Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
نتیجه ی نهایی رای گیری بهترین فروشگاه صدا و تصویر در سال 1396 به ترتیب:
به مجموعه آکوستیک تبریک عرض می کنم
مهلت ثبت رای تا ساعت 24 جمعه 25 اسفند 96 است. نتایج به صورت خصوصی است و در تاریخ اعلام شده در همین پست اعلام خواهد شد.
کابل AudioQuest سری Pearl از بهترین کابل های HDMI ارزان قیمت مورد تایید من است, که خوشبختانه میشه در ایران با قیمت بسیار مناسب خریداری کرد, من یکی از طرفدارهای این برند هستم, مخصوصاً در کابل بلندگو و XLR سری فوق العاده دوست داشتنی Red River که بنظرم حسی که سری "رودخانه سرخ" این برند به کاربر منتقل می کند با هیچ کابل میانه قیمتی قابل مقایسه نیست! مدتی XLR از سری رودخانه سرخ برای پری و پاور یاماها استفاده می کنم. من شروع تجربه ام با AudioQuest با کابل های اند سری Diamond بود, که برای یک کابل HDMI حدوداً 1500 دلار خرج کردم, کابل تمام نقره بسیار درجه یکی که مدتی بعد با گراند رفرنسی مثل Wireworld سری Platinum Starlight 7 جایگزین شد.
بریم سراغ کابل Pearl
کابل خوش ساخت و بسیار با کیفیتی که مناسب دوستاران سیستم های درست و حسابی سینمای خانگی است, نوع رفتار این کابل بعد از حدوداً 20 ساعت Break-in شدن کمی تغییر میکنه و به پایداری و آرامش میرسه, شاید در ساعات ابتدایی کارکرد کمی در تصاویر 4K HDR تصویر حالت پف کردگی و تیز بودن بیبینید, که با گذشت زمان و دیمگنیتایز شدن کابل برطرف می شود.
مهم ترین تفاوت مدل Pearl با Diamond در تغییر جنس تصویر بروی فرکانس های مختلف است, به عنوان مثال مدل Pearl رفتار کاملا نرم و بی طرفی بروی تصاویر Full HD دارد, اما وقتی این کابل برای تصاویر 4K به ویژه دالبی ویژن و HDR استفاده می کنید, رفتار کابل عوض میشه و میره به سمت جنس تصویر کابل های رده بالای "مانستر" کمی تیز و Bold که این نوع رفتار کابل به دلیل جنس هدایت گرهای مس هست, البته در مدل Pearl از سیم تک رشته ای استفاده شده است, که همین کمک می کند کابل در فرکانس های کاری مختلف رفتار ثابت تری داشته باشد و کمتر دچار (تقدم و تاخر) شود. اما باز هم تغییر در جنس و بافت تصویر در این کابل میبینیم, اما اصلا مشهود و اذیت کننده نیست, و از نظر من برای یک کابل در این رده قیمتی کاملا پذیرفته و منطقی است.
اما در سری های اند و گران قیمت Diamond به دلیل نقره بودن هدایت گرهای بسیار با کیفیت کابل, شاهد تغییر رفتار کابل در محدوده های مختلف فرکانسی نیستیم.
یکی از مشکلات جدی در کابل های ارزان قیمت HDMI صداست, که با اضافه شدن فرمت های دالبی ادموس و dts-X مشکلات این کابل ها در انتقال درست صدا بیشتر از قبل نیز شده است! کابل Pearl در پیک های سنگین و صداهای شلوغ 7.1.4 مشابه کابل های بسیار گران رفتار می کند و با کنترل کامل بروی صدا به هیچ عنوان اجازه نمیده صدای کانال های سقفی از مدار خارج بشن, من این مشکل بروی چند کابل ارزون و بی کیفیت بازار ایران تست کردم, و به وضوح و در ستاپ های مختلف دیدم با عوض شدن کابل چه تاثیر عجیبی در صدای کانال های سقفی ایجاد شده است. و با گذشت زمان و به آرامش رسیدن کابل جدید بازهم کیفیت و کانالیزه بودن صدا در همان سیستم بیشتر هم شده است. کابل Pearl در بخش صدا کاملا مورد تایید من است.
کلام آخر این که من کابل "AudioQuest Pearl" برای استفاده در سیستم های میانه قیمت مورد تایید و برای 4K بلوری پلیرها به عنوان یک کابل قابل اعتماد, سریع و با پهنای باند بسیار بالا برای انتقال تصاویر 4K HDR و صدای دالبی ادموس و فرمت های مشابه, به شما توصیه می کنم.
مطالب مرتیط:
یکی از معتبر ترین جوایز صدا در هالیوود که هر سال و قبل از مراسم اسکار به بهترین صداگذاری و میکس داده می شود, "Cinema Audio Society" است. اهمیت این جایزه در این است که داوران این جایزه خود از بهترین های صداگذاری فیلم در هالییوود هستند, بزرگانی مثل "Anna Behlmer" "Greg P. Russell " و "Jeffrey J Haboush" که بی شک و بی شک Jeffrey J Haboush استاد صدای IMAX است. فیلمی که در این انجمن جایزه می گیرد, از فیلتر سخت گیرانه ترین و حساس ترین نخبه های صدای هالییود عبور می کند, کسانی که خود به تنهایی ده ها بار نامزد و برنده ای اسکار و همین انجمن صدای هالییود هستند. از نظر علاقمندان به صدای سینمایی برنده هرساله این انجمن در واقع بهترین صداگذاری فیلم را برده است. لیست نامزد های امسال بهترین صدای فیلم به شرح زیر بودند:
Baby Driver
Dunkirk
Star Wars: The Last Jedi
The Shape of Water
Wonder Woman
من فقط دانکرک, جنگ ستارگان:آخرین جدای, و زن شگفت انگیز در سالن IMAX دیده بودم, و از نظر من به ترتیب دانکرک, زن شگفت انگیز و جنگ ستارگان شانس اول تا سوم را برای دریافت این جایزه داشتند! (دوست داشتم آخرین قسمت دزدان دریایی کارایب هم در این لیست بود)
و اما پنجاه و چهارمین دوره انجمن صدای سینمایی هالیوود برگزار شد و جایزه امسال رسید به "Mark Weingarten"برای فیلم "Dunkirk" که از نظر من که فقط سه عنوان و بسیاری از دوستانی که لیست کامل نامزدهای امثال Cinema Audio Society در سالن IMAX دیدن, انتخاب درستی بود.
در مورد صدای دانکرک شاید براتون جالب باشه که بدونید این فیلم با دو فرمت صدای 5.1 IMAX برای سالن های IMAX و Dolby TrueHD 5.1 برای سالن های استاندارد صداگذاری و تنظیم شده است, و مثل تمام فیلم های "کریستوفر نولان" برای نسخه های خانگی مسترینگ دوباره نشده و تنها فرمت صدا به Dolby TrueHD و DTS-HD Master Audio تغییر کرده است, در واقع نسخه های خانگی فیلم های نولا مثل سه گانه شوالیه تاریکی و همین دانکرک با صدای که برای سالن های استاندارد سینما تنظیم شده اند وارد نسخه خانگی می شود. در صورتی که دیگر فیلم های همین لیست و بسیاری از فیلم های برجسته در صدا, برای عرضه در نسخه ی خانگی برای فضاهای کوچیک و در استودیوهای کوچکتر تنظیم می شوند. نولان در مصاحبه های قبل از نمایش فیلم هاش بارها گفته که فیلم های من فقط در سالن IMAX ببینید, شاید هم به همین دلیل است که اکثر نسخه های خانگی ساخته های کریستوفر نولان آنچنان که باید در صدا جذاب نیست. کاملا واضح است که برای نولان هیچ اهمیتی نداره فیلم هاش در خارج از سالن IMAX چه صدای دارن!
دانکرک در نسخه ی بلوری استاندارد و 4K با صدای DTS-HD Master Audio 5.1 عرضه شده است, با تست های که من انجام دادم, یکی از کارهای که از لحاظ DSP و شاخص های مورد تایید من میتونه به نسبت دیگر فیلم های نولان بروی بلوری با اختلاف امتیاز بالاتری بگیرد همین دانکرک است, حتما توصیه می کنم دانکرک با سیستم صدای dts Neural:X تست کنید.
اگر اشتباده نکنم در ایران اولین سایتی هستیم که به بررسی فرمت صوتی Dolby Atmos و دیگر فرمت های صدای سینمایی جدید پرداختیم, به خارج از ایران سفر کردیم تا در سالن های مجهیز به دالبی ادموس صدای این سیستم بشنویم, در اولین نمایش جهانی اونکیو در آلمان حاظر شدیم, اولین ستاپ دالبی ادموس و dts-X در ایران داشتیم و باز هم اولین سایتی بودیم و هستیم که به بررسی صدای دالبی ادموس در فرمت خانگی بلوری پرداختیم. با این اوصاف فکر می کنم اینقدری تجربه داشته باشم که بتونیم به مخاطب این سایت توصیه کنم, ستاپ های که بلندگوهای انعکاسی سقفی دارن را نخرید, این پکیج ها صرفاً تجاری هستن و برای کامل کردن ویترین کمپانی های سازنده تجهیزات صدا و تصویر تولید میشن, یادم هست در نمایشگاه اونکیو در آلمان که اتفاقاً مسابقه سال 1394 سایت هم مربوط به همین نمایشگاه بود, اونکیو دموی دالبی ادموس به صورت حقیقی و با بلندگوی "سروین وگا" انجام میداد, و فقط چند مدل بسیار ارزون قیمت ابتدایی از بلندگوهای انعکاسی را در اتاق دمو قرار داده بود.
ببینید سیستم تولید کننده ها به این صورت هست که میان و نیازهای مشتری هارو آنالیز میکنن, مثلا یک برند بلندگوساز درجه یک مثل Klipsch میان و پکیج های مورد تایید 7.1.4 بسیار خوبی را برای مشتری های که دانش و فضای کافی برای ستاپ سینمایی دارند را آماده می کنند, مثل پکیج زیر:
بسیار هم عالی (توصیه می کنم به جای ساب کلیپش از SVS استفاده کنید) اما مشتری میگه من فضای کافی برای ستاپ 7.1.4 ندارم, و یک ستاپ 5.1.2 میخوام, کمپانی به شما توصیه میکنه همین پکیج با دو کانال سقفی و دو کانال ساراند و یک ساب ووفر بردارید, تا اینجا هم مورد تایید و بسیار عالی.
این بار مشتری میگه نه من امکان نصب بلندگوهای سقفی را ندارم, کمپانی میگه هیچ مشکلی نیست ما به شما بلندگوهای انعکاسی مجزا را توصیه می کنیم که امکان قرار گرفتن بروی بلنگوهای اصلی و ساراند را دارند و با پرتاپ صدا به سمت سقف و بازگشت صوت! شما صدای مشابه کانال های حقیقی سقفی را خواهید شنید, این امکان هم هست که برای ستاپ های 7.1.4 از چهار عدد و برای ستاپ های 5.1.2 از دو عدد از این بلندگوهای جادویی استفاده کنید. تصویر زیر:
باز هم مشتری از تولید کننده می خواد که بهش سیستم ارزان قیمت تر و جم و جور تری را پیشنهاد بده, باز هم مشکلی نیست و تولید کننده پکیج های سینمایی را پیشنهاد می کند که با قرار دادن یک میکرو بلندگو روی یک مینی بلندگو برای شما صدای 5.1.2 را اجرا می کنند, چند وقت پیش هم صدای همچین پکیجی ساخت فوکال شنیدم!
در نهایت مشتری میگه نه من فضای آپارتمانی کوچیکی دارم و اصلا نمی تونم اینچنین ستاپ های داشته باشم, اینجاست که تجاری سازهای مثل سونی, الجی و... وارد بازی میشن, و اعلام میکنن که ما به فناوری در ساخت ساندبارها دست یافتیم که با قرار دادن دو عدد بلندگوی 2.5 اینچی روی قوطی ساندبارهامون صدای مشابه صدای دالبی ادموس و dts-X ایجاد می کنیم, جدیداً هم یکسری برند درست و حسابی هم راهشو یاد گرفتن و دارن از همین ساندبارها میسازن, به هر حال آدم مورن زیاد پیدا میشه و میخره.
احتمالا چند وقت دیگه بلندگوهای تخم مرغی با امکان پخش دالبی ادموس هم به بازار میاد!
ببینید دوستان صدای ساراند سقفی یک افکت لحظه ای ست که اگر Sweet Spot شنونده دقیق کالیبره نشده باشه, در بهترین ستاپ ها با چهار یا شش کانال سقفی حتی شنیده هم نمیشه, یکی از مشخصه های یک پیکربندی سقفی بد این هست که در دموها شما تصویر میبینید و میدونید که باید در این صحنه افکتی از کانال های سقفی بشنوید, اما در عمل هیچی نمی شنوید یا در بهترین حالت یک توهمی از صدای Immersive به شنونده تحویل داده میشه! شنونده ای که نمیدونه صدای دالبی ادموس حقیقی میتونه چه میزان شوک و فشار صوتی در لحظه وارد کنه, با این خیال که کانال های سقفی یک نوع صدای سه بعدی هستن و کامل کننده کانال های ساراند! در طول یک فیلم با صدای دالبی ادموس یا dts-X حواسش به کانال های سقفی هست که شاید صدای ازشون بشنوه, در حالی که فقط توهمی از صدای چند لایه و Immersive یا غوطه ور کننده را دارد.
کلام آخر این که, فرمت های جدید دالبی ادموس dts-X و Auro-3D این آخری که به تازگی وارد نمایش خانگی هم شده و من در سینمایی بسیار مدرنی تجربه کردم و در آینده ازش خواهم نوشت, همگی پیکربندی های بسیار سختی هستن که اگر درست انجام نشن همانطور که گفتم صرفاً یک توهمی از صدای چند لایه لذت بخش و در بسیار از صحنه ها شوک کننده به شنونده تحویل خواهند داد.
مطالب مرتبط:
Gradient یا شیب تخریبی رنگ درنمایشگرهای 8 بیتی مشکل طبیعی بحساب میامد, که با 10 بیتی شدن نمایشگرها این مشکل بسیار کم شد و به تدریج و با توانمند تر شدن پردازشگرهای تصویر حتی تا 24 بیتی شیب تخریبی رنگ فقط بروی تست های پترن و به چشم کالیبراتورهای حرفه ای دیده می شود. Gradient در بخش های از تصویر که کشش یک رنگ زیاد می شود, و نمایشگر نمی تواند عمق رنگ را حفظ کن به صورت نوارهای چند رنگی (رنگین کمان) ظاهر می شود که بهش "Color Banding" هم گفته می شود, در تصویر سمت چپ بالا به وضوح شیب تخریبی رنگ را به صورت نوارهای رنگین کمانی مشاهده می کنید, تقریباً همه این مشکل را در بسیاری از تصاویر دیدن, و اکثریت فکر می کنن این به نور و دوربین مربوط میشه, در صورتی که این نوارهای رنگی فقط به نمایشگر و همچنین سورس تصویر مربوط میشه و هیچ ربطی به بازتاب های نور و دوربین ندارد. یکی دیگه از مشکلاتی که Color Banding در تصاویر اینجاد می کند, سایه های اطراف یک سوژه نورانی در تصویر است, تصویر زیر یکی از نمونه های بسیار رایج شیب تریبی رنگ است که حتما دیده اید:
اون هاله های سفید اطراف "ماه" از انعکاس نور نیستن, این همان کشش رنگ است که در اثر ضعف نمایشگر در کنترل و نمایش رنگ های خالص و عمیق ایجاد می شود. مشکل Color Banding در تصاویر مختلف به شکل های گوناگونی خودشو نشان میده, که از رایج ترین آنها تصویر ابتدایی غروب خورشید و دومی "ماه کامل" است.
یکی از اشتباهات بسیار رایج در بین افراد آماتور در برخورد با Gradient بروی تست های پترن, این است که ضعف نمایشگر در کنترل و عدم کشش رنگ های سفید در زمینه های تیره را به اشتباه ضعف نمایشگر در نمایش عمیق رنگ سیاه میبینن, نمونه تصویر زیر:
نمایشگر سمت راست بیرون زدگی نور و عمق رنگ سیاه کمتری نسبت به سمت چپی ندارد, نمایشگر سمت راست Gradient یا "شیب تخریبی رنگ" داره که در تست پترن خودشون به صورت Color Banding نشان میده, نباید این تست پترن با ضعف در نمایش عمق رنگ سیاه اشتباه گرفت. یکی از نکاتی بسیار مهم در آموزش کالیبرسیون ISF تشخیص و استفاده درست از پترن های کالیبراسیون است. در اینجا باید برای چندهمین بار بگم که تست های پترن عکس نیستن که بشه از نت دانلود و بروی نمایشگر اجرا کرد, دیسک های کالیبراسیون و در نوع حرفه ای سیگنال ژنراتور, تصاویری هستن که به صورت 24 فریم نمایش داده میشن, اما چون تمامی فریم ها یک تصویر هستن, شما یک عکس میبینید, در صورتی که در هر ثانیه 24 عکس مشابه در حال نمایش است. در واقع تست های پترن کارکردی شبیه به تصاویر متحرک دارن, با این تفاوت که هیچ یک از المان های تصویر تغییر نمی کند و کالیبراتور می تواند بروی یک تصویر تمرکز کند و واکنش های مشابه با تصاویر متحرک را از نمایشگر ببیند. (پس عکس دانلود نکنید)
Color Banding فقط به نمایشگر هم مربوط نمیشه, سورس های تصویر هم می تواند تصاویر را با شیب تخریبی رنگ نمایش بدن, اکثر دیجیتال ویدئو پلیرهای ابتدایی به صورت 8 بیتی و کرومای 4:2:0 تصاویر را نمایش میدادن, با پیشرفته تر شدن ویدئو پلیرها تصاویر به صورت 10 بیتی و کرومای 4:2:2 اجرا میشدن, هوز هم بسیاری از ویدئوهای دیجیتال با عمق رنگ 10 بیتی 4:2:2 عرضه میشن, نسل های جدید بلوری پلیرهای پیشرفته تصاویر با عمق رنگ 12 بیتی و کرومای 4:4:4 اجرا می کنند.
اگر هنوز هم مشکل Gradient در تصاویر دارید, و از 10 بیتی بودن نمایشگر اطمینان دارید, مشکل به سورس تصویر مربوط میشه, اکثر پخش های برودکست زمینی و ماهواره ای برای کم کردن پهنای باند از عمق رنگ 8 بیتی استفاده می کنند, که توسط گیرنده ها به 10 بیت ارتقاء داده می شود, که باز هم باید با توجه به کیفیت کامپوننت ها این گونه از رسانه ها به 10 بیتی بودن حقیقی تصاویر شک کرد, تنها منبع مورد اعتماد در زمینه پخش ویدئوهای 10 بیتی با کرومای 4:2:2 حقیقی استریم های اینترنتی مثل Netflix و... هستند. که باز هم در مقایسه و تست های حرفه ای با دیسک های بلوری و UHD بلوری عقب هستن, مدیر سرویس پخش اینترنتی Amazon Prime در همین نمایشگاه اخیر CES اشاره کردن ما داریم بروی الگوریتم های کار می کنیم که در آینده ی که هنوز نمی توانم زمان دقیقش را اعلام کنم بتوانیم مخاطبین ویدئوفایل را هم به سمت خرید نسخه های غیر فیریکی فیلم ها جذب کنیم, که این صحب نشان میده هنوز راه هست تا سرویس های استریم ویدئو به کیفیت دیسک های بلوری استاندارد و 4K برسند.
یکی دیگه از دلایل ایجاد شیب تخریبی رنگ و Color Banding در تصاویر کابل های بی کیفیت HDMI است, برای تصاویر 4K با عمق رنگ 12 بیت و کرومای 4.4.4 نیاز به کابل های 18 گیگاهرتزی است و برای تصاویر 1080P با عمق رنگ 12 بیت باید کابلی با پهنای باند 10 گیگاهرتز داشت, و تنها راه برای این که از سرعت انتقال درج شده بروی کابل اطمینان پیدا کرد, خرید برند های معتبر و شناخته شده در زمینه ساخت کابل HDMI است, در غیر این صورت هیچ راهی برای تشخصی سرعت انتقال یک کابل در شرایط خارج از آزمایشگاه نیست.
خوش باشید
مطالب مرتبط:
مانیتور آدیو Bronze 6 من نمی تونم از صدای این بلندگو مطلبی فنی بنویسم, چرا که صدای این بلندگو هیچ کدوم از شاخص های مثبت و منفی که برای نوشتن یک نقد درست را باید داشته باشد را نداشت. مانیتور آدیو موفق شده یکی از بدترین, بی کیفیت ترین و زشت ترین صداهای که تا به امروز شنیدم تولید کند! و این از نظر من یک شاهکار مهندسی بحساب میاد, چطور میشه یک برند بلندگو ساز بتونه چنین صدای بدی رو تولید کنه! اگر از صدای "تویتر" و ووفرهای این بلندگو بگذریم, نمیشه از صدای ووکال و شکل اجراش در این بلندگو گذشت! مگه میشه صدای خواننده تا این حد تاریک, گرفته و از داخل کابینت بلندگو شنیده بشه! چقدر تویتر این بلندگو ضعیف و بی کیفیت هست که صدای ووکال باید از میدرنج باس پخش بشه و به همین دلیل شنونده صدای ووکال از داخل کابینت بلندگو بشنوه, پرتاب صدای این بلندگو به 1 متر هم نمیرسه, یک هجم وحشت ناکی از دیستروشن و صداهای هارش از داخل کابینت این بلندگو پخش میشه, انگار که تمام درایورها داخل کابینت هستن و درایورهای اصلی همگی پسیو هستن, مهم ترین و حساس ترین درایور بلندگو تیوترها هستن, چیزی که در مانیتور آدیو یک "بیزر" بی کیفیت با صدای زشت است! من نمی دونم این برند در تولیدات دیگه چه کیفیت و صدای اجرا میکنه! اما چیزی که از مدل Bronze 6 شنیدم بدترین و عجیب ترین صدای بود که از یک بلندگوی ارزون قیمت شنیده بودم... این حجم از صدای کابینت بی کیفیت و هارش بودن صدا عجیب بود! واقعاً چطور میشه به چنین صدای رسید که ادبیات های فای من نتونه صدارو توصیف کنه! در واقع من با شنیدن مانیتور آدیو وارد ناشناخته های جدیدی در دنیایی های فای شدم که زبانم از توصیف این اندازه از زشتی صدا قاصر است.
شک ندارم مدیران مانیتور آدیو یک روز صبح در جلسه ی تصمیم گرفتن بلندگوی بسازن که زشت ترین, هارش ترین و احمقانه ترین صدارو داشته باشه, و به واقع با ساخت Bronze 6 موفق شدن یک ابر رفرنس در بدترین بازسازی صدای هر سورسی بسازند.
اگر صرفاً بحث سرگرمی و کیفیت A/V فیلم در نظر بگیرید, من از "مومیایی" در بهترین شرایط صدا و تصویر ممکن خوشم اومد. و حالا بریم ببینیم فیلم در نسخه ی خانگی 4K چی برای گفتن دارد:
کامپوننت های تست:
نمایشگر ال جی OLED سری سیگنیچر
پری آمپلی فایر یاماها CX-A5100
پاور آمپلی فایر یاماها MX-A5000
بلوری پلیر OPPO UDP 203
بلندگوهای اصلی و مرکز فوکال الکترا
بلندگوهای ساراند فوکال سری 800
بلندگوهای سقفی فوکال
ساب ووفر SVS PB13-Ultra
کابل های بلندگو AudioQuest
کابل های AudioQuest HDMI سریPearl
تصویر:
نسخه ی بلوری 4K فیلم با کیفیت 2K DI شده و به 4K ارتقاء داده شده است. در مومیایی با یک تصویر گرینی طرف هستیم, که بسته به حال و هوای فیلم سایز و میزان گرین کم و زیاد می شود, در سکانس های که "سوفیا بوتلا" را در نقش "پرنسس آمنه" میبینیم, میزان گرین زیاد و دونه درشت می شود, (شاید تنها بخش جذاب در این فیلم انتخاب شخصیت پرنسس آمنه بود!)
در نسخه 4K HDR گرین بیشتر و با وضوح بیشتری دیده می شود, مخصوصاً در سکانس های تاریک به لطف گستره داینامیک بالا گرین ها دونه درشت تر و جدا از بافت تصویر دیده می شوند اما با این حال اصلا از وضوح و لذت های ویدئوفایلی تصویر کم نمی کند و همچنان می شود از شاخص های مثبت تصویر لذت برد.
از شاخص های جذاب در نسخه 4K فیلم کنتراست و عمق رنگ هاست, در سکانس های صحرا رنگ های گرم, بسیار جذاب و میشه گفت خیره کننده می بینیم, با وجود قالب رنگ های گرم اما چیزی از جذابیت رنگ های سرد کم نشده است که این از مهارت های یک Colorist حرفه ای ست.
مومیایی 2017 در نسخه ی بلوری استاندارد, شاخص های مثبت تصویر 4K را تا حدودی شامل می شود, فقط تنها نکته منفی در نسخه ی بلوری استاندارد فیلم کم بودن کنتراست و جزئیات تصویر در سکانس های تاریک است! دلیل این ضعف این هست که فیلم به صورت HDR 10 تنظیم شده است, وقتی نسخه ی استاندارد از سورس Native HDR استخراج می شود, مشکل بهم خوردن دامنه دینامیکی پیش میاد, و این ضعف در سکانس های تاریک با کم شدن کنتراست و عمق رنگ سیاه دیده می شود.
صدا:
مومیایی 2017 در هر دو فرمت بلوری استاندارد و 4K شامل Dolby Atmos 7.1.4 می شود.
مهم ترین شاخص مثبت در صدای این فیلم وضوح بسیار بالا و باس سنگین و کنترل شده است, تمرکز اصلی فیلم در کانال های اصلی و مرکز و LFE است, و فقط در لحطاتی خاص صدای ساراند تاثیرگذاری از فیلم می شنویم! کانال های سقفی فقط در چند سکانس و لحظاتی خاص از فیلم وارد مدار می شوند, اما بسیار با دینامیک و تاثیرگذار هستند, حرکت شن ها و خورد شدن اجسام در سکانسی که پرنسس آمنه وارد شهر میشه عالی کار شده. در سکانس جنگی ابتدایی فیلم نیز باس عمیق و بسیار دقیقی می شنویم, افکت های دیجیتالی که برای سکانس های تاریک فیلم تنظیم شدن به ویژه در پیکربندی 7.1.4 کاملا در تاثیرگذار بودن صدا و ایجاد شوک های لحظه ای عالی هستن, گفتم خیلی فیلم در کانال های ساراند مورد تایید و علاقه من نیست, اما دقیق و با فکر کار شده است. در کل مومیایی 2017 صدای رفرنس و تستی نداره, اما اگر در پیکیربندی دالبی ادموس شنیده بشه کار ضعیفی بحساب نمیاد.
یک نکته خارج از بحث باید بگم, دوست داشتم ببینم در امارات سکانسی که "تام کروز" به دختر باستان شناس میگه اینجا منطقه ی در "خلیج فارس" هست و امکان نداره این مومیایی از مصر به اینجا آورده شده باشه... در سینماهای دبی به چه اسمی زیر نویس عربی شده است! آیا اصلا این بخش زیر نویس کردن؟ می دونید که در کشور امارات بکار بردن نام خلیج فارس ممنوع است, به هر حال این یکی از چیزهای بود که خیلی دلم می خواست بدونم.
کیفیت تصویر 4K
کیفیت تصویر 1080
کیفیت صدا
4DX ورژن تکامل یافته و امروزی سالن های 4D یا همان چهار بعدی قدیم است, در واقع با اضافه کردن افکت های محیطی مثل , باد, دود, حباب, آب, بو, فشارهای فیزیکی و... تاثیرات محیطی فیلم را بروی بیننده افزایش دادن, چیزی شبیه به سالن های 4D را ما سالهاست از زمان عرضه ی فیلم های بلوری با عنوان D-BOX در خانه داریم, برای آشنایی با این سیستم مطلب بسیار خوبی که مهندس تقوی عزیز نوشتن مطالعه کنید, اما واقعاً این نوع فیلم دیدن و سالن های 4DX مناسب علاقمندان صدا و تصویر سینمایی است؟
من 2 باز تجربه ی تست و تماشای فیلم در سالن های 4DX دارم, بار اول در آلمان و به صورت دموی سی دقیقه ای بود, و آخری دیروز در مجوعه ی VOX سینمای شهر دبی, من برای تماشای فیلم های "Star Wars: The Last Jedi" و "Jumanji 2" به دبی آمدم, متاسفانه قسمت دوم جومانجی در IMAX نمایش داده نمیشد! و فقط در سالن های استاندارد, MAX و 4DX نمایش داده میشد! از نجربه ی "جنگ ستارگان" در IMAX که بگذریم (فوق العاده بودن) میرسیم به جومانجی 2 که بی دلیل تصمیم گرفتم فیلم در 4DX ببینم! اولین شوکی که بهم در 4DX داده شد, قیمت بلیت 137 درهمی بود! که از نظر من واقعاً احمقانه گرونه.
سالن های 4DX ابعاد خیلی بزرگی ندارن, و حتی کمی هم از استاندارد سالن های عادی کوچکتر هستن, اما با این که سالن ها خیلی بزرگ نیستن پرده نمایش خمیده و سایز کاملا استانداردی دارد, تقریباً هم سایز سالن های MAX و کمی کوچکتر از سالن های THX است. سالن MAX با IMAX فرق می کند, مطلب مربوط به سالن های MAX مطالعه کنید.
سیستم صدا دالبی 7.1 غیر فشرده ست, و هر سالن مجهز به دو دسنگاه ساب ووفر استاندارد پشت پرده نمایش است, بنظرم باید در این سالن ها مثل سالن های MAX ساب ووفرهای روی سقف و همچنین صدای دالبی ادموس و پیکربندی سقفی را هم داشته باشیم. با این که اصلا در سالن های 4DX ضعف فرکانس های پایین احساس نمیشه, اما به دلیل تکان های شدید صندلی ها کمی از تاثیر افکت های فرکانس پایین کم می شود, که به راحتی میشه با ساب ووفرهای روی سقف فشار صوتی لازم را به بیننده ها وارد کرد. صدای پرده میتونه خیلی بهتر و کانالیزه تر شنیده بشه, که باز شاید به دلیل تکان های صندلی نمیشه روی صدای پرده تمرکز کرد, صدای ساراندها در استاندارد سالن های درست و حسابی است. جالب این که روش چیدمان ساراندها شبیه به استاندارد THX است! اما آن کجا و این کجا. باز هم تاکید می کنم اصلا ضعفی در صدا نبود, شاید مرجع ذهنی من IMAX , MAX و THX است.
تصویر سیستم DLP 2K است, تصویر شارپ , درخشان و با کنتراست و عمق رنگ ایده آل پرده های استاندارد جهانی است.
اما آیا واقعاً من از دیدن قسمت دوم جومانجی در سالن 4DX لذت بردم! اولین و عذاب آور ترین چیزی که از تجربه ی 4DX دارم, اون Roll های پشت صندلی بود...! که درست مثل صندلی های ماساژور آدم شکنجه میداد, در سکانس های برخورد هم پشتی سر صندلی ضربه میزد به سرم! انگار یکی از پشت میزنه تو سر آدم. نورهای جلوی صندلی واقعاً مزخرف و کور کننده فلاش میزد, یک لحظه همه جارو سفید میدیدم! بخارهای که از جلوی صحنه آزاد میشد برای لحظاتی کاملا بخش های از پرده را ماسکه می کرد و در حساس ترین صحنه ها نمیشد پرده را دید! اسپری آب اونم با اون شدت و حجم واقعاً اذیت می کرد, و مسخره تر این که میشد حدث زد الان آب اسپری میکنن, اینقدر هم فاصله ی بیننده با پنل های که اسپری آب و فلش ها روش کار گذاشته شده بودن زیاد بود که نمیشد دستتو بگیری جلوش, اگر میومدی جلو امکان داشت با یه حرکت صندلی شوت بشی رو صندلی جلویی :)
شاید جذاب ترین تجربه ی دیدن جومانجی در سالن 4DX بوی تازه خزه و جنگل بود که خیلی قوی و مشهود در سالن آزاد میشد و با صداگذاری بسیار خوبی که فیلم داشت واقعاً حس جالب و متفاوتی را به من منتقل می کرد, عالی بود.
کلام آخر این که آیا شکنجه... ببخشید تجربه ی دیدن فیلم در سینمای 4DX دوست داشتم و به شما هم توصیه می کنم, به عنوان یک علاقمند به صدا و تصویر سینمایی که تجربه های از سالن های مختلف دارم...خیر توصیه نمی کنم برای سالن 4DX هزینه کنید. و مثل همیشه شمارو به تجربه ی سالن های IMAX دعوت می کنم. در ادامه مطلب 2 ویدئوی کوتاه به زبان فارسی از تبلیغ سالن های 4DX ببینید
خوش باشید
اکثر برندهای شناخته شده در ساخت آمپلی فایر های A/V برای کریسمس 2017 بسته ی بروزرسانی "دالبی ویژن" برای تولیدات 2016 به بعد خود عرضه کردند, این بروزرسانی برای آمپلی فایرهای کلاس متوسط به بالا که به صورت پیش فرض مجهز به سیستم HDR هستند قابل اجراست. اما نکاتی را باید برای این بروزرسانی در نظر داشته باشید, که در این مطلب به آنها اشاره خواهم کرد:
اولین نکته این هست که برای تمام Upgrade ها از فلش مموری استفاده کنید و نه از اینترنت خود آمپلی فایر, فقط برای Update ها از طریق وای فای آمپلی فایر اقدام کنید, در واقع Update کردن به نوعی اشکالات نرم افزار و سخت افزار را برطرف می کند در حالی که در Upgrade کردن یک نسخه جدید از نرم افزار را ارائه می شود که ممکن است امکانات بیشتری نسبت به نرم افزار نسخه قدیمی تر داشته باشد. درست مثل اضافه شدن دالبی ویژن به آمپلی فایرهای که به صورت پیش فرض مجهز به HDR بودند.
حتما فایل بروزرسانی را از سایت رسمی تولید کننده دریافت کنید, و به هیچ عنوان به فایل های که در انجمن های خارجی گذاشته می شود اعتماد نکنید, در سالهای گذشته بسیار گزارش های از مشکل دار بودن این گونه فایل ها و خرابی کامپوننت های صدا و تصویر داشتیم, سال 2015 در انجمن avsforum یک بسته ی بروزرسانی برای آمپلی فایرهای دنن قرار گرفت که حاوی بد افزار بود و باعث مرگ آمپلی فایرهای رده بالای دنن میشد! در این فایل ورژن های قدیمی و جدید به صورت ترکیبی قرار گرفته بود, در بسته های بروزرسانی چندین فایل قرار دارد که هر کدام بخشی از فرایند فعال سازی امکانات جدید در کامپوننت هستند, در آن بسته مخرب آمده بودن در ابتدا فایل های جدید و در ادامه ورژن های قدیمی را قرار داده بودن, که باعث میشد آمپلی فایر در 40 درصد از پیشرفت خاموش شود, که به این حالت مرگ دستگاه گفته می شود, برای راه اندازی مجدد لازم هست دستگاه از طریق کابل فلت به نرم افزار مخصوص متصل شود و کل نرم افزار دستگاه از ابتدا نصب شود, همان فرایند ابتدایی که در کارخانه انجام می شود، به دلیل نبود نمایندگی های اصلی و مجهز در ایران! این اتفاق غیر قابل جبران است. متاسفانه هیچ کدام از برندهای موجود در ایران مثل ,یاماها, دنن, اونکیو, پایونیر, هارمن, مارانتز... نماینده رسمی و مجهزی ندارن و صرفاً تعمییرگاه هستن که در صورت خرابی در بخش پاور دستگاه یا بخش های مکانیکی امکان تعویض قطعات ساده ی مثل خازن, مقاومت, تسمه... دارن! اگر دقت کرده باشید بروی کارتن بسیاری از برندهای معروف که در داخل فروخته می شود, نوشته بخش تصویر شامل گارانتی نمی باشد! چرا که تعمییرکاران این محصولات به قطعات مهم دسترسی ندارند و اگر به دلایل مختلف برد اصلی آمپلی فایر یا پلیر دچار اشکال شود, باید برد اصلی از دبی به ایران وارد شود, که هزینه های زیاد و زمان بر هست, به همین دلیل در داخل مهم ترین و آسیب پذیرترین بخش از این گونه تجهیزات صدا و تصویر هیچ گونه گارانتی ندارد. (این مشکل هیچ ربطی به تعمییرکاران ندارد و به وارد کننده های این محصولات مربوط میشه که باید تجهیزات و قطعات مهم را وارد ایران کنند, نه صرفاً وارد کردن خود محصول و فروش آن)
برای Upgrade کردن آمپلی فایرهای که ورژن جدید دالبی ویژن را دریافت می کنن, باید از فلش مموری که به صورت FAT فرمت شده باشد استفاده کنید و هیچ فایل دیگری هم بروی آن نباشد, پس از دانلود باید بسته ی دریافتی را از حالت فشره خارج کنید و فقط فایل های داخل بسته را بروی فلش مموری کپی کنید. قبل از انجام مراحل بروزرسانی حتما اینترنت آمپلی فایر را خاموش کنید, و از کیفیت برق دستگاه اطمینان حاصل کنید, اگر در مراحل بروزرسانی دستگاه خاموش شود یا شوک شدیدی به آن وارد شود, دستگاه خواهد مرد! اگر آمپلی فایر به نمایشگر وصل هست, در زمان بروزرسانی نمایشگر را خاموش نکنید, این کار باعث شوک به مدار تصویر و امکان اختلال در روند بروزرسانی را دارد, مراحل بروزرسانی می تواند از 30 دقیقه تا 1 ساعت طول بکشد, اگر بعد از کامل شدن نصب نسخه ی جدید, آمپلی فایر بروی همان 100% ماند, اصلا جای نگرانی نیست, این مدت میتونه 10 تا 20 دقیقه هم طول بکشد, این زمانی است که آمپلی فایر دارد امکان جدید را بروی چیپ ست مربوطه اجرایی می کند. پس از کامل شدن بروزرسانی آمپلی فایر خاموش می شود, پس از آن می توانید دستگاه را روش کنید و از امکانتات جدید لذت ببرید.
شاید کمی مراحل بروزرسانی در کامپوننت های صدا و تصویر بنظر پیچیده و با ریسک بالا باشد, اما اگر با دقت انجام بشه, بسیار ساده و بدون خطر برای دستگاه خواهد بود.
خوش باشید
یک کاربر آماتور برای بهینه کردن تصویر نمایشگرهای رایج و میانه قیمت, برای تماشای برنامه های تلویزیونی و فیلم های مورد علاقه اش می تواند از تنظیمات اولیه تصویر با کمک از دوستان و اینترنت و همچنین سلیقه ی دیداری که در افراد مختلف با توجه به رنگ چشم, تجربه های دیداری و دانش آن ها در زمینه تصویر می تواند متفاوت باشد کمک بگیرد. این اصلا بد نیست کاربری صرفاً برای لذت بردن از یک نمایشگر استاندارد از تنظیمات افراطی در رنگ, نور, کنتراست و... استفاده کند و از تصویر نهایی لذت ببرند. برای کاربران کمی حساس تر و دقیق تر نیز اکثر کمپانی ها تنظیمات و پترن های ابتدایی برای کالیبراسیون های بسیار ابتدایی در نظر گرفتن, که با کمی وقت و حوصله می شود با کمک همین پترن های ابتدایی به تصویری قابل قبول تر نزدیک شد. (برای تنظیمات اولیه این مطلب مطالعه کنید)
اما بحث کالیبراسیون تصویر یک پروسه بسیار دقیق, حساس و پیچیده است, که برای انجام حرفه ای کالییبراسیون باید آموزش های تخصصی و پیجیده رنگ شناسی, کار با سیگنال ژنراتور و... که در مطالب مختلف بحشون اشاره کردم دیده باشید. کالیبراسیون هم می تواند حرفه ای خانگی و حرفه ای سینمایی باشد, در بخش کاربر حرفه ای خانگی که در این سایت مطالب متعددی در این زمینه نوشته شده است, می توان با کمک گرفتن از دیسک های کالیبراسیون و کامپوننت های مورد تایید یک نمایشگر یا ویدئو پروژکتور پیشرفته را در لول بسیار عالی کالیبره کرد. اگر خیلی سخت گیرانه به موضوع کالیبراسیون نگاه نکنم, میشه با دیسک های کالیبراسیون, یک سورس تصویر کلاس بالا و کابل تصویر مورد تایید نتیجه ی بسیار رضایت بخش و دقیقی از فرایند کالیبراسیون یک نمایشگر خانگی یا ویدئو پروژکتور گرفت.
اما اگر یک ویدئوفایل حرفه ای و با تجربه هستید که تجهیزات های اند و شرایط دیداری ایده آل دارید, باید از کالیبراتورهای حرفه ای و تجهیزات کالیبراسیون حرفه ای استفاده کنید, تجهیزات مثل Colorimeter یا رنگ سنج, سینگال ژنراتور که پترن های فوق العاده دقیق با میزان خطای صفر تولید می کند, (استفاده از دیسک های کالیبراسیون به دلیل این که توسط یک ویدئو پلیر اجرا می شوند و هر پلیری خطاهای در اجرا دارد, نمی تواند به عنوان یک رفرنس بسیار دقیق مورد اعتماد کالیبراتور قرار گیرد,) و همچنین استفاده از نرم افزار های تخصصی برای نمایش طیف های رنگ, گاما, نور و... در مراحل کالیبراسیون از تجهیزات گران قیمت و بسیار مهم در بحث کالیبراسیون حرفه ای تصویر است, و از تمام این تجهیزات مهم تر خود کالیبراتور است که نتیجه ی نهایی را در کالیبراسیون یک نمایشگر رغم می زند, نمایشگری که باید نزدیک به آنچه فیلم در مراحل DI و توسط Colorist نهایی کار بروی فیلم انجام شده است را بازسازی کند. بی شک یکی از مهم ترین عوامل صحت و درستی تصویر یک نمایشگر دانش و تجربه ی کالیبراتور آن نمایشگر است و نه صرفاً برند آن نمایشگر مهر تاییدی بر کیفیت نهایی تصویر باشد.
کلام آخر: اگر یک کاربر عام و صفر هستید از تنظیمات تصویر با سلیقه ی دیداری شخصی استفاده کنید, اما اگر علاقمند به تجهیزات سینمای خانگی و یک ویدئوفایل هستید, بی شک و بی شک باید کالیبراسیون پیشرفته یاد بگیرید و با استفاده از دیسک های کالیبراسیون و سورس و کابل تصویر مورد تایید نمایشگر از هر نوع و برندی که هست بدون دخالت دادن سلیقه ی دیداری و تنها برای رسیدن به سورس تصویر کالیبره کنید.
مطالب مرتبط: