Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
مدتي بود فيلمي در اين حد از كيفيت صدا و تصوير به دستم نرسيده بود, اما Death Race دوباره توانست انتظارات منو از يك صدا و تصويري بي نقص براورده كنه.
استاندارد تصوير براي بلوري MPEG-4 AVC است, و براي صدا تراك صوتي DTS-HD Master Audio 5.1 دارد.
اگر تحليل هاي گذشته من را خوانده باشيد حتما ميدونيد من عاشق فيلم هاي هستم كه از تك رنگ براي زمينه اصلي فيلم استفاده شده, اين مسئله هيچ ربطي به روحيه من نداره و فقط براي تستي بودن اين گونه تصاوير هست كه من بيشتر دنبال اين سبك از فيلم ها هستم, قبلا هم گفتم خيلي ها به من ميگن اين فيلم ها چيه تو نگاه ميكني از اول تا آخر اگشن هست و خشونت! و من هم دوباره مجبورم توضيح بدم كه من از ديد هنري به اين فيلم ها نگاه نميكنم, و فقط نگاه من از جنبه تست هاي صدا و تصوير است, در يك فيلم هنري كه مي تواند بسيار با ارزش باشه و قابل احترام من چه صحنه اي براي تست يك سيستم سينمايي پيدا كنم؟ من علاقمند به سينماي سرگرمي هستم كه تشكيل شده از صنعت سينماي سرگرمي ساز و تجهيزات نمايش اين فيلم ها در خانه, پس بايد دنبال بهترين گزينه ها باشم تا بهترين نتيجه را بگيرم. خوب لازم بود به اين نكته اشاره كنم.
بريم سراغ صدا و تصوير Death Race
تصوير مسابقه مرگ بروي بلوري فوق العاده تميز و بدونه كوچكترين Grain يا Mpeg noise در Texture پوست و CloseUP هاي هنرپيشگان است, كارگردان فيلم Paul W.S. Anderson كه اتفاقا مورد علاقه من هم هست به شدت بروي صدا و تصوير ساخته هاي خود حساس است اين را ميشه از تك تك ساخته هاي محدود اين كارگردان جوان فهميد كه اطلاعات بالاي از مراحل توليد, انواع دوربين و لنز, مراحل تبديل فيلم از نگاتيو به ديجيتال كه بيشترين آسيب را ميبيند دارد. سكانس هاي داخل زندان در پس زمينه تصاوير اصلا نويزي ديده نميشه در صورتي كه فضا و نوع نور پردازي اين حس را به تحليل گر القا ميكند كه حتما بايد تو اين صحنه ها Grain و نويزهاي ديجيتال زيادي ديده بشه, اما در Death Race سكانس هاي داخل زندان كاملا از نظر من بي نقص است و در نماهاي بسته اي كه از صورت هنرپيشگان گرفته ميشه Texture خيلي عالي از پوست را بروي نمايشگر شاهد هستيم, نكته جالب ديگه كه اگر خاطرتان باشد در تحليل دي وي دي و بلوري Resident Evil: Extinction گفتم اونجا هم ما رنگ منفرد داريم اما اين تك رنگ باعث نشده ديگر رنگ ها پشت رنگ اصلي مخفي بشن و هيچ درخششي نداشته باشند بلكه ما در رنگ قالب رنگ هاي ديگر را نيز به خوبي و زيباي خودش ميبينيم, در Death Race هم به اين نكته به خوبي توجه شده و فقط سعي نكردن با گذاشتن فيلترهاي منفي و رنگ هاي سرد فضاي فيلم را به سمت داستان ببرند بدونه اينكه به جزئيات تصوير دقت شود. از ديگر نكاتي كه در تصوير بلوري اين فيلم نطر را جلب ميكند نمايش رنگ سياه خالص و بدون سايه است, در صحنه هاي كه ماشين ها در شب در حال مسابقه هستند رنگ سياه خالص و با جزئيات بالاي صحنه نظر را جلب ميكند.
يكي ديگه از امتيازات بالاي اين فيلم در صدا است, بطوري كه نميشه به سادگي از كنارش گذشت.
بلوري Death Race با تراك DTS-HD توليد شده و بي شك يكي از بهترين فيلم هاي بلوري با صداي HD به حساب مياد, جزئيات صدا بروي DTS-HD واقعا خيره كننده هست, افكت هاي به شدت شفاف و كريستالي كه در حركت بين كانال هاي صدا بيننده را ميخكوب ميكند, افكت هاي استفاده شده براي اسلحه ها به حدي واقعي و پر انرژي اجرا ميشود كه قدرت سلاح را به خوبي حس ميكنيد, برخورد گلوله ها به بدنه ماشين ها را ميشه به تفكيك و محل برخورد به راحتي شنيد, سكوت صدا در زمان هاي كه از پيست مسابقه خارج و به اتاق كنترل وارد ميشويم فضا را كاملا آماده ميكرد براي يك پيك لحظه اي تا بيننده را ازجا بكند و من عاشق اين صحنه ها هستم ,باز هم ميگم هنوز هيچ فيلمي براي من اون صحنه برخورد كاميون با ماشين اشلي را در Resident Evil: Apocalypse نداره اون سكوت و ناگهان آن برخورد كاميون كه ماشين اشلي را تا وسط سالن نمايش شما ميكشه بي نظيره.
از مشخصه هاي عالي صدا در Death Race فركانس هاي LFE هست كه بسيار عالي و تكان دهنده اجرا ميشه يكي از عوامل تاثيرگذار در صداي اين فيلم تفكيك فركانسي عالي در صدا است, صداي افكت ايجاد شده از زمان شروع تا اتمام كاملا با كنترل بروي فركانس هاي LFE صورت ميگيره, در پيك هاي كه نياز به لرزش هاي لحظه اي مثل برخورد دو اتومبيل باهم هست اصلا صداهاي كش دار شنيده نميشه, و در صحنه هاي انفجار و پرتاب شدن ماشين ها فركانس صداي LFE شايد به زير 25Hz هم برسد كه اين باعث ميشه Double Spider ساب ووفر شما با هم پيوند بخورند.
ديالوگ فيلم هم كاملا كنترل شده اجرا ميشه در داخل ماشين ها كه عايق صوتي داره ديالوگ هاي كاملا تميز ميشنويم و در زمان هاي خارج از شرايط مسابقه ديالوگ ها نسبتا با تون پائين گفته ميشه اما كاملا با وضوح بالا و بدونه گرفتگي و پائين آمدن ولوم
در آخر Death Race را به همه دوستاني كه دنبال فيلمي كامل براي تست صدا و تصوير هستند پيشنهاد ميكنم, حتما در خريدهاي جديدم دي وي دي اين فيلم را هم قرار ميدم صدا و تصوير اين فيلم بروي دي وي دي هم عالي خواهد بود و اگر به دستم برسه براي دوستان از دي وي دي فيلم هم تحليل مينويسم.
چند اسكرين شات از فيلم
خوش باشيد.
اداره استاندارد بریتانیا استفاده از نام تجاری LED TV را برای تلویزیون هایی که از LED به عنوان نور پشتی Backlight استفاده میکنند برای برندهایی که از این نام استفاده میکنند را ممنوع کرد و در این مورد به این کمپانی و سایر سازندگان هشدار داده است, در این هشدار صراحتا به کار بردن نام LED TV برای LCD پنل هایی که از LED به عنوان نور پشتی استفاده میکنند گمراه کنندهعنوان شده و به تولید کنندگان گفته شده که در تبلیغات خود نام LED TV باید همراه با توضیح این مطلب باشد که این تلویزیونها از LED به عنوان نورپشتی استفاده میکنند, و يك فناوري جديد در توليد تصوير نيست.
مدتي پيش بود دوستي در ايمل ازمن سوال كرده بود براي من از خارج از كشور يك دي وي دي اورجينال آوردن ولي قسمت "Special Features" نداره! من از ايشون خواستم يك عكس از فيلم برام ايمل كنند, بعد ديدم فيلم ورژن SuperBit هست, براي ايشون توضيح دادم دي وي دي هاي SuperBit چه تفاوتي با ورژن هاي استاندارد دارند, گفتم براي شما هم يه توضيح كوچيك بدم.
ماكسيمم حد بيت ريت تصوير روي دي وي دي 10 مگابيت است, كه بطور متوسط در يك دي وي دي استاندارد كه شامل تراك Dolby Digital ,dts و قسمت هاي ويژه كه مي تواند شامل
Documentary
Commentary
Interviews
Multi-angles
Gallery
Cast & Crew
Deleted scenes
Trailer
Music video
باشد, متوسط حجم بيت ريت 3.5 تا 9.5 مگابيت هست كه اين كاملا نسبي است و درصحنه هاي مختلف تغيير ميكند اما بيشتر از 10 مگابيت نيست. صدا نيز بروي دالبي ديجيتال بيت ريت استاندارد 448kbps و dts با بيت ريت 754Kbps اجرا ميشود.
تصاوير بروي دي وي دي با سيستم VBR. Variable Bit Rate بيت ريت متغير ضبط ميشود.
در دي وي دي هاي SuperBit قسمت Special Features كه مي تواند شامل موارد بالا باشد حذف ميشود و فضاي اضافي به صدا و تصوير با بيت ريت بالاتر اختصاص داده ميشود به تصوير پائين دقت كنيد.
دي وي دي هاي SuperBit بيت ريت تصوير نسبتا بالاتر و پايداري دارند كه بطور متوسط بين 5.5 تا 9.5 مگابيت متغير است, نتيجه حجم پيگسل بيشتر و picture constancy بهتر در صحنه هاي سريع است. تمام دي وي دي هاي SuperBit داراي صداي dts با بيت ريت Kbps 1509 هستند كه استاندارد اوليه و مورد تائيد كمپاني digital theater system است, كه به علت اشغال فضاي زياد مجبور به كاهش حجم بيت ريت به 754Kbps و استاندارد كردن آن شد.
در تست هاي كه من انجام دادم تفاوت بين يك دي وي دي استاندارد با SuperBit در تصوير لبه هاي صاف تر و تفكيك بهتر رنگ است.و درصدا وضوح بيشتر و افكت هاي تاثير گذار مشخصه دي وي دي هاي SuperBit است.
امروز دوباره امکان دیدن یک فیلم با فرمت HD-DVD را پيش يكي از دوستان كه حدود يك سال پيش مجموعه Planet Earth را روي لپ تاپ توشيبای ايشون ديده بودم را پيدا كردم, پلير كه همان لپ تاپ بود و فيلم The Bourne Identity كه با يك كابل ساده HDMI به LCD سامسونگ وصل بود.هدف تحليل فرمت شكست خورده HD-DVD نيست چون نه ديگه توليد ميشه و نه دليلي براي تحليل دارد, ولي برام خيلي جالبه كمپاني بزرگي مثل توشيبا با آن سابقه درخشان در توليدات الكترونيك وقتي سال 2008 رﺳماً اعلام كرد فرمت HD-DVD شكست خورد و جنگ دوساله خود با سوني را به سود سوني پايان داد, و در نمايشگاه IFA 2009 كه به تازگي برگزار شد اولين بلوري پلير خود مدل BDX2000 را معرفي كرد و در ادامه معرفي سري جديد لپ تاپ هاي مجهز به درايو بلوري از توشيبا نشان ميده صنعت سرگرمي سازي و تجارت محصولات الكترونيك به حدي پرقدرت است كه غول هاي بزرگي مثل توشيبا را كه در سال ۲۰۰۶ آنچنان تبليغات گسترده اي را در جهان براي رواج فرمت HD-DVD انجام داد و نظر چندين كمپاني بزرگ فيلم سازي را هم جلب كرد تا حدي كه سوني در مقطعي كاملا احساس تنهايي كرد و فروش HD-DVD Player هاي توشيبا رشد بيشتری نسبت به سوني, ال جي و سامسونگ پيدا كرد اين چنين از پاي در مي آورد و شكست دردناكي از سوني كه از پيشگامان صنعت بلوري هست مي خورد.
شاید یکی از دلایل عدم استقبال علاقمندان سیستم های صوتی و تصویری از HD-DVD اسم تكراري فرمت DVD بود در طرف ديگر فرمت بلوري با لوگو و اسمي متفاوت كه باعث ميشد كاربران بلوري را فرمتي كاملا متفاوت با HD-DVD بدانند, اما همانطور كه ميدانيد HD-DVD هم از ليزر آبي استفاده ميكند و ظرفيت 30 گيگابايتي آن فضاي كافي براي ذخيره صدا و تصاوير HD را دارد.
توشيبا اعلام كرده خدمات سرويس HD-DVD Player ها را همچنان ادامه خواهد داد اما ديگه چه فايده براي خريداران اين پليرها, البته در مدت كوتاهي كه پليرهاي HD-DVD توسط توشيبا و چند كمپاني بسيار محدود ديگر توليد شد پلير High-End از هيچ كدام از شركت ها وارد بازار نشد و قيمت پليرهاي توشيبا نسبتا پائين بود از اين رو آنچنان ضرر به خريدارن وارد نشد.اما تجربه بسيار تلخ HD-DVD براي مديران توشيبا باقي خواهد ماند و شايد بدترين شكست در تاريخ اين كمپاني به حساب مي آيد.
مشابه اين تجربه را سوني در فرمت Betamax داشت و بازار را به فرمت VHS از JVC واگذار كرد, اما سيستم Betamax اولين فرمت ضبط و پخش خانگي بود و سوني مخترع اين فرمت كه JVC ان را كامل كرد, و اصلا قابل مقايسه با جنگ دو ساله HD-DVD با Blu-Ray نيست.
داشتم تو سایت pioneer دنبال یه عکس از BDP-320 برای تحلیلش میگشتم یه نکته جالب نظرم را جلب کرد, يادتون هست در مورد DVD Player LX 50 يه مطلب نوشتم و گفتم اين مضحك ترين توليد پايونر تو دي وي دي پليرها هست؟ پايونر تو كمتر از يك سال LX 50 را از خط توليد خود خارج كرد! و در حال حاضر بهترين دي وي دي پلير پايونر DV-610AV هست, همون پليري كه دقيقا الكترونيك و Disc Tray آن را در كابينت سري LX كار گذاشته بود و با پنج برابر قيمت واقعي با عنوان LX 50 وارد بازار كرد, و من گفتم اين كار پايونر توهين به شعور مشتري هست, خريدار دي وي دي پليري كه دنبال برند پايونر ميرود حداقل اطلاعاتي در مورد صدا و تصوير دارد و به سادگي نميشه به اون كابينت خوشگل فروخت! طراحي مدل DV-610 و زير مجموعه آن از زمان DV-393 شروع شد كه پايونر كاملا طراحي دي وي دي پليرهاي ارزان خود را تعيير داد و DV-393 و فكر كنم DV-410 مجهز به خروجي HDMI اولين سري از محصولات پايونر بود كه تا به امروز تكامل پيدا كرد. اما چرا LX 50 جم شد؟ قيمت اين پلير زماني كه وارد ايران شد فكر ميكنم 650 هزار تومان بود كه بعد از مدتي شركت قيمت را كمي كاهش داد, در حال حاضر شركت پایونیران نمايندگي پايونر در ايران بلوري پلير مدل BDP-320 را زير 500 هزار تومان عرضه كرده و اگر مدل BDP-120 وارد بازار ايران بشه بايد زير 400 هزار تومان قيمت داشته باشه, حالا كساني كه LX 50 خريدن و به من گفتند كه اشتباه ميكنم و LX 50 پلير خيلي تاپي هست! حتما دلشون خيلي مي سوزه كه چرا 600 هزار تومان پول دادن! در صورتي كه در حال حاضر با 600 هزار تومان ميشه يه بلوري پلير با يه كابل HDMI خوب خريد.حالا باز به حرف من گوش نكنيد
چند روزی هست یكی از دوستانم بلوری پلیر مدل BDP-320 پایونر را خریده و برای Break-in
كردن دستگاه را در اختیار من قرار داده, دیشب وقت شد یه تست كوچیك از پلیر بگیرم و نتیجه را براتون بنویسم.
اول بگم خیلی خوشحالم پایونر بلوری پلیرهای خوبی با قیمت بسیار مناسب را وارد ایران كرده تا دوستاران صدا و تصاویر وضوح بالا با قیمت های مناسبی امكان خرید پلیرهای قابل قبولی را داشته باشند.
پردازشگر 320 بروی (High Definition)
12Bit 148.5 MHz
و تصاویر (Standard Definition)
12Bit 108 MHz
را دارد. كه برای تصاویر وضوح بالا خوب و برای تصاویر استاندارد كاملا متوسط است.
فیلم تست 320 "Death Race" بود كه واقعا صدا و تصویر فوق العاده ای داره.
زمانی كه داشتم 320 را تست میكردم سعی میكردم فقط به 320 فكر كنم و تا جای ممكن 320 را با LX 70 مقایسه نكنم, هر تحلیل گری برای خودش یك Reference داره فعلا Reference من هم LX 70 است كه شاید در آینده جای خودشو به LX 71 بده, 320 را با كابل HDMI سری Van Den Hul Ultimate كه كابل اصلی خودم هست Break-in و تست كردم.
وضوح تصویر 320 قابل توجه و جلوتر از كلاس قیمتی دستگاه است و بالاتر از انتظار من, نكته ای كه در این پلیر قابل توجه است تفكیك و عمق عالی رنگ است, 320 بروی فیلم "Death Race" كه از رنگ منفرد استفاده میكند تك رنگ های مثل قرمز را بسیار عالی و میشه گفت زیبا اجرا میكرد كه این ویژگی را مدیونه پردازشگر 48Bit رنگ خود است.
تصویر 320 بروی دی وی دی كاملا معمولی است و فرق چندانی با دی وی دی پلیرهای ارزان پایونر ندارد شاید كمی فكوس و نویز كمتری در پس زمینه داشته باشه كه باز نمیتونم نظر دقیقی بدم چرا كه پلیر تجاری از پایونر در اختیار ندارم تا بتوانم مقایسه دقیقی انجام بدم, اما چیزی كه خوب میدونم و بارها تست كردم LX 70 هم روی دی وی دی كیفیت تصویر و صداش قابل مقایسه با دی وی دی پلیر مدل DV989 AVi پایونر نیست.
صدای 320 كمی از تصویر پائین تر بود! "Death Race" روی فرمت بلوری تراك صوتی DTS-HD داره كه بروی LX 70 صدای بسیار كریستالی با جزئیات بالا و فركانس LFE تكان دهنده ای دارد.320 هم خوب اجرا میكرد اما نه در حد انتظار من, كمی احساس گرفتگی در فركانس های بالا میكردم و گم شدن افكت ها در كانال های ساراند, شاید اگر این فیلم را روی پلیر كلاس بالاتری تست نكرده بودم میگفتم صدای 320 هم مثل تصویر به نسبت قیمت عالی است, اما حالا میگم صدای 320 كاملا در حد و كلاس دستگاه است نه بیشتر.
دركل میتونم بگم BDP-320 پایونر خوب و كاملا مناسب برای دوستانی كه می خواهند با قیمت پائین بلوری پلیری قابل قبول داشته باشند.
اشاره: یادم رفت این نکته را بگم که این سری از بلوری پلیرهای پایونر امکان مولتی کد شدن برای دیسک های بلوری را ندارند و و فقط کد مربوط به منطقه خود را اجرا میکنند.
بلو - ری فیلم مثل سایر محصولات Disney - Beuna Vista با تبلیغ سایر فیلم های این کمپانی شروع میشه او نم چیزی در حدود ۱۲ دقیقه که برای یه محصول کاتالوگ طبیعیه . منو ها علاوه بر سادگی و زیبایی سریع هم هستند .
بلو - ری این فیلم برای تصویر از استاندارد AVC MPEG-4 استفاده می کنه . بیت ریت فیلم ماهرانه بین صحنه های پر زد و خورد و آرام تقسیم شده . رنگها فوق العاده به نظر میان چه در صحنه هایی که از رنگهای تند و گرم استفاده شده و چه در صحنه هایی که رنگهای سرد قالب تصویر رو در بر دارن .
تصاویر در نشان دادن جزئیات بی نقص هستند و تصاویر در قالب موارد Sharp و عالیه . حتی تو صحنه هایی که از CGI استفاده شده باز هم جزئیات مناسبه چون معمولا خوب در آوردن صنه های ترکیبی ( فیلم برداری زنده + CGI ) از لحاظ تصویری مهارت و امکانات خاصی نیاز داره . صحنه های تاریک تو فیلم کم نیست و همشون تقریبا ایرادی ندارند . نه مشکل رنگ سیاه و نه حتی Grain یا Noise . مثلا صحنه " Aztech Gold " و یا حتی بهتر از اون صحنه " Trojan Horse " که صحنه های قالبا تاریک هستند و حتی میشه گفت بیشتر جلوه های ویژه فیلم تو همین دو تا صحنه خرج میشه ولی بازهم نتیجه نسبت به سایر صحنه های این چنینی بی نظیره .
کلوز آپ از صورت هنرپیشه ها ممعمولا به خاطر خاصیت بافت پوست جزو صحنه هایی هست که می تونه در قضاوت در مورد کیفیت تصویر ارائه شده برای فیلم ها تاثیر گذار باشه . تو این فیلم کلوز آپ ها در صحنه های روشن فوق العاده و در صحنه های کم نوز بی نظیرن .
در صحنه " finding a new crew " یک صحنه وسیع از آسمان بدون ابر دیده میشه . این جور صحنه ها معمولا پر از Grain هستند . این جا هم تصویر عاری از این " نقطه نقطه های معروف " نیست اما باز هم تصویر از این بهتر رو من فقط تو بلو - ری Live free or die hard دیدم .
صحنه نبرد " ویل " و " جک " در کارگاه ویل هم جزو صحنه های فوق العاده فیلم هستش . پر از صحنه هایی که میشه در موردشون قضاوت مثبت داشت . اتفاقا این صحنه جزو یکی از ۳ صحنه قسمت Movie Showcase بلوری فیلم هستش . دیزنی معمولا سه صحنه از فیلم که علاوه بر اینکه جزو صحنه های جذاب و دیدنی فیلم هستن از لحاظ صدا و تصویر هم یه سر و گردن از بقیه بالاتر هستند رو تو این قسمت قرار میده .
در نهایت بگم که تصویر بلو - ری بدون هیچ عیبی نیست ولی برای فیلمی با لوکیشن ها و شات های این چنینی تصویر فیلم یکی از بهترین گزینه هاست .
برای صدا در این بلو - ری از فرمت PCM به عنوان ترک فشرده نشده استفاده شده . صدا ها علاوه بر اینکه loud هستند جزئیات بسیاری رو هم شامل میشن . اگر فیلم را با صدای بلند و یک سیستم مناسب ببینید جزئیات صدا گذاری واقعا ماهرانست . تازه به این مطالب تم های زیبا موسیقی فیلم رو هم اضافه کنید که به نظر من یکی از زیبا ترین های موسیقی فیلم برای فیلمی با این محتواست . کانالهای کناری و پشتی هم در صحنه هایی که فعال میشن فوق العادن مثل صحنه نبرد دو کشتی که شلیک توپ ها خیلی جلب توجه می کنن .
وقتی یکی از سرگرم کننده ترین فیلم ها اخیر صدا و تصویر مناسبی مثل این داشته باشه نتیجه میشه دو ساعت و نیم لذت بردن از تماشای فیلم .
همراه دیسک اصلی فیلم یه دیسک بلو - ری تک لایه هم برای بانس های معمول فیلم در نظر گرفته شده که تقریبا شامل تمام چیزهایی هست که تو دی وی دی فیلم نسخه Lost Disc عرضه شده بود . همگی با کیفیت معمولی و صدای استریو هستن . یکی از جالبترین ویدئو های این دیسک مراسم افتتاحیه و آمادگی برای اولین نمایش فیلم هستش .
حسین تقوی