Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
20 شهریور 1386 تا 20 شهریور 1394 Home Theater Center هشت ساله شد
هشت سال از اولین مطلب Home Theater می گذرد. در این هشت سال تلاش کردم شما را با تجربیات حال و گذشته خودم در زمینه سیستم های صدا و تصویر آشنا کنم, نه تنها تجربیات خودم بله از شما هم خواستم تجربیات خود را با ما به اشتراک بزارید, که این مهم ترین هدف من در این سالها بوده و خواهد بود.
امروز با کمک شما عزیرانم میتونم با افتخار بگم که پیشرفت Home Theater Center در بین تمام وب سایت های تخصصی فارسی در زمینه صدا و تصویر با شکوه بوده است. آمار بیش از 800 هزار بازدید در طول یک سال از فعالیت وب سایت جدید! خبر از بازدید روزانه بیش از دو هزار نفر یا صادقانه بگم کلیک دارد. تعداد صفحات بخش نظرات به بیش از 310 صفحه رسیده است, که با در نظر گرفتن 20 سوال و جواب در هر صفحه از مدریت سایت مجموع نظرات یک ساله سایت به بیش از 6000 هزار کامنت رسیده است. که همگی این آمارها نشان از پیشرفت خیره کننده سایت دارد.
چیزی نمی تونم بگم جز این که مخلص همه شما همراهان قدیمی و جدید سایت هستم و مثل همیشه از شما دعوت می کنم تجربیات خود را با ما به اشتراک بزارید
بهرنگ
در این مطلب قصد ندارم بلوری پلیر پایونیر BDP-LX88 با OPPO 105D بررسی دقیق و کامل کنم, چرا که این کار نیاز به وقت زیادی داره که من ندارم! در عوض سعی می کنم توضیحی کوتاه از تفاوت کیفیت صدا و تصویر در این دو پلیر فوق العاده بنویسم تا مخاطب ذهنیت کامل تری برای انتخاب یکی از این دو بلوری پلیر داشته باشد. البته قبلا در مورد پایونیر BDP-LX88- BDP-LX58 صحبت کرده بودم.
پایونیر شهرتش را در ساخت ویدئو پلیرها مدیون لیرز دیسک هاست, فرمتی که خیلی محبوب نشد اما باعث موفقیت و شناخته شدن پایونیر به عنوان یک ویدئو پلیر ساز مرجع شد. پایونیر از سال 1997 و با مدل "DV-S9" خود را به عنوان یکی از مدعیان اصلی دی وی دی پلیرها معرفی کرد و در سال 1999 با معرفی مدل افسانه ای "DV-AX10" توانست برنده چندین جایزه جهانی از جمله بهترین کیفیت تصویر بهترین کیفیت صدا و بهترین کیفیت ساخت شود.
پایونیر BDP-LX88 از یک بدنه آلومینیومی چهار لایه و صفحه کنترل وزن بروی پلیر و یک صفحه لرزشگیر در زیر به همراه چهار عدد لرزشگیر اضافه به شکل پایه همراه, پنل جلوی برس خورده با خط برس های عمیق که زیبایی پنل جلویی دوچندان کرده مجهز شده است.
پایونیر LX88 در طراحی و امکانات منوها هیچ تفاوتی با هم رده های گذشته خود ندارد, همچنان با یکی یا بهتر بگم بهترین طراحی و کارایی منوها در بین ویدئو پلیرها مواجه هستیم.
دیسک تست بلوری Samsara و Lucy بود. اگر هنوز فیلم لوسی تهیه نکردید! حتماً بزارید تو سبد خریدتون, چرا که غیر از داستان فوق العاده ای که این کار داره. تست صدا و تصویر عالی هم دارد.
بعد از اولین مراحل کالیبراسیون با صدا و تصویری در LX88 مواجه خواهید شد که دقیقاً انتظارشو دارید! تصویری با شاخص های برتر پایونیر. تصویری بسیار شارپ با رنگ های درخشان که اصلا اشباع شده نیستن. لبه های تصویر کاملا تیز هستن, حتی در سوژه های متحرگ از تیزی تصویر کم نمیشه که نشان از قدرت کنترل بخش پردازشگر در شرایط سخت را دارد, در سرعت های بالا هم باز سوژه ها کدر نمیشن و یا تیزی های تصویر برش نمیخورن. تفکیک بین دو یا چند رنگ در پایونیر عالی و بی نقص انجام می شود. اکثر تست ها با مستند "Samsara" انجام می شود. من نمیدونم دوستان این مستند تهیه کردن یا نه!
مستند "Samsara" قسمت دومی از مستند "Baraka" هست. که من موفق نشدم قسمت اول ببینم! در لیست های ورودی به ایران هم هیچ کدوم از قسمت هارو ندیدم! در هر صورت Samsara به هیچ عنوان از دست ندید, مستندی بدون کلام با موسیقی زیبا از زندگی مردم گوشه و کنار دنیا از آفریقا تا اروپا, خاور میانه و خاور دور بسیار زیبا و تاثیرگذار است. از همه مهم تر تصویر این مستند که شمارو پای نمایشگر میخکوب میکنه! تصاویری خیره کننده در کنتراست رنگ و وضوح تصویر! بی نظیر و زیباست. فیلم با دوربین 70mm گرفته شده و با رزولوشن 8k اسکن شده و با رزولوشن 4K پردازش و در سینمای IMAX نمایش داده شده است. بلو-ری Samsara حد نهایتی برای نشان دادن پتانسیل سیستم نمایش شماست.
پایونیر LX88 بسیار عالی رنگ ها را در این مستند نمایش میده, کاملا جدا از رنگ های دیگر و اصلا اجازه نمیده پراکندگی نوری که در پلیرهای ضعیف ایجاد می شود و باعث درهم رفتن نور رنگ ها و محو شدن دو رنگ در کنار هم می شود. در پلیر جدید پایونیر بروی این صحنه ها تاثیر بزارد.
تصویر در BDP-LX88 شاخص های گذشته پایونیر را دارد با این تفاوت که کمی با تجربه تر تصاویر را اجرا می کند, بزرگترین شاخص مثبت این پلیر با هم نسل های قبلیش کنترل بهتر در تمام نواحی تصویر مثل نور, جزئیات, کنتراست و رنگ است که این پیشرفت خوبی برای پایونیر بحساب میاد.
پردازشگر پرقدرت پلیر در صحنه های شلوغ و سریع با کمک چهار رم بافر قدرتمند به راحتی از پس پردازش تمام جزئیات تصویر برمیاد و هیچ ضعفی از خود در سخت ترین صحنه ها از لحاظ قدرت پردازش نشان نداد.
بخش صدای سینمایی در LX88 یکم متفاوت تر از هم نسل های گذشته شنیده میشه, دیالوگ و اجرای موزیک در کلاس پلیر که مجبورم میکنه نهایت سخت گیری انجام بدم, بسیار خوب اجرا میشه, صدای ارکستر در فیلم های مثل گلایاتور و ارباب حلقه ها میشه با قدرت شنیدو دیالوگ قوی و جلو شنیده میشه اما تا ایده آل من کمی فقط کمی فاصله داره! شاید اگر کمی پانچی تر دیالوگ میشنیدم راضی تر بودم.
افکت ها عالی هستن, میتونم بگم این خود پایونیر های اند که داره این افکت های وحشی تحویل آمپلی فایر میده, افکت های بسیار دقیق و با قدرت انتقال چندین موج مختلف که شنوده را به وجد میاره! ناحیه فرکانس پایین LFE فوق العاده دقیق و سریع به کانال ساب تزریق میشه و نتیجه کار عالیه.
پخش موزیک LX88 بروی موزیک معمولی تر از اون چیزی بود که من انتظار داشتم! روی خروجی بالانس با کابل های AudioQuest صدا در کلاس سورس های ارزان قیمت خود پایونیر مثل PD-10 بود اما اون پلیر حرف دهنشو می فهمید اما LX88 میخواست گنده تر از دهنش حرف بزنه! اما اصلا توانشو نداشت و فقط شنوده خسته میکنه. صدا استرس داره و فوروارد میشه, صدا اصلا نزدیک شنیده نمیشه, نت های بالا رنگ شده هستند. صدا حالت مواج و رها نداره و تصویر درستی از فضای ضبط منتقل نمیکنه. پایونیر سعی کرده صدای دیجیتالیزه شده سورس های صوتی خودشو در این مدل کم کنه, اما نتیجه شده صدای با جزئیات بالا اما تاریک! پایونیر طراح سورس صدا نیست و نباید هم روی این بخش صدا سرمایه گذاری کند. چرا که بدترین نقدهارو در همین پارت های فای ویدئو پلیرهاش خواهند گرفت.
در کل بلوری پلیر پایونیر BDP-LX88 یک های اند بسیار جذاب با توانایی بالا در ارائه بهترین کیفیت دیسک های بلوری در صدا و تصویر است, که اگر طرفدار پایونیر هستید اطمینان میدم از خریدش پشیمون نمیشید
تصویر
صدا
طراحی و ساخت
اجرای موزیک
و اما OPPO یک برند تازه وارد بود که همچون شهاب سنگی بین برندهای با سابقه فرود آمد و خیلی زود توانست جایگاه ویژه ای در بین علاقمندان به سیستم های درست و حسابی سینمایی خانگی برای خود پیدا کند.
OPPO تنها برند تازه وارد به بازار صدا و تصویر بود که از اولین محصول خود که دی وی دی پلیر مدل DV-983H بود, تا اولین بلوری پلیر مدل BDP-83 خیلی زود موفق شد جای برندهای بزرگی مثل دنن و پایونیر در بازار آمریکا و سپس اروپا بگیرد! اوپو اینقدر محکم وارد شد که انگار نیم قرن که هست!
محصولات اوپو در آمریکای شمالی طراحی و مهندسی شده و در کارخانه ای بسیار مدرن در چین مونتاژ شده و با بسته بندی منحصر به فرد اوپو وارد مارکت جهانی می شوند. اوپو در طراحی اینقدر خوب کارکرد که برندهای مثل "Cambridge Audio" در ساخت بلوری پلیرهاش از فناوری این شرکت استفاده می کند.
پنل جلوی اوپو 105D مثل مدل قبلی از آلومینیوم ارتشی ساخته شده که ظاهری جدی و قدرتمند به دستگاه داده است، بدنه دستگاه از ورق بسیار ضخیم با دو لایه لرزشگیر در زیر طوری یکپارچه شده که انگار کل دستگاه مهر و موم شده است.
بخش دیسک درایو ساخت خود اوپو است و بسیار نرم و بی سر و صدا کار می کند. سرعت بوت دیسک های بلوری در این پلیر نه به خوبی نسل های جدید پایونیر اما بسیار رضایت بخش است و نمیشه ازش ایرادی گرفت.
دیسک تست تصویر Samsara و Lucy بود.
105D با مدار DARBEE خاموش تفاوت چندانی با هم کلاس های خود در برندهای دیگر ندارد. من تجربه مدل 103 آپو بدون مدار DARBEE دارم, بی شک اگر بخوام تصویر با پایونیر های هم کلاس 103 مقایسه کنم, امتیاز بالاتری به پایونیر میدم. اما آپو با مدار DARBEE فعال تبدیل به یک سوپر بلوری پلیر می شود. پلیر آنچنان کنترل قدرتمندی بروی پیکسل به پیکسل تصویر دارد که بیننده را وادار به تحسین می کند. تصویر بروی مستند سمساره بی شک برترین تصویر فرمت بلوری است. سکانس نقاشی با شن در معبد خارق العاده شارپ و با جزئیات خیره کننده نمایش داده میشه! در این صحنه وقتی مدار DARBEE تا 80 درصد توان فعال می شود, دقت تصویر بدون این که سوژه ها اغراق شده تیز بشن به حدی افزایش پیدا میکند که میشه ذرات ریزی که به دانه های شن چسبیدن را هم دید! "دقت کنید ذرات ریزی که به دانه های شن چسبده است"
در سکانسی که دخترک ها حرکاتی موضون با دست انجام میدن, کنترل پلیر بروی نور و رنگ به حدی خوب هست که نور جواهرات روی لباس رقصنده ها چشمک نمیزنه, مشکلی که اکثریت پلیرها حتی پایونیر LX88 تا حد کمی دارن. آپو تا به امروز تنها پلیری بوده که با افزایش رزولوشن نورهای انعکاسی شبیه به ستاره چشمک نمیزنن و جزئیات Bold نمیشن.
در تست تصویر بروی فیلم لوسی هم نتیجه درخشان است. با فعال کردن مدار DARBEE شاهد جزئیات و کنترلی عالی در تصویر هستیم, تصویر در نهایت دیتیل هنوز نرم و لطیف است. پایونیر LX88 دیتیل با قدرت افزایش میده اما تیزی ها تصویر تا به اندازه آپو نرم و لطیف حفظ نمیشن. آپو این افزایش جزئیات استادانه انجام میده.
در تعریف از تصویر اوپو 105D فقط میشه گفت فوق العاده است.
از شاخص ترین ویژگی های صدای سینمایی اوپو 105D که خود این شاخص مهمترین در صدای های اند سینمایی است, سر ضرب بودن فول فرکانسی این پلیر است, این یعنی از دیالوگ تا موزیک متن و تا افکت های فیلم همگی در یک بالانس بی نظیر درست مثل سالن های برتر IMAX اجرا میشن. در سنگین ترین پارت های صدا اوپو اجرای تاثیرگذاری از موزیک های سنگین ارکسترال تا افکت های صوتی سنگین همراه با دیالوگ قوی و جلو دارد.
اوپو افکت های لحظه ای را وحشی اما کنترل شده اجرا میکنه, منظورم از کنترل شده این که با اجرای پیک های لحظه ای موزیک یا دیالوگ عقب نمیرن, صدا دارای چندین لایه تفکیک شده است که همگی با دقت و تحت کنترل پلیر اجرا میشن.
صدای کانالیزه در این پلیر وارد یک استاندارد هالیوودی می شود. جریان حرکت افکت ها بین کانال ها لحظه به لحظه پردازش شده و در هیچ لحظه ای جریان صوتی بین کانال ها گم یا حتی قطع نمیشه, تغییر صدا در یک افکت از لحظه اجرا تا لحظه پایان به وضوح و با بالانس بی نظیر شنیده می شود, هیچ گم شدن یا کش آمدن افکتی احساس نمی شود. این همان صدای هالیوودی است.
اوپو 105D بی شک و بی شک یکی از سورس های صدای های اند است. استفاده از این پلیر در دموهای برندهای مختلف و استقبال اودیوفیل ها این ادعا را ثابت می کند که این بلوری پلیر یک سورس صدای واقعی است.
اوپو در طراحی پارت صوتی این پلیر از چیپ ESS معروف استفاده کرده است, این همان چیپی است که در پارت صدای بلوری پلیر پایونیر BDP-LX88 نیز استفاده شده است! اما این کجا و ان کجا!
تصویر صدای که اوپو پخش می کند گسترده و تاثیرگذار است, کوچکترین تغییرات کابل میشه در این سورس حس کرد, صدا در اولین لحظات شنونده را درگیر میکند و در اکثر تست های که من انجام دادم شنونده پس از لحظاتی فراموش می کند صدا از یک سورس تصویری پخش می شود. صدای این پلیر باید بروی تراک های کلاسیک و اپرا شنید تا تفاوت های که با سورس های صدای عادی دارد درک کرد.
با یک رکورد خوب بهتر از خیلی از سورس های معمولی بازار های فای میشه خط لگاتو موزیک دنبال کرد, نه اینقدر آنالوگ و بی حس و نه اینقدر دیجیتالیزه و برنده که خط موزیک فراموش کنید. اوپو شاخص های صدارو دستکاری نمیکنه, نه دیجیتال کامل هست و نه سعی میکنه آنالوگ باشه. همین دلیل باعث میشه مغز شنوده حرفه ای دنبال رابط دادن صدا به دیجیتال یا آنالوگ نباشه و راحت با موزیک ارتباط برقرار کنه.
بیشتر از این نمیتونم از این دو بلوری پلیر فوق العاده تعریف کنم,اگر هم بخوام نتیجه گیری کنم که از نظر من کدوم پلیر بهترین است میگم
OPPO 105D برترین بلوری پلیر است که تا به این تاریخ تجربه کردم.
تصویر
صدا
طراحی و ساخت
اجرای موزیک
قسمت سوم The Expendables که در ایران "بی مصرف ها" ترجمه شده, ملغمه ای از سوپر قهرمانان سینما در طول سالهای زندگی من و اکثریت شماهاست. که اتفاقاً سیلوستر استالونه عزیز, تا حدودی توانسته از پس جا دادن این لشگر سوپر اکشن در قاب تصویر بربیاد. از نظر من که هیچی از هنر سینما نمی دونم, در مجموع سه قسمت و مخصوصاً این آخری حضور این تعداد سوپر قهرمان فیلم های اکشن در سکانس های محدود فیلم خیلی هم بد نبود. خیلی زود بریم سراغ صدا و تصویر, فقط یک نکته جالب در دیالوگ نویسی فیلم بود که برام خیلی جالب بود! و اون سوال "آرنولد" از "هریسون فورد" بود, که ازش سوال کرد خلبانی کجا یاد گرفتی و فورد جواب میده در تهران!
تجهیزات تست:
نمایشگر سامسونگ
65HUC9990 Curved
پری آمپلی فایر یاماها
CX-A5000
پاور آمپلی فایر یاماها
MX-A5000
بلوری پلیر
OPPO 105D
مجموع کابل ها
مجموعه بلندگوها فوکال سری 800
ساب ووفر
تصویر:
تصویر در قسمت سوم خیلی به ایده آل من نزدیک بود, سومی بیشتر میشه با قسمت اول مقایسه کرد. فیلم با سکانس های گرم شروع و از میانه فیلم کمی از گرمای تصویر کم شده و در انتها شاهد تصویر تقریباً سردی هستیم. سوژه ها خیلی جزئیات Bold ندارن و در طول فیلم شات های بسته با جزئیات برجسته شده نمیبینیم. شاید از اوایل فیلم بافت پوست مقداری برجسته و زیادی گرم دیده میشه که کاملا با حال و هوای فیلم هماهنگ هست و اذیت نمیکنه. در طول فیلم چه در سکانس های خارجی با رنگ های گرم و چه اواخر فیلم که تقریباً تصویر سرد میشه هیچ گرین اذیت کننده ای دیده نمیشه, نه خبری از نویز دیجیتال هست و نه گرین, نتیجه شده پس زمینه تصویری به شدت کریستالی و تمیز که بیشتر از خود سوژه ها نظر جلب میکنه. رنگ ها اصلاً اشباع شده نیستن, حتی در سکانس های ابتدایی رنگ بیش از حد درخشان یا کدر دیده نمیشن, و همین عامل دلیل این هست که گفتم حتی رنگ های گرم فیلم اذیت کننده نیست. در قسمت سوم بی مصرف ها شاهد تصویر بسیار تمیز و کنترل شده ای بودم که اجازه نداد ایرادی ازش بگیرم.
صدا:
اگر از طرفداران صدای دالبی هستید (من نیستم) قسمت سوم The Expendables یکی از بهترین ها برای شماست. این فیلم جزو سه تای اولی بود که با فرمت دالبی ادموس ریلیز شد, و البته موفق ترین نسخه خانگی و سینمایی تا به امروز با صدای دالبی ادموس بحساب میاد, چرا که چند سکانس از این فیلم انگار برای نمایش دالبی ادموس ساخته شده است! این فیلم بروی بلوری با دو فرمت صوتی Dolby TrueHD 7.1 و Dolby Atmos 7.1.4 عرضه شده است. من هنوز حوصله کافی برای اجرای پیکربندی دالبی ادموس پیدا نکردم! به همین دلیل فعلا با پیکیربندی 7.1 کانال کنار میام تا به زودی قسمت نمایش خانگی مو به پیکیربندی 7.1.4 ارتقاء بدم. من این فیلم برای اولین بار در سالن نمایش مجهز به دالبی ادموس دیدم (اولین تجربه دالبی ادموس) به همین دلیل در نمایش 7.1 هم میتونم با کمک DSP خارق العاده یاماها صدای که در سینما شنیدم بازسازی کنم. "تا حدودی"
سیلوستر استالونه از "جان رمبو" تا قسمت سوم بی مصرف ها ثابت کرد که به صدای ساخته هاش بسیار اهمیت میده, در یکی از پست های قدیمی از قول دوستی که در جنگ ایران و عراق به طور جدی در عملیات ها شرکت کرده بودن, نوشتم که وقتی صدای فیلم جان رمبو بروی سیستم من شنیدن, تایید کردن که این صدا نزدیک به واقعیت است. حالا یا صدای جان رمبو خیلی خوب بود یا صدای سیستم من!
صدا در بی مصرف ها بسیار لود اما کنترل شده اجرا میشه, با تمرکز بسیار بالا بروی لحظه آزاد شدن انرژی شلیک ها و انفجارها. در سکانس های که تانگ ها به ساختمان متروکه شلیک میکنن انرژی رها شده ابتدا به شکل موج سنگین از روی زمین آزاد میشه و در لحظه برخورد در فضا احساس میشه. این همون افکت های چند قسمتی که در تعریف صدای سینمایی خوب همیشه بهش اشاره می کنم.
سکانس های پرواز هلکوپترها درخشان ترین لحظات برای دالبی ادموس بود, خیلی جالب و متفاوت تر از هر پردازش مجازی حتی حرکت پروانه های هلکوپتر از یک نقطه به نقطه دیگه در پیکربندی سقفی شنیده میشد, در لحظاتی میشه صدای چرخش پروانه هارو یکی دو متر جلو تر از صدای موتور هلکوپتر شنید, که خیلی جالب بود و فقط میشه تجربش کرد.
صدای فیلم اینقدر خوب بود که حتی بروی دالبی حرکت افکت ها در بین چهار کانال ساراند سریع و بدون گم شدن بین کانال ها اجرا میشه.
درخشان ترین صدا در ابتدای فیلم و رها شدن بمب از هلکوپتر و اون انفجار سنگین بود! قدرت فرکانس پایین در این سکانس به حدی بالاست که اگر ساب ووفری مثل SVS PB13 تو مدار داشته باشید دیوارهای اتاق نمایش شما هم مثل ساختمون تو فیلم موج خواهند برداشت!
در کل صدا و تصویر بی نقص, کامل و تاثیرگذار بود.
تصویر
صدا
سی دی پلیر مدل PD-10 از پایونیر کوچکترین عضو از خانواده سه تایی سری جدید سی دی پلیرهای پایونیر بحساب میاد. برادران بزرگتر PD-10 مدل های PD-30 و PD-50 هستن.
این پلیر زیبا از طرف یکی از فروشندگان تهران (مثل خیلی هدایای دیگه) برای من ارسال شده است, که همین جا ازشون تشکر می کنم.
ظاهر PD-10 ساده یا لبه های تیز و بسیار زیباست. وزن کمی بیشتر از 5 کیلویی این پلیر با توجه به سایز کابینت دستگاه کمی تو ذوق میزنه! که خوب برای حفظ ظاهر مثلا های اند لازم است. در بخش دیسک درایور طبق سنت محصولات تجاری پایونیر از ساخته های شرکت "ORION" استفاده شده است, که ساده, کمی پر سر و صدا و نسبتاً قابل اعتماد هستند. از ترانس در منبع تغذیه استفاده شده و برد DAC توسط شیلد محافظت شده است. در هیچ کدوم از سه مدل این سری خبری از خروجی بالانس نیست, که این کار پایونیر یک امتیاز بحساب میاد. این که شرکتی اندازه کلاس کاری خودشو بدونه و به اندازه دهنش حرف بزنه نیاز به شجاعتی داره که پایونیر در ساخت این پلیرها داشته.
اجرای PD-10 بروی سی دی صوتی یک دیجیتال تمام عیار با رفتاری مدرن است. هیچ سعی در نمایش آنالوگ یا دستکاری سیگنال دیجیتال برای رسیدن به شاخص های صدای های اند در این سورس شنیده نمیشه, صدا اینقدر دیجیتالیزه پخش میشه که من یاد سورس های دهه 80 میندازه, همه چیز در اختیار دیجیتال و به دور از آنالوگ بود! این سورس هم انگار با ظاهر مد روزش کاملا به ساخته های سال های دور وفادار است. سالهای که های فای درگیر دیجیتال بود! و اکثر ساخته ها صنعت صدا به سمت دیجیتالی شدن حرکت میکردن. چیزی که از اوایل دهه نود بلعکس شد, و دوباره صنعت صدا و ادیوفیل ها رفتن به سمت آنالوگ. سورس های ساخت دهه اخیر هرچقدر که به های اند نزدیک میشن تمایل بیشتری به صدای آنالوگ از خودشون نشان میدن!
سورس PD-10 هم مثل بسیاری دیگر از محصولات پایونیر مدار PureAudio داره که با فعال کردنش صدا به حدی کریستالی و شفاف میشه که وزن نت هارو گم میکنی! در این حالت صدای پایونیر خیلی شبیه به مدیا پلیر گرون قیمت Z1ES سونی شنیده میشه! اما فایل های فشرده شده موزیک اصلا به خوبی Z1 سونی پخش نمیکنه!
این سی دی پلیر با کلاس قیمت و برند سازنده ش خیلی صادق تر و با هویت تر از خیلی از برندهای مثلا های اند صدارو اجرا میکنه و مشخصه حرفش چیه, پایونیر PD-10 یه سی دی پلیر وفادار به دیجیتال با شاخص های دیجیتال ارزون قیمت که به اندازه ای ادعاء میکنه که میشه به راحتی باور کرد و گفت کارشو خوب انجام میده. ستاره های هم که به این سورس میدم در کلاس قیمت و برند سازنده است.
صدا
طراحی و ساخت
ماه گذشته برای خرید یک مجموعه Hi Fi سفری به تهران داشتم، اولین روز در خیابان جمهوری به سراغ چند فروشگاه رفتم و صدایی چند نیز شنیدم، تا اینکه سراغ پلاک 76 پاساژ بزرگمهر رفتم، فروشگاه آکوستیک با مدیریت آقای محمدپور، که البته خود ایشان تشریف نداشتند و تلفنی برای ساعت 7 همانشب قراری در شوروم ایشان واقع در میرداماد، میدان محسنی گذاشتیم.
در بدو ورود احترام، شخصیت و گشاده رویی ایشان جلب توجه می نمود. متعاقب آن شوروم بزرگ و مجهزشان؛ جوری که حیفم آمد این تجربه را با همسرم شریک نشوم، لذا ایشان را نیز دعوت نمودیم تا به ما ملحق شوند.
پس از پذیرایی گرم و صمیمانه ایشان، و گپ و گفتی دوستانه به سراغ مجموعه های ایشان رفتیم، این مجموعه بسیار زیبا، بزرگ و مجهز بود، بهترین برندها در کنار یکدیگر دمو شده بودند، از فوکال سری 700 تا 900 و الکترا گرفته تا Dynaudio و KEF و ROKSAN و SONUS FABER و بلندگوی دانمارکی DALI. و برند هایی مانند CLEAR AUDIO و MARK LEVINSON و CLASS و PATHOS و OPERA CONSONANCE و SHANLING و RAYSONIC و LEXICON و PEACHTREE و PRIMARE و MARANTZ و MISSION و ...
با صبر و حوصله به صدای چند بلندگو از قبیل Dali، Focal، KEF و Sonus Faber گوش فراسپردیم، در یکی از اتاق های شوروم ایشان صدایی رویایی از بلندگوهای Albedo aptica که به همراه آمپلیفایر EAR که توسط طراح معروف Tim de paravicini طراحی شده و همچنین سورس C. E. C شنیدیم صدایی بسیار زیبا، رسا و بکر که طنین آن همچنان در گوشمان است.
همچنین حیفمان آمد از مجموعه تصویری ایشان بهره نبریم، لذا بخشی از کنسرت پیترگابریل را در نمای سه بعدی و صدای دالبی بلندگوهای سری Diamond 800 بلندگوساز مطرح انگلیسی B&W را به دعوت ایشان دیدیم، صدا و تصویر در اوج کیفیت قرار گرفته بودند.
نتیجه این بازدید خاطره انگیز بلندگوی Dali بود که برای اولین بار در شوروم ایشان با آن آشنا میشدیم. انتخاب من مدل IKON7 MKII بود، این بلندگو کاراکتر صوتی خاصی داشت. در فرکانس پایین صدا خیلی کیپ و دقیق بود. صدا سکوت و آرامش خوبی داشت، در فاصله بین صدای خواننده و صدای سازها هیچگونه شلوغی شنیده نمیشد، با اضافه کردن حجم صدا حتی تا انتهای ولوم هیچگونه بهم ریختگی احساس نمیشد، صدا یکپارچه بود و بدون دیستورشن، یکپارچه و بعد دار، بنحوی که در یک تست اپرایی چیدمان کرال قابل تصور بود. در فرکانس بالا نیز این یونیت علاوه بر تویتر دام از تویتر تکمیلی ریبون بهره می برد که نویدبخش صدایی رسا و شفاف و کامل بود. میتوان گفت این بلندگوساز دانمارکی در این رده قیمت یک شاهکار را به دوستداران صدا ارایه نموده.
واضح است که این بلندگو نیازمند آمپلیفایر و سورس خوب برای درایو کردن است که سری Heritage شرکت YBA را از مجموعه ایشان انتخاب کردیم.
برند YBA یک تقابل حرفه ای محسوب میشود که در یکسوی آن طراحی طراح معتبر فرانسوی، استاد دانشگاه پلی تکنیک Ecole و موسس شرکت YBA Electronics، آقای Yves-Bernard Andre قرار دارد، و در سوی دیگر مهندسین خبره و یکی از خطوط تولید پیشرفته و موفق شرکت Shenzhen shanling digital technology قرار گرفته است. این برند در سری های Design، Heritage، Genesis، Passion و Signature محصولات خود را به بازار ارایه میدهد.
آمپلیفایر YBA Heritage A100 در بلندگوها مختلف صدای ممتازی از خود نشان می دهد و به نسبت کلاس قیمتی خودش پرفورمنس بسیار بالایی از خود نشان می دهد. این آمپلیفایر قدرتمند با بلندگوی 8 اهم توان 100وات و با بلندگوی 4 اهم توان 150 وات داشته و دارای پنج ورودی آنالوگ RCA و یک ورودی XLR بوده و همچنین دارای خروجی Pre out جهت اتصال به Power Amplifire یا Active Subwoofer است.
سورس YBA Heritage CD100 صدایی بسیار موزیکال و طبیعی دارد، این دستگاه علاوه بر خروجی آنالوگ RCA مجهز به خروجی XLR نیز هست و همچنین خروجی دیجیتال و ورودی دیجیتال دارد که میتوان DVD یا Blueray خود را به آن متصل نمود و از DAC آن استفاده نمود، این دستگاه از DAC پشرفته Wolfson WM8740 جهت تولید صدا استفاده میکند.
ظاهر هر دو دستگاه بسیار شکیل، زیبا، حرفه ای، ساده و خوش ساخت است و در ساخت آن از بهترین متریال استفاده شده است.
شفافیت نمایشگر ساده هر دو دستگاه YBA نیز توسط ریموت کنترل خوش دست آن قابل تنظیم است.
در نهایت، بنده به جناب محمدپور بابت حسن معشرت، علاقه، سلیقه، و پشتکار ایشان تبریک میگویم و برای ایشان بهترین ها را آرزو میکنم، درود استاد.
نویسنده: احسان
اولین پیشنهادم برای داشتن بلندگوهای یک سیستم سینمایی مورد تایید من سری 800 از کمپانی فرانسوی Focal است. فوکال به عنوان یکی از شرکت های سازده مادر در اروپا نه تنها برای خود, بلکه برای چندین برند فوق های اند مثل "ویلسون اودیو " بزرگ و چند برند دیگر کار طراحی, مهندسی ساخت و ساخت درایورهای مختلف را انجام میدهد.
سری 800 فوکال بلندگوهای هستند با توان تحمل جریان های بالا و مقاومت در برابر پیک های لحظه ای بسیار سنگین که به بلندگو وارد می شود. صدا در این سری "در صورتی که جریان خوبی دریافت کند" از پایین ترین وولوم صدا تا بالاترین آن محدوده فرکانسی نسبتاً یکدستی دارد, در وولوم های 3/4 که حد بسیار بالایی بحساب میاد و حرکت پیستونی دیافراگم های بلندگو تا 70 درصد خود میرسد صدای سری 800 کاملا پایدار و با کمترین اعوجاج و درهم رفتن فرکانس های مختلف اجرا می شود. به همین دلیل شما در این سری از پایین ترین وولوم صدا تا بالاترین به راحتی می توانید فرق بین صدای ووفرهارو با میدباس و توئیتر تشخیص بدید. که این به معنی اوج مهندسی صدای فوکال در این کلاس میانه قیمت است.
من شناخت خوبی روی فوکال دارم, و به راحتی میتونم از مدل های بوک شلف تا ایستاده چند راهی سری 700-800-900 را برای بهترین سیستم های سینمایی پیشنهاد بدم. سری 800 جوابشو در تمام مدل هاش در صدای سینمایی و های فای مورد تایید پس داده است.
بهتره که فوکال با آمپلی فایرهای دنن و یاماها ستاپ کنید. اگر از یاماها استفاده می کنید, برای کنترل ناحیه بالای فرکانسی از کابل های چند رشته ای با میزان نقره کم استفاده کنید. یکی از بهترین کابل ها برای ستاپ فوکال با یاماها کابل Transparent مدل MusicWave است, کابلی ست که با قیمت بسیار مناسب قدرت بالایی در کنترل هیجانات یاماها بروی فوکال را دارد.
حتما صدای مدل های مختلف فوکال در مجموعه TSRA group بشنوید.
پیشنهاد بعدی بلندگوهای سری SX از MISSION است. در طراحی سری SX به صدای سینمایی بسیار اهمیت داده شده است, استفاده از بلندگوهای بزرگ در کانال مرکز اهمیت این سری در صدای سینمایی چندین برابر کرده است. کاملا مشخصه طراحان این سری تاکید جدی بروی مجموعه های سینمایی میشن داشته اند. که همین مسئله باعث میشه سری SX از بهترین های میانه قیمت و شاید ارزان قیمت بازار بحساب بیاد. همچنین اگر دنبال بلندگوی فوق العاده در پاپ موزیک ها هستید! و علاقمند به حجم بالای صدا در فرکانس های پایین ( البته از نوع درست ) هستید میشن در تجربه شنیداری من همیشه یکی از بهترین ها بوده است.
توصیه من برای میشن استفاده از آمپلی فایرهای دنن در انتخاب اول و در انتخاب بعدی مدل های برتر یاماها با کابل های رشته ای با خلوص مس بالا است.
حتماً صدای SX میشن در مجموعه آکوستیک بشنوید.
مجموعه آکوستیک هم اطلاع دادن, سری جدید آمپلی فایر های سری V یاماها رسیده, تمامی مدل های این سری مثل: RX-V379 - RX-V479 - RX-V579 - RX-V679 - RX-V779 در انبار شرکت موجود است. حتما موقع خرید بگید از طرف سایت هستید, تا از خدمات ویژه استفاده کنید.
بلوری پلیر OPPO 103D در پارت صدا و تصویر و سینی دیسک دقیقاً مشابه مدل برتر 105D است. با این تفاوت که در مدل 105D از مدار آنالوگ مجزا و منبع تغذیه ترانس به اضافه شاسی چند لایه با شیلد قوی استفاده شده است. مدار DARBEE (مطلب مربوط به DARBEE مطالعه کنید) هم در هر دو مدل استفاده شده است.
داستان دو پرچمدار جدید پایونیر نیز به همین شکل است, مدل های BDP-LX88 و BDP-LX58 فقط در بخش آنالوگ و منبع تغذیه و البته شاسی برتر در مدل LX88 تفاوت دارند, و هیچ تفاوتی در اجرای صدا و تصویر دیسک های بلوری ندارند. مطلب ویژه دو پرچمدار زیبایی پایونیر مطالعه کنید.
محدودیت بلندگوهای ارزان قیمت و البته با کیفیت مناسب اینقدر در بازار ایران بالاست! که گاهی نمیشه پیشنهادی برای ستاپ های مورد تایید و ارزان داد! یکی از برندهای که بنظرم بسیار مناسب یک شروع خوب سینمایی ست, بلندگوهای "Monitor Audio" سری های Bronze و MR است. این سری در انگلستان مهندسی شدن و در چین ساخته میشن, فرقشون با بسیاری از چینی های بازار در کیفیت و کلاس ساخت خوبی که دارن, یک ستاپ 5.1 از بالاترین سری Bronze چیزی در حدود 5.5 میلیون تومن در میاد, که با ارزش پولی امروز و برای یک ستاپ سینمایی مورد تایید من قیمت بدی نیست. بلندگوهای ساراند از نوع "Bipolar" یا دو قطبی هم در سری برنز هست که بسیار مورد علاقه من هستند.
البته نمیشه از بلندگوهای مثل MISSION , Dali مخصوصاً از دالی که از خوب های های فای بحساب میاد و حتی جاموهای ارزان تر از یک گوشی موبایل پرچم دار هم به سادگی گذشت!
اینم یه مطلب از دو قطبی های که قبلا تو سایت نوشته بودم:
بلندگوهای ساراند "Bipolar" دوقطبی اولین بار توسط کمپانی THX به صنعت سینما معرفی شد, از بعد از ورود صدای دالبی دیجیتال به خانه باز THX بود که دوقطبی هارو وارد بخش های اند سینمای خانگی کرد.
دوقطبی ها گستره انشار موج وسیع و در عین حال کنترل شده ای دارند, یکی از خصوصیات جالبی که در محیط سینمایی ایجاد می کنند میدان گسترده موجی که فقط پروسسور صدا توان ایجاد اون دارد, دو قطبی ها به کمک DSP مجازی میان و عمق طولی و عرضی افکت های ساراند افزایش میدن, مخصوصا اگر فضای یک متر و بیشتر در پشت کانال ساراند دارید, سیستم شما هم 5.1 کانال هست, دو قطبی ها بهترین انتخاب شما برای کانال ساراند هستند.
شکل انتشار موج توسط دو قطبی ها شبیه به تصویر زیر است
ملاحظه می کنید چقدر کامل فضای پشتی پوشش میدن, یکی دیگه از خصوصیات دوقطبی ها عمق صدای که به افکت های کناری میدن, با تست های من تا 1.5 متر افکت های کنارهای سالن عمیق تر اجرا می کنند.
پاناسونیک از یک موتور پردازش تصویر در نمایشگرهای LED LCD 4K سری "AX900" با عنوان Studio Master استفاده کرده است, که با همکاری کمپانی "Technicolor" و آقای "Daryn okada" مدیر انجمن فیلم برداران آمریکا و تعدادی از کالیبراتورهای حرفه ای هالیوود استاندارد سازی شده است.
پاناسونیک بعد از کنار گذاشتن تولید نمایشگرهای پلاسما, و گسترش تولید نمایشگرهای LCD دوباره پیشرفت چشمگیری کرد, در واقع پاناسونیک بعد از دست برداشتن از رقابت با پلاسمای کرو پایونیر و سامسونگ, که حداقل در مورد کرو همیشه شکست خورده بود! توانست دوباره سالهایی درخشان ابتدایی رواج نمایشگرهای پلاسما و پروجکشن ها را تکرار کند. که باز هم به عقیده من به غیر از پروجکشن ها که واقعاً در آن سالها بهترین بود, در تولید پلاسما به کیفیت کرو پایونیر شاید فقط نزدیک شد!
راستی بلوری پلیر پایونیر BDP-LX88 مدتی هست رسیده, هنوز خیلی زوده بتونم نظر مشخصی در موردش بدم, فقط میتونم بگم هیجانی که دوست داشتم بهم داده و درگیرش شدم!
همین چند ساعت پیش داشتم یه لیست خرید بلوری آماده میکردم بدم به آقا "داوود" عزیز که زحمت خریدشون برام بکشه, یهویی چشم خورد به بلوری قسمت اول فیلم فرشتگان چارلی "Charlie's Angels" یادش بخیر, رفتم به 13-14 سال پیش و سیستم سینمایی سونی سری QS که داشتم, سری ES و QS از مدل های های اند سونی بود, QS ها یکم ارزون تر از سری ES بودن. واقعاً هم این دو سری از لحاظ ساخت عالی بودن! فرشتگاه چارلی جزو دی وی دی های کاتالوگ سال 2000 سونی بود, یه اگشن فانتزی یکم مضحک و البته سرگرم کننده, اما قسمت جالب دی وی دی این کار برای یه خوره سیستم های سینمایی مثل من بخش صدا و تصویر این کار بود, که در اون سالها جزو کارهای بسیار با کیفیت بحساب میومد, دی وی دی فرشتگان چارلی یکی از نسخه های تست اون سالها برای من بود, الان که بهش فکر می کنم تقریباً تک به تک سکانس های این فیلم یادم میاد! یکی از صحنه های که خیلی دوست داشتم, سکانسی بود که یه تخته چوب پرتاب میشه به سمت یکی از دخترها "کامرون دیاز" و اون با لگت میزنه تخته تیکه تیکه میشه پرتاب میشه به سمت دوربین (فیلم هم بلد نیستم تعریف کنم) تو این لینک اون شات هست. اون سالها خیلی نسخه های دی وی دی در کانال ساراند فعال نبودن, کلا سیستم صدای سینمایی اونم روی دالبی دیجیتال با الان فرق میکرد, صداها بیشتر حالت ساراند محیطی بود و خیلی کم پیش میومد یه فیلم در سکانسی افکت های خوبی به کانال های ساراتد تزریق کنه! اما این فیلم هم کانال LFE خوبی داشت و هم در بعضی سکانس ها کانال های سارند خوب کار میکرد.
من هنوز نسخه بلوری این فیلم ندیدم, از سایت های blu-ray.com و highdefdigest.com در صدا و تصویر نمره 4 از 5 گرفته, که برای سال 2000 که اصلا سال موفقی در کیفیت تصویر نسخه های خانگی نبود! نمره بدی نیست.
http://www.blu-ray.com/movies/Charlies-Angels-Blu-ray/11927/#Review
http://bluray.highdefdigest.com/3493/charliesangels.html
چند وقت پیش هم منزل دوست خوبم خانوم پهلان برای اولین بار صدای سوری رکسان Kandy K3 شنیدم, که اومده جای Kandy K2 صداش خیلی بیشتر با بلندگوی Audio physic آنالوگ شده بود! نمیدونم چرا رکسان همیشه منزل ایشون خوب صدا میده! این سورس نچندان محبوب جدید ایشون هم با تراک های اپرای که همیشه سورس تستشون هست, یکم تاریک اما دقیق و راحت صدا میداد. با Kandy K3 خیلی بهتر میتونستم ذهنیت "تورج مقدم" از صدای آنالوگ حس کنم. سورس مورد علاقه من نیست, اما خوب صدا میداد.
چند روزی هست دوباره درگیر تراک سوم موزیک متن فیلم "گلادیاتور" The Battle ساخته "هانس زیمر" شدم! این تراک از اون کارهای که به جرات میگم 10 دقیقه مو به تن شنونده سیخ میکنه! اما به شرطی که صاحب سیستمی باشید که توان اجرای تبل های بزرگ و ویلونسل های ارکستر عظیم این تراک داشته باشه!
میدونید که من عادت ندارم درباره چیزهای که اینجا توصیه می کنم طومار بنویسم! این کار اورجینال تهیه کنید و بزاریدش جزو سی دی های که میبرید برای تست سیستم و بارها با سیستم های مختلف گوش کنید. این آلبوم و مخصوصاً تراک سوم اون یکی از مرجع های جدی صداست.
بازم چیزی بود اضافه می کنم
خوش باشید
ضمن عرض سلام و درود
سپاس از مشتریان و علاقمندان HIFI که ما را تا به حال حمایت نموده اند.
در این راستا ما خود را موظف به ارائه خدماتی بهتر و تخصصی تر می دانیم تا رضایت شما مشتریان را جلب نماییم.
شرکت TSRA group از سال 1392 فعالیت خود را در زمینه HIFI آغاز نموده و مفتخریم که طی این 2 سال توانسته ایم با خدماتی منحصر به فرد و ایجاد فضایی دلنشین با استانداردهای روز در خدمت مشتریان و علاقه مندان عزیز باشیم.
لازم بذکر است برند فوکال طی مدت 9 سال توسط شرکت جم اینترنشنال با مدیریت آقای خویی لو در ایران فعالیت و اداره شده و در حال حاضر شرکت TSRA group تنها واردکننده رسمی برند Focal در ایران می باشد و جهت تکمیل فیلد کاری شرکت و تنوع در محصولات, اقدام به اخذ نمایندگی رسمی 2 کمپانی Van Den Hul و شرکت (ARCHITETTURA SONORA) نموده است, در آینده نزدیک نیز منتظر خبرهای خوبی از طرف ما باشید.
شرکت TSRA group نسبت به سیاستها و اهداف و برنامه ریزیهای طولانی مدت خود در نظر دارد جهت رفاه حال مشتریان خدمات زیر را به بهترین نحو ارائه دهد:
1- اطمینان از خرید
2- فروش محصولات خارج از حاشیه و ناامنی
3- قیمت مطمئن و مشخص
4- خدمات پس از فروش
5- مشاوره و راهنمایی خرید با کادری مجرب
در آخر از جناب آقای بهرنگ برزین مدیر سایت, نهایت سپاس و قدردانی را داریم که جهت رفاه و اطلاع رسانی به علاقه مندان و ایجاد فضایی دوستانه این مکان را فراهم کرده اند تا بتوانیم صادقانه خود را به شما معرفی کنیم.
آدرس:
فرشته بعد از کوهیار پلاک 69 ساختمان رضا واحد 8 تلفن 26200905