Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

واقعیت های فای در ایران

در ايران اكثر دوستاران سيستم هاي صوتي و تصويري كمتر اطلاعي از تاريخچه و گستره فعاليت كمپاني هاي بزرگ دارند! و فقط به تبليغات مجلات و متاسفانه تحليل بعضي از افراد كه فقط نظرات شخصي خود را به خواننده تحميل ميكنند اكتفا كرده و براي خود از برندهاي نه چندان مطرح و تازه كار غول هاي صدا و تصوير ميسازند!

كمپاني هاي كه اگر توسط افراد محدودي به اسم  Audiophile در مجلات و سايت هاي شخصي معرفي نشن هيچ كس از اين شركت هاي كوچك كه معمولا در كارگاه هاي شخصي اقدام به ساخت محصولات دست ساز سفارشي ميكنند و با قيمت هاي نجومي ميفروشند اطلاع ندارند!

آمپلي فايرهاي كه در يك كارگاه 100 متري مونتاژ ميشه! اما آنچنان براي آن تبليغ ميشه كه خريدار فكر ميكنه چه تشكيلات و آزمايشگاه هاي تستي پشت پرده اين كمپاني وجود داره!

يكي از كابل هاي سوئدي بسيار گران كه در ايران هم وارد شده در يك انباري در خانه شخصي و توسط خود صاحب برند مونتاژ ميشه! با ابتداي ترين ابزار و امكانات كه فكرش را هم نميكنيد! اما به يك رويا براي دوستاران صدا تبديل شده!

بلندگوي كه در ايران فروش بالاي داشت و تحليل ها در مورد آن نوشته شد و گفته ميشد Neutrality اين بلندگو را هيچ برند ديگه اي نداره! اما حالا يا داره با نصف قيمت فروخته ميشه تا برند جديد خريده بشه يا گوشه اي خاك ميخوره و كاملا فراموش شده! چرا تا يك سال پيش بهترين بود؟ مگر برندهاي ديگه وجود نداشتند؟ و فقط همين يك بلندگو بود كه صداش رويايي بود! چرا بودند اما نه در ايران.

من زياد نميخوام در مورد اين مسائل صحبت كنم كه چه كلاهي سر خريداران اين سيستم هاي صوتي در ايران ميره و فقط تحت تاثير وارد كننده ها و افرادي كاملا وابسته به خود هيپنوتيزم ميشن و فكر ميكنند سيستمي كه خريداري ميشه صداي مافوق تصور انسانی داره! نميدونم كجا شنيدم كه گفته شده بود صداي اين سيستم صداي خداست!

اسمي هم نه از برندي بردم نه از شخصي تا ناراحتي پيش نياد, اما ميگم كمي به گذشته فكر كنيد, زماني كه فلان بلندگو و يا آمپلي فاير صداي رويايی داشت و بهتر از اون ديگه نبود! و الان با ورود برندي جديد تمام معادلات گذشته بهم خورده و همه رفتند به سمت خريد برندهاي جديد!

در ايران نميشه از سيستم هاي Hi-End تحليل درستي نوشت چرا كه نه نمايندگي هاي قوي دارند و نه دموهاي درستي گذاشته ميشه كه بشه تفاوت ها را درك كرد و تحليل نوشت, تا صدا و تصوير از برندها مختلف شنيده نشه نميشه گفت اين صدا يا تصوير ديگه بهترين هست, (البته اگر واقعا بهترين در صدا و تصويري وجود داشته باشه؟)

 اگر با حدسيات بعضي از تحليل گران سيستم بخريد باور كنيد خيلي زود پشيمون ميشد, چرا كه با ورود يك برند جديد و با طراحي بهتر تمام معيارهاي تحليل گر عوض ميشه و ميره به سمت سيستم جديد! اين موضوع در اين چند ساله در ايران ثابت شده است.

مشكل Audiophile های ايران اينه كه در يك دايره کوچک قرار گرفتند و به خارج از شعاع دايره دسترسي ندارند, هر آنچه هست همين هاي هست كه وارد اين دايره كوچيك ميشه.

 خريداران هم بايد اينقدر باهوش باشند كه پول خود را براي حدسيات افراد از صدا و تصوير خرج نكنند!

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء