Home Theater Center
مرکز بررسی سیستم های صوتی و تصویری
در مورد تفاوت صدا بين دو فرمت Dolby Digital و dts در مطالب مختلف زياد صحبت كردم و نوشتم, اما به علت اهميت اين موضوع و ناديده گرفتن فرمت dts از طرف بعضي از دوستان علاقمند به سيستم هاي سينمايي لازم ديدم دوباره مطلبي در اين خصوص بنويسم .
شروع فعاليت جدي كمپاني دالبي از اوايل سال 1970 ميلادي و با رواج دالبي Dolby NR- Dolby Noise Reduction شروع شد و پس از مدت كوتاهي با ارائه شش نوع فرمت دالبي براي ضبط و پخش كننده هاي نوارهاي مغناطيسي ادامه پيدا كرد, تمامي اين فرمت هاي كه كمپاني دالبي براي ضبط و پخش كاست هاي مغناطيسي ارائه كرد فيلترهاي بالاگذري بودند كه با حذف فركانس هاي بالا ميزان نويز صدا را كاهش ميدهند, كيفيت طراحي و عملكرد اين فيلترها بسته به ميزان حرفه اي بودن محصول كاملا متفاوت بود.
اولين اجراي رسمي دالبي ديجيتال 5.1 در سال 1992 و در فيلم Batman Returns بود, و در سال 1999 با همكاري كمپاني Lucasfilm بصورت Surround EX 6.1 در ايالات متحده در فیلم Star Wars: Episode I اجرا شد.
كمپاني Digital Theater Systems برخلاف رقيب خود با يك كلاس ساختاري كاملا متفاوت ظاهر شد.
ويژگي هاي صداي dts نسبت به دالبي به حدي زياد بود كه در اولين اجراي خصوصي كه اين كمپاني براي چند كارگردان صاحب نام گذاشت توانست نظر Steven Spielberg را براي صدا گذاري اولين قسمت Jurassic Park جلب كند.
صداي dts داراي حجم بيت ريت متغير است Variable Bit Rate و در پيك هاي لحظه اي حجم بسيار بالاي از اطلاعات را به كانال هاي مختلف مخصوصا ساراند ارسال ميكند, بر خلاف فرمت دالبي كه از حجم بيت ريت ثابت در تمامي كانال ها استفاده ميكند Constant Bit Rate
برتري ديگر dts نسبت به دالبي صدا گذاري جداگانه كانال LFE low frequency effect است, در صداي دالبي كانال LFE تركيبي از پنج كانال صدا است, اما در فرمت dts كانال LFE كاملا مجزا صدا گذاري ميشود, نتيجه صداي باسي با تفكيك بالاتر و در افكت هاي لحظه اي صداي فوق العاده ويرانگر نسبت به دالبي است, صدابردار در فرمت dts امكان تنظيم ميزان فركانس كانال LFE را دارد و مي تواند در صحنه هاي كه نياز به حجم باس بيشتر يا كمتر است فركانس كانال LFE را تنظيم كند بدونه اينكه تاثير منفي در ديگر كانال ها داشته باشد. اما در خيلي از فيلم ها با صداي دالبي ديجيتال ميشه اين تداخل كانال 1. LFE را به ويژه بروي كانال مركز احساس كرد نكته اي كه من در خيلي از فيلم ها تست كردم و تفاوت كاملا محسوس بوده.
فيلم ديدن من كمي با ديگران فرق داره! از اول تا آخر يك فيلم يا توجه ام به تصوير هست يا اينكه دستم روي دكمه Audio كنترل پلير و در حال تغير صدا از دالبي به dts و بلعكس هستم البته اگر فيلم تراك dts داشته باشد, ميزان وضوح ديالوگ و تفكيك آن, حركت افكت ها در كانال هاي صدا, شدت افكت هاي لحظه اي در يك يا چند كانال و...
من از طرف داران سرسخت فرمت dts هستم و نمي توانم اين علاقه خودم را به اين كمپاني مخفي كنم اين علاقه و اعتقاد من به اين فرمت صدا از اين چندين سال تجربه تست بروي فيلم ها مختلف و سيستم هاي مختلف ايجاد شده, dts در بيش از 90% شنيده هاي من خودش را به من ثابت كرده و نشون داده در فرمت DVD و Blu-Ray بهترين و درست ترين موزيك و افكت را اجرا ميكند. شايد خيلي از دوستان فكر كنند كمپاني دالبي با اين همه تجربه و ارائه فرمت هاي مختلف چطور تا اين حد از كمپاني dts در فرمت هاي خانگي عقب تر است! بايد خدمت اين دوستان عرض كنم فرمت dts هميشه مثل يك اتومبيل لوكس بوده كه سرنشينان آن با افتخار بر آن سوار ميشوند, اينجا سرنشينان كمپاني هاي ارائه كننده DVD و Blu-Ray هستند؟ لوگوي dts به زيباترين و مشخص ترين شكل بروي كاور فيلم چاپ ميشه و باعث ميشود فروش فيلم نيز بالا برود, خيلي ازكمپاني ها براي پرداخت نكردن حق امتياز كمپاني dts فيلم هاي خود را بروي DVD و Blu-Ray با تراك دالبي كه خيلي ارزان تر تمام ميشود عرضه كردند, براي مثال كمپاني Universal اكثر فيلم هاي مطرح خود را در اين چند ساله بروي دي وي دي با صداي دالبي ديجيتال عرضه كرده اما در فرمت BD همان فيلم ها را با تراك DTS-HD عرضه ميكنه چرا؟جواب برتري dts است كمپاني ها خوب متوجه اين نكته شده اند كه دالبي تبديل به يك كمپاني لوگو ساز شده و در عمل حرفي براي گفتن نداره! اگر كمي دقت كنيد انواع فرمت هاي دالبي را بروي كامپيوتر, كنسول ها بازي, و آمپليفايرهاي ديجيتال ميبينيد! كه شايد به غير از دالبي ديجيتال كه در جاي خودش قابل احترام است, ديگر فرمت هاي تنها طراحي هاي DSP صدا هستند و عملا كارامد نيستند. شايد اين مطلب براي بعضي از دوستان كه به من ميگن دالبي صداي بهتري داره زياد جالب نباشه و فكر كنند من دارم سليقه شنيداري خودم را به مخاطب تحميل ميكنم! و احساسي با اين موضوح برخورد ميكنم, اما اگر خود همين دوستان كمي انصاف و تجربه داشته باشند متوجه حرف هاي من ميشن و اينقدر بي دليل و با استدلال هاي ناآگاهانه و از روي كم تجربه گي سعي در اثبات برتري يك كمپاني نميكنند.
اگر من اينجا به صراحت ميگم فرمت dts برتري واضحي نسبت به تمامي فرمت ها دالبي داره از مخاطبم مي خواهم خودش تست كنه و نتيجه را به من بگه, خيلي جاها براي دمو رفتم و سيستم مشكلاتي داشته كه تذكر دادم و گفتم اينجاي سيستم مشكل داره و با اعتماد و لطفي كه همه دوستان به من دارند توانستيم سيستمي كه در اول به دلايل مختلف بد Setup شده بود و بازده واقعي خود را نداشته به بالاترين ميزان كارايي برسانم. اين روش كار من است از تجربه ديگران براي كامل كردن تجربه شخصي و انتقال آن به ديگران استفاده ميكنم. و اگر كلا اشتباه ميكنم به من بگيد البته اگر تجربه و علم كافي را داريد.
اين نكته هم قابل ذكر است كه اين تفاوت بين صداي دالبي و dts در ديسك هاي ليزري تا اين حد محسوس است و در سينما آنچنان نميشه گفت تفاوت تا اين حد زياد است, در اروپا سينماهاي كه سالن هاي مجهز به دكودر dts دارند قيمت بليت بيشتري نسبت به دالبي يا THX دارند. كه طرفدارن dts حاضر به پرداخت اين مبلع اضافه هستند. در سالن هاي سينما به علت آكوستيك, حجم صدا, نوع پردازشگر و خيلي از تكنيك هاي فضا سازي صوتي دالبي هم صداي خوبي داره مخصوصا سالن هاي THX ايده ال هستند. البته نه بعضي از سينماهاي ايران كه گفته ميشه صداي دالبي ديجيتال داره! تا جاي كه من ميدونم كمپاني دالبي هيچ سالني را در ايران تجهيز نكرده است؟!
اول از همه باید بگم تکنولوژی که تو این فیلم استفاده میشه به استریوسکوپ معروفه همون عینکهای فیلتر قرمز/آبی که نسبتا قدیمی هم هست . توی سینماهای دنیا بعبد می دونم دیگه فیلمی به این شیوه بصورت سه بعدی نمایش داده بشه اما تو ویدئوی خانگی تنها فرمت سه بعدی موجوده . دلیل هم اینه که این فرمت رو میشه تو هرچیری که تصویر رو نشون میده بصورت سه بعدی دید و مثل سایر تکنولوژی ها نیاز به نمایشگر یا تجهیزات مخصوص نداره .
فیلم سفر به مرکز زمین به خود خود چیز دندون گیری نیست اما این فیلم اصولا ساخته شده تا افکت های سه بعدی ماهرانش رو به رخ بکشه . فیلم پر از سکانسهایی هست که نوشته شدن تا المانهای سه بعدی توی آن ها بکار بره هرچند داستان ژول ورن بالقوه خیلی موقعیت های ناب برای نمایش سه بعدی داره .
اگه برای اولین بار یه همچین چیزی تماشا میکنین احتمالا وقتی شاخکهای موجود ماقبل تاریخ تو اولین صحنه فیلم از قاب تلویزیون میزنه بیرون سر جاتون میخکوب میشین . صحنه های این چنین تو فیلم نسبتا زیاده . مثل ارابه رانی روی ریل داخل معدن متروکه یا صحنه مورد حمله قرار گرفتن قهرمانهای داستان وقتی از یه دریای زیرزمینی می گذرن . زمانی که قهرمانهای داستان برای اولین بار وارد محوطه باز مرکز زمین میشن افکت درخت ها و گیاهان به قدری زیبا کار شده که با حرکت دوربین از بین درخت ها ممکنه سرتون رو کنار بکشید .
خاصیت فیلمهایی که به این فرمت آماده میشن اینه که اصولا دیگه چیری به اسم رنگ داخلشون نیست انگار تمام رنگها از یه فیلتر به شدت ملایم کننده رد شده باشن . بعلاوه اینکه تو بعضی صحنه ها ممکنه شما سایه بعضی از قسمت های تصویر رو به وضوح ببینید چیزی شبیه Ghosting تو LCD ها . البته تو این فیلم نسبت به فیلم دیگه ای که دیدم این موارد کمتره . وضوح تو نسخه سه بعدی به هیچ وجه کم نشده و حتی تو بعضی صحنه ها مثل پرت شدن از ارابه خیلی بهتر از نسخه معمولی فیلم هست .
اینکه تمام مدت فیلم باید عینک cardboard داخل بسته بندی فیلم روی چشتون باشه ازار دهندست . به احتمال زیاد اگر بعد ازدیدن فیلم با این عینک ها سردرد نگیرین حتما خستگی چشم رو تجربه می کنید . ولی به هر حال برای ما که دیدن چیزهایی از این دست اونم تو سینما غیرممکنه می تونه تجربه قشنگی باشه .
عینکهای این فیلم فیلترهای سبز/قرمز دارن که به نظرم از نوع ابی/قرمز که مثلا تو قطار قطبی استفاده شده چشم رو کمتر اذیت می کنه . در نهایت شاید نسخه سه بعدی فیلم تصویر بکر و بی نظیری نداشته باشه اما مطمئنا تماشای این نسخه به مراتب جذاب تر از نسخه معمولی فیلمه
نسخه معمولی فیلم که در کنار نسخه سه بعدی تو یک دیسک هست تصویر متوسطی داره . صدا هم نسبتا مناسبه . بجا از ساراندهای عقبی استفاده میشه و صدا به اندازه کافی لود هست .
حسین تقوی
مدتي بود فيلمي در اين حد از كيفيت صدا و تصوير به دستم نرسيده بود, اما Death Race دوباره توانست انتظارات منو از يك صدا و تصويري بي نقص براورده كنه.
استاندارد تصوير براي بلوري MPEG-4 AVC است, و براي صدا تراك صوتي DTS-HD Master Audio 5.1 دارد.
اگر تحليل هاي گذشته من را خوانده باشيد حتما ميدونيد من عاشق فيلم هاي هستم كه از تك رنگ براي زمينه اصلي فيلم استفاده شده, اين مسئله هيچ ربطي به روحيه من نداره و فقط براي تستي بودن اين گونه تصاوير هست كه من بيشتر دنبال اين سبك از فيلم ها هستم, قبلا هم گفتم خيلي ها به من ميگن اين فيلم ها چيه تو نگاه ميكني از اول تا آخر اگشن هست و خشونت! و من هم دوباره مجبورم توضيح بدم كه من از ديد هنري به اين فيلم ها نگاه نميكنم, و فقط نگاه من از جنبه تست هاي صدا و تصوير است, در يك فيلم هنري كه مي تواند بسيار با ارزش باشه و قابل احترام من چه صحنه اي براي تست يك سيستم سينمايي پيدا كنم؟ من علاقمند به سينماي سرگرمي هستم كه تشكيل شده از صنعت سينماي سرگرمي ساز و تجهيزات نمايش اين فيلم ها در خانه, پس بايد دنبال بهترين گزينه ها باشم تا بهترين نتيجه را بگيرم. خوب لازم بود به اين نكته اشاره كنم.
بريم سراغ صدا و تصوير Death Race
تصوير مسابقه مرگ بروي بلوري فوق العاده تميز و بدونه كوچكترين Grain يا Mpeg noise در Texture پوست و CloseUP هاي هنرپيشگان است, كارگردان فيلم Paul W.S. Anderson كه اتفاقا مورد علاقه من هم هست به شدت بروي صدا و تصوير ساخته هاي خود حساس است اين را ميشه از تك تك ساخته هاي محدود اين كارگردان جوان فهميد كه اطلاعات بالاي از مراحل توليد, انواع دوربين و لنز, مراحل تبديل فيلم از نگاتيو به ديجيتال كه بيشترين آسيب را ميبيند دارد. سكانس هاي داخل زندان در پس زمينه تصاوير اصلا نويزي ديده نميشه در صورتي كه فضا و نوع نور پردازي اين حس را به تحليل گر القا ميكند كه حتما بايد تو اين صحنه ها Grain و نويزهاي ديجيتال زيادي ديده بشه, اما در Death Race سكانس هاي داخل زندان كاملا از نظر من بي نقص است و در نماهاي بسته اي كه از صورت هنرپيشگان گرفته ميشه Texture خيلي عالي از پوست را بروي نمايشگر شاهد هستيم, نكته جالب ديگه كه اگر خاطرتان باشد در تحليل دي وي دي و بلوري Resident Evil: Extinction گفتم اونجا هم ما رنگ منفرد داريم اما اين تك رنگ باعث نشده ديگر رنگ ها پشت رنگ اصلي مخفي بشن و هيچ درخششي نداشته باشند بلكه ما در رنگ قالب رنگ هاي ديگر را نيز به خوبي و زيباي خودش ميبينيم, در Death Race هم به اين نكته به خوبي توجه شده و فقط سعي نكردن با گذاشتن فيلترهاي منفي و رنگ هاي سرد فضاي فيلم را به سمت داستان ببرند بدونه اينكه به جزئيات تصوير دقت شود. از ديگر نكاتي كه در تصوير بلوري اين فيلم نطر را جلب ميكند نمايش رنگ سياه خالص و بدون سايه است, در صحنه هاي كه ماشين ها در شب در حال مسابقه هستند رنگ سياه خالص و با جزئيات بالاي صحنه نظر را جلب ميكند.
يكي ديگه از امتيازات بالاي اين فيلم در صدا است, بطوري كه نميشه به سادگي از كنارش گذشت.
بلوري Death Race با تراك DTS-HD توليد شده و بي شك يكي از بهترين فيلم هاي بلوري با صداي HD به حساب مياد, جزئيات صدا بروي DTS-HD واقعا خيره كننده هست, افكت هاي به شدت شفاف و كريستالي كه در حركت بين كانال هاي صدا بيننده را ميخكوب ميكند, افكت هاي استفاده شده براي اسلحه ها به حدي واقعي و پر انرژي اجرا ميشود كه قدرت سلاح را به خوبي حس ميكنيد, برخورد گلوله ها به بدنه ماشين ها را ميشه به تفكيك و محل برخورد به راحتي شنيد, سكوت صدا در زمان هاي كه از پيست مسابقه خارج و به اتاق كنترل وارد ميشويم فضا را كاملا آماده ميكرد براي يك پيك لحظه اي تا بيننده را ازجا بكند و من عاشق اين صحنه ها هستم ,باز هم ميگم هنوز هيچ فيلمي براي من اون صحنه برخورد كاميون با ماشين اشلي را در Resident Evil: Apocalypse نداره اون سكوت و ناگهان آن برخورد كاميون كه ماشين اشلي را تا وسط سالن نمايش شما ميكشه بي نظيره.
از مشخصه هاي عالي صدا در Death Race فركانس هاي LFE هست كه بسيار عالي و تكان دهنده اجرا ميشه يكي از عوامل تاثيرگذار در صداي اين فيلم تفكيك فركانسي عالي در صدا است, صداي افكت ايجاد شده از زمان شروع تا اتمام كاملا با كنترل بروي فركانس هاي LFE صورت ميگيره, در پيك هاي كه نياز به لرزش هاي لحظه اي مثل برخورد دو اتومبيل باهم هست اصلا صداهاي كش دار شنيده نميشه, و در صحنه هاي انفجار و پرتاب شدن ماشين ها فركانس صداي LFE شايد به زير 25Hz هم برسد كه اين باعث ميشه Double Spider ساب ووفر شما با هم پيوند بخورند.
ديالوگ فيلم هم كاملا كنترل شده اجرا ميشه در داخل ماشين ها كه عايق صوتي داره ديالوگ هاي كاملا تميز ميشنويم و در زمان هاي خارج از شرايط مسابقه ديالوگ ها نسبتا با تون پائين گفته ميشه اما كاملا با وضوح بالا و بدونه گرفتگي و پائين آمدن ولوم
در آخر Death Race را به همه دوستاني كه دنبال فيلمي كامل براي تست صدا و تصوير هستند پيشنهاد ميكنم, حتما در خريدهاي جديدم دي وي دي اين فيلم را هم قرار ميدم صدا و تصوير اين فيلم بروي دي وي دي هم عالي خواهد بود و اگر به دستم برسه براي دوستان از دي وي دي فيلم هم تحليل مينويسم.
چند اسكرين شات از فيلم
خوش باشيد.
اداره استاندارد بریتانیا استفاده از نام تجاری LED TV را برای تلویزیون هایی که از LED به عنوان نور پشتی Backlight استفاده میکنند برای برندهایی که از این نام استفاده میکنند را ممنوع کرد و در این مورد به این کمپانی و سایر سازندگان هشدار داده است, در این هشدار صراحتا به کار بردن نام LED TV برای LCD پنل هایی که از LED به عنوان نور پشتی استفاده میکنند گمراه کنندهعنوان شده و به تولید کنندگان گفته شده که در تبلیغات خود نام LED TV باید همراه با توضیح این مطلب باشد که این تلویزیونها از LED به عنوان نورپشتی استفاده میکنند, و يك فناوري جديد در توليد تصوير نيست.
مدتي پيش بود دوستي در ايمل ازمن سوال كرده بود براي من از خارج از كشور يك دي وي دي اورجينال آوردن ولي قسمت "Special Features" نداره! من از ايشون خواستم يك عكس از فيلم برام ايمل كنند, بعد ديدم فيلم ورژن SuperBit هست, براي ايشون توضيح دادم دي وي دي هاي SuperBit چه تفاوتي با ورژن هاي استاندارد دارند, گفتم براي شما هم يه توضيح كوچيك بدم.
ماكسيمم حد بيت ريت تصوير روي دي وي دي 10 مگابيت است, كه بطور متوسط در يك دي وي دي استاندارد كه شامل تراك Dolby Digital ,dts و قسمت هاي ويژه كه مي تواند شامل
Documentary
Commentary
Interviews
Multi-angles
Gallery
Cast & Crew
Deleted scenes
Trailer
Music video
باشد, متوسط حجم بيت ريت 3.5 تا 9.5 مگابيت هست كه اين كاملا نسبي است و درصحنه هاي مختلف تغيير ميكند اما بيشتر از 10 مگابيت نيست. صدا نيز بروي دالبي ديجيتال بيت ريت استاندارد 448kbps و dts با بيت ريت 754Kbps اجرا ميشود.
تصاوير بروي دي وي دي با سيستم VBR. Variable Bit Rate بيت ريت متغير ضبط ميشود.
در دي وي دي هاي SuperBit قسمت Special Features كه مي تواند شامل موارد بالا باشد حذف ميشود و فضاي اضافي به صدا و تصوير با بيت ريت بالاتر اختصاص داده ميشود به تصوير پائين دقت كنيد.
دي وي دي هاي SuperBit بيت ريت تصوير نسبتا بالاتر و پايداري دارند كه بطور متوسط بين 5.5 تا 9.5 مگابيت متغير است, نتيجه حجم پيگسل بيشتر و picture constancy بهتر در صحنه هاي سريع است. تمام دي وي دي هاي SuperBit داراي صداي dts با بيت ريت Kbps 1509 هستند كه استاندارد اوليه و مورد تائيد كمپاني digital theater system است, كه به علت اشغال فضاي زياد مجبور به كاهش حجم بيت ريت به 754Kbps و استاندارد كردن آن شد.
در تست هاي كه من انجام دادم تفاوت بين يك دي وي دي استاندارد با SuperBit در تصوير لبه هاي صاف تر و تفكيك بهتر رنگ است.و درصدا وضوح بيشتر و افكت هاي تاثير گذار مشخصه دي وي دي هاي SuperBit است.
امروز دوباره امکان دیدن یک فیلم با فرمت HD-DVD را پيش يكي از دوستان كه حدود يك سال پيش مجموعه Planet Earth را روي لپ تاپ توشيبای ايشون ديده بودم را پيدا كردم, پلير كه همان لپ تاپ بود و فيلم The Bourne Identity كه با يك كابل ساده HDMI به LCD سامسونگ وصل بود.هدف تحليل فرمت شكست خورده HD-DVD نيست چون نه ديگه توليد ميشه و نه دليلي براي تحليل دارد, ولي برام خيلي جالبه كمپاني بزرگي مثل توشيبا با آن سابقه درخشان در توليدات الكترونيك وقتي سال 2008 رﺳماً اعلام كرد فرمت HD-DVD شكست خورد و جنگ دوساله خود با سوني را به سود سوني پايان داد, و در نمايشگاه IFA 2009 كه به تازگي برگزار شد اولين بلوري پلير خود مدل BDX2000 را معرفي كرد و در ادامه معرفي سري جديد لپ تاپ هاي مجهز به درايو بلوري از توشيبا نشان ميده صنعت سرگرمي سازي و تجارت محصولات الكترونيك به حدي پرقدرت است كه غول هاي بزرگي مثل توشيبا را كه در سال ۲۰۰۶ آنچنان تبليغات گسترده اي را در جهان براي رواج فرمت HD-DVD انجام داد و نظر چندين كمپاني بزرگ فيلم سازي را هم جلب كرد تا حدي كه سوني در مقطعي كاملا احساس تنهايي كرد و فروش HD-DVD Player هاي توشيبا رشد بيشتری نسبت به سوني, ال جي و سامسونگ پيدا كرد اين چنين از پاي در مي آورد و شكست دردناكي از سوني كه از پيشگامان صنعت بلوري هست مي خورد.
شاید یکی از دلایل عدم استقبال علاقمندان سیستم های صوتی و تصویری از HD-DVD اسم تكراري فرمت DVD بود در طرف ديگر فرمت بلوري با لوگو و اسمي متفاوت كه باعث ميشد كاربران بلوري را فرمتي كاملا متفاوت با HD-DVD بدانند, اما همانطور كه ميدانيد HD-DVD هم از ليزر آبي استفاده ميكند و ظرفيت 30 گيگابايتي آن فضاي كافي براي ذخيره صدا و تصاوير HD را دارد.
توشيبا اعلام كرده خدمات سرويس HD-DVD Player ها را همچنان ادامه خواهد داد اما ديگه چه فايده براي خريداران اين پليرها, البته در مدت كوتاهي كه پليرهاي HD-DVD توسط توشيبا و چند كمپاني بسيار محدود ديگر توليد شد پلير High-End از هيچ كدام از شركت ها وارد بازار نشد و قيمت پليرهاي توشيبا نسبتا پائين بود از اين رو آنچنان ضرر به خريدارن وارد نشد.اما تجربه بسيار تلخ HD-DVD براي مديران توشيبا باقي خواهد ماند و شايد بدترين شكست در تاريخ اين كمپاني به حساب مي آيد.
مشابه اين تجربه را سوني در فرمت Betamax داشت و بازار را به فرمت VHS از JVC واگذار كرد, اما سيستم Betamax اولين فرمت ضبط و پخش خانگي بود و سوني مخترع اين فرمت كه JVC ان را كامل كرد, و اصلا قابل مقايسه با جنگ دو ساله HD-DVD با Blu-Ray نيست.
داشتم تو سایت pioneer دنبال یه عکس از BDP-320 برای تحلیلش میگشتم یه نکته جالب نظرم را جلب کرد, يادتون هست در مورد DVD Player LX 50 يه مطلب نوشتم و گفتم اين مضحك ترين توليد پايونر تو دي وي دي پليرها هست؟ پايونر تو كمتر از يك سال LX 50 را از خط توليد خود خارج كرد! و در حال حاضر بهترين دي وي دي پلير پايونر DV-610AV هست, همون پليري كه دقيقا الكترونيك و Disc Tray آن را در كابينت سري LX كار گذاشته بود و با پنج برابر قيمت واقعي با عنوان LX 50 وارد بازار كرد, و من گفتم اين كار پايونر توهين به شعور مشتري هست, خريدار دي وي دي پليري كه دنبال برند پايونر ميرود حداقل اطلاعاتي در مورد صدا و تصوير دارد و به سادگي نميشه به اون كابينت خوشگل فروخت! طراحي مدل DV-610 و زير مجموعه آن از زمان DV-393 شروع شد كه پايونر كاملا طراحي دي وي دي پليرهاي ارزان خود را تعيير داد و DV-393 و فكر كنم DV-410 مجهز به خروجي HDMI اولين سري از محصولات پايونر بود كه تا به امروز تكامل پيدا كرد. اما چرا LX 50 جم شد؟ قيمت اين پلير زماني كه وارد ايران شد فكر ميكنم 650 هزار تومان بود كه بعد از مدتي شركت قيمت را كمي كاهش داد, در حال حاضر شركت پایونیران نمايندگي پايونر در ايران بلوري پلير مدل BDP-320 را زير 500 هزار تومان عرضه كرده و اگر مدل BDP-120 وارد بازار ايران بشه بايد زير 400 هزار تومان قيمت داشته باشه, حالا كساني كه LX 50 خريدن و به من گفتند كه اشتباه ميكنم و LX 50 پلير خيلي تاپي هست! حتما دلشون خيلي مي سوزه كه چرا 600 هزار تومان پول دادن! در صورتي كه در حال حاضر با 600 هزار تومان ميشه يه بلوري پلير با يه كابل HDMI خوب خريد.حالا باز به حرف من گوش نكنيد
چند روزی هست یكی از دوستانم بلوری پلیر مدل BDP-320 پایونر را خریده و برای Break-in
كردن دستگاه را در اختیار من قرار داده, دیشب وقت شد یه تست كوچیك از پلیر بگیرم و نتیجه را براتون بنویسم.
اول بگم خیلی خوشحالم پایونر بلوری پلیرهای خوبی با قیمت بسیار مناسب را وارد ایران كرده تا دوستاران صدا و تصاویر وضوح بالا با قیمت های مناسبی امكان خرید پلیرهای قابل قبولی را داشته باشند.
پردازشگر 320 بروی (High Definition)
12Bit 148.5 MHz
و تصاویر (Standard Definition)
12Bit 108 MHz
را دارد. كه برای تصاویر وضوح بالا خوب و برای تصاویر استاندارد كاملا متوسط است.
فیلم تست 320 "Death Race" بود كه واقعا صدا و تصویر فوق العاده ای داره.
زمانی كه داشتم 320 را تست میكردم سعی میكردم فقط به 320 فكر كنم و تا جای ممكن 320 را با LX 70 مقایسه نكنم, هر تحلیل گری برای خودش یك Reference داره فعلا Reference من هم LX 70 است كه شاید در آینده جای خودشو به LX 71 بده, 320 را با كابل HDMI سری Van Den Hul Ultimate كه كابل اصلی خودم هست Break-in و تست كردم.
وضوح تصویر 320 قابل توجه و جلوتر از كلاس قیمتی دستگاه است و بالاتر از انتظار من, نكته ای كه در این پلیر قابل توجه است تفكیك و عمق عالی رنگ است, 320 بروی فیلم "Death Race" كه از رنگ منفرد استفاده میكند تك رنگ های مثل قرمز را بسیار عالی و میشه گفت زیبا اجرا میكرد كه این ویژگی را مدیونه پردازشگر 48Bit رنگ خود است.
تصویر 320 بروی دی وی دی كاملا معمولی است و فرق چندانی با دی وی دی پلیرهای ارزان پایونر ندارد شاید كمی فكوس و نویز كمتری در پس زمینه داشته باشه كه باز نمیتونم نظر دقیقی بدم چرا كه پلیر تجاری از پایونر در اختیار ندارم تا بتوانم مقایسه دقیقی انجام بدم, اما چیزی كه خوب میدونم و بارها تست كردم LX 70 هم روی دی وی دی كیفیت تصویر و صداش قابل مقایسه با دی وی دی پلیر مدل DV989 AVi پایونر نیست.
صدای 320 كمی از تصویر پائین تر بود! "Death Race" روی فرمت بلوری تراك صوتی DTS-HD داره كه بروی LX 70 صدای بسیار كریستالی با جزئیات بالا و فركانس LFE تكان دهنده ای دارد.320 هم خوب اجرا میكرد اما نه در حد انتظار من, كمی احساس گرفتگی در فركانس های بالا میكردم و گم شدن افكت ها در كانال های ساراند, شاید اگر این فیلم را روی پلیر كلاس بالاتری تست نكرده بودم میگفتم صدای 320 هم مثل تصویر به نسبت قیمت عالی است, اما حالا میگم صدای 320 كاملا در حد و كلاس دستگاه است نه بیشتر.
دركل میتونم بگم BDP-320 پایونر خوب و كاملا مناسب برای دوستانی كه می خواهند با قیمت پائین بلوری پلیری قابل قبول داشته باشند.
اشاره: یادم رفت این نکته را بگم که این سری از بلوری پلیرهای پایونر امکان مولتی کد شدن برای دیسک های بلوری را ندارند و و فقط کد مربوط به منطقه خود را اجرا میکنند.
بلو - ری فیلم مثل سایر محصولات Disney - Beuna Vista با تبلیغ سایر فیلم های این کمپانی شروع میشه او نم چیزی در حدود ۱۲ دقیقه که برای یه محصول کاتالوگ طبیعیه . منو ها علاوه بر سادگی و زیبایی سریع هم هستند .
بلو - ری این فیلم برای تصویر از استاندارد AVC MPEG-4 استفاده می کنه . بیت ریت فیلم ماهرانه بین صحنه های پر زد و خورد و آرام تقسیم شده . رنگها فوق العاده به نظر میان چه در صحنه هایی که از رنگهای تند و گرم استفاده شده و چه در صحنه هایی که رنگهای سرد قالب تصویر رو در بر دارن .
تصاویر در نشان دادن جزئیات بی نقص هستند و تصاویر در قالب موارد Sharp و عالیه . حتی تو صحنه هایی که از CGI استفاده شده باز هم جزئیات مناسبه چون معمولا خوب در آوردن صنه های ترکیبی ( فیلم برداری زنده + CGI ) از لحاظ تصویری مهارت و امکانات خاصی نیاز داره . صحنه های تاریک تو فیلم کم نیست و همشون تقریبا ایرادی ندارند . نه مشکل رنگ سیاه و نه حتی Grain یا Noise . مثلا صحنه " Aztech Gold " و یا حتی بهتر از اون صحنه " Trojan Horse " که صحنه های قالبا تاریک هستند و حتی میشه گفت بیشتر جلوه های ویژه فیلم تو همین دو تا صحنه خرج میشه ولی بازهم نتیجه نسبت به سایر صحنه های این چنینی بی نظیره .
کلوز آپ از صورت هنرپیشه ها ممعمولا به خاطر خاصیت بافت پوست جزو صحنه هایی هست که می تونه در قضاوت در مورد کیفیت تصویر ارائه شده برای فیلم ها تاثیر گذار باشه . تو این فیلم کلوز آپ ها در صحنه های روشن فوق العاده و در صحنه های کم نوز بی نظیرن .
در صحنه " finding a new crew " یک صحنه وسیع از آسمان بدون ابر دیده میشه . این جور صحنه ها معمولا پر از Grain هستند . این جا هم تصویر عاری از این " نقطه نقطه های معروف " نیست اما باز هم تصویر از این بهتر رو من فقط تو بلو - ری Live free or die hard دیدم .
صحنه نبرد " ویل " و " جک " در کارگاه ویل هم جزو صحنه های فوق العاده فیلم هستش . پر از صحنه هایی که میشه در موردشون قضاوت مثبت داشت . اتفاقا این صحنه جزو یکی از ۳ صحنه قسمت Movie Showcase بلوری فیلم هستش . دیزنی معمولا سه صحنه از فیلم که علاوه بر اینکه جزو صحنه های جذاب و دیدنی فیلم هستن از لحاظ صدا و تصویر هم یه سر و گردن از بقیه بالاتر هستند رو تو این قسمت قرار میده .
در نهایت بگم که تصویر بلو - ری بدون هیچ عیبی نیست ولی برای فیلمی با لوکیشن ها و شات های این چنینی تصویر فیلم یکی از بهترین گزینه هاست .
برای صدا در این بلو - ری از فرمت PCM به عنوان ترک فشرده نشده استفاده شده . صدا ها علاوه بر اینکه loud هستند جزئیات بسیاری رو هم شامل میشن . اگر فیلم را با صدای بلند و یک سیستم مناسب ببینید جزئیات صدا گذاری واقعا ماهرانست . تازه به این مطالب تم های زیبا موسیقی فیلم رو هم اضافه کنید که به نظر من یکی از زیبا ترین های موسیقی فیلم برای فیلمی با این محتواست . کانالهای کناری و پشتی هم در صحنه هایی که فعال میشن فوق العادن مثل صحنه نبرد دو کشتی که شلیک توپ ها خیلی جلب توجه می کنن .
وقتی یکی از سرگرم کننده ترین فیلم ها اخیر صدا و تصویر مناسبی مثل این داشته باشه نتیجه میشه دو ساعت و نیم لذت بردن از تماشای فیلم .
همراه دیسک اصلی فیلم یه دیسک بلو - ری تک لایه هم برای بانس های معمول فیلم در نظر گرفته شده که تقریبا شامل تمام چیزهایی هست که تو دی وی دی فیلم نسخه Lost Disc عرضه شده بود . همگی با کیفیت معمولی و صدای استریو هستن . یکی از جالبترین ویدئو های این دیسک مراسم افتتاحیه و آمادگی برای اولین نمایش فیلم هستش .
حسین تقوی
ببینیم "Underworld Awakening" روی بلو-ری چی برای گفته داره! فیلم امروز عصر دیدم و نکاتی از صدا و تصویر این فیلم یاداشت کردم که با اضافاتی اینجا براتون می نویسم.
تجهیزات تست:
TV: Pioneer Plasma
Speaker: Focal, KEF, B&W, Yamaha
BD-Player: Pioneer LX55
Amplifier: Yamaha RX-A3010
Cable: WireWorld
فیلم با دوربین شركت Red گرفته شده و با کلی سر و صدا روی پرده رفت و من فیلم در IMAX 3D دیدم, در این تحلیل سعی می کنم خیلی نسخه بلوری با آنچه در IMAX دیدم مقایسه نکنم! می دونید که قسمت دوم این فیلم "Underworld:Evolution" مدتها روی دی وی دی و بلوری یکی از فیلم های تست من بوده و هست, و دلیلش فقط شاخص های مثبت این فیلم برای تست نمایشگر است. در قسمت اول تصویری رنگ پریده همراه با گرین درشت و نویز میبینیم. در دومی Evolution تصویری با کنتراست بالا همراه با جزئیات دقیقی از سوژه ها و عمق سیاه عالی و گرین نچندان اذیت کننده می بینیم, که خود این گرین نسبتا دقیق پتانسیل تست فیلم بالا برده. سومی Rise of the Lycans کلا فیلم چرتی بود و اصلا نمیشه در مجموعه Underworld قرارش داد! اما انصافا در کلاس نداشته خودش :) A/V خوبی داشت. و اما این آخری Awakening انتظار میرفت کاری متفاوت در صدا و تصویر باشه که تا حدودی هم اینطور شد.
تصویر:
تصویر فوق العاده تمیز و بدون نویز و گرین مهم ترین شاخص مثبت این قسمت بود, تصویر به حدی تمیزه که از فاصله نزدیک میشه پیکسل های نمایشگر بدون مزاحمت گرین یا نویز دید. (دقت کنید این فیلم فضای کاملا تاریک داره و معمولا در این صحنه ها نویز دیجیتال و گرین غوغا می کنه! اما در این یکی وجود نداشت) تصویر قسمت چهارم تا حدودی قالب رنگ پریده قسمت اول داره با این تفاوت که این یکی درخشان تر و بسیار تمیز از نویز و گرین است, نویز اصلا نمی تونم تحمل کنم اما در مواردی میتونم گرین کنترل شده تحمل کنم و حتی ازش لذت ببریم. نور پردازی یکی دیگه از شاخص های مثبت این فیلم بحساب میاد, در هیچ سکانسی تاریکی باعث دیده نشدن برخی سوژه ها نمیشه, در بعضی از صحنه ها از سیاه خالص تا سرمه ای و آبی تیره خیلی دقیق در جای خود دیده میشه و تقریبا هیچ بخشی از تصویر با سیاهی بی مورد پوشیده نمیشه. نکته منفی که باعث شده وضوح تصویر در این قسمت کمتر از انتظار باشد فوکوس های دوربین روی کارکترها و سوژه های تصویر است تا حدی که در نماهای پس زمینه تصویر کاملا خارج از فوکوس هست و جزئیات صحنه دقیق دیده نمیشه! شاید بدترین صحنه این فیلم از لحاظ جزئیات پس زمنیه صحنه داخل خودروی ون در حال حرکت باشه و نمای پشت سر سیلین از بیرون که تقریبا چیزی جزء تصاویر بسیار گنگ دیده نمیشه! روی بلوری یک ساعت پشت صحنه از فیلم هست که من وقت نکردم جزء قسمت های از صحبت ها رو ببینم, و نمیدونم این سکانس در جاده گرفته شده یا CGI در هر صورت که این سکانس افتضاحه! یکی دیگه از نکات منفی تصویر این قسمت ضعیف بودن بافت پوست و اجسام در طول فیلم بود! در بهترین و فوکوس ترین نماها جزئیات آنچنانی از سوژه ها نمی بینیم! از فیلمی که با وضوح فوق بالا گرفته شده انتظار جزئیات بیشتری داریم اما در این فیلم بافت و جزئیاتی کاملا نرمال و گاهی ضعیف میبینیم.
صدا:
DTS-HD Master Audio 7.1
صدا در قسمت چهارم جلو تر از تصویر بود, صدای ۷.۱ جذابه اما در صورتی که برای هر کانال افکت مجزا تنظیم شود, در Underworld Awakening صدای 5.1 کاملی می شنویم. در کارای خوب ۷.۱ که من در سیستم خانگی شنیدم صدا ۵.۱ کامل بوده و دو کانال ساراند عقب برای پیک های لحظه ای و فضا سازی وارد مدار شدن, در این یکی هم تقریبا صدای ۷.۱ خوبی می شنویم, صداها به موقع در هر کانال شنیده میشن, افکت ها کش دار نیستند! یعنی یک افکت در لحظه از کانال ساراند کشیده نمیشن به ساراند عقب یا بلعکس, افکت ها با حجم و تاثیر خاص در هر کانال شنیده میشه اصلا حس ۷.۱ جعلی در طول فیلم احساس نمی کنید و کاملا مشخصه روی صدای این قسمت با دقت کار شده.
اگر بخوام چیزی که در لحظه شنیدم و نوشتم بنویسم, چرخش صدا در ۷.۱ کاملا تمام کانال هارو با حجم مناسب درگیر میکنه. برای هر کانال افکت مجزا تنظیم شده و وضوح صدا برای افکت ها دیجیتال (صداهای که داخل استودیو ساخته شده) کاملا کریستالی شنیده میشه, در سکانس های شلوغ جنگی از فرکانس LFE بیش از حد استفاده نشده و لود هر افکت به میزان نزدیک به صحنه می شنویم. صدای برخورد آسانسور به زمین بتنی فوق العاده زیباست, این هم از نکاتی بود که از IMAX تا بلوری در ذهنم بود, لحظه برخورد کابین فلزی آسانسور روی زمینی که کاملا در مقابل این فشار مقاوم بود و انتقال صدای کابین فلزی با لود و جزئیات در صدا فوق العاده زیبا ساخته شدت است.(صدای این برخورد خیلی دوست دارم) همچنین سکانس قرار دادن بمب های نقره توسط سیلین و انفجار طبقات ساختمان خیلی دقیق تنظیم شده بود, از انفجار بمب ها و پرتاب اجسام به سمت دوربین تا افکت های لحظه ای جداگانه که در چهار کانال ساراند شنیده میشه تا آخرین انفجار طبقات و نشیده شدن صدای انفجار از دور همگی دقیق و تاثیر گذار تنظیم شده است.
حجم زیادی از موزیک فیلم در کانال های سارانده! اما اصلا اذیت کننده نیست و در طول فیلم احساس فشار و گم شدن افکت ها در موزیک نداشتم. دیالوگ یکی از ضعف های فیلم روی نسخه خانگی بود! شدت صدای دیالوگ در طول فیلم پایین بود! مشکل تداخل با افکت و موزیک نداشت ولی کم بود و مشکل دیگه وضوح صدای دیالوگ بود که در حد اندازه صدای وضوح بالا نبود!
اما نتیجه گیری کلی که از بلو-ری Underworld Awakening دارم به دور از تمام تحلیل های آنچنانی که ازش نوشتن! من نظر خودم دارم و پیشنهاد میکنم خودتون کار روی بلوری تست کنید و تحلیل هارو با هم مقایسه کنید, این هست که این فیلم در صدا و تصویر و با تاکید بیشتر بر تصویر کاملا کار متوسطی هست!
KEF Q 700 با آمپلی فایر و سورس Marantz
PM-15S2 , SA-15S2 و کابل AudioQuest شنیدم.
درایور Uni-Q صدای فوق العاده Integrated داره, شاید شنونده ای كه در فركانس بالا و میانی به صدای دو درایوری عادت كرده در بعضی از نواحی فركانسی فكر كنه این درایو كمی عقب تره! اما در دراز مدت متوجه خواهد شد این درایور داره فركانس های صدارو كاملا بالانس پخش میكنه. اگر اهل موزیك با وكال بالا باشید (من نیستم) حتما درایور Uni-Q در اولین تراك شمارو Impress میكند.
صدای درایور Uni-Q اصلا فوروارد نمیشد. یک تراک از (Sarah Brightman) گذاشتم, آهنگ معروف و انصافا قشنگ "حرم" سارا برایتمن خواننده سوپرانو و زیر ترین وکال در خوانندگان اپرا دارد. صدای برایتمن اصلا نمیشه با سیستم بد گوش کرد, من یکی که تحملشو ندارم! با شناختی که از صدای KEF داشتم این تراک گذاشتم, درایور Uni-Q صدای برایتمن متفاوت تر از آنچه تا به حال شنیدم پخش نمیكرد, بهتر از این هم این صدارو شنیده بودم, اما نه در این کلاس خیلی بالاتر از این یکی, من صدای برایتمن دوست ندارم اما روی این سیستم خیلی بیشتر می توانستم این صدارو تحمل كنم. صدای این بلندگو در وکال گسترش زیاد داره, صدا جلو شنیده میشد اما اصلا فوروارد نمیشد.
اگر به نوع array بلندگو هم دقت كنید متوجه خواهید شده كه خطی طراحی شده, همه چیز در اختیار درایور Uni-Q خیلی سعی شده صدای باس Low distortion باشه تا كمترین تاثیر منفی روی درایور اصلی داشته باشد. اما بنظر من این درایور در یك كابینت کوچیک با پورت باس مثل مدل Q300 بیشتر خصوصیات موزیكالی خودشو نشان میده.
این بلندگو Sealed Box سه درایو باس داره که یکی از درایورها Passive من از بلندگوهای سیلد آنچنان خوشم نمیاد, نمیدونم چرا! اما تا حالا صدای خوبی از بلندگوهای سیلد نشنیدم. Placement راحت تری دارن, حساسیت کمتری هم به آکوستیک نشان میدن, آرامش بیشتری در صدا دارن, اما فقط در ولوم پایین این خصوصیات حفظ می کنند! سری جدید KEF نسبت به سری XQ و Q کلاسیک باس کیپی داشت, ریتم صدا در ولوم پایین و بالا تغییر زیادی نداشت, صدای باس در ولوم پایین تا بالا یک دست بود. صدای باس ول نبود, کمتر صدای کابینت شنیده میشد, خیلی از بلندگوهای چند درایوری مشکل انعکاس كابینت در ولوم بالا دارند! و گاهی به اشتباه فکر می کنند این بازگشت صدا از آکوستیک بد, البته در اکثر موارد به همین دلیل اما در مواردی این خود کابینت که توان لازم برای کنترل و هدایت درست جریان صوتی در خود نداره, که باعث میشه در ولوم بالا صدای باس با یک انرژی اضافی و اذیت کننده شنیده شود, کابینت این بلندگو ها در زمان اجراهای سنگین وقتی دست روی پهلوی بلندگو بزارید ضربان ناشی از برخورد موج صوتی به دیواره های کناری بلندگو حس می کنید. هوای ایجاد شده توسط درایورها در کابینت جذب نمیشه و با کامپوننت های داخلی و دیواره های کابینت برخورد میکنه و باس بهم ریخته و با انرژی ناخوشایندی ایجاد می کنه.
سری جدید Q این مشکل با یک درایور پسیو تا حد قابل قبولی حل کرده, درایور پسیو موج صدا را تا حد زیاد جذب و تبدیل به انرژی میکانیکی میکند. گفتم صدای باس سری جدید خیلی كیپ تر از مدل های دیگر KEF هست. البته كاملا نمیشه گفت این سری باس بهتری نسبت به دیگر مدل های KEF دارند! من بسته به شرایط بد آكوستیكی كه تا به امروز KEF شنیدم میگم این مدل باس درست تری پخش می كرد.
سری جدید Q انتخاب خوبی برای سیستم های درست حسابی سینمای خانگی, درایور Uni-Q آشفتگی کمی در ولوم های بالا دارد, همراه با پاسخ سریع و Distortion پایین که ایده ال برای یک بلندگوی مناسب است.
حتما سری جدید KEF Q تست کنید.