Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

رنج صدای خوانندگان کلاسیک

برای درک بهتر صدا باید Audiophile ها با رنج صدای خوانندگان آشنا باشند, (حداقل تا حدودی) در زیر تعدادی از مهم ترین رنج های صدای خوانندگان کلاسیک براتون می نویسم.

باس :

این نوع صدا از صداهای کمیاب و بم ترین صدا برای آقایان بوده و محدوده این صدا در افراد مبتدی از نت E2 تا E4 بوده و در میان خوانندگان حرفه ای از نت B1 تا F4 می باشد از خوانندگان مطرح باس می توان به Boris Christoff اشاره نمود.

باریتون :

این نوع صدا متداول ترین نوع صدا در میان آقایان بوده و محدوده ی این نوع صدا در میان افراد مبتدی از نت می E2 تا نت فا F4 بوده و در میان خوانندگان حرفه ای از نت C2 تا G4 بوده.
از خوانندگان مطرح می توان به Dmitri Hvorostovsky اشاره کرد.

تنور :

خوانندگان تنور که قهرمانان جذاب اپراهای معروف می باشند و صدای این دسته از خوانندگان بسیار مورد توجه علاقه مندان به آواز کلاسیک است.

این نوع صدا مختص به آقایان بوده و محدوده این صدا از نت B2 تا A4 در میان خوانندگان مبتدی و در میان خوانندگان حرفه ای از نت G2 تا C5 می باشد.
البته لازم به ذکر است که بعضی از اسطوره های آواز کلاسیک سابقه خوانندن نت ر D5 را نیز داشته اند از جمله پاواراتی و بوچلی

کانتر تنور :

این نوع صدا مختص آقایان بوده و بالاترین جنس صدا برای آقایان محسوب می شود محدوده این نوع صدا از نت می زیر دو میانی تا فا روی خط پنجم می باشد E3 تا F5 

لازم به ذکر است که این نوع صدا میان آقایان کمیاب بوده از جمله خوانندگان کلاسیک با نوع صدای کانتر تنور مطرح می توان به David Daniels اشاره کرد.

 آلتو :

این نوع صدا از صداهای کمیاب در بین خانم ها می باشد و بم ترین صدای خانم ها صدای آلتو و یا کنترآلتو بوده که محدوه این نوع صدا در میان خوانندگان مبتدی از می زیر دو میانی تا ر خط چهارم بوده E3 تا D5 
 
و در میان خوانندگان حرفه ای از ر زیر دو میانی تا لای بالای خط پنجم می باشد D3 تا A5
 
از جمله این خوانندگان می توان به Schumann-Heink اشاره نمود.

متزو سوپرانو :

این نوع صدا صدای متوسط خانم ها و متداول ترین صدا در میان خانم هاست محدوده این نوع صدا در افراد مبتدی از نت سل زیر دوی میانی تا فا روی خط پنجم می باشد G3 تا F5 
 
و در میان خوانندگان حرفه ای از نت فا تا دو بالا یا همون دو سوپرانو ها می باشد F3 تا C6 
 
لازم به ذکر است که رنج صدایی بسیاری از متزو سوپرانو ها با سوپرانو ها برابر بوده و تفاوت اصلی میان این دو صدا محدوده راحت خواننده می باشد که متزو سوپرانو ها بسیار از صدای سینه استفاده میکنند و در محدوده میانی به خواندن میپردازند و سوپرانو ها بیشتر از صدای سر استفاده کرده و در محدوده بالاتری میتوانند راحت به خواندن ادامه دهند

از میان خوانندگان اپرا می توان به خواننده توانا Cicila Bartoli اشاره کرد که به نظر بنده بهترین متزو سوپرانوی قرن می باشند و همچنین به خواننده پاپ-کلاسیک محبوب سلن دیون اشاره نمود.

سوپرانو :

خیلی از ماها بخصوص علاقه مندان به آواز کلاسیک این نام رو شنیده اند زیر ترین صدای زنانه با توانایی کشش و خواندن نت های بالا این نوع صدا در خوانندگان غیر حرفه ای و مبتدی شامل محدوه زیر می شود C4 تا A5 
  
یعنی از نت دو میانی تا لای بالای خط پنجم و برای خوانندگان حرفه ای از نت G3 تا D6 یعنی از نت سل زیر دو میانی تا ر دو بالای سوپرانو ها 
این نوع صدا شامل جنس های متفاوتی نیز می شود که در مورد شون صحبت خواهیم کرد

در شناسایی نوع صدا تنها رسیدن به یک نت خاص مد نظر نمی باشد بلکه توانایی فرد در رسیدن به یک نت و خواندن آن نت به همراه کشش مناسب و همچنین میزان راحت بودن فرد در خواندن آن نت می بایست در نظر گرفته شود از جمله خوانندگان با این صدا می توان به Joan Sutherland خواننده اپرا و sarah brightman خواننده کلاسیک اشاره کرد.

سوپرانوی درامیاتیک :

این جنس صدا مناسب اجرای اپراها و قطعات آثاری همچون پوچینی و وردی می باشد زیرا این جنس صدا بسیار قوی و تاثیر گذار می باشند و می توانند غالب بر ارکستر صدای خود را پخش کنند این سوپرانو ها دارای صدایی با رنگ تیره تر و شفافیت و ظرافت کمتری می باشند. از جمله خواننده های با جنس صدای سوپرانو دارماتیک ماریا کالاس می باشد البته لازم به ذکر است که یکی از ویژگی های صدای کالاس دراماتیک بودن صدای وی بوده و وی توانایی کلراتورا خواندن را نیز داشته است.

سوپرانوی کلراتورا :

 این جنس صدا بسیار سبک و چابک می باشد و به دلیل چابک بودنش قابلیت کشش های طولانی و خواندن نت های بالا را به وفور دارا می باشد. سوپرانوهای کلراتورا توانایی خواندن تا فرکانس های بسیار بالا را دارند از جمله خواندن نت هایی بالاتر از F6

 

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء