Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

تحلیل ها

مشکل تصویر نمایشگرهای سری سینما سه بعدی ال جی

مدتی پیش رفتم تا جدیدترین ال سی دی ال جی مدل LM9600 از نسل سینما سه بعدی این کمپانی تست کنم, شرایط تست خوب بود, پلیر و کابل به سفارش خودم خریده شده بود, چند فیلم بلوری مورد تایید و دیسک کالیبراسیون "Disney WOW: World of Wonder" که خودم برده بودم شرایط تست خوبی ایجاد کرده بود, میدونید که چقدر کالیبراسیون برای من اهمیت داره و به اعتقاد من تست و نظر دادن در مورد تصویر یک نمایشگر بدون کالیبره شدن توسط یک کالیبراتور با تجربه هیچ ارزشی ندارد! حتما باید از طراحی و کیفیت ساخت بسیار زیبا سینما سه بعدی ال جی یاد کنم و بگم یکی از زیباترین و خوش ساخت ترین پنل های بود که تا به حال میدیدم! از گواهی نسل جدید ISF در این سری هم نمیشه گذشت, انصافا هم نتیجه عالی در کالیبراسیون داشت. اما این سری از نمایشگرهای ال جی یک مشکل بزرگ در تصویر دارند که عملا این سری از نمایشگرهای ال جی غیر قابل استفاده برای Videophile ها کرده است! و آن نمایش فریم های تصویر در لبه های سوژهای متحرک است!

برای جبران جاماندگی تصویر در اسکن پیشرفته از هر فریم یک کپی گرفته می شود و بین دو فریم A و B قرار میگیرد, بعنوان مثال اگر در نمایشگرهای 50 هرتز A.... و ....B داشته باشیم در اسکن 100 هرتز A..A و B داریم و در 400 هرتز میشه AAAA و B یعنی بین فریم A تا بعدی که میشه B هیچ فاصله ای نیست تا ایجاد سایه در سوژه های متحرک نشود. در اسکن های بالاتر تراکم فریم ها بیشتر میشه که نتیجه قابل ملاحظه ای در حرکت سوژهای کوچک دارد. 

مشکل جاماندگی و بلور در تصویر این سری از نمایشگرهای ال جی بخاطر الگوریتم اشتباه در اسکن تصویره, بدین صورت که فریم های بازسازی شده در لبه های سوژه های متحرک به صورت بسیار واضح و غیر قابل چشم پوشی نمایش داده می شود!  فریم های بازسازی شده در پس سوژها به شکل مکعب های کنار هم طوری نمایش داده می شود که حس شطرنجی شدن بخش های از تصویر در بیننده ایجاد می کند! این مشکل جدی اصلا ربطی به خود پنل نداره و کاملا یک مشکل نرم افزاری که فکر می کنم با یه آپدیت از طرف کمپانی کاملا برطرف خواهد شد و زندگی به این تلویزیون های زیبا بر خواهد گرداند.

معرفی KEF X300A

KEF X300A جدیدترین مدل خانواده LS50 با قیمت بسیار ارزان تر و فوق العاده کارامد برای موسیقی دیجیتال امروزی ست, یک بلندگوی اگتیو با دو پاور جداگانه در هر کابینت, قدرت و وضوح صدای بسیار عالی را برای لذت موسیقی از منابع دیجیتال ایجاد می کند, بلندگو با Ipod و گوشی موبایل شنیدم, اگر قیمت 800 دلاری این بلندگو در نظر بگیرید میشه گفت بهترین انتخاب برای داشتن یک مجموعه شیک و خوش صداست, شاخص های صدای نزدیک به LS50 داره و از درایو فوق العاده Uni-Q در این مدل استفاده شده است. کابینت خوش ساخت و با بدنه بورس خورده ارزش های این بلندگو دوچندان میکند. بنظرم صدای به مراتب بهتر از مینی های فای در این رنج قیمت دارد. یکی از مزایایی بسیار کاربردی این مجموعه امکان دریافت سیگنال صوتی توسط وایرلس است, با این امکان دیگه حتی زحمت سیم کشی را هم نخواهید داشت, این یعنی کافی روی تخت خواب دراز بکشید و موزیک مورد علاقتون از Ipod یا گوشی موبالتون انتخاب کنید و از اجرای بسیار با کیفیت KEF X300A لذت ببرید. اپلیکیشن آندروید, ویندوز و IOS در سایت رسمی KEF در دسترس است.

KEF X300A بهترین انتخاب برای اجرای با کیفیت منابع موسیقی همراه است.

Marantz PM-11S3

اواخر سال 1390 بود که من مدتی در سفر کاری و خانوادگی بودم, در اون سفر فرصت شد چندتای سیستم جدید تست کنم و همچنین یک جفت بلندگوی Django مارتن همراه دوستم خریدم! در این پست چند عکس از روز خرید گذاشتم. در چند باری که برای شنیدن مارتن رفتیم یک بار این بلندگو با آمپلی فایر بسیار زیبا و دوست داشتنی Marantz PM-11S3 شنیدم, تاکید من برای خرید مارتن فقط موزیکال بودن این بلندگو نبود, مخصوصا که داشتم برای اولین بار صدای Django میشنیدم و اجرای ریتم این بلندگو خیلی برام مهم بود, در اجرای این بلندگو با آمپلی فایر ASR سورس MSB و اگر اشتباه نکن کابل Argento بود که این بلندگو تایید نهایی گرفت!

اما این بلندگو با Marantz PM-11S3 هم صدای خوبی میداد! انصافا که این آمپلی فایر جریان بالای میده و من ارکستر خوبی روی ولوم ۱.۴ از مارتن میشنیدم! PM-11S3 در وولوم های پایین از Structure صدا کم نمیکرد و لازم نبود ولوم بالا بره تا کل ساختار فرکانسی کامل بشه! با این که خیلی عالی در وولم پایین Django درایو میکرد اما احساس میکردی بخشی از نت های F3 تا C6 میفته! و باید وولوم کمی بالا میرفت تا ساختار موزیک کامل بشه! ضعفی که در صدای PM-11S3 شنیدم دارک بودن فرکانس های میانی بود! که با افزایش وولوم کمتر میشد! به نظر من Marantz در آمپلی فایرهای کلاس های اند از خازن های با ظرفیت بسیار بالا استفاده میکنه! بالا بودن ظرفیت خازن ها اجازه میده در وولوم های بالا دیستورشن صدا کم بشه ! واقعیت هم داره که همیشه Marantz در وولوم های بالا و پیک های سنگین دیستورشن کمتری نسبت به هم کلاس های خودش دارد. اما کمی دارک بودن صدای Marantz نکته ای که نمیشه ازش گذشت!حتما شنیدید که خیلی های اعتقاد دارند حتی در صدای ASR هم کمی دارک بودن احساس میشه!

مقایسه Marantz با آمپلی فایری مثل ASR در Refinement صدا اصلا کار درستی نیست! اما خوب گاهی بعضی مدل ها در شرایط تست های سخت و Structure کلی صدا اینقدر خوب جواب میدن که نمیشه ازشون گذشت. Django مارتن از نظر من یکی از بهترین ها در Coherent درایوری هست و Marantz PM-11S3 خیلی عالی این Coherent بالای Django حفظ می کرد.

یادآوری خوبی بود که این آمپلی فایر بهتون پیشنهاد بدم.

کدام آمپلی فایر دیجیتال بهتر است! یاماها یا دنن؟

به واقع کدام یک بهترین است؟ از دوران دالبی ساراند تا صدای حقیقی وضوخ بالا این دو برند افسانه ای یاماها و دنن بودند که همواره پیشتاز صنعت صدای سینمایی دیجیتال در خانه بوده اند. وقتی بر حافظه قدیمی تر خودم مروری میکنم تنها دنن و یاماها بودن که مورد توجه من و اکثریت علاقمندان سیستم های سینمایی خانگی قرار داشتند, عده ای طرفدار دنن و عده ای مثل من طرفدار یاماها هستند. در سالهای که سینمایی خانگی رواج پیدا کرده این دو غول صنعت صدای سینمایی محصولات ماندگار تولید کردند, محصولات مثل A1 بی نظیر از دنن و Z1 از یاماها که هیچ وقت از حافظه علاقمندان این دو کمپانی پاک نخواهد شد.

اما همیشه این سوال مطرح است که کدام یک بهترین هستند؟ در واقع نمیشه بطور قطع گفت کدام یکی بهترین هستند! هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند که باعث شده در کنار هم در راس صنعت سرگرمی های صوتی و تصویری خانگی قرار بگیرند.

دنن با طراحی منحصربفرد خود همیشه از بهترین هاست. استفاده از آلیاژهای مرغوب در ساخت بدنه از ویژگی های دنن بحساب میاد, استفاده از بهترین قطعات مخصوصا در مدل های شبه های اند و های اند از امتیازات مثبت دنن است, دنن در بین برندهای صاحب نام این صنعت همیشه بهترین مدار تصویر در آمپلی فایرهای دیجیتال داشته است, استفاده از پردازشگرهای برتر تصویر در کنار طراحی فوق العاده دنن باعث شده آمپلی فایر های دیجیتال دنن بیشترین وفاداری تصویر به سورس داشته باشند. دنن بعنوان یک های فای ساز برتر طراحان فوق العاده در این زمینه دارد و همیشه از تجربه های فای خود در تولیدات سینمایی نیز بهره برده است, همین تجربه باعث شده آمپلیفایر دیجیتال دنن بهترین در پخش موزیک باشد, همین موزیکال بودن آمپلی فایرهای سینمایی دنن در فضای DSP باعث موزیک متن غنی شده است. فضای DSP افکت دنن های اند فوق العاده پویا و پرانرژی است بطوری که از بهترین های این صنعت بحساب می آید. دنن های اند افکت سنگین و پر جریانی اجرا می کند.

قبلا هم گفتم که دنن در میانه قیمت ,شبه های اند و های اند محصولات متفاوتی نسبت به تجاری ها تولید می کند, به همین دلیل همیشه بهترین های دنن را انتخاب کنید.

 

 یاماها در صنعت سرگرمی های سینمای خانگی یک مرجع بحساب می آید! بطوری که انگار صدای سینمایی در  ذات این کمپانیست! یاماها در سال ۱۹۸۶ میلادی پردازنده صوتی DSP را تولید کرد و تا به امروز در صنعت صدای دیجیتال در بخش سینمایی برترین بحساب می آید.

آمپلی فایرهای دیجیتال یاماها به قدرت بالای صوتی و ایجاد فضای DSP منحصر به فرد بین طرفداران سینمایی خانگی شناخته می شود! به جرات می توان گفت یاماها تنها کمپانی در صنعت سینمایی خانگی است که کیفیت خود را در تمام رنج تولیدات حفظ می کند, بطوری که کیفیت و جنس صدای یاماها در ارزان قیمت ترین مدل نیز مشهود است. جنس صدا و فضای DSP یاماها غیر قابل مقایسه با هیچ برند دیگری است! نه مطلق بهترین! بلکه در نوع اجرای افکت ها متفاوت است. فضای DSP یاماها بیننده را در حبابی از افکت های صوتی قرار می دهد که به سختی می توان مسیر حرکت صدا و محل قرار گیری کانال های صوتی را تشخیص داد. افکتیو بودن یاماها یکی دیگر از ویژگی های آمپلی فایرهای این کمپانی است. جریان دهی سنگین به هر کانال در پیک های لحظه ای بدون حس تاخیر و کش آمدن صدا یکی از ویژگی های برتر یاماها است, جریان بالای صوتی حتی در کمترین شدن وولوم از ویژگی های یاماها بحساب می آید, آمپلی فایرهای یاماها در ولوم های بالا جریان بسیار شدیدی به هر کانال ارسال می کند, این شدت جریان با کمترین تخریب صوتی حتی در وولوم های بالا تولید می شود. بطوری که در ولوم های ۲/۴ به راحتی بد درایو ترین بلندگوهای چند ووفری را به ماکزیمم توان نزدیک می کند!

تجربه سالها کار با برندهای مختلف سلیقه من به یاماها و دنن نزدیک کرده است, این اصلا دلیل بر ضعف دیگر کمپانی ها در صدای سینمایی نیست! این تنها نظر شخصی من است.

Pioneer BDP-450 Quick Review

BDP-450 جدید ترین مدل از بلو-ری پلیرهای پایونیر با ظاهری زیبا و قیمت بسیار مناسب است که هر علاقمندی به سیستم های سینمایی وسوسه میکنه تا این پلیر در سیستم سینمایی خود داشته باشد.

پایونیر در BDP-450 از پردازشگر صدا و تصویر Qdeo از کمپانی Marvell استفاده کرده است, Qdeo تراشه بسیار معروفی در صنعت تصویر است, Qdeo تراشه ای که همزمان امکان پردازش صدا و تصویر وضوح بالا را دارد, در واقع همه چیز در یکی بحساب میاد. این بار پایونیر از این پردازشگر در نسل جدید بلوری پلیرهای خود استفاده کرده است. برای اطلاع از فرمت های که این مدل پخش می کند صفحه رسمی پایونیر ببینید.

 BDP-450 نسبت به مدل BDP-L55 طراحی و كیفیت ساخت مشابهی دارد! دیسك خوان هر دو مدل نیز یکسان است. پایونیر در BDP-450 مشابه مدل BDP-LX55 از مدار صوتی استریو مجزا استفاده کرده است. همچنین منوها و سرعت اجرای هر دو پلیر مشابه است. پایونیر در BDP-450 مدار آنالوگ که هیچ کارایی ندارد را حذف کرده است.

تصویر BDP-450 در رنج قیمت این پلیر بهترین است! رنگ ها کنتراست بسیار عالی دارند, رنگ سیاه کاملا جوهری و عمیق است, در تصاویر تاریک سایه ها کاملا واضح دیده می شود, جزئیات سوژه ها در حرکات سریع کم نمی شود, جزئیات سوژه ها ثابت نیز بسیار بالاست, گرین تصویر خالص دیده می شود, سایز و لایه های گرین میشه گفت خوب دیده می شود, تقریبا میتونم بگم لایه های گرین چسبیده به تصویر با حالت لزج اذیت کننده نمیبینم, در BDP-450 رنگ ها را گرم و سوژه ها را با جزئیات بالا میبینم.

صدای BDP-450 در مقایسه با BDP-LX55 خصوصیات خودشو داره, صدای لود بالا با جزئیات قابل قبول, بدون گرفتی و حذف جزئیات صدا در پیک های سنگین, اجرای خوب فرکانس های میانه که معمولا پلیرهای ارزان قیمت در آن ضعف دارند, خیلی از پلیرها در اجرای کامل فرکانسی قسمتی از میانه حذف می کنند! که در BDP-450 پردازشگر Qdeo نه به خوبی BDP-LX55 اما قابل قبول اجرا می کند, افکت ها با انرژی شنیده می شود, صدای ۵.۱ و ۷.۱ کانالیزه و بدون حس گرفتگی شنیده می شود, صدای BDP-450 نسبت به قیمت این پلیر کاملا قابل قبول است.

پلیر مدل BDP-450 کاملا توانست نظر من جلب کند و به شما نیز اگر دنبال بلوری پلیری خوش ساخت, ارزان و با کیفیت هستید پیشنهاد می کنم.

 اجرای صدا و تصویر

 طراحی و ساخت

ورود اعضاء