Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

JBL

قبل از معرفی كمپانی JBL لازم هست كمی در مورد كمپانی Harman/Kardon توضیح بدم.

دكتر  Sidney Harman و Bernard Kardon در سال 1954 موفق به تاسیس یك كمپانی ﺑﯿﻦ المللی شدند, كه هدف ساخت تجهیزات صوتی با وفاداری بالا به صدا بود, چهار سال بعد كمپانی Harman/Kardon اولین گیرنده رادیوی استریو را در جهان تولید كرد و آن شروع موفقی برای این كمپانی تازه تاسیس بود.

كمپانی Harman/Kardon موفق شد حق تولید رادیو  پخش های كمپانی های اتومبیل سازی بزرگی مثل  Mercedes-Benz , Toyota , BMW , Lexus و General Motors را در اختیار بگیرد.

شاید براتون جالب باشه بدونید تا به امروز چه كمپانی های بزرگی از زیر مجموعه های Harman/Kardon بودند و هستند.

AKG Acoustics - microphone/headphones

Audio Access - A/V controllers

BSS Audio -signal processing

dbx Professional Products - signal processors

Infinity - home/car speakers

JBL - home/car speakers & amplifiers, professional speakers

Lexicon - digital processing

Mark Levinson - home/car audio

QNX - real-time OS software, voice processing, car multimedia

Revel - home speakers

Soundcraft - mixing consoles

Studer - digital recording

 JBL كمپانی بلندگوساز مطرح آمریكای در سال 1946 میلادی توسط (James Bullough Lansing) تاسیس شد.

لانسینگ در ابتدا مدیر كمپانی Altec Lansing بود, در سال 1941 كمپانی Altec را به آقای James Ling واگذار كرد, و تصمیم به ساخت بلنگوهای با نام تجاری JBL گرفت.

 لانسینگ طراح اولین بلندگوهای HORN در Altec بود, اولین بلندگوی هورن كه برای سالن های نمایش طراحی كرد مدل "75W5" مربوط به سال 1934 است, كه موفق به كسب جایزه Academy Awards شد, این بلندگوی غول پیكر به تنهای پشت پرده نمایش قرار میگرفت و به علت وضوح صدا و قدرت پرتاب صوت به انتهای سالن صدای متفاوتی را برای تماشاچیان ایجاد میكرد. ببینید تصاویر بلندگوی Model 75W5

مدل محبوب دیگه ای كه لانسینگ تولید كرد بلندگوی مانیتور معروف به Iconic بود. پاسخ فركانسی این بلندگو بین hz40 تا hz10.000 بود.

ساخت بلندگوهای مانیتور JBL از ۱۹۷۰ كاملا جدی شد و مدل های بسیار معروفی را تا به امروز تولید كرد است, مدل های 4310 و 4311 در آمریكا , اروپا و ژاپن محبوبیت زیادی پیدا كرد و بیش از ده سال در بهترین استودیوهای جهان مورد استفاده قرار گرفت, این دو مدل به همراه مدل ns-10M یاماها بی شك تا قبل از ورود بلندگوهای دیجیتال محبوب ترین مانیتورینگ های دنیا بودند. بعد از محبوبت این دو مدل به ترتیب مدل های 4350,4325,4320 تولید شد و در چندین استودیوی هالیوود و یكی از معروف ترین استودیوهای ژاپن مورد استفاده قرار گرفت.

 بلندگوهای مانیتورینگ JBL سالها 70% از استودیوهای جهان را در اختیار داشت.

مدل Paragon اولین بلندگوی یک تکه با امکان پخش صدای استریو فونیک بود.

اولین بلندگوی خانگی JBL در سال 1954مدل D30085 Hartsfield بود كه هنوز بعضی از كلكسیونر ها این بلندگوی زیبا را در كنار برندهای جدید نگهداری میكنند, به شبكه های كه جلوی هورن قرار گرفته فیلتر آكوستیك گفته میشه.

سال ۱۹۸۵ JBL سری Everest مدل DD55000 را تولید كرد, این بلندگو در زمان خود به دلیل داشتن Soundstage فوق العاده خیلی معروف شد. تولید سری Everest تا به امروز ادامه داشته, كه در ادامه معرفی میكنم.

تولیدات Audiophile این كمپانی با سری K2 ادامه پیدا كرد, مدل S9500 اولین و تا به امروز محبوب ترین مدل این سری از محصولات JBL است, سری Everest و K2 كه جزء تولیدات Hi-End این كمپانی بحساب میاد همیشه با آمپلی فایر و سورس Mark Levinson دمو شدن, مدل S9500 هنوز در كنار برندهای مطرح دمو میشه و حرفی برای گفتن دارد. سال 2000 میلادی مدل K2-S9800 و K2-S9800SE را تولید كرد, وزن این بلندگو 90 كیلوگرم است.

JBL در سال ۱۹۹۰ اقدام به ساخت بلندگوهای Limited Edition كرد, یكی از معروف ترین مدل ها L250Ti هست, بلندگوی فركانس بالای L250Ti از تیتانیوم خالص ساخته شده است.

به تازگی JBL سری جدید Everest ii از سری محبوب Everest را تولید كرده, مدل DD66000 كه در اكثر نمایشگاه های Hi-End اخیر در كنار Mark Levinson حضور داشته و خیلی طرفدار پیدا كرده مخصوصا در ژاپن, من فكر میكنم JBL سری Everest را تا مدل 8848 به ارتفاع كوه اورست ادامه بده؟ واقعا هم این بلندگو جثه بزرگی داره! وزن این بلندگو 142 كیلوگرم است.

بیش از 20 سال است ٪75 از بلندگوهای THX سالن های سینما در سراسر دنیا JBL است, JBL بزرگترین تولید كننده بلندگوهای live است و مجهزترین سالن های كنسرت و تئاتر به بلندگوهای JBL مجهز هستند.

 بلندگوهای JBL در تولیدات خانگی و Hi-End صدای كاملا متفاوت با هم دارند! بلندگوهای خانگی این كمپانی قدرت پخش فركانس های بالا و پائین بسیار خوبی داره اما در صدای میدرنج ضعیف هستند! البته نه در همه تولیدات, بی شك بهترین انتخاب برای موزیك های تند و افكت فیلم JBL است, بلندگوهای JBL معروف هستند باسی شبیه به بمب دارن! واقعیت هم داره اگر با آمپلی فایری ست بشن كه توان درایو بلندگو را داشته باشه باس قوی ایجاد میكنند و فوق العاده در مقابل جریان بالا و پیك های لحظه ای صدا مقام هستند.

اما JBL در مدل های Hi-End بلعكس محصولات خانگی صدای موزیكال و Sweet داره, باس كاملا نرم و كنترل شده با Vocal واقعا عالی به علت استفاده از بلندگوی فركانس بالای هورن همراه با Soundstageخوب از ویژگی های بلندگوهای كلاس بالای JBL است.

من بارها مدل های مختلفی از JBL را شنیدم  در سیستم های سینمایی و HIFI

مدل L80 با بلندگوهای فركانس بالا از جنس تیتانیوم صدای واقعا لذت بخشی داشت, این بلندگو اگر در اتاقی با diffuser های در پشت بلندگو و سقف شنیده بشه صدای Dynamic و با تفكیك خوب در سازها را اجرا میكنه, دلیل اینكه گفتم باید در اتاقی كه مدل L80 شنیده میشه از جاذب های مناسب استفاده كرد Active بودن این بلندگو در نواحی مختلف فركانسی هست, شاید كمی در شرایط بد آكوستیك صدا فوروارد بشه؟ كه باز به كامپوننت ها و كابل هم بستگی داره. L80 صدای Emotional داشت و میشد با موسیقی ارتباط برقرار كرد.

سری های Hi-End مثل Everest ii و K2-S9500 برای ركورد های زنده كه در آن ها از سازهای بادی همراه با سازهای زهی استفاده شده با Vocal بم بالا انتخاب اول كسانی است كه به موزیك اپرا علاقه دارند, واقعا اجرای درست یك اپرا با ركورد عالی مخصوصا ركوردهای آلمان برای هر بلندگوی امكان پذیر نیست, تو این بلندگوهای رایج اگر ولوم صدا كمی بره بالا صدا به نویز تبدیل میشه تا صدای درست.

اگر JBL در بلندگوهای  Audiophile آنچنان امكان رقابت با برندهای مطرح دیگر را نداشته باشه؟ در ساخت بلندگوهای THX و پخش live واقعا بی رقیب هست.

سال ۲۰۰۱ بود در نمایشگاه محصولات Hi-End  سالن اختصاصی JBL قسمتی از سالن به یك مجموع كامل از آمپلی فایر ,پروسسور و بلندگوهای THX اختصاص داده شده بود, به علت حجم صدا نمیشد كسی داخل این مجموعه قرار بگیره به همین دلیل كنترل این مجموعه دقیقا روبروی محل قرار گیری بلندگوها بود, هر كدوم از ساب ووفرها دو تا ووفر 18 اینچ داشت, در سیستم های THX از دو ساب در سمت راست و چپ پرده نمایش استفاده میشه, از كل مجموعه ساب ووفرها و یك جفت بلندگوی   ScreenArray فكر میكنم Three-Way اون هم با دو ووفرهای 18 اینچی و ارتفاع نزدیك به 2.5 متر تو مدار بود, با طناب یك فاصله ای از بلندگوها ایجاد كرده بودند و كمتر از یك دقیقه صدا گرفته میشد و در فواصل زمانی حدود یك ساعت یك بار چون كل سالن جم میشدن چلوی این مجموعه و همه غرفه ها خالی میشد! جمعیت چندین ردیف را پشت سر هم تشكیل میداد, زمانی كه ولوم صدا را زیاد میكردند دقیقا مثل فیلم ده فرمان كه دریا شكافته میشه جمعیت از وسط باز میشد و به كنار میرفت! باور نمیكنید شدت و حجم صدا تا چه اندازه زیاد بود! از یك دقیقه ای كه از این مجموعه صدا گرفته میشد كمتر از 30 ثانیه ولوم روی 4/3 بود! واقعا اگر بیشتر از 1دقیقه میشد جلوی این شدت صدا دوام آورد قسمتی از شنوایی از دست میرفت! آقای كه مسئول تست صدا بود میگفت اینجا تونل وحشت سالن JBL هست.

در آخر باید بگم محصولات خانگی JBL برای دوستانی كه به موزیك های تند و با ولوم بالا علاقه دارند انتخاب مناسبی است, و به همه دوستانی كه دنبال بلندگوی برای سیستم سینمایی با آمپلی فایر پرقدرت هستند مدل های مجهز به Horn را پیشنهاد میكنم برای تجربه هیجان واقعی در صدای سینمایی

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء