Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری

تحلیل ها

KEF LS50 Review

KEF مدل LS50 به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس کمپانی تولید کرده است. طراح کابینت این مدل آقای "Mark Dodd" هستند. LS50 به علت ابعاد صدای که داره میشه ازش برای های فای خانگی هم استفاده کرد. در این مدل از درایو ارتقاء داده شده Uni-Q استفاده شده که فقط در مدل Blade که از سری های اند KEF هست از این درایور استفاده شده است. ساختار درایو Uni-Q با سری Q تفاوتی نداره فقط کیفیت آلیاژ بکار رفته و دقت ساخت در کلاس های اند قرار دارد.

LS50 یکی از اون Two-way های که تا صداشو نشنوید نمیتونید باور کنید از یک کابینتی با این سایز صدای با این ابعاد گسترده شنیده بشه! درایو Uni-Q امکان حرکت های فیزیکال خیلی بالای برای جا به جای هوای داخل کابینت نداره و فقط با طراحی خاص کابینت که میشه از این درایو Mid Bass, باس خوبی شنید طراحی که خیلی عالی برای LS50 انجام شده است. LS50 امپدانس و حساسیت نسبتا بالای داره اما خیلی هم خوش درایو نیست و بیشتر از اونی که فکر کنید جریان میخواد تا درایو بشه. کلان KEF جریان خوب میخواد تا بشه ازش صدای خوب گرفت! 

در کابینت LS50 از یک پورت رفلکس باس منحصربفرد استفاده شده که در مرکز مجرای پورت از فوم ضخیم قابل انعطاف استفاده شده است که در پیک های سنگین فوم متناسب با حجم هوا منبسط می شود و حجم پورت افزایش پیدا میکنه در این حالت جریان هوا بدون برگشت به داخل کابینت و ایجاد رزونانس از کابینت تخلیه میشه. طراحی پورت باسی با امکان تغییر ضخامت ایده بسیار هوشمندانه که مشکل تداخل فرکانس پائین و متوسط در این بلندگو به حداقل رسانده است.

صدای LS50 فوق العاده زنده ست, میدونید که من از صدای حسی بدم میاد! صدای Emotional برای شو بسیار عالیه اما من دوست ندارم! به دلایلی که قبلا درباره موزیک گفتم. ابعاد صدای این بلندگو یکی از بهترین های بوده که در این سایز کابینت و درایور شنیدم! صدای واید با پرتاب بالا در یک پوشش فرکانسی کامل جزئیات کاملی به شنونده میده. واید بودن فول فرکانسی این بلندگو place در فضای اتاق راحت کرده و با کمی زاویه دادن به بلندگوها میشه sweet spot اتاق تغییر داد. اکثر بلندگوهای Two-way مشکل place و محدود بودن sweet spot دارن که این بلندگو همانطور که گفتم به دلیل پرتاب صدا و همچنین واید بودن موج از دیافراگم بلندگو سختی پیدا کردن بهترین نقطه صدارو کمنر کرده.

 یکی از ویژگی های عالی این بلندگو Refinement که در محدوده فرکانس میانه و بالا داره, بطوریکه حضور بلندگو حس نمی کنید, صدا در بعضی فرکانس ها خشن نمیشه و لبه پیدا نمیکنه, خش صدا با صدای ساز شنیده میشه و بلندگو چیزی از صدا کم یا زیاد نمیکنه, ارزشمند ترین ویژگی که کامپوننت ها میتونند داشته باشد همین Neutrality , کافی یک طراح فقط با این دید محصولی طراحی کنه, مطمئن باشید در طراحی های متوسط با Neutrality بالا پاسخ های خیلی بهتری خواهید گرفت تا از طراحانی که ذهن رنگی دارند و میخوان با صدای خاص خودشون مطرح کنند! و این وسط فقط موزیک که قربانی ذهنیت طراح میشه.

 صدای LS50 تصویر Soundstage عالی داره, البته با تست های که من کردم تصویر کامل از فضای اجرا یکم محدود بود! و اگر کمی عقب میرفتم فضای اجرا تبدیل به یک استریو خوب میشد. تا فاصله ۲ متر خیلی خوب جای هر ساز و فاصله آنها از هم قابل تشخیص بود و با عقب رفتن حس صدای زنده کمتر میشد و همانطور که گفتم یک استرویو خوب میشد شنید. تا این حد هم برای بلندگوی با این ابعاد عالی بحساب میاد. 

ووکال در درایور Uni-Q عالی و در LS50 رفرنس بود! طراحی این درایو از حنجره انسان الگو گرفته شده, تولید طیف وسیعی از فرکانس ها تنها از یک یونیت. این با بلندگوهای فول رنج مسخره اشتباه نگیرید! صدای ووکال LS50 نه Emotion بود و نه Flat این همون ویژگی که من درگیر درایور Uni-Q کرده! خودش رنگی نداره, نه حسی به صدا میده و نه چیزی ازش میگیره و نه صدارو رنگی گرم میکنه و نه انرژی به صدا میده, این میشه صدای خارج از دنیایی تجاری و همون چیزی که هر آوازه خوان و نوازنده ای دوست داره. صدای که در بلندگوهای که من دوست دارم مثل , Kharma , B&W, Marten شنیده می شود. البته نه همه مدل هاشون!

اگر برای اتاق نشیمن خودتون دنبال یک بلندگوی وفادار به صدا و زیبا هستید حتما LS50 بشنوید.

همچنین این بلندگو وزن زیادی نداره و خیلی راحت میتونید از کشورهای اطراف بخرید و مسافری وارد کنید.

Polk audio

اگر دنبال بلندگوی برای صدای سینمایی هستند حتما Polk audio امتحان کنید. بلندگوی که خیلی ها دنبالش هستند, طراحی شده برای افکت های سنگین و طولانی مدت. در تمام مدل ها کراس آورهای پیچیده ندارن و صدارو خیلی ساده تحویل درایورها میده. درایورهای محکم و قوی برای پیکهای سنگین داره و پاسخ های سریع به افکت میده, بلندگوی وحشی که طراحی شده برای لذت سینمایی و موزیک های پاپ با شدت بالا. Polk صدای شفاف و باس سنگین بهتون میده. بلندگوی که در آمریکا بیشترین طرفدار برای سینمایی خانگی داره. این بلندگو و آمپلی فایر Emotiva محبوب ترین انتخاب سینمایی خانگی. آمپلی فایرهای Emotiva که دیگه آخر تقویت کننده سینمای خانگی. صدای سینمایی آمپلی فایر و بلندگوی میخواد که پاسخ سریع بده, پیک های سنگین تحمل کنه و خوب جریان بده, ترکیب این دو یکی از بهترین انتخاب ها برای یک سیستم سینمای خانگی درست و حسابی. خیلی سخت نگیرید! واقعا لازم در اینجا سیستم های هم معرفی بشه که نیاز تمام دوستان برآورده کنه, اگر هم قراره سر صدا کنیم و حالشو ببریم با سیستم های درست و حسابی باشه و نه هر آشغال تجاری!

Pioneer BDP-LX55 Review

بلو-ری پلیر مدل BDP-LX55 از پایونیر یک هفته ای هست در سیستم من قرار گرفته است, من این پلیر خیلی ارزان خریدم, حدود ۴۸۰ EU که برای یک پلیر در این سایز و امکانات قیمت فوق العاده کمی بحساب میاد. برند های هم کلاس پایونیر نیز در همین حدود قیمت بودند, کمی گران تر. کلا بلوری پلیرهای سه بعدی قیمت بالای ندارن. در مطلب MediaTek گفتم که پایونیر در مدل های جدید, که LX55 بالاترین مدل از این مجموعه است از ویدئو پروسسور مدل MT8555 استفاده کرده است. یک پروسسور فوق العاده قدرتمنده و حالا که دارم این پلیر تست میکنم به توانایی هاش بیشتر پی بردم. تراشه ای که هر آنچه از یک بلوری پلیر انتظار دارید سریع و کامل در اختیارتان قرار می دهد.

من در سال گذشته بلوری پلیرهای کلاس های اندی مثل LX91 پایونیر و A1 دنن تست کردم, هر دو در صدا و تصویر پلیرهای بی نظیری بودند. واقعا تصویر وضوح بالا کامل با این پلیرها تجربه کردم. اما چیزی که یادم هست و الان در گذشته دفتر تستم چک کردم A1 دنن از زمان دستور خروج Disc tray چیزی در حدود ۴۵ ثانیه زمان میگرفت تا سینی دیسک بیرون بیاد! LX91 در همین حدود! از دستور خروج سینی دیسک تا لود دیسک بلوری بیش از یک و نیم دقیقه زمان لازم بود, و این اصلا برای من قابل قبول نیست! خوب ببینیم LX55 چطور بوده.

 تجهیزات تست:

 آمپلی فایر یاماها RX-A3010 بلندگوی سری ۸۰۰ فوکال کابل تست WireWorld HDMI فیلم تست بلوری Sucker Punch  و دی وی دی Underworld: Evolution

LX55 پلیری با کابینت خوش ساخت و پنل الومینیومی زیباست. شاسی تک لایه! با چهار لرزش گیر و اتصالات ارزان قیمت, فقط رابط های خروجی HDMI روکش طلا دارند. مثل همیشه برای اطلاع از مشخصات فنی و فرمت های قابل پخش در این پلیر که فوق العاده کامل هستند به صفحه مربوط به این مدل در سایت رسمی پایونیر بروید.

 اکثر نکات ذکر شده از صدا و تصویر این پلیر در زمان تست یاداشت شده است.

 زمان لود دیسک حدود ۲۰ ثانیه. تصویر Sucker Punch با هر پلیری جذاب نیست, این انتخاب کردم تا ببینم LX55 تصاویر چند لایه این فیلم چطور اجرا خواهد کرد. در رویایی اول و داخل معبد جزئیات تصویر با پس زمینه Sharp میبینم, خیلی خوب میشه در پس زمینه بافت اجسام دید, پلیر خیلی خوب تصاویر پس زمینه را از لایه های گرین این فیلم خارج و نمایش می دهد. در سکانس خارج از معبد دانه های برف با تیزی و بافت خوبی میبینم, من این سکانس دوست دارم و LX55 جزئیات این سکانس برای من جذاب نمایش می دهد. بافت پوست, مو و مژه های Baby Doll با جزئیات ذره بینی نمایش داده می شود. گرین اذیت کننده نیست و کاملا جدا از تصویر و با تفكیك بالا دیده می شود كه این نشان دهنده کنترل پلیر بر تصویر است. LX55 اکولایزر تصویر بسیار کاملی دارد و اگر به درستی تنظیم شود در حذف نویز دیجیتال بدون تاثیر گذاری بر وضوح تصویر و همچنین کنترل میزان و شکل درست گرین بسیار دقیق عمل می کند.

تست ارتقاء SD به HD با دی وی دی Underworld:Evolution نسخه آلمانی (به علت ریژن ۲ بودن پلیر) انجام شد. این فیلم روی دی وی دی تصویر تمیزی دارد. در افزایش رزولوشن ۵۷۶I به 1080P از شانه ای شدن خطوط و تیزی های تصویر به میزان بالای کم شده, حرکت دوربین نرم بدون برش و تیک است. کنتراست تصویر در اکثر سکانس های خوب است. عمق رنگ آبی و سیاه خوب و بدون رنگ پریدگی است. در سکانس های از فیلم گرین کمی وجود دارد, که در ارتقاء تصویر به ۱۰۸۰P از لایه های تصویر خارج و دیده می شود. اگر LX55 با دی وی دی پلیرهای High End که این فیلم روی آنها تست کردم مقایسه نکنم. یک دی وی دی پلیر قابل قبول است.

تست صدای افکت:

مهمترین Quality صدای یک ویدئو پلیر افکتیو بودن و کانالیزه بودن صداست. صدای LX55 فوق العاده سریع و با جزئیات کامل پخش می شود, موزیک فیلم در پیک های سنگین بدون ترکیب شدن با افکت و کاملا تحت کنترل پلیر می شنوم! فرکانس های میانی بسیار روان در محیط جریان دارند به همین دلیل دیالوگ بسیار با انرژی و کریستالی می شنوم. پلیر یک بالانس فوق العاده دقیق در تمام نواحی فرکانسی صدای افکت دارد.

تست موزیک:

بزرگترین چالش برای ویدئو پلیرها در اجرای موزیک های ارکستری است! در اکثر موارد فقط صدای میکروفون Cardioid می شنوید, که به دلیل ضعف مدار صوتی در تفکیک فرکانسی به وجود میاد. LX55 یک خروجی HDMI برای موزیک داره که امکان اتصال مجزای پلیر به آمپلی فایر برای موزیک های دو و چند کانال به کاربر می دهد. صدای که من از این پلیر روی آمپلی فایر یاماها ۳۰۱۰ و بلندگوی فوکال سری ۸۰۰ و کابل WireWorld شنیدم, بسیار عمیق و پر انرژی با جزئیات بالا و بسیار خالص بود. اما این صدا برای من موزیکال نبود! و همچنان داشتم در ارکستر های سنگین صدای Cardioid می شنیدم! جزئیات صدا تا حد بسیار زیادی خارج از استاندارد رکورد دیسک پخش میشد! صدا جزئیات بالای به شنوده می داد اما حس نداشت و در فضا نفس نمی کشید. LX55 موزیکی به شدت عام پسند اجرا می کرد.

نتیجه گیری نهایی برای بلو-ری پلیر BDP-LX55 از پایونیر:

تصویری با جزئیات بالا و Sharp , نمایش جزئیات بالا در پس زمینه تصویر, اجرای رنگ با وفاداری بالا به سورس, حذف نویز دیجیتال در حد عالی و کنترل خوب روی گرین.

صدای افکتیو عالی با جزئیات بالا و پیک های لحظه ای تاثیر گذار.

کابینت زیبا با جزئیات دقیق. نمایشگر زمان با اعداد درشت. کنترل از راه دور خوش دست و زیبا.

BDP-LX55 یک بلوری پلیر ارزان و با کیفیت است, تا جای که من الان نمی تونم در این کلاس قیمت از این پلیر ایراد بیشتری بگیرم .

موفق باشید

MediaTek

پایونیر قبل از ورود بلو-ری به نمایش خانگی و برای رقابت با هم کلاس های خود در ساخت دی وی دی پلیرهای کلاس تجاری و متوسط, طراحی پلیرهای خود را که از ابتدا بر مبنای پردازشگر های ساخت خود این شرکت بود تغییر داد و با شرکت MediaTek همکاری جدیدی را آغاز کرد, نتیجه این همکاری دی وی دی پلیرهای ارزان و بی رقیب در کیفیت صدا و تصویر شد. طراحی چیپ های MediaTek بر پایه یک معماری یک پارچه در صدا و تصویر است. به دو تصویر زیر توجه کنید که مربوط به یک مدل از دی وی دی پلیرهای Hi-End پایونیر می باشد. تصویر اول دو پردازشگر را میبینید, پایونیر برای تصویر و موتورولا برای Decode کردن صدای دالبی و دی تی اس. (پایونیر از اولین آمپلی فایر دیجیتال خود از پردازشگر ساخت شرکت موتورولا استفاده میکرد.) تصویر دوم پردازشگر DSD است که انحصار طراحی این چیپ برای سونی است و صرفا برای دیسک های SACD کاربرد دارد.

 استفاده از دیکدرهای مختلف در یک پلیر امکان خطا در طراحی و تاثیر گذاری مدارات الکترونیک مختلف بروی هم را بسیار بالا میبرد. البته اگر اغراق نکنم پایونیر استاد طراحی ویدئو پلیرهاست, این را از زمان لیزر دیسک ها تا به امروز کاملا ثابت کرده است. اما این روش ساخت به همان اندازه که اگر درست انجام شود نتیجه فوق العاده ای خواهد داشت, بسیار هم هزینه بالای برای تولید کننده و مصرف کنند دارد, و در بازار رقابتی امروزه نمی توان در مقابل کمپانی های تجاری ساز با ساخت محصولات صرفا های اند در این بازار موفق بود. پایونیر با استفاده از چیپ های ارزان و بسیار توانمند MediaTek پلیرهای با قیمت بسیار ارزان و کارایی حتی بیشتر از مدل های Hi-End را وارد بازار کرد. پلیرهای ارزانی که تنها با یک پردازشگر  امکان پخش SACD و DVD Audio را داشتند. خروجی صدای ۶ کانال. پخش فرمت های فشرده شده صدا و تصویر, خروجی HDMI با امکان Upscaling سرعت اجرای سریع تر دستورات , منوهای بسیار کامل تر از گذشته و... دیگه چه انتظاری از یک پلیر ۱۰۰ دلاری دارید؟ (البته نمیشه حتی از یک محصول تجاری خوب انتظار کیفیت حقیقی طراحی های اند را داشت منظور روش های درست انتخاب و طراحی محصولاتی در کلاس های مختلف است) به تصویر زیر دقت کنید یک نمونه از کاملترین دی وی دی پلیرهای پایونیر با پردازشگر MT1389EXE یکی از بهترین های MediaTek است. تمام امکاناتی که بهش اشاره کردم در این چیپ خلاصه شده است.

پایونیر در اولین نسل از بلو-ری پلیرهای خود از پردازشگرهای شرکت Sigma Designs استفاده کرد, بزرگترین مشکل پلیرهای پایونیر با این پردازشگر کندی در اجرای دستورات بود! در تصویر زیر اولین پردازشگر Sigma Designs در بلوری پلیر پایونیر میبینید.

 پایونیر در نسل بعدی بلوری پلیرها و با تجربه خوبی که با MediaTek داشت, از پردازشگرهای این شرکت در ساخت مدل های جدید استفاده کرد. مثل مدل LX91 - LX71 - BDP51 - BDP320 - BDP120 و در ادامه در مدل های جدید تر نیز این همکاری را ادامه می دهد. تصویر زیر مربوط به مدل BDP51 مجهز به پردازشگر MediaTek است.

نسل جدید پردازشگرهای MediaTek دو مدل MT8520 و MT8555 است. یادم در مطلبی به آینده چیپ های ARM اشاره کردم و گفتم احتمال ورود بلوری پلیرهای با معماری چیپ های ARM زیاده؟ MediaTek در مدل MT8555 از معماری چیپ های ARM استفاده کرده است. چیپ های که با معماری ARM طراحی می شوند نیاز به مدارات الکترونیک پیچیده ندارند و در ولتاژ های پائین قدرت پردازش گرافیکی بالای دارند.

پایونیر در سه مدل جدید بلوری پلیرهای خود LX55 - BDP-440 - BDP-140 از پردازشگر MT8555 استفاده کرده است.

در آخر باید بگم MediaTek بسیار قبول دارم اما نمیشه از پردازشگر محبوب من در ویدئو پلیرها HQV به راحتی گذشت! پردازشگری که دنن محصولات فوق العاده ای را با همکاری این کمپانی تولید کرده و می کند.

ELAC Review

ELAC یک کمپانی بلندگو ساز آلمانی است, نسبت به قیمت صدای بسیار تمیز و متفاوتی بین برندهای متوسط آلمانی دارد. اگر دنبال بلندگوی هستید که ارزش موزیک گوش کردن داره حتما صدای این برند بشنوید. شخصا مدل Linie 500 دوست دارم. 

 در مورد صدای مدل Linie 500 اولین پارامتری که نظر هر شنوده ای را نه فقط در این مدل که این خصوصیت بسیار بزرگ ELAC است جلب میکند Coherency این بلندگو است, صدا از یک نقطه پخش میشه و نه از درایورها یا کابینت بلندگو! کل بلندگو در اختیار موزیک, صدا در تمام فرکانس ها Flow این باعث میشه صدا فوق العاده طبیعی شنیده شود. تو صدای ELAC درایور ها شاخص خودشون ندارن, یعنی نمیگی این بلندگو تو این فرکانس صدای بهتری میده! مثل خیلی از بلندگوهای آشغال موجود که فقط برای شاخص های فروش میرن! مثلا mid خوبی داره! این خیلی مسخره ست که بگیم فلان بلندگو این شاخص مشخص داره و روی اون تاکید کنیم. طراحی کابینت و درایورهای ELAC در اختیار موزیک و هر بخش از بلندگو صدای خودشون نمیدن. این یکپارچه بودن صدا به شنوده اجازه میده خیلی راحت تر بلندگو در فضا های مختلف Placement کند. و به بهترین Sweet spot ممکن برسد.

صدای این بلندگو بسیار کریستالی, این حالت کریستالی بودن در تمام فرکانس های صدا حس می کنید, در موزیک decay در پس زمینه داریم که اکثرا شنیده نمیشه! اما من در Linie 500 پس زمینه بسیار روشن و شفافی شنیدم. این وضوح در پس زمینه موزیک در بلندگوهای مثل Quad شنیدم. صدای Quad مثل بلندگوهای درایوری Rich نیست اما صدارو بدون انرژی اضافی و با پس زمینه روشن پخش میکنه, صداش کارکتر اضافی نداره که این اجازه میده مدت طولانی موزیک گوش کنید.   

ELAC موزیک سانسور نمیکنه و به صدا کاراکتر نمیده, یکی از دلایل این جنس صدا به دلیل Ribbon tweeter بودن بلندگوهای ELAC است, tweeter های نواری نسبت به انواع Dome کاراکتر کمتری در صدا دارن و این مدل های که ELAC میسازد واقعا عالی هستند.   

من حدس میزنم صدای این بلندگو در ایران زیاد دوست نداشته باشن! من در موزیک صدای Live به Emotional ترجیح میدم, هرچه در فیلم صدای هیجانی دوست دارم در موزیک صدای طبیعی. اصلا فکر نکنید در موزیک از صدای Rich بدم میاد! اما از بلندگو و کلا های فای که به صدا کاراکتر میدن اصلا خوشم نمیاد, در ایران بسیار دیدم افرادی که صدای رنگی دوست دارن, یعنی صدا Smooth یا Sweet دوست دارن بعضی ها از صدای Warm خوششون میاد! و این یکی از همون دلایلی که خیلی از برندهای درست حسابی در ایران فروش نخواهد کرد! بهتر بگم صدای درست حسابی نخواهید شنید.

این بلندگوی کابینت مدرن با طراحی تابع به حس شنوایی دارد. بنظرم نقش کابینت بلندگو از درایورها مهمتره؟ شنیدیم بلندگوهای که درایورهای خوبی دارن اما صدای خوبی نمیدن! اصلا نمیگم این بلندگو ضعف در صدا نداره, که البته هیچ بلندگوی پیدا نمی کنید که در نواحی از صدا ضعف نداشته باشد! فقط خود ساز که هر نت مثل خودش اجرا می کنه. چیزی که این بلندگو در کلاس خودش کاملا متفاوت می کند همان Coherency بودن صدا در مدل های بوده که من شنیدم, صدای زنده و بدون کاراکتر, تغییر نکردن جنس صدا در ولوم های مختلف, باس عمیق و کیپ و Soundstage عالی از مشخص ترین ویژگی های مثبت ELAC است.

ورود اعضاء