Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
رای گیری بهترین فروشگاه صدا و تصویر امسال نیز انجام شد و در مجموع تعداد قابل توجه 1192 رای ثبت شد!
امسال از بین 6 فروشگاه برتر از نگاه مخاطب سایت بطور مشترک فروشگاه های (راستین و آکوستیک) با کسب هر کدام 514 رای بهترین فروشگاه صدا و تصویر سال 1393 از نگاه مخاطب سایت Home Theater Center انتخاب شدند.
ضمن سپاس و قدردانی از عملکرد هر دو فروشگاه، اميدواریم هرچه بیشتر موجبات رضایت و ارتقاء سطح دیداری و شنیداری علاقمندان به سیستم های صوتی و تصویری را به ارمغان آوريد.
بهرنگ برزین
Home Theater Center
همچون سال گذشته امسال نيز نظر سنجی "بهترين فروشگاه صدا و تصوير" برگزار مي کنيم تا مشخص بشه بهترين فروشگاه سال از نگاه شما علاقمندان به صدا و تصوير کدام يک از برگزيده های ليست نظر سنجي هستند!
فروشگاه های که در ليست نظر سنجي قرار دادم بهترين های هستند که از بازخوردهای مخاطبين سايت در يک سال گذشته دريافت کردم .
از امروز 8 مهرماه 1393 تا 15 مهر 93 به مدت يک هفته فرصت داريد به فروشگاه مورد نظر خود رای بديد. در پايان تاريخ نظر سنجی ليست رای ها به همراه نام فروشگاه برگزيده اعلام خواهد شد.
در نمایشگاه های اند توکیو امسال هم مثل سال های قبل شاهد حضور پر رنگ تر برندهای اروپایی نسبت به ساخته های ژاپنی بودیم, عدم استقبال نسل جدید علاقمندان صدا در ژاپن باعث بیشتر شدن فروش برندهای اروپایی و آمریکایی در این کشور شده است! مخصوصاً اروپایی ها توانستند سهم ویژه ای در مارکت های اند این کشور بدست آورند, آیا نسل جدید اودیوفیل های ژاپنی اعتقاد کمتری به ساخته های کشور خود دارند!
نظر شما در این مورد چیست؟
در بخش اول و دوم کالیبراسیون صدای سینمایی "EQ Set up" با چگونگی کار و چند نکته برای داشتن بهترین صدای کانالیزه آشنا شدید. در این بخش با چند پلتفرم کالیبراسیون صدای سینمایی و تفاوت ها آشنا خواهیم شد.
شرکت های مطرح در ساخت تجهیزات سینمایی هرکدام نام های مختلفی برای کالیبراسیون صدای سینمایی انتخاب کردند, یاماها YPAO دنن Audyssey پایونیر MCACC اونکیو AccuEQ اما در واقعیت همگی از یک پلتفرم استفاده می کنند و نتیجه کار تقریباً مشابه ای دارند. در این مطلب به اختصار به تکنولوزی MCACC از کمپانی پایونیر اشاره می کنم.
پایونیر در کلاس های مختلف آمپلی فایر سینمایی از ورژن های ابتدایی, پیشرفته و حرفه ای سیستم EQ Set up با نام اختصاری "MCACC" استفاده کرده است, هر سه ورژن سه عملکرد اصلی شامل "Distance" تنظیم فاصله کانال های صدا تا شنونده , "db" کنترل شدت صدا در هر کانال و "Tone" رنگ و آوای صدا در هر کانال تنظیم می کنند.
در نوع ابتدایی که در بسیار از آمپلی فایرهای ارزان تا میانه قیمت رواج دارد سه عملکرد اصلی همگی استفاده می شود و نتیجه کار نسبتاً رضایت بخش است.
در نوع "Advanced" یا پیشرفته دو قابلیت کنترل شکل موج صدا در محیط و کنترل مستقیم روی کانال LFE هم اضافه شده است, در نوع پیشرفته شکل موج ارسالی از تمامی کانال ها تا محلی که قبلا به وسیله میکرفون مخصوص کالیبره شده کنترل می شود و در پیک های مختلف صدا اجازه بهم خوردن شکل واقعی(یا نزدیک به واقعی) موج داده نمی شود. همچنین اکولایزری برای کانال LFE بصورت جداگانه فرکانس های پایین این کانال را در نواحی مختلف فرکانسی و پیک های صدا تنظیم می کند تا در پیک های مختلف صدای کانال ساب ووفر قالب یا ضعیف تر از دیگر کانال های صدا نباشد.
در نوع "PRO" یا حرفه ای تمامی پنج عملکرد بالا به اضافه تنظیم فاز هر کانال نیز اضافه شده است, در این ورژن کاراکتر تمامی درایورهای موجود صدا آنالیز شده و بسته به پاسخ فرکانسی هر درایور شدت موج متناسبی در خروجی آمپلی فایر آشکار می شود, شدت فرکانس های پایین, میانه و بالا در هر کانال متناسب با پاسخ درایورهای بلندگوها تنظیم می شود, در این روش صدای نهایی یکپارچگی فرکانسی و حس خوشایند شنیده شدن فرکانس های مختلف صدا بدون درهم رفتگی یا قالب بودن یک ناحیه فرکانسی بر دیگر نواحی فرکانسی در شنونده ایجاد می شود.
در آخر باز تاکیید می کنم نوع پلتفرم کالیبراسیون صدا تاثیر آنچنانی در نتیجه کار ندارند و باز هم این کاربر سیستم هست که با دانش و تجربه خود بهترین ستاپ و Place در یک سیستم سینمایی انجام میدهد.
اگر طرفدار سیستم های های فای میانه قیمت هستید حتماً با نام تجاری "Technics" آشنا هستید, این برند از زیر مجموعه های کمپانی پاناسونیک بحساب میاد که از سال 2000 میلادی به بعد فعالیتش توسط پاناسونیک متوقف شد!
تا امسال که در نمایشگاه IFA 2014 پاناسونیک خبر شروع به کار دوباره برند Technics با محصولاتی صوتی جدید به طرفداران این برند قدیمی اعلام کرد.
Technics با دو مجموعه های فای در نمایشگاه امسال برلین حاظر شد, یک ست های اند با عنوان R1 با قیمتی در حدود 54 هزار دلار و یک مجموعه جم و جور با عنوان C700 با قیمت 5000 هزار دلار معرفی کرد.
R1
مجوعه R1 شامل:
پاور آمپلی فایر SE-R1
پری آمپلی فایر و مدیا پلیر تحت شبکه SU-R1
بلندگوی ایستاده SB-R1
C700
مجموعه C700 شامل:
بلندگوهای SB-C700
آمپلی فایر SU-C700
مدیا پلیر تحت شبکه ST-C700
سی دی پلیر SL-C700
خانوم Ogawa مدیر جدید Technics هدف کمپانی جلب رضایت عموم مردم از موزیسین ها تا علاقه مندان به موسیقی اعلام کرده است و اشاره داشته در طراحی محصولات جدید به نیاز مصرف کنندگان عصر دیجیتال توجه خاص خواهیم کرد.
آقای Itani طراح جدید محصولات صوتی Technics در گذشته مدیر بخش طراحی دیجیتال ویدئو پلیرهای پاناسونیک و یکی از طراحان اصلی دی وی دی و بلو-ری پلیرهای این کمپانی بوده است!
یکی از نکات منفی که من از تولیدات این برند یادمه هست, به عنوان مثال آمپلی فایر استریوی ازش در بازار اروپا بود و همزمان همان محصول با طراحی و ساخت کاملا مشابه در بازار آمریکا یا آسیا با نام تجاری پاناسونیک موجود بود! حتما دوستانی هستند که محصولات کاملا مشابه ای با نام تجاری پاناسونیک و Technicsدر بازار دیده اند!؟ من نمیدونم چرا پاناسونیک این سیاسیت در تولیداتش داشته! آیا فقط یک سوء استفاده از هر دو نام تجاری و فروش محصولات مشابه در کشورهای مختلف بوده و یا فلسفه ای پشت این کار داشته است! به هرحال امیدوارم به هر دلیل در نسل جدید محصولات Technics آن روش قدیمی ادامه پیدا نکند.
محصولات جدید Technics تا پایان سال جدید میلادی در اروپا و ژاپن و سال آینده میلادی در آمریکای شمالی عرضه خواهد شد.
امیدوارم طرفداران Technics از تولد دوباره برند محبوبشون خوشحال باشن
از سال 2007 میلادی بود که کمپانی یاماها محصولی از خانواده سینمایی خانگی در یک جعبه وارد بازار کرد با عنوان "Sound Bar" بلندگوهای باریکی که زیر نمایشگر نصب می شود و امکان بازسازی صدای 5.1 کانال حقیقی تنها با یک بلندگو ایجاد می کند! در نسل های اول کمپانی های محدودی این محصول تولید می کردند و ادعاء صدای حقیقی 5.1 داشتند, یاماها در مدل های ابتدایی با 5 کانال آمپلی فایری که به تعداد زیادی درایور فوق رنج کوچیک متصل بودن و با ایجاد تقدم و تأخر در صدا سعی می کرد انواج مربوط به هر کانال با کمک موانع داخل اتاق بصورت کانال های حقیقی ایجاد کند. اما تجربه به کمپانی ها و مصرف کننده های سیستم های سینمایی خانگی ثابت کرده است که هیچ پیکربندی جزء کانال های حقیقی نمی تواند فضای سینمایی را ایجاد کند, کم کم ایده صدای حقیقی 5.1 کانال جاشو داد به دو کانال های که صدای 3D ایجاد می کنند, مدل های جدید Sound Bar بلعکس مدل های ابتدایی باریک تر و بسیار شیک تر شده اند و اگر بحث صدای سینمایی برای این محصولات کاملا قلم بگیریم, تبدیل به بخشی از نمایشگرهای نسل جدید با بدنه های فوق العاده باریک شده اند. نمایشگرهای LCD-LED هرچقدر که باریک تر شدن توان تولید صدای قابل قبول از دست دادند! بعضی از مدل های گران قیمت موجود در بازار صدای تنها مناسب دیدن گفتگوهای تلویزیونی ایجاد می کنند! و هیچ حسی برای تماشای یک فیلم, مستند و یا موزیک ویدئو در بیننده ایجاد نمی کنند.
Sound Bar های نسل جدید با ظاهری جذاب صدای مناسب دیدن یک فیلم با کیفیت, مستندی قابل تامل و یا موزیک ویدئوی مورد علاقه شمارو با صدای لود و کیفیت بسیار بهتر از بلندگوهای نمایشگرها ایجاد می کنند. در انواع مختلف امکان Bluetooth و WIFI برای برقراری ارتباط با انواع دیوایس های صوتی نیز دارند.
از نظر من داشتن یکی از این محصولات در زیر نمایشگر بسیار در لذت دیداری تاثیر گذار هست و جایگزینی هوشمندانه به جای انواع سینمایی خانگی تجاری در کنار نمایشگرهاست! پکیج های سینمایی که صرفاً برای تقویت صدای کانال های مختلف تلویزیونی و لود کردن صدا مورد استفاده قرار میگیرند! میتونن جاشون بدن به یکی از این محصولات شیک مد روز
بازم بگید من محصولات تجاری معرفی نمی کنم! اگر با ارزش باشن و کارشون خوب انجام بدن حتما معرفی می کنم
مدیا پلیر 4K سونی یه قوطی پلاستیک براق خوشگله که شامل یه هارد دیسک 2 ترابایتی, یک خروجی HDMI و یک ورودی USB و پورت LAN میشه! سونی بعنوان هدیه 10 عنوان از فیلم های کاتالوگ خودشو با رزولوشن 3,840 در 2,160 یا همون 4K داخل هارد دیسک دستگاه جا داده است, فیلم های مثل:
The Amazing Spider man
Bad Teacher
The Karate Kid
The Otyher Guys
Battle Los Angeles
That's My Boy
Salt
Total Recall 2012
Taxi Driver
The Bridge on the River Kwai
اکثر این عنوان ها بروی بلوری های IN 4K نیز عرضه شده اند. جالب بدونید داخل هارد این پلیر بیش از 50 کلیپ کوتاه 4K جای داده شده است! تقریباً هرچی کلیپ 4K از سونی در نمایشگاه های مختلف دیده بودیم داخل این مدیا پلیر هست!
قیمت این مدیا پلیر در زمان عرضه 700 دلار بود, مدل جدیدتر که فقط ظاهرش شبیه به PS4 شده نیز با همین قیمت فروخته می شود.
کیفیت تصویر نسخه های عرضه شده روی این مدیا پلیر شمارو حیرت زده نخواهد کرد, (البته اگر تجربه نسخه بلو-ری اورجینال روی پلیرهای درست و حسابی داشته باشید) متوجه میشید 4K حقیقی باید بهتر از اینی باشه که روی این مدیا پلیر میبینید, اگر نسخه های روی هارد این پلیر 4K حقیقی باشه, ضعف تصاویر باید از خود پلیر باشه! بهترین کیفیت تصویر روی فیلم های, Total Recall, The Karate Kid تجربه می کنید, تصویر بدون گرین با جزئیات بسیار بالا درست مثل نسخه بلوری این فیلم هاست, اما من همین فیلم هارو در نسخه سوپر بیت یا Mastered in 4k روی بلوری OPPO با Structure تصویر بهتری دیده بودم! این ساختار قوی تر تصویر حتما از پلیر هست تا سورس تصویر 1080P روی بلوری دیسک ها, بزرگترین ضعف تصاویر روی این مدیا پلیر بهم خوردن ساختار تصاویر سریع است, درست مثل پلیرهای ارزان قیمت تجاری سوژها در حرکت های سریع از وضوحشون کم میشه! این مشکل از ضعف بافرهای پردازشگر ناشی میشه, ظرفیت بافرها اینقدر بالا نیست که در تصاویر سریع با بیت ریت بالا حجم داده های بالای در خود ذخیره و تحویل خروجی تصویر بدن, ضعف پردازشگر هم میتونه مشکل عدم کنترل ساختار تصویر در حجم های بالای بیت ریت باشه.
من تعجب می کنم چطور میشه نسخه های فشرده شده یا حتی غیر فشرده فیلم هارو روی مدیا پلیرهای بسیار بسیار بی کیفیت تر و ارزان تر از این مدل سونی تماشا کرد و تصور کرد این تصاویر وضوح بالاست! فیلم های روی این مدیا پلیر هر کدوم حجمی نزدیک به 80 تا 140 گیگ دارن, با رزولوشن 4K اما باز هم به دلیل ضعف پلیر نمیشه روی تصویر حساب کرد! هرچقدر هم رزولوشن و حجم یک فیلم بالا باشه باز داره از روی یک پلیر صرفاً نمایش دهنده اجرا میشه, باز تاکید می کنم صرفاً نمایش دهنده یک فایل صوتی و تصویری و نه یک پلیر با طراحی پیچیده برندهای ویدئو پلیر سازی مثل, OPPO, Denon, Pioneer من هیچ وقت نه این مدیا پلیرهارو و نه هیچ نوع نسخه غیر اورجینال توصیه کردم اما اگر شما هم همچین مدیا پلیری با نصف قیمت بازار پیدا کردید حتماً ارزش خریدشو داره!
نمایشگاه های اند هنگ کنگ امسال نیز مثل هر سال برگزار شد و دموها طبق انتظار برای اودیو فیل های مولتی میلیونر شرق آسیا تنظیم شده بودن! عکس های نمایشگاه امسال در ادامه مطلب ببینید.
چند سالی میشه با کابل های Wireworld آشنا شدم و از چند مدل HDMI و یک مدل کابل بلندگوی این برند استفاده می کنم, در HDMI شده کابل مرجع سیستم و تست های من "بهترین کابل HDMI" کابل بلندگوی سیلور 6 سری قدیم هم تو مدار دارم و گاهی جایگزین کابل Audioquest می کنم.
سری نقره Wireworld قبل از Break-in شدن کامل صدای گرم با پس زمینه تاریک تحویل شنونده میدن, این کابل نیاز به زمان Break-in طولانی و بدون قطع جریان داره, کابل های چند رشته ای مخصوصاً اگر مثل این کابل از پیچیدگی بالای در ساختشون استفاده شده باشه حساسیت زیادی به زمان کارکرد نشان میدن و در مدتی که به حالت پایدار برسند جنس صداشون عوض خواهد شد.
Wireworld نقره بعد از حدوداً 400 ساعت کارکرد میره به سمت Neutral شدن در نواحی بالای فرکانسی, Mechanical بودن صدای خواننده کمتر میشه و صدا میاد جلو و در فضا جریان پیدا میکنه, با کارکرد بیشتر صدا بیشتر و بیشتر smooth میشه و با شنونده ارتباط برقرار میکنه.
Wireworld نقره فرکانس های پایین خیلی سریع رندر میکنه با دینامیک بالا و شفافیت عالی در پس زمینه, سازهای کوبه ای Body دارن و ابعادشون در صداشون حس میشه, صدا لود اضافی به فرکانس های پایین نمیده, فیلتر هم روی صدا نمیزاره, میتونم بگم به خوبی AudioQuest تک رشته ای صدارو Fluor و راحت در تمام نواحی فرکانسی رندر میکنه! با این تفاوت که Wireworld نقره بیشتر دوست داره به سورس Trust باشه تا Rich خودشو نشون بده! این خصوصیت کابل Wireworld که بسمت Troth تمایل داره تا Posing بودن!
یکی از خصوصیات کابل های نقره تغییر نکردن رنگ صدا در وولوم های بالا و لحضاتی که سیستم جریان بالای تحویل بلندگو میده, در کابل های مس نچندان خوب Ambience صدا در وولوم های مختلف تغییر میکنه! در وولوم های پایین صدا آنالوگ و با افزایش وولوم صدا میره به سمت دیجیتال شدن! در واقع صدا از آرامش در وولوم پایین شروع میکنه به فوروارد شدن و پرتاپ کردن جزئیات آزار دهنده به شنونده! البته این کاملا نسبی و در مورد تمام کابل های مس درست نیست.
Wireworld در سری سیلور Eclipse 7 ترکیبی از مس و نقره بکار برده, من تابحال این نوع کابل نشنیدم! و بسیار مشتاق هستم این کابل در اولین فرصت وارد مدار کنم تا ببینم چی برای شنیدن تحویل من میده!
Wireworld صدای سبک و راحت با وفاداری خوب به سورس تحویل شنونده میده, نه خیلی گرم و رنگی و نه خشگ و مستقیم, یکم در دیجیتال Warmness به صدا میده که به گوش من خوشاینده اما اصلا به سمت رنگی کردن صدا نمیره, صدا با دینامیک و Fluor در فضا شنیده می شود.
من فلسفه برند Wireworld بسیار دوست دارم, و یکی از خوب های لیست من بحساب میاد.
در مطلب نخست (کالیبراسیون صدا) به روش صحیح کالیبره کردن صدا توسط میکروفون مخصوص همراه آمپلی فایر توضیحاتی دادیدم, در این مطلب به روش کالیبره کردن صدا در اتاقی چند بخشی میپردازیم.
آمپلی فایرهای سینمایی محدودیت های در آنالیز کردن محل های EQ شده توسط میکروفون دارند, معمولا بیش تر از سه Zone دقیق نمی توانند پردازش کنند! با این که در آمپلی فایر های های اند تا 10 ناحیه را می شود جدا کالیبره کرد, اما تست ها ثابت کرده در بهترین حالت سه ناحیه بیشتر آنالیز دقیقی نمیشن و دیگر ناحیه ها ضعف افکت دارند! تصویر زیر:
برای کالیبراسیون صدا در اتاق های بزرگ با چندین محل قرار گیری نشیمن ها باید سیستم EQ آمپلی فایر غیر فعال کنید و کار به قدرت DSP آمپلی فایر و البته تجربه خودتون واگذار کنید.
در حالت "Auto Surround" پردازشگر آمپلی فایر کاملا بر مبنای حافظه ای که از ستاپ با میکروفون ذخیره کرده محیط صوتی کنترل می کند, تمام کلاک ها و تخیرهای کانال های صوتی طبق حافظه مشخص شده انجام می شود, بسته به قدرت پردازش آمپلی فایر این کار درجات کیفیتی مختلفی دارد.
در حالت "Direct" حافظه ستاپ اتوماتیک از مدار خارج می شود و کانال ها کاملا بطور هم زمان کلاک میزنن و تمامی شدت ها و تاخیر های صدا مساوی انجام می شود, به زبان ساده هیچ پردازشی روی صدا صورت نمیگیرد جزء DSP در این حالت شما می توانید با Place کردن زاویه بلندگوها, تنظیم شدت db کانال ها و همچنین تنظیم دستی "Distance" کانال ها به بهترین صدا در نقاط مختلف اتاق برسید, تصویر زیر:
باز هم لازم به اهمیت آکوستیک اشاره کنم, در ستاپ دستی سیستم سینمایی اهمیت آکوستیک بسیار زیاد می شود, در حالت EQ ضعف های آکوستیکی توسط آمپلی فایر تا حدی جبران می شود اما در ستاپ دستی تمام زاویه ها و لوازم داخل اتقاق در نتیجه نهایی کار تاثیر خواهد داشت. و بازهم تاکید می کنم آکوستیک کردن با ایزوله کردن فرق اساسی دارد! در یک اکوستیک سینمایی خوب دیفیوزرها می توانند در تشدید یا زاویه دادن به افکت ها کمک کنند اما در ایزوله سازی اتاق افکت ها جذب می شوند! آکوستیک به معنایی جذب صدا نیست! در این مطلب بیشتر با اهمیت آکوستیک در انتشار اصوات صدا آشنا شوید.
این نکته در نظر داشته باشد ستاپ دستی سینمایی کار بسیار وقت گیری است, لازم ساعت ها براش وقت بزارید, فیلم های تست بارها و بارها اجرا کنید و صدای اتاق بشنوید تا بهترین ستاپ انجام شود.
یاماها بعنوان بزرگرین کمپانی های مطرح در زمینه ساخت آلات موسیقی, تجهیزات ضبط استودیوی, تجهیزات سینمایی خانگی همیشه برتری و کلاس بالاتری نسبت به دیگر رقبا داشته است, یاماها حدود 20 ساله در ساخت آمپلی فایرهای سینمایی خانگی راس قله صدای سینمایی بوده و هست. اما در ساخت ویدئو پلیرها برتری با پایونیر, دنن, و جدیدا آپو بوده.
BD-A1040 جدید ترین بلو-ری پلیر یاماها از سری محبوب AVENTAGE با کوهی از امکانات جذاب محصول قابل توجه ای که می تواند نظر هر Videophile به خود جلب کند, در ادامه به برسی ویژگی های صدا و تصویر این پلیر خواهیم پرداخت.
ظاهر پلیر ترکیبی از آلومینیوم و پلاستیک براق تشکیل داده است, طراحی متناسب با آمپلی فایرهای سری AVENTAGE با ارتفایی در حدود 8.5 سانتیمتر این پلیر تبدیل به یک میان رده متوسط کرده است که آنچنان با آمپلی فایرهای رده بالای یاماها هماهنگی در جسه ندارد! و بیشتر آن را در کلاس میان ردها قرار میدهد.
امکاناتی مثل WIFI و Bluetooth ارتباط بین پلیر و انواع دیوایس های مجهز به این فناوری ها را آسان کرده است.
از تمامی امکانات تجاری که بگذریم میرسیم به صدا و تصویر که اهمیت ویژه ای دارد, کابل تست مثل همیشه یک HDMI از برند فوق محبوب من Wireworld بود.
اولین و بزرگترین ضعف این پلیر تک HDMI بودن آن بحساب میاد! که دیگه در پلیرهای بخصوص مرجع قابل توجیح نیست, اما باز هم 1040 یاماها مثل مدل قبلی 1020 تنها یک خروجی HDMI دارد که این اصلا خوب نیست! در بهترین آمپلی فایرهای سینمایی تصویر در پردازشگر آمپلی فایر دچار افت و یا تغییر در بافت تصویر می شود, در واقع تصویری که روی نمایشگر نشان داده می شود خروجی مدار تصویر آمپلی فایر است نه سورس تصویر! ساده ترین کاری که کمپانی ها برای رفع مشکل تصویر در خروجی آمپلی فایرهای سینمایی انجام دادن اختصاص دو خروجی HDMI یکی برای تصویر (مستقیم به نمایشگر) و یکی برای صدا (مستقیم به آمپلی فایر) بود. این ایده به ظاهر ساده مشکل بزرگ تاثیر مدار تصویر آمپلی فایر روی تصویر بکلی برطرف کرد. اما ظاهرا هنوز یاماها اعتقادی به آن ندارد!
برای تست تصویر پلیر مجبور شدم پلیر مستقیم به نمایشگر وصل کنم تا خیالم از وفاداری آنچه از تصویر تست می کنم راحت باشد. فیلم تست بلوری فیلم KING KONG بود. تصویر 1040 در نگاه اول کمی گرم بود درست مثل گذشته ذهنی من از تصویر یاماها که همیشه حرارت رنگ کمی بالایی داشته, گرمای نه به بدی تجاری های سونی و ال جی, سامسونگ بلکه اروپایی پسند بود! میدونید که استاندارد تصویر اروپایی کمی گرم تر از آمریکا و استاندارد رنگ ژاپن است.
1040 گرین نه به خوبی بهترین ها بلکه در کلاس یک میان رده خیلی خوب نمایش میداد, گرین درهم رفته و بد شکل نبود, از بافت تصویر جدا بود, دونه درشت و از همه مهم تر لزج و چسبیده به سوژه ها دیده نمیشد.
بافت پوست کمی Bold بود! که باز این شاخص هم پلیر از های اند های مثل پایونیر و آپو دور میکرد!
سایه ها در سکانس های تایریک خوب دیده میشد, رنگ ها در تاریکی درخشان و برای من قابل قبول بودن, نویز دیجیتال نسبتاً کنترل شده بود و اذیت نمی کرد.
در کل 1040 یاماها در شاخص های تصویر کنترل خوبی داشت, گرین کنترل شده نمایش میداد, بافت پوست کمی برجسته اما خوب بود, رنگ ها گرم و درخشان بودن, سایه ها درهم نمیرفت و سوژه ها در تاریکی خوب دیده میشدند, نویز کم و کنترل شده بود.
میشه گفت تصویر در کلاس میان رده ها خوب بود.
صدای 5.1 در 1040 بسیار از تصویر جلوتر بود, به لطف تجربه بی نظیر یاماها در بخش صدای سینمایی پلیر 1040 یکی از خوب های افکتیو بحساب میاد, صدای فوق العاده وحشی با پیک های لحظه ای سنگین, بسیار کانالیزه و با جزئیات بسیار بالا حتی در پیک های لحظه ای, کنترل عالی روی فرکانس های میانی در سنگین ترین افکت ها, باس بسیار شفاف و عمیق, دیالوگ فعال و جلو در صحنه های آرام, موزیک 5.1 کانالیزه با القای محیط کنسرتی موزیک فیلم کینگ کونگ همگی از شاخص های مثبت این پلیر در صدای سینمایی محسوب می شود.
به لطف پردازشگر 24 بیتی فایل های صوتی استریو با وضوح بالا و کنترل بسیار خوب در نواحی فرکانسی اجرا میشد, نمیشه این کلاس از ویدئو پلیرهارو بعنوان سورس صدا معرفی کرد! مخصوصاً این که میزان Linearity و Texture صدای ساز درشون پایین و بیشتر سعی می کنند در پاپ موزیک Passion و در نواحی پایین صدا خیلی Rich اجرا کنند, که باز هم 1040 در این شاخص ها بسیار موفق بود.
اگر بخوام این پلیر در صدا و تصویر در کلاسی قرار بدم میتونم یک میان رده برجسته معرفیش کنم.
طراحی و ساخت
تصویر
صدا