Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

Yamaha BD-A1040 Review

یاماها بعنوان بزرگرین کمپانی های مطرح در زمینه ساخت آلات موسیقی, تجهیزات ضبط استودیوی, تجهیزات سینمایی خانگی همیشه برتری و کلاس بالاتری نسبت به دیگر رقبا داشته است, یاماها حدود 20 ساله در ساخت آمپلی فایرهای سینمایی خانگی راس قله صدای سینمایی بوده و هست. اما در ساخت ویدئو پلیرها برتری با پایونیر, دنن, و جدیدا آپو بوده.

BD-A1040 جدید ترین بلو-ری پلیر یاماها از سری محبوب AVENTAGE با کوهی از امکانات جذاب محصول قابل توجه ای که می تواند نظر هر Videophile به خود جلب کند, در ادامه به برسی ویژگی های صدا و تصویر این پلیر خواهیم پرداخت.

ظاهر پلیر ترکیبی از آلومینیوم و پلاستیک براق تشکیل داده است, طراحی متناسب با آمپلی فایرهای سری AVENTAGE با ارتفایی در حدود 8.5 سانتیمتر این پلیر تبدیل به یک میان رده متوسط کرده است که آنچنان با آمپلی فایرهای رده بالای یاماها هماهنگی در جسه ندارد! و بیشتر آن را در کلاس میان ردها قرار میدهد.

امکاناتی مثل WIFI و Bluetooth ارتباط بین پلیر و انواع دیوایس های مجهز به این فناوری ها را آسان کرده است.

از تمامی امکانات تجاری که بگذریم میرسیم به صدا و تصویر که اهمیت ویژه ای دارد, کابل تست مثل همیشه یک HDMI از برند فوق محبوب من Wireworld بود.

اولین و بزرگترین ضعف این پلیر تک HDMI بودن آن بحساب میاد! که دیگه در پلیرهای بخصوص مرجع قابل توجیح نیست, اما باز هم 1040 یاماها مثل مدل قبلی 1020 تنها یک خروجی HDMI دارد که این اصلا خوب نیست! در بهترین آمپلی فایرهای سینمایی تصویر در پردازشگر آمپلی فایر دچار افت و یا تغییر در بافت تصویر می شود, در واقع تصویری که روی نمایشگر نشان داده می شود خروجی مدار تصویر آمپلی فایر است نه سورس تصویر! ساده ترین کاری که کمپانی ها برای رفع مشکل تصویر در خروجی آمپلی فایرهای سینمایی انجام دادن اختصاص دو خروجی HDMI یکی برای تصویر (مستقیم به نمایشگر) و یکی برای صدا (مستقیم به آمپلی فایر) بود. این ایده به ظاهر ساده مشکل بزرگ تاثیر مدار تصویر آمپلی فایر روی تصویر بکلی برطرف کرد. اما ظاهرا هنوز یاماها اعتقادی به آن ندارد!

برای تست تصویر پلیر مجبور شدم پلیر مستقیم به نمایشگر وصل کنم تا خیالم از وفاداری آنچه از تصویر تست می کنم راحت باشد. فیلم تست بلوری فیلم KING KONG بود. تصویر 1040 در نگاه اول کمی گرم بود درست مثل گذشته ذهنی من از تصویر یاماها که همیشه حرارت رنگ کمی بالایی داشته, گرمای نه به بدی تجاری های سونی و ال جی, سامسونگ بلکه اروپایی پسند بود! میدونید که استاندارد تصویر اروپایی کمی گرم تر از آمریکا و استاندارد رنگ ژاپن است.

1040 گرین نه به خوبی بهترین ها بلکه در کلاس یک میان رده خیلی خوب نمایش میداد, گرین درهم رفته و بد شکل نبود, از بافت تصویر جدا بود, دونه درشت و از همه مهم تر لزج و چسبیده به سوژه ها دیده نمیشد.

بافت پوست کمی Bold بود! که باز این شاخص هم پلیر از های اند های مثل پایونیر و آپو دور میکرد!

سایه ها در سکانس های تایریک خوب دیده میشد, رنگ ها در تاریکی درخشان و برای من قابل قبول بودن, نویز دیجیتال نسبتاً کنترل شده بود و اذیت نمی کرد.

در کل 1040 یاماها در شاخص های تصویر کنترل خوبی داشت, گرین کنترل شده نمایش میداد, بافت پوست کمی برجسته اما خوب بود, رنگ ها گرم و درخشان بودن, سایه ها درهم نمیرفت و سوژه ها در تاریکی خوب دیده میشدند, نویز کم و کنترل شده بود.

میشه گفت تصویر در کلاس میان رده ها خوب بود.

صدای 5.1 در 1040 بسیار از تصویر جلوتر بود, به لطف تجربه بی نظیر یاماها در بخش صدای سینمایی پلیر 1040 یکی از خوب های افکتیو بحساب میاد, صدای فوق العاده وحشی با پیک های لحظه ای سنگین, بسیار کانالیزه و با جزئیات بسیار بالا حتی در پیک های لحظه ای, کنترل عالی روی فرکانس های میانی در سنگین ترین افکت ها, باس بسیار شفاف و عمیق, دیالوگ فعال و جلو در صحنه های آرام, موزیک 5.1 کانالیزه با القای محیط کنسرتی موزیک فیلم کینگ کونگ همگی از شاخص های مثبت این پلیر در صدای سینمایی محسوب می شود.

به لطف پردازشگر 24 بیتی فایل های صوتی استریو با وضوح بالا و کنترل بسیار خوب در نواحی فرکانسی اجرا میشد, نمیشه این کلاس از ویدئو پلیرهارو بعنوان سورس صدا معرفی کرد! مخصوصاً این که میزان Linearity و Texture صدای ساز درشون پایین و بیشتر سعی می کنند در پاپ موزیک Passion و در نواحی پایین صدا خیلی Rich اجرا کنند, که باز هم 1040 در این شاخص ها بسیار موفق بود.

اگر بخوام این پلیر در صدا و تصویر در کلاسی قرار بدم میتونم یک میان رده برجسته معرفیش کنم.

طراحی و ساخت

 تصویر

صدا

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء