Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
مانیتور آدیو Bronze 6 من نمی تونم از صدای این بلندگو مطلبی فنی بنویسم, چرا که صدای این بلندگو هیچ کدوم از شاخص های مثبت و منفی که برای نوشتن یک نقد درست را باید داشته باشد را نداشت. مانیتور آدیو موفق شده یکی از بدترین, بی کیفیت ترین و زشت ترین صداهای که تا به امروز شنیدم تولید کند! و این از نظر من یک شاهکار مهندسی بحساب میاد, چطور میشه یک برند بلندگو ساز بتونه چنین صدای بدی رو تولید کنه! اگر از صدای "تویتر" و ووفرهای این بلندگو بگذریم, نمیشه از صدای ووکال و شکل اجراش در این بلندگو گذشت! مگه میشه صدای خواننده تا این حد تاریک, گرفته و از داخل کابینت بلندگو شنیده بشه! چقدر تویتر این بلندگو ضعیف و بی کیفیت هست که صدای ووکال باید از میدرنج باس پخش بشه و به همین دلیل شنونده صدای ووکال از داخل کابینت بلندگو بشنوه, پرتاب صدای این بلندگو به 1 متر هم نمیرسه, یک هجم وحشت ناکی از دیستروشن و صداهای هارش از داخل کابینت این بلندگو پخش میشه, انگار که تمام درایورها داخل کابینت هستن و درایورهای اصلی همگی پسیو هستن, مهم ترین و حساس ترین درایور بلندگو تیوترها هستن, چیزی که در مانیتور آدیو یک "بیزر" بی کیفیت با صدای زشت است! من نمی دونم این برند در تولیدات دیگه چه کیفیت و صدای اجرا میکنه! اما چیزی که از مدل Bronze 6 شنیدم بدترین و عجیب ترین صدای بود که از یک بلندگوی ارزون قیمت شنیده بودم... این حجم از صدای کابینت بی کیفیت و هارش بودن صدا عجیب بود! واقعاً چطور میشه به چنین صدای رسید که ادبیات های فای من نتونه صدارو توصیف کنه! در واقع من با شنیدن مانیتور آدیو وارد ناشناخته های جدیدی در دنیایی های فای شدم که زبانم از توصیف این اندازه از زشتی صدا قاصر است.
شک ندارم مدیران مانیتور آدیو یک روز صبح در جلسه ی تصمیم گرفتن بلندگوی بسازن که زشت ترین, هارش ترین و احمقانه ترین صدارو داشته باشه, و به واقع با ساخت Bronze 6 موفق شدن یک ابر رفرنس در بدترین بازسازی صدای هر سورسی بسازند.
اگر صرفاً بحث سرگرمی و کیفیت A/V فیلم در نظر بگیرید, من از "مومیایی" در بهترین شرایط صدا و تصویر ممکن خوشم اومد. و حالا بریم ببینیم فیلم در نسخه ی خانگی 4K چی برای گفتن دارد:
کامپوننت های تست:
نمایشگر ال جی OLED سری سیگنیچر
پری آمپلی فایر یاماها CX-A5100
پاور آمپلی فایر یاماها MX-A5000
بلوری پلیر OPPO UDP 203
بلندگوهای اصلی و مرکز فوکال الکترا
بلندگوهای ساراند فوکال سری 800
بلندگوهای سقفی فوکال
ساب ووفر SVS PB13-Ultra
کابل های بلندگو AudioQuest
کابل های AudioQuest HDMI سریPearl
تصویر:
نسخه ی بلوری 4K فیلم با کیفیت 2K DI شده و به 4K ارتقاء داده شده است. در مومیایی با یک تصویر گرینی طرف هستیم, که بسته به حال و هوای فیلم سایز و میزان گرین کم و زیاد می شود, در سکانس های که "سوفیا بوتلا" را در نقش "پرنسس آمنه" میبینیم, میزان گرین زیاد و دونه درشت می شود, (شاید تنها بخش جذاب در این فیلم انتخاب شخصیت پرنسس آمنه بود!)
در نسخه 4K HDR گرین بیشتر و با وضوح بیشتری دیده می شود, مخصوصاً در سکانس های تاریک به لطف گستره داینامیک بالا گرین ها دونه درشت تر و جدا از بافت تصویر دیده می شوند اما با این حال اصلا از وضوح و لذت های ویدئوفایلی تصویر کم نمی کند و همچنان می شود از شاخص های مثبت تصویر لذت برد.
از شاخص های جذاب در نسخه 4K فیلم کنتراست و عمق رنگ هاست, در سکانس های صحرا رنگ های گرم, بسیار جذاب و میشه گفت خیره کننده می بینیم, با وجود قالب رنگ های گرم اما چیزی از جذابیت رنگ های سرد کم نشده است که این از مهارت های یک Colorist حرفه ای ست.
مومیایی 2017 در نسخه ی بلوری استاندارد, شاخص های مثبت تصویر 4K را تا حدودی شامل می شود, فقط تنها نکته منفی در نسخه ی بلوری استاندارد فیلم کم بودن کنتراست و جزئیات تصویر در سکانس های تاریک است! دلیل این ضعف این هست که فیلم به صورت HDR 10 تنظیم شده است, وقتی نسخه ی استاندارد از سورس Native HDR استخراج می شود, مشکل بهم خوردن دامنه دینامیکی پیش میاد, و این ضعف در سکانس های تاریک با کم شدن کنتراست و عمق رنگ سیاه دیده می شود.
صدا:
مومیایی 2017 در هر دو فرمت بلوری استاندارد و 4K شامل Dolby Atmos 7.1.4 می شود.
مهم ترین شاخص مثبت در صدای این فیلم وضوح بسیار بالا و باس سنگین و کنترل شده است, تمرکز اصلی فیلم در کانال های اصلی و مرکز و LFE است, و فقط در لحطاتی خاص صدای ساراند تاثیرگذاری از فیلم می شنویم! کانال های سقفی فقط در چند سکانس و لحظاتی خاص از فیلم وارد مدار می شوند, اما بسیار با دینامیک و تاثیرگذار هستند, حرکت شن ها و خورد شدن اجسام در سکانسی که پرنسس آمنه وارد شهر میشه عالی کار شده. در سکانس جنگی ابتدایی فیلم نیز باس عمیق و بسیار دقیقی می شنویم, افکت های دیجیتالی که برای سکانس های تاریک فیلم تنظیم شدن به ویژه در پیکربندی 7.1.4 کاملا در تاثیرگذار بودن صدا و ایجاد شوک های لحظه ای عالی هستن, گفتم خیلی فیلم در کانال های ساراند مورد تایید و علاقه من نیست, اما دقیق و با فکر کار شده است. در کل مومیایی 2017 صدای رفرنس و تستی نداره, اما اگر در پیکیربندی دالبی ادموس شنیده بشه کار ضعیفی بحساب نمیاد.
یک نکته خارج از بحث باید بگم, دوست داشتم ببینم در امارات سکانسی که "تام کروز" به دختر باستان شناس میگه اینجا منطقه ی در "خلیج فارس" هست و امکان نداره این مومیایی از مصر به اینجا آورده شده باشه... در سینماهای دبی به چه اسمی زیر نویس عربی شده است! آیا اصلا این بخش زیر نویس کردن؟ می دونید که در کشور امارات بکار بردن نام خلیج فارس ممنوع است, به هر حال این یکی از چیزهای بود که خیلی دلم می خواست بدونم.
کیفیت تصویر 4K
کیفیت تصویر 1080
کیفیت صدا
4DX ورژن تکامل یافته و امروزی سالن های 4D یا همان چهار بعدی قدیم است, در واقع با اضافه کردن افکت های محیطی مثل , باد, دود, حباب, آب, بو, فشارهای فیزیکی و... تاثیرات محیطی فیلم را بروی بیننده افزایش دادن, چیزی شبیه به سالن های 4D را ما سالهاست از زمان عرضه ی فیلم های بلوری با عنوان D-BOX در خانه داریم, برای آشنایی با این سیستم مطلب بسیار خوبی که مهندس تقوی عزیز نوشتن مطالعه کنید, اما واقعاً این نوع فیلم دیدن و سالن های 4DX مناسب علاقمندان صدا و تصویر سینمایی است؟
من 2 باز تجربه ی تست و تماشای فیلم در سالن های 4DX دارم, بار اول در آلمان و به صورت دموی سی دقیقه ای بود, و آخری دیروز در مجوعه ی VOX سینمای شهر دبی, من برای تماشای فیلم های "Star Wars: The Last Jedi" و "Jumanji 2" به دبی آمدم, متاسفانه قسمت دوم جومانجی در IMAX نمایش داده نمیشد! و فقط در سالن های استاندارد, MAX و 4DX نمایش داده میشد! از نجربه ی "جنگ ستارگان" در IMAX که بگذریم (فوق العاده بودن) میرسیم به جومانجی 2 که بی دلیل تصمیم گرفتم فیلم در 4DX ببینم! اولین شوکی که بهم در 4DX داده شد, قیمت بلیت 137 درهمی بود! که از نظر من واقعاً احمقانه گرونه.
سالن های 4DX ابعاد خیلی بزرگی ندارن, و حتی کمی هم از استاندارد سالن های عادی کوچکتر هستن, اما با این که سالن ها خیلی بزرگ نیستن پرده نمایش خمیده و سایز کاملا استانداردی دارد, تقریباً هم سایز سالن های MAX و کمی کوچکتر از سالن های THX است. سالن MAX با IMAX فرق می کند, مطلب مربوط به سالن های MAX مطالعه کنید.
سیستم صدا دالبی 7.1 غیر فشرده ست, و هر سالن مجهز به دو دسنگاه ساب ووفر استاندارد پشت پرده نمایش است, بنظرم باید در این سالن ها مثل سالن های MAX ساب ووفرهای روی سقف و همچنین صدای دالبی ادموس و پیکربندی سقفی را هم داشته باشیم. با این که اصلا در سالن های 4DX ضعف فرکانس های پایین احساس نمیشه, اما به دلیل تکان های شدید صندلی ها کمی از تاثیر افکت های فرکانس پایین کم می شود, که به راحتی میشه با ساب ووفرهای روی سقف فشار صوتی لازم را به بیننده ها وارد کرد. صدای پرده میتونه خیلی بهتر و کانالیزه تر شنیده بشه, که باز شاید به دلیل تکان های صندلی نمیشه روی صدای پرده تمرکز کرد, صدای ساراندها در استاندارد سالن های درست و حسابی است. جالب این که روش چیدمان ساراندها شبیه به استاندارد THX است! اما آن کجا و این کجا. باز هم تاکید می کنم اصلا ضعفی در صدا نبود, شاید مرجع ذهنی من IMAX , MAX و THX است.
تصویر سیستم DLP 2K است, تصویر شارپ , درخشان و با کنتراست و عمق رنگ ایده آل پرده های استاندارد جهانی است.
اما آیا واقعاً من از دیدن قسمت دوم جومانجی در سالن 4DX لذت بردم! اولین و عذاب آور ترین چیزی که از تجربه ی 4DX دارم, اون Roll های پشت صندلی بود...! که درست مثل صندلی های ماساژور آدم شکنجه میداد, در سکانس های برخورد هم پشتی سر صندلی ضربه میزد به سرم! انگار یکی از پشت میزنه تو سر آدم. نورهای جلوی صندلی واقعاً مزخرف و کور کننده فلاش میزد, یک لحظه همه جارو سفید میدیدم! بخارهای که از جلوی صحنه آزاد میشد برای لحظاتی کاملا بخش های از پرده را ماسکه می کرد و در حساس ترین صحنه ها نمیشد پرده را دید! اسپری آب اونم با اون شدت و حجم واقعاً اذیت می کرد, و مسخره تر این که میشد حدث زد الان آب اسپری میکنن, اینقدر هم فاصله ی بیننده با پنل های که اسپری آب و فلش ها روش کار گذاشته شده بودن زیاد بود که نمیشد دستتو بگیری جلوش, اگر میومدی جلو امکان داشت با یه حرکت صندلی شوت بشی رو صندلی جلویی :)
شاید جذاب ترین تجربه ی دیدن جومانجی در سالن 4DX بوی تازه خزه و جنگل بود که خیلی قوی و مشهود در سالن آزاد میشد و با صداگذاری بسیار خوبی که فیلم داشت واقعاً حس جالب و متفاوتی را به من منتقل می کرد, عالی بود.
کلام آخر این که آیا شکنجه... ببخشید تجربه ی دیدن فیلم در سینمای 4DX دوست داشتم و به شما هم توصیه می کنم, به عنوان یک علاقمند به صدا و تصویر سینمایی که تجربه های از سالن های مختلف دارم...خیر توصیه نمی کنم برای سالن 4DX هزینه کنید. و مثل همیشه شمارو به تجربه ی سالن های IMAX دعوت می کنم. در ادامه مطلب 2 ویدئوی کوتاه به زبان فارسی از تبلیغ سالن های 4DX ببینید
خوش باشید
اکثر برندهای شناخته شده در ساخت آمپلی فایر های A/V برای کریسمس 2017 بسته ی بروزرسانی "دالبی ویژن" برای تولیدات 2016 به بعد خود عرضه کردند, این بروزرسانی برای آمپلی فایرهای کلاس متوسط به بالا که به صورت پیش فرض مجهز به سیستم HDR هستند قابل اجراست. اما نکاتی را باید برای این بروزرسانی در نظر داشته باشید, که در این مطلب به آنها اشاره خواهم کرد:
اولین نکته این هست که برای تمام Upgrade ها از فلش مموری استفاده کنید و نه از اینترنت خود آمپلی فایر, فقط برای Update ها از طریق وای فای آمپلی فایر اقدام کنید, در واقع Update کردن به نوعی اشکالات نرم افزار و سخت افزار را برطرف می کند در حالی که در Upgrade کردن یک نسخه جدید از نرم افزار را ارائه می شود که ممکن است امکانات بیشتری نسبت به نرم افزار نسخه قدیمی تر داشته باشد. درست مثل اضافه شدن دالبی ویژن به آمپلی فایرهای که به صورت پیش فرض مجهز به HDR بودند.
حتما فایل بروزرسانی را از سایت رسمی تولید کننده دریافت کنید, و به هیچ عنوان به فایل های که در انجمن های خارجی گذاشته می شود اعتماد نکنید, در سالهای گذشته بسیار گزارش های از مشکل دار بودن این گونه فایل ها و خرابی کامپوننت های صدا و تصویر داشتیم, سال 2015 در انجمن avsforum یک بسته ی بروزرسانی برای آمپلی فایرهای دنن قرار گرفت که حاوی بد افزار بود و باعث مرگ آمپلی فایرهای رده بالای دنن میشد! در این فایل ورژن های قدیمی و جدید به صورت ترکیبی قرار گرفته بود, در بسته های بروزرسانی چندین فایل قرار دارد که هر کدام بخشی از فرایند فعال سازی امکانات جدید در کامپوننت هستند, در آن بسته مخرب آمده بودن در ابتدا فایل های جدید و در ادامه ورژن های قدیمی را قرار داده بودن, که باعث میشد آمپلی فایر در 40 درصد از پیشرفت خاموش شود, که به این حالت مرگ دستگاه گفته می شود, برای راه اندازی مجدد لازم هست دستگاه از طریق کابل فلت به نرم افزار مخصوص متصل شود و کل نرم افزار دستگاه از ابتدا نصب شود, همان فرایند ابتدایی که در کارخانه انجام می شود، به دلیل نبود نمایندگی های اصلی و مجهز در ایران! این اتفاق غیر قابل جبران است. متاسفانه هیچ کدام از برندهای موجود در ایران مثل ,یاماها, دنن, اونکیو, پایونیر, هارمن, مارانتز... نماینده رسمی و مجهزی ندارن و صرفاً تعمییرگاه هستن که در صورت خرابی در بخش پاور دستگاه یا بخش های مکانیکی امکان تعویض قطعات ساده ی مثل خازن, مقاومت, تسمه... دارن! اگر دقت کرده باشید بروی کارتن بسیاری از برندهای معروف که در داخل فروخته می شود, نوشته بخش تصویر شامل گارانتی نمی باشد! چرا که تعمییرکاران این محصولات به قطعات مهم دسترسی ندارند و اگر به دلایل مختلف برد اصلی آمپلی فایر یا پلیر دچار اشکال شود, باید برد اصلی از دبی به ایران وارد شود, که هزینه های زیاد و زمان بر هست, به همین دلیل در داخل مهم ترین و آسیب پذیرترین بخش از این گونه تجهیزات صدا و تصویر هیچ گونه گارانتی ندارد. (این مشکل هیچ ربطی به تعمییرکاران ندارد و به وارد کننده های این محصولات مربوط میشه که باید تجهیزات و قطعات مهم را وارد ایران کنند, نه صرفاً وارد کردن خود محصول و فروش آن)
برای Upgrade کردن آمپلی فایرهای که ورژن جدید دالبی ویژن را دریافت می کنن, باید از فلش مموری که به صورت FAT فرمت شده باشد استفاده کنید و هیچ فایل دیگری هم بروی آن نباشد, پس از دانلود باید بسته ی دریافتی را از حالت فشره خارج کنید و فقط فایل های داخل بسته را بروی فلش مموری کپی کنید. قبل از انجام مراحل بروزرسانی حتما اینترنت آمپلی فایر را خاموش کنید, و از کیفیت برق دستگاه اطمینان حاصل کنید, اگر در مراحل بروزرسانی دستگاه خاموش شود یا شوک شدیدی به آن وارد شود, دستگاه خواهد مرد! اگر آمپلی فایر به نمایشگر وصل هست, در زمان بروزرسانی نمایشگر را خاموش نکنید, این کار باعث شوک به مدار تصویر و امکان اختلال در روند بروزرسانی را دارد, مراحل بروزرسانی می تواند از 30 دقیقه تا 1 ساعت طول بکشد, اگر بعد از کامل شدن نصب نسخه ی جدید, آمپلی فایر بروی همان 100% ماند, اصلا جای نگرانی نیست, این مدت میتونه 10 تا 20 دقیقه هم طول بکشد, این زمانی است که آمپلی فایر دارد امکان جدید را بروی چیپ ست مربوطه اجرایی می کند. پس از کامل شدن بروزرسانی آمپلی فایر خاموش می شود, پس از آن می توانید دستگاه را روش کنید و از امکانتات جدید لذت ببرید.
شاید کمی مراحل بروزرسانی در کامپوننت های صدا و تصویر بنظر پیچیده و با ریسک بالا باشد, اما اگر با دقت انجام بشه, بسیار ساده و بدون خطر برای دستگاه خواهد بود.
خوش باشید
یک کاربر آماتور برای بهینه کردن تصویر نمایشگرهای رایج و میانه قیمت, برای تماشای برنامه های تلویزیونی و فیلم های مورد علاقه اش می تواند از تنظیمات اولیه تصویر با کمک از دوستان و اینترنت و همچنین سلیقه ی دیداری که در افراد مختلف با توجه به رنگ چشم, تجربه های دیداری و دانش آن ها در زمینه تصویر می تواند متفاوت باشد کمک بگیرد. این اصلا بد نیست کاربری صرفاً برای لذت بردن از یک نمایشگر استاندارد از تنظیمات افراطی در رنگ, نور, کنتراست و... استفاده کند و از تصویر نهایی لذت ببرند. برای کاربران کمی حساس تر و دقیق تر نیز اکثر کمپانی ها تنظیمات و پترن های ابتدایی برای کالیبراسیون های بسیار ابتدایی در نظر گرفتن, که با کمی وقت و حوصله می شود با کمک همین پترن های ابتدایی به تصویری قابل قبول تر نزدیک شد. (برای تنظیمات اولیه این مطلب مطالعه کنید)
اما بحث کالیبراسیون تصویر یک پروسه بسیار دقیق, حساس و پیچیده است, که برای انجام حرفه ای کالییبراسیون باید آموزش های تخصصی و پیجیده رنگ شناسی, کار با سیگنال ژنراتور و... که در مطالب مختلف بحشون اشاره کردم دیده باشید. کالیبراسیون هم می تواند حرفه ای خانگی و حرفه ای سینمایی باشد, در بخش کاربر حرفه ای خانگی که در این سایت مطالب متعددی در این زمینه نوشته شده است, می توان با کمک گرفتن از دیسک های کالیبراسیون و کامپوننت های مورد تایید یک نمایشگر یا ویدئو پروژکتور پیشرفته را در لول بسیار عالی کالیبره کرد. اگر خیلی سخت گیرانه به موضوع کالیبراسیون نگاه نکنم, میشه با دیسک های کالیبراسیون, یک سورس تصویر کلاس بالا و کابل تصویر مورد تایید نتیجه ی بسیار رضایت بخش و دقیقی از فرایند کالیبراسیون یک نمایشگر خانگی یا ویدئو پروژکتور گرفت.
اما اگر یک ویدئوفایل حرفه ای و با تجربه هستید که تجهیزات های اند و شرایط دیداری ایده آل دارید, باید از کالیبراتورهای حرفه ای و تجهیزات کالیبراسیون حرفه ای استفاده کنید, تجهیزات مثل Colorimeter یا رنگ سنج, سینگال ژنراتور که پترن های فوق العاده دقیق با میزان خطای صفر تولید می کند, (استفاده از دیسک های کالیبراسیون به دلیل این که توسط یک ویدئو پلیر اجرا می شوند و هر پلیری خطاهای در اجرا دارد, نمی تواند به عنوان یک رفرنس بسیار دقیق مورد اعتماد کالیبراتور قرار گیرد,) و همچنین استفاده از نرم افزار های تخصصی برای نمایش طیف های رنگ, گاما, نور و... در مراحل کالیبراسیون از تجهیزات گران قیمت و بسیار مهم در بحث کالیبراسیون حرفه ای تصویر است, و از تمام این تجهیزات مهم تر خود کالیبراتور است که نتیجه ی نهایی را در کالیبراسیون یک نمایشگر رغم می زند, نمایشگری که باید نزدیک به آنچه فیلم در مراحل DI و توسط Colorist نهایی کار بروی فیلم انجام شده است را بازسازی کند. بی شک یکی از مهم ترین عوامل صحت و درستی تصویر یک نمایشگر دانش و تجربه ی کالیبراتور آن نمایشگر است و نه صرفاً برند آن نمایشگر مهر تاییدی بر کیفیت نهایی تصویر باشد.
کلام آخر: اگر یک کاربر عام و صفر هستید از تنظیمات تصویر با سلیقه ی دیداری شخصی استفاده کنید, اما اگر علاقمند به تجهیزات سینمای خانگی و یک ویدئوفایل هستید, بی شک و بی شک باید کالیبراسیون پیشرفته یاد بگیرید و با استفاده از دیسک های کالیبراسیون و سورس و کابل تصویر مورد تایید نمایشگر از هر نوع و برندی که هست بدون دخالت دادن سلیقه ی دیداری و تنها برای رسیدن به سورس تصویر کالیبره کنید.
مطالب مرتبط:
این که THX از کجا وارد سینماها شد و تاریخچه این کمپانی چی بوده میشه در نت جستجو کرد, (خیلی خلاصه THX یک استاندارد صدا و تصویر سینمایی ست که توسط "جرج لوکاس" از کمپانی لوکاس فیلم, در سال 1983 پایه گذاری شد. استاندارد های صوتی THX میشه بروی فرمت های آنالوگ و دیجیتال اجرا کرد, THX در ابتدای ورود به سینما فقط یک استاندارد کالیبراسیون تصویر بود, و در اولین نمایش خود در سینماهای آمریکا بروی قسمت سوم فیلم "جنگ ستارگان" در سال 1983 اجرا شد.) در این مطلب از تجربیات شخصیم به این استاندارد صدا و تصویر نگاه می کنیم.
بنظر من برای هر علاقمند به سیستم های سینمایی و ویدئوفایل ها شرکت در دوره های تخصصی THX, Dolby, ISF کاملا ضروی است, کشورهای زیادی هم در دنیا نیست که کمپانی های مثل THX در آن ها نماینده داشته باشن, اکثر مراکز THX در آمریکای شمالی است, در اروپا فقط در شهر لندن و برلین و در آسیا در بمبئی هندوستان نماینده رسمی و مرکز آموزشی دارد. جالب بدونید یکی از بزرگترین سالن های IMAX دنیا در شهر بمبئی قرار دارد, که در کنار مجموعه IMAX سیدنی استرالیا, برلین, لندن و لس آنجلس از بهترین های دنیاست.
THX چندین درجه برای مدارک کالیبراسیون صدا و تصویر دارد:
تکنسین 1 : برای دریافت گواهی THX 1 باید دوره های مقدماتی را با حداقل 85 درصد موفقیت در آزمون نهایی پاس کنید, این دوره ها شامل:
تاریخچه ی تلویزیون
تاریخچه ی کمپانی THX
چرا باید نمایشگرها کالیبره بشن
چه عواملی باعث کیفیت خوب در تصویر می شود
روند کالیبراسیون
کنترل کنتراست
کنترل رنگ
کنترل نور
تعادل بین رنگ سیاه و سفید
بهینه سازی تصویر
مدریت رنگ و رنگ شناسی مقدماتی
برای دریافت گواهی THX 2 که جزو مدارک معتبر و نسبتاً پیشرفته ی THX است, حتما باید گواهی تکنسین 1 داشته باشید, یا این که بتونید در آزمون ورودی تکنسین 1 پاس کنید تا به شما اجازه ورود به کلاس های THX 2 یا همان تکنسین 2 داده شود, مراحل آموزشی برای گواهی تکنسین 2 به شرح زیر است:
آموزش عملی کار با دستگاه سیگنال ژنراتور تصویر (طولانی ترین و پیجیده ترین مراحل آموزش کالیبراسیون تصویر است)
مراحل پیشرفته شناخت و تنظیم گاما
تنظیم و خلوص ته رنگ
انتخاب بهترین نرم افزار و سخت افزار کالیبراسیون در سیستم های مختلف
چگونگی کالیبره کردن نمایشگرها و ویدئو پروژکتورهای خانگی
مدریت رنگ در نمایشگرهای خانگی و ویدئو پروژکتورها
انتخاب نرم افزار برای کالیبراسیون تصویر بروی تصاویر 3D
چگونه نمایشگر را برای تصاویر سیاه و سفید کالیبره کنیم (تنظیم نمایشگر برای فیلم های کلاسیک)
تنظیم صحیح ابعاد تصویر بروی پرده
حرفه ای سینمای خانگی
برای دریافت گواهی حرفه ای سینمایی خانگی, باید گواهی تکنسین 2 را داشته باشید تا به شما اجازه شرکت در دوره های حرفه ای سینمای خانگی داده شود, در بخش حرفه ای THX ضمن آموزش کالیبراسیون پیشرفته ی تصویر, کالیبراسیون صدا و بهینه سازی آکوستیک و فیزیک صدا نیز آموزش های میدانی و عملی داده می شود. مراحل آموزشی THX حرفه ای سینمای خانگی به شرح زیر است:
اصول صدا در سیستم های THX
کالیبراسیون صدا در فضاهای کوچک و بزرگ و تفاوت های آنها
درک و ارزش آکوستیک در صدای سینمایی
فضای شنیداری و تاثیرات تخریبی اتاق در صدا
کنترل سر و صدا در محیط شنیداری
کنترل شدت باس و اهمیت LFE در صدای سینمایی
کالیبراسیون فرکانسی (THX به دقت و کیفیت دامنه های مختلف فرکانسی بسیار اهمیت می دهد)
حرفه ای سینمایی
برای دریافت گواهی THX حرفه ای سینمایی باید گواهی کالیبراسیون تکنسین 2 داشته باشید, در دوره های آموزشی حرفه ای سینمایی, آکوستیک سالن های سینما, پیکربندی کانال های صدا در سیستم های 5.1 و 7.1, تنظیم نواحی فرکانسی, تست های کیفیت صدا و تصویر سالن و همچنین عیب یابی بخش الکترونیک صدا و تصویر سالن نیز آموزش داده می شود.
THX چندین استاندارد صدا برای سیستم های صوتی دارد, ابتدایی ترین استاندارد THX کلاس 1 است:
کلاس 1 به سیستم های صوتی دسکتاپ داده می شود, پکیج های بسیار کوچک که برای استفاده شخصی و معمولا بازی های کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم های که لوگوی کلاس 1 دریافت کردن, توانایی اجرای فرکانس های مشخص شده THX تا فاصله ی 60 سانتیمتری از نمایشگر را دارند, که مناسب سیستم های رومیزی و کاملا شخصی است.
کلاس 2
این یکی از متداول ترین استاندارد های آمپلی فایرهای میان رده سینمایی است, کلاس 2 شامل دو استاندارد است, THX Select و THX Select 2 نوع اول برای اتاق های کوچک با حداکثر فاصله ی 2.5 متری از نمایشگر طراحی شده و Select 2 برای اتاق های متوسط با حداکثر فاصله ی 3 تا 3.5 متر از نمایشگر طراحی شده است. Select و Select 2 در زیر لوگوی THX ثبت می شود.
کلاس 3
کلاس 3 پیشرفته ترین و سخت گیرانه ترین استاندارد THX برای آمپلی فایرهای سینمایی خانگی است, که فقط به آمپلی فایرهای پرچم دار داده می شود. آمپلی فایرهای که موفق میشن گواهی کلاس 3 در THX دریافت کنند از لحاظ قدرت صوتی و جریان دهی در درجه ی بسیار بالایی قرار دارند و همچنین توانایی پخش پایین ترین فرکانس های صوتی تعریف شده توسط THX را نیز دارند. کلاس 3 نیز مثل کلاس 2 در دو نوع Ultra و Ultra 2 درجه بندی می شود. آمپلی فایرهای THX Ultra و THX Ultra 2 برای سالن های تنظیم شدن که فاصله ی بیننده تا نمایشگر بیشتر از 3.5 تا 4.5 متر است.
کلاس 4
THX Dominus جدیدترین گواهی صدا برای آمپلی فایرهای سینمای خانگی است, Dominus در زبان های لاتین به معنی خداست, THX این استاندارد برای سالن های بزرگ و لوکس طراحی کرده و آمپلی فایرهای که این گواهی دریافت می کنند, توان اجرای استاندارد های فرکانسی و فشار صوتی مورد نظر THX در سالن های که فاصله ی بیننده تا نمایشگر بین 6.5 تا 8 متر هست دارند! هنوز این گواهی به هیچ محصولی از طرف THX داده نشده است.
یکی از برندهای که بیشترین تعداد دریافت گواهی THX در صدا و تصویر دارد ONKYO است, اونکیو بیشترین تعداد و بالاترین گواهی های THX برای محصولات صدا و تصویر سینمایی دریافت کرده است. (البته این دلیل بر بهترین بودن اونکیو در صدا و تصویر سینمایی نیست) بیشتر یک همکاری نزدیک بین اونکیو و THX است. اونکیو همیشه در بخش صدا "یکی" از بهترین های صدای سینمایی بوده و هست.
آزمایشگاه دالبی و کمپانی THX در پشت پرده همکاری های تجاری, همیشه اختلاف نظر و جنگ های هم با هم داشتن! که خیلی رسانه ای نمیشد و مخاطبین سینما هیچ وقت از جنگ بین دالبی و THX خبر نداشتن. مگر این که در کنفرانس ها و دوره های آموزشی این دو کمپانی شرکت می کردید. یکی از جدی ترین اختلاف نظرات بین این دو شرکت, روش پیکربندی و تعداد کانال های ساراند بود, دالبی میگفت کانال های ساراند باید از اولین ردیف صندلی ها در جلوی سالن شروع بشه, و THX اعتقاد داشت کانال های ساراند باید از ردیف دوم صندلی ها شروع بشه.
THX در بخش صدا و تصویر الگوریتم های مشخص و انحصاری دارد, (درست مثل دیگر استاندارد های صدا و تصویر) مهم ترین بخش صدا برای THX تعیین دامنه فرکانسی (کراس اور) و پخش دقیق ناحیه فرکانسی LFE در صداست, THX در بین استاندارد های سینمایی دریگر مثل دالبی و... دقیق ترین و پایین ترین فرکانس پخش صدا را دارد, THX فرکانس LFE در سالن های گواهی شده تا 40 هرتز پخش می کند, که در مقایسه با سالن های استاندارد دالبی و... حجم و فشار صوتی سنگینی ایجاد می کند, نکته ی که در کالیبراسیون THX بسیار اهمیت دارد, پخش یکنواخت و فشار صوتی غیر متمرکز صدای ساب ووفرها در سالن است, در سالن های THX بیننده نباید محل و منبع انتشار فرکانس های پایین تشخص بده, دوستانی که IMAX تجربه کردن, این فشار صوتی غیر متمرکز و گسترده در سالن احساس کردن, (البته این نکته مهم را به یاد داشته باشید که کمپانی IMAX که یکی از رقیب های جدی و کاملا برتر از THX است, فرکانس پخش ساب ووفرهاش تا 23 هرتز پایین میاد) و همین یک اکتاو اختلاف باعث آن صدای بیس ویرانگر و تاثیر گذار در سالن های IMAX می شود.
با تجربه ی من سالن های MAX شکل مدرن شده و جدید THX است, (مطلب سینماهای MAX یا IMAX مطالعه کنید) با این که MAX یک استاندارد سینمایی کاملا متفاوت و جدا از THX است, اما سالن های MAX شباهت های زیادی در طراحی و جنس صدا و تصویر به THX دارن, باید هر دو سالن MAX و THX تجربه کنید تا متوجه این شباهت ها بشید, من سعی می کنم تجربیاتم در صدا و تصویر و تفاوت هارو تا جای که دایره واژگانم بهم اجازه میده براتون شرح بدم, اما مثل همیشه باید بگم و بهش تاکید کنم, خودتون برید و تفاوت هارو تجربه کنید.
خوش باشید