Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...
من صدای DAC وایس یک بار در های اند مونیخ شنیدم, ولی بلعکس خیلی از صداهای که در های اند شنیده میشه انقدر تاثیر گذار بود که شاخص های مثبت صداش در ذهنم بمونه...
خیلی خوبه که یک برند درست و حسابی و به معنای واقعی حرفه ای وارد ایران شده, از اون مهم تر این که توسط یه آدم حرفه ای و کار درست وارد ایران شده است.
یکی از ویزگی های DAC وایس این که بازی مسخره های فای متوقف میکنه و اجازه میده صاحب وایس از موزیک لذت ببره, وایس با بلندگوهای خیلی معمولی صدای میده که ذهن شنونده دیگه دنبال عوض کردن سیم, بلندگو و... نمیره.
من فکر می کنم اگر وایس وارد مدار خیلی از ستاپ های ایران بشه تا 80 درصد از مشکل صداهای فوروارد, تاریک و خسته کننده اکثر ستاپ های گرون داخلی برطرف خواهد شد.
آقای گمینی یه ستاپ از برند PS Audio مدل های Stellar GC DAC و دوتا M700 Mono Block با بلندگوهای TANNOY و Sonus Faber دارن, طراح PS Audio آقای Paul McGowan هستن که مدتی هم طراح آکوفیض ژاپنی بودن. برند خوبی و صدای عام پسندی هم داره...شنیدم ایرانم قرار بیاد.
برند Weiss آقای اکبری وارد میکنن Weiss به آلمانی میشه سفید, محصولات این برندم سفید هست, من صدای این برند فقط در مونیخ شنیدم. برند بسیار حرفه ای و در کلاس استودیوهای ابی رود استودیوز هست.
ظاهرا که ویتوس و اودیو نت هم ایشون وارد میکنن...
موفق باشه
یکم در مورد این آپلیکیشن های که به اسم تلگرام طلایی, ویداگرام,منوگرام و... منتشر میشه توضیح بدم. تلگرام یک اپلیکیشن اپن سورس یا منبع باز هست, یعنی هر کسی میتونه سورس تلگرام دانلود کنه و باهاش اپ خودشو درست و منتشر کنه ( تو گوگل سرچ کنید telegram source به سادگی سورس تمام ورژن های تلگرام برای دانلود هست) اگر دقت کرده باشید تمام این اپ ها شبیه تلگرام هستن, فقط ظاهر و رنگ ها شخصی سازی شده. هرکسی که یکم آی تی بلد باشه میتونه یه سرور اجاره کنه و اپ خودشو بروی اون سرور کانفیک کنه و روی اون اپ یه پروگسی یا فیلتر شکن نصب میکنه و شما از طریق اون اپ وصل میشید به تلگرام. در واقع این اپ ها پلی میشن بین شما و تلگرام, شما وصل میشید به این اپ ها و فکر می کنید که این خود تلگرام است! یکسری احمق هم میام تو فضای تلگرام تبلیغ میکنن که شخص "پاول دورف" مدیر تلگرام اعلام کرد این اپلیکیشن برای ایرانی هاست و کسی نمیتونه این اپ فیلتر کنه و از این دسته اراجیف. توجه داشته باشید وقتی به این اپ ها وصل میشید تمام اطلاعات, چت ها, تصاویر و... داره بروی یک سرور غریبه ذخیره میشه. با یک فیلتر شکن خوب از اپ اصلی تلگرام استفاده کنید.
تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...
تمام نسخه های 4K بلوری که با استاندارد IMAX Enhanced ریلیز میشن شامل صدای dts-X هستن, فعلا سونی پیکچرز چند عنوان با استاندارد IMAX Enhanced عرضه کرده است.
Jumanji: The Next Level
Zombieland: Double Tap
Charlie's Angels 2019
جدیدا مد شده همه دنبال خرید Turntable و LP خواننده های ایرانی هستن! تمام این LP ها ساخت چین هستن و از سورس های دیجیتال بی کیفیت چاپ شدن, فکر کنید سورس صفحه ی داریوش از یه فایل MP3 چاپ شده باشه! پشت کاور اکثرشونم اسم چندتا کمپانی ورشکسته ایرانی مثل کلتکس رکوردز و شرکت ترانه و... نوشته شده است! احتمالا خود مهرداد پاکروان خبر نداره یکسری وینیل به اسم شرکتش تولید میشه. فرایند تولید و مسترینگ LP حتی اگر از منابع قدیمی آنالوگ هم باشد, نیاز به پروسه اکولایز کردن و مسترینگ جدید داره, که نه در مارکت شرکت های ایرانی جای داره و نه استودیوهای مجهزی دارن, این آلبوم جدید معین گوش کردین که تمام کار ضبط و مسترینگش در استودیو شخصی خودش " پریچه آواز " انجام شده؟ فکر کنم اگر این کار میداد به ارزون ترین استودیوهای داخلی, خیلی بهتر و قوی تر براش مسترینگشو انجام میدادن. احتمالا چند وقت دیگه LP آلبوم "ماندگار" معین هم منتشر میشه! یکم در خرید باهوش باشیم.
اگر براتون امکان تست ساب ووفرهای Monolith هست پیشنهاد میکنم حتما برید و صداشو بشنوید, برند بسیار خوبی و کارش ساخت ساب ووفره. مدل Monolith 12" THX Ultra هم بسیار خوب Kick میزنه و هم خیلی خوب Low میزنه, در فاصله ی 2 متری بروی 16 هرتز 100 دسی بل توان اجرا داره که برای یک ساب 12 اینچی عدد بسیار خوبی بحساب میاد, برای ستاپ های سینمایی و هم ستاپ های 2.1 موزیکال ساب بسیار خوش صدا و قدرتمندی است و به قیمت ارزش خرید بالایی دارد.
من علاقه زیادی به خرید و تست دیجیتال ویدئو پلیرها دارم, و تا جای هم که فضا و امکانش باشه سعی می کنم ویدئو پلیرهای درست و حسابی بخرم و تست کنم, سایت eBay یکی از جاهای که میشه پلیرهای قدیمی و کاملا آکبند درش پیدا کرد. این اواخر یک دستگاه OPPO DV-983H آکبند از این سایت خریدم... این اولین دی وی دی پلیر درست و حسابی بود که اوپو تولید کرد و سکوی پرتاب اپو برای شناخته شدن و محبوبیت این برند بین ویدئوفایل ها شد. این دستگاه اولین دی وی دی پلیر ارزان قیمت بود که با کیفیت بسیار خوبی رزولوشن 720x480 دی وی دی به 1920×1080 ارتقاء میداد.
میدونم دوره این پلیرها تمام شده است. اما اگر یک ویدئوفابل واقعی باشید, هیچ وقت از تست و مقایسه ی کامپوننت های مختلف خسته نخواهید شد. هرچقدر بیشتر تست کنید و از گذشته تا امروز برندها و کامپوننت های مختلف بدونید, ذهنتون برای تشخیص و درک تفاوت ها باز تر خواهد شد.
تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...
براتون چند کلیپ 4K HDR به صورت Remux آماده کردم که شامل تست دالبی ادموس و دموهای تصویری از برندهای مختلف میشه...
تست های دالبی ادموس کدکت H.264 و 1080P و قابل اجرا در بلوری پلیرهای استاندارد همراه با آمپلی فایر مجهز به دیکدر دالبی ادموس هستند.
دموهای 4K و 4K HDR10 کدکت H.265 و رزولوشن 3840 در 2160 و فقط در نمایشگرهای 4K HDR و UHD بلوری پلیرها قابل اجرا هستند.
تست دالبی ادموس:
Introducing Dolby Atmos For The Home (4:08)
Amaze (1:04)
Horizon (1:53)
Leaf (1:00)
Santeria (1:25)
Rainstorm (0:48)
Audiosphere (1:01)
دموی تصویری 4K
دموی تصویری 4K HDR
Samsung 4K HDR 10+ Chasing The Light
LG 4K HDR 10+ Colors of Journey
دموی تصویری Dolby Vision
تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...
ترکیب بلندگوی Yamaha NS-F51 و آمپلی فایر Yamaha R-N402 یک ست استریوی ارزون قیمت با قابلیت های به روز برای دوستانی که دنبال یک سیستم استریو ارزان ولی خوب هستند مناسب است.
آمپلی فایر یاماها R-N402 برای بلندگوی NS-F51 کاملا مناسب است و می تواند نظر دوستانی که دنبال یک سیستم استریو ارزان و با کیفیت های فای هستند را کاملا جلب کند.
یاماها بلندگوی F50 و F51 بیشتر از پانزده سال است که همچنان بدون تغییر خاصی تولید می کند, که این دلیلی بر کیفیت و محبوبیت این بلندگو است.
شما می توانید این ست استریو را از فروشگاه آکوستیک نماینده محصولات یاماها در ایران به پایین ترین قیمت و بالاترین خدمات تهیه نمایید.
تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...
در مطالب بسیاری به کیفیت تصویر فیلم ها در فرمت های مختلف پرداختیم, در این مطلب براتون توضیح میدم مراحل اصلاح رنگ و ظاهری که از یک فیلم میبینیم به چه صورت در بخش DI استودیوها انجام می شود:
فیلم وقتی وارد استودیو و بخش DI میشه, به صورت یک هارد شامل اطلاعات تدوین, راش ها VFX ها و هرچی که مربوط به فیلم هست تحویل بخش آرشیو می شود, تدوینگر هم به صورت یک فایل XML یا EDL که اطلاعات ادیت هست موارد منتقل میکنه به لابراتوآر , بعد از این که فیلم وارد بخش DI شد پروسه ای به اسم "Conform" یا مطابقت روش انجام میشه, کامفورم در واقع بازسازی تایم لاین و ادیت تدوینگر در نرم افزار تصحیح رنگ است. پس ابتدا ادیت در نرم افزار تصحیح رنگ بازسازی می شود و بعد از پروسه کامفورم پروسه تصحیح رنگ است و در آخر پروسه مسترینگ, که در حقیقت یک خروجی با کیفیت بسیار بالا مشابه راش به یک بخش دیگری تحویل داده میشه به اسم مسترینگ, اونجاست که تهیه کننده درخواستشو میده که چه نوع خروجی های از فیلم میخواد, میتونه مخصوص نمایش در سینما باشه DCP میتونه بلوری باشه, دی وی دی باشه یا نسخه مخصوص استریم آنلاین, ولی همه ی این ها از یک خروجی بسیار با کیفیت که در حال حاظر رزولوشن 5K است شکل میگیره, این میشه پروسه یک فیلم که وقتی وارد لابراتوآر میشه خیلی ساده چه اتفاقی براش میوفته.
در بخش تصحیح رنگ این که فیلم چه LOOK داشته باشه زیر نظر فیلم بردار و کارگردان انجام می شود. معمولا جلساتی بین Colorist و تصویربردار یا کارگردان برگذار می شود. در این جلسات کارگردان و تصویربردار خواسته هاشون با Colorist مطرح میکنن, معمولا در این جلسات LOOK های مختلفی از طرف Colorist پیشنهاد داده میشه, اما در نهایت این خواست کارگردان هست که چه رنگ و ظاهری برای فیلمش میخواد.
در فرایند اصلاح رنگ یکسری LUT های از قبل مشخص وجود دارد که می شود بروی یک فیلم اعمال کرد.
LUT (بخوانید لات) یا همان Lookup Table یک فایل است که اطلاعات مشخصی را در خودش دارد, اطلاعاتی که به نرمافزار اصلاح رنگ میگویند باید دقیقا چه تغییراتی را روی ویدئوی اعمال کند.
در بسیاری از فیلم های تجاری ارزان قیمت برای کم کردن هزینه مراحل آماده سازی فیلم در بخش اصلاح رنگ از یکسری لات های آماده استفاده می کنند. البته می شود در فرایند اصلاح رنگ در لات ها دست برد و تغییراتی را به خواست کارگردان و تصویربردار روی تصویر اعمال کرد.
در پروزه های سنگین هالیوودی مراحل اصلاح رنگ فریم به فریم و زیر نظر کارگردان و کاملا اختصاصی برای هر فیلم انجام می شود.
در کار تصحیح رنگ سلیقه نقش زیادی دارد, به عنوان مثال یک Colorist که در صنعت سینمای چین کار می کند, نمیتواند در استودیوهای اروپایی کار کند, اما در صنعت هالیوود می تواند. در آسیا و آمریکا کارگردان ها و مخاطبین سینما رنگ های گرم و شارپ, کمی فانتزی و زنده دوست دارن, اما در اروپا سلیقه ی جامعه ی سینمایی بیشتر به سمت رنگ های کمی سرد و فضاهای دراماتیک است. به همین دلیل هست که در نسخه های نمایش خانگی و حتی سینمایی که در اروپا تصحیح رنگ شده است, شاهد تفاوت در تصویر یک فیلم با نسخه ی اصلی فیلم که در هالیوود اصلاح رنگ شده است هستیم. (در مطالب مروط به بررسی بلوری ها به این موضوع پرداختیم)
فرایند اصلاح رنگ می تواند کاملا تجاری یا کاملا هنری و اختصاصی برای هر فیلم انجام شود, اما در نهایت این خواست تصویربردار و کارگردان یک فیلم است که چه ظاهری برای فیلم می خواهد.
موارد مرتبط:
تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...
در مطالب گذشته به فرمت های Dolby Atmos و dts-X در نمایش خانگی و سالن های مدرن سینما پرداختم. در مورد بلندگوهای انعکاسی نیز صحبت کردم, و گفتم که امکان پرتاب افکتهای صدا در دالبی ادموس و dts-X توسط بلندگوهای انعکاسی از روی بلندگوهای اصلی به سمت سقف و بازگشت صدا از سقف به سمت شنونده امکان پذیر نیست, مطالب مربوط به دالبی ادموس مطالعه کنید.
شرکت های سازنده تحهیزات صدا ادعا میکنن که با قرار دادن بلندگوهای انعکاسی بروی کانال های اصلی و ساراند, می شود صدای کانال های حقیقی سقفی را بازسازی کرد! این که در ستاپ 5.1.2 و 7.1.4 که به صورت کانال های سقفی انعکاسی پیکربندی شده اند, صدای کانال های سقفی حقیقی هستن, اما صدای که شما قراره بشنوید به هیچ عنوان حقیقی نیست. طبق ادعای سازندگان شما در پیکربندی انعکاسی صدای شبیه به تصویر بالارو می شنوید. اما در واقعیت و چیزی که من شخصاُ در اتاق سینماییم تجربه کردم...
مدتی برای کانال های سقفی از بلندگوهای ساراند سقفی SVS Prime Elevation استفاده می کنم, که امکان قرار گرفتن بروی بلندگوهای اصلی را نیز دارن, و این بهترین فرصت بود تا صدای انعکاسی دالبی ادموس شخصاُ و بروی سیستم خودم تست کنم. نتیجه خیلی ساده و دقیقاُ همانطور بود که فکر می کردم, در بهترین ستاپ هم هیچ صدای از بلندگوی ایستاده به سمت سقف ارسال و سپس به سمت گوش شنونده منعکس نمی شود! چون اصلا قدرت افکت های سقفی و بلندگوهای پخش کننده آن انقدر بالا نیست که امکان ایجاد چنین تاثیری را داشته باشند.
سیستم کارکرد این ستاپ ها درست شبیه به عکس بالاست, صدا از بلندگو پخش می شود و بسته به قدرت صدا فضای را در بالای سر شنونده ایجاد می کند, در واقع شما صدای از سقف نمی شنوید, بلکه موج صوتی هست که در بالای سر شما جریان دارد. و در شما این توهم را ایجاد می کند که صدا از سقف به سمت شما پرتاب می شود.
برای این که متوجه این توهم صوتی بشید, کافی بلند شید و بایستید, در این حالت ارتفاء گوش شما از ارتفای که بلندگوها قوی ترین تاثیر صوتی را دارند بیشتر می شود, در این حالت به راحتی متوجه می شوید که صدا از سطحی پایین تر از گوش شما شنیده می شود و نه از سقف! اگر دوباره در جای خود بنشینید صدا را از سقف می شنوید.
سیستم کارکرد صدای 5.1.2 و 7.1.4 انعکاسی به همین سادگی است و هیچ ربطی به تبلیغات کمپانی ها ندارد. ضمن این که در بهترین فیلم های که صدای تاثیرگذار دالبی اتموس و dts-X دارند, صدای افکت های سقفی انقدر قوی و طولانی نیست که شما به راحتی قادر باشید صدای بلندگوهای انعکاسی را بشنوید. در پیکربندی های 7.1.4 درست و حسابی صدای کانال های سقفی در مواردی به شدت جذاب و لذت بخش است, اما در سیستم های تجاری و انعکاسی به همان اندازه که بهترین ساند بارها می توانند صدای 5.1 حقیقی را بازسازی کنند, تاثیر گذار و با ارزش است.
مطالب مرتبط: