Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

یکم بنویسم دور هم باشیم

بلوری پلیر OPPO 103D در پارت صدا و تصویر و سینی دیسک دقیقاً مشابه مدل برتر 105D است. با این تفاوت که در مدل 105D از مدار آنالوگ مجزا و منبع تغذیه ترانس به اضافه شاسی چند لایه با شیلد قوی استفاده شده است. مدار DARBEE  (مطلب مربوط به DARBEE مطالعه کنید) هم در هر دو مدل استفاده شده است.

داستان دو پرچمدار جدید پایونیر نیز به همین شکل است, مدل های BDP-LX88 و BDP-LX58 فقط در بخش آنالوگ و منبع تغذیه و البته شاسی برتر در مدل LX88 تفاوت دارند, و هیچ تفاوتی در اجرای صدا و تصویر دیسک های بلوری ندارند. مطلب ویژه دو پرچمدار زیبایی پایونیر مطالعه کنید.


محدودیت بلندگوهای ارزان قیمت و البته با کیفیت مناسب اینقدر در بازار ایران بالاست! که گاهی نمیشه پیشنهادی برای ستاپ های مورد تایید و ارزان داد! یکی از برندهای که بنظرم بسیار مناسب یک شروع خوب سینمایی ست, بلندگوهای "Monitor Audio" سری های Bronze و MR است. این سری در انگلستان مهندسی شدن و در چین ساخته میشن, فرقشون با بسیاری از چینی های بازار در کیفیت و کلاس ساخت خوبی که دارن, یک ستاپ 5.1 از بالاترین سری Bronze چیزی در حدود 5.5 میلیون تومن در میاد, که با ارزش پولی امروز و برای یک ستاپ سینمایی مورد تایید من قیمت بدی نیست. بلندگوهای ساراند از نوع "Bipolar" یا دو قطبی هم در سری برنز هست که بسیار مورد علاقه من هستند.

البته نمیشه از بلندگوهای مثل MISSION , Dali  مخصوصاً از دالی که از خوب های های فای بحساب میاد و حتی جاموهای ارزان تر از یک گوشی موبایل پرچم دار هم به سادگی گذشت!


اینم یه مطلب از دو قطبی های که قبلا تو سایت نوشته بودم:

بلندگوهای ساراند "Bipolar" دوقطبی اولین بار توسط کمپانی THX به صنعت سینما معرفی شد, از بعد از ورود صدای دالبی دیجیتال به خانه باز THX بود که دوقطبی هارو وارد بخش های اند سینمای خانگی کرد.

دوقطبی ها گستره انشار موج وسیع و در عین حال کنترل شده ای دارند, یکی از خصوصیات جالبی که در محیط سینمایی ایجاد می کنند میدان گسترده موجی که فقط پروسسور صدا توان ایجاد اون دارد, دو قطبی ها به کمک DSP مجازی میان و عمق طولی و عرضی افکت های ساراند افزایش میدن, مخصوصا اگر فضای یک متر و بیشتر در پشت کانال ساراند دارید, سیستم شما هم 5.1 کانال هست, دو قطبی ها بهترین انتخاب شما برای کانال ساراند هستند.

شکل انتشار موج توسط دو قطبی ها شبیه به تصویر زیر است

ملاحظه می کنید چقدر کامل فضای پشتی پوشش میدن, یکی دیگه از خصوصیات دوقطبی ها عمق صدای که به افکت های کناری میدن, با تست های من تا 1.5 متر افکت های کنارهای سالن عمیق تر اجرا می کنند.


پاناسونیک از یک موتور پردازش تصویر در نمایشگرهای LED LCD 4K سری "AX900" با عنوان Studio Master استفاده کرده است, که با همکاری کمپانی "Technicolor" و آقای "Daryn okada" مدیر انجمن فیلم برداران آمریکا و تعدادی از کالیبراتورهای حرفه ای هالیوود استاندارد سازی شده است. 

پاناسونیک بعد از کنار گذاشتن تولید نمایشگرهای پلاسما, و گسترش تولید نمایشگرهای LCD دوباره پیشرفت چشمگیری کرد, در واقع پاناسونیک بعد از دست برداشتن از رقابت با پلاسمای کرو پایونیر و سامسونگ, که حداقل در مورد کرو همیشه شکست خورده بود! توانست دوباره سالهایی درخشان ابتدایی رواج نمایشگرهای پلاسما و پروجکشن ها را تکرار کند. که باز هم به عقیده من به غیر از پروجکشن ها که واقعاً در آن سالها بهترین بود, در تولید پلاسما  به کیفیت کرو پایونیر شاید فقط نزدیک شد!


 راستی بلوری پلیر پایونیر BDP-LX88 مدتی هست رسیده, هنوز خیلی زوده بتونم نظر مشخصی در موردش بدم, فقط میتونم بگم هیجانی که دوست داشتم بهم داده و درگیرش شدم!


 همین چند ساعت پیش داشتم یه لیست خرید بلوری آماده میکردم بدم به آقا "داوود" عزیز که زحمت خریدشون برام بکشه, یهویی چشم خورد به بلوری قسمت اول فیلم فرشتگان چارلی "Charlie's Angels" یادش بخیر, رفتم به 13-14 سال پیش و سیستم سینمایی سونی سری QS که داشتم, سری ES و QS از مدل های های اند سونی بود, QS ها یکم ارزون تر از سری ES بودن. واقعاً هم این دو سری از لحاظ ساخت عالی بودن! فرشتگاه چارلی جزو دی وی دی های کاتالوگ سال 2000 سونی بود, یه اگشن فانتزی یکم مضحک و البته سرگرم کننده, اما قسمت جالب دی وی دی این کار برای یه خوره سیستم های سینمایی مثل من بخش صدا و تصویر این کار بود, که در اون سالها جزو کارهای بسیار با کیفیت بحساب میومد, دی وی دی فرشتگان چارلی یکی از نسخه های تست اون سالها برای من بود, الان که بهش فکر می کنم تقریباً تک به تک سکانس های این فیلم یادم میاد! یکی از صحنه های که خیلی دوست داشتم, سکانسی بود که یه تخته چوب پرتاب میشه به سمت یکی از دخترها "کامرون دیاز" و اون با لگت میزنه تخته تیکه تیکه میشه پرتاب میشه به سمت دوربین (فیلم هم بلد نیستم تعریف کنم) تو این لینک اون شات هست. اون سالها خیلی نسخه های دی وی دی در کانال ساراند فعال نبودن, کلا سیستم صدای سینمایی اونم روی دالبی دیجیتال با الان فرق میکرد, صداها بیشتر حالت ساراند محیطی بود و خیلی کم پیش میومد یه فیلم در سکانسی افکت های خوبی به کانال های ساراتد تزریق کنه! اما این فیلم هم کانال LFE خوبی داشت و هم در بعضی سکانس ها کانال های سارند خوب کار میکرد.

من هنوز نسخه بلوری این فیلم ندیدم, از سایت های blu-ray.com و highdefdigest.com در صدا و تصویر نمره 4 از 5 گرفته, که برای سال 2000 که اصلا سال موفقی در کیفیت تصویر نسخه های خانگی نبود! نمره بدی نیست.

http://www.blu-ray.com/movies/Charlies-Angels-Blu-ray/11927/#Review

http://bluray.highdefdigest.com/3493/charliesangels.html


چند وقت پیش هم منزل دوست خوبم خانوم پهلان برای اولین بار صدای سوری رکسان Kandy K3 شنیدم, که اومده جای Kandy K2 صداش خیلی بیشتر با بلندگوی Audio physic آنالوگ شده بود! نمیدونم چرا رکسان همیشه منزل ایشون خوب صدا میده! این سورس نچندان محبوب جدید ایشون هم با تراک های اپرای که همیشه سورس تستشون هست, یکم تاریک اما دقیق و راحت صدا میداد. با Kandy K3 خیلی بهتر میتونستم ذهنیت "تورج مقدم" از صدای آنالوگ حس کنم. سورس مورد علاقه من نیست, اما خوب صدا میداد.  


چند روزی هست دوباره درگیر تراک سوم موزیک متن فیلم "گلادیاتور" The Battle ساخته "هانس زیمر" شدم! این تراک از اون کارهای که به جرات میگم 10 دقیقه مو به تن شنونده سیخ میکنه! اما به شرطی که صاحب سیستمی باشید که توان اجرای تبل های بزرگ و ویلونسل های ارکستر عظیم این تراک داشته باشه!

 میدونید که من عادت ندارم درباره چیزهای که اینجا توصیه می کنم طومار بنویسم! این کار اورجینال تهیه کنید و بزاریدش جزو سی دی های که میبرید برای تست سیستم  و بارها با سیستم های مختلف گوش کنید. این آلبوم و مخصوصاً تراک سوم اون یکی از مرجع های جدی صداست.

بازم چیزی بود اضافه می کنم

خوش باشید

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء