Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
اگر از طرفدارهای سری فیلم های "ترمیناتور" سوال کنید از مجموع ۶ فیلم کدام یکی را بیشتر دوست دارید؟ شک نکنید ۹۰ درصد ترمیناتور ۲ را انتخاب خواهند کرد. اما من از این مجموعه قسمت سوم را بیشتر از همه دوست دارم.
من طرفدار سری فیلم های ترمیناتور هستم و قسمت دوم جیمز کامرون را هم خیلی دوست دارم، اما سومی برام جذاب تره... سلیقه ست دیگه.
این آخری هم یکی از ترمیناتورهای خوب بود و من خیلی دوستش داشتم، مخصوصا با بازگشت "لیندا همیلتون" فیلم و روند داستان جذاب ترم شد.
بریم ببینیم این آخری (سرنوشت تاریک) در صدا و تصویر چی برای گفتن دارد...
تصویر:
در قسمت ششم یک تصویر نسبتا تمیز و کاملا واقعی داریم، گرین دونه ریزی در تمام زمان فیلم وجود دارد، که برای من دوست داشتنی بود و به من اجازه میداد بیشتر با تصویر ارتباط برقرار کنم.
در اصلاح رنگ از هیچ "لات" خاصی استفاده نشده است، دلیل وجود گرین دونه ریز هم همین نبودن هیچ لاتی روی تصویر است، اگر کمی گرین به این تصویر اضافه نمیشد تصویر فانتزی میشد که اصلا مناسب حال و هوای این فیلم نیست.
وضوح تصویر در نسخه ی 4K فوق العاده بالاست! بافت پوست و پارچه آنچنان دقیق و واضح هست که احساس می کنید از زیر ذره بین به تصویر نگاه می کنید. در نسخهی بلوری استاندارد هم وضوح بسیار عالیه و میشه گفت یکی از بهترین هاست.
HDR در این فیلم بسیار عالی و دقیق تنظیم شده است و مثل بسیاری از فیلم های که بروی UHD بلوری ریلیز می شود HDR تقلبی نیست. شدت روشنایی در برخی از سکانس ها تا 800 نیت هم بالا میره, رنگ ها اصلا اشباع یا آبکی نیستن, مشکلی که در بسیاری از نسخه های HDR10 دیده می شود, اما در این فیلم رنگ ها در نسخه ی HDR فوق العاده درخشان و جذاب هستند.
در تنظیم HDR10 اگر Colorist به تنظیم تصویر در فضای HDR وارد و آموزش دیده نباشد مشکلات بدی برای تصویر در طول یک فیلم پیش می آید. در +HDR10 به علت دینامیک متادیتا بودن تصویر مشکل عدم هماهنگی یک تنظیم HDR از یک سکانس به سکانس دیگر پیش نمی آید, اما در HDR به علت استاتیک بودن متادیتا باید مراحل تنظیم تصویر در بخش DI ویژه و برای HDR انجام شود.
در کل اصلا نمیشه از تصویر این فیلم بروی UHD بلوری و بلوری استاندارد ایرادی گرفت.
صدا:
بعد از ریلیز نسخه ی بلوری این فیلم در فضای مدیا نقدهای بسیار خوبی از صدای Dolby Atmos این فیلم منتشر شد و من بیشتر هایپ کرد تا خودم این فیلم تست کنم و ببینم در صدا چی برای گفتن دارد.
این فیلم در صدابرداری و ضبط صداهای طبیعی فوق العاده عالی کار شده است, وقتی صدابردار نهایی در استودیو چنین صداهای شارپ و Juicy در اختیار دارد, توقع میره در میکس و باندسازی نهایی کار بی نقص و تاثیرگذاری شنیده شود.
در اولین تست های که از صدای دالبی اتموس "ترمیناتور سرنوشت تاریک" انجام دادم به شدت نا امید شدم! پس اون نقدهای مثبت دقیقاً داشتن به چی اشاره میکردن! گاهی فکر میکنم این نقدهارو کسانی می نویسن که یا هدفون فیلم دیدن و یا هیچی از صدای ساراند و سینمایی نمیدونن!
قسمت ششم ترمیناتور صدای با وضوح و جزئیات بسیار بالایی دارد, اما در پیکربندی و باند سازی کانال های ساراند اطراف و مخصوصاً سقفی بسیار ضعیف است. این فیلم من یاد نسخه های دالبی دیجیتال ابتدایی انداخت که فقط دلمون خوش بود صدای فیلم 5.1 کانال هست, اما در واقعیت کانال های ساراند غیر فعال بود و شاید گاهی صدای از یکی از کانال ها شنیده میشد و ما هم ذوق میکردیم که آهان یه صدای اومد! این ترمیناتور اخری هم من برد به همون سالها با این تفاوت که در این فیلم با صدای به شدت شفاف و دقیق مواجه بودیم و همین توقع من برای شنیدن یک صدای دالبی اتموس فعال و شوک کننده بیشتر می کرد.
کانال های سقفی در چند سکانس محدود فعالی بودن که اونم از نظر من اصلا تاثیرگذار و درست میکس نشده بودن! تقریباً میتونم بگم کانال ها سقفی در این فیلم از مدار خارج هستن.
در سکانس های با حجم افکت سنگین و همچنین گفنگوهای عادی دیالوگ واضح و با قدرت شنیده می شود, در صحنه های اگشن دیالوگ کاملا جلو و چسبیده به بلنگوی مرکز شنیده می شود, در کل در این فیلم کانال مرکز صداگذاری آنچنانی نداره, اما ایرادی هم نسبت به کیفیت کلی کار نشنیدم.
کانال LFE چندان جالب نیست! افکت های سنگین آنچنان پانچی و ویرانگر نیستند, بد نیست اما اندازه این فیلم هم نیست! دوست داشتم افکت های بم سنگین تر و با Kick های پرقدرت برای صحنه های اگشن بشنوم اما متاسفانه صدای کانال LFE در این فیلم اصلا برام هیجان انگیز نبود. صدای این فیلم مقایسه کنید با "Terminator Genisys" که "گرگ راسل" انجام داده است. ای کاش این قسمت را هم گرگ راسل میکس کرده بود.
در کل صدای این فیلم اصلا در حد و اندازه های این فیلم نبود.
تصویر
صدا
موارد مرتبط:
تست Terminator Genisys بروی دالبی اتموس
20 شهریور 1386 تا 20 شهریور 1399
13 ساله شدیم...
مدتی پیش کمپانی فیلم سازی "والت دیزنی" اعلام کرد که از این تاریخ به بعد این کمپانی و زیر مجموعه های آن عنوان های کاتالوگ را بروی دیسک های بلوری 4K عرضه نخواهند کرد! و فقط عنوان های کاتالوگ بروی سرویس اینترنتی اختصایی Disney+ قرار خواهند گرفت. همانطور که حتما اطلاع دارید کمپانی "فاکس قرن بیستم" غول فیلم سازی هالیوود هم به دیزنی تعلق دارد, و پیرو این تصمیم هیچ کدام از عنون های کاتالوگ این کمپانی نیز بروی دیسک های فیزیکی 4K عرضه نخواهد شد! البته فاکس اعلام کرده برخی از فیلم های خاص مثل "آواتار" و برخی از فیلم های جیمز کامرون بروی دیسک بلوری 4K عرضه خواهند شد.
سیاستی که دیزنی پیش گرفته شباهت عجیبی به سیستم " گیم پس" ماکروسافت دارد, دیزنی یکسری از عنوان های پرطرفدار بروی Disney+ قرار میده و شما برای تماشای نسخه های 4K غیر واقعی مجبور هستید پول بدید سروس دیزنی پلاس بخرید تا به عنوان های مورد نظرتون دسترسی داشته باشد. در صورتی که شما صاحب هیچ کدام از این عنوان ها نیستید و فقط تا زمانی که اشتراک دارید به فیلم مورد علاقتون دسترسی خواهید داشت. بحث مجموعه دارها و لذت داشتن نسخه های فیزیکی فیلم ها هم خودش یک بحث جداست.
به تازگی هم دیزنی اعلام کرده 30 دلار بدید و فیلم جدید "مولان" بروی دیزنی پلاس قبل از عرضه نسخه ی فیزیکی 4K تماشا کنید! چرا باید سی دلار بدید روی نمایشگر خانگی فیلمی ببینید که تا دو ماه آینده میتونید مبلغی کمتر برای خرید نسخه ی فیزیکی با کیفیت و محتویات بیشتر بپردازید و صاحب فیلم بشید؟!
کسی که روی گیم پس بازی میخره, کسی که پول به دیزنی میده برای خرید نسخه ی فیلمی هیچ وقت صاحب اون فیلم نیست, و فقط تا زمانی که از اون سرویس اشتراک داره به اون فیلم یا بازی دسترسی دارد. حالا "فن بوی" های ایکس باکس حمله نکنن! آره بابا کنسول شما ۱۲ ترافلاپس قدرت پردازشی داره. شما خوبید...(فقط بازی ندارید بازی کنید)
این که در آینده استریم فیلم حتی برای ویدئوفایل ها جای دیسک های فیزیکی خواهد گرفت به هیچ عنوان دور از ذهن نیست و اتفاق خواهد افتاد. اما فروش آنلاین فیلم قبل از عرضه ی نسخه ی فیزکی و یا قرار دادن عنوان های کاتالوگ صرفا بروی بستر VOD ها از نظر من کلاه برداری و سوء استفاده از مخاطب فیلم هاست.
نظر شما چیست؟
ساب ووفر کف KF92 بی شک یکی از بهترین ساب ووفرهای کامپکت حال حاظر مارکت صداست.
کف در این دستگاه دو ووفر 9 اینچی رده بالا را با یک آمپلی فایر 1000 واتی در یک کابینت سیلد با متریال و ساخت بسیار بالا جا داده است.
یک ویژگی جالب در این ساب ووفر بخش EQ است که با پنج حالت DSP از پیش تنظیم شده صدارو برای محل های مختلف بهینه می کند, حالت اتاق, دیوار, گوشه ها, داخل میز و آپارتمانی... با تست های که من انجام دادم مد اتاق و دیوار تاثیر بسیار محسوس و جالبی روی صدا داشتند.
این ساب ووفر صدای فوق العاده ای با توجه به سایز کابینت تولید می کند, شدت صوتی 110 دسیبل با کراس اوری با پاسخ فرکانسی 11 هرتزی برای دستگاهی با این ابعاد بی نظیر بحساب میاد.
صدای KF92 در فیلم و موزیک به یک اندازه خیره کننده ست, بروی فیلم صدای LFE فوق العاده Low و در برخورد ها Kick های تاثیر گذاری میزنه. اصلا باور کردنی نیست این حجم از صدا از دستگاهی با این ابعاد ایجاد می شود.
بروی موزیک صدا بسیار کنترل شده است, اصلا تاثیر کابینت و هوم های ساب ووفرهای ارزون قیمت شنیده نمی شود, ناحیه باس در موزیک های پاپ به همان اندازه که دوست دارید سریع و نرم صدا میده, و در موزیک های ارکسترال صدا حجیم و کوبه ای است. سیلد بودن کابینت و ووفرهای با کیفیت این دستگاه به شما اجازه میده بدون احساس فشار و خستگی موزیک های ارکسترال سنگین گوش کنید.
نکته:
کف KF92 در حدود دو هزار دلار قیمت دارد, که برای ساب ووفری با این ابعاد با برندی نچندان خاص قیمت بسیار بالایی بحساب میاد! هرچقدر هم که کیفیت ساخت و صدای این ساب ووفر خوب باشه اما باز نسبت به قیمت رقبای بسیار جدی تر و شناخته شده تری دارد. به عنوان مثال ساب ووفر SVS SB-3000 یکی از بهترین های مارکت صدا با ووفر 13 اینچی در حدود هزار دلار قیمت دارد. SVS SB-4000 یکی از بهترین مدل های سیلد SVS در حدود 1600 دلار قیمت دارد. Monolith 12" THX Ultra در حدود 850 دلار قیمت دارد, و مدل های مورد تایید از برندهای مورد تایید دیگر قیمت های به نسبت کم تری از کف KF92 دارند.
سوال اینجاست که آیا با این قیمت بالا کف KF92 ارزش خرید دارد؟! بنظر من اگر برای سیستم های اند نیاز به ساب ووفری بسیار موزیکال و خاص هستید این ساب میتونه گزینه ی مناسبی باشه, اما برای صدای سینمایی من این دستگاه پیشنهاد نمی کنم. انتخاب های مثل SVS SB-4000 از هر نظر گزینه ی بهتری برای صدای سینمایی است.
ویدئوی زیر اصلاحات دوباره ای است که بروی نسخه ی 2013 بلوری فیلم Jurassic Park صورت گرفته است, تفاوت ها را در مقایسه با نسخه ی 2011 فیلم ببینید. نسخه ی 2013 همان نسخه ی است که به صورت سه بعدی نیز عرضه شد.
دنن آمپلی فایرهای سینمایی سری X با پشتیبانی از رزولوشن 8K و IMAX Enhanced عرضه کرد. از نظر من در حال حاظر دنن و مارانتز موفق ترین کمپانی های سازنده ی آمپلی فایرهای سینمایی هستند.
"IMAX Enhanced" همکاری IMAX با کمپانی dts برای ایجاد یک گواهی جدید صدا و تصویر برای نسخه های بلوری و تجهیزات پخش صدا و تصویر است, چیزی شبیه به گواهی THX اما این بار از طرف دو غول حال حاظر صنعت سینما که بالاترین کیفیت صدا و تصویر را تضمین می کند. اولین برندهای که گواهی IMAX Enhanced دریافت کردند, دنن و مارانتز برای آمپلی فایرهای سینمای خانگی و سونی برای پروژکتورهای نسل جدید سری ES هستند.
من فکر می کنم برند بعدی که آمپلی فایرهای سینمای با پشتیبانی از رزولوشن 8K و IMAX Enhanced ریلیز میکنه اونکیو باشه...
جالب که یاماها در این دو سال اخیر از دنن و مارانتز خیلی عقب بوده! بلعکس گذشته که منتظر بودیم یاماها با فناوری های روز پیشتاز صنعت صدای سینمایی باشه, اما در این چند سال اخیر آنچنان شاخص نبوده و صرفاً محصولات قدیمی به روز کرده است!
در مورد 8K واقعاً هیچ ایده ای ندارم! آیا فیلم های 8K همچنان به صورت فیزیکی عرضه میشن؟ آیا دیسک های بلوری با ظرفیت های 200 گیگ و بالاتر در راه هستن, آیا بلوری پلیرهای 8K تولید میشن! در حال حاظر فقط پایونیر, سامسونگ, سونی, ال جی و پاناسونیک UHD پلیر تولید می کنند. اگر سامسونگ, سونی و ال جی کنار بزاریم, فقط پاناسونیک و پایونیر تنها تولید کننده های درست و حسابی بلوری پلیرهای 4K هستند.
با توجه به کنار کشیدن اوپو, دنن, اونکیو, یاماها و... از تولید بلوری پلیرها شاید پرونده ی دیسک های فیزیکی بعد از 4K بسته بشه...! من احتمال میدم نسخه های 8K فقط بروی سرویس های استریم ویدئو عرضه بشن, خیلی بعید میدونم چند کمپانی باقی مانده در تولید بلوری پلیرها تصمیم بگیرن بلوری پلیرهای 8K تولید کنند. از طرفی کمپانی های تولید و پخش دیسک های فیزیکی هم بعیده روی عرضه ی فیزیکی این فرمت سرمایه گذاری کنند!
نظر شما چیه؟