Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

بررسی بلوری فیلم جاذبه

همانطور که میدونید فیلم جاذبه توانست امسال نظر اکثر منتقدین و همینطور داوران آکادمی رو بر آورده کند و در نهایت با 6 جایزه اسکار جزو فیلم های ماندگار باشد.

من نقد فیلم رو در زمان اکران و همینطور در اکران خصوصی از چند منتقد معروف خوانده بودم و بسیار کنجکاو شده بودم که همه منتقدین سخت گیر نیز نظر مثبت به فیلم دارند. به همین خاطر بسیار منتظر فیلم بودم تا بدستم برسه و ببینم. من فیلم رو سه بار که دوبار آن بصورت سه بعدی و یک بار آن غیر سه بعدی بود دیدم.

 

کارگردان

:

 Alfonso Cuarón

 

نویسندگان

:

 Alfonso CuarónJonás Cuarón 

 

بازیگران

:

 Sandra BullockGeorge Clooney

      رتبه  IMDB: 8.1

Gravity blu-ray در تصویر 

باز با فیلمی رو به رو هستیم که نمی توان نظر قطعی در مورد تصویر فیلم داد. جاهای از فیلم تصویر بسیار مورد پسند من بود و جاهایی دوست داشتم تصویر جور دیگری بود. کلیه رنگ های فیلم بسیار عادی و طبیعی و کمی سرد بودند و هیچ اغراقی در رنگ ها وجود نداشت حتی در رنگ آتش. صحنه های که در آن کره زمین دیده میشد بسیار زیبا و تاثیر گذار بودند و کاملا دارای جزییات کافی بودند بطوری که بیننده مدام در اینکه الان کدام قسمت کره زمین هست کنجکاو میشود و دوست دارد شکل و رنگ ابرها را تعقیب کند. در فیلم با لانگ شات های بسیار زیبایی روبرو خواهید شد که عظمت فضا را به رخ بیننده می کشند و بسیار زیبا کار شده اند. با توجه به نظر کارگردان در اکثر صحنه ها گرین مشاهده می شود که برای من زیاد خوشایند نبود و دوست داشتم کمتر از گرین استفاده می شد. جزییات صورت بازیگر ها قابل قبول می باشد. با توجه به اینکه کل فیلم از صحنه های جلوه های ویژه تشکیل شده است اما به هیچ عنوان نمی توان ایرادی بدان گرفت و اگر شما صحنه های پشت صحنه فیلم رو نبینید خیلی از صحنه ها را واقعی فکر خواهید کرد. واقعا در این زمینه جز تحسین کردن عوامل کاری از دست کسی بر نمی آید. جزییات تخریب ها و سفینه ها بسیار باور پذیر و عالی بوده و همینطور حالت های تعلیق و بی وزنی بازیگران بسیار باور پذیر می باشد. یک صحنه می باشد که دوربین از بیرون کلاه فضایی بازیگر زن فیلم وارد کلاه آن شده و مناظر را بیننده از چشم بازیگر زن فیلم می بیند که این قسمت نیز تجربه بسیار زیبایی بود. رنگ مشکی فضا واقعا زیبا بوده و عمق بسیاری به صحنه های فیلم می دهد. 

تنها ایراد من به تصویر فیلم استفاده کردن از گرین بود که دوست داشتم تصاویر را بدون گرین می دیدم.

امتیاز من به تصویر فیلم 

Gravity blu-ray در صدا

در مورد صدا فقط می تونم بگم با اینکه فیلم رو سه بار دیدم هنوز سوپرایز هستم و هر بار که فیلم رو دیدم بیشتر لذت بردم. می توان گفت مهندسی صدا فیلم در حد عالی می باشد و چقدر به جزییات دقت شده هست. هر بار با دقت بیشتر فیلم رو دیده و سعی کردم ایراداتی به صدا بگیرم اما هر بار بیشتر تحسین کردم.

فیلم با سکانس بدون تصویر و با صدا شروع می شود و نوید فیلم پر هیجانی را به بیننده می دهد که واقعا در این کار موفق بوده اند. بیننده تمام مکالمات و صدا ها را از کلاه فضایی می شنود که تجربه بسیار جالبی هست تمامی صدا ها طوری هست که انگاری صدا ها رو از توی آب می شنوید و کاملا خود را در فضا احساس می کنید بطوریکه که شما هم لباس فضایی پوشیده اید. حتما باز کردن پیج ها و بستن آنها با دستگاه مخصوص که صدایی مانند دریل دارد در همچین فضایی شنیدن چقدر متفاوت هست. گاهی صدا ها رو از گوش یک بازیگر دیگر می شنوید که بسیار زیبا می باشد. کانال های ساراند چقدر در این فیلم فعال هستند نه تنها در افکت ها بلکه در کلیه مکالمات، موزیک متن نیز با یک DSP دقیق کانال های ساراند فعال می باشند و بیننده کاملا خود را در فضای فیلم احساس می کند. برخورد بازیگر ها به بدنه سفبنه ها و عدم وجود صدا در خلا از تجربه های بی نظیر این فیلم می باشد.

کانال LFE بسیار زیر پوستی فعال بوده وخیلی آشکارا خود نمایی نمی کند.

صداهای تخریب ایستگاه روس ها و صداهای برخورد اجسام فلزی به همدیگر و همینطور ارتعاش های سفینه بسیار زیبا بوده و کلی هیجان به بیننده وارد می کند. صدا های سقوط و تخریب ایستگاه چینی ها نیز عالی بود.

موزیک متن فیلم در انفجار ها چقدر زیبا کار شده بود. در ابتدا من صدا های بسیار سنگین و پر حرارتی رو انتظار داشتم و فکر می کردم بهتر بود موزیک با تخریب ها سنکرونتر بوده و افکتیو تر اجرا می شد اما بعد از سه بار دیدن فیلم متوجه شدم کارگردان تصمیم درست را گرفته هست. شاید موسیقی احساس هیجان بالایی به شنونده انتقال ندهد اما خیلی خوب می تواند احساس تشویش و اظطراب را به بیننده القا کند.

امتیاز من به صدا فراتر از کامل می باشد.

 
 

Gravity blu-ray در تصویر سه بعدی

صد البته که فیلم در تصویر سه بعدی هیجان خود را دارد و احساس تعلیق بیشتری به بیننده می دهد و بیننده بیشتر به عظمت فضا و عمق حادثه اتفاق افتاده پی می برد اما همچین فیلمی را فقط باید در پرده عریض سینما دیده شود تا خواسته کامل کارگردان را درک شود و در تلویزیون خانگی با هر ابعادی نمی شود عظمت سه بعدی کار شده فیلم را درک کرد و حتی لذت کامل برد.

امتیاز من به سه بعدی فیلم 

 
امتیاز من به فیلم 
 
فیلم پشت صحنه های جالبی داره همینطور یک فیلم بسیار کوتاه که جزو سوپرایز دسیک می توان در نظر گرفت که دیدن آنها نیز خالی از لطف نمی باشد. در نهایت فیلم را می توان به دوست داران فضا و همنطور افرادی که دوست دارند صدای فیلم آنها را سوپرایز کند و تجربه جدیدی در این زمینه داشته باشند توصیه می شود. صد البته این فیلم امسال جوایز زیادی را برده و ارزش آرشیو کردن را دارد.
 
رضا مقدم

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء