Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

کالیبراسیون صدا بخش دوم

در مطلب نخست (کالیبراسیون صدا) به روش صحیح کالیبره کردن صدا توسط میکروفون مخصوص همراه آمپلی فایر توضیحاتی دادیدم, در این مطلب به روش کالیبره کردن صدا در اتاقی چند بخشی میپردازیم.

آمپلی فایرهای سینمایی محدودیت های در آنالیز کردن محل های EQ شده توسط میکروفون دارند, معمولا بیش تر از سه Zone دقیق نمی توانند پردازش کنند! با این که در آمپلی فایر های های اند تا 10 ناحیه را می شود جدا کالیبره کرد, اما تست ها ثابت کرده در بهترین حالت سه ناحیه بیشتر آنالیز دقیقی نمیشن و دیگر ناحیه ها ضعف افکت دارند! تصویر زیر:

 برای کالیبراسیون صدا در اتاق های بزرگ با چندین محل قرار گیری نشیمن ها باید سیستم EQ آمپلی فایر غیر فعال کنید و کار به قدرت DSP آمپلی فایر و البته تجربه خودتون واگذار کنید.

در حالت "Auto Surround" پردازشگر آمپلی فایر کاملا بر مبنای حافظه ای که از ستاپ با میکروفون ذخیره کرده محیط صوتی کنترل می کند, تمام کلاک ها و تخیرهای کانال های صوتی طبق حافظه مشخص شده انجام می شود, بسته به قدرت پردازش آمپلی فایر این کار درجات کیفیتی مختلفی دارد.

در حالت "Direct" حافظه ستاپ اتوماتیک از مدار خارج می شود و کانال ها کاملا بطور هم زمان کلاک میزنن و تمامی شدت ها و تاخیر های صدا مساوی انجام می شود, به زبان ساده هیچ پردازشی روی صدا صورت نمیگیرد جزء DSP در این حالت شما می توانید با Place کردن زاویه بلندگوها, تنظیم شدت db کانال ها و همچنین تنظیم دستی "Distance" کانال ها به بهترین صدا در نقاط مختلف اتاق برسید, تصویر زیر:

باز هم لازم به اهمیت آکوستیک اشاره کنم, در ستاپ دستی سیستم سینمایی اهمیت آکوستیک بسیار زیاد می شود, در حالت EQ ضعف های آکوستیکی توسط آمپلی فایر تا حدی جبران می شود اما در ستاپ دستی تمام زاویه ها و لوازم داخل اتقاق در نتیجه نهایی کار تاثیر خواهد داشت. و بازهم تاکید می کنم آکوستیک کردن با ایزوله کردن فرق اساسی دارد! در یک اکوستیک سینمایی خوب دیفیوزرها می توانند در تشدید یا زاویه دادن به افکت ها کمک کنند اما در ایزوله سازی اتاق افکت ها جذب می شوند! آکوستیک به معنایی جذب صدا نیست! در این مطلب بیشتر با اهمیت آکوستیک در انتشار اصوات صدا آشنا شوید.

این نکته در نظر داشته باشد ستاپ دستی سینمایی کار بسیار وقت گیری است, لازم ساعت ها براش وقت بزارید, فیلم های تست بارها و بارها اجرا کنید و صدای اتاق بشنوید تا بهترین ستاپ انجام شود.

ارسال نظر

1.کاربران سایت باید هنگام ارسال دیدگاه از کلمات مناسب استفاده کنند. در صورت مشاهده‌ی کلمات رکیک و نامناسب، پیغام کاربر حذف شده و در صورت تکرار، نام کاربری و IP وی مسدود می‌شود.
2.لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید.


ورود اعضاء