخورند, حتما دارين فكر ميكنيد بايد فيلم (Underworld: Evolution) باشه؟ آره واقعا هم همينطور هست, براي تست تلويزيوني نياز به تصاويري با ميزان رنگ سياه بالا, رنگ هاي سرد و گرين بالا هست,(البته گرینی بودن فیلم بیشتر برای تست پلیر و کابل مناسبه تا نمایشگر) حالا اگر بخوام از Underworld لحظاتي جدا بشم ميرم سراغ (Terminator Salvation) با اون Texture فوق العاده اين فيلم, اينارو نميگم كه از فيلم هاي مورد علاقم دفاع كنم, دوستان اگر اين فيلم هارو تجربه كنند البته نسخه اورجينال با پلير درست حسابي خودشون نظر منو تائيد ميكنند, اطمينان داشته باشيد.

براي تست يك نمايشگر تلويزيوني نياز به زمان هست, اول بايد كابل و پلير مناسب به نمايشگر وصل بشه, همراه با حداقل دو تا فيلم مناسب تست, بعد تازه كار شروع ميشه, کالیبراسیون تصویر مهم ترين بخش كار كه خودش نياز به تجربه و آگاهي از تناليته رنگ, الگوریتم هاي مختلف و... داره شروع ميشه اينجا رو مطالعه كنيد دوست خوبم جناب تقوي توضيح شيوايي داده.

 خوب ميشه در مورد تفاوت هاي مثل تعداد ورودي ها و خروجي ها, كيفيت ساخت بدنه و اينطور مسائل صحبت كرد, دوستاني هم در فروم هاي مختلف اين كارو حالا تا جاي ممكن و تجربه داشته انجام ميدن كه جاي تشكر داره, ميتوانند تا حدودي كاربران را راهنمايي كنند, اما نميشه در مورد كيفيت تصور به اين سادگي ها نظر داد! اصلا اول بايد ببينيم كيفيت تصوير كه همه دنبالش هستيد به چي ميگن؟ از كجا ميشه فهميد اين نمايشگر تصوير خوبي داره يا نه؟ آيا دو ساعت با سورس استاندارد و فيلم تستي مناسب با نمايشگر سركله زديد؟ انواع تنظيمات موجود را هم بروي نمايشگر و هم بروي پلير اعمال كرديد؟ تنظيمات پلير اهميت كمتري از خود نمايشگر نداره, اگر با ويدئو پليرهاي Hi-End كار كرده باشيد متوجه ميشيد تنظيمات تصوير اين پليرها خيلي بيشتر از نمايشگر شماست! و هر كسي نمیتونه تصاوير يك پلير Hi-End كاليبره كنه, هرچقدر كلاس سيستم بره بالا استفاده از آن نياز به تجربه بيشتر داره, اگر تمام اين شرايط فراهم باشه ميشه گفت تست درستي و دقيقي از فلان مدل برندي انجام دادم و بيام اينجا در موردش تحليل بنويسم.

خوب كدوم يكي از اين شرايط براي من فراهم هست تا من براتون از انواع نمايشگرهاي رايج تحليل بنويسم؟ منزل فاميل كه كلا تعطيل هست!  همگي مجهز به جديد ترين مدل LCD بازار هستند, ولي از صبح ماهواره داره اجراي زنده ميكنه براشون تا لحظه اي كه دكمه خاموش تلويزيون را فشار ميدن و از هوش ميرن  آخر هفته هم كه خيلي خسته ميشن سر راه 2تا دي وي دي از كنار خيابون ميخرن 1000 تومان يا به ويدئو كلوپ سر كوچه زنگ ميزنند براشون همون ديسك هاي 1000 تومني را ميفرستن در خونه2500 تومان پليرها هم كه همگي Hi-End Dareh piteh ميمونه دوستانم كه زير دست خودم بودن خوب يه چيزاي دارن بد نيست البته موارد خاص هم هستند كه براي خود من مرجع حساب ميشن, ولي خوب مشكل قيمت بالاي پنل هاست, جالبه بدونيد در 90% موارد دوستان پلاسماي كورو 60 اينچ دارن, خوب من چه كار كنم؟ مگه چند نفر ميخوان اين پنل بي نظير را بخرن كه من در موردش مطلب بنويسم؟ من يا بايد از محصولات رايج بنويسم  كه خوب برام كمي سخته شرايط مطلوب را پيدا كنم, يا اگر از برندي گران تحليل مينويسم بايد نكته هاي آموزنده براي مخاطب من داشته باشه, در غير اين صورت هيچ فايده اي نداره من بيام اينجا كلي از برندي عالي صحبت كنم بدونه اينكه خواننده چيزي ياد بگيره, البته اين نظر منه خيلي ها در سراسر دنيا تحليلشون را مينويسند كه بگن ما بيشتر ميدونيم! اما من اين كاره نيستم! تا چيزي را اونجور كه دوست دارم نه در بهترين شرايط در حد استاندارد كه بالا گفتم براي من فراهم نباشه در هيج مورد از هيچ محصول صوتي و تصويري تحليل نخواهم نوشت. چرا؟ چون مخاطب من روي حرف من حساب ميكنه و با نظر من محصولي از برندي را انتخاب ميكنه, البته من هميشه گفتم نظرات من تجربيات شخصي منه و نميتونه مرجع كاملي براي شما باشه, اما من هميشه سعي ميكنم بدونه در نظر گرفتن منافع اشخاص مختلف و يا داخل كردن نظرات شخصي خودم در مورد محصولي صوتي و تصويري تحليل بنويسم, مهمترين جيز براي من مخاطب Home Theater هست.

 نکته

 دوستانی که دنبال خرید LCD يا Plasma هستند اول به نياز خود و سورس ويدئوي كه در اختيار دارند توجه كنند, براي سريال ديدن و تماشاي ماهواره دنبال سوني و سامسونگ نريد, پنل هاي سوني و سامسونگ حساسيت زيادي به سورس و كابل دارند,  زياد ديدم LCD با ارزش سوني را خريدن و بعد گفتن چرا صورت آدم ها روي برنامه هاي آنالوگ محلي يا ماهواره پوكيده هست؟ يا اينكه پلاسماي پاناسونيك و پايونر را خريدن و بعد از مدت كوتاهي لوگوي شبكه مورد علاقه (burn in ) شده گوشه تصوير! باور كنيد بارها به من گفتند LCD سوني خريدم ولي اصلا راضي نيستيم! كيفيت نداره! رنگ ها آبكي هست؟ خوب من اصلا سوال هم نكردم سورس چيه؟ كابل چيه؟ با اينكه چرا براي دي وي دي پلير تجاري و رسيور ماهواره پنل فول اچ دي سوني يا سامسونگ ميخريد؟! بعد ميگين كيفيت نداره! خيلي هم راحت نظر ميدن! فلان مدل خونه فاميل ديدم آقا اصلا خوب نيست! من انتظاري هم از مردم عام ندارم! عقب افتادگي اين ملت در صدا و تصوير خيلي بدتر از اين هست كه با حرفهاي من درست بشه, براي من خواننده Home Theater مهم هست, من نظرم و تجربم را مينويسم هركي خواست گوش بده هركي نخواست بره پنل فول اچ دي سامسونگ بخره باهاش ماهواره نگاه كنه.

شايد براتون جالب باشه بدونيد پهناي باند فركانسي كه براي چهار شبكه ماهواره اي رايگان اختصاص داده ميشه در اروپا براي يك Local TV ديجيتال استفاده ميشه, كه تازه اون هم كيفيت چنداني نداره! حالا اينجا ميرن پنل فول اچ دي ميخرن براي ماهواره و سريال ديدن! به قوطي اين گيرنده هاي ماهواره دقت كنيد, حالتون بد ميشه! تازه نميدونيد از چه طراحي و قطعات بي كيفيتي داخلش استفاده شده! تصوير و صدارو با چه ميزان حجم بيت ريت تبديل ميكنه به خروجي هاي آنالوگ ابتدايي! و... خوشبختانه مخاطب اينجا فيلم بجزء ورژن US و UK نگاه نميكنه كه از من شاكي بشه

 هرچي دقت تصوير يك نمايشگر بالا بره تصاوير با بيت ريت پائين و خطوط افقي و عمودي كمتر را بي كيفيت تر پخش ميكنه, خيلي ساده بگم همانطور كه يك تصوير وضوح بالا را با پلير و كابل مناسب زيبا و لذت بخش پخش ميكنه, نويز ديجيتال را هم بيشتر پخش ميكنه, اين خيلي ساده هست اگر بهش فكر كنيد.

برندهاي مثل LG نسبتا تيونر بهتري از ديگر برندهاي تلويزيون ساز مطرح داره, نه اينكه ال جي دقت تصوير بدي داره كه منابع SD بهتر پخش ميكنه, بهتره بگم سيستم DNR- Digital Noise Reduction ال جي از نظر من بهتر عمل ميكنه و ميزان نويز و آشفتگي تصوير در پنل هاي ال جي كمتر از ديگر برندهاي مطرح است.

در آخر بايد دوباره برگردم به صحبت اول كه تا شرايط مناسب نباشه نميشه در مورد كيفيت يك نمايشگر نظر درستي داد, و اينكه اگر از هر برند مشهور يك مدل را در كلاس ساخت مشابه كنار هم بزاريد با پليري Hi-End و كابلي كه مناسب همان پنل باشد به سختي ميشه دقيق گفت كدام تصوير بهتري داره! تفاوت ها در سبك تصوير هر شركت هست, شايد تصوير عالي كه ال جي با كابلي معتبر پخش ميكنه روي سوني يا سامسونگ خوب جواب نده! پس نميشه گفت سوني بده! فناوري ها خيلي به هم نزديك شده و خيلي از كمپاني ها توليدات مشترك دارند بدونه اينكه مشتري بداند. اگر دنبال اين نباشيد كه كي چي خريده شما بهترشو بخريد, با كمي تحقيق و تجربه امكان انتخاب مدلي مناسب انتظار و شرايط شما زياد سخت نيست.

تحلیل های حقیقی یا پولی؟

مدتي پيش بود داشتم مطالب يكي از سايت هاي ايراني كه در مورد فناوري هاي جديد مطالب مختلفي را از سايت هاي خارجي منتشر ميكنه را مرور ميكردم, تو يكي از پست ها در مورد يك مدل جديد از تلويزيون برندی مطلب كوتاهي نوشته شده بود كه الان يادم نيست دقيقا در مورد چي بود! نكته اي كه نظرم را جلب كرد كامنت هاي خوانندگان اون سايت بود كه در مورد برندي نظر داده بودند, تعدادي موافق و تعدادي مخالف بودند. تعدادي از خوانندگان براي اثبات نظرات خود آنچنان محكم و با قدرت نوشته بودند كه اين برند مورد تائيد سايت Cnet هست و ديگه نبايد كسي در مورد محصولي كه Cnet گفته excellent حرفي زد!!!!!

 متاسفانه در ايران مردم يا اصلا براي ارزيابي محصولي اعتقاد به سايت ها و فروم هاي معتبر ندارند! يا اگر دارند به سايت هاي مثل همين Cnet اعتماد ميكنند و فكر ميكنند اين گونه سايت ها كه زياد هم هستند مرجع قابل اعتمادي براي خريد يك محصول است.

اين سايت Cnet كه ديگه شاهكار تحليل هست! كل صفحات سايت تبليغ سامسونگ هست! كنار تحليل برندهاي مختلف تبليغات سامسونگ بيشتر نظر را جلب ميكنه تا مطلب نوشته شده! ويدئوهاي تحليلي هم كه ديگه آخرشه! يه پكيج سينماي را مياره معمولا هم يا سامسونگ هست يا سوني! شروع ميكنه به تعريف كردن از طراحي باريك و مد روز محصول! بعد توضيح در مورد پورت USB جلوي پنل و در آخر ورودي و خروجي هاي پشت دستگاه! اين شد تحليل Cnet

اگر يه نگاهي به اسپانسرهاي اين شركت كنيد كاملا متوجه تبليغاتي بودن اين سايت ميشد. در تحليل هاي ويدئوي اين سايت اول تبليغ كمپاني هاي مثل AT&T پخش ميشه و بعد تحليل شاهكار سايت ديده ميشه!

 سايت هاي مشابه Cnet زياده حالا چرا اين سايت تا اين اندازه مطرح شده ميتونه به دليل حمايت كمپاني هاي بزرگي مثل سوني, سامسونگ و ديگر كمپاني هاي حامي اين سايت باشه؟

 يكي ديگه از همين سايت هاي شبيه به Cnet يه تحليل ويدئوي گذاشته بود از دي وي دي پليرهاي HDMI دار سامسونگ و كارشناس (برجسته) سايت ميگفت چرا پول اضافي براي خريد بلوري پلير بديم! فلان مدل سامسونگ با خروجي HDMI تصاوير وضوح بالا را براي شما اجرا ميكنه با كمترين هزينه! و از اينطور اراجيف

اصلا امكان نداره سايتي در اين وسعت كه گزارشگر به نمايشگاه هاي بين المللي ميفرسته مورد حمايت شركت هاي بزرگ نباشه, هزينه استوديوهاي ضبط, كادر تحريريه و كارشناسان متبحر! اين سايت ها رو كي ميده؟

امروزه تبليغات براي كمپاني هاي بزرگ مهم ترين عامل فروش به حساب مياد, حمايت پشت پرده از سايت ها و فروم هاي مطرح بهترين و كم هزينه ترين روش تبليغات در دنياي است كه مردم فكر ميكنند آنچه در اينترنت مي خوانند حرف اول و آخر است.

به افرادی هم که در سایت ها و فروم های داخلی سنگ این سایت های تبلیغاتی را به سینه میزنند باید بگم مطرح ترین تحلیل گران صدا و تصویر در وب های شخصی تحلیل می نویسند و اینقدر قدرت دارند که یک نظر بد و تحلیل انتقادی از یک برند میتونه فروش جهانی اون محصول را اگر متوقف نکنه به پائین ترین حد ممکن برسونه!

 اینجاست که مخاطب Home Theater بايد اينقدر باهوش باشد كه گول اين سايت ها و اراجيف افراد ناآگاه را نخوره.

واقعیت های فای در ایران

در ايران اكثر دوستاران سيستم هاي صوتي و تصويري كمتر اطلاعي از تاريخچه و گستره فعاليت كمپاني هاي بزرگ دارند! و فقط به تبليغات مجلات و متاسفانه تحليل بعضي از افراد كه فقط نظرات شخصي خود را به خواننده تحميل ميكنند اكتفا كرده و براي خود از برندهاي نه چندان مطرح و تازه كار غول هاي صدا و تصوير ميسازند!

كمپاني هاي كه اگر توسط افراد محدودي به اسم  Audiophile در مجلات و سايت هاي شخصي معرفي نشن هيچ كس از اين شركت هاي كوچك كه معمولا در كارگاه هاي شخصي اقدام به ساخت محصولات دست ساز سفارشي ميكنند و با قيمت هاي نجومي ميفروشند اطلاع ندارند!

آمپلي فايرهاي كه در يك كارگاه 100 متري مونتاژ ميشه! اما آنچنان براي آن تبليغ ميشه كه خريدار فكر ميكنه چه تشكيلات و آزمايشگاه هاي تستي پشت پرده اين كمپاني وجود داره!

يكي از كابل هاي سوئدي بسيار گران كه در ايران هم وارد شده در يك انباري در خانه شخصي و توسط خود صاحب برند مونتاژ ميشه! با ابتداي ترين ابزار و امكانات كه فكرش را هم نميكنيد! اما به يك رويا براي دوستاران صدا تبديل شده!

بلندگوي كه در ايران فروش بالاي داشت و تحليل ها در مورد آن نوشته شد و گفته ميشد Neutrality اين بلندگو را هيچ برند ديگه اي نداره! اما حالا يا داره با نصف قيمت فروخته ميشه تا برند جديد خريده بشه يا گوشه اي خاك ميخوره و كاملا فراموش شده! چرا تا يك سال پيش بهترين بود؟ مگر برندهاي ديگه وجود نداشتند؟ و فقط همين يك بلندگو بود كه صداش رويايي بود! چرا بودند اما نه در ايران.

من زياد نميخوام در مورد اين مسائل صحبت كنم كه چه كلاهي سر خريداران اين سيستم هاي صوتي در ايران ميره و فقط تحت تاثير وارد كننده ها و افرادي كاملا وابسته به خود هيپنوتيزم ميشن و فكر ميكنند سيستمي كه خريداري ميشه صداي مافوق تصور انسانی داره! نميدونم كجا شنيدم كه گفته شده بود صداي اين سيستم صداي خداست!

اسمي هم نه از برندي بردم نه از شخصي تا ناراحتي پيش نياد, اما ميگم كمي به گذشته فكر كنيد, زماني كه فلان بلندگو و يا آمپلي فاير صداي رويايی داشت و بهتر از اون ديگه نبود! و الان با ورود برندي جديد تمام معادلات گذشته بهم خورده و همه رفتند به سمت خريد برندهاي جديد!

در ايران نميشه از سيستم هاي Hi-End تحليل درستي نوشت چرا كه نه نمايندگي هاي قوي دارند و نه دموهاي درستي گذاشته ميشه كه بشه تفاوت ها را درك كرد و تحليل نوشت, تا صدا و تصوير از برندها مختلف شنيده نشه نميشه گفت اين صدا يا تصوير ديگه بهترين هست, (البته اگر واقعا بهترين در صدا و تصويري وجود داشته باشه؟)

 اگر با حدسيات بعضي از تحليل گران سيستم بخريد باور كنيد خيلي زود پشيمون ميشد, چرا كه با ورود يك برند جديد و با طراحي بهتر تمام معيارهاي تحليل گر عوض ميشه و ميره به سمت سيستم جديد! اين موضوع در اين چند ساله در ايران ثابت شده است.

مشكل Audiophile های ايران اينه كه در يك دايره کوچک قرار گرفتند و به خارج از شعاع دايره دسترسي ندارند, هر آنچه هست همين هاي هست كه وارد اين دايره كوچيك ميشه.

 خريداران هم بايد اينقدر باهوش باشند كه پول خود را براي حدسيات افراد از صدا و تصوير خرج نكنند!

چرا تجاری معرفی نمیکنم؟

چند روز پيش خدمت يكي از دوستانم بودم كه خيلي نسبت به ايشون ارادت دارم, جمعي بود و صحبت از صدا و تصوير, معمولا در اين شرايط كه قرار ميگيرم سعي ميكنم كناري بنشينم و سكوت كنم و به حرف ديگر دوستان گوش كنم شايد چيزي جديد ياد بگيرم و هم آدم هاي اطرافم را خوب ميشناسم و عيارشون مياد دستم.

 بارها بهم گفته شده ميگن تو فقط دنبال سيستم هاي كلاس بالا هستي و نوشته هات زياد به كار علاقمندان فيلم ديدن نمياد! خيلي در ايمل هاي كه به من زده ميشه از من مي خواهند در مورد سيستم هاي ارزان بنويسم و بيشتر اين محصولات تجاري را معرفي كنم, من به اين دوستان عزيز گفتم و ميگم من دوست دارم مخاطب من با مسائل پايه آشنا بشه تا بتونه يك انتخاب درست داشته باشه تا اینکه به فکر دکوراسیون اتاق نشیمن منزل باشه!
 اون روز پيش دوستم كه بودم باز شنيدم گفته ميشد برزين كه فقط دنبال سيستم هاي گران هست! البته با شوخي گفته ميشد, اما اصل مطلب را ميرساند.
لازم بگم به همه دوستان ما اينجا داريم از HT صحبت ميكنيم, اصل سيستم هاي سينمايي Entertainment هست و در اين دنياي بزرگ كه هر روزه محصولات  بيشماري وارد بازار ميشود و اكثرا اين محصولات فقط براي كاربردهاي خانگي و خانواده طراحي ميشود, واقعا براي من اين امكان وجود ندارد در مورد اين همه توليدات متنوع كه خوشبختانه در ايران خيلي به روز وارد ميشه مطلب بنويسم!
 قسمتي از اين محصولات در كلاس بالاتر و Hi-End توليد ميشوند, كيفيت طراحي در محصولات متوسط به نسبت تجاري ها خيلي دقيق تر و اجرايي تر است و ميشه گفت صدا و تصويري كه نمايش ميدن كمتر ايرادات رايج را داره, محصولات Hi-End كاملا از نظر طراحي الكترونيك و ساخت قطعات متفاوت هستند, كمپاني ها براي ساخت يك محصول Hi-End از بهترين طراحان مدارات الكترونيكي استفاده ميكنند حتي در مواردي از چندين نفر براي طراحي قسمت هاي مختلف يك آمپلي فاير يا پلير استفاده ميشه تا دقيق ترين بازدهي را محصول توليد شده داشته باشه, همينطور براي ساخت يك محصول با كيفيت از كمپاني هاي معتبر در ساخت قطعات مختلف كمك گرفته ميشود تا نتيجه آنچه طراح اوليه اون محصول خواسته شود.
براي شروع  درك صدا و تصوير نياز به پلير و نمايشگر و كابل رابط مناسب و استاندارد شده از كمپاني معتبري هست, نه تبليغات مجلات! اگر شما كه مي خواهي شروع كني به ياد گيري و درك  صدا و تصوير پلير و آمپلي فار خوبي در كنار بلندگو و كابل مناسب نداشته باشيد نميگم امكان نداره اما كار برات سخت ميشه و ممكنه راه را اشتباه بري, يك فيلم غير اورجينال در بهترين پلير و سيستم صوتي نميتونه صدا و تصوير دقيقي از فيلم به شما بده, همينطور فيلمي اورجينال در يك پكيج سينمايي تجاري نميتونه توانايي هاي خودش را نشان بده چرا كه اينقدر صدا و تصوير خود سيستم مشكل داره كه جاي براي كيفيت واقعي فيلم نميمونه, نكته ديگه انتخاب فيلم مناسبه هر فيلمي براي شروع كار نميتونه جزئيات خوبي به شما بده, بعضي از فيلم ها بروي پليرهاي كلاس متوسط هم حتي تصوير خوبي ندارند و بايد حتما بروي يك پلير Hi-End و كابلي با Purity بالا نمايش داده بشن تا آنچه كارگردان مي خواهد را ببينيد.
اگر من زياد بروي محصولات ارزان تاكيد نميكنم نه اينكه بخوام بگم من فقط تو محصولات گرون به قول يكي از دوستان سير ميكنم! واقعا اينطور نيست! من دوست دارم شما كلاس فيلم ديدن خود را از اين محصولات تجاري جدا كنيد و به ميزان دركي از صدا و تصوير برسيد كه بتوانيد نقاط قوت و ضعف يك سيستم را به  سادگي درك كنيد. و از هم تشخيص بديد.
من گفتم اگر يك پكيج سينمايي هم داريد با خريد فيلم هاي اورجينال امكان تجربه صدا و تصوير خوبي را پيدا ميكنيد اما نميشه به واقعيت سورس نزديك شد, يك سيستم تجاري را نميشه مرجع قرار داد و با آن صدا و تصوير تست كرد, سيستمي كه Neutrality خوبي تو صدا و تصوير نداره  كاربر خود را به راه اشتباه ميبرد و سطح  انتظار شما را از صدا و تصوير كم ميكند, سيستم هاي تجاري و خيلي ارزان قدرت نمايش تفاوت هاي صدا و تصوير يك فيلم را ندارند, و نميشه اطمينان داشت اين صدا و تصويري كه اجرا ميشود درست و نزديك به خواسته كارگردان فيلم هست.
تفاوت صدا و تصوير در سيستم هاي Hi-End خيلي نسبت به محصولات تجاري متفاوت هست, اما اين تفاوت در بين كامپوننت هاي كلاس بالا بيشتر به طراح اون كامپوننت بر ميگرده كه از چه جنس صدا و تصويري خوشش مياد, براي مثال پليرهاي تصويري ساخت اروپا نسبت به ژاپن در كاليبره كردن رنگ خيلي متفاوت هستند و تصاويري با رنگ هاي پر حرارت پخش ميكنند درست مثل نمايشگرهاي اروپاي اما محصولات ساخت ژاپن بيشتر تاكيد به اجراي نزديك به سورس دارند, چيزي كه در مورد آمپلي فايرها كاملا متفاوت هست معمولا آمپلي فايرهاي ژاپني خيلي پر قدرت و افكتو طراحي ميشوند اما در آمپلي فايرهاي ديجيتال ساخت اروپا صدا بيشتر به سمت HIFI نزديك هست تا سينمايي!
توصيه هميشگي من به دوستان اين هست كه اگر امكان تهيه يك سيستم كامل را نداريد از پلير و نمايشگر شروع كنيد و بعد به سراغ صدا برويد, در انتخاب فيلم هم دقت كنيد خيلي از فيلم هاي نسبتا قديمي صدا و تصوير خيلي بهتري نسبت به كارهاي جديد دارند, البته اين مساله نسبي است.

گپی با دوستان

چند روزي است دوباره ابراز لطف افرادي نسبت به من شروع شده! واقعا نميدونم چرا به من اين حرفها زده ميشه!؟ من كه در اين گوشه براي خودم مي نويسم و كاري به كسي ندارم كه اينطور نسبت به من كينه دارند! هيچ وقت به خودم اجازه نميدم شخص خاصي را محكوم كنم چرا كه بطور يقين اطلاع ندارم اين افراد كي هستند و از كجا خط ميگيرند! اما لازم ديدم در مورد هدف خودم و نوع نوشتن يك تحليل درست از ديد خودم مطلبي بنويسم.

شايد در ماه يك بار فرصت بشه براي تست يك سيستم درست و حسابي برم خدمت دوستان, نوشتن تحليل از سيستم برام خيلي لذت بخش و سرگرم کننده است, اما ميبينم مسائلي هست كه خيلي از خواندن يك تحليل از سيستمي عالي مهم تر است, و مخاطب Home Theater  بايد نگاهش به صدا و تصوير عوض بشه, بهترين تحليل از بهترين سيستم هاي صوتي و تصويري اگر پايه علمي و آموزشي نداشته باشه و صرفا به توصيف ويژگي ها و ضعف هاي سيستم بپردازد تنها براي علاقمند جنبه سرگرمي پيدا ميكند, در ابتدا باعث هيجان كاذب شده و براي خواننده كم تجربه ايجاد انگيزه ميكند كه سيستم خود را به سمت نگاه نويسنده مطالب ببرد, بدونه اينكه درك درستي از صدا و تصوير داشته باشه, با گذشت زمان و تكراري شدن مطالب و ادبيات نوشتاري و مخصوصا كم تجربه بودن نويسنده كه هر چند گاهي با تست يك سيستم جدید يا خواندن مطلبي در اينترنت كاملا تغيير موضع داده و نگرش خود را نسبت به صدا و تصوير عوض ميكند! خواننده دچار يك سردرگمي شده كه كدام صدا و تصوير پس درست است؟ اصلا صدا و تصوير درست و نزديك به واقعيت كدام است؟ مخاطبي كه به نويسنده اعتماد كرده و حاضر به هزينه كردن براي سيستمي شده كه به قول نويسنده ديگه بهترين است! و آخر صدا و تصوير!

اما با ورود يك سيستم جديد و تست كردن آن به علت كم تجربه بودن و گاهي خود بزرگ بيني و احساس تك بودن با يك سري استدلال و حاشيه پردازي كل نظرات گذشته را نفي ميكند و ميگه اين مدل ديگه بهترين است و شروع به تبليغ و دفاع از نظر خود ميكند! اينجاست كه مخاطب بي گناه تنها قرباني بازي يك تحليلگر كم تجربه و خود بزرگ بين است.

درست مثل اينكه من بيام بگم فيلم Underworld: Evolution را در سيستمي جديد تست كردم و نظرم نسبت به تصوير اين فيلم عوض شد! يا با ترفندهاي مختلف كم كم به مخاطبي كه كلي هزينه كرده و دي وي دي يا بلوري فيلم را تهيه كرده بگم Underworld: Evolution بد بوده و اگر من ميگفتم خوبه به دليل ضعف پليرها بوده كه مشكلات فيلم را در صدا و تصوير نشان نميداده حالا كه تو اين پلير تست كردم فهميدم اونقدر كه من تعريف ميكردم جالب نيست!

بازی با کلمات و خود را به اشخاص ديگر  چسباندن برای من هم بسیار ساده است, و مي توانم با بكار بردن اصطلاحات تخصصي خواننده تازه وارد را هيپنوتيزم كنم كه WOW چه كسي را پيدا كردم چقدر با اطلاع است و با چه افرادي در رابطه است, هرچي ميگه برام تازگي داره و نصفي از حرفاشو نمي فهمم پس طرف خيلي حاليشه و از من بيشتر ميدونه! بازيچه قرار دادن مخاطب وفادار و علاقمند كار درستي نيست, اگر از مطلبي كه مي نويسيم اطلاع كافي نداريم  يا بلد نيستيم  با زبان ساده حرف بزنيم بهتره سكوت كنيم.

کسانی که با من در مورد خريد سيستم هاي صوتي و تصويري مشورت مي كنند می دانند حرف اول و دوم من در مورد خرید یک سیستم صوتی و تصویری چی هست, اول مديا اورجينال و دوم خريد يك سيستم مناسب و استاندارد از نظر پخش درست صدا و تصوير, نه اينكه بيام يه حدي را در نظر بگيرم و به مخاطب بگم زير اين قيمت برو با همون VHS حال كن!

 هدف من از نوشتن در اينجا نه ثابت كردن خودم به ديگران است و نه معرفي هيچ شركت يا دوستي كه از من حمايت ميكنه, تنها و تنها هدف انتقال تجربيات شخصي خودم و كمك گرفتن از دوستاني كه به نظرم در زمينه هاي مختلف از من اطلاعات بيشتري دارند به دوستاني كه به من اعتماد كردند و هميشه من كوچكترين را مورد لطف خود قرار مي دهند.

ساعاتي با HD-DVD

امروز دوباره امکان دیدن یک فیلم با فرمت HD-DVD را پيش يكي از دوستان كه حدود يك سال پيش مجموعه Planet Earth را روي لپ تاپ توشيبای ايشون ديده بودم را پيدا كردم, پلير كه همان لپ تاپ بود و فيلم The Bourne Identity كه با يك كابل ساده HDMI به LCD سامسونگ وصل بود.هدف تحليل فرمت شكست خورده HD-DVD نيست چون نه ديگه توليد ميشه و نه دليلي براي تحليل دارد, ولي برام خيلي جالبه كمپاني بزرگي مثل توشيبا با آن سابقه درخشان در توليدات الكترونيك وقتي سال 2008 رﺳماً اعلام كرد فرمت HD-DVD شكست خورد و جنگ دوساله خود با سوني را به سود سوني پايان داد, و در نمايشگاه IFA 2009 كه به تازگي برگزار شد اولين بلوري پلير خود مدل BDX2000 را معرفي كرد و در ادامه معرفي سري جديد لپ تاپ هاي مجهز به درايو بلوري از توشيبا نشان ميده صنعت سرگرمي سازي و تجارت محصولات الكترونيك به حدي پرقدرت است كه غول هاي بزرگي مثل توشيبا را كه در سال ۲۰۰۶ آنچنان تبليغات گسترده اي را در جهان براي رواج فرمت HD-DVD انجام داد و نظر چندين كمپاني بزرگ فيلم سازي را هم جلب كرد تا حدي كه سوني در مقطعي كاملا احساس تنهايي كرد و فروش HD-DVD Player هاي توشيبا رشد بيشتری نسبت به سوني, ال جي و سامسونگ پيدا كرد اين چنين از پاي در مي آورد و شكست دردناكي از سوني كه از پيشگامان صنعت بلوري هست مي خورد. 

شاید یکی از دلایل عدم استقبال علاقمندان سیستم های صوتی و تصویری از HD-DVD اسم تكراري فرمت DVD بود در طرف ديگر فرمت بلوري با لوگو و اسمي متفاوت كه باعث ميشد كاربران بلوري را فرمتي كاملا متفاوت با HD-DVD بدانند, اما همانطور كه ميدانيد HD-DVD هم از ليزر آبي استفاده ميكند و ظرفيت 30 گيگابايتي آن فضاي كافي براي ذخيره صدا و تصاوير HD را دارد.

توشيبا اعلام كرده خدمات سرويس HD-DVD Player ها را همچنان ادامه خواهد داد اما ديگه چه فايده براي خريداران اين پليرها, البته در مدت كوتاهي كه پليرهاي HD-DVD توسط توشيبا و چند كمپاني بسيار محدود ديگر توليد شد پلير High-End از هيچ كدام از شركت ها وارد بازار نشد و قيمت پليرهاي توشيبا نسبتا پائين بود از اين رو آنچنان ضرر به خريدارن وارد نشد.اما تجربه بسيار تلخ HD-DVD براي مديران توشيبا باقي خواهد ماند و شايد بدترين شكست در تاريخ اين كمپاني به حساب مي آيد.

 مشابه اين تجربه را سوني در فرمت Betamax داشت و بازار را به فرمت VHS از JVC واگذار كرد, اما سيستم Betamax اولين فرمت ضبط و پخش خانگي بود و سوني مخترع اين فرمت كه JVC ان را كامل كرد, و اصلا قابل مقايسه با جنگ دو ساله HD-DVD با Blu-Ray نيست.

خريد LX50 يك اشتباه بود كه من گفتم.

داشتم تو سایت pioneer دنبال یه عکس از BDP-320 برای تحلیلش میگشتم یه نکته جالب نظرم را جلب کرد, يادتون هست در مورد DVD Player LX 50 يه مطلب نوشتم و گفتم اين مضحك ترين توليد پايونر تو دي وي دي پليرها هست؟ پايونر تو كمتر از يك سال LX 50 را از خط توليد خود خارج كرد! و در حال حاضر بهترين دي وي دي پلير پايونر DV-610AV هست, همون پليري كه دقيقا الكترونيك و Disc Tray آن را در كابينت سري LX كار گذاشته بود و با پنج برابر قيمت واقعي با عنوان LX 50 وارد بازار كرد, و من گفتم اين كار پايونر توهين به شعور مشتري هست, خريدار دي وي دي پليري كه دنبال برند پايونر ميرود حداقل اطلاعاتي در مورد صدا و تصوير دارد و به سادگي نميشه به اون كابينت خوشگل فروخت! طراحي مدل DV-610 و زير مجموعه آن از زمان DV-393 شروع شد كه پايونر كاملا طراحي دي وي دي پليرهاي ارزان خود را تعيير داد و DV-393 و فكر كنم DV-410 مجهز به خروجي HDMI اولين سري از محصولات پايونر بود كه تا به امروز تكامل پيدا كرد. اما چرا LX 50 جم شد؟ قيمت اين پلير زماني كه وارد ايران شد فكر ميكنم 650 هزار تومان بود كه بعد از مدتي شركت قيمت را كمي كاهش داد, در حال حاضر شركت پایونیران نمايندگي پايونر در ايران بلوري پلير مدل BDP-320  را زير 500 هزار تومان عرضه كرده و اگر مدل BDP-120 وارد بازار ايران بشه بايد زير 400 هزار تومان قيمت داشته باشه, حالا كساني كه LX 50 خريدن و به من گفتند كه اشتباه ميكنم و LX 50 پلير خيلي تاپي هست! حتما دلشون خيلي مي سوزه كه چرا 600 هزار تومان پول دادن! در صورتي كه در حال حاضر با 600 هزار تومان ميشه يه بلوري پلير با يه كابل HDMI خوب خريد.حالا باز به حرف من گوش نكنيد

ساعاتی با سوپرانو

امروز وقت شد خدمت یک دوست و عزیزی باشم, دوستی که در تست صدای Sarah Brightman روی دستگاه Diapason همراه من بودن. ایشون خودشون خواننده سوپرانو هستند, همیشه بحث های داغی بین ما در باره موزیک و کلیت صدا شکل میگیره و گاهی این بحث ها از ساعت میگذره! برای من که بسیار هم صحبی با این عزیز دوست داشتنی است. اجازه بدین در ابتدا بگم ایشون بلندگوی AURUM مدل WOTAN دارن, AURUM برند آلمانی من نمی دونم در ایران کسی این برند میشناسه یا نه؟ بلندگوی بسیار خوش صدا و خوش ساختی و یکی از دوست داشتنی های بلندگو در آلمان است. از کابل داخلی Rreal-cable استفاده می کند. من خیلی سال از انواع مختلف کابل این شرکت استفاده کردم و برای سلیقه و نوع کاربری من که موزیک و افکت هست بین برند های هم کلاس تا امروز بهتر بوده, تا سال گذشته از مدل 3D-TDC برای دو کانال اصلی و مرکز استفاده می کردم که از مدل های متوسط رو به بالا این شرکت است, الان مدتی کل کابل سیستم صدا و تصویر من WireWorld شاید به دلیل شاخص های تستی بهتری که داره از این برند استفاده می کنم. اما Rreal-cable بهتون پیشنهاد می کنم, در کنترل Timbre صدا در ولوم بالا دقیق هست و همچنین جنس صدارو عوض نمیکنه! برای افکت هم کابل بسیار سریعی است.

بلندگوی AURUM حتما اگر جای پیدا کردید گوش کنید, بسیار صدای زنده و تمیزی داره بدون کاراکتر و با وفاداری بالا به سورس بدون عوض کردن جنس صدا, از اون بلندگوهای که برای وفاداری به نت طراحی شده. من می دونم در ایران این جنس صدارو متاسفانه دوست ندارن! همانطور که بلندگوی مارتن کمتر از خارما دوست دارن! B&W دوست ندارن! مدل های های اند فوکال دوست ندارن! (صدای های اند فوکال با این مدل های پایین مقایسه نکنید) واقعا برام عجیب که در ایران کسانی که خودشون Audiophile می دونند! اکثرا صدای حسی و رنگی دوست دارن! این عجیب ترین مسئله برای من بین افرادی که ادعای علاقه به سیستم های صوتی در ایران دارن, آشنایی در خارج از ایران دیدم که می دونستم خواننده ای خیلی دوست داره بهش گفتم فلان تاریخ در فلان سالن اجرا داره برو و گوش کن و ایشون رفت, بعدا من دید و گفت اصلا از صدا و اجرای زندش خوشم نیومد! من چیزی نگفتم چون می دونستم عادت کرده صدای استودیو رو به اضافه ی خراب کاری که سیستم صوتی روی صدا داره بشنوه. و این واقعیت که اکثرا در ایران صدای ضبط شده خواننده رو دوست دارن و نه زنده! این  یک دلیل و دلیل بعدی صرفا خواندن تحلیل ها و سلایق شخصی افراد در اینترنت! در ایران شناخت از صدا با شنیدن نیست, با خواندن!

در ابتدا گفتم این دوست من خودشون خواننده سوپرانو هستند و صحبت اصلی امروز سر شناخت جنس صدا و تمیز دادن صداها بود, اجراهای مختلفی با هم شنیدیم مثل Maria Callas که بزرگترین خواننده زن سوپرانو تاریخ هستند. Elina Garanca شنیدیم, این دو خواننده هر دو خواننده سوپرانو هستند با این تفاوت که Elina Garanca خواننده Mezzo Soprano یعنی کسی که صداش بین Soprano و Contralto زن هست, Contralto صدای بم. اما Elina Garanca توانایی اجرای نت های بالای داره که Maria Callas اجرا میکنه, یعنی میتونه بیاد روی اون نت بالا و نت نگه داره. اما جنس صدای این دو در اجرای بالاترین نت با هم فرق میکنه, نکته ای که این دوست من می گفت اکثرا متوجه این تفاوت نمیشن و همین که خواننده  نت مشخصی اجرا کنه میگن این مثلا Mezzo Soprano , Contralto یا Soprano اما در اصل خواننده فقط میتونه بیاد روی اون نت حالا چقدر توانایی این داره که روی نت مشخص جنس صداش تغییر نکنه برای اکثریت مهم نیست و حتی توان تشخیص تفاوت هارو ندارن و فقط رسیدن به نت مشخص مهم می دونند.

از دوستان شنیدم که میگن یک موزیک در بعضی سیستم ها زمانش طولانی تر از قبل شنیده میشه, این حرف کاملا درسته واقعا بعضی سیستم ها موزیکی که به گوش آشناست انگار طولانی تر اجرا می کنند! حالا چرا؟ امروز دوستم به من گفت بزار یه تست صدا اذت بگیرم! ایشون گذشته من میدونه و خبر داشت من تفاوت صدای Maria Callas با Elina Garanca میدونم, خودشم گفت چون میدونم جنس صداها و حدود فرکانسی این دو میشناسی اذت میخوام یک اجرای نت بالا از هر دو گوش بدی و بگی چه فرق بین اجراها متوجه میشی؟ این خیلی سخت بود نت ها یکی بودن و هر دو در بالاترین سوپرانو زن اجرا میشد, اول Maria Callas شنیدم و با چند دقیقه وقفه که ذهن من از فضا خارج بشه این کارش خیلی کار سخت کرد, همون اجرای سوپرانو از Elina Garanca شنیدم, برای من تشخیص خطی بودن صدای Maria Callas روی یک نت در حدود هشت ثانیه با Elina Garanca که اومد روی همون نت اما در هشت ثانیه روی نت انگار پا عوض می کرد و ثابت نبود, روی نت بود اما نت خطی نگه نمی داشت و انگار هر لحظه میخواد بیاد یه نت پائین تر اما نگه میداشت برام خیلی راحت بود. تعریف از خودم نیست واقعیت که ایشون میگفت اکثرا نمی تونند این اجرا و امثال این از هم تمیز بدن و متوجه نمیشن که Elina Garanca خواننده Mezzo Soprano و فقط توان اجرای بالاترین نت سوپرانو داره اما Maria Callas سوپرانو کامل و کنترل صداش در بالاترین نت خیلی راحت تر و کامل تر از یک Mezzo Soprano اکثرا همین که خواننده توانست نتی درست اجرا کنه میگن شما تو این رنج صدا هستی.

 این توان پخش کامل هر نت دلیل کش اومدن موزیک در بعضی از سیستم هاست, یعنی اگر خواننده مثلا یک ثانیه روی یک نت میمونه سیستم میتونه اون نت همون یک ثانیه اجرا کنه اما سیستم دیگر توان پخش فرکانس صدای که نت در اون اجرا شده نداره یا داره میاد تا نزدیکی اون فرکانس نت پخش میکنه اما در جای از فرکانس میفته, گوش در لحظه نمیتونه این خطا تشخیص بده اما در طول موزیک حس کم اومدن یا در اجرای درستش طولانی تر بودن زمان موزیک مغز تشخیص میده در واقع در سیستم خوب صدا طولانی نمیشه, به دلیل شنیدن صدای ناقص در اکثر سیستم های صوتی همون ترک وقتی با نت کامل شنیده میشه بنظر طولانی تر میاد در صورتی که اجرای صحیح این و نه اون صدای که در اکثر نواحی فرکانسی نت ها افتادن ولی ما به اون عادت کردیم. این خیلی سخته که سیستمی بتونه اول نت درست پخش کنه همون کاری که ما در سیستم من با Diapason انجام دادیم, تا همین جا هم بسیاری از Setup های بسیار گران توان اجراشو ندارن! اصلا فکر نکنید که دارن که ندارن. و بعد کنترل هر نت در زمان واقعی اجرا اون نت که از هر سیستمی بر نمیاد.

اینارو گفتم تا بدونید در سیستم صوتی به موزیک رسیدن یا نزدیک شدن به آن با داشتن یکسری شاخص های شخصی در صدا و یا داشتن کامپوننت های خاص امکان نداره, اگر دنبال موزیک هستید برید صدای ساز بشنوید و سلیقه شنیداریتون بر مبنای صدای زنده پرورش بدید (خیلی مسئله بزرگ نکنید که ما اینجا سالن و اجرای زنده نداریم) تک نوازی ويولن بشنوید مخصوصا تاکید بر ویولن چون نیم پرده داره و شمارو با تمام زوایایی موزیک آشنا میکنه. بعد صدای ویولن در سیسم صوتی گوش کنید بعد از مدتی متوجه حذفیات صدا در سیستم صوتی میشید در بهترین سیستم صوتی با Setup بد متوجه کاراکتر دار بودن صدا و تغییر Timbre صدای ساز در تک تک فرکانس ها خواهید شد! کم کم متوجه میشید خیلی از سیستم های صوتی شکل فرکانسی تغییر میدن و نتیجه میشه نزدیک شدن صدا با سلیقه طراح! سریع مغز تشخیص میده این صدای طبیعی ساز نیست, خوب وقتی سیستمی صدای ساز عوض میکنه! هرچقدر هم در شاخص های دیگه قوی باشه برای نوازنده یا علاقه مند به اون ساز یا خواننده چه ارزشی داره؟ ما یا سیستم صوتی پاپ داریم چیزی که من دارم و خیلی ها که باهاش انواع موزیک گوش میدیم, حالا یکی مثل من یا با تجربه تر میاد جوری Setup میکنه که بتونه تقریبا صدای برایتمن روی نت پخش کنه و یا سیستم های اند داریم که باید نزدیک ترین اجرا به صدای واقعی بدون تعییر طنین و جنس صدا داشته باشه, از نظر من چیزی جزء این نداریم.