Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
فیلم بازگشت به آینده یا بهتر بگم مجموعه سه گانه بازگشت به آینده برای خیلی از هم سن و سال های من یا اونایی که بزرگتر هم هستن خاطره انگیزه . یه فیلم جمع و جور و خوش ساخت و مفرح .... مخصوصا قسمت اول فیلم که واقعا دلچسبه .
نسخه دی وی دی این سه گانه که تو ۴ دیسک عرضه شده نسخه قابله قبولیه با توجه به سال ساخت فیلم و استاندارد تولید دی وی دی اما حتی الآنم که دوباره یه نگاهی به فیلم انداختم کاملا مشخصه که تصویر می تونه خیلی بهتر از این ها باشه .
نسخه بلوری موعود نسخه دی وی دی موجود
حالا قراره کمتر از ۲ ماه دیگه نسخه بلوری هر ۳ تا فیلم عرضه بشه . مطمئنا برای یه همچین مجموعه محبوبی یونورسال یه خرگوشی تو کلاهش داره . تو خبر ها اینجوری اومده که :
He further explained: When they did the remastering for the Blu-ray they spent over 400 hours doing dirt cleanup, and almost another 200 hours doing color correction, so the movie looks better than it ever did." When a film is shown at the theater, "you have the print going through the projector, it picks up dirt, gets scratched and with the digital technology these guys fixed almost all of that stuff, and it just looks breathtaking
منظور از اون He اول متن جناب Bob Gale هست که تهیه کننده فیلمه . حالا میخوام به ۲ تا عددی که تو متن هست دقت کنید . ۴۰۰ ساعت برای ترمیم فیلم ( یه چیزی تو مایه های رتوش فیلم ) و ۲۰۰ ساعت برای تصحیح رنگ .
با توجه به ضمایری که تو متن بکار رفته احتمالا این اعداد بر میگرده به یک فیلم یعنی همون قسمت اول فیلم اما حتی اگه این ساعات کاری مخصوص ۳۴۳ دقیقه هر ۳ تا فیلم هم باشه بازم با حجم کار وسیعی طرفیم . ۶۰۰ ساعت کار برای عرضه نسخه خانگی یه فیلم ! جمعا ۶۰۰ ساعت طرح شده با احتساب روزی ۶ ساعت کار میشه ۱۰۰ روز . البته شاید اینجوری حساب کردن خیلی منطقی نباشه و باید این رو لحاظ کرد که کار تصحیح می تونه بصورت موازی و توسط چند نفر انجام بشه اما در مورد تصحیح رنگ تا اونجا که من میدونم معمولا کار زیر نظر یک نفر انجام میشه ( مثلا کارگردان یا تهیه کننده یا یک حرفه ای این کار ) و عملا موازی کاری ممکن نیست هر چند هستند مواردی مثل بلوری Fight Club که دیوید فینچر خودش شخصا تو تمام تصحیحات فیلم و رنگ نظارت داره و این یعنی حجم زیادی کار و این دومی یعنی هزینه بالا و این سومی یعنی اینکه محصولاتی مثل بلوری ها و دی وی دی ها انقدر سود سرازیر جیب کمپانی ها میکنن که دست به همچبن کارهایی می زنن .
تصحیح رنگ یا Color Correction ها اینجوری انجام میشن که تغییرات توسط سلیقه یا نظر یک نفر ( از مجموعه همونایی که بالا گفته شد ) یا حتی شرایط فیلم و حال و هوای اون تو هر سکانس می تونه تغییر کنه و حتی با تعویض دوربین تو یک سکانس عوض بشه . بعضی وقت ها عمق رنگ رو کم می کنن تا مثلا تصویر واقعی تر بشه یا با تغییر پارامترهای ترکیبی Smooth بودن تصویر رو کنترل میکنن بطوری که از یک تصویر گرینی ولی دقیق به یک تصویر یک پارچه اما بدون گرین می رسن یا بر عکس . فکر کنم یک بار هم قبلا این رو گفتم یه ویدئوی جالب تو دیسک بانس فیلم French Connection هست که یه تایم کوتاهی رو در مورد همین تصحیح رنگ اختصاص داده که کارگردان کنار یه متخصص (!) نشسته و نظر میده و تصویر به نظر اون تصحیح میشه یا حداقل تغییر میکنه ( چون همیشه تصحیح از نظر همه یک معنی نمیده ) .
این بحث تصحیح یا بقولی Restoration فیلم های قدیمی بحث جالبیه . بعضی وقت ها برای بعضی اشکالات نگاتیوی (!) گروه متخصصین یا متخصص تنها مجبور که بررسی و کار روی تک تک فرم های فیلم میشه . بعضی وقت ها کارهایی مثل Edge Enhancement ها زمان و هزینه زیادی رو می طلبه اما نتیجه کار معمولا قابل ملا حضه و در مواقعی شگفت انگیز میشه . این یعنی یک عده برای محصول فرهنگی خودشون ارزش قائلن و هزینه می کنن برای قسمتی از تاریخ فرهنگیشون ( که میتونه یک فیلم تاثیر گذار باشه ) تا شاید بتونن با همین ابزار فرهنگ تاریخیشون رو به خورد من و شما بدن ! حالا چه خوب باشه و چه بد ....
حسین تقوی
انتخاب درست يك سيستم سينمايي در ايران كمي متفاوت هست, و بايد براي اينكه نتيجه خوبي بگيريد يك سري نكات را مرحله به مرحله انجام بديد.
1- تهيه چند عنوان فيلم اورجينال و مناسب از نظر صدا و تصوير. اصلا پيشنهاد نميكنم اول بريد سراغ فيلم هاي مثل Underworld: Evolution و يا Saving Private Ryan چون اگر تجربه ديداري و شنيداري درستي نداشته باشيد زود ميخوره تو ذوقتون, كه اين چرا تصويرش رنگ نداره, سياهه, دون دون هست و از اين صحبت ها كه به عدم شناخت شما از تصوير و تصويرسازي در سينما بر ميگرده, فيلم هاي با تصاوير گرم همراه با Detail و Texture خوب براي درك يك تصوير دقيق همراه با تراك صوتي Dolby Digital و dts براي شناخت نوع صدا و تاثيرگذار بودنشون در موزيك ديالوگ و افكت هاي سنگين بهترين انتخاب براي شروع هستند و ميشه كم كم باهاشون نكته برداري از صدا و تصوير را شروع كنيد.
2- خريد يك نمايشگر با ابعاد و کیفیت متناسب با سبك زندگي شما. در شرايط فرهنگي ما پيشنهاد من انتخاب LCD است, خوشبختانه فناوري پنل هاي نسل جديد LCD بسيار پيشرفت كرده و گاهي من ميبينم در اجراي بعضي از جزئيات تصوير از بهترين پلاسماها هم بهتر عمل ميكنند, نمايش رنگ سياه عميق در پنل هاي LCD جديد اگر درست كاليبره بشن عالي هست و اصلا نميشه ايراد گرفت, در چند نمونه كه شخصا تست كردم عمق رنگ سياه و كنتراست رنگ كمتر از بهترين پلاسماها نبوده, مشكل قديمي Response Time در پنل هاي 100 و 120 هرتز برطرف شده در مدل هاي 240 هرتز فكر ميكنم خيلي بيشتر از آنچه چشم قادر به تشخيص باشه عمل ميكنند. LCD هاي پيشرفته نياز به كابل HDMI و Power خوب همراه با كاليبراسيون دقيق دارند.
در مورد كابل Power تاثير جالبي روي تصوير داره! مخصوصا با اين شرايط برق كه ما اينجا داريم. کابل Power روي پنل هاي پلاسما هم تاثير مثبتي دارد. واضح ترين تاثيري كه در كيفيت تصوير داره روي تصاوير Full HD نويزهاي پشه اي خيلي ريز كه در خطوط تيز ديده ميشه را حذف ميكنه. البته اصلا اگر تازه كار هستيد دنبالش نريد و پولشو تو قسمت هاي ديگه هزينه كنيد.
3- خريد يك پلير مناسب است. اينجا اصلا صحبت از پخش انواع فرمت هاي فشرده جديد كه مثل قارچ هم رشد مي كنند نيست, تمام اين فرمت هاي عجيب و قريب را همون HD Media Player كه اول گفتم پخش مي كنه پس براي انتخاب يك پلير مناسب دنبال اين چيزا نباشيد. در HIFI انتخاب سورس خوب يكي از مشكلات Audiophile ها است, اما در مورد سورس هاي ويدئوي آنچنان مشكلي از نظر وجود انواع برندهاي عجيب غريب و گاهي كلاه بردار نيست, اگر چند برند معتبر را در نظر بگيرم و بخواهيم از مدل هاي متوسط رو به بالاي آن يكي را انتخاب كنيم, بايد به سليقه ديداري و شنيداري خودمون توجه كنيم كه چطور دوست داريم ببينيم و بشنويم, باز تاكيد ميكنم با اين باور كه تمام اين برندها صدا و تصوير درست و در حد بالايي را اجرا مي كنند. اينجا سليقه شما هست كه با تجربه ادغام ميشه و مدلي را انتخاب مي كند. سليقه من روي برندهاي ژاپني هست و آنچنان به پليرهاي اروپايي علاقه ندارم, برندهاي آسيايي و آمريكايي Neutrality بهتري نسبت به صدا و تصوير دارند, در بعضي از مدل هاي اروپايي تصوير ميره به سمت سينمايي بودن! كه من خوشم نمياد. شما تصوير smooth و سينمايي دوست داريد؟ اگر انتخاب درست باشه خيلي هم عاليه.
كلا اين اروپاي ها دوست دارن همه چيزو انگولك كنند! در توليدات دي وي دي و بلو-ري هم همينطوري هستند! اگر آلمان, انگليس و فرانسه را به عنوان يك مثلث در توليد مدياي خانگي در اروپا در نظر بگيريد, يك فيلمو با سه نوع كاليبراسيون مختلف ميدن بيرون! حالا كدوم با سليقه شما جور هست؟
۴- انتخاب كابل HDMI و بلندگوي مناسب. ما با كابل هاي متفرقه كاري ندارم و در مورد برند هاي كابل ساز معتبر صحبت مي كنيم. كابل هاي مختلف جنس صدا و تصوير متفاوتي دارند, در مورد HDMI من برندهاي مثل VAN DEN HUL-Ultimate و wireworld براي پليرهاي بيشتر اروپائي پيشنهاد ميكنم, تصوير خيلي smooth با كنتراست بالاي اجرا ميكنند. تاثيرشون روي صدا بيشتر به سمت موزيكالي ميره تا افكتيو بودن, wireworld كه خيلي صداش موزيكال, مخصوصا مدل Platinum Starlight روي اجراهاي اركستي عاليه, اين كابل براي سيستم هاي High End ارزش 1000 دلاري كه ازتون ميگره را دارد.
براي پنل هاي LCD يكي از بهترين انتخاب ها Monster Cable-M, VAN DEN HUL. Flat و wireworld-Ultraviolet و Chroma است. wireworld تو ايران نیست و بايد سفارشي براتون بيارند, كابل گرون قيمتي هم هست. فعلا مانستر سري M1000 تو قيمت خودش بهترين كابل ميدونم.
براي كابل بلندگو اينجا معمولا از كابل هاي متري و اكثرا بي كيفيت استفاده ميشه! كابل آلماني, ايتالياي, امريكاي و از اين عناوين كه براي فروش بكار ميره! حتما اگر سيستم سينمايي درست حسابي داريد براي كانال Main و Center از كابل بلندگوي متناسب با بلندگو و آمپلي فاير استفاده كنيد. افت جريان در پيك هاي لحظه اي, SoundStage خراب در اجراي موزيك, صداي اغراق آميز در فركانس هاي بالا و خيلي مشكلات ديگه كه به سيستم هاي سينمايي نسبت ميدن و ميگن صداي درستي ندارن! یکی از دلایلش همين كابل است. حتما براي كانال هاي اصلي و مركز از كابل و اتصالات با كيفيت استفاده كنيد, من نميتونم بگم چه كابلي بخريد,در هر سيتمي يك نوع كابل جواب درستي ميده و از Neutrality سيستم در پخش صدا كم نميكند, اصلا نميشه گفت سيستمي پيدا ميشه كه Neutrality 90% داره, تك تك همين كامپوننت ها تاثير خودشون رو صدا و تصوير دارند, اما ميشه تاثيرات منفي را كم كرد, يكيش انتخاب درست كابل هست. چند نوع كابل در منزل و در شرايطي كه سيستم نصب شده تست كنيد, هرچي فروشنده گفت خوبه شما هم قبول نكنيد, خيلي از فروشندگان ما تجربه اي در صدا و تصوير ندارند و اشتباهي فروشنده سيستم هاي صدا و تصوير شدند! البته استثنا هم تو اين آشفته بازار هست.
اين كابل بلندگوي مانستر سري THX مدل Ultra اگر كسي اينجا وارد ميكرد خيلي براي سيستم هاي در رنج قيمت 5-6 تومان عالي بود. يه مدل مرجع هم داره Sigma Retro كه بايد شنيد تا نظر داد. اگر يه نفر تو ايران نمايندگي Monster Cable ميگرفت خيلي از اين سردرگمي دوستداران سيستم هاي سينمايي از بين ميرفت. چند وقت پيش با يكي از دوستان Audiophile كه خودشون هم از فروشندگان درست حسابي هستند صحبت ميكردم ميگفت اينجا هركي مثلا چهار جفت بلندگو براش مياد زود اعلام ميكنه من نمايندگي فلان برند هستم! ما واقعا نياز به يك Distributor حرفه اي داريم كه تمام محصولات يك كمپاني بزرگ را به ميزان بالا و قيمت مناسب وارد كند.
۵- انتخاب آمپلي فاير و بلندگو: سعی کنید آمپلی فایر و بلندگو را از یک فروشنده بخرید تا امکان تست یک آمپلی فایر با چند بلندگو و بلعکس را داشته باشید. برندهاي ژاپني پر جريان تر و سينمايي تر هستند تا برند هاي اروپايي, اگر به صداي بلند و سرو صدا كردن علاقه داريد بريد دنبال برندهاي ژاپني و اگر اهل موزيك هستيد بيشتر روي اروپا زوم كنيد. اگر دنبال قدرت و توان بالا در صدا هستيد ولي امكان هزينه كردن براي آمپلي فايرهاي سنگين و پرقدرت و بلندگوهاي floorstanding را نداريد و بايد يكي را انتخاب كنيد, آمپلي فاير خوب بخريد تا بلندگو, با يك Bookshelf 2Way هم ميشه صداي با توان بالا گرفت, تا اينكه يه floorstanding با دو تا ووفر 8 اينچ به يه آمپلي فاير پيزوري وصل كنيد كه ولوم از 4/2 بيشتر ميشه شروع ميكنه به جيغ زدن. آمپلي فاير جريان بالا رو ميشه با تنظيمات مناسب براي يك Bookshelf ست كرد و صداي rich ازش گرفت, اما با يك آمپلي فاير كم توان نميشه هيچ كاري كرد.
در آخر باز اين توصيه هميشگي را تكرار ميكنم اگر صفر كيلومتر هستيد براي شروع اول فيلم اورجينال, پلير و كابل خوب تهيه كنيد.
زمان روشن بودن تلويزيون در ايران بطور وحشتناكي بالاست! اشتباه نشه, منظورم زماني كه برنامه اي را تماشا ميكنيد نيست, تو ايران انگار تلويزيون با خودش زندگي مياره! و اگر خاموش باشه سكوت و كثالت فضاي خانه را ميگيره! تلويزيون تمام وقت مردم براي موزيك خوب گوش كردن, مطالعه, و حتي تفريح خارج از خانه گرفته! موزيك پخش ميشه اما تلويزيون روشنه! پدر و مادر بچه را پارك نميبرند چون سريال شروع ميشه! از اين اتاق در ميايم يه نگاه به تلويزيون اگر برنامه مورد علاقه اي نداشت ميريم دنبال كارمون و باز تلويزيون روشنه! با همه گير شدن شبكه هاي ماهواره ای در كشور وضع خیلی بدتر شد! زمان مطالعه مردم تا صفر كاهش پيدا كرده! مردم فركانس شبكه هاي ماهواره اي و زمان پخش فلان سريال آمريكايي را از حفظ هستند! بدونه اينكه حتي بدانند اسم كارگردان اين سريال چيه يا داره چي ميگيه, فقط چون مد شده بايد ديد! اين خيلي بده.
ايران خونه هركي ميري زود برات تلويزيون روشن ميكنه! انگار به طرف توهين ميشه اگر بره منزل كسي و براش موزيك خوب بزارن و در آرامش نوشيدني سرو بشه (البته از نوع مجاز) در فرهنگ اروپا كسي خونت بياد و تلويزيون روشن كني يه توهين بزرگه, دقيقا برداشت ميشه به من توجه نميكنه يا ميخواد سر من گرم كنه خودش به كاراش برسه, اما اينجا حتما بايد تا دور هم جم ميشيم تلويزيون هم روشن بشه و چرت پرت هاي ماهواره, اين وسط هزار جور حرف صحبت بي ارزش رد و بدل ميشه تا آخر فيلم يا هرچي! آخر شب هم خداحافظ تا فردا كله صبح كه دوباره تلويزيون روشن بشه.
میزان وقتی که مردم پای تلویزیون تلف میکنند به شرايط فرهنگي, سواد و شدت گسترش رسانه ها در جوامع مختلف در ارتباط مستقيم است, در كشورهاي جهان سوم و رو به توسعه مثل ايران متاسفانه گرايش به رسانه ديداري به شدت در حال گسترش است, دلايل اين گرايش مردم به تلويزيون و ماهواره برميگرده به فشارهاي اقتصادي كه اجازه نميده خانواده وقت خود را در سينما و مراكز تفريحي سپري كند, ساعات كار زياد و خستگي بيش از حد در برگشت به خانه, نداشتن تعطيلات آخر هفته حساب شده و... نتيجه ميشه تلويزيون و ماهواره كه ارزانترين سرگرمي بحساب مي آيد. با ارزان شدن گيرنده هاي ماهواره اي و در دسترس بودن آن براي حتي مردم روستاها اين ميزان وابستگي شديد به تلويزيون افزايش عجيبي داشته و واقعا نگران كننده است براي جامعه اي كه هيچ گونه اموزشي در مورد مسائل مختلف كه از اين كانال ها براي بيننده پخش ميشود ندارد.
در جاي مي خواندم با رواج ماهواره ميزان طلاق بين زوج هاي جوان كه اشاره مستقيم داشته اند كه باعث جدايي ما برنامه هاي ماهواره بوده بسيار زياد شده! در جامعه بسته ما ديدن زن و مردها نيمه برهنه در برنامه هاي كه در كشور سازنده اندك بيننده اي دارد مخصوصا اگر زن و مرد از خانواده هاي پائين شهر و تا حدودي مذهبي باشند ايجاد سردي بين زن و مرد ميكنه, پسري كه بدون هيچ تجربه اي از جامعه باز خارج از دايره بسته خانواده ازدواج كرده و حالا زن هائي را ميبينه با ظاهرهاي به شدت متفاوت و مقابسه اون زن ها با همسر خود, همينطور در مورد خانوم ها, زن و مرد از خود مي پرسند چرا همسر من اين طور نيست! و يواش يواش سردي و ايراد گرفتن از هم شروع ميشه, زن و مرد فكر ميكنند طرفشون حتما بايد شبيه به فلان آدم تو ماهواره باشه! فكر ميكنم يك سال پيش بود در روزنامه ها خوانديم كه در يكي از روستاهاي كشور پسر جواني از يك خانواده كشاورز براي عدم موفقيت در ديدن هنرپيشه زن يك سريال مزخرف كره اي (كه من شخصا شرم داشتم از ديدن حتي يك قسمت آن) دست به خودكشي زده بود! ببينيد فقر فرهنگي و وابستگي به جعبه جادوي قديمي ها تا چه حد در ايران گسترش پيدا كرده! كه حتي شبكه هاي داخلي هم تا اين حد روي مردم تاثير گذار هستند! جاي پسري براي سريال كره اي خودكشي ميكنه و در يك فرهنگ ديگه زن و مردي براي برنامه هاي ماهواره از هم جدا ميشن! اين متاسفانه واقعيت جامعه ما است. فكر نميكنم آنچنان از بحث روشن بودن زياد تلويزيون در ايران خارج بود؟ اگر فرهنگ استفاده درست از اين فناوري را داشتيم تا اين حد نزول نميكرديم.
من اينجا زياد روي افراد مختلف تحقيق كردم اكثر كساني كه اهل تلويزيون ديدن افراطي يا دچار ماهواره زدگي هستند اطلاعاتی در حد صفر از صدا و تصوير دارند! شايد تعجب كنيد! ولي من اينو در اكثر قريب به اتفاق افرادي كه عشق ماهواره هستند ديدم, هيچ تجربه و اطلاعي از موزيك HIFI و تصاوير HD ندارند! بهشون بگو اين فيلم 100 هزار تومان قيمت داره, طرف سياه و كبود ميشه که آقا من ماهواره خریدم ۸۰ هزار تومان از صبح تا شب فیلم آمریکایی پخش میکنه!
اما بلعکس در تمام افرادی که اهل موزیک HIFI و فیلم دیدن با کلاس هستند اصلا گرایشی به نشستن پاي ماهواره نيست. سریال دیده میشه, از برنامه هاي ماهواره استفاده ميشه اما انتخاب شده نه هر آنچه برای شما آماده کردند شما هم دریافت کنید.
يه چيزي كه اينجا زياد ميشنوم اينه كه عمر ال سي دي خيلي بيشتر از لامپ تصوير است! نميدونم اگر دو ساعت در روز روشن باشه ۱۰ سال براتون كار ميكنه و از اين حرف ها! بله روي كاغذ اگر بشينيم فناوري ها را برسي كنيم اصولا بايد ال سي دي و پلاسما عمر طولاني تري داشته باشه, اما در عمل چيز ديگري ميبينيم! به پنل هاي دو يا سه سال كاركرده در بين دوست و آشنا توجه كنيد, اكثرا افت كيفيت و روشنايي محسوسي دارند! يكي از دلايل همين زمان روشن بودن بيش از حد اين تلويزيون هاي بيچاره هست.
لازم بگم به من هيچ ربطي نداره كي چي ميبينه و يا چقدر تلويزيونش روشنه, اين فقط يه نظر شخصي بود.
تو فیلم " پلی به ترابیتیا " که من خیلی دوستش دارم یه جمله به یاد موندنی هست که میگه :
Close Your Eyes and Your Mind Wide Open
اما برای دیدن فیلم آواتار قضیه اینجوری میشه که :
Close Your Mind and Your Eyes Wide ... Wide ... Wider Please ... Open
قبل از هر چیز بگم که منتظر یه مطلب تمام و کمال در مورد کیفیت صدا و تصویر این فیلم نباشید . کیفیت نسخه بلو-ری فیلم خیلی بهتر از اونه که بشه ازش ایرادی گرفت و مطمئنا از بهترین هاست .
فیلم تو هیاهوی رسانه ای وحشتناکی اکران شد . به شخصه فکر نمی کردم داستانی با محوریت موجودات آبی و زشت و گنده ای که تو Concept Art ها و بعدا Trailer ها دیدم بتونه حتی به یک میلیارد فروش نزدیک هم بشه . اگه کمپانی فاکس رو با کله زمین نزنه نهایتا میشه یه فیلم پرفروش بین پرفروش های سال . اما اشتباه کردم و فیلم فروش رویایی داشت . هر چند بخش زیادی از اون صفر های جلوی عدد فروش فیلم مدیون تکنولوژی نمایش فیلم هست و ربطی به ارزش خود فیلم نداره .
فیلم داستان پیچیده ای نداره و شاید بارها به شکل های دیگه روایت شده باشه اما اون چیزی که فیلم رو چسبوند به طاق جدول فروش بدعت گذاری تکنیکی فیلم بود . چیزی به اسم بعد جدید که کمی قبل از اکران موجش کل سینمای هالیوود رو گرفت و حتی آگهی سازها رو هم به فکر جا دادن یه بعد دیگه تو کاراشون انداخت . یه نگاه به خــیل فیلم های اینچنینی بکنین . کی فکر می کرد آواتار آبستن این همه بچه باشه ؟ بچه های خوب و معمولی و مزخرف !
خوب صادقانش اینه که من باید بعد سوم فیلم رو به جهان سومی بودن ببخشم و به دوبعد کلاسیک فیلم بپردازم . البته فیلم حتی تو همون صفحه تخت همیشگی سینما هم حرف هایی برای گفتن داره که قبلا کسی به فکر زدنش هم نیوفتاذه .
فیلم پر از صحنه های متحیرالعقول و سرسام آوری هست که مثلش رو نمیشه تو تاریخ صدو چند ساله سینما پیدا کرد . آواتار فیلمیه که فقط برای نوازش چشم ها ساخته شده . تو نیمه اول فیلم کارگردان در مورد دست پختش توضیح میده و تو نیمه دوم شما وقت دارید این دست پخت خوشمزرو سرو کنید . هیجان ۸۰ ، ۹۰ دقیقه ای پایان فیلم تا مدت ها فراموش نشدنیه .
هیچ دنیای خیالی تو سینما به زیبایی پاندورا تصویر نشـده . پاندورا از لحـاظ بصــری حتــی بالاتر از Middle Earth تو ارباب حلقه هاست . به تصویر کشیدن اون حرکات تند و تیز شخصیت ها با اون زمینه پر و پیمان از رنگ ها تو اون پس زمینه وسیع از پاندورا از هر کسی بر نمیاد همونجور که توصرش هم کار هر ذهنی نیست . با تمام این احوال انتظار یک داستان فوق العاده با پیچیدگی ها ی منحصر بفرد رو نداشته باشید . داستان سادست و قصه گویی ساده ای داره اما خسته کننده نیست ( مخصوصا نیمه دوم فیلم ) .
همونجور که اون اول هم گفتم نسخه بلو-ری فیلم واقعا بی عیب و ایراده و هیچ مشکلی توش دیده نمیشه . نه نویزی نه مشکل کنتراست نه مشکل رنگ سیاه و نه بهم ریختگی رنگ های تند و نه هیچ مشکل دیگه ای . تصویر یکنواخت و زیباست . با این حال تصاویر داخل فضای بسته مثل صحنه های داخل سفینه که تو دنیای واقعی میگذره در مقابل صحنه های پاندورا حرفی برای گفتن ندارن . تنوع رنگ ها تو بعضی از صحنه های پانذورا بی نظیره ( شلوغی رنگ ها بعضی جاها آدم رو یاد Speed racer میندازه )هر جور تصویری با هر ارزش بصری میشه تو فیلم پیدا کرد . مخصوصا که تمام فیلم پر از المان های سبزگون هست که شاید تو کمتر فیلمی به این درخشندگی و زنده بودن نمایش داده شده باشه .
البته از فیلمی مثل این با این تکنیک ساخت نمی شد کمتر از این هم انتظار داشت . فقط ممکنه یه سری احساس خوبی نسبت به تصویر فیلم نداشته باشن . چون به هر حال شما اینجا با CGI روبرو هستین و شاید واقعی بودن یا حس واقعی بودن تصاویر زنده رو نشه توش پیدا کرد . منظورم ابدا بی کیفیتی جلوه های ویژه نیست ولی بعضی ها ذاتا تصاویر زنده حتی با نویز رو ترجیح می دن به تصاویر صاف و شفاف فیلم های اینچنینی . کارگردان فیلم ۳۰۰ دقیقا به همین دلیل به نسخه نهایی گرین اضافه کرد . البته این سلیقه ای هست و عمومیت نداره .
نمی گم این فیلم ساخته شده که فقط تو سینما نمایش داده بشه ... نه .... این سینماست که ساخته شده تا این فیلم توش نمایش داده میشه . البته منظورم از سینما چیزی هست که معمولا ما ایرانی ها تصوری ازش نداریم . مناظر بدیع پاندورا ، تکه زمین های معلق در هوا ، آبشارهایی که تو هوا پخش می شدن ، روشن شدن زمین زیر پای شخصیت های فیلم وقتی روش قدم می زارن ، گیاهان درخشنده و خوش رنگ تو تاریکی شب ، صحنه های زیبای Ikran سواری ، طراحی خوش نقش Toruk ، صحنه انفجار بزرگ تو جنگل های انبوه و مناظر وسیع نبرد های جمعی و تک به تک تو اون مختصات بزرگ همینجوری هم آدم رو به صندلی میخکوب میکنه ، دیگه تصور سه بعدی دیدن این تصاویر تو قاب ذهن من یکی نمی گنجه . برای اینه که میگن سینما رو برای اینچنین فیلمی ساختن .
احتمالا می دونید که کامرون برای ساخت این فیلم سفارش ساخت یک دوربین سه بعدی با مختصات دلخواهش رو داده . این آدم جاه طلب قبلا هم بخاطر فیلم برداری صحنه های چند صد متر زیر آب فیلم تایتانیک همچین کاری کرده بود . چون فشار اون عمق از دریا در اون زمان برای هیچ دوربینی قابل تحمل نبوده . برای همین شاید نشه تجربه بعد سوم فیلم رو با موارد مشابه قبلیش مقایسه کرد و نتیجه درستی گرفت . معمولا بزرگترین مشکل فن آوری سه بعدی Blur شدن تصاویر مخصوصا تو قسمت های مستعد دو بعدی هست . اینکه این دوربین جدید چقدر این مشکل رو به صفر نزدیک کرده باید از دیگران پرسید .
فیلم با نسخه اصلاح شده دوربین Fusion Camera فیلم برداری شده که قبلا از نسخه معمولیش تو یکی دو کار قبلیه خود کامرون و فیلم هایی مثل سفر به مرکز زمین و بچه های جاسوس ۳ استفاده شده بود . از همین دوربین ها در فیلم برداری شماره های بعدی Resident Evil و Transformers هم قراره استفاده بشه .
این نظر یکی از کسایی که فیلم رو به صورت سه بعدی تو سینما دیده :
" انتظار نداشته باشید که موقع تماشای فیلم تیر و نیزه و گلوله از کنارتون رد بشه . فن آوری سه بعدی کامرون حساب شده تر و زیباتر از هر چیزی هست که تا به حال دیدید . عناصر سه بعدی فقط در حد چند سری اول صندلی های سینما از پرده جلو تر میان اما عمق تصاویر سه بعدی عظیم و با شکوهه .... فیلم بدون عیب نیست و بعضی جاها تصاویر سه بعدی هماهنگ ( سینک ) نیستند . این احتمالا بخاطر در اول راه بودن این تکنولوژیه .... به هر حال تنها راه درست دیدن آواتار ، سه بعدی دیدن اونه . "
فیلم در کنار اکران نسخه معمولی در چند فرمت سه بعدی و حتی چهار بعدی ( خیلی محدود ) عرضه شد . RealD 3D , Dolby 3D , XpanD 3D و فرمت کلاه از سر انداز IMAX 3D .
از بین تمام صحنه های زیبای فیلم این Chapter ها به نظر من چشم نواز ترند :
First Flight , Assault on Hometree , Fall of the Heroes , Eywa
همونجور که احتمالا باز هم می دونید نسخه بلو-ری فعلی فیلم هیچ چیز اضافه ای نداره ، هر چند کامرون و فاکس قول یک نسخه مولتی دیسک رو برای نوامبر یا کریسمس دادند با صحنه های اضافه . همون استراتژی که نیو لاین با ارباب حلقه ها تجربه کرد . نسخه سه بعدی فیلم هم که منطبق بر تکنولوژی نو ظهور تو تلویزیون هاست ، تاریخ سال بعد پاش نوشته شده . با این حال همراه نسخه ای که تهیه کردم یه دفترچه حدودا صد صفحه ای هست که میشه از لابلای ورقهاش به عظمت کار پی برد . تیتراژ پر نام و طولانی هم گواه دیگه ای بر بزرگی و سختی تولید فیلم هستش .
همراه بلو-ری فیلم ، یک نسخه کامل دی وی دی فیلم هم هست که دلم نمیاد نگاهش کنم !
راستی یادم رفت بگم که صدای فیلم هم فوق العادست . از صدای تاندر گونه انفجار ها و شلیک موشک ها گرفته تا صدای دور موجودات پاندورا تو شب . اون اول هم گفتم نمیشه به کیفیت صدا و تصویر فیلم گیر داد ....
امروز ۲۸/۴/89 خدمت دوستی بودم برای تست بلوری پلیر دنون مدل DBP-2010 در پست های گذشته آمپلی فایر یاماها مدل RX-V767 ایشان را تحلیلش نوشتم.
بلوری پلیر دنون مدل DBP-2010 تو کلاس متوسط هیچ جای شکی را برای یک خرید دوست داشتنی باقی نمی گذارد. نتیجه حدود ۲ ساعت تست این پلیر و نكته برداری در دفتر مخصوص تست من به شرح زیر است.
فیلم تست موجود:
BD Casino Royale
BD Pirates of the Caribbean
DVD Star Wars Episode III
DVD Sahara
تجهیزات تست:
SAMSUNG LCD "52
HDMI Cable - Wireworld Ultraviolet 6
A/V Amplifier: Yamaha RX-V767
Speaker: JBL
Front- E90CH
Center-EC25CH
Rear-E10
Subwoofer-E250PCH
بدنه دستگاه با پنل آلومینیوم تراش داده شده واقعا خوش ساخت و زیباست, جزئیات بدنه دستگاه با ظرافت كامل تولید شده, دكمه های فلزی در سمت راست پنل به زیبای تراش خوره و احساس خوبی به كاربر دستگاه میده.
استفاده از چهار لرزش گیر چوب پنبه ای این اطمینان را میده در لرزش های ناشی از شدت صدای بالا هیچ استرسی به پلیر وارد نمیشود.
پلیر امكان رمزگشائی صدای 7.1 كانال را برای Dolby TrueHD و DTS-HD Master Audio دارد. تمام ترمینال های خروجی آنالوگ آب كاری طلا شده است.
كیفیت ظاهری دستگاه در این محدوده قیمت بسیار عالی است.
DBP-2010 از پردازشگر شركت (Anchor Bay Technology) مدل ABT1030 با توان Bit 12/297 MHz استفاده میكند. شركت Anchor Bay Technology با تولید تراشه های سری VRS تحول چشمگیر در تصاویر وضوح بالا ایجاد كرد, خیلی از كمپانی ها فروش پلیرهای خود را مدیون پردازشگر VRS هستند. برای نمونه شركت OPPO اگر پردازشگرهای سری VRS نبود شاید در تولید دی وی دی پلیرهای با قدرت Upscaling تصاویر SD به HD با دقت بی رقیب و حالا در بلوری پلیرهای اعتباری تا به این حد به دست نمی اورد. به لیست كمپانی های بزرگی كه از تراشه VRS استفاده میكنند توجه كنید.
Yamaha
Oppo
Esoteric
Marantz
Denon
Arcam
Pioneer
Sherwood
تمام این كمپانی ها از فناوری VRS در مدل های Hi-End خود استفاده كردند.
بریم سراغ تست پلیر.
disc tray پلیر خیلی ساکت بود, و هیچ صدای اضافی در هنگام باز و بسته شدن ایجاد نمیكرد, هد اپتیك در حركت بین تراك ها روی Audio CD صدای اضافی ندارد.
سرعت لود پلیر بسیار كند است..
بلوری کازینو رویال : 42 ثانیه تا آرم سونی
بلوری دزدان دریایی کارائیب : 40 ثانیه تا منوی اصلی
دی وی دی جنگ های ستاره ای اپیزود سوم : 25 ثانیه قبل از اخطار
دی وی دی صحرا : 25 ثانیه
شروع تست با بلوری دزدان دریایی کارائیب بود, بافت لباس الیزابت روی عرشه كشتی دقت قابل توجه ای داشت, كاملا آشكار داشتم بافت پارچه را در فاصله حدود 2,5 متری میدیدم, بدنه چوبی كشتی و طناب ها در صحنه های مه گرفته ابتدایی وضوح بالا و نویز بسیار كمی داشت, chapter بعدی تصویر روی صورت جک اسپارو شاهد كنتراست رنگ عالی همراه با تفكیك جزئیات كامل هستیم, چند ثانیه بعد قایق را در یك نمای باز از دریا میبینیم كه اكثرا روی پلیرهای ضعیف گرین زیادی دیده میشه, اما 2010 دنون تصویر تمیزی پخش میكرد, گرین بود اما كاملا كنترل شده. حركت موج دریا خیلی Equal بود, این صحنه ها را در چندین پلیر تو كلاس های مختلف تست كردم در پلیرهای ضعیف حركت موج ها خیلی همگن نیست, اما دنون داشت خیلی عالی اجرا میكرد. در سكانس نبرد نهایی فیلم در غار صحنه های جالبی برای تست پلیر و مخصوصا نمایشگر داریم, پنل سامسونگ انصافا داشت سیاه خالص و زیبایی نمایش میداد, درخشش طلاهای پراكنده در غار با نور آبی درخشانی همراه شده بود تا این صحنه های بارها و بارها دیده شده را باز برام جذاب كند.
تصویر روی كازینو رویال با رنگ های گرم و كاملا تمیز بدونه گرین در سكانس های بسته دیده میشه, نماهای شهر در دور دست همراه با جزئیات بالا و بدونه تداخل رنگ لذت بخش و زیباست. شاید بهترین سكانس فیلم برا تست سكانس تعقیب و گریز در فرودگاه باشد؟ با رنگ سرد و جزئیات بالا, شاهد texture عالی روی پوست هستیم. پلیر دنون خیلی عالی این صحنه ها را اجرا میكرد.
كیفیت صدای HD در 2010 دنون مثل تصویر حرفهای برای گفتن داشت, در صحنه های شلوغ و اگشن شاهد هماهنگی خوبی بین افكت و دیالوگ هستیم, در سكانس مبارزه داخل كارگاه آهنگری در دزدان دریایی کارائیب دیالوگ, موسیقی و افكت كاملا تفكیك شده و قابل دركی حتی در ولوم های پائین داریم, صدا در این فیلم در موزیك لحظاتی شدت میگیره و میشه اجرای اركست را حس كرد. این فیلم سرشار از لحظه های زیبا در صدا و تصویر است, تحلیل بلوری فیلم اینجا بخوانید.
كیفیت پخش بلوری 2010 دنون روی دی وی دی دقت بالای دارد, كاملا میشه تاثیر پردازشگر VRS را در افزایش دقیق خطوط افقی و عمودی حس كرد. تصویر روی فیلم جنگ های ستاره ای خیلی تمیز و بدونه هیچ نویزی دیده میشه, خطوط تیز در سفینه ها اصلا كنگره كنگره نیست, صحنه های تاریك عمق تصویر عالی دارد. من اصلا از این فیلم خوشم نمیاد, از اولی بگیر كه در زمان خودش انقلابی در سینمای ساینس فیكشن ایجاد كرد تا آخری برام هیچ جذابیتی ندارد.
تصویر ۲۰۱۰ روی دی وی دی صحرا واقعا جذاب بود! رنگ های گرم و درخشان با جزئیات بالای را روی پنل ۵۲ اینچ نمایش میداد, در صحنه انفجار دینامیت ها و بلند شدن حجم زیادی شن به هوا میشد تفكیك بالای در نمایش دانه های شن در هوا را دید. رنگ حالت اشباع شده نداشت, عمق تصویر خوبی دیده میشد بدونه نویز در پس زمینه تصویر. صدا روی دالبی دیجیتال شفافیت خوبی داشت و نظر را جلب میكرد, صدای شلیك اصلحه ها اصلا حالت گرفته نداشت, صدای برخورد گلوله ها و پخش شدن خاك را به وضوح شنیده میشد. من خودم این فیلمو ندارم اما میشد فهمید كیفیت بالای صدا روی دالبی فقط به پخش دنون مربوط نیست و خود فیلم صداگذاری خوبی دارد.
كیفیت خوب صدا و تصویر تا حد زیادی به كابل هم مربوط میشد. شركت Wireworld یك كابل ساز مطرح است, HDMI سری Ultraviolet 6 از مدل های بالا و پر فروش این شركت هست و برنده جایزه 5 ستاره از What Hi-Fi است. این كابل داشت روی پلیر دنون و پنل سامسونگ خیلی عالی جواب میداد, من مدل Platinum Starlight این شركت را خیلی دوست دارم, كاملا از نقره خالص ساخته شده و خصوصیات صدا و تصویری كه من دوست دارم را داره؟
در مطلب D&M Holdings گفتم بلوری پلیر Marantz مدل BD7004 و DBP-2010 Denon تولید مشترك است و از قطعات مشابه در هر دو دستگاه استفاده شده است, همانطور كه توضیح دادم هر دو كمپانی تولیدات مشترك دارند و زیر مجموعه D&M Holdings هستند. كیفیت ساخت و طراحی دقیق DBP-2010 دنون كمپانی های مطرحی مثل Onkyo را هم وادار كرده امتیاز ساخت این پلیر را به اسم خود بگیرد تا از بازار عقب نمانند. در ساخت مدل BD-SP807 آنكیو از طراحی و قطعات DBP-2010 استفاده شده است.
بلوری پلیر DBP-2010 دنون انتخاب بسیار با كیفیتی برای دوستان Home Theater است.
... و این صداست که می ماند !
پرطرفدار بودن هنر هفتم خاطر اینه که سینما ملغمه ای از بقیه هنر هاست و میشه برای هر سلیقه ای یه چیزی توش پیدا کرد . نمایش ، قاب بندی ، نور پردازی ، قصه گویی و حتی موسیقی !
بخش اعظمی از خاطره انگیز بودن خیلی از فیلم ها بخاطر موسیقی اونهاست . زیادن فیلم هایی که حتی بخشی از اعتبار خودشون رو مدیون موسیقی شاهکارشون هستن . شاید بارها شده باشه که فقط با شنیدن موسیقی یا قطعه ترانه ای از یک فیلم تمام جزئیات تصویری فیلم رو فرم به فرم از آستانه ذهنتون گذر داده باشین !
حتی بعضی وقت ها Soundtrack ها پارو فراتر می زارن و شما حتی بدون اینکه بدونید این موسیقی برای کدوم فیلمه و یا حتی فیلم رو قبلا دیده باشین ، شروع می کنید با موسیقی ارتباط برقرار کردن و بارها و بارها از شنیدنش لذت می برید .
موسیقی فیلم ها معمولا همراه روی اکران رفتن فیلم ها وارد بازار میشن و با قیمت های نسبتا بالا نسبت به نسخه دی وی دی فیلم ، معمولا فروش بالایی هم دارن . این نسخه ها معمولا بصورت استریو با کیفیت بالا برای سیستم های صوتی خانگی عرضه میشن. هرچند برخی موارد نسخه های پر و پیمونی هم عرضه میشه مثل نسخه کامل سه گانه Lord of the Rings . تصور شنیدن صدای اپراگون و هم همه وار جمع خوانی تو پس زمینه موسیقی این فیلم اونم بصورت ساراند و کانالیزه شده مسحور کنندست ( هر چند موسیقی این فیلم همینجوریش هم بی نظیره ) . بعضی وقت ها هم موسیقی فیلم مجدد و بعضی وقت ها با چند ترک اضافه یا remix شده همراه نسخه های ویژه فیلم ها ارائه میشن . که شاید بهترین و معروفترینش فهرست شیندلر باشه .
تو قطعات اضافه همراه نسخ خانگی فیلم ها بعضی وقت ها قسمت هایی هست که روند تولید موســــیقی فیلــــم رو نمایــــش میــــده . اوجــــش دی وی دی اضـــافه نســخه Collector's فیـــلم Return of the King که فقط در مورد موسیقی فیلم هست و و از لحاظ عظمت کار تولید موسیقی ، مغز آدم رو به چارمیخ میکشه .
داشتم یه ترک از فیلم Rain man رو گوش می دادم که نوستالژی خونم زد بالا و افتادم تو اتمسفر اینجا و این مطلب رو نوشتم . به هر حال بخشی از خاطره انگیز بودن تاریخ سینما و فیلم های اون به موسیقی هایی بر میگرده که فراتر از خود فیلم اعتباری برای فیلم و سازنده یا خواننده صداها دست و پا می کنند .
اینم یه سالاد خوشمزه از قسمت های چند ثانیه ای از یه سری موسیقی به یاد موندنی.
هر کی تونست اسم این بیست قطعه رو به ترتیب بگه ....
------------------------ قطعات موسیقی فیلم ------------------------
فقط حیف بازهم برای تهیه موسیقی فیلم مثل خود فیلم مشکل هست و معمولا همون مقدار دردسر رو باید تحمل کرد . البته شاید بشه قطعات دلخواه رو از فروشگاه مخصوص اینکار مثل iTunes تهیه کرد که البته بازهم کار برای ما خیلی ساده و هم-هزینه نسبت به سایرین نیست .
با تمام این تفاصیل ، گوش دادن به موسیقی فیلم مورد علاقه با فرمت و کیفیت استاندارد تجربه لذت بخشیه . شاید همیشه فرصت یا امکان تماشای خود فیلم رو نداشته باشید اما با گوش دادن به موسیقی یا ترانه فیلم ، ذهن شما تبدیل میشه به سالن اکران خصوصی فیلم !
حسین تقوی.
در فروشگاه هاي كه به سيستم RFID - Radio Frequency IDentification مجهز هستند بايد از محصولاتي با برچسب هاي "tag" استفاده شود. برچسب های tag در اشكال مختلف توليد ميشود, رايج ترين آن در قاب دي وي دي و بلوري ها به شكل زير است.
اين tag ها از يك تراشه حافظه بسيار كوچك و يك انتن از جنس مس ساخته مي شود, در اين نوع رايج که در بعضي از قاب هاي دي وي دي يا بلوري (بستگي به توليد كننده دارد) توسط يك پلاستيك كوچيك محافظت ميشه, اطلاعات تراشه داخلي اين نوع tag توسط يك دستگاه Reader دستي به كامپيوتر مربوط ارسال ميشود و فيلم خريداري شده مجاز اعلام ميشود, و خريدار ميتواند از گيت هاي خروجي فروشگاه بدونه اينكه آژيرهاي اخطار فعال بشه عبور كند. حافظه این نوع tag از نوع (EPROM) است و اطلاعات داخلي آن فقط امكان خوانده شدن دارد.
در نوع پيشرفته تر از برچسب هاي tag استفاده مي شود, حافظه بكار رفته در اين نوع از tag ها از نوع (EEPROM) است و امكان بازنويسي چند باره اطلاعات را دارد. برچسب هاي tag حافظه بيشتري دارند و از آنتن هاي مارپيچ دور تراشه براي امكان ارسال و دريافت اطلاعات در فاصله هاي طولاني تر استفاده شده است. در تصاوير زير دو نوع از برچسب هاي tag را مشاهده ميكنيد.
برچسب هاي tag در كالاهاي گران قيمت استفاده مي شود, اما در بسته بندي برخی از بلوري ها نيز استفاده شده است, tag ها به دو روش در قاب دي وي دي و بلوري ها استفاده شده است, در روش اول در گوشه اي از قاب چسبانده مي شود, درست مثل tag هاي رايج با اين تفاوت كه اين برچسب هاي tag بزرگ هستند و ظاهر داخلي قاب را زشت ميكنند! براي افرادي مثل من كه روي اين مسائل حساس هستم آنچنان جلوه جالبي ندارد, در روش دوم برچسب tag روي يك كارت چسبانده مي شود و داخل قاب قرار مي گيرد, مثل نمونه زير كه مربوط به يك نسخه US است.
با فناوري RFID در يك فروشگاه و کالاهای با برچسب tag تنها پول كالاهاي برداشته شده را به صندوق پرداخت ميكنيد, بدون اینکه مجبور به ایستادن در صف های طولانی براي اينكه صندوقدار اطلاعات برچسب باركد روي هر كالا را وارد كامپيوتر كند از در فروشگاه خارج می شوید.
چرا؟ چون برچسب روی کالا دیگر بارکد نیست بلکه از نوع RFID میباشد و خودش با فرستان علائم رادیویی کلیه اطلاعات جاری خود از قبیل تعداد، قیمت، وزن... را به کامپیوترهای مربوطه مخابره میکند. از جمله مهمترین محاسن آن کاهش اتلاف وقت مشتری, محافظت از سرقت فيلم و محاسبه سریعتر تعداد عنوان هاي موجود در انبار بدون نیاز به نیروهای انسانی است.
بطور کلی RFID یا سیستم شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی است که قادر به تبادل داده ها اطلاعاتي بین یک tag که به یک کالا متصل شده است و یک reader می باشد. برچسب های tag كه به صورت كارت داخل بعضي از عنوان هاي فيلم ها قرار ميگيرد همانطور كه گفته شد از حافظه EEPROM در آن ها استفاده شده است و اين امكان را دارند تا اطلاعات داخل آن توسط فروشگاه عرضه كننده باز خواني شود, و در خريدهاي بعدي به عنوان مثال تخفيف هاي به خريدار داده شود.