Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

چرا تجاری معرفی نمیکنم؟

چند روز پيش خدمت يكي از دوستانم بودم كه خيلي نسبت به ايشون ارادت دارم, جمعي بود و صحبت از صدا و تصوير, معمولا در اين شرايط كه قرار ميگيرم سعي ميكنم كناري بنشينم و سكوت كنم و به حرف ديگر دوستان گوش كنم شايد چيزي جديد ياد بگيرم و هم آدم هاي اطرافم را خوب ميشناسم و عيارشون مياد دستم.

 بارها بهم گفته شده ميگن تو فقط دنبال سيستم هاي كلاس بالا هستي و نوشته هات زياد به كار علاقمندان فيلم ديدن نمياد! خيلي در ايمل هاي كه به من زده ميشه از من مي خواهند در مورد سيستم هاي ارزان بنويسم و بيشتر اين محصولات تجاري را معرفي كنم, من به اين دوستان عزيز گفتم و ميگم من دوست دارم مخاطب من با مسائل پايه آشنا بشه تا بتونه يك انتخاب درست داشته باشه تا اینکه به فکر دکوراسیون اتاق نشیمن منزل باشه!
 اون روز پيش دوستم كه بودم باز شنيدم گفته ميشد برزين كه فقط دنبال سيستم هاي گران هست! البته با شوخي گفته ميشد, اما اصل مطلب را ميرساند.
لازم بگم به همه دوستان ما اينجا داريم از HT صحبت ميكنيم, اصل سيستم هاي سينمايي Entertainment هست و در اين دنياي بزرگ كه هر روزه محصولات  بيشماري وارد بازار ميشود و اكثرا اين محصولات فقط براي كاربردهاي خانگي و خانواده طراحي ميشود, واقعا براي من اين امكان وجود ندارد در مورد اين همه توليدات متنوع كه خوشبختانه در ايران خيلي به روز وارد ميشه مطلب بنويسم!
 قسمتي از اين محصولات در كلاس بالاتر و Hi-End توليد ميشوند, كيفيت طراحي در محصولات متوسط به نسبت تجاري ها خيلي دقيق تر و اجرايي تر است و ميشه گفت صدا و تصويري كه نمايش ميدن كمتر ايرادات رايج را داره, محصولات Hi-End كاملا از نظر طراحي الكترونيك و ساخت قطعات متفاوت هستند, كمپاني ها براي ساخت يك محصول Hi-End از بهترين طراحان مدارات الكترونيكي استفاده ميكنند حتي در مواردي از چندين نفر براي طراحي قسمت هاي مختلف يك آمپلي فاير يا پلير استفاده ميشه تا دقيق ترين بازدهي را محصول توليد شده داشته باشه, همينطور براي ساخت يك محصول با كيفيت از كمپاني هاي معتبر در ساخت قطعات مختلف كمك گرفته ميشود تا نتيجه آنچه طراح اوليه اون محصول خواسته شود.
براي شروع  درك صدا و تصوير نياز به پلير و نمايشگر و كابل رابط مناسب و استاندارد شده از كمپاني معتبري هست, نه تبليغات مجلات! اگر شما كه مي خواهي شروع كني به ياد گيري و درك  صدا و تصوير پلير و آمپلي فار خوبي در كنار بلندگو و كابل مناسب نداشته باشيد نميگم امكان نداره اما كار برات سخت ميشه و ممكنه راه را اشتباه بري, يك فيلم غير اورجينال در بهترين پلير و سيستم صوتي نميتونه صدا و تصوير دقيقي از فيلم به شما بده, همينطور فيلمي اورجينال در يك پكيج سينمايي تجاري نميتونه توانايي هاي خودش را نشان بده چرا كه اينقدر صدا و تصوير خود سيستم مشكل داره كه جاي براي كيفيت واقعي فيلم نميمونه, نكته ديگه انتخاب فيلم مناسبه هر فيلمي براي شروع كار نميتونه جزئيات خوبي به شما بده, بعضي از فيلم ها بروي پليرهاي كلاس متوسط هم حتي تصوير خوبي ندارند و بايد حتما بروي يك پلير Hi-End و كابلي با Purity بالا نمايش داده بشن تا آنچه كارگردان مي خواهد را ببينيد.
اگر من زياد بروي محصولات ارزان تاكيد نميكنم نه اينكه بخوام بگم من فقط تو محصولات گرون به قول يكي از دوستان سير ميكنم! واقعا اينطور نيست! من دوست دارم شما كلاس فيلم ديدن خود را از اين محصولات تجاري جدا كنيد و به ميزان دركي از صدا و تصوير برسيد كه بتوانيد نقاط قوت و ضعف يك سيستم را به  سادگي درك كنيد. و از هم تشخيص بديد.
من گفتم اگر يك پكيج سينمايي هم داريد با خريد فيلم هاي اورجينال امكان تجربه صدا و تصوير خوبي را پيدا ميكنيد اما نميشه به واقعيت سورس نزديك شد, يك سيستم تجاري را نميشه مرجع قرار داد و با آن صدا و تصوير تست كرد, سيستمي كه Neutrality خوبي تو صدا و تصوير نداره  كاربر خود را به راه اشتباه ميبرد و سطح  انتظار شما را از صدا و تصوير كم ميكند, سيستم هاي تجاري و خيلي ارزان قدرت نمايش تفاوت هاي صدا و تصوير يك فيلم را ندارند, و نميشه اطمينان داشت اين صدا و تصويري كه اجرا ميشود درست و نزديك به خواسته كارگردان فيلم هست.
تفاوت صدا و تصوير در سيستم هاي Hi-End خيلي نسبت به محصولات تجاري متفاوت هست, اما اين تفاوت در بين كامپوننت هاي كلاس بالا بيشتر به طراح اون كامپوننت بر ميگرده كه از چه جنس صدا و تصويري خوشش مياد, براي مثال پليرهاي تصويري ساخت اروپا نسبت به ژاپن در كاليبره كردن رنگ خيلي متفاوت هستند و تصاويري با رنگ هاي پر حرارت پخش ميكنند درست مثل نمايشگرهاي اروپاي اما محصولات ساخت ژاپن بيشتر تاكيد به اجراي نزديك به سورس دارند, چيزي كه در مورد آمپلي فايرها كاملا متفاوت هست معمولا آمپلي فايرهاي ژاپني خيلي پر قدرت و افكتو طراحي ميشوند اما در آمپلي فايرهاي ديجيتال ساخت اروپا صدا بيشتر به سمت HIFI نزديك هست تا سينمايي!
توصيه هميشگي من به دوستان اين هست كه اگر امكان تهيه يك سيستم كامل را نداريد از پلير و نمايشگر شروع كنيد و بعد به سراغ صدا برويد, در انتخاب فيلم هم دقت كنيد خيلي از فيلم هاي نسبتا قديمي صدا و تصوير خيلي بهتري نسبت به كارهاي جديد دارند, البته اين مساله نسبي است.

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء