Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
ندیده و نشنیده میشه توقع داشت که برای یک همچین فیلمی همه چیز در نسخه ویدئوی خانگی بی عیب خواهد بود . واقعا هم همینطور بود . تصویر یکنواخت و خیلی خوبی رو در تمام مدت دو ساعت و بیست دقیقه میشه تجربه کرد . رنگها به طور عالی پرداخته شدن ، سطح رنگ سیاه عالی بود و فیلم تقریبا هر جا که نیاز بود گرین داشت ، اونم نه جوری که تو ذوق بزنه . نکته جالب این بود که تو صحنه هایی که غالب تصویر جلوه های ویژه بود و تحرک خیلی بالایی هم داشتن تصویر به مراتب درخشنده تر از صحنه هایی بود که عاری از تحرک و جلوه های ویژه بودن ! چیزی که بطور معمول بر عکسش باید اتفاق بیوفته و تو کارهای نسبتا قدیمی مثل فارست گامپ به وضوح مشخصه . البته بخش زیادی از موضوع بر میگرده به پیشرفت تکنولوزیک در زمینه تبدیل سورس های ویدئویی .
چند سکانس بی نظیر تو فیلم هست مثل صحنه نبرد داخل جنگل . این صحنه واقعا درخشش بی نظیری داره . رنگ سبز پس زمینه و جزئیات هم فوق العادن . اما صحنه های پایانی فیلم مخصوصا صحنه مربوط به رباتی که همه چیز رو می بلعید و بهتر از اون صحنه ای که از بالای هرم بزرگ گرفته شده انقدر جزئیات دارن که آدم سر گیجه میگیره . مثل این رو فقط تو صحنه های IMAX فیلم DARK KNIGHT دیده بودم . اونجا هم انقدر وضوح و جزئیات بالا بود که تو صحنه ای که نمایی از کل شهر رو نشون میده میشه تعداد پنجره های شهر رو شمرد ! اینجا هم همین اتفاق در مورد اجزای بدن روبات ها و تخته سنگهای اهرام بزرگ میوفته !
بیشتر فیلم به تعقیب و گزیر و زد و خورد میگذره اما چندجایی که کلوزآپ از صورت یا بدن بازیگر ها هست هم تصویر خوبه . اصولا اگه بشه گفت صحنه های بسته و محدود فیلم خوب هستن حتما میشه در مورد صحنه های باز با دید وسیع کلمه " معرکه " رو بکار برد . نمی خوام بی خود شلوغش کنم اما واقعا بعضی جاها تصویر برای قاب تلویزیون بزرگ بود ! واقعا تصویر داشت از تلویزیون می ریخت بیرون ... لذت واقعی رو کسایی بردن که این فیلم رو تو سینماهای خوب تماشا کردن بخصوص اینکه گویا ۲ - ۳ دقیقه صحنه IMAX هم داشته که من تو این نسخه ندارمش و مخصوص نسخه Big Screen Edition فیلم میشه . دیسک اول فیلم ، تمام و کامل مخصوص فیلمه و فقط یه ترک صوتی کامنتری توش هست ، نه ویوئوی مرتبطی نه حتی تیزر و تریلری . همه فضای خالی دربست خرج پیکسل های خود فیلم شده .
البته مثل قسمت اول فیلم شاید بشه تو بعضی از صحنه اغراق رو در کنتراست تصویر دید که شاید برای بعضی ها خوشایند نشه که البته میشه تا حدودی با کالیبره کردن تلویزیون اصلاحش کرد ، البته اگه معتقد به همچین ایرادی باشین !
مثل تصویر فیلم صدا هم فوق العاده بود . اگر بخواین کیفیت و قدرت سیستم صوتی تون رو به رخ کسی بکشین هیچ فیلمی بهتر از بلوری این فیلم پیدا نمی کنین . کانالیزه بودن صدا فوق العادست . صدای شلیک یا قدم برداشتن ربات ها یا به در و دیوار خوردنشون یا حرکت جنگنده ها و حتی ترمز کزدن ماشین ها همه و همه عالی کار شدن . من سیستم صوتی خیلی خوبی ندارم اما با این حال خیلی لذت بخش بود .تو صحنه های آرام و بدون زد و خورد هم جزئیات دقیق و به جاست و تغییر جهت صدا رو بخوبی می تونین بشنوین .
خود فیلم هم شاید به خوبی ( یا شایدم تازگی ) فیلم اول نباشه اما خب هر کسی میدونه وقتی سراغ همچین فیلمی چه چیزی عایدش میشه . تنها افسوسی که بعد از دیدن فیلم به دلم موند این بود که چرا نتونستم بخاطر خودخواهی چند نفر کج سلیقه ، مثل همه مردم دنیا ، یه شب پنج شنبمو خرج دیدنش تو سینما بکنم ...
بلوری فیلم Da Vinci Code از لحاظ تصویری جوری هست که نمیشه خیلی خوب در موردش قضاوت کرد . یادمه اون اوایل که یه سری این نسخه فیلم رو تهیه کرده بودن حسابی جال و جنجال راه انداخته بودن در مورد کیفیت بد تصویر فیلم . حتی تاپیکی که در این مورد تو یکی از سایت های معروف باز شده بود خیلی سریع تعداد صفحاتش از ۵۰ گذشت .
بر عکس کارهای موخر یا کاتالوگ سونی که معمولا تصویر خیلی شفافی دارن تو این فیلم تصویر نسبتا مات و پر از گرین هستش . مخصوصا صحنه های فلش بک که البته بوضوح میشه عمد کارگردان رو در این نوع نمایش تصویر دید . فیلم صحنه های تاریک و همچنین شات های رنگ و لعاب دار کم نداره و می تونست دلچسب تر از اینها در بیاد اما به هر حال تصویر فیلم اصلا شاهکار نیست . هر چند تو ۱ ساعت سوم به خاطر اینکه صحنه های باز بیشتر هست میشه سکانس های بی عیب هم پیدا کرد .
من نمیدونم چرا تصویر نهایی این طور از آب در اومده . با اینکه تصاویر کنتراست و تنظیم رنگ مناسبی دارن و حتی تو صحنه های تاریک هم میشه سیاه خالص رو بوضوح دید اما این شارپ نبودن تصویر یزره تو ذوق میزنه انگار که دارید از پشت یه تلق شفاف به تصویر نگاه می کنید . در آخر باید بگم اون طور که تو سایت های مختلف نوشته شده تصویر به شدت وفادار به سورس اصلیش هست و در واقع به خاطر شاید نوع لنز یا فیلتر گذاری عمدی روی تصویر هست که نتیجه کار شارپنس مناسبی نداره و نمیشه این رو به پای کیفیت بد تصویر در مراحل آماده سازی نوشت !
صدای فیلم خوب و معمولی هستش و به خاطر حال و هوای فیلم خیلی آدم رو بوجد نمیاره اما به هر حال لذت گوش دادن به موسیقی هنس زیمر رو به خوبی منتقل می کنه .
همراه بلوری فیلم یه دیسک بلوری دیگه هم هست که تا خرخره پر شده از پشت صحنه و مصاحبه و داکیومنتری . سونی هر چی هنر داشته تو این نسخه خرج کرده . یه حالت نمایش خاص داره که حین تماشای فیلم کلی اطلاعات و مصاحبه و ... کنار فیلم بهتون نشون میده . از نکات تاریخی در مورد داستان و لوکیشن ها گرفته ( انصافا این موردش خیلی زیبا از آب در اومده مخصوصا که فیلم پر از لوکیشن های نابه ) تا مشکلات فیلم برداری و اقتباس . دیسک اصلی پروفایل دو هستش و قابلیت BD-Live داره که اومیدوارم سونی یه دستی به سر این سرویسش بکشه چون جز چند تا تریلر از فیلم های دیگه هیچی توش نیست ! یه قسمت دیگم تو همون دیسک اول هست به اسم Cinechat که میشه حین تماشای فیلم با کسای دیگه که فیلم رو میبینن به صورت متن ارتباط داشت که به نظرم بی مزه هستش و نسبت به سرویس مشابه که یونیورسال ارائه کرده خیلی کاستی داره .
در مورد خود فیلم :
فیلم رو به تازگی برای اولین بار دیدم و باید بگم جدای از جفنگ بافی موضوعی که داره اما همین جفنگیات رو ماهرانه روایت می کنه . این نسخه فیلم طولانی تر از نسخه سینمایی هستش و زمانش تقریبا ۳ ساعت هست اما به شخصه اصلا در طول زمان فیلم خسته نشدم . حال و هوای فیلم جوریه که چندتا لوکیشن ناب داره مثل محوطه داخلی و خارجی لوور ( البته قسمت های زیادش بازسازی شدست ، ولی با این حال جزئیات و دقت در کپی کاری بی نظیره ) . داستان در چند جا آدم رو غافلگیر می کنه و چنان رابطه بین عناصر بنظر بی ربط داستان برقرار می کنه که ممکن نیست لذت نبرید . حضرت مسیح ، جنگهای صلیبی ، داوینچی و شاهکار شام آخرش ، واتیکان و نیوتن ، هر کدوم یه کلید برای رمز گشایی پایان فیلم هستن . چند کلیسایی که تو فیلم نمایش داده میشه چیزی نیست تو هر فیلمی بشه دید . اصولا یادم نمیاد تا حالا تو هیچ فیلمی از دیدن شهر رم اینقدر لذت برده باشم . چند نمای به یاد موندنی تو فیلم هست مثل صحنه یادآوری مراسم تدفین نیوتن یا حرکت دوربین از بین برج ناقوس یا اونجایی که در مورد Cryptex توضیح میده . راستی یه نمونه از همین Cryptex که ایده داوینچی باشه تو نسخه Gift Set فیلم هست که کار هم میکنه ! آخر فیلم هم منو یه جوری غافلگیرم کرد که تا اواسط تیتراژ نفهمیدم چظور گذشت .
فیلم بر خلاف دنبالش ( که بزودی در موردش می نویسم ) خیلی اکشن بالایی نداره اما معماهایی که تو فیلم مطرح میشه و پاسخ داده میشه به اندازه کافی جذاب هست . به هر حال فیلم یک داستان جذاب و گیرا و رمز آلود رو جوری تعریف می کنه که اصلا احساس خستگی نمیکنید و خب البته بخش زیادی از این مطلب وامدار منبع فیلم یعنی کتاب براون هست .
حسین تقوی
یک اصطلاح اشتباه که در بین مردم در مورد نمایشگرهای TFT-LCD رواج داره پيكسل سوخته است, در اينجا خيلي كوتاه در اين مورد توضيح ميدم.
TFT thin film transistor LCD liquid crystal display
گاهي در نمايشگرهاي LCD در تصاوير سفيد نقطه هاي سياه ديده ميشه و در تصاوير سياه نقاط سفيد به اين نقاط پيكسل سوخته گفته ميشه! كه اشتباه است.
در نمايشگرهاي LCD ميزان نور دهي به هر پيكسل توسط يك ترانزيستور و خازن الكتريكي كنترل مي شود, بسته به ميزان روشنايي تصوير ترانزيستور خازن مربوط به خود را شارژ ميكند و ملوكولهاي كريستال مايع با شارژ الكتريكي كه توسط خازن صورت ميگيرد از هم باز شده و اجازه عبور نور را مي دهند.
جريان الكتريكي بسته به ميزان تيرگي و روشنائي تصوير متفاوت است.
به دليل اينكه هر ترانزيستور وظيفه نور دهي به يك پيگسل را دارد در مواردي اين ترانزيستور در زمان عبور جريان مي سوزد و مدار جريان دهي به خازن باز مي ماند در نتيجه خازن مربوط به يك پيگسل هميشه در حالت شارژ باقي مانده و مجراي نور دهي باز مي ماند.
در اين حالت در تصاوير تيره يك نقطه روشن كه همان پيكسل است ديده مي شود.
در مواردي كه نقاط تيره در تصاوير روشن ديده مي شود ترانزيستور در زمان عبور جريان مي سوزد اما مدار الكتريكي قطع مي شود و هيچ ولتاژي از ترانزيستور براي شارژ خازن عبور نميكند و هميشه مجراي عبور نور به پيگسل بسته مي ماند, در نتيجه پيكسلي كه نور دريافت نميكند در تصاوير روشن بصورت نقطه اي تيره ديده مي شود.
In previous review I noticed if you do not have any experience of standard listening and seeing never buy expensive sound system .the friends who listen to the music with stereo why do they want hifi or the people who copies film in the street or an usual player or download version satisfy them why do they want expensive amplifier and players? Maybe you are wonder of my words. well whoever should improve it is really good and I confirm it but I want to say that it is much better that audience enjoys watching and listening while can understand voice and video correctly.
There are lots question of me that I have a system with a commercial mark and want to have combination system it is not bad at all that you have a 400$ system but there is an important matter here that if you ask me for an expensive system and with higher quality do you have any original dvd , have you ever tried an original dvd with best cables and player .
You ask me the mark of my player to buy a better one.
Understanding the details of sound and video never approach with searching on the internet and reading reviews you just need time lapse and experience.
You can start with a usual system which find in each home and experience standard sound and video and try to use to it and you will be improving more and more.
Try to understand dsp with change the cables and know the texture , change the speakers and try to understand dsp you should understand the difference of dsp when speakers is changed a bit.
If you can do it you can try more expensive system and player with some original dvd right now.
Before buy expensive player see some original dvd with a cheap and usual player due to understand the details better of course try it with your expensive player.
The friends who use PS3 and want a top player should not ignore which were told before.
I know that PS3 have some limitation in sound and video but it have its specials which can not find in any thousands dollar HI-End.
Never buy expensive systems when you can not understand sound and video details easily
good luck
مدتی هست جناب آقای مظفریان بلوری پلیر S5000ES سونی را از اروپا به ایران آورده اند و قرار بوده من برم از نزدیك این پلیر Hi-End را تست كنم. امروز 14/9/88 خدمت جناب مظفریان بودم و بلوری پلیر سونی را به اتفاق تست كردیم, نتیجه این تست به شرح زیر است.
تمامی قطعات این پلیر ساخت خود سونی است, از Disc Tray و هد اپتیك تا پردازشگر مركزی و چیپ DSD ساخت سونی است, میشه گفت S5000ES یك سونی كامله
مشخصات کاتالوگی پلیر را اینجا ببینید.
برای تست S5000ES فیلم 300 را برده بودم, قسمت دوم Transformers هم بود كه صدا و تصویر خیلی خوبی داره, 300 در تصویر یك ویژگی خیلی جالب برای تست داره كه خیلی برام مهم بود ببینم سونی با این ویژگی چه كار میكنه, تصویر 300 پر از Grain هست, چیزی كه من اصلا دوست ندارم و بد جور روش حساسم, اما در 300 به نظرم خیلی به جا استفاده شده و حال و هوای خاصی به فیلم میده, در خیلی از فیلم ها به علت نوع لنز, مراحل تبدیل, نور و خیلی مسائل دیگه شاهد گرین در كل یا صحنه های از فیلم هستیم! اما در 300 گرین قسمتی از فیلم است و به خواست كارگردان به فیلم اضافه شده
فیلمی مثل 300 فرقی نمیكنه دی وی دی باشه یا بلوری اگر در پلیرهای بد و ارزان اجرا بشه به علت اینكه این پلیرها میزان نویز بالای در تصویر دارن و این نویز با گرین خود فیلم تركیب میشه تصویر خیلی بدی داره و تو ذوق میزنه اما همین فیلم در پلیرهای Hi-End چه چیزه دیگه هست.
در تست این پلیر اولین نكته ای كه نظرم را جلب كرد سرعت خواندن دیسك بلوری بود با تست من بین 6 تا 7 ثانیه كه خیلی سرعت خوبی بحساب میاد.
S5000 روی فیلم 300 داشت نهایت كنترل نویز و یك دست كردن میزان گرین را نشان میداد! انگار تمام گرین های 300 تك تك روی تصویر گذاشته شده بود! و هیچ گونه آشفتگی دیده نمیشد كاری كه از سونی كمتر توقع داشتم! در بعضی از صحنه ها احساس میكردم میشه گرین های تصویر را شمرد!
آقای مظفریان پیشنهاد كردند بلوری Transformers 2 را هم تست كنیم ببینیم صدا و مخصوصا كنتراست رنگ روی بلوری این فیلم چطوره؟ S5000 پردازشگر رنگ 14Bit داره! و میشه گفت خیلی عالی عمل میكنه, رنگ های ترانسفورمرز 2 واقعا درخشان و بدون كوچكترین ادغام رنگ و Detail بالا در صحنه های سریع پخش میشد, فكوس تصویر با این همه Detail كه داشتیم واقعا عالی بود, من تجربه خوبی از سونی روی میزان نویز و فكوس پس زمینه تصویر ندارم! شاید این بد بینی من را كمی دی وی دی پلیر 9100ES سونی كم كرد, و این بلوری پلیر هم میشه گفت در این كلاس خیلی خوب بود, در مدت تست دستگاه ذهنم رو این موضوع بود كه سونی همیشه تو فكوس پس زمینه و DNR Digital Noise Reduction ضعف داشته! اما S5000 هیچ بهانه ای به من نمیداد كه بگم دوباره سونی تو تصویر مشكل نویز پس زمینه داره!
تقریبا سکانس اگشن آخر فیلم را کامل به همراه آقای مظفریان دیدیم! فضای سالن پر از رنگ های درخشان و زیبا بود, شك نداشتم هر كس اون رنگ و درخشش خیره كننده را میدید در خرید یك S5000 شك نمیكرد.
قسمت دوم ترانسفورمرز تراك صوتی "DTS-HD Master Audio" داره و فكر میكنم خیلی نسبت به قسمت اول صدای شفاف تر و دقیق تری در تفكیك كانال های صدا و كانال LFE داره! من قسمت دوم را ندارم و نمیتونم نظر درستی بدم, اما چیزی كه كاملا مشخص بود صدا بسیار كریستالی و بهتر از قسمت اول بود.
تو صدای سونی یك Neutrality بود كه در پلیرهای هم كلاس كمتر شنیده میشه! اگر یك سی دی پلیر Neutrality خوبی داشته باشه یك امتیاز بالا به حساب میاد اما در مورد دی وی دی یا بلوری پلیر فرق میكنه, برای مثال پلیرهای پایونر , دنون در این كلاس یك حس كنترل بروی صدا به شنونده میده! اشتباه نکنید منظور فیلتر كردن و تاثیر منفی بروی صدا نیست, انگار كه این پلیرها صدا را میگیرن و آنطور كه دوست دارن اجرا میكنند, اما سونی كاملا بی طرف صدا را پخش میكرد, صدای سونی خیلی حالت Flat داشت! خشك و بی روح نبود اما اون حالت داینامیك و Vibrancy كه من دوست دارم را كمتر داشت؟ در پیك های لحظه ای خیلی خونسرد صدا را پخش میكرد انگار پلیری وجود نداره و هرچی شنیده میشه صدای آمپلی فایر و بلندگوهاست!
سونی تو سری ES همیشه تو صدا وضوح خیلی عالی داشته, اما این وضوح را با یك حالت فوروارد شدن صدا و خستگی زود هنگام در موزیك به شنونده میده! S5000 هم این مشكل را در موزیك و افكت داشت. تعدادی از طرفداران پلیرهای سری ES سونی در دی وی دی پلیر مدل 9100ES از یك طبقه Tube در خروجی pre صدا استفاده كردند! اما نمیدونم برای خروجی دیجیتال هم میشه كاری كرد یا نه؟ من نمیتونم در مورد این عمل نظری بدم چرا كه نه سونی را با لامپ شنیدم نه از صدای لامپ زیاد خوشم میاد, اما این صدای سونی را هم دوست ندارم!
به آقای مظفریان پیشنهاد كردم برای خروجی استریو پلیر یك جفت كابل Interconnect كربنی بگیرند شاید صدای S5000 با یك كابل كربنی از این حالت فوروارد شدن در موزیك تا حد زیادی خارج بشه.
به نظرم سونی برای رقابت با غول های مثل Denon و Marantz كه بلوری پلیرهای واقعا فوق العاده ای را تولید كردند نیاز به یك تجدید نظر در سری ES خود دارد! وگرنه مثل جریان دی وی دی بازار را به دیگر رقبا واگذار خواهد كرد.
S5000ES برای من بهترین نبود! اما قابل قبول بود.
صحبت از ميزان نمونه گيري از ديسك در پليرها به حدي مهم است كه نميتونم از كنارش به سادگي بگذرم, و هر چند وقت بايد مطلبي هر چند كوتاه در اين رابطه بنويسم تا دوستان براشون اين نكته جابيفته و به هنگام خريد هر نوع پلير صوتي و تصوير ديجيتال كاملا به ميزان بيت ريت و ميزان نمونه گيري دستگاه از سورس دقت كنند.
در نوشته هاي گذشته توضيح داده شد براي اجراي يك ديسك نوري ابتدا بايد داده هاي ديجيتال توسط مدار (DAC) به موج آنالوگ تبديل شود و سپس توسط فركانس (Nyquist) از موج آنالوگ نمودار ساخته شود و بسته به میزان بیت ریت نمونه برداری شود.
فرقي نميكنه يك سي دي پلير ميخريد يا يك دي وي دي يا بلوري پلير اولين نكته كه بايد به آن توجه شود قدرت پردازشگر دستگاه است, وفاداري صدا و تصوير ديجيتال به منبع اصلي به دو چيز بستگي دارد؟ اول ميزان داده هاي ديجيتال كه بروي ديسك ذخيره شده و فرمت ذخيره سازي آن كه بي تلف (lossless) است يا تلفاتي (lossy) دوم ميزان Analog frequency و sampling rate
هرچقدر ميزان فركانس (Nyquist) بيشتر باشد تعداد كلاك هاي زده شده بيشتر و بهم نزديك تر است با افزايش ميزان بيت ريت Sampling period بهتري خواهيم داشت و سيگنال نهايي به دست آمده نزديك تر به موج اصلي خواهد بود. به دو تصویر زیر توجه کنید تصویر شماره ۱ فرکانس تقریبی bit10 MHz27 را نشان میدهد و تصویر شماره ۲ فرکانس تقریبی bit14 MHz216 را نشان ميدهد.
به تعداد کلاک ها, فاصله و نقاط Sampling شده توجه کنید.
ميزان سيگنال به دست آمده از ديسك و نزديكي آن به سورس بستگي به ميزان نقاط Sample شده دارد. به تصوير زير توجه كنيد فلش هاي قرمز نقاط نمونه گيري شده را نشان ميده
با اتصال نوك فلش ها به هم ميزان نزديكي سيگنال به دست آمده از موج اصلي نشان داده مي شود تصوير زير
نمودار به دست آمده نهايي كيفيت واقعي صدا و تصوير ما از ديسك است, كه بسته به طراحي و كلاس پلير بسيار متفاوت است.
درباره اين موضوع در آينده اگر وقت شود بيشتر صحبت خواهم كرد.
چند روزي است دوباره ابراز لطف افرادي نسبت به من شروع شده! واقعا نميدونم چرا به من اين حرفها زده ميشه!؟ من كه در اين گوشه براي خودم مي نويسم و كاري به كسي ندارم كه اينطور نسبت به من كينه دارند! هيچ وقت به خودم اجازه نميدم شخص خاصي را محكوم كنم چرا كه بطور يقين اطلاع ندارم اين افراد كي هستند و از كجا خط ميگيرند! اما لازم ديدم در مورد هدف خودم و نوع نوشتن يك تحليل درست از ديد خودم مطلبي بنويسم.
شايد در ماه يك بار فرصت بشه براي تست يك سيستم درست و حسابي برم خدمت دوستان, نوشتن تحليل از سيستم برام خيلي لذت بخش و سرگرم کننده است, اما ميبينم مسائلي هست كه خيلي از خواندن يك تحليل از سيستمي عالي مهم تر است, و مخاطب Home Theater بايد نگاهش به صدا و تصوير عوض بشه, بهترين تحليل از بهترين سيستم هاي صوتي و تصويري اگر پايه علمي و آموزشي نداشته باشه و صرفا به توصيف ويژگي ها و ضعف هاي سيستم بپردازد تنها براي علاقمند جنبه سرگرمي پيدا ميكند, در ابتدا باعث هيجان كاذب شده و براي خواننده كم تجربه ايجاد انگيزه ميكند كه سيستم خود را به سمت نگاه نويسنده مطالب ببرد, بدونه اينكه درك درستي از صدا و تصوير داشته باشه, با گذشت زمان و تكراري شدن مطالب و ادبيات نوشتاري و مخصوصا كم تجربه بودن نويسنده كه هر چند گاهي با تست يك سيستم جدید يا خواندن مطلبي در اينترنت كاملا تغيير موضع داده و نگرش خود را نسبت به صدا و تصوير عوض ميكند! خواننده دچار يك سردرگمي شده كه كدام صدا و تصوير پس درست است؟ اصلا صدا و تصوير درست و نزديك به واقعيت كدام است؟ مخاطبي كه به نويسنده اعتماد كرده و حاضر به هزينه كردن براي سيستمي شده كه به قول نويسنده ديگه بهترين است! و آخر صدا و تصوير!
اما با ورود يك سيستم جديد و تست كردن آن به علت كم تجربه بودن و گاهي خود بزرگ بيني و احساس تك بودن با يك سري استدلال و حاشيه پردازي كل نظرات گذشته را نفي ميكند و ميگه اين مدل ديگه بهترين است و شروع به تبليغ و دفاع از نظر خود ميكند! اينجاست كه مخاطب بي گناه تنها قرباني بازي يك تحليلگر كم تجربه و خود بزرگ بين است.
درست مثل اينكه من بيام بگم فيلم Underworld: Evolution را در سيستمي جديد تست كردم و نظرم نسبت به تصوير اين فيلم عوض شد! يا با ترفندهاي مختلف كم كم به مخاطبي كه كلي هزينه كرده و دي وي دي يا بلوري فيلم را تهيه كرده بگم Underworld: Evolution بد بوده و اگر من ميگفتم خوبه به دليل ضعف پليرها بوده كه مشكلات فيلم را در صدا و تصوير نشان نميداده حالا كه تو اين پلير تست كردم فهميدم اونقدر كه من تعريف ميكردم جالب نيست!
بازی با کلمات و خود را به اشخاص ديگر چسباندن برای من هم بسیار ساده است, و مي توانم با بكار بردن اصطلاحات تخصصي خواننده تازه وارد را هيپنوتيزم كنم كه WOW چه كسي را پيدا كردم چقدر با اطلاع است و با چه افرادي در رابطه است, هرچي ميگه برام تازگي داره و نصفي از حرفاشو نمي فهمم پس طرف خيلي حاليشه و از من بيشتر ميدونه! بازيچه قرار دادن مخاطب وفادار و علاقمند كار درستي نيست, اگر از مطلبي كه مي نويسيم اطلاع كافي نداريم يا بلد نيستيم با زبان ساده حرف بزنيم بهتره سكوت كنيم.
کسانی که با من در مورد خريد سيستم هاي صوتي و تصويري مشورت مي كنند می دانند حرف اول و دوم من در مورد خرید یک سیستم صوتی و تصویری چی هست, اول مديا اورجينال و دوم خريد يك سيستم مناسب و استاندارد از نظر پخش درست صدا و تصوير, نه اينكه بيام يه حدي را در نظر بگيرم و به مخاطب بگم زير اين قيمت برو با همون VHS حال كن!
هدف من از نوشتن در اينجا نه ثابت كردن خودم به ديگران است و نه معرفي هيچ شركت يا دوستي كه از من حمايت ميكنه, تنها و تنها هدف انتقال تجربيات شخصي خودم و كمك گرفتن از دوستاني كه به نظرم در زمينه هاي مختلف از من اطلاعات بيشتري دارند به دوستاني كه به من اعتماد كردند و هميشه من كوچكترين را مورد لطف خود قرار مي دهند.