Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
Criterion Collection از اون اسمهایی هست که عاشقان سینما بخصوص وجه خاص تر سینما هیچ وقت اون رو فراموش نمی کنند . کمپانی که در سال ۱۹۸۴ بنیان گذاری شد و برای انتشار فیلمهای کلاسیک و خاص برای ویدئوی خانگی در منطقه امریکای شمالی به شهرت رسید . در اون سالها VHS تنها فرمت برای محصولات ویدئوی خانگی بود و تازه جا برای laserdisc ها باز میشد . این کمپانی کارش رو با انتشار محصولات غیر سینمایی اغاز کرد و بعد از اون با فرمت laserdisc کار خودش رو در ضمینه عرضه فیلم شروع کرد . بعد هم فرمت DVD و در حال حاضر عناوین محدود اما در حال گسترش Blu-ray .
Criterion شرکتی هست که با خرید حق پخش فیلمها خرج خودش رو درمیاره برای همین باید چیز ویژه ای برای عرضه داشته باشه تا تو این بازار پر رغیب از نفس نیوفته . اگه یه نگاه با کاتالوگ محصولات این کمپانی بندازین همه چیز توش پیدا میشه از بزن بهادرهایی مثل ROCK و Robocop تا بلاک باسترهایی مثل Armageddon یا Curios case of Benjamin Button و مهم تر از همه فیلمهای کلاسیک و بخشی هم فیلم هایی که برای انتشار باید به قول معروف Import بشن . غالب عناوین کار کشورهایی غیر از آمریکاست و مختص فیلمهایی که خارج از بدنه هالیوود ساخته میشن .
Criterion بعضی وقت ها برای حق نشر یک فیلم خاص بخاطر معلوم نبودن صاحب حق اثر ( ببینید فیلم چی بوده که بی صاحب افتاده ) کلی با مدعیان سر و کله زده و حق نشر رو خریداری کرده . هر چند امروزه با پرستیژی که این محصولات این کمپانی داره بعضی از ابر کمپانی های بزرگ هم بعضی محصولات خاصشون رو تحت همین سری Criterion عرضه می کنند مثل همین فیلم مورد عجیب بنجامین باتون .
چیزی که Criterion رو خاص کرده کیفیت عرضه محصولاتش هست از بسته بندی گرفته تا کیفیت صوتی تصویری و همچنین متعلقات فیلم ها . این کمپانی همیشه از بهترین متریال های موجود از یک نسخه از یک فیلم استفاده می کنه . بهترین Restoration ها رو انجام میده و چون مثل سایر کمپانی های بزرگ عجله ای برای بیرون دادن فیلم ها نداره نتیجه کار همیشه شاهکاره .
از لحاظ تصویری همیشه بهترین تصویر رو از بین نسخه های موجود از یک فیلم ارائه میکنه . معمولا ترک اصلی فیلمهای نسبتا قدیمی مثل ترک استریو یا حتی مونو رو با اصلاح کیفیت تو ترک های انتخابی قرار میدن . در غالب موارد یک ترک Commentary هم داخل دیسک عرضه میشه . بعضی از این ترک ها توسط خود Criterion ضبط و عرضه میشه . در مورد متعلقات و بانس ها هم معمولا کم نظیر عمل میکنه . همیشه بهترین بانس ها رو عرضه میکنه و معمولا چند آیتم اختصاصی هم داره .
دو نکته مهم اینه که اولا محصولات Criterion همیشه در فرمت تصویری استاندارد همون فیلم به نمایش در اومدن و بنا به مصلحت های واهی نسبت تصویر به هیچ وجه در هم ریخته نشده . غالب محصولات هم چه روی DVD و چه روی blu-ray بصورت فری ریژن عرضه میشن و البته مابقی ریژن ۱ یا A رو دارند . در ضمن شما عنوان Criterion رو در هیج جایی خارج از آمریکا پیدا نمیکینید که توسط خود کمپانی عرضه بشه . هر چند خورده فروش ها زحمت این قسمت رو میکشن ولی Criterion دامنه کاریش همیشه آمریکا بوده .
محصولات کمپانی معمولا مولتی دیسک هستند و همراه یک Booklet ( دفترچه ) عرضه میشن و اینها تقریبا شناسنامه سری محصولات این کمپانی هست . از لحاظ بسته بندی و حتی طراحی منو ها اصل سادگی در کنار کیفیت بالا همیشه رعایت شده و برای همین هم معمولا قیمت محصولات این سری مقداری از حد معمول بالاتره . البته به نسبت زحمتی که برای آماده شدنشون کشیده میشه کاملا منطقیه .
میشه گفت اگر فیلمی نسخه Criterion داشته بشه حتما همون بهترین نسخه از فیلم هستش . من آرماگدون رو روی DVD و بنجامین باتون رو روی Blu-ray دیدم و باید بگم فوق العاده بودن . تصویر و صدای این نسخه آرماگدون با نسخه انگلیسی فیلم واقعا غیر قابل مقایسه بود .
در هر صورت Criterion کار بزرگی رو در نگه داری از قسمتی از سینما انجام میده که آسیب پذیر تر از بدنه سینما به نظر میاد . زحمتی که برای عرضه محصولات این کمپانی کشیده میشه واقعا جای ستایش داره . کارهایی که در مورد بازسازی کیفیت فیلم ها و همچنین گرد آوری و حتی تولید مستقل متعلقات فیلم انجام میدند واقعا کم نظیره . ای کاش چیزی مثل این تو کشور ما اتفاق می افتاد و معدود فیلمهایی که واقعا ارزش ماندگاری دارن ، هم حفظ می شدند و هم در معرض استفاده عموم قرار می گرفتن .
حسین تقوی
در مورد تفاوت صدا بين دو فرمت Dolby Digital و dts در مطالب مختلف زياد صحبت كردم و نوشتم, اما به علت اهميت اين موضوع و ناديده گرفتن فرمت dts از طرف بعضي از دوستان علاقمند به سيستم هاي سينمايي لازم ديدم دوباره مطلبي در اين خصوص بنويسم .
شروع فعاليت جدي كمپاني دالبي از اوايل سال 1970 ميلادي و با رواج دالبي Dolby NR- Dolby Noise Reduction شروع شد و پس از مدت كوتاهي با ارائه شش نوع فرمت دالبي براي ضبط و پخش كننده هاي نوارهاي مغناطيسي ادامه پيدا كرد, تمامي اين فرمت هاي كه كمپاني دالبي براي ضبط و پخش كاست هاي مغناطيسي ارائه كرد فيلترهاي بالاگذري بودند كه با حذف فركانس هاي بالا ميزان نويز صدا را كاهش ميدهند, كيفيت طراحي و عملكرد اين فيلترها بسته به ميزان حرفه اي بودن محصول كاملا متفاوت بود.
اولين اجراي رسمي دالبي ديجيتال 5.1 در سال 1992 و در فيلم Batman Returns بود, و در سال 1999 با همكاري كمپاني Lucasfilm بصورت Surround EX 6.1 در ايالات متحده در فیلم Star Wars: Episode I اجرا شد.
كمپاني Digital Theater Systems برخلاف رقيب خود با يك كلاس ساختاري كاملا متفاوت ظاهر شد.
ويژگي هاي صداي dts نسبت به دالبي به حدي زياد بود كه در اولين اجراي خصوصي كه اين كمپاني براي چند كارگردان صاحب نام گذاشت توانست نظر Steven Spielberg را براي صدا گذاري اولين قسمت Jurassic Park جلب كند.
صداي dts داراي حجم بيت ريت متغير است Variable Bit Rate و در پيك هاي لحظه اي حجم بسيار بالاي از اطلاعات را به كانال هاي مختلف مخصوصا ساراند ارسال ميكند, بر خلاف فرمت دالبي كه از حجم بيت ريت ثابت در تمامي كانال ها استفاده ميكند Constant Bit Rate
برتري ديگر dts نسبت به دالبي صدا گذاري جداگانه كانال LFE low frequency effect است, در صداي دالبي كانال LFE تركيبي از پنج كانال صدا است, اما در فرمت dts كانال LFE كاملا مجزا صدا گذاري ميشود, نتيجه صداي باسي با تفكيك بالاتر و در افكت هاي لحظه اي صداي فوق العاده ويرانگر نسبت به دالبي است, صدابردار در فرمت dts امكان تنظيم ميزان فركانس كانال LFE را دارد و مي تواند در صحنه هاي كه نياز به حجم باس بيشتر يا كمتر است فركانس كانال LFE را تنظيم كند بدونه اينكه تاثير منفي در ديگر كانال ها داشته باشد. اما در خيلي از فيلم ها با صداي دالبي ديجيتال ميشه اين تداخل كانال 1. LFE را به ويژه بروي كانال مركز احساس كرد نكته اي كه من در خيلي از فيلم ها تست كردم و تفاوت كاملا محسوس بوده.
فيلم ديدن من كمي با ديگران فرق داره! از اول تا آخر يك فيلم يا توجه ام به تصوير هست يا اينكه دستم روي دكمه Audio كنترل پلير و در حال تغير صدا از دالبي به dts و بلعكس هستم البته اگر فيلم تراك dts داشته باشد, ميزان وضوح ديالوگ و تفكيك آن, حركت افكت ها در كانال هاي صدا, شدت افكت هاي لحظه اي در يك يا چند كانال و...
من از طرف داران سرسخت فرمت dts هستم و نمي توانم اين علاقه خودم را به اين كمپاني مخفي كنم اين علاقه و اعتقاد من به اين فرمت صدا از اين چندين سال تجربه تست بروي فيلم ها مختلف و سيستم هاي مختلف ايجاد شده, dts در بيش از 90% شنيده هاي من خودش را به من ثابت كرده و نشون داده در فرمت DVD و Blu-Ray بهترين و درست ترين موزيك و افكت را اجرا ميكند. شايد خيلي از دوستان فكر كنند كمپاني دالبي با اين همه تجربه و ارائه فرمت هاي مختلف چطور تا اين حد از كمپاني dts در فرمت هاي خانگي عقب تر است! بايد خدمت اين دوستان عرض كنم فرمت dts هميشه مثل يك اتومبيل لوكس بوده كه سرنشينان آن با افتخار بر آن سوار ميشوند, اينجا سرنشينان كمپاني هاي ارائه كننده DVD و Blu-Ray هستند؟ لوگوي dts به زيباترين و مشخص ترين شكل بروي كاور فيلم چاپ ميشه و باعث ميشود فروش فيلم نيز بالا برود, خيلي ازكمپاني ها براي پرداخت نكردن حق امتياز كمپاني dts فيلم هاي خود را بروي DVD و Blu-Ray با تراك دالبي كه خيلي ارزان تر تمام ميشود عرضه كردند, براي مثال كمپاني Universal اكثر فيلم هاي مطرح خود را در اين چند ساله بروي دي وي دي با صداي دالبي ديجيتال عرضه كرده اما در فرمت BD همان فيلم ها را با تراك DTS-HD عرضه ميكنه چرا؟جواب برتري dts است كمپاني ها خوب متوجه اين نكته شده اند كه دالبي تبديل به يك كمپاني لوگو ساز شده و در عمل حرفي براي گفتن نداره! اگر كمي دقت كنيد انواع فرمت هاي دالبي را بروي كامپيوتر, كنسول ها بازي, و آمپليفايرهاي ديجيتال ميبينيد! كه شايد به غير از دالبي ديجيتال كه در جاي خودش قابل احترام است, ديگر فرمت هاي تنها طراحي هاي DSP صدا هستند و عملا كارامد نيستند. شايد اين مطلب براي بعضي از دوستان كه به من ميگن دالبي صداي بهتري داره زياد جالب نباشه و فكر كنند من دارم سليقه شنيداري خودم را به مخاطب تحميل ميكنم! و احساسي با اين موضوح برخورد ميكنم, اما اگر خود همين دوستان كمي انصاف و تجربه داشته باشند متوجه حرف هاي من ميشن و اينقدر بي دليل و با استدلال هاي ناآگاهانه و از روي كم تجربه گي سعي در اثبات برتري يك كمپاني نميكنند.
اگر من اينجا به صراحت ميگم فرمت dts برتري واضحي نسبت به تمامي فرمت ها دالبي داره از مخاطبم مي خواهم خودش تست كنه و نتيجه را به من بگه, خيلي جاها براي دمو رفتم و سيستم مشكلاتي داشته كه تذكر دادم و گفتم اينجاي سيستم مشكل داره و با اعتماد و لطفي كه همه دوستان به من دارند توانستيم سيستمي كه در اول به دلايل مختلف بد Setup شده بود و بازده واقعي خود را نداشته به بالاترين ميزان كارايي برسانم. اين روش كار من است از تجربه ديگران براي كامل كردن تجربه شخصي و انتقال آن به ديگران استفاده ميكنم. و اگر كلا اشتباه ميكنم به من بگيد البته اگر تجربه و علم كافي را داريد.
اين نكته هم قابل ذكر است كه اين تفاوت بين صداي دالبي و dts در ديسك هاي ليزري تا اين حد محسوس است و در سينما آنچنان نميشه گفت تفاوت تا اين حد زياد است, در اروپا سينماهاي كه سالن هاي مجهز به دكودر dts دارند قيمت بليت بيشتري نسبت به دالبي يا THX دارند. كه طرفدارن dts حاضر به پرداخت اين مبلع اضافه هستند. در سالن هاي سينما به علت آكوستيك, حجم صدا, نوع پردازشگر و خيلي از تكنيك هاي فضا سازي صوتي دالبي هم صداي خوبي داره مخصوصا سالن هاي THX ايده ال هستند. البته نه بعضي از سينماهاي ايران كه گفته ميشه صداي دالبي ديجيتال داره! تا جاي كه من ميدونم كمپاني دالبي هيچ سالني را در ايران تجهيز نكرده است؟!
اول از همه باید بگم تکنولوژی که تو این فیلم استفاده میشه به استریوسکوپ معروفه همون عینکهای فیلتر قرمز/آبی که نسبتا قدیمی هم هست . توی سینماهای دنیا بعبد می دونم دیگه فیلمی به این شیوه بصورت سه بعدی نمایش داده بشه اما تو ویدئوی خانگی تنها فرمت سه بعدی موجوده . دلیل هم اینه که این فرمت رو میشه تو هرچیری که تصویر رو نشون میده بصورت سه بعدی دید و مثل سایر تکنولوژی ها نیاز به نمایشگر یا تجهیزات مخصوص نداره .
فیلم سفر به مرکز زمین به خود خود چیز دندون گیری نیست اما این فیلم اصولا ساخته شده تا افکت های سه بعدی ماهرانش رو به رخ بکشه . فیلم پر از سکانسهایی هست که نوشته شدن تا المانهای سه بعدی توی آن ها بکار بره هرچند داستان ژول ورن بالقوه خیلی موقعیت های ناب برای نمایش سه بعدی داره .
اگه برای اولین بار یه همچین چیزی تماشا میکنین احتمالا وقتی شاخکهای موجود ماقبل تاریخ تو اولین صحنه فیلم از قاب تلویزیون میزنه بیرون سر جاتون میخکوب میشین . صحنه های این چنین تو فیلم نسبتا زیاده . مثل ارابه رانی روی ریل داخل معدن متروکه یا صحنه مورد حمله قرار گرفتن قهرمانهای داستان وقتی از یه دریای زیرزمینی می گذرن . زمانی که قهرمانهای داستان برای اولین بار وارد محوطه باز مرکز زمین میشن افکت درخت ها و گیاهان به قدری زیبا کار شده که با حرکت دوربین از بین درخت ها ممکنه سرتون رو کنار بکشید .
خاصیت فیلمهایی که به این فرمت آماده میشن اینه که اصولا دیگه چیری به اسم رنگ داخلشون نیست انگار تمام رنگها از یه فیلتر به شدت ملایم کننده رد شده باشن . بعلاوه اینکه تو بعضی صحنه ها ممکنه شما سایه بعضی از قسمت های تصویر رو به وضوح ببینید چیزی شبیه Ghosting تو LCD ها . البته تو این فیلم نسبت به فیلم دیگه ای که دیدم این موارد کمتره . وضوح تو نسخه سه بعدی به هیچ وجه کم نشده و حتی تو بعضی صحنه ها مثل پرت شدن از ارابه خیلی بهتر از نسخه معمولی فیلم هست .
اینکه تمام مدت فیلم باید عینک cardboard داخل بسته بندی فیلم روی چشتون باشه ازار دهندست . به احتمال زیاد اگر بعد ازدیدن فیلم با این عینک ها سردرد نگیرین حتما خستگی چشم رو تجربه می کنید . ولی به هر حال برای ما که دیدن چیزهایی از این دست اونم تو سینما غیرممکنه می تونه تجربه قشنگی باشه .
عینکهای این فیلم فیلترهای سبز/قرمز دارن که به نظرم از نوع ابی/قرمز که مثلا تو قطار قطبی استفاده شده چشم رو کمتر اذیت می کنه . در نهایت شاید نسخه سه بعدی فیلم تصویر بکر و بی نظیری نداشته باشه اما مطمئنا تماشای این نسخه به مراتب جذاب تر از نسخه معمولی فیلمه
نسخه معمولی فیلم که در کنار نسخه سه بعدی تو یک دیسک هست تصویر متوسطی داره . صدا هم نسبتا مناسبه . بجا از ساراندهای عقبی استفاده میشه و صدا به اندازه کافی لود هست .
حسین تقوی
مدتي بود فيلمي در اين حد از كيفيت صدا و تصوير به دستم نرسيده بود, اما Death Race دوباره توانست انتظارات منو از يك صدا و تصويري بي نقص براورده كنه.
استاندارد تصوير براي بلوري MPEG-4 AVC است, و براي صدا تراك صوتي DTS-HD Master Audio 5.1 دارد.
اگر تحليل هاي گذشته من را خوانده باشيد حتما ميدونيد من عاشق فيلم هاي هستم كه از تك رنگ براي زمينه اصلي فيلم استفاده شده, اين مسئله هيچ ربطي به روحيه من نداره و فقط براي تستي بودن اين گونه تصاوير هست كه من بيشتر دنبال اين سبك از فيلم ها هستم, قبلا هم گفتم خيلي ها به من ميگن اين فيلم ها چيه تو نگاه ميكني از اول تا آخر اگشن هست و خشونت! و من هم دوباره مجبورم توضيح بدم كه من از ديد هنري به اين فيلم ها نگاه نميكنم, و فقط نگاه من از جنبه تست هاي صدا و تصوير است, در يك فيلم هنري كه مي تواند بسيار با ارزش باشه و قابل احترام من چه صحنه اي براي تست يك سيستم سينمايي پيدا كنم؟ من علاقمند به سينماي سرگرمي هستم كه تشكيل شده از صنعت سينماي سرگرمي ساز و تجهيزات نمايش اين فيلم ها در خانه, پس بايد دنبال بهترين گزينه ها باشم تا بهترين نتيجه را بگيرم. خوب لازم بود به اين نكته اشاره كنم.
بريم سراغ صدا و تصوير Death Race
تصوير مسابقه مرگ بروي بلوري فوق العاده تميز و بدونه كوچكترين Grain يا Mpeg noise در Texture پوست و CloseUP هاي هنرپيشگان است, كارگردان فيلم Paul W.S. Anderson كه اتفاقا مورد علاقه من هم هست به شدت بروي صدا و تصوير ساخته هاي خود حساس است اين را ميشه از تك تك ساخته هاي محدود اين كارگردان جوان فهميد كه اطلاعات بالاي از مراحل توليد, انواع دوربين و لنز, مراحل تبديل فيلم از نگاتيو به ديجيتال كه بيشترين آسيب را ميبيند دارد. سكانس هاي داخل زندان در پس زمينه تصاوير اصلا نويزي ديده نميشه در صورتي كه فضا و نوع نور پردازي اين حس را به تحليل گر القا ميكند كه حتما بايد تو اين صحنه ها Grain و نويزهاي ديجيتال زيادي ديده بشه, اما در Death Race سكانس هاي داخل زندان كاملا از نظر من بي نقص است و در نماهاي بسته اي كه از صورت هنرپيشگان گرفته ميشه Texture خيلي عالي از پوست را بروي نمايشگر شاهد هستيم, نكته جالب ديگه كه اگر خاطرتان باشد در تحليل دي وي دي و بلوري Resident Evil: Extinction گفتم اونجا هم ما رنگ منفرد داريم اما اين تك رنگ باعث نشده ديگر رنگ ها پشت رنگ اصلي مخفي بشن و هيچ درخششي نداشته باشند بلكه ما در رنگ قالب رنگ هاي ديگر را نيز به خوبي و زيباي خودش ميبينيم, در Death Race هم به اين نكته به خوبي توجه شده و فقط سعي نكردن با گذاشتن فيلترهاي منفي و رنگ هاي سرد فضاي فيلم را به سمت داستان ببرند بدونه اينكه به جزئيات تصوير دقت شود. از ديگر نكاتي كه در تصوير بلوري اين فيلم نطر را جلب ميكند نمايش رنگ سياه خالص و بدون سايه است, در صحنه هاي كه ماشين ها در شب در حال مسابقه هستند رنگ سياه خالص و با جزئيات بالاي صحنه نظر را جلب ميكند.
يكي ديگه از امتيازات بالاي اين فيلم در صدا است, بطوري كه نميشه به سادگي از كنارش گذشت.
بلوري Death Race با تراك DTS-HD توليد شده و بي شك يكي از بهترين فيلم هاي بلوري با صداي HD به حساب مياد, جزئيات صدا بروي DTS-HD واقعا خيره كننده هست, افكت هاي به شدت شفاف و كريستالي كه در حركت بين كانال هاي صدا بيننده را ميخكوب ميكند, افكت هاي استفاده شده براي اسلحه ها به حدي واقعي و پر انرژي اجرا ميشود كه قدرت سلاح را به خوبي حس ميكنيد, برخورد گلوله ها به بدنه ماشين ها را ميشه به تفكيك و محل برخورد به راحتي شنيد, سكوت صدا در زمان هاي كه از پيست مسابقه خارج و به اتاق كنترل وارد ميشويم فضا را كاملا آماده ميكرد براي يك پيك لحظه اي تا بيننده را ازجا بكند و من عاشق اين صحنه ها هستم ,باز هم ميگم هنوز هيچ فيلمي براي من اون صحنه برخورد كاميون با ماشين اشلي را در Resident Evil: Apocalypse نداره اون سكوت و ناگهان آن برخورد كاميون كه ماشين اشلي را تا وسط سالن نمايش شما ميكشه بي نظيره.
از مشخصه هاي عالي صدا در Death Race فركانس هاي LFE هست كه بسيار عالي و تكان دهنده اجرا ميشه يكي از عوامل تاثيرگذار در صداي اين فيلم تفكيك فركانسي عالي در صدا است, صداي افكت ايجاد شده از زمان شروع تا اتمام كاملا با كنترل بروي فركانس هاي LFE صورت ميگيره, در پيك هاي كه نياز به لرزش هاي لحظه اي مثل برخورد دو اتومبيل باهم هست اصلا صداهاي كش دار شنيده نميشه, و در صحنه هاي انفجار و پرتاب شدن ماشين ها فركانس صداي LFE شايد به زير 25Hz هم برسد كه اين باعث ميشه Double Spider ساب ووفر شما با هم پيوند بخورند.
ديالوگ فيلم هم كاملا كنترل شده اجرا ميشه در داخل ماشين ها كه عايق صوتي داره ديالوگ هاي كاملا تميز ميشنويم و در زمان هاي خارج از شرايط مسابقه ديالوگ ها نسبتا با تون پائين گفته ميشه اما كاملا با وضوح بالا و بدونه گرفتگي و پائين آمدن ولوم
در آخر Death Race را به همه دوستاني كه دنبال فيلمي كامل براي تست صدا و تصوير هستند پيشنهاد ميكنم, حتما در خريدهاي جديدم دي وي دي اين فيلم را هم قرار ميدم صدا و تصوير اين فيلم بروي دي وي دي هم عالي خواهد بود و اگر به دستم برسه براي دوستان از دي وي دي فيلم هم تحليل مينويسم.
چند اسكرين شات از فيلم
خوش باشيد.
اداره استاندارد بریتانیا استفاده از نام تجاری LED TV را برای تلویزیون هایی که از LED به عنوان نور پشتی Backlight استفاده میکنند برای برندهایی که از این نام استفاده میکنند را ممنوع کرد و در این مورد به این کمپانی و سایر سازندگان هشدار داده است, در این هشدار صراحتا به کار بردن نام LED TV برای LCD پنل هایی که از LED به عنوان نور پشتی استفاده میکنند گمراه کنندهعنوان شده و به تولید کنندگان گفته شده که در تبلیغات خود نام LED TV باید همراه با توضیح این مطلب باشد که این تلویزیونها از LED به عنوان نورپشتی استفاده میکنند, و يك فناوري جديد در توليد تصوير نيست.
مدتي پيش بود دوستي در ايمل ازمن سوال كرده بود براي من از خارج از كشور يك دي وي دي اورجينال آوردن ولي قسمت "Special Features" نداره! من از ايشون خواستم يك عكس از فيلم برام ايمل كنند, بعد ديدم فيلم ورژن SuperBit هست, براي ايشون توضيح دادم دي وي دي هاي SuperBit چه تفاوتي با ورژن هاي استاندارد دارند, گفتم براي شما هم يه توضيح كوچيك بدم.
ماكسيمم حد بيت ريت تصوير روي دي وي دي 10 مگابيت است, كه بطور متوسط در يك دي وي دي استاندارد كه شامل تراك Dolby Digital ,dts و قسمت هاي ويژه كه مي تواند شامل
Documentary
Commentary
Interviews
Multi-angles
Gallery
Cast & Crew
Deleted scenes
Trailer
Music video
باشد, متوسط حجم بيت ريت 3.5 تا 9.5 مگابيت هست كه اين كاملا نسبي است و درصحنه هاي مختلف تغيير ميكند اما بيشتر از 10 مگابيت نيست. صدا نيز بروي دالبي ديجيتال بيت ريت استاندارد 448kbps و dts با بيت ريت 754Kbps اجرا ميشود.
تصاوير بروي دي وي دي با سيستم VBR. Variable Bit Rate بيت ريت متغير ضبط ميشود.
در دي وي دي هاي SuperBit قسمت Special Features كه مي تواند شامل موارد بالا باشد حذف ميشود و فضاي اضافي به صدا و تصوير با بيت ريت بالاتر اختصاص داده ميشود به تصوير پائين دقت كنيد.
دي وي دي هاي SuperBit بيت ريت تصوير نسبتا بالاتر و پايداري دارند كه بطور متوسط بين 5.5 تا 9.5 مگابيت متغير است, نتيجه حجم پيگسل بيشتر و picture constancy بهتر در صحنه هاي سريع است. تمام دي وي دي هاي SuperBit داراي صداي dts با بيت ريت Kbps 1509 هستند كه استاندارد اوليه و مورد تائيد كمپاني digital theater system است, كه به علت اشغال فضاي زياد مجبور به كاهش حجم بيت ريت به 754Kbps و استاندارد كردن آن شد.
در تست هاي كه من انجام دادم تفاوت بين يك دي وي دي استاندارد با SuperBit در تصوير لبه هاي صاف تر و تفكيك بهتر رنگ است.و درصدا وضوح بيشتر و افكت هاي تاثير گذار مشخصه دي وي دي هاي SuperBit است.
امروز دوباره امکان دیدن یک فیلم با فرمت HD-DVD را پيش يكي از دوستان كه حدود يك سال پيش مجموعه Planet Earth را روي لپ تاپ توشيبای ايشون ديده بودم را پيدا كردم, پلير كه همان لپ تاپ بود و فيلم The Bourne Identity كه با يك كابل ساده HDMI به LCD سامسونگ وصل بود.هدف تحليل فرمت شكست خورده HD-DVD نيست چون نه ديگه توليد ميشه و نه دليلي براي تحليل دارد, ولي برام خيلي جالبه كمپاني بزرگي مثل توشيبا با آن سابقه درخشان در توليدات الكترونيك وقتي سال 2008 رﺳماً اعلام كرد فرمت HD-DVD شكست خورد و جنگ دوساله خود با سوني را به سود سوني پايان داد, و در نمايشگاه IFA 2009 كه به تازگي برگزار شد اولين بلوري پلير خود مدل BDX2000 را معرفي كرد و در ادامه معرفي سري جديد لپ تاپ هاي مجهز به درايو بلوري از توشيبا نشان ميده صنعت سرگرمي سازي و تجارت محصولات الكترونيك به حدي پرقدرت است كه غول هاي بزرگي مثل توشيبا را كه در سال ۲۰۰۶ آنچنان تبليغات گسترده اي را در جهان براي رواج فرمت HD-DVD انجام داد و نظر چندين كمپاني بزرگ فيلم سازي را هم جلب كرد تا حدي كه سوني در مقطعي كاملا احساس تنهايي كرد و فروش HD-DVD Player هاي توشيبا رشد بيشتری نسبت به سوني, ال جي و سامسونگ پيدا كرد اين چنين از پاي در مي آورد و شكست دردناكي از سوني كه از پيشگامان صنعت بلوري هست مي خورد.
شاید یکی از دلایل عدم استقبال علاقمندان سیستم های صوتی و تصویری از HD-DVD اسم تكراري فرمت DVD بود در طرف ديگر فرمت بلوري با لوگو و اسمي متفاوت كه باعث ميشد كاربران بلوري را فرمتي كاملا متفاوت با HD-DVD بدانند, اما همانطور كه ميدانيد HD-DVD هم از ليزر آبي استفاده ميكند و ظرفيت 30 گيگابايتي آن فضاي كافي براي ذخيره صدا و تصاوير HD را دارد.
توشيبا اعلام كرده خدمات سرويس HD-DVD Player ها را همچنان ادامه خواهد داد اما ديگه چه فايده براي خريداران اين پليرها, البته در مدت كوتاهي كه پليرهاي HD-DVD توسط توشيبا و چند كمپاني بسيار محدود ديگر توليد شد پلير High-End از هيچ كدام از شركت ها وارد بازار نشد و قيمت پليرهاي توشيبا نسبتا پائين بود از اين رو آنچنان ضرر به خريدارن وارد نشد.اما تجربه بسيار تلخ HD-DVD براي مديران توشيبا باقي خواهد ماند و شايد بدترين شكست در تاريخ اين كمپاني به حساب مي آيد.
مشابه اين تجربه را سوني در فرمت Betamax داشت و بازار را به فرمت VHS از JVC واگذار كرد, اما سيستم Betamax اولين فرمت ضبط و پخش خانگي بود و سوني مخترع اين فرمت كه JVC ان را كامل كرد, و اصلا قابل مقايسه با جنگ دو ساله HD-DVD با Blu-Ray نيست.