Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

بررسی dts Neural:X

DTS Neural:X

کمپانی Dedicated To Sound یا Digital Theater Systems به اختصار dts پردازش مجازی جدیدی با همکاری کمپانی های YAMAHA, DENON, ONKYO, Marantz گسترش داده, با عنوان dts Neural:X که همانطور که از اسم این سیستم جدید مشخص هست, سیستم صدای dts-X به صورت مجازی و محرک ایجاد می کند. یا dts-X عصبی, خیلی نمیشه در فارسی براش معادل پیدا کرد! این سیستم برای اولین بار با بروزرسانی آمپلی فایرهای 2015 دنن و مارانتز اجرا شد, و سپس از سال 2016 کمپانی اونکیو و یاماها هم این پردازش به آمپلی فایرهاشون اضافه کردند. در پردازش صدای Neural:X تمامی فرمت های  فشرده شده و غیر فشرده dts بدون محدودیت کانال های صدا از 2.1 , 5.1 و 7.1 به صورت 5.1.2 و 7.1.4 اجرا می شود. پس فرقی نمی کند یک فیلم دی وی دی با فرمت فشرده شده 5.1 dts اجرا می کنید یا یک فیلم بلوری با فرمت غیر فشرده 5.1 یا 7.1 کانال آمپلی فایر های مجهز به پردازشگر Neural:X صدارو به صورت 5.1.2 در آمپلی فایر های میان رده و 7.1.4 در آمپلی فایرهای پرچم دار اجرا می کنند.

کمپانی dts در سال 2011 نیز یک پردازش صدای مجازی با عنوان dts Neo:X بروی آمپلی فایرهای پرچم دار یاماها و دنن اجرا کرد, که در اون سیستم هم فرمت هایای dts و LPCM به صورت مجازی تا 11.1 کانال اجرا می شدن. که با ورود سیستم جدید dts-X و اضافه شدن کانال های سقفی dts Neo:X جاشو به dts Neural:X داد.


تبلیغات: مجموعه آکوستیک عرضه کننده محصولات صدا و تصویر های فای و های اند در ایران...


کمپانی DOLBY هم سیستم مشابه ی به نام  Dolby Surround عرضه کرده است. که هیچ ربطی به فرمت قدیمی دالبی ساراند پرولاجیک ندارد. در فرمت جدید درست مثل dts Neo:X صدای استریو یا چند کاناله دالبی فشرده و غیر فشرده به صورت 7.1 تا 9.1 به صورت مجازی پردازش و اجرا می شود. این فرمت ربطی به دالبی ادموس یا شبیه سازی دالبی ادموس ندارد. در واقع دالبی این سیستم جایگزین سیستم های پرولاجیک کرده است. (بروی تمامی آمپلی فایرهای مجهز به پردازشگر DTS Neural:X در دسترس است)

برای تست و درک بهتر صدای مجازی dts Neural:X از نسخه ی بلوری فیلم های مثل "The Fate of the Furious" که هم شامل فرمت dts-X با کانال های حقیقی سقفی و هم DTS-HD Master Audio 7.1 هست استفاده کنید. ابتدا ترک صوتی بروی dts-X قرار بدید و آمپلی فایر بروی dts-X و صدای 7.1.4 حقیقی تجربه کنید, سکانسی که اتوموبیل ها از پارکینگ طبقاتی به پایین پرتاب میشن عالیه, و سپس همین سکانس بروی dts-HD 7.1 قرار بدید و آمپلی فایر بروی سیستم dts Neural:X تنظیم کنید و این بار کانال های سقفی به صورت مجازی تجربه کنید. بنظر من سیستم Neural:X کارشو بسیار درخشان انجام میده, به شکل بسیار هوشمندانه ای فرکانس های صوتی پردازش میکنه و صداهای مربوط به کانال های سقفی تحویل شنونده میده! در نسخه ی بلوری UHD فیلم Kong: Skull Island هم تراک صوتی دالبی ادموس داریم و هم dts HD 7.1 در این کار صدای دالبی ادموس و فعال بودن کانال های سقفی درخشانه, اما وقتی سویچ می کنیم روی dts HD 7.1 و پردازش مجازی Neural:X فعال می کنیم, صدا در کانال های سقفی هنوز هم نسبتاً دقیق و کانالیزه هستن! نه به دقت و قدرت دالبی ادموس حقیقی اما به عنوان یک پردازش مجازی بسیار جذاب و قابل قبول و هوشمندانه اجرا می شود.

توصیه می کنم اگر سیستم سینمایی شما مجهز به پیکربندی بلندگوهای سقفی و آمپلی فایر دالبی ادموس و dts-X هست, حتما برای اجرای فرمت های صوتی dts  فشرده 5.1 و 6.1 و غیر فشرده 5.1 و 7.1 از سیستم dts Neural:X استفاده کنید.

نظرات   

 
+2 #121 فرامرز در تاریخ: جمعه 07 مهر 1396 ، ساعت 02:07 ق ظ
نقل قول از مهرداد:
نقل قول از صادق:
پایونیر تولید بلوری پلیرهای LX88 و LX58 متوقف کرد. به گفته ی مدیر بخش تحقیقاتی این شرکت خط تولید این دو مدل به تولید 4K بلوری پلیرهای این کمپانی اختصاص خواهد یافت.

همچنبن به زودی پایونیر تولید دی وی دی پلیرهارو هم متوقف خواهد کرد.


من الان سایت اروپای پایونیر چک کردم دیدم این دو مدل های اند از روی سایت برداشتن و فقط چند مدل تجاری ارزون مثل مدل بسیار بد 180 و 300 موجود دارن.


بلوری مدل ۱۸۰ پایونیر حتی بدرد پخش فایل های دانلودی هم نمیخوره. یک هفته داشتم بعد فروختم یه مدل 450 خریدم. فرق کیفیت تصویر و صدا حیرت آوره در ۴۵۰

۱۸۰ برای دیدن سریال پیشنهاد میکنم.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+1 #122 حسن در تاریخ: جمعه 07 مهر 1396 ، ساعت 04:07 ق ظ
نقل قول از فرامرز:
نقل قول از مهرداد:
نقل قول از صادق:
پایونیر تولید بلوری پلیرهای LX88 و LX58 متوقف کرد. به گفته ی مدیر بخش تحقیقاتی این شرکت خط تولید این دو مدل به تولید 4K بلوری پلیرهای این کمپانی اختصاص خواهد یافت.

همچنبن به زودی پایونیر تولید دی وی دی پلیرهارو هم متوقف خواهد کرد.


من الان سایت اروپای پایونیر چک کردم دیدم این دو مدل های اند از روی سایت برداشتن و فقط چند مدل تجاری ارزون مثل مدل بسیار بد 180 و 300 موجود دارن.


بلوری مدل ۱۸۰ پایونیر حتی بدرد پخش فایل های دانلودی هم نمیخوره. یک هفته داشتم بعد فروختم یه مدل 450 خریدم. فرق کیفیت تصویر و صدا حیرت آوره در ۴۵۰

۱۸۰ برای دیدن سریال پیشنهاد میکنم.


آقای فرامرز ببخشید بلوری پایونیر ۴۵۰ از کجا خریدین؟
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+1 #123 فرامرز در تاریخ: جمعه 07 مهر 1396 ، ساعت 05:07 ق ظ
نقل قول از حسن:
نقل قول از فرامرز:
نقل قول از مهرداد:
نقل قول از صادق:
پایونیر تولید بلوری پلیرهای LX88 و LX58 متوقف کرد. به گفته ی مدیر بخش تحقیقاتی این شرکت خط تولید این دو مدل به تولید 4K بلوری پلیرهای این کمپانی اختصاص خواهد یافت.

همچنبن به زودی پایونیر تولید دی وی دی پلیرهارو هم متوقف خواهد کرد.


من الان سایت اروپای پایونیر چک کردم دیدم این دو مدل های اند از روی سایت برداشتن و فقط چند مدل تجاری ارزون مثل مدل بسیار بد 180 و 300 موجود دارن.


بلوری مدل ۱۸۰ پایونیر حتی بدرد پخش فایل های دانلودی هم نمیخوره. یک هفته داشتم بعد فروختم یه مدل 450 خریدم. فرق کیفیت تصویر و صدا حیرت آوره در ۴۵۰

۱۸۰ برای دیدن سریال پیشنهاد میکنم.


آقای فرامرز ببخشید بلوری پایونیر ۴۵۰ از کجا خریدین؟


حسن جان از آقا داوود خریدم. یه روز بهم زنگ زد گفت فیلم های که سفارش دادی رسیده. من سوال کردم میشه یه پایونیر ۴۵۰ از آمازون بخرم؟ گفت آکبند دارم. خلاصه با فیلم ها یه دستگاهم یه ۴۵۰ فرستاد.دستگاه عالیه.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+3 #124 رضا در تاریخ: جمعه 07 مهر 1396 ، ساعت 03:07 ب ظ
پایونیر ۱۸۰ دستگاه واقعا بدی هست. تنظیم تصویر این مدل اینقدر ابتدایی که اصلا نمیشه ازش استفاده کرد.
در صورتی که ۴۵۰ یا ال ایکس ۵۵ تنظیمات حرفه ای و دقیقی داره.

عملکرد کنترل ۱۸۰ نیز کند و ضعیف است.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+1 #125 علی در تاریخ: جمعه 07 مهر 1396 ، ساعت 11:07 ب ظ
اگر اشتباه نکنم پلیر پایونیر ۱۸۰ آقای وحیدو و خرسند دارن. بهتر بود یک نقد کوتاه در حد کامنت ازش می نوشتن :-)
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
+1 #126 حسین در تاریخ: شنبه 08 مهر 1396 ، ساعت 03:07 ق ظ
نقل قول از رضا:
پایونیر ۱۸۰ دستگاه واقعا بدی هست. تنظیم تصویر این مدل اینقدر ابتدایی که اصلا نمیشه ازش استفاده کرد.
در صورتی که ۴۵۰ یا ال ایکس ۵۵ تنظیمات حرفه ای و دقیقی داره.

عملکرد کنترل ۱۸۰ نیز کند و ضعیف است.

کلا کنترل های بلوری پلیر پایونیر کند کار می کنن.
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
0 #127 Reza-D در تاریخ: یکشنبه 09 مهر 1396 ، ساعت 01:07 ب ظ
نقل قول از بهرنگ:
نقل قول از Reza-D:
جناب برزین برای چینش اسپیکرهای 5.1 یا 7.1 کدوم رو پیشنهاد می دید؟ اینکه مقداری از فضای بیرون از اسپیکرها باز باشه مثلاً محیط اطاق 40 متر باشه و ما اسپیکرها رو در محدوده فرضاً 20 متری (یعنی بخشی از اطاق) بچینیم؟ یا اینکه باید در همون محیط 40 متری و فاصله حداقلی از دیوارها چیده بشن؟


اگر فضای پشت سر دارید حتما از پیکربندی 7.1 استفاده کنید.
در مواردی میشه با ساراند های دوقطبی و قدرت DSP آمپلی فایر های کلاس های اند این فضارو پر کرد, اما باز هم شما دو کانال صدارو نخواهید داشت.

ببخشید من سؤالم رو بد پرسیدم. منظورم این بود که در یک اطاق مثلا 40 متری بهتره که اسپیکر نزدیک به دیوارها باشن یا فضای محدودتری رو مثل 20 متر رو برای چینش اسپیکرها در نظر بگیریم؟ عرضم این بود که پاسخ این سوال رو برای هر دو حالت 5.1 و 7.1 بفرمائید
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
0 #128 امید در تاریخ: یکشنبه 09 مهر 1396 ، ساعت 04:07 ب ظ
امروز آقا داوود زحمت کشیدن و برای کالیبزاسیون پنل OLED ال جی من تشریف آوردن. بعد از نزدیک به ۲ ساعت نتیجه ی کار از نظر من عالی شد.
آقا داوود کالیبراسیون از جناب برزین یاد گرفتن و به قولی شاگرد استاد برزین هستن. کارشون خیلی حرفه ای و دقیق انجام دادن. توضیحات کامل هم دادن :-)

مرسی آقا داوود
نقل قول | گزارش به مدیر
 
 
0 #129 بهرنگ در تاریخ: یکشنبه 09 مهر 1396 ، ساعت 04:07 ب ظ
نقل قول از Reza-D:
نقل قول از بهرنگ:
نقل قول از Reza-D:
جناب برزین برای چینش اسپیکرهای 5.1 یا 7.1 کدوم رو پیشنهاد می دید؟ اینکه مقداری از فضای بیرون از اسپیکرها باز باشه مثلاً محیط اطاق 40 متر باشه و ما اسپیکرها رو در محدوده فرضاً 20 متری (یعنی بخشی از اطاق) بچینیم؟ یا اینکه باید در همون محیط 40 متری و فاصله حداقلی از دیوارها چیده بشن؟


اگر فضای پشت سر دارید حتما از پیکربندی 7.1 استفاده کنید.
در مواردی میشه با ساراند های دوقطبی و قدرت DSP آمپلی فایر های کلاس های اند این فضارو پر کرد, اما باز هم شما دو کانال صدارو نخواهید داشت.

ببخشید من سؤالم رو بد پرسیدم. منظورم این بود که در یک اطاق مثلا 40 متری بهتره که اسپیکر نزدیک به دیوارها باشن یا فضای محدودتری رو مثل 20 متر رو برای چینش اسپیکرها در نظر بگیریم؟ عرضم این بود که پاسخ این سوال رو برای هر دو حالت 5.1 و 7.1 بفرمائید


در ستاپ استریو و سینمایی بلندگوها باید حداقل 50 سانتیمتر از دیوار پشتی فاصله داشته باشن, به دلایل آکوستیکی که در اینجا نمیشه بهش پرداخت.

کانال مرکز هم به همین شکل باید با کانال های چپ و راست در یک خط قرار بگیرد.

برای ساراند ها هیچ محدودیتی نیست و میشه حتی روی دیوار هم نصب بشن.
نقل قول | گزارش به مدیر
 

ارسال نظر