Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

Criterion Collection

Criterion Collection از اون اسمهایی هست که عاشقان سینما بخصوص وجه خاص تر سینما هیچ وقت اون رو فراموش نمی کنند . کمپانی که در سال ۱۹۸۴ بنیان گذاری شد و برای انتشار فیلمهای کلاسیک و خاص برای ویدئوی خانگی در منطقه امریکای شمالی به شهرت رسید . در اون سالها VHS تنها فرمت برای محصولات ویدئوی خانگی بود و تازه جا برای laserdisc ها باز میشد . این کمپانی کارش رو با انتشار محصولات غیر سینمایی اغاز کرد و بعد از اون با فرمت laserdisc کار خودش رو در ضمینه عرضه فیلم شروع کرد . بعد هم فرمت DVD و در حال حاضر عناوین محدود اما در حال گسترش Blu-ray .

Criterion شرکتی هست که با خرید حق پخش فیلمها خرج خودش رو درمیاره برای همین باید چیز ویژه ای برای عرضه داشته باشه تا تو این بازار پر رغیب از نفس نیوفته . اگه یه نگاه با کاتالوگ محصولات این کمپانی بندازین همه چیز توش پیدا میشه از بزن بهادرهایی مثل ROCK و Robocop تا بلاک باسترهایی مثل Armageddon یا Curios case of Benjamin Button و مهم تر از همه فیلمهای کلاسیک و بخشی هم فیلم هایی که برای انتشار باید به قول معروف Import بشن . غالب عناوین کار کشورهایی غیر از آمریکاست و مختص فیلمهایی که خارج از بدنه هالیوود ساخته میشن .

Criterion بعضی وقت ها برای حق نشر یک فیلم خاص بخاطر معلوم نبودن صاحب حق اثر ( ببینید فیلم چی بوده که بی صاحب افتاده ) کلی با مدعیان سر و کله زده و حق نشر رو خریداری کرده . هر چند امروزه با پرستیژی که این محصولات این کمپانی داره بعضی از ابر کمپانی های بزرگ هم بعضی محصولات خاصشون رو تحت همین سری Criterion عرضه می کنند مثل همین فیلم مورد عجیب بنجامین باتون .

چیزی که Criterion رو خاص کرده کیفیت عرضه محصولاتش هست از بسته بندی گرفته تا کیفیت صوتی تصویری و همچنین متعلقات فیلم ها . این کمپانی همیشه از بهترین متریال های موجود از یک نسخه از یک فیلم استفاده می کنه . بهترین Restoration ها رو انجام میده و چون مثل سایر کمپانی های بزرگ عجله ای برای بیرون دادن فیلم ها نداره نتیجه کار همیشه شاهکاره .

از لحاظ تصویری همیشه بهترین تصویر رو از بین نسخه های موجود از یک فیلم ارائه میکنه . معمولا ترک اصلی فیلمهای نسبتا قدیمی مثل ترک استریو یا حتی مونو رو با اصلاح کیفیت تو ترک های انتخابی قرار میدن . در غالب موارد یک ترک Commentary هم داخل دیسک عرضه میشه . بعضی از این ترک ها توسط خود Criterion ضبط و عرضه میشه . در مورد متعلقات و بانس ها هم معمولا کم نظیر عمل میکنه . همیشه بهترین بانس ها رو عرضه میکنه و معمولا چند آیتم اختصاصی هم داره .

دو نکته مهم اینه که اولا محصولات Criterion همیشه در فرمت تصویری استاندارد همون فیلم به نمایش در اومدن و بنا به مصلحت های واهی نسبت تصویر به هیچ وجه در هم ریخته نشده . غالب محصولات هم چه روی DVD و چه روی blu-ray بصورت فری ریژن عرضه میشن و البته مابقی ریژن ۱ یا A رو دارند . در ضمن شما عنوان Criterion رو در هیج جایی خارج از آمریکا پیدا نمیکینید که توسط خود کمپانی عرضه بشه . هر چند خورده فروش ها زحمت این قسمت رو میکشن ولی Criterion دامنه کاریش همیشه آمریکا بوده .

محصولات کمپانی معمولا مولتی دیسک هستند و همراه یک Booklet ( دفترچه ) عرضه میشن و اینها تقریبا شناسنامه سری محصولات این کمپانی هست . از لحاظ بسته بندی و حتی طراحی منو ها اصل سادگی در کنار کیفیت بالا همیشه رعایت شده و برای همین هم معمولا قیمت محصولات این سری مقداری از حد معمول بالاتره . البته به نسبت زحمتی که برای آماده شدنشون کشیده میشه کاملا منطقیه .

میشه گفت اگر فیلمی نسخه Criterion داشته بشه حتما همون بهترین نسخه از فیلم هستش . من آرماگدون رو روی DVD و بنجامین باتون رو روی Blu-ray دیدم و باید بگم فوق العاده بودن . تصویر و صدای این نسخه آرماگدون با نسخه انگلیسی فیلم واقعا غیر قابل مقایسه بود .

در هر صورت Criterion کار بزرگی رو در نگه داری از قسمتی از سینما انجام میده که آسیب پذیر تر از بدنه سینما به نظر میاد . زحمتی که برای عرضه محصولات این کمپانی کشیده میشه واقعا جای ستایش داره . کارهایی که در مورد بازسازی کیفیت فیلم ها و همچنین گرد آوری و حتی تولید مستقل متعلقات فیلم انجام میدند واقعا کم نظیره . ای کاش چیزی مثل این تو کشور ما اتفاق می افتاد و معدود فیلمهایی که واقعا ارزش ماندگاری دارن ، هم حفظ می شدند و هم در معرض استفاده عموم قرار می گرفتن .

حسین تقوی

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء