Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...
من برند Cambridge Audio بخاطر کیفیت ساخت بسیار خوبی که داره دوست دارم, همیشه یک اصالت بریتانیایی در تولیداتش هست.
اما ظاهرا این برندم داره میره به سمت آشغال سازی! به عنوان نمونه به ساخت و شکل طراحی این ست استریو دقت کنید, چه در بخش آمپلی فایر و چه در ساخت سی دی پلیر از ارزون ترین و بدترین قطعات استفاده شده است! که بنظرم برای این برند خوشنام یک فاجعه بحساب میاد.
از طراحی و ساخت بی کیفیت کابینت ها که بگذریم, میرسیم به سی دی پلیر که از ارزون ترین دیسک درایو درش استفاده شده است! سیم فلت های بسیار بی کیفیت, خازن های چینی بی کیفیت, اتصالات بسیار بی کیفیت و...
بخش آمپلی فایر هم به همین شکل از قطعات بسیار ارزان قیمت در ساختش استفاده شده است, سیم کشی های افتضاح, قطعات الکترونیکی بی کیفیت, ترانس ارزون قیمت و بدون هیچ نویزگیری در بخش پاور و از همه بدتر و بنظرم مضحک تر استفاده از IC TDA ست که در صنعت الکترونیک برای رادیو و ضبط ها از این IC استفاده میکنن!
دوستانی که کیت های الکترونیکی میسازن TDA خوب میشناسن. یک IC تقویت کننده بسیار بی کیفیت و کم توان با با دیستروشن بسیار بالا اصلی ترین شاخص این IC معروف در دنیایی سرگرمی های الکترونیک است. TDA رسماََ از STK معروف هم بسیار تقویت کننده ضعیف تر و بی کیفیت تری بحساب میاد! واقعا نمیدونم چرا برندی با کیفیت Cambridge Audio باید از همچین طراحی و قطعاتی استفاده کنه!
با توجه به کیفیت طراحی و ساخت این ست استریو از نظر شما میتونه صدای خوبی بده؟
در ادامه مطلب جزییاتی از شاهکار مهندسی Cambridge Audio ببینید:
موارد مرتبط:
تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...
هیچ می دونستید شرکت های منتشر کننده نسخه های خانگی از صدای "Discrete" یا گسسته برای جا دادن یک فیلم کامل با صدای چند کاناله و تمامی اضافات همراه آن بروی یک دیسک استفاده می کردند!
این کار اولین بار شرکت "New Line Cinema" برای نسخه ی Extended Edition دی وی دی سه گانه "ارباب حلقه ها" انجام داد. این فیلم اولین دی وی دی با صدای dts-es 6.1 کانال بود, کمپانی نبو لاین برای انتشار نسخه Extended این فیلم نه تنها مجبور شد فیلم بروی دو دیسک عرضه کنه, بلکه برای اولین بار صدای 6.1 کانال گسسته را نیز بروی این فیلم اجرا کرد. کلکی که شاید کمتر کسی متوجه آن شد, حتی کسانی که سیستم سینمایی 6.1 کاناله داشتن نمی توانستند تشخیص بدن که کانال ساراند پشتی این فیلم به صورت گسسته و فقط در زمان های خاص وارد مدار می شود, و به صورت عادی در اکثر زمان های فیلم هیچ داده ای برای این کانال بروی دیسک ضبط نشده است.
کار بعدی که با صدای dts-es 6.1 کانال گسسته وارد مارکت شد, دی وی دی نسخه Signature گلادیاتور بود که توسط یونیورسال عرضه شد. در اون کارم کانال سارند عقب صدا فقط در سکانس نبرد ارابه ها وارد مدار میشد. یادم در زمان انتشار این کار من این فیلم تست می کردم و متوجه شده بودم که کانال ساراند عقب فقط در همین سکانس فعال می شود! اما دلیلشو نمی دونستم, در نت هم در اون زمان هیچ مطلبی در این مورد پیدا نمیشد. هیچ کمپانی هم نمیاد بگه یکی از کانال های صدا فقط در زمان های از قبل مشخص شده فعال میشه.
شاید هنوزم کمپانی ها برای جا دادن فیلم هاشون بروی دیسک های 50 و 100 گیگابایتی بلوری استاندارد و UHD از این تکنیک استفاده کنن! که البته خیلی بعیده امروزه با این تجهیزات پیشرفته و گوش های که بسیار حساس تر و حرفه ای تر از گذشته صداهارو میشنوه و تحلیل میکنه بشه این کلک هارو اجرا کرد.
نظر شما چیه؟ آیا تا بحال تفاوتی در صدای دالبی ادموس یا dts-X یک فیلم بروی بلوری استاندارد با UHD احساس کردین؟
تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...
کمپانی dts در آخرین نمایشگاه صدا و تصویر که در کشور تایوان برگزار شد, از فرمت جدیدی تحت عنوان dts-X Pro رونمایی کرده است.
فرمت صوتی که با همکاری کمپانی Trinnov که تخصصش ساخت پروسسورهای صدا و تجهیزات آنالیز حرفه صوت است طراحی شده است.
فرمت جدید dts-X Pro در نسخه ی سینمایی تا 64 کانال صوتی و در نسخه ی خانگی 11.1 کانال صوتی را اجرا می کند.
این بار dts یک قدم جلوتر از کمپانی دالبی و پس از فرمت صوتی Auro-3D دومین فرمت صوتی است که می تواند صدای فراگیر 11.1 کانال را در قالب سینمایی خانگی و بروی دیسک های بلوری استاندارد و UHD اجرا کند.
من صدای Auro-3D در سینما تجربه کردم, و در موردشم در سایت نوشتم. اما الان نمیتونم در مورد فرمت صوتی جدید dts هیچ نظری بدم, باید تا عرضه فرمت جدید dts در نمایش خانگی صبر کنیم.
این واقیعت که همه ی ما علاقمندان صدای سینمایی باید در آینده نزدیک اتاق نمایشمون به پیکربندی 11.1 کانال ارتقاء بدیم اصلا دور از ذهن نیست.
در ادامه مطلب عکس های از اتاق دموی dts در نمایشگاه صدا و تصویر تایوان ببینید...
تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...
سوپر برند آمریکایی SVS دو مدل ساب ووفر میانه قیمت با عنوان های PB3000 و SB3000 وارد مارکت جهانی کرده است.
من خوشحالم که در تعطیلات عید 98 موفق شدم صدای این دو مدل ساب ووفر جدید SVS در مجموعه ی بسیار عالی "GROBI" که یکی از بهترین مراکز فروش تجهیزات صوتی های اند در شهر دوسلدورف هست بشنوم.
لازم نکته ای بهتون آموزش بدم:
SP و PB در ابتدای تمام مدل های ساب ووفرهای SVS نوشته شده است! PB به معنی کابینت باز است یعنی ساب ووفرهای که پورت باس دارن. و SB به معنی سیلد باکس یا ساب ووفرهای است که پورت باس ندارند.
هر دو مدل PB3000 و SB3000 در واقع یک ساب ووفر هستند, با این تفاوت که یکی کابینت پورت باز داره و مدل دیگه کابینت سیلد, در هر دو مدل از یک درایور باس 13 اینچی استفاده شده, و هر دو دستگاه آمپلی فایر 800 واتی مشابه ای دارند. هیچ تفاوتی در درایور و آمپلی فایر این دو دستگاه وجود ندارد. تنظیماتی هم که به صورت دستی و هم از طریق آپلیکیشن در دسترس هستن یکی است.
من صدای هر دو مدل جدید SVS در اتاق تست سینمایی مرکز GROBI شنیدم, یک اتاق بسیار با کیفیت و ایزوله شده با استاندارد های اروپایی. صدای مدل PB3000 (پورت باز) نه شبیه به مدل های ارزونی مثل سری 1000 بود و نه شباهتی به سری رفرنس PB16-Ultra داشت. نزدیک ترین صدا به PB3000 در برندهای موجود در ایران شاید ساب فوکال الکترا باشه! جالب بدونید تیم طراحی دو PB3000 و SB3000 همون تیمی هستن که سری Ultra طراحی کردن, صدای PB3000 شاخص های سری رفرنس داره, مخصوصاً ضربه های که وارد میکنه شنونده یاد سری Ultra میندازه, ولی خوب اگر صاحب یکی از مدل های رفرنس SVS باشید و صداش براتون آشنا باشه, متوجه میشید که این ساب ووفر بسیار خوب طراحی شده و بسیار هم سعی داره صدای سری رفرنس بازسازی کنه, اما با سری رفرنس SVS فاصله زیادی داره! ولی این اصلا بد نیست, چرا که قرار نیست SB3000 صدای PB16-Ultra بده, نه سایز, نه طراحی, نه میزان Excursion ووفر و نه قیمت این دو مدل هیچ شباهتی بهم ندارند. همین که صدای مدل SB3000 عظمت PB16 تا حدودی برای شنونده بازسازی میکنه! نشان دهنده این که یک ساب ووفر میانه قیمت فوق العاده است, و قراره رقیب بسیار جدی برای هم کلاس های خودش باشه.
مدل SB3000 هم شنیدم, به نسبت سری سیلد قدیمی SVS صداش بسیار زیاد پیشرفت کرده بود, صدا کاملا جلو و تاثیرگذار احساس میشد, اصلا شباهتی به ساب ووفرهای ارزون سیلد نداره که باید در فاصله یک متری با ساب ووفر نشسته باشه تا احساس کنی ساب تو مدار هست! SB3000 کاملا تاثیرگذار و فعال صدا میداد, خوب فشار وارد میکرد و پاسخ فرکانسی بسیار سریعی هم داشت. بنظر من SB3000 یک ساب ووفر بسیار ایده ال برای موزیک هست. حداقل پاسخ فرکانسی مدل PB3000 تا 16 هرتز هست و مدل SB3000 تا 18 هرتز است که برای اتاق های کوچیک اصلا بد نیست.
بیشتر از این نمیتونم از این دو مدل بنویسم, چرا که تستم بیشتر از چند دموی سینمایی نبوده! اما بنظرم مدل PB3000 بهترین ساب ووفر بوده که تو این کلاس قیمت شنیدم.
خوش باشید...
تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...
نمیدونم شما "اودیوفایل" های سایت, بیشتر صدای حسی dCS میپسندید؟ یا از صدای سورس "Accuphase" با Neutrality بالا ارتباط برقرار می کنید؟ یا مثل من از صدای آنالوگ و دیجیتال Esoteric خوشتون میاد؟
بی شک و بی شک Esoteric با تفاوت بسیار زیاد از لحاظ کیفیت و دقت اجرا بهترین Transportدر مقایسه با دیگر برندهای های اند ساز میسازه. بعضی از برندهای مثلا های اند ساز که حداقل در بخش دیسک درایو بیشتر شبیه به شوخی هستن تا های اند! بنظر من این برند در بخش دک صوتی هم یکی از بهترین هاست, مخصوصاً در بخش آپ سمپل کردن فرکانس 44 هرتز به دو یا سه و حتی بیشتر برای گرفتن یه 20 کیلوهرتز تمیز و بدون نویز از بهترین هاست, این برند در طراحی فیلتر های آنالوگ پایین گذر هم بهتر از دیگر سازنده های دک های صوتی عمل میکنه, و میتونه در خروجی یک صدای دیجیتال ملایم با جزئیات بسیار بالا و شبیه به آنالوگ بهمون تحویل بده که نه انقدر دستکاری شده و با حذفیات بالا مثل dCS باشه و نه مثل دک اودیو نت میاد کاملا آپ سمپل حذف میکنه! تا فرکانس های بالا دست نخورده بمونن, که باز با سلیقه ی من بسیار فاصله داره!
وقتی صحبت از آپ سمپل, نمونه گیری و دیجیتال به آنالوگ میشه, متاسفانه بحث سلیقه ها هم وسط میاد! و این دنیایی نچندان جذاب دیجیتال است...!
در ادامه دموی از سری Esoteric P-05X + D-05X + G-02X + N-03T ببینید:
مطالب مشابه:
با توجه به افزایش قیمت ارز و شرایط بد اقتصادی در سال 97 از نظر شما کدام یک از فروشندگان لیست نظر سنجی رفتار منصفانه تری را با مشتری داشته اند...
مهلت ثبت رای تا ساعت 24 پانزدهم فروردین 1398
تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...
چند وقت پیش و در پست "کدام پلیر را انتخاب می کنید؟" خبر دادم که UHD پلیر پایونیر مدل UDP-LX800 سفارش دادم... چند روزی هست که برگشتم, و دارم این پلیر دوست داشتنی تست می کنم. در نگاه اول LX800 همان پلتفرم و ساخت بلوری پلیر پایونیر BDP-LX88 دارد. اگر کمی از دستگاه فاصله بگیرید و لوگوی روی سینی دیسک دستگاه نبینید, غیر ممکن که تشخیص بدید این بلوری پلیر LX88 است یا LX800 این که پایونیر به یک طراحی موفق و دوست داشتنی دست نزده را من دوست دارم... پایونیر به گرافیک و شکل منوهای LX800 هم دست نزده و همچون چند سال گذشته از همان زبان طراحی جدی و جذاب برای منوها و تنظیمات استفاده کرده است, که این آشنا بودن منوهای پایونیر برای کاربرای قدیمی و وفادار این برند نیز خوشایند است.
شاسی LX800 دقیقاً مشابه LX88 سه لایه سنگین و بسیار محکم است, سیستم بی صدای سینی دیسک هم دقیقاً مشابه LX88 دقیق و بی صدا کار می کند, LX800 یکی از UHD پلیرهای های اند بازار بحساب میاد که در هنگام کار و اجرای دیسک بلوری 4K بسیار بی صدا کار می کند, دقیقاً به همان خوبی اوپو UDP-203 کار می کند. دیسک های UHD بلوری به نسبت نسخه های استاندارد بلوری و به دلیل متراکم بودن تراک های داده های دیجیتال چرخش سریع تری دارند, که این چرخش سریع تر باعث تولید صدا می شود, اگر با UHD پلیرهای سونی و برندهای کره ای کار کرده باشید متوجه میشید منظورم از صدا دار بودن و بی صدا بودن چیه!
در مورد کیفیت صدا و تصویر پایونیر UDP-LX800 هنوز زوده نظر قطعی بدم, دستگاه تازه باز شده و باید مدتی کار کنه تا به نقطه پایدار برسه... اما چیزی که میشه از تست های اولیه دیسک های پترن و تست با دیسک ها 4K و استاندارد بلوری از این پلیر دوست داشتنی گفت, این که کاملا با یک پلیر درست و حسابی و قدرتمند طرف هستیم, پلیری که به سادگی قدرت های مثل اوپو 205 به چالش میکشه, LX800 یکی از اون دیجیتال پلیرهای که در اجرای DVD تا بلوری استاندارد و البته UHD بلوری طراحی قوی و دقتشو در اجرای رزولوشن های مختلف نشان میده و کاربر حرفه ای در اجرای تمام آرشیو فیلم هاش از گذشته تا به امروز راضی و خوشحال نگه میداره.
اولین شاخص در تصویر این پلیر Chroma رنگ آسیایی و آمریکایی پسند این پلیر است, همون شاخصی که ما ایرانی ها هم بسیار دوستش داریم, رنگ های گرم, درخشان و فوق العاده زنده و خیره کننده از شاخص ترین ویژگی های پایونیر LX800 است. من به عنوان یکی از طرفداران دیجیتال ویدئو پلیرهای سری های اند پایونیر که سالهاست دارم بهترین های این برند تجربه می کنم, در اولین تست های که از پلیر LX800 گرفتم متوجه شدم که طراحی این پلیر با آنچه از پایونیر میشناسیم بسیار متفاوت است! پایونیری که همیشه تصویر اروپایی پسندی داشته, و شاید یکی از نقدهای که بهش میشد کرومای رنگ ضعیف تر یا بهتر بگم نزدیک به واقعیت بودنش نسبت به دیگر برندهای ژاپنی مثل دنن بوده, حالا با یک طراحی کاملا مورد علاقه ویدئوفایل های آسیایی و آمریکایی وارد بازار شده است, پایونیر با سری جدید LX آمده تا جا پای اوپو و پاناسونیک بزارد...
در تست های که از اجرای صدای سینمایی بروی LX800 داشتم, متوجه شدم با یک پلیر قدرتمند و بسیار دقیق در بخش صدا طرف هستم, صدای باس بسیار شفاف و عمیق, صدای فوق العاده کانالیزه و با جزئیات خیره کننده در اجرای افکت ها و موزیک بسیار غنی و شفاف کاملا توانست من تحت تاثیر قرار بده.
بنظر من UDP-LX800 یک بلوری پلیر های اند درست و حسابی که بسیار هوشمندانه ساخته و عرضه شد, درست در زمانی که اوپو اعلام کرد دیگه تولیداتی نخواد داشت! دنن و اونکیو و مارانتز و حتی یاماها خط تولید بلوری پلیرهاشون جم کردن و بازار در سلطه سونی و کره ای ها قرار داشت, پایونیر با دو UHD پلیر بسیار جذاب وارد بازار رقابت با آشغال های کره ای و سونی که هیچ وقت بلوری پلیر ساز قوی برای بزرگان این صنعت نبوده شد.
من پایونیر UDP-LX800 را به عنوان یک UHD پلیر رفرنس و مورد تایید بهتون پیشنهاد می کنم...
موارد مرتبط: