Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

Netflix 4K

 چند وقتی هست که دارم روی استریم 4K فیلم تحقیق و بررسی می کنم... یکی از عام پسند ترین شبکه های استریم فیلم و سریال در جهان "Netflix" است. البته من سرویس ویدئویی آمازون (Amazon Prime Video) و همچنین Apple TV را هم تست کردم. و ادامه بهشون میپردازم.

 برای استریم 4K بروی سرویس نت فلیکس و آمازون پرایم نیاز به اینترنتی با سرعت 25 مگابیت داریم و برای سرویس اپل نیاز به 35 مگابیت سرعت داریم. در سیستم نت فلیکس و آمازون پرایم اگر سرعت نت کمتر از 25 مگابیت باشد امکان بافر کردن دیتا وجود دارد, اما در سیستم اپل تی وی ابتدا سرعت نت چک می شود, و اگر نت پهنای باند مورد نظر را برای رزولوشنی که کاربر درخواست داده است را نداشته باشد, سرویس رزولوشنی که مناسب سرعت نت هست را پیشنهاد میدهد.

کیفیت فیلم های 4K HDR سرویس نت فلیکس در نگاه اول بدجور تو ذوق میخوره! هرچقدر هم که بیشتر فیلم های که برای چشم آشنا هستن انتخاب و اجرا می کنید, از کیفیت پایین و مشکلات صدا و تصویر در این سرویس استریم ویدئویی بیشتر متعجب می شوید!

 اولین نکته بسیار عجیب در سرویس استریم نت فلیکس حجم بیت ریت بسیار پایین صدا و تصویر است.

حجم بیت ریت تصویر بروی بلوری استاندارد تا 40 مگابیت در ثانیه و صدا تا 25 مگابیت در ثانیه در فرمت dts-HD و 18 مگابیت برای فرمت دالبی HD است. که در سیستم VBR بین 27 تا 35 مگابیت در ثانیه برای تصویر و 4 تا 8.5 مگابیت برای صدا متغییر است. مطلب مربوط به حجم بیت ریت را مطالعه کنید.

در نسخه های UHD بلوری بیت ریت تصویر ماکزیمم تا 100 مگابیت هم میرسد. در نسخه های که من تست کردم در حالت VBR تا 70 مگابیت هم رسیده است. صدا تفاوتی با نسخه ی بلوری استاندارد ندارد.

توضیحی در باره روش ذخیره سازی CBR و VBR

( Constant Bit Rate )

 در روش ضبط با متد CBR از بیت ریت ثابت استفاده می شود، تمامی قسمتهای فایل تصویری را با به حجم یکسان تبدیل می کنند و فرقی بین صحنه اي که مثلا يك ديالوگ ساده جريان دارد, با یک صحنه پر زد و خورد و اکشن نمی گذارد.

(Variable Bit Rate)

در روش ضبط با متد VBR یا بیت ریت متغیر، برای صحنه ای که یک صفحه ديالوگ ساده در جريان است, و یا فیلم تحرک زیادی نداره ، از بیت ریت با حجم کمتر استفاده ميشود و برای صحنه های پر زد و خورد برای نگه داشتن تمامی جزییات در هنگام تبدیل حجم بیت ریت را بالا می برند.

نکته عجیب در سرویس نت فلیکس بیت ریت بسیار پایین ماکزیمم 15 مگابیت در ثانیه برای فیلم های 4K HDR و دالبی ویژن است! این حجم پایین برای نسخه های فول اچ دی به زیر 10 مگابیت هم میرسد!

 و باز نکته ی عجیت دیگر حجم بسیار حقیرانه بیت ریت صدا در این سیستم است. رسماً فرمت صدا در سرویس نت فلیکس و آمازون پرایم به صورت فشرده شده است! شاید تعجب کنید ولی واقعیت دارد, حجم بیت ریت صدا در فرمت دالبی اتموس در سرویس نت فلیکس تنها 768 کیلوبایت در ثانیه است! حتی به 1 مگابیت هم نمیرسد! 768 کیلوبایت حجم بیت ریت dts بروی دی وی دی بود.

در صورتی که فرمت دالبی اتموس بروی Dolby TrueHD اجرا می شود, که فرمتی غیر فشرده است و می تواند تا 18 مگابیت در ثانیه داده های صوتی را در خود ذخیره کند.

کیفیت نسخه های 4K در سیستم نت فلیکس بسیار پایین تر از استاندارد رزولوشن UHD است. بسیار پایین تر, تا جای که من به راحتی ادعا می کنم کیفیت فیلم های 4K بروی نت فلیکس و آمازون پرایم از یک دیسک استاندارد بلوری که در یک بلوری پلیر کاملا استاندارد اجرا می شود نیز پایین تر است. (حتی برابر هم نیست بلکه پایین تر است)

یکی از مشکلات جدی تصویر در سرویس نت فلیکس Color Banding است که تقریباً در تمام فیلم های که من تست کردم وجود داشت. مطلب مربوط به "شیب تخریبی رنگ" مطالعه کنید. دلیل Color Banding در سرویس نت فلیکس برمیگردد به حجم پایین بیت ریت تصویر که رابطه مستقیم با این مشکل دارد.

نکته قابل تأمل دیگه در تصاویر HDR جعلی در سرویس نت فلیکس است! اگر یک فیلم HDR بروی دیسک UHD بلوری تست کنید و همان فیلم در سرویس نت فلیکس ببینید متوجه خواهید شد که تصویر HDR حقیقی نیست و فقط کمی کرومای رنگ افزایش پیدا می کند!

 وضوح تصاویر هم اصلا حتی نزدیک به 4K نیست. در بهترین حالت ممکنه شاید به فول اچ دی نزدیک بشه, اما 4K به هیچ عنوان.

در مورد سرویس اپل تی وی کمی وضعیت بهتر است, بیت ریت تصویر تا 25 مگابیت هم میرسد و صدا هم بیت ریتی در حدود 2.5 مگابیت در ثانیه دارد, که باز هم فشرده شده است. مشکل Color Banding در سرویس اپل نداریم, تصاویر HDR و دالبی ویژن حقیقی هستند. و میشه گفت در سرویس اپل تی وی فیلم های 4K نزدیک و شاید مشابه دیسک های استاندارد بلوری میبینیم. اپل از کانتنت با کیفیت تر به نسبت نت فلیکس و آمازون پرایم برای استریم فیلم هاش استفاده می کند.

در کل تجربه ی صدا و تصویر در سرویس های به روز استریم ویدئوی برای من بسیار بد و در حال حاظر غیر قابل قبول بود. ظاهرا همچنان باید از دیسک های بلوری و UHD بلوری لذت ببریم.

خوش باشد

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء