Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
هرکی سایت htcenter.ir میشناسه, میدونه که من در صدای سینمایی طرفدار جدی یاماها بودم, هستم و خواهم بود. تعداد آمپلی فایرهای سینمایی یاماهای که داشتم از انگشتان دو دست هم بیشتره... بنظر من هر علاقمند درست و حسابی صدای سینمایی باید یک دوره چند ساله مدل های مختلف یاماهارو تجربه کرده باشه (باید یاماهارو دوست داشت این یه قانونه, احتمالاََ تو کتاب مقدسم اومده)
قانونی که من در حدود بیست ساله ازش پیروی کردم و در آینده هم خواهم کرد. در این دو دهه آمپلی فایرهای دنن, مارانس, اونکیو, پایونیر, و... در ستاپ من آمدن و خیلی زود خارج شدن, و این یاماها بوده که همیشه رضایت من جلب کرده و دوستش داشتم و دارم.
اما امروز وقتش شده که یک بار دیگه برای اتاق سینماییم یک پروسسور جدید بخرم, دستگاهی که بتونه حداقل تا دو سال آینده تمام انتظارات سخت گیرانه من برآورده کنه و بهم لذت بده. و این به معنی این که یک تصمیم گیری سخت و پیچیده برای انتخاب قلب سیستم سینماییم در پیش دارم...! آیا باید دوباره و طبق سنت قدیمی خودم یاماهارو انتخاب کنم؟
برای من تنها دو انتخاب وجود دارد, اول پروسسور یاماها CX-A5200 که باید جای CX-A5100 بگیره, و دیگر پروسسور مارانس AV8805 که جایگزین یاماها بشه!
با یاماها و جنس صداش که کاملا آشنا هستم, مارانس AV8805 هم شنیدم, تنها ضعفی که در آن ستاپ بود, بخش پاور مارانس بود که اصلا در کلاس و کیفیت پروسسور این برند نبود. مارانس هیچ وقت در بخش پاور آمپلی فایر ساز خوبی نبوده و نیست. به مارانس دوستان بر نخوره, این یک واقعیت که باید پذیرفت.
چند ویزگی در پروسسور مارانس هست که برام جذاب شده و من وسوسه میکنه تا مدل AV8805 جایگزین یاماها کنم.
اول ساخت و متریال بسیار عالی که مارانس در مدل های پرچم دار ازش استفاده میکنه, به عنوان مثال شاسی و حتی پیچ های که از جنس مس ساخته میشن, استفاده از کانکتورهای با کیفیت, ساخت عالی بدنه با برش های بسیار دقیق و... همگی دلیل حس خوبی که وقتی با سری پرچم دار مارانتز کار میکنی بهت منتقل میشه.
و دوم این که مارانتز پردازش جریان افکت وفادارتری در صدای سینمایی نسبت به یاماها و دیگر برندهای صاحب نام دارد, صدای سینمایی پروسسور مارانتز به صدای که در سالن های دالبی سینما و IMAX می شنویم نزدیک تره, و شاید همین ویزگی باعث شده که من به صدای مارانس گرایش پیدا کنم, و انتخاب بعدی من پروسسور مارانس باشد. نه این که صدای افکتیو و بی نظیر یاماهارو دیگه دوست ندارم, فقط نیاز دارم مدتی صدای با کیفیت یاماها اما متفاوت از یاماهارو بشنوم.
در آخر به چند سوالی که امکان داره در ذهن مخاطب ایجاد بشه, خودم جواب میدم:
از نظر من همچنان بهترین سازنده آمپلی فایرهای سینمایی "یاماهاست"
یاماها با فاصله آمپلی فایر ساز بهتری از مارانتز است.
صدای سینمایی یاماها پویا تر و تاثیرگذار تر از مارانتز است.
همچنان یاماها بهترین سازنده آمپلی فایرهای سینمایی ارزان قیمت در بازار است.
یاماها قوی ترین جریان دهی با کمترین میزان دیستروشن صدارو در بین دیگر سازندگان آمپلی فایر های سینمایی دارد.
یاماها همچنان بهترین سازنده آمپلی فایرهای سینمایی بوده و هست.
خوش باشید
ویدئوپروژکتور جی وی سی مدل DLA-RS2000 کمتر از ده روز است که رسیده ایران, و این نتیجه نهایی کالیبراسیون دستگاه پس از 20ساعت کارکرد است...
بلوری پلیر سونی UBP-X800M2 مدل ارتقاء پیدا کرده X800 است. که با به روز رسانی های در نرم افزار به تازگی در دسترس علاقمندان به محصولات سونی قرار گرفته است. سری 800 یک لول پایین تر از سری ES هستن, اما در ساختشون از همان متریال و قطعات سری ES استفاده شده است.
من کمتر از یک ساعت برای این پلیر وقت گذاشتم و سونی X800M2 بروی سیستم شخصیم تست کردم. در نگاه اول با یک پلیر لاغر با شاسی فلزی مواجه هستیم که نه حس یک محصول درست و حسابی به شما منتقل می کند و نه انقدر بد ساخت هست که حالتون خراب کنه...
دیسک درایو سونی در لود و اجرای دیسک های UHD بسیار سریع و تا حدودی پر سر و صداست! مکانیزم پنل پلاستیکی متحرک دستگاهم به شدت تو ذوق میزنه! تجاری سازها برای این که برای ساخت پنل فلزی هزینه نکنند, با یک تیکه پلاستیک براق با چندتا چاپ ساده کار تمام میکنن. واقعاََ این نوع ساخت و طراحی رقت انگیزه...!
کیفیت تصویر سونی X800M2 بروی دیسک بلوری 4K کاملا آسیایی و آمریکایی پسند است, کرومای رنگ بالا با رنگ های گرم از شاخص ترین ویژگیهای این پلیر است.
بروی دیسک های HDR و دالبی ویژن کمی دوست داشتم نور و درخشش تصویر بیشتر بود, به عنوان مثال اگر سورس اوپو UDP-203 بخشی از تصویر با 400 نیت نمایش بده, سونی همان تصویر با 360 نیت نمایش میده!
جزيیات تصویر سونی بروی تصاویر 4K نه آنچنان خیره کننده بود که بیننده غرق در تصاویر کنه و نه انقدر بد بود که تو ذوق بزنه.
سونی X800M2 دیسک های استاندارد بلوری بهتر از 4K اجرا می کرد, رنگ های گرم و درخشان, جزيیات قابل قبول از شاخص های سونی بود, اگر کمی بروی تن رنگ پوست کنترل بهتری داشت, میشد جزيیات بیشتر هم از سوژه ها دید, که خوب نمیشه از سونی و یک پلیر تجاری توقع بیشتری هم داشت.
صدا در سونی X800M2 طبق سنت قدیمی سونی ضعیف بود! صدای نچندان افکتیو و تنبل اولین شاخص صدای هست که از سونی باید توقع داشته باشید, صدای سینمایی سونی چندان کانالیزه نیست, این ضعف بروی فیلم های که اگشن که تعداد کانال های صوتی بیشتری هم دارند بیشتر می توانید احساس کنید! کلا از سونی در هیچ کلاسی توقع صدای سریع, افکتیو و تاثیرگزار نداشته باشد.
من خیلی نمیتونم در مورد سونی و هم کلاس های اون بنویسم, فقط به عنوان راهنمایی مصرف کننده میتونم بگم اگر قصد خرید یک UHD بلوری پلیر از برندهای ال جی و سامسونگ دارید, من سونی X800M2 به شما توصیه می کنم.
خوش باشید...
تصویر
صدا
طراحی و ساخت
مجموعه "Spears & Munsil" نسخه ی بلوری UHD دیسک های کالیبراسیون خود را به تازگی وارد بازار کرده است. من هم به عنوان یک علاقمند به صدا و تصویر این دیسک توسط دوست خوبم آقا داوود از آمازون سفارش دادم, و چند وقتی هست که دارم از این دیسک در دورهمی های آموزشی و برای تست های خودم ازش استفاده می کنم. دیسک جدید با عنوان Spears & Munsil UHD HDR Benchmark مناسب پنل های 4K و بلوری پلیرهای 4K است.
همانطور که دوستان حرفه ای سایت اطلاع دارن دیسک های Spears & Munsil از حرفه ای ترین نوع دیسک های کالیبراسیون است و پترن های آن توسط "SMPTE" یا Society of Motion Picture and Television Engineers " انجمن مهندسان تصویر برداری و تلویزیون تایید شده است.
من این دیسک برای دوستانی که تجربه ای در زمینه کالیبراسیون دارند توصیه میکنم.
دوستان آماتور بهتره از دیسک های "Disney WOW" استفاده کنند. البته اگر حرفه ای باشید این دیسک هم پترین های بسیار پیچیده و مناسب کاربران حرفه ای دارد.
دیسک Spears & Munsil UHD HDR Benchmark برای رسیدن به بهترین تنظیمات بروی Dolby Vision و HDR بسیار بهیه شده و کاربردی است. مخصوصاََ دوستانی که ویدوپروژکتورهای مجهز به HDR و دالبی ویژن دارند, دیسک جدید Spears & Munsil در تنظیمات دقیق و رسیدن به بالاترین پتانسیل پروژکتورها بهشون بسیار کمک خواهد کرد.
موارد مرتبط:
من برند Cambridge Audio بخاطر کیفیت ساخت بسیار خوبی که داره دوست دارم, همیشه یک اصالت بریتانیایی در تولیداتش هست.
اما ظاهرا این برندم داره میره به سمت آشغال سازی! به عنوان نمونه به ساخت و شکل طراحی این ست استریو دقت کنید, چه در بخش آمپلی فایر و چه در ساخت سی دی پلیر از ارزون ترین و بدترین قطعات استفاده شده است! که بنظرم برای این برند خوشنام یک فاجعه بحساب میاد.
از طراحی و ساخت بی کیفیت کابینت ها که بگذریم, میرسیم به سی دی پلیر که از ارزون ترین دیسک درایو درش استفاده شده است! سیم فلت های بسیار بی کیفیت, خازن های چینی بی کیفیت, اتصالات بسیار بی کیفیت و...
بخش آمپلی فایر هم به همین شکل از قطعات بسیار ارزان قیمت در ساختش استفاده شده است, سیم کشی های افتضاح, قطعات الکترونیکی بی کیفیت, ترانس ارزون قیمت و بدون هیچ نویزگیری در بخش پاور و از همه بدتر و بنظرم مضحک تر استفاده از IC TDA ست که در صنعت الکترونیک برای رادیو و ضبط ها از این IC استفاده میکنن!
دوستانی که کیت های الکترونیکی میسازن TDA خوب میشناسن. یک IC تقویت کننده بسیار بی کیفیت و کم توان با با دیستروشن بسیار بالا اصلی ترین شاخص این IC معروف در دنیایی سرگرمی های الکترونیک است. TDA رسماََ از STK معروف هم بسیار تقویت کننده ضعیف تر و بی کیفیت تری بحساب میاد! واقعا نمیدونم چرا برندی با کیفیت Cambridge Audio باید از همچین طراحی و قطعاتی استفاده کنه!
با توجه به کیفیت طراحی و ساخت این ست استریو از نظر شما میتونه صدای خوبی بده؟
در ادامه مطلب جزییاتی از شاهکار مهندسی Cambridge Audio ببینید:
موارد مرتبط:
هیچ می دونستید شرکت های منتشر کننده نسخه های خانگی از صدای "Discrete" یا گسسته برای جا دادن یک فیلم کامل با صدای چند کاناله و تمامی اضافات همراه آن بروی یک دیسک استفاده می کردند!
این کار اولین بار شرکت "New Line Cinema" برای نسخه ی Extended Edition دی وی دی سه گانه "ارباب حلقه ها" انجام داد. این فیلم اولین دی وی دی با صدای dts-es 6.1 کانال بود, کمپانی نبو لاین برای انتشار نسخه Extended این فیلم نه تنها مجبور شد فیلم بروی دو دیسک عرضه کنه, بلکه برای اولین بار صدای 6.1 کانال گسسته را نیز بروی این فیلم اجرا کرد. کلکی که شاید کمتر کسی متوجه آن شد, حتی کسانی که سیستم سینمایی 6.1 کاناله داشتن نمی توانستند تشخیص بدن که کانال ساراند پشتی این فیلم به صورت گسسته و فقط در زمان های خاص وارد مدار می شود, و به صورت عادی در اکثر زمان های فیلم هیچ داده ای برای این کانال بروی دیسک ضبط نشده است.
کار بعدی که با صدای dts-es 6.1 کانال گسسته وارد مارکت شد, دی وی دی نسخه Signature گلادیاتور بود که توسط یونیورسال عرضه شد. در اون کارم کانال سارند عقب صدا فقط در سکانس نبرد ارابه ها وارد مدار میشد. یادم در زمان انتشار این کار من این فیلم تست می کردم و متوجه شده بودم که کانال ساراند عقب فقط در همین سکانس فعال می شود! اما دلیلشو نمی دونستم, در نت هم در اون زمان هیچ مطلبی در این مورد پیدا نمیشد. هیچ کمپانی هم نمیاد بگه یکی از کانال های صدا فقط در زمان های از قبل مشخص شده فعال میشه.
شاید هنوزم کمپانی ها برای جا دادن فیلم هاشون بروی دیسک های 50 و 100 گیگابایتی بلوری استاندارد و UHD از این تکنیک استفاده کنن! که البته خیلی بعیده امروزه با این تجهیزات پیشرفته و گوش های که بسیار حساس تر و حرفه ای تر از گذشته صداهارو میشنوه و تحلیل میکنه بشه این کلک هارو اجرا کرد.
نظر شما چیه؟ آیا تا بحال تفاوتی در صدای دالبی ادموس یا dts-X یک فیلم بروی بلوری استاندارد با UHD احساس کردین؟
کمپانی dts در آخرین نمایشگاه صدا و تصویر که در کشور تایوان برگزار شد, از فرمت جدیدی تحت عنوان dts-X Pro رونمایی کرده است.
فرمت صوتی که با همکاری کمپانی Trinnov که تخصصش ساخت پروسسورهای صدا و تجهیزات آنالیز حرفه صوت است طراحی شده است.
فرمت جدید dts-X Pro در نسخه ی سینمایی تا 64 کانال صوتی و در نسخه ی خانگی 11.1 کانال صوتی را اجرا می کند.
این بار dts یک قدم جلوتر از کمپانی دالبی و پس از فرمت صوتی Auro-3D دومین فرمت صوتی است که می تواند صدای فراگیر 11.1 کانال را در قالب سینمایی خانگی و بروی دیسک های بلوری استاندارد و UHD اجرا کند.
من صدای Auro-3D در سینما تجربه کردم, و در موردشم در سایت نوشتم. اما الان نمیتونم در مورد فرمت صوتی جدید dts هیچ نظری بدم, باید تا عرضه فرمت جدید dts در نمایش خانگی صبر کنیم.
این واقیعت که همه ی ما علاقمندان صدای سینمایی باید در آینده نزدیک اتاق نمایشمون به پیکربندی 11.1 کانال ارتقاء بدیم اصلا دور از ذهن نیست.
در ادامه مطلب عکس های از اتاق دموی dts در نمایشگاه صدا و تصویر تایوان ببینید...