Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

راپسودی بوهمی ( کوئین)

  راپسودی بوهمی (انگلیسی: Bohemian Rhapsody) یا حماسه کولی یک فیلم آمریکایی در سبک زندگینامه‌ای به کارگردانی برایان سینگر و دکستر فلچر و نویسندگی آنتونی مک‌کارتن است. که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. رامی ملک در این فیلم در نقش رهبر گروه کوئین، یعنی فردی مرکوری ظاهر شده‌است. فیلم حوادثی را در طی سال‌های ۷۰ تا اوایل دهه ۹۰ که برای مرکوری و گروه کوئین رخ داد را به تصویر می‌کشد. به غیر از ملک، مایک مایرز، جوزف مازلو، بن هاردی، جوزف مازلو، تام هولندر و گیلیام لی نیز در فیلم ایفای نقش کرده‌اند. برایان می و راجر تیلور که دو نفر از اعضای گروه کوئین بودند؛ در ساخت فیلم و به خصوص سکانس‌های مربوط به اجرای کنسرت با سازندگان فیلم؛ همکاری کردند.

موضوع ساخت این فیلم، نخستین بار در سال ۲۰۱۰ مطرح شد. در آن زمان از ساشا بارون کوهن به عنوان گزینه اصلی برای بازی در نقش مرکوری نام برده می‌شد اما پروژه به سرانجام نرسید و پرونده ساخت فیلم برای مدتی بسته شد. ساخت فیلم به خاطر اختلاف تهیه‌کنندگان با کوهن تا سال ۲۰۱۳ عقب افتاد و بعد از آن هم شرایط برای ساخت با بازیگری دیگر فراهم نشد تا اینکه در سال ۲۰۱۶؛ رسانه‌ها خبر از آغاز مراحل پیش تولید فیلم دادند. در نوامبر همین سال، رامی ملک برای بازی در نقش فردی مرکوری انتخاب شد. فیلم‌برداری از سپتامبر ۲۰۱۷ در لندن آغاز شد. در دسامبر ۲۰۱۷، کارگردان فیلم یعنی برایان سینگر، به علت چندین بار غیبت و نبودن در سر صحنه و همچنین درگیر شدن با بازیگرها و خصوصاً رامی ملک از پروژه اخراج شد و دکستر فلچر برای تکمیل کردن فیلم به عنوان کارگردان به پروژه پیوست. از آن جا که سینگر پیش از اخراج، بیش تر کار را جلوی دروبین برده بود بر اساس قوانین انجمن کارگردانان آمریکا، او به عنوان کارگردان رسمی فیلم شناخته شد و نام فلچر نیز به عنوان تهیه‌کننده اجرایی در تیتراژ فیلم آمده‌است. سرانجام پس از مدتی تاخیر؛ کار فیلم‌برداری در ژانویه ۲۰۱۸ به پایان رسید.

راپسودی بوهمی در تاریخ ۲۴ اکتبر ۲۰۱۸ در انگلستان و ۲ نوامبر در آمریکا به صورت سراسری اکران شد. فیلم، نقدها و نظرات متوسط و دوگانه‌ای دریافت کرد. منتقدان نسبت به شخصیت پردازی مرکوری و خصوصاً بحث گرایش جنسی او، بعضی از اشتباهات تاریخی و همچنین نحوه پرداخت به دیگر اعضای گروه انتقاد داشتند اما بازی ملک در نقش مرکوری با تحسین جهانی و ستایش تماشاگران و منتقدان همراه بود. راپسودی بوهمی عملکرد بسیار خوبی در گیشه داشت. فیلم تاکنون ۷۴۴ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته است در حالی که تنها ۵۰ میلیون دلار بودجه ساختش بوده که آن را تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم موزیکال زندگینامه‌ای تاریخ سینما می‌کند. راپسودی بوهمی تا به اینجا هشتمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۸ و پرفروش‌ترین فیلم غیر ابرقهرمانی و غیر انیمیشنی در این سال است. راپسودی بوهمی در هفتاد و ششمین مراسم گلدن گلوب در دو رشته بهترین فیلم درام و بهترین بازیگر مرد فیلم درام (برای ملک) نامزد دریافت جایزه شد که توانست هردو جایزه را بدست آورد.

 

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء